Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 29. april 2017 Populært innlegg Skrevet 29. april 2017 Ble en gåtur langs stier og elva Bow River i de timene sola sto på i dag. 21
Populært innlegg rbhelle Skrevet 29. april 2017 Populært innlegg Skrevet 29. april 2017 Ligger akkurat nå på Altevatn et sted. Trener rios med fuglehunden og isfisker litt. Bruker Hilleberg Staika, WP Viking 600 , Exped Synmat UL 9LW og en MSR XGK EX. 13
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 29. april 2017 Populært innlegg Skrevet 29. april 2017 Hyttelivet ass Snart mai, men fortsatt silkeføre i fjellet. En iskald vår har sine fordeler, men jeg må innrømme at jeg likevel begynner å lengte etter fjellskoa mine og et tosifret antall (pluss)grader. 15
Populært innlegg TerjeH Skrevet 30. april 2017 Populært innlegg Skrevet 30. april 2017 Helga tilbringes i Midt-Troms. Lørdagsturen sammen med min fru gikk fra Grønnlia ved Rørbakken i Salangen og opp til Snyfjellet på grensa mellom Dyrøy og Salangen. Variabelt føre fra slush via stål-is og til godt minus-føre. I Dyrøy og Salangen må man gjerne gå en stund før det går oppover. . Shortsføre første delen av veien. Fyren bak kameraet gikk til 700moh i kun superundertøy. Løkseskartinden, Løksetinden og Fakstinden. Fine fjell som bare venter på oss! Siste bakken opp til snyfjellet. 6-7 minusgrader og litt trekk. Bare å la det stå til nedover. Du for en dag! Våren og sommeren kommer tids nok! 12
Populært innlegg a_aa Skrevet 30. april 2017 Populært innlegg Skrevet 30. april 2017 I dag ble det "Ull-er-tull"-dagen - for første gang i år ble det tur med shorts og kortermet t-skjorte, og vinterblek hud fikk litt sol Ikke bare er kontrasten stor til innlegget fra Troms ovenfor, men også til da jeg landet på Flesland for en uke siden (etter påskeferie i Trøndelag) i luft rundt nullpunktet, stinn av sludd. Å gå ut i shorts var mildt sagt ikke en nærliggende tanke 14
Populært innlegg Heriks Skrevet 30. april 2017 Populært innlegg Skrevet 30. april 2017 Noretur denne helga også, sove ute planen utgikk men men, vi har da vært på gåtur i alle fall. Topptursesongen for fjellstøvler har ikke startet enda må man nok bare fastslå, var utfordrende nok på veien (riktignok vinterstengt men vei likevel). Skal ikke så veldig langt ned da før det er vår med dertilhørende vårløsing på grusveiene. Møtte på noen skogsfugl også, riktignok mens jeg satt i bilen. Det ordentlige kamera var selvfølgelig pakket ned for anledningen ... Ikke helt fjellstøvelsesong, her på veien opp til Killingskardet. Fortsatt vinterstengt om noen var i tvil ... Skal ikke så langt ned i dalen før det er slutt på snøen, utsikt over Numedal Det ordentlige kamera lå selvfølgelig i sekken så dette var det beste jeg fikk til men men ser ut som det er det nærmeste jeg skal komme storfuglen i år så. 15
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 30. april 2017 Populært innlegg Skrevet 30. april 2017 Stilige snøformasjoner på dagens skitur i Ålen, Sør-Trøndelag. 12
Populært innlegg +ost Skrevet 30. april 2017 Populært innlegg Skrevet 30. april 2017 Uteliggerhytta bak Grefsenkollen. Eneste gjenværende hytte på Grefsenkollen av de som ble reist "ulovlig" av bostedsløse etter andre verdenskrig. Ofte folk som hadde vært krigsseilere eller som Harald uteligger-Tysklandsbrigaden. Oslo kommune brant ned hyttene på sekstitallet, men Harald Grandes fant de aldri. Mer her. 14
Populært innlegg 7homas Skrevet 1. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2017 I dag har jeg så vidt klart å bevege meg fra senga og ut på terrassen, men i går gikk jeg en tur i fjellet. Prøve å panorere litt 10
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 1. mai 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 1. mai 2017 Første telttur i dyp snø for de små. Det frister til gjentagelse. De begynner å bli gode på ski og bar sine egne sekker Ingen lang tur men god trening. Min samboer imponerte med store bålkunster - fyre bål lenge i 3-4 meter snø uten at det forsvinner nedover krever visstnok granbar - 5 våte stokker - og deretter bygges bålet som vanlig. 21
Populært innlegg REs Skrevet 1. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2017 (endret) Ja, da ble det tur igjen, barmarkstur. jeg sendte en sms, det er jo å inn for tiden, og hørte om naboen som var med på tur lang sjøen,haddelyst til å være med, men familiære årsaker hindret ham. "Ja, som man reder så ligger man" heter det visst. Da får det bli tur alene. Turen gikk til Brekko, et populært sted når det er snø, med oppkjørte flombelyste løyper, skytebane for skiskytterne og gode parkeringsmuligheter, men når snøen glimrer med sitt fravær så er det vanligvis ikke så mye folk her. Tre biler på parkeringsplassen, dette lover bra. Her var det bare å slenge sekken på ryggen og trave i vei. Det er mange fine grusveier, stort sett alle steder hvor det går skispor om vinteren, men jeg styrer unna slike ting og går heller i terrenget. Etter en halvtimes spasertur i lyng, tørt gress, glissen bjørkeskog og elgeskitt kom jeg ut på veien igjen og her begynte stien opp til Gloppenuten. Dette er et ganske populært turmål, men selv etter et kvarters tid så jeg bare tre personer på vei oppover. Dette lovet bra, og etter hvert som bjørkeskogen forsvant ble det mer og mer klart at jeg hadde valgt feil matpakke. Den bestod av et par skiver og et par pølser av den tykke gammeldagse sorten med ordentlig pølseskinn og som smaker best etter å ha blitt stekt over et bål til skinnet blir sprøtt og sprukket. Med den vinden som var og med gress og lyng så tør at sikkert en gnist fra en rasende stein kunne antent, så var utsiktene til bål ganske små. Kall meg gjerne en pyse, men det er to ting jeg ikke ville kunne leve med, og det er å fryse ihjel på fjellet og å starte en gress / lyngbrann under slike forhold. Det hadde vert for flaut for en erfaren fjellmann som meg. Et stykke innover, like ved bekken som renner ut fra Storavatnet ble tørsten for sterk og jeg svingte ned i bekken for å få meg litt vann. Jeg hadde ingen kopp, så capsen fikk duge som øse. Dette hjelper også til å holde hodet kaldt når det er varmt. Da jeg hadde fått meg vann og rettet ryggen for å gå videre oppdaget jeg at jeg ble iakttatt. En halvmeter lang brun hoggorm lå, stiv som en pinne, med løftet hode og så på meg, og med en tidligere tråd om hoggorm her på forumet i friskt minne så var det bare en ting å gjøre. Angrep er det beste forsvar heter det visst et sted, og i dag var jeg den raskeste. "Jeg kastet meg mot ormen, grep den rundt halsen med begge nevene og klemte til. Ormen kveilet seg lynraskt rundt kroppen min og åpnet det enorme gapet så de lange glinsende gifttennene glitret i solen. Her står det om livet tenkte jeg og fikk lirket den ene armen fri fra ormens kvelende grep, trakk lynraskt opp kniven som hang i beltet, og med solen rett i mot brukte jeg det blanke stålet som speil og reflekterte sollyset rett i øynene på det vesende beistet. Dette ble for mye for den blodtørstige slangen som slapp taket og kastet seg buktende inn mellom lyng og einer så raskt den bare kunne". Hva, tror du meg ikke? Selvfølgelig er dette bare sprøyt, en røverhistorie klekket ut i hodet på en som ikke hadde noe annet fornuftig å tenke på, men som var så fascinert over å ha møtt årets første hoggorm, en flott representant for artens hunnkjønn, at han bare måtte ta et bilde og til og med litt film av dette flotte dyret. Firfisler var det nok av, men bare denne ormen ble observert på denne turen. Turn videre gikk som forventet og i den første stigningen opp mot høydedraget som fører ut til toppen, møtte jeg en familie med både hund og unger på vei nedover. Fint å se at folk fremdeles drar barna sine med på tur i stedet for å tilbringe dagen på MC Donald eller andre fordervelige steder. Fremme ved varden på toppen blåste det en kald vind og jeg, i motsetning til tre andre personer som satt der, fant det lurest å gå litt tilbake og nedover i skråningen før jeg satte meg ned for å spise nista. Jeg fant en lun plass inne mellom noen store steinblokker, og i mangel av bål, stekte pølser og varm kaffe så ble det brødskive med leverpostei, kalde pølser og vann, men på tur smaker jo all mat helt fortreffelig. Det er, merkelig nok, lettere å gå nedover enn oppover og jeg tok noen short cuts ned noen bratte skråninger. Et stykke lenger nede i lia tok jeg igjen familien med unger og hund, de hadde visst ikke benyttet seg av samme utforbakkene som meg. De så litt overrasket ut da jeg passerte, men jeg hadde nok litt mer hastverk enn dem. Jeg hadde avtalt å hente min yngste sønn i Oltedal etter en overnattingstur hos kjæresten og han blir lett litt grinete hvis jeg ikke holder tiden. To timer opp til toppen og ca. en og en halv time ned, matpause inklusive, var en grei tur i et fint vårvær. Selv om bålrøyken manglet så var det akkurat nok til at pulsen ble passe høy i motbakkene og trøya passe våt av svette til at det kunne kalles en fin tur, og siden jeg til og med så en hoggorm så hadde det sikkert også vert nok opplevelse til en passe skolestil. Snøen er ikke helt borte enda, men det er ikke lenge til. Bare en dyp dal eller kanskje et gammelt krater etter en meteor eller en komet? Endelig, toppen i sikte. Utsikt fra toppen, Norge er et vakkert land med alle sine "knatter og knøs". Endret 1. mai 2017 av REs 18
Populært innlegg whistler Skrevet 1. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2017 Fantastisk vær på Hardangervidda i går og i dag. Turrapport kommer 😃 Dette bildet beskriver gårsdagen godt 😃 23
Populært innlegg tonymakkaroni Skrevet 1. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 1. mai 2017 (endret) Tror jeg dro kjensel på isfiskerne i posten over Møtte dere en ensom pulkfarer lørdag formiddag, på vei vestover ? Uansett, en herlig tur, fikk kjent på den fantastiske frihetsfølelsen som naturen gir! Tur fra Dyranut , i retning Hadlaskard, diverse trasking i perifere daler og topper. Kald vin idag tidlig, derfor lemur på bildet under. Endret 1. mai 2017 av tonymakkaroni 16
whistler Skrevet 1. mai 2017 Skrevet 1. mai 2017 13 minutter siden, tonymakkaroni skrev: Tror jeg dro kjensel på isfiskerne i posten over Møtte dere en ensom pulkfarer lørdag formiddag, på vei vestover ? Uansett, en herlig tur, fikk kjent på den fantastiske frihetsfølelsen som naturen gir! Tur fra Dyranut , i retning Hadlaskard, diverse trasking i perifere daler og topper. Kald vin idag tidlig, derfor lemur på bildet under. Morsomt! Hyggelig å hilse på 😃
Populært innlegg eirikw Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Ikke i dag, men i helga: Fellestur med Kongsberg & O.Tf. Upsete- Kaldavasshytta - Skorafjell- Raundalsryggen - Voss. Fantastisk tur med veldig dyktige og hyggelige deltagere. Turlederen følte alderen presse på i noen av stigningene, mens utforkjøringene virket mer foryngende! EirikW 16
Populært innlegg Terka Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Som over, i helga. Camp ved Leirvassbu og dagsturer ut derfra. Perfekt vær og bra snøforhold. Supert utgangspunkt for mange turer med topper over to tusen høydemeter (noen med litt anmarsj før stigning). Siden vi hadde to særs ivrige hobbyfotografer med på tur ble det bare noen få mobiltelefonbilder for min del, men de er antagelig beskrivende nok mtp hvor bra helgen var? 🌞 16
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Det ser helt fantastisk ut med vinterfjell i strålende sol! Etter en uke med småsjuk kropp var endelig formen tilbake igjen til at jeg kom meg ut på en kort nærtur i går. På toppen over meg er det så flott utsikt mot Synnfjellet, i tillegg til at bilstøyen er erstattet med fuglekvitter (en av de beste tingene med våren!) Når jeg sitter oppe der virker fjellene så nærme, men de gjemmer seg bakover igjen når jeg prøver å ta bilder av de. Utrolig dårlig gjort. Men fint var det, og lettere solbrent ble jeg. 13
Populært innlegg Gittiamo Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Fikk en "skitur" på Ustaoset i helgen. Mye knall og fall og gøy. Og sol, pølser og Kvikk-Lunsj så klart. Vårsnø altså ❤️ 15
Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 ...måtte bare. Tok beina fatt fra Skansebakken, med skiene på skulderen, hvor en føler seg litt som en fisk på land. Men fra Smedmyrkoia omtrent kunne jeg spenne på meg skiene og gå (nesten) videre uten å måtte ta av meg skiene (til da hadde det blitt mye av og på med skiene). Det ligger alltid mye snø rundt Oppkuven. Gikk opp Stuevassdalen til enden av skogsbilveien, før jeg snudde og fant meg en plass i solen, mer påskestemning enn i påsken. Etter en time i solen med bok, te, mat og sjokolade, bar det oppover mot Store Oppkuvvatnet i strålende vær. Nede ved Lysedammene måtte skiene av og på igjen, og etterhvert bare av. Fin tur og så kan man ihvertfall si at man har gått på ski marka i mai. Møtte en annen optimist på vei opp Kjaglidalen. Og nede igjen kom det en som hadde gått fra Grua, men hadde gått/løpt fra Kikutstua. For de sære, så er det fortsatt muligheter i marka for en skitur for å si det sånn. 16
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Kanskje ble det sesongens siste skitur 1. mai? Det ble iallefall årets hittil beste dag i fjellet. Turen gikk fra hyttedøra til Kaffedalen. Stor kontrast til dagens tur i Estenstadmarka hvor våren endelig har kommet (iallefall i lavereliggende områder). 10
Populært innlegg graham Skrevet 2. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 2. mai 2017 Selv om det er flotte skiforhold i fjellet er jo også turorienteringssesongen i gang. Kjekk måte å utnytte nærmarka og samtidig omtrent ikke møte folk. 17
Populært innlegg Þróndeimr Skrevet 3. mai 2017 Populært innlegg Skrevet 3. mai 2017 Ble en tur opp Ankel-biter-ryggen (Anklebiter Ridge 2131m) i ettermiddag, en liten topp helt i østenden av Rocky Mountains. Årets første flått ble børstet av arma på nedturen. Industri i Exshaw, Bow River og Highway 1. 22
Populært innlegg Kjell Iver Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Populært innlegg Skrevet 3. mai 2017 Min topp nummer 17 av de 18 som er med i årets Fjelltrim, som jeg også styrer litt med inn i mellom. Godt folkehelsetiltak. Hilstadfjellet ved Hommelstø Velfjord Brønnøysund. Mye snø opp skogen her. Det har vært rimelig kjølig slik at snøen har bært godt, men nå kommer varmen og det blir mye gjennomslag - godt med snø i skoene. Fra toppen kan man se sørover mot bl.a heilhornet i det fjerne. Nærmest ligger kalkbruddet som blir et evig stygt sår i landskapet. Snur man se mot nord ligger vestlige deler av Lomsdal Visten. Storbørja er midt i bildet omtrent. En flott topp med en formidabel utsikt.. 15
HegeJohnsen Skrevet 3. mai 2017 Skrevet 3. mai 2017 23 timer siden, graham skrev: Selv om det er flotte skiforhold i fjellet er jo også turorienteringssesongen i gang. Kjekk måte å utnytte nærmarka og samtidig omtrent ikke møte folk. Trolla-området? Hvordan er snøforholdene der?
Anbefalte innlegg