Gå til innhold

eirikw

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    575
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

eirikw vant dagen sist Mars 27 2017

eirikw hadde mest likt innhold!

1 følger

Om eirikw

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Sted
    Kongsberg

Nylige profilbesøk

2 084 profilvisninger
  1. God sti, stort sett tørr i forrige uke. Noen steinete partier nærmest Reinheim. Vi "vassa" i moskus når vi gikk der. God tur!
  2. Hei! Vi gikk motsatt vei sist uke, 2 voksne med hund. Snøheim - Åmotsdalshytta er en veldig lang tur for ungene, uansett hvilken rute dere velger. Det er steinur store deler av veien, ruta sør om Snøhetta og ruta over Snøhetta har tildels meget grov ur på deler av veien. Jeg vil anbefale Snøheim -Reinheim -Kongsvoll og heller legge inn en hviledag på Reinheim. God tur! EirikW
  3. Dersom du kjører ut til Bakka bø det være muligheter. Snakk med Svein Tufto God tur! EirikW
  4. Hei igjen. Vel, vi kjenner godt graderingssystemet og padler greit opp til grad 3. Vannstanden for vår tur var 14 - 16 m3/sek, altså lavere vannstand enn du padlet på. Mulig dette gjør elva vanskeligere å padle. EirikW
  5. Hei Jacob! Takk for fin turbeskrivelse og film fra Fjätan. Den lokket oss ut på tur. Vi startet nord i Femunden og tok via Røa, Rogen, Tandsjøarna, Abborvikarna og Østervatnan til Storhån rett nord for Fjätsjøarna. Mottoet var minst mulig bæring og mest mulig padling, så ally’en ble satt ut i de minste loner. Vi fulgte padlebeskrivelsen nedover Fjätan og oppdaget at den ikke inneholdt oversikt over opplagte bæringer. På slutten av filmen din skriver du at du padlet 93 km og gikk 30 km. Det betyr at du har beskrevet strekninger du kun har observert og ikke har padlet. Det er ikke god praksis når en lager beskrivelser. Elven er veldig steinete, krever mye manøvrering og en del stryk ender i partier som er blokkert av stein. Vi fulgte beskrivelsen og fant flere strekninger som du graderte 1 – 2 som helt klart teknisk vil være 3’ere når en padler kano. Gradert etter konsekvens vil graderingen være lavere, vannføringen er ikke større enn at du greit berger folk og utstyr. Avstand til folk er derimot stor dersom uhellet er ute. Skal du padle Fjäten med kano må du beregne deg veldig god tid og synfare kontinuerlig. 2’er stryk skal vanligvis kunne passeres uten å synfares, kun strutses. Det har vi klare bevis på at ikke lot seg gjøre! Turhilsen Fra GeirØ og EirikW
  6. I våre dager er det å krysse Hardangervidda ofte synonymt med å gå fra Finse til Haukeliseter på et eller annet vis; sommer / vinter, kun telt, raskest mulig; variantene er mange. I gamle dager gikk den viktigste veien over vidda fra vest til øst eller motsatt. Søre og store Normannsslepa viser hvordan varetransport skjedde mellom Østlandet og Vestlandet. En av de virkelig viktige handelsvarene som ble transportert østover på 16- , 17- og 1800 tallet var sauetalg som skulle brukes i gruvelamper på Kongsberg. Mange hardinger skrev kontrakt på faste leveranser til sølvgruvene. Selv i dag finner vi Kongsbergveien som både sti- og gatenavn i Kinsarvik. Kongsbergvadet på vestvidda er også navn en kan knytte til denne transporten. Tre karer fra Kongsberg valgte derfor å ta årets før-påsketur den motsatte veien. Turen startet sør på Blefjell, vi måtte jo for skams skyld starte i Kongsberg. 8 dager senere tok vi oss ned til fjorden ved Instanes i Kinsarvik. Langs Kongsbergveien selvfølgelig. 1 nattpå ubetjent hytte, 2 netter på selvbetjente hytter og 4 på betjente hytter gjorde at det ble en tur uten altfor store sekker for tre gamlinger. At en måtte kaste inn håndkleet underveis på grunn av skikkelig infeksjon i store gagsår var et skår i gleden, men to karer var godt fornøyde med pilsen i solveggen på Ullensvang hotell ved ankomsten i Hardanger. Vær og føre var slik mange opplevde i påska , sol hver dag og skikkelig skare for isklisteret. Kalde netter ga litt rimdannelse på skaren, det hjelper godt mot slitasjen på klisteret. Eirik W Bildet under er tatt mellom Solheimstulen og Rauhelleren. Fra Hårteigen i vest via Hardangerjøkulen, Hallingskarvet, og Reineskarvet til Lågliberget i øst. Folgefonna møtte oss på siste dag. Nedkjøring til Hardangerfjorden.
  7. Ikke kjører jeg randonne, men jeg vil påstå at jeg kjører mye nedover i terreng mange bruker randonne-utstyr. Jeg har vært turleder i mange år og har erfart at sure lår i lange utforkjøringer ikke er uvanlig. Sannsynligvis gjør følgende faktorer seg gjeldende; lite trening i tilsvarende situasjoner og anspenthet. Jeg "hviler" i utforbakker og sliter mer med å holde følge med deltagerne mine i flatt terreng, rådet blir derfor å kjøre så mye at du blir helt avslappet i utforbakker EirikW
  8. Skrim byr på flotte muligheter. Mange var oppom Styggemann i dag. Silkeføre nede i skogen, oppe i høyden var det en blanding av skare fra torsdagens regnvær og løssnø som innbød til noen telemarkssvinger. Eirik W
  9. Flotte forhold på Raje i dag. Ravalsjørunden, løypa til Holmevannet og skrimsdalen er kjørt med stor maskin, harva og sporsatt. EirikW
  10. Hei! Jeg hadde vel også vært skeptisk til å handle usett, men alder og slitasje trenger ikke bety all verden. Jeg kom akkurat fra tur hvor vi hadde med oss min egen og en av utleiekanoene til Kongsberg og Omegn Tf. Denne er ca 10 år og har blitt mishandlet av diverse leietagere. De vedlagte bildene viser tydelig at den er lappa diverse steder. Nå er fjærer bytta i alle rør og slitasjeskader er i fer med å bli lappet skikkelig. Før turen fikk den en runde med sportstape på et par skader, dette holdt tett de10 mila vi padla i forrige uke. Jeg sverger til 16,5. Saktere å padle, javel, men mye mer manøvreringsdyktig når det må reageres raskt. Lykke til med valget av "ny" kano! Eirik W
  11. Nå vet jeg ikke noe om skiferdighetene dine, men du svir mye energi unødvendig ved å bruke truger på turen. Jeg har ikke gått mye på ski i området, men har vært turleder på fellestur der inne, med deltagere som ikke var verdensmestere utfor. det gikk helt greit. Du kommer helt sikkert bort i bustelier der du ikke kan sette rett ut, men det er så mye snø i vinter at mye busk og kratt er borte. Det gjør utforkjøringene lettere. Personlig blir jeg direkte sur når jeg prøver å sette meg i hocke når jeg går på truger. Det går ikke fortere, åkke som! God tur! EirikW
  12. Jeg har hyttekart fra Fossøy på Notodden, fikk det i gave så jeg vet ikke prisen. EirikW http://www.kartfossoy.no
  13. You will find liquid water most places during winter, but not allways nearby the place you are planning to stay at night. Bring a 5 l plastic can with you ( maybe smaller if you are backpacking?!) and collect water when passing small creeks or streams. If there is a thick layer of snow on frozen lakes there will usually be a thin layer of water between the ice and the snow. If you prod with a thin stick through the snow you can see whether it collects wet snow or not. Wet snow is a good sign of places to collect water. let's cross our fingers for lots of snow this winter! Eirik W
  14. Gammalnever funker like bra. Råtne bjørkestubber finnes overalt og neveren holder seg brennbar lenge etter at veden er råtna bort. EirikW
  15. Hei! Vi padla Pitevassdraget for 6 år siden. Starta i Lomivannet ved Sulis med kort bæring over i Eidevannet og noe lengre over i Pieskejaure. Vassdraget videre er preget av at det går i trappetrinn, lange vann med noen "bratte" partier i mellom. Den lengste bæringen hadde vi fra Vuotjesavvon til Miekak. Der opplevde vi at det var lettere å følge sti enn å line kanoene. I fiskecampen ved Miekak kan du etterforsyne med mat. Mellom nedre Miekak og neste vann er det også bæring. Det er ikke lange partier med hvitt vann noe steder. Vi avslutta i Forsnæs, mellom Morsomjaurre og Forsnæs går elva i mange løp. Der er det i starten partier med mye sprengstein etter at fløtningsdammer er sprengt vekk. Sprengstein og Allykano er ingen god kombo, så på den strekningen må en passe litt på. Naturmessig er dette en fatasisk tur Vi hadde hjelp med å flytte biler, noe som gjorde logistikken ift transport grei. Lykke til med planlegginga! EirikW
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.