Humle

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    630
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    8

Humle last won the day on Mai 27 2014

Humle had the most liked content!

Om Humle

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Sted
    Harstad

Nylige profilbesøk

811 profilvisninger
  1. Ja om man vet hvilken vinkel den skal ha...det står ikke på kartene...
  2. Bare for å komplisere tingene, så har mitt gamle 1:50000 kart fra 2000 diagrammet som viser misvisning både i geografisk nord, grid nord og magnetisk nord. Det er bare det at pilen som viser geografisk nord, IKKE samvsarer med margen på kartet. Og når jeg legger det oppå det nye kartet mitt setmmer det helt og holdent med det eldre kartet.
  3. Når jeg ser på det, tror jeg ikke at jeg greier å stikke ute n kurs på kartet så nøyaktig at forsjellen mellom grid nord og gegrafisk, sant nord har noen særlig betydning. Man får heller stoppe og stikke ut ny kurs på karet litt oftere om man blir usikker. Så finner en nok fram.
  4. Mend a må man jo flytte kompasset vekk fra kurslinja man har skal orientere mot for å orientere komapsset, og det må jo bare bli unøyaktig. Ja så unøyaktig at man like gjerne kan bruke øyemål som du sier...
  5. OK, ved nøye studium stod det med veldig liten, blå skrift nederst på kartet hva misvisningen var i 2009, og oppgir den i forhold tuil rutenetts nord. Men om jeg bruker online kalkulatoren jeg opgav vil jo den oppgi misvisning i forhold til sant nord. Og det blir jo feil i forhold til rutentett nord. Og man bruker jo rutenetet for å orientere kompasset...
  6. Ok men hav gjør jeg med gridsystemet som jeg tydleig ser på kartbladet over harstad, som ikke er orientert mot nord. Jeg bruker jo det for å orientere kompasset. Så da blir jo det en tillegsfeil. Hva er så fall vinkelen her...ble forvirra av det også jeg. Misvisning er ikke opgitt på mitt splitter nye 1:50000 kart fra kartverket.
  7. Her hvor jeg går turene mine er ikke misvisning noe jeg har brydd meg særlig med siden jeg går såpass korte turer at jeg uansett ikke går noe særlig feil. Desuten er det veldig sjelden jeg trenger kart og komapss for å¨finne fram. Det var en gang for noen år siden at jeg mistet retningen totalt i et stort plantefelt, og endte opp på samme sted som jeg gikk inn, etter å ha trasket rundt i en halvtime, overbeist om at jeg gikk i riktig retning..men hadde gått i en stor sirkel...Da fant jeg fram kompasset, og stakk ut en kurs ved hjelp av kartet, hehe Men forsøkte likevel å finne ut av hvordan jeg justerer meg etter misvisning i går kveld, og leita etter en youtube video som forklarte dette, men ble ikke noe særlig klokere da alle videor jeg fant foutsatte en finksjon med en justeringsskure som mitt Silva komapss ikke har. Og føler meg fremdeles usikker. Og det irriterer meg at jeg i grunnen ikke kan dette. Jeg forstår hva misvisning er. Jeg bare klarer ikke å få inn i min tykke skalle hvordan jeg forholder meg til det når jeg skal ta ut en kompasskurs på kartet, så om noen orker å tegne og forklare etter tesjemetoden ville det være flott Ifølge denne linken er misvisningen her i Harstad http://www.magnetic-declination.com/ Magnetic declination: +7° 5' Declination is POSITIVE (EAST) SÅ hav gjør jeg for å justere for dette. Har et Silva speilkompass.
  8. 4T alkylatbensin

    Må nesrten ta en liten koketest for å finne det ut...jeg fyrte bare opp for å se om det funket
  9. 4T alkylatbensin

    Når det gjelder effekt virket det som om bensin brant litt renere enn parafin. Helt knallblå flamme, mens med parafin kan det komme ett og annet gulstikk, som tyder på dårligere forbrenninmg, og dermed litt lavere effekt. For meg er det midlertid i grunnen en fordel, siden jeg ofte vil bruke denne brenneren i et trangiasett.
  10. 4T alkylatbensin

    Prisen gjør at coleman fuel blir nok aldri prøvd... Det var forsetn en Optimus Nova, ikke 111T jeg prøvde på bensin... Men om det stemmer at det kan sote en del under forvarming, går nok jeg tilbake til parafin når den literen med fuel er brukt opp...
  11. 4T alkylatbensin

    hadde krana åpen et par sekunder...var så vanskelig å se hvor mye fuel som kom...er jo vant med å bare fylle på rødsprit til kanten og tenne på, hehe...men tror det bare var puta nedi der som var våt ja...
  12. Det kan være at den kone siden skal medvirke til å presse pakningen ut mot sidene for at det skal bli helt tett.
  13. Da er det bekreftet at problemet var forurenset rødsprit. AKkurat testet, og det var ikke engang antydning til soting med fersk rødsprit fra biltema
  14. Trangia Multifuel X2 - Hvorfor ikke?

    For meg stod valget mellom en Trangia X2 eller en standalone brenner. Valget mitt falt på en Optimus Nova rett og slett fordi med ombyggingssettet fra Trangia til en femtilapp kan jeg sette den i trangiasettet når jeg skal lage mat til flere. Eller bruke den som en standalone brenner når jeg er på alenetur og ikke orker å dra på trangiasettet. Ombygging til Trangiaknfigurasjon tar bare et minutt eller to og kan gjøres hjemme i furteboden før turen starter. Måtte dog utvide hullet til slangen litt på trangisettet...mend et var også lettvint me den alminnelig rundfil.
  15. 4T alkylatbensin

    Test gjennomført, og det var jo rent vakkert. Men fikk jo omtrent hjertestans da jeg stakk fyrstikka borti for å tenne til forvarming. Bensin er defintivt en smule mer eksplisvt en rødsprit og parafin ja! En annen ting jeg ikke likte var at jeg syns det sota ganske mye under forvarming. Mulig jeg regarer på dette da jeg akkurat har slitt med det samme på en Optimus 111T, som akkurat er løst. Men likevel...er det vanlig? For å det sånn...dersom det skal sote så mye, vil jeg heller bruke rødsprit til forvarming og da kan jeg like gjerne gå tilbake til parafin, da for meg er litt av poenget med denne testen å sølippe å ha med både rødsprit og vanlig fuel...