Gå til innhold

REs

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    4 815
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    76

REs vant dagen sist Februar 9

REs hadde mest likt innhold!

3 følgere

Om REs

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Men det mange ikke tenker på i denne diskusjonen er at bensin og diesel ikke produseres fra ingenting inne i pumpa på bensinstasjonen. Jeg har jobbet mesteparten av mitt yrkesaktive liv i oljeindustrien og har mange ganger lurt på hvor mye det er igjen av en liter produsert råolje når du ser på hvilke resurser som brukes til leting, boring, produksjon, drift av produksjonsenheten, transport raffinering og ny transport ut til bensinstasjonen. Det er enorme mengder fossil energi som går med i denne prosessen og jeg tror elbilen kommer veldig godt ut her hvis vi sammenligner. (Se bare på et enkelt maskinrom på en gjennomsnitts produksjonsplattform. 4 - 6 enorme dieselmaskiner eller gassturbiner store som et lokomotiv som går på full pinne hele døgnet bare for å produsere strøm.)
  2. Nå begynner det å bli alt for lenge siden jeg har vert på tur og det kommer delvis av ny jobb med en ubeleilig arbeidstid, men nå innser jeg at fraværet av tur betyr mer enn jobben så nå går jeg og brygger på en oppsigelse. Vurderer så smått å stille meg i pensjonistenes rekker i stedet for å bruke masse tid på en jobb som ikke gir verken mye penger eller fritid. Jeg burde klare meg bra uten jobb slik jeg har slitt for oljeindustrien et langt liv. Det er fortsatt mange turer jeg skulle ha tatt og erfaringen er at hvis man venter for lenge så blir det aldri noe av. Bilder fra heiene rundt Hunnedalen og Sirdalen vekker så mange gode minner og det gjør det ikke bedre å se på at værgudene varter opp med perfekt turvær. Men i år blir det i hvert fall fjellferie på meg selv om kona og barna drar til Italia.
  3. De fleste steder hvor det er gjort store naturinngrep i form av kraftutbygging så er det anleggsveier som gjør at man kan komme seg ganske langt inn i fjellheimen med enkle midler. De fleste slike veier er sperret med bom, ikke en sånn bom hvor man trenger en bombrikke, men en sånn bom med hengelås. I slike tilfeller ar jeg ofte brukt sykkel. Da kan du sykle noen kilometer innover, parkere sykkelen og spasere ut i naturen. Tre svinger og en motbakke så ser du ikke lenger veien og da er du ute i villmarka. Faren for å bli spist er jo overhengende og allestedsnærværende, men mygg og knott spiser ikke så mye og de aller fleste overlever dette uten større problemer.
  4. Jeg har ikke merket noe til det, men det som kan være et problem med rustfrie skruer er at hvis du trekker dem kraftig til, eller trekker med anbefalt moment, så vil du ha problemer med å åpne dem igjen uten at gjengene blir ødelagt. (Hvis du da er så heldig at du klarer å åpne dem.) Dette gjelder alle rustfrie skruer, uansett leverandør. Jeg har jobbet mesteparten av livet mitt som ingeniør for oljeindustrien og de har svært strenge rav til bruk og gjenbruk av skruer og bolter. Men det er på grunn av at en bolt som feiler lett kan få katastrofale følger. Folk blir ofte skeptiske til Biltema på grunn av lav pris, men hvis du for eksempel sammenligner Tingstad og Bulten så vil du også finne store prisforskjeller. En gang trengte jeg noen spesialbestilte bolter til bruk ute på Ekofisk feltet og forskjellen i pris fra den ene leverandøren til den andre var 100%. Altså dobbel pris hos den ene i forhold til den andre. Produktet var det samme og sertifikatene var de samme. Men en ting man skal være oppmerksom på hos Biltema er at de ikke leverer varmgalvaniserte skruer og bolter i små dimensjoner. De er som regel el- forsinket og det holder til å bli brukt innendørs, men ikke ute. Det er ikke sikkert at prisen betyr så mye for kvaliteten, men hvis noe er veldig billig så er det nok fornuftig å være litt skeptisk. Det dyreste er ikke alltid det beste, men det billigste er som regel alltid dårligst.
  5. Dette er jeg ikke enig i. Jeg har kjøpt en del rustfrie skruer og muttere hos Biltema og hvis du kjøper A4 - 80 kvalitet så får du A4 - 80 kvalitet. Til ditt bruk kan du også godt bruke A2 - 70. (70 og 80 står for strekkfastheten i boltene og er ofte ikke oppgitt på Biltema sine skruer.) Den eneste forskjellen du vil merke i forhold til skruer fra en proff forhandler er at du ikke får med sertifikat. Til ditt bruk vil det ikke ha noen betydning. Jeg har brukt A4 skruer fra Biltema på både dykkerutstyr og sykler og har aldri hatt problemer. Men hvis du mikser rustfritt og svart, f.eks. rustfri skrue og svart skive eller mutter så vil det svarte stålet ruste ganske raskt. Delene i en Ally er vel laget av aluminium og da ville jeg være svært overrasket om skruer og bolter var av noe annet enn rustfritt stål. (Svart stål er betegnelsen på vanlig karbonstål som ruster. I bolter brukes som regel minst 8.8 kvalitet.) https://www.hunker.com/12389787/the-difference-between-a2-a4-stainless-bolts
  6. Ikke bruk klister andre steder enn under skiene. Klisteret kleber seg til absolutt alt og vil sitte på fingrene dine i timevis hvis du ikke har noe løsemiddel å vaske det av med. Gammelt klister kan bli hardt og da er det nesten umulig å fjerne, spesielt fra klær.
  7. Vanligvis kan du fjerne irr med vanlig håndvarmt såpevann og en litt stiv børste. (Tannbørste) Glidelåsen er sannsynligvis laget av en messing legering og hvis irret er grønt eller blågrønt så er det messingen som er oksidert. Når den har tørket så kan du smøre den med et stykke parafinvoks. Dette brukes også på glidelåsene på dykkerdrakter. Jeg har ikke brukt eddik, men jeg vil tro at hvis du bruker surt vann så vil du få ny irr ganske raskt. Vanlig såpe er alkalisk og nøytraliserer irr som er oksyd som er en reaksjon mellom metall og oksygen, eller surstoff som det også heter. I sure miljøer oksyderer metaller rasker enn i alkaliske miljøer.
  8. REs

    Lime sko

    Siden noen nevner Casco kontaktlim. Jeg hadde et par sykkelsko som solen løsnet på. De var så gamle at det nok var tidens tann og langvarig bruk som var årsaken. Sykkelsko er vel så syntetiske som det går an. Solen er av hard plast og resten er av en eller annen plast som er litt mykere. Jeg forsøkte å lime dem med Casco kontaktlim, og fulgte bruksanvisningen på boksen så nøye jeg kunne. Da skoene var limt og hadde stått og tørket noen dager tok jeg dem på og gikk ut for å sykle. De holdt ca 10 meter så var solen løs igjen. Jeg gjentar bare mitt første råd. Siden skoene er så lite brukt så ville jeg sjekket med butikken og hørt hva de sier før jeg begynner å eksperimentere med lim selv. Hvis du limer og det viser seg at det ikke er så vellykket som du skulle ønske så kan du risikere at du ikke får noen hjelp i butikken. Jeg jobber med elektriske sykler og reparerer Bosch elmotorer. Her er Bosch veldig klar. Har noen som ikke er kvalifisert (Sertifisert av Bosch) forsøkt seg på å mekke eller gjøre andre ting som f.eks. å koble motoren til en pc og manipulere elektronikken, så bortfaller alt garantiansvar.
  9. REs

    Lime sko

    Jeg husker fra den gang da det enda var skomakere at det var en lim som ble kaldt "Skomakerlim". Den var ekstra sterk og elastisk, men jeg vet ikke mer om hva det var. De fleste av dagens limtyper vil ha problemer med å hefte på gummi og når du har kombinasjonen gummi og skinn (ekte eller syntetisk), så er jeg redd for at du vil ha problemer med å få dette til å holde. Limet, uansett hva du bruker, hefter sannsynligvis bare til det ene materialet og da er du like langt. Jeg har ingen erfaring med Aquasure, men jeg har vert borti noe som Aquseal som kan brukes til å reparere dykkerdrakter av neoprene. Kanskje lurt å snakke med en skomaker, eller en som har erfaring med reparasjon av sko, hvis det er en i nærheten av der du bor. Uansett hva du velger å prøve med, så ville jeg først tatt skoene med tilbake til butikken og hørt hva de mener. Kanskje gir de deg bare et par nye sko.
  10. Nei, hvis ikke brunfargen går bort med stålull så vil du sannsynlig vis ikke få tilført noe i maten som kommer fra stålet, det eneste måtte være kjemisk jern eller et annet metall som stålet er legert med, men det er ikke farlig.
  11. Jeg vet ikke hvilken stålkvalitet denne gryta er laget av. Ifølge World Steel Association er det over 3500 forskjellige ståltyper, som omfatter unike fysiske, kjemiske og miljømessige egenskaper. Noen av disse har fått betegnelsen rustfritt stål og er ofte legert med krom eller krom og molybden. Alle ståltyper ruster under de rette forhold, men de stålkvaliteter som brukes i gryter og kjeler er ofte kun utsatt for punkt korrosjon. Det vil si at du får rustangrep i et lite punkt som danner en grop i metallet. Men det du viser her er nok ikke korrosjon. Den stålkvaliteten det er vanligst å bruke til gryter er en som hete 18/10. Til bestikk av normalt høy kvalitet benyttes 18/8. Missfargingen i bunnen på gryta de er nok forårsaket av for stor overoppheting. Selv om du har snø og vann i gryta så kan en primus lett forårsake en lokal overoppheting av stålet slik at det blir brunt eller blått. Vanligvis endrer stålets egenskaper seg noe når det blir blått. Spesielt vil slik oppvarming kunne gå ut over herdingen av stålet. Du kan forsøke å pusse gryta med stålull, men det er ikke sikkert at du får dette bort da heller. Missfargingen kan sitte dypt inn i stålet.
  12. Jeg har en Hilleberg akto. Den kjøpte jeg på eBay fra UK. Den kostet ca. kr. 1700,- ferdig levert på døren.
  13. Ja vel, så det er derfor jeg har blitt oppspist av mygg hver sommer. Jeg har en sånn, men jeg har tydeligvis brukt den feil. Jeg har brukt den under vann til å samle fisk i, men denne sommeren skal det bli andre boller!
  14. Kom over denne telt modellen, men det virker litt i tyngste laget til enmannstelt å være. https://www.dogrunshop.no/produkt/compact-allround-telt-cat/?fbclid=IwAR26DeFzRLbXgwZOOWlO4cuu6-EpW6N2AgisjjZcmiPaedCJDhw1N3NeHBM
  15. REs

    Billig telt

    Jeg kjøpte en gang et telt fra Elles. Det var et iglo telt. Jeg husker ikke hva det kostet, men det var billig. Dette teltet brukte jeg i flere år mens jeg var instruktør på Råde Kors vinterkurs. Det var 2 og 3 netter i høyfjellet i februar måned og teltet fungerte helt perfekt. Det som ofte avgjør prisforskjellen mellom et dyrt og et mindre dyrt telt er vekta. De letteste telt er de dyreste, men et billigere telt kan være like bra, bare litt tyngre. Jeg har flere telt i samlingen min, og hvis jeg skal bære teltet på ryggen i dagevis i fjellet så blir det et en manns eller et tre manns telt på ca. 1 - 1.5 kg. Dette er telt som koster flere tusen kroner, men hvis du skal ta med familien på tur og ikke beregner å bære teltet lenger enn fra bilen og noen få meter så ikke tenk på vekt. Mitt forslag er å sjekke ut teltene hos Jysk. Jeg har et 4 manns telt fra Jysk som ble kjøpt på en ferietur i Danmark som en nødløsning da det var fullt på alle hotellene. Det fungerte helt fint for oss, to voksne og to barn. F. eks. dette: https://jysk.dk/have/telte/telt-mossemarka-6-pers-gra-bla Det er et 6 manns telt med to soverom og et felles rom i midten. God plass til både folk og bagasje. Hvis ikke familien er vandt til å bo i telt så er det bra med litt ekstra plass. Jeg har lang erfaring med telt og regner et 4 manns telt til å fungere for fire erfarne teltene om sommeren og maks. 3 om vinteren. Uerfarne teltene trenger mer plass enn de som er vandt til å ligge trangt og ha full kontroll på tingene sine.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.