Terka

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    331
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    6

Terka last won the day on April 27

Terka had the most liked content!

Om Terka

  • Bursdag 03. sep. 1973

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Drammen
  • Interests
    Ski/toppturer, klatring, padling, sykkel. Turer med og uten barn. ++

Nylige profilbesøk

475 profilvisninger
  1. Bildet viser fjellheimen superligt 4 camp fra tur tidligere i år. Satt opp med 4 barduner som i prinsippet kun stabiliserer sideveis. Man ser avstand inn til innerteltet under nedre luftig, samt også pga det gjennomsiktige yttetteltet. Aldri justert på stropper/bånd telt-innertelt.
  2. Har fått snakka litt med en av de som skal på tur og har med egen 7åring. Det blir padling max et par meter fra land og strandhogg/ikke ut på vann om været skulle tilsi det. Dem har vært der flere ganger før så dem er kjent med steder og forhold. Eneste det da står på er at dem får til å ta ferie uke 28. ☺ @Hammer! 😀 Hadde vært supertrivelig å få møtt dere, men ila uke 29 er vi nok enten et stykke vest i Jotunheimen, eller kommer frem til Hardanger mot slutten av den uken. Vær og modus på barna bestemmer valg av opplevelser og tempo frem til Hardanger.
  3. Veldig bra tips det @Phoney , og absolutt i tråd med mine tanker. Utfordringen er at jeg har barna en uke fra midten av neste uke (annenhver uke hos mamman og pappa'n) før dem reiser på ferie til mormor og morfar, hvorpå jeg henter dem der før evt tur med kajakk i Femundsregionen. Vi får evt øve litt på å gå rundt neste helg. Mulig jeg overtenker litt her mtp risiko? Begge er sjøvante, og som delfiner når det bades (svømmer greit med hode over vann, trives godt under vann). Niåringen ser ut som, og håndterer kajakken, som om han skulle ha padlet selv i flere år, mens hun på snart åtte er litt mer forsiktig. Vi padlet og badet i vådrakter på Vestlandet i påska når sjøen holdt 6°C, har prøvd oss i litt vind, og begge har prøvd å bli hektet på slepetau og bli slept av meg i min kajakk. Jeg kan la dem padle i våtdrakt, evt Long John & tørrtopp (bedre armbevegelighet), våtsko og hansker om været skulle være utrygt. Utsetter dem gjerne for utfordringer som gir mestring og opplevelser, men ønsker ikke å ta risiko ift liv og helse. Selv har jeg padlet f.eks. Sjoa/elv, åpent hav, i liten storm (overrasket av værskifte på padleetappe på 3 ukers tur), etc., og føler meg rimelig trygg i kajakk ift (u)vær og vann. Handler nok mer om at jeg skal føle meg trygg på at det ikke blir noen dårlige opplevelser for barna som tar fra dem lysten & tryggheten på å padle kajakk tror jeg.. 🤔
  4. Dette kan fort bli en realitet det det ut til. 😀 Jeg har fått invitasjon til å bli med noen andre med barn i samme alder som skal på tur i området med kano uke 28. Eneste jeg skeptisk til er at på vann som Femunden, Feragen ++ kan blåse opp veldig fort og bli store/krappe bølger. For egen del et det helt innafor, men barna startet i egen kajakk i påska dette året. Jeg er imponert over hvor mye vær dem takler, men vil ikke at den skal ha for utfordrende forhold enda eller utsette dem for for stor risiko. Hva finnes av trygge rutevalg i området? Barns padler plastkajakke menes jeg har glassfiberkajakk, regner ikke med at det skal by på problemer. (Tåler mye alle sammen.)
  5. Shait... kr 7 499,25 for et telt som koster kr 11 995,00 på listepris hos Helsport, dvs ca 37% av Helsports pris, er det verdt å gå for?
  6. Holder det med innlegget og linken til @JanRH ? Siden jeg ikke finner noe om sykehus ifbm offentlig informasjon om "årsavgiften" så tar jeg det defor ikke med som et argument/begrunnelse, dvs jeg kan heller ikke finne informasjon hvor der står sort på hvitt at avgiften ikke er ment til å dekke økte sykehusutgifter. (I såfall så er det ekstremt mange begrunnelser som kan inkluderes, men man er i min virkelighetsoppfatning over i tro -seksjonen. 😊)
  7. For å spore tilbake til miljøvern som trådtittelen inneholder. Jeg synes dette er viktig ift eget verdigrunnlag, uavhengig av "klimadebatten". Det kan være så enkelt som "sporløs ferdsel" i marka vs de populære teltplassene som har store område rstubber av busker og trær fordi mange nok bare skal ha "litt" ved til et bål. ..til å prøve å se hva som er mer globale utfordringer. Jeg sykler forresten tilnærmet hver arbeidsdag ifbm jobben, uten at dette argumenteres med miljøhensyn, i stedet et det praktiske årsaker. Og tilfredsstillende å kunne bruke litt av reisetiden i aktivitet. Bilen brukes på langturer, for å være enda mer aktiv det kjøreturen ender. Samtidig så er det viktig å skille mellom påstander og fakta. Jeg blir ikke overbevist av at noen tror en mann gikk på vannet for et par år siden. Jeg trenger litt mer fakta for å bli overbevist. Samtidig så er der viktig se på hva statistikk/trender av fakta sier sammenlignet med nå-situasjon og historiske data. OG det er viktig å skille mellom, og være tydelig på, argumentasjon mellom lokale milljømessige fordeler og et globalt miljøregnskap. Å kjøpe seg klimakvoter andre steder har jeg f.eks. null tro på annet en som "syndsforlatelse" for å tilfredsstille egen samvittighet samtidig som man lukker øynene for realitetene at det er lite sannsynlig at klimakvoten fører til mindre utslipp andre steder.
  8. Full forståelse for at du som enkeltperson ikke har innført denne avgiften, men du skriver at du vet at årsaken til avgiften er ..., og ikke tror ar årsaken er ...... Da antok jeg at du hadde noe informasjon å vise til som kunne understøtte dette. 😊 I mitt hode blir dette da i høyeste grad en ubegrunnet påstand. Kan godt være det er riktig, men jeg klarer ikke selv å finne noe informasjon som støtter opp om denne begrunnelsen for avgiften. 😊
  9. Jeg vil gjerne vite hvor denne argummentasjonen kommer fra. 😊 ( med veiavgiften mener du det som nå heter Årsavgiften, og som snart heter Trafikkforsikringsavgiften? ..greit å avklare slik at vi ikke argumenterer på to helt forskjellige baner mens vi tror at vi er inne på samme tema. 😅) Historisk sett så har offentligheten hatt litt andre begrunnelser for denne avgiften (Nåværende årsavgift for motoriserte kjøretøy).
  10. Det der er jo like mye bullshit som mye av de andre påstandene som fremsettes som fakta i dagens media. Har du underlag som støtter opp om dette? Er bilførere generellt mer innaktive som gruppe en alle andre og derfor har dårligere helse, eller er risikoen for å belaste samfunnsøkonomien pga sannsynlighet for ulykker større for de som kjører bil en andre grupper i samfunnet?? Hva så med alle som er passasjerer privat som offentlig/kollektivt?
  11. Nytt 3-sesongerstelt for to

    Hmm.. frister å bytte ut TNF Stormbreak og ett av de andre småteltene med Exped Orion III. Liker å kunne smelle opp innerteltet samtidig med ytterteltet under "norske" værforhold, samt ha et telt hvor man kan velge å ha mindre lufting i innerteltet. Iflg tester så tåler det jo bra med vind også. Ikke sunt for lommeboka å fundere på slikt! 😅
  12. Nytt 3-sesongerstelt for to

    Ser ar Orion 3 UI er 0,7 kg lettere en extreme -varianten. Hva er forskjellene i rivestyrke på duk osv? (Er i vurderinger på et 2-3 p kuppel telt som skal tåle ruskevær, og som kan bli tatt med på vintertur)
  13. I yngre dager så gikk jeg med det jeg mener å huske var Børgefjell T3, et Bamse underlag, og et 3 cm tykt oppblåsbart underlag. og enten Alta eller Tyin Winter sovepose, avhengig av sesong. Til matlaging ble et fullt Trangia sett benyttet. Gikk fint med dette i dagesvis, men storsekk eller satt leir ble forlatt i lavere høyde når toppene skulle gås dersom vi vurdererte at det var lurest. Ble vi slitne så vurdererte vi det dithen at vi burde bli i bedre form og dermed hadde godt av å bli slitne. Ettet litt endringer i livssituasjon så endte jeg opp med å gå alene på turer med barna som da var 8 og 6 år. Jeg bar først telt på ca 5,2 kg, 3 soveposer på til sammen 4,5 kg, 3 liggeunderlag på til sammen 5,4 kg (og stort volum sammenpakket), allt "fellesutstyr" og mat for 3, samt mine egne klær. (Barna bar kun egne klær + drikke i sine sekker da.) Heldigvis for meg så ble det ikke så lange etapper å gå. 😊 Mest pga stort volum som gjorde at jeg gikk med mye utstyr utenpå sekken, men også delvis pga vekt, begynte jeg å lete ettet utstyr som veier lite og tar litr plass sammenpakker. På en typisk sommertur sammen med barna nå veier teltet ca 2,1 kg, 3 soveposer 3,8 kg, og 3 liggeunderlag 1,4 kg sammlet. Og på kortere turer bærer barna også egne soveposer pg liggeunderlag, og da er jeg nede på under 1,4 kg for min sovepose og liggeunderlag. I tillegg har jeg et billig Kina-telt som veier 1,5 kg som kan brukes på soloturer der det ikke blir for værhardt. Jeg klarer fint å gå med relativt tung sekk før, så jeg tenker at der bør jeg fortsatt klare på de aller fledte turene. Der er kun på spesielle turer jeg tyner vekta på sekken ekstra, jeg foretrekker heller litt komfort (og dermed tyngte telt, liggeunderlag, osv), og lar da sekk med tungt utstyr bli liggende nede til fordel for en lett topptursekk når toppene skal bestiges. Til vinterbruk er det enten pulk (og lavt fokus på vekt), eller sekk når det skal gås i mer alpint terreng og dermed mer fokus på vekt og volum.Til sistnevnte bruker jeg et enduks rent vintertelt på ca 2,5 kg. Summa summarum, ikke ha for mye fokus på vekt, da kan "turgleden" fort bli dyr. "Passe" tungt er fint å gå med. Jeg går meg fint sliten jeg enten sekken veier 10 eller 35 kg. Og legger opp/justere turen ut fra formen og hvor mye jeg bærer. Og motsatt, jeg gidder ikke bære tungt opp på fjelltopper, tilpasser da vekta. Noen går jeg fra uansett om jeg vil gå på, og andre har jeg ikke nubbetjangs til å henge på når de kommer opp i tempo & km, så jeg har sluttet å samenligne meg md hva andre klarer, og tar da rutebeskrielser som en pekepinn på tid jeg normalt ligger innenfor. Det jeg prøver i, ikke stress for myr med vekta på utstyret. Turgleden kommer mest av andre ting. 😊
  14. Gaustatoppen til fots nå

    http://www.gaustatoppen.no/webcam-gaustatoppen/
  15. Syklister fritt vilt?

    Jeg sykler stortsett alle hverdager ifbm pendling til/fra jobb og opplever både bilister som kjører forbi deg og presser seg inn/svinger av rett forran deg slik at du må bremse hardt, og syklister som glatt bryter vikeplikt, sykler i forbudt kjøreretning osv.. På fritiden sykler jeg helst på stier i marka/skogen, hvor også ser at det ligger an til konflikt mellom syklister og andre brukergrupper. Jeg tror egenlig at diskusjonen burde vært løftet litt høyere, at syklist vs billist er bare et symptom på en utvikling som pågått en stund. Egoisme. Albuene ut og skyve seg selv fremmover uavhengig av hva eller hvem det går ut over, feilslått selvrealisering (sette seg selv i sentrum)? Man kan se det på all søpla som blir kastet i gaten selv om det er et søppelspann 20 meter unna (det kommer jo noen og rydder uansett..), all søpla som ligger igjen i naturen fordi det ikke faller en inn at andre også skal oppleve samme natur, eller "det ligger jo annet søppel der likevel?". Man kan se det i rushtrafikken hvor bilene skal presse seg lengst mulig frem før de legger seg inn. Eller f.eks. de som nekter å gi deg plass når du skal skifte felt for å ta av sinsenkryddet slik at du skaper kø bakover på ring 3. De finnes over allt, blandt syklister, bilister, og andre. Det er merkbart mer slik oppførsel nå en for en del år siden, og det et økende. Og jeg synes det er mer det der det bor mye folk samlet på mindre områder, Oslogryta som et eksempel. (større tettet gir økt konkurranse og økt synlighet.) Hva om vi alle bare hadde tatt litt mer hensyn til dem rundt oss, utvist litt mer respekt for medmennesker (og miljøet vi lever i)? Da tror jeg fint syklister og bilister (og andre) fint kunne sameksistert med et smil til hverandre.