Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem inspirerer deg?


Gittiamo

Anbefalte innlegg

De fleste har noen eller noe som inspirerer for å gjøre det man gjør. Jeg ser blant annet her at mange lar seg inspirere av Monsen. Jeg tror han har fått veldig mange folk ut på tur. Andre lar seg kanskje inspirer av Nansen mens andre igjen lar seg inspirer av Slingsby og hans like. 

Hvem og hva inspirerer akkurat deg for å komme deg ut og gjøre det du liker? Og samtidig - er du en inspirasjonskilde for andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine store inspiratorer var i sin tid Norman Heitkøtter, Helge Ingstad og min stefar. I disse menneskene hentet jeg kunnskap og lærte meg å elske friheten som naturen gir.

Gjennom mange års innsats med FF håper jeg at jeg har bidratt til at erfarne og mindre erfarne har fått et springbrett til litt av det samme. Jeg vet også at min yngste stedatter har blitt inspirert av fjellturer fra barnsben av og at hun overføre dette til sin datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trivdes ute i naturen, men med utdanning, jobb, familie og barn så har det blitt bortprioritert i mange år.
Når jeg tenker meg om, så er det kanskje alle dere på fjellforum som inspirerer meg. Lese om alle de fantastiske turene dere har gjennomført, drømme meg bort i fortellingene og bildene deres. Bli misunnelig og planlegge tur til samme området som dere forteller om.

Så tusen takk alle dere som delere deres opplevelser. Dere inspirere meg til å reise på flere turer og planlegge nye turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at så mange inspirerer, og lar seg inspirere av forumet 😀 takk til alle her for at dere deler 😀

Må selv si jeg har fått et litt bredere spekter på tur etter at jeg meldte meg inn her. Og er det noe jeg liker, så er det variasjon og oppleve mye forskjellig. 

Men andre som inspirerer meg er mange av dagens unge og aktive folk. Og de som er helt rå i det de holder på med. Michele Parker (ski) Emmelie Harrington (klatring) samt en hel haug norske ungdommer som gjør alt fra å omtrent bo ute hele året, som pusher grenser og som gir gass for det de tror på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar meg inspirere som mange andre av Lars Monsen, ser alt han er med på mange ganger om og om igjen. Vet ikke hvorfor, men syns han er en ålreit karakter og følge med på tur :) Ellers så lar jeg meg inspirere av mange av dere her inne som fks:

@Bjarne H.S. - Knallbra blogg og en bra kar som har flere ganger har inspirert meg og mine med tanke på hvor vi har dratt på tur.

@Anders Eriksen - Samme der, flott blogg og turrapporter som har vært en inspirasjon og ikke minst dyttet meg selv i gang med å skildre mine turer med bilder og tekst her inne.

@Espen Ørud - En legende fra Fiskersiden på tidlig 2000 tallet, en av dem som jeg så opp til når jeg selv dro frem fiskestangen og skulle dra livet i en annen retning. En som har utviklet seg innenfor friluftslivet og utvidet interessen rundt dette som jeg selv og har gjort. Kul type.

@Sovjetunionen - Rett og slett en real bidragsyter på da særlig instagram som hun har blitt så populær på. Mye bra bilder og inspirasjon for turer og annet.

@whistler - En kar som farter mye rundt om i turområdene her hjemme, har inspirert meg til å dra til steder som jeg selv ikke har besøkt. Da spesielt på andre siden av Lågen, har notert meg flere plasser i Lardal som han har vist frem som er steder jeg må på tur i fremtiden. Og da også spesielt med barn, da jeg selv er en pappa så er det alltid ekstra kjekt å se andre på tur med småtrolla sine.

@Jan Erik Hansen - Tursiden hans har jeg koset meg med mange ganger, fantastiske skildringer og inspirasjon fra turene han har hatt. Kanonbra skriverier og bilder.

@Erland L - Kollega og venn som på tragisk vis gikk bort tidligere i år. En fenomenal fluefisker og turmenneske, han fikk meg til å drømme om mange plasser som jeg må besøke og som jeg har besøkt. Stundene hvor han sto å siktet seg inn på en ørret med hjemmelagd tørrflue og hvor jeg nippet til en kaffe mens jeg fulgte med ligger i minneboksen med glede.

Ellers er alle dere andre som bidrar med flotte turrapporter her inne inspirasjon for meg selv og mange andre og håper dere fortsetter med akkurat det :) 

 

 

 

  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Martin HJ skrev:

@whistler - En kar som farter mye rundt om i turområdene her hjemme, har inspirert meg til å dra til steder som jeg selv ikke har besøkt. Da spesielt på andre siden av Lågen, har notert meg flere plasser i Lardal som han har vist frem som er steder jeg må på tur i fremtiden. Og da også spesielt med barn, da jeg selv er en pappa så er det alltid ekstra kjekt å se andre på tur med småtrolla sine.

Dette var hyggelig å høre, @Martin HJ 🤗

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ofte inspirere av andre som sitter å sliter bak en kontorjobb fra 8 til 16 hver dag ;-) Minner meg på hvor heldig jeg er som har mye fritid å kan dyrke hobbyene mine. 

Det er mange her inne som inspirerer på hver sin måte de fleste er allerede nevnt, men en viktig bidragsyter her inne som både inspirer og kommer med gode råd er @Memento mori :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det mangesidige innholdet i forumet som trigger og insprerer meg. Du vet aldri hva du finner av ideer, forslag til ting å gjøre/bruke/……… Det var vel her jeg leste om ei selvlaget allværsjakke. Imponert er bare fornavnet. Miamara trosser vær og bølger og rul(l)er hele året, jeg paddler når det er vindstille. Med bobil er det fint med gårapporter fra hele landet. Det ligger alltid et a4 ark med stikkord om forslag til noe gjøre, ved pc`n. Tusen takk skal dere ha, til sammen er dere fantastiske som sparringspartnere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både senior og junior: Min far var vel den første som inspirerte meg ved å ta meg med på tur og gi meg fine opplevelser med fiskestang, telt og stormkjøkken. Og fortsetter å inspirere meg ved å overgå meg i utholdenhet selv om pensjonen står for døra. Min sønn inspirerer meg ved å vise ekte barnslig glede når han er med meg på tur. 

Ellers synes jeg Lars Monsen, Cecilie Skog med sitt humør og Rune Gjeldnes med sin nøkterne og hardføre vesen er flotte inspiratorer. Og Vegard Ulvang som viser at man kan gå fra å være skistjerne til å bli polfarer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye bra 😀 

Cecilie Skog ja. Hun er en kjempeinspirator. Hun er en utrolig dyktig klatrer og alltid blid. Det hun har gjort og fått til er helt eksepsjonelt. 

Stein P Åsheim og Gangdal var mine helter da jeg var ung. Ulvang er btw en fin skrue og min gamle nabo. Jeg var så dum at jeg deltok i et bakkeløp med han og hans familie i fjor 😂😂 men noen må jo danne baktroppen også. Så imponert over styrke og pågangsmot. Er aldri snakk om å ikke klare der i gården nei. 

Det er forresten mange av dere her også som inspirere. Jeg har jo sans for de som gjør ting annerledes. Som tør å gå utenfor boksen. Og det er det flere av her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar er den som har inspirert meg aller mest og sannsynligvis er å takke for at jeg så glad i friluftsliv i dag. Bestefar tok meg med ut i skauen fra jeg knapt kunne gå. Sommerstid gikk det i fiske og jeg lærte tidlig å ro båt. Når høsten kom satte vi garn, plukket bær og jaktet hare. Vi kunne sitte hele dagen foran bålet med flesk i stekepanna og høre harelosen gå. Så fort vinteren kom og isen la seg var det ut med isbor og pilkestikker. Det var fast tradisjon å starte pilkesesongen i romjula. En tradisjon jeg prøver å videreføre med mine barn.

Bestefar lærte meg det meste jeg kan om det å ha det fint ute med enkle midler. Det var aldri noe fancy utstyr eller bekledning, men jeg kan aldri huske at vi savnet noe. Jeg lærte tidlig mye som mange aldri lærer eller bruker årevis på å lære seg i voksen alder. Finne den beste veden, lese terrenget og velge gode ruter, finne de beste fiskeplassene, holde varmen i kulda og så mye, mye mer verdifull kunnskap som jeg i dag videreformidler til mine barn så godt jeg kan.
Bestefar gikk dessverre tidlig bort og jeg kjenner jeg blir litt beveget av å skrive dette. En fantastisk skogens mann!

Ellers lar jeg meg som mange andre inspirere av Lars Monsen som jeg syntes har en veldig fin tilnærming til friluftslivet. Det er også mange her på fjellforum som inspirerer stort og særlig når det gjelder vinterfriluftsliv på høyfjellet har jeg latt meg inspirere av mange her. Dette hadde jeg ingen kunnskap om før jeg ble mer aktiv her. Har lært så mye og på bare noen få år har jeg gjort mye jeg aldri hadde trodd jeg skulle klare eller mestre. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tema @Gittiamo ! 

Lokalt i RL: I de to siste årene har jeg latt meg inspirere av lokale fjelltrimmere. Det gir meg mye energi å yte bidrag lokalt, og det inspirerer at folk er så positive til den innsatsen vi gjør. Jeg styrer altså mye med fysisk dugnadsvirksomhet på fritiden, og det er flott å gå på tur med aktive folk som kan sette seg ned og ta en blås på en tue. Det er noe uhøytidelig over det, som jeg setter veldig stor pris på. Så jordnært og enkelt, og det er jo det som virkelig teller.  

Her på fjellforum er jeg mest inspirert av de som deler fra sine turer og gir av seg selv her på forumet. Det betyr mye for mange! Uten aktive bidragsytere er vi ikke liv-laga. Det er også til inspirasjon at folk treffes via forumet, og at de reiser på treff, og at det får "sosiale følger" for folk. Det har en veldig stor verdi, og gir mening i det vi holder på med her.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En biltur vi hadde med familien mens jeg var veldig ung har inspirert meg ganske mye. Det var rett og slett det jeg så ut av bilvinduet som trigget min lyst til å gå i fjellet og få sett mere av den fine utsikten fjellet kan gi. Derifra utviklet lysten seg til å komme ut i litt annet terreng også.

Ellers så har de mange turrapportene her inne  på fjellforum fra diverse litt lengre turer vært en god inspirasjonskilde til mine langturer om sommeren. 

@Bjarne H.S. sin blogg har også inspirert meg endel med gode bilder og skildringer av turene han er på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Neimen om jeg vet hva som innspirerte meg. Jeg kan huske da jeg som veldig liten så havet for første gang. Det syntes jeg var utrolig spennende. For jeg hadde hørt sjøfolk snakke om livet til sjøss og om fremmede havner. Jeg kan også huske første gangen jeg så nødekte høyfjell om sommeren. Det var også noe som rørte ved noe inni meg. Som om det var i fjellene jeg egentlig hørte hjemme. Veldig rar følelse. Men det som etter hvert ble det mest inspirerende var det totale fravær av sivilisasjonen i negativ forstand. Fravær av lite hensynsfulle ledere på arbeidsplasser, fravær av krav om å snyte kunder og fravær av press fra arbeidskoleger som ville snyte arbeidsgiver osv. Fravær av stress og klokke. Fravær av absolutt alt som kunne tenkes å være negativt. Et slags sivilisasjonsvakum hvor man kan være seg selv hundre prosent. Et sted hvor tiden ikke spilte noen rolle.

Men hvis navn må nevnes så tror jeg faktisk Jack London's historier fra Alaska er de som jeg husker best. Det er mange år siden jeg leste dem men jeg husker dem fremdeles.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@nova Skjønner hva du snakker om. Jeg er «oppvokst» på sjøen men mine beste barndomsminner er fra de få turene til fjells vi fikk. Samt at Ørsta antagelig var noe av det vakreste stedet på jord. 

Alle ferier ble tilbragt på sjøen, men fjellene kallet hele tiden. Nå brukes sjøen innimellom som motvekt til fjell. Men det er fjell som står mitt hjerte nærmest. 

Kan det være «Når villmarken kaller»? Boka om Buck. Hunden som ble stjålet og brukt som trekkhund for gullrushet? Den boka er en av to (den andre er om hester og fjell) som er mine sterkeste minner fra barndommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gittiamo said:

@nova Skjønner hva du snakker om. Jeg er «oppvokst» på sjøen men mine beste barndomsminner er fra de få turene til fjells vi fikk. Samt at Ørsta antagelig var noe av det vakreste stedet på jord. 

Alle ferier ble tilbragt på sjøen, men fjellene kallet hele tiden. Nå brukes sjøen innimellom som motvekt til fjell. Men det er fjell som står mitt hjerte nærmest. 

Kan det være «Når villmarken kaller»? Boka om Buck. Hunden som ble stjålet og brukt som trekkhund for gullrushet? Den boka er en av to (den andre er om hester og fjell) som er mine sterkeste minner fra barndommen. 

 

Jeg tror nesten jeg har lest alle vilmarksromanene til Jack London :) I en periode leste jeg veldig mye. Den første boka jeg leste mener jeg hadde tittlen "der guldrushet raser" eller noe slikt. Om Storm og Shorty som gikk fra Skagway til Dawsen for å lete etter guld.

Jack London hadde nok evnen til å la seg inspirere han også. Det er veldig lett å leve seg inn i bøkene hans.

Det er noe spesiellt med sjøen som ikke helt kan forklares. Lyset, været og bølgene skifter hele tiden. Havet er på en måte levende. Det å sitte i en kajakk og se bunnen langt under gjennom det grønne vannet eller å sovne til lyden av bølger som bryter mot svabergene gir fred i sjelen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gittiamo skrev:

Kan det være «Når villmarken kaller»? Boka om Buck. Hunden som ble stjålet og brukt som trekkhund for gullrushet? Den boka er en av to (den andre er om hester og fjell) som er mine sterkeste minner fra barndommen. 

Eller kan det være "Når villdyret våker"? Den handler i hvert fall om Buck, og jeg mener bestemt resten av beskrivelsen passer selv om det sikkert er 20 år siden jeg leste den sist.

Hilsen "oppdaget plutselig at jeg har "Villmarksromaner 1-9" med Jack London stående i bokhylla ennå." 😂

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Miamaria skrev:

Eller kan det være "Når villdyret våker"? Den handler i hvert fall om Buck, og jeg mener bestemt resten av beskrivelsen passer selv om det sikkert er 20 år siden jeg leste den sist.

Hilsen "oppdaget plutselig at jeg har "Villmarksromaner 1-9" med Jack London stående i bokhylla ennå." 😂

Selvfølgelig var det den den het 😂 surra litt med tittelen der. Men som jeg gråt meg igjennom den boka der flere ganger. Han skrive jo gode bøker om villmarka.

Håper du finner frem bøkene igjen 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først: min mamma. Hun dro tidlig hjemmefra, vekk fra et alkoholisert far, for å jobbe på Liseter på Hardangervidda. Der ble hun kjent en eldre kar som hun senere overvintret på Hardangervidda med, i en liten hytte langt fra folk. Med en flokk hunder livnærte de seg på syv reinsdyr den vinteren. Det er en opplevelse ikke mange jeg kjenner har hatt. Hun er et utpreget turmenneske som dro oss til skogs og fjells fra vi var veldig små. 

Som 22-åring hørte jeg Lars Monsen sitt foredrag fra Canada på tvers. Å se den flotte, sterke, veltrente, værbitte mannen som kom rett fra villmarka, fortelle om sitt møte med barsk natur gjorde sterkt inntrykk på en ung jente. Han inspirerte meg til å kjøpe mitt første telt. 

Siden er det naturdokumentarserie, bøker, blogger og historier som inspirerer meg. John Giæver har skrevet om ishavsfolk og Trygve Gulbrandsen beskriver norsk innlandsnatur mens Mikkjel Fønhus omfavner det ville, usette. Også dere her inne. Ingen nevnt, ingen glemt. Men dere er til stor inspirasjon og drivkraft, og god hjelp hver gang man lurer på noe. Takk!!

Endret av Imp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.