Gå til innhold
  • Bli medlem

Tjeneste for å finne rett produkt til deg


Anbefalte innlegg

Hei alle friluftsinteresserte!

Jeg har, slik som kanskje mange av dere, brukt utallige timer på research av hvilke utstyr jeg trenger. Nå har jeg bestemt meg for å gjøre denne prosessen enklere. Ved å kombinere AI, produktinformasjon, anmeldelser og tester ønsker jeg å gjøre det mulig å raskt og enkelt finne akkurat det produktet du trenger for den beste prisen.

Hvis det er noen her inne som kunne hjulpet meg med å fortelle litt om hvordan dere i dag går frem når dere kjøpet nytt utstyr så hadde jeg blitt veldig glad. Hvis det er aktuelt er det bare å sende en mail eller å legge til en kommentar. (DM hvis dere vil prøve produktet også!)

Tusen takk!

(Bare å slette om dette er utenfor reglene!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har egentlig null tro på en slik tjeneste. Noe av det mest vanskelige i dagens marked er egentlig å vite om det du blir fortalt om et produkt faktisk stemmer eller om det er bullshit. Og så er Norge ganske spesielt, det meste man finner av reviews kommer feks fra USA som minner mer om det klimaet man finner i Spania enn det vi har i Norge.

 

Men det skader ikke å utdype litt, for min del sliter jeg per dags dato med å skaffe meg nytt telt. Jeg har et ønske om et frittstående telt som fungerer godt 1000-1500m høyde sommer og høst på turer som varer fra 3-7 dager. Det blir stort sett turer hvor jeg bærer med meg teltet den første og siste dagen, og så setter jeg det opp et sted og bruker det som basecamp.

 

På turer som varer 3-7 dager kan været være svært variabelt og du kan ha alt fra fine solskinnsdager til dager hvor det regner morgen til kveld. Da blir det viktig at det er komfortabelt på innsiden. Gjerne med mulighet for kokkelering inne i teltet. Og så vil jeg selvfølgelig også ha så lav vekt som mulig.

 

Jeg har egentlig funnet flere telt som kan passe, men det er vanskelig å bestemme seg fordi de teltene som gjerne anbefales på reviews ikke nødvendigvis passer godt til Norsk klima. Så feks Big Agnes Copper Spur, som egentlig er et fantastisk telt, er jeg litt redd for at kan fungere dårlig i høyfjellet i Norge. Og der finner jeg ikke en gang informasjon angående vannsøyle.  Da står man igjen med en del telt, spesielt fra feks Hilleberg, som er aktuelle men som alltid er utsolgt og har vert det i evigheter. :) Hilleberg er relativt ukjent i feks USA, men veldig populært i Norge ettersom teltene passer godt for vårt Nordiske klima. Men da er det omtrent umulig å finne god informasjon om dem.

 

Samtidig så er det veldig mange innovasjoner innenfor telt verdenen og man har mye intressant på markedet som feks Durston X-Mid som er et ufattelig populært telt for tiden, samt feks Sea to Summit Telos. Men da blir vannsøylen veldig pinglete så det er nok også en dårlig match. Du har også veldig mange Dyneema telt som kommer nå, de er ufattelig lette og svært vanntette, men også ekstremt dyre.

 

Lykke til med å lage en AI som skal gå i gjennom alle faktorer i et slikt marked. Og samme greia er det nesten uansett hva du ser på, det er forlemper og ulemper med alt men det som er vanskeligst er å sortere dårlig fra god byggekvalitet samtidig som man sorterer etter preferanser.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Chat GPT.

Svaret var jo ikke helt håpløst :D

Hvis du leter etter et telt for vår, sommer og høst på Hardangervidda for to personer, kan jeg anbefale følgende:

Hilleberg Anjan 2: Dette teltet er et flott alternativ for vår, sommer og høst på Hardangervidda. Det er lett og enkelt å sette opp, samtidig som det har god ventilasjon og plass til to personer og utstyr. Det er også designet for å tåle moderate vindforhold og regn.

MSR Elixir 2: Dette teltet er en annen flott løsning for vår, sommer og høst på Hardangervidda. Det har en solid konstruksjon som gjør det godt egnet for moderate vindforhold og regn. Det har også god plass til to personer og utstyr, og er enkelt å sette opp.

Fjällräven Keb Endurance 2: Dette teltet er et slitesterkt alternativ for vår, sommer og høst på Hardangervidda. Det er designet for å tåle tøffe værforhold, inkludert sterk vind og regn. Det har også god plass til to personer og utstyr, og er enkelt å sette opp.

Uansett hvilket telt du velger, er det viktig å vurdere faktorer som vekt, størrelse og værforhold når du tar din endelige beslutning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du ett godt utgangspunkt @RuneH. Jeg ville brukt svaret til å søke videre etter referanser og tester, gjerne på YT også.
AI gir ingen kildereferanse, og vi aner ikke hvilke kriterier kildene er valgt ut fra. Dette er en stor svakhet mtp å bruke svarene uten å dobbelt sjekke. Men AI er fin til å effektivt skaffe mye informasjon på kort tid, ut fra en beskrivelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Gabs88 said:

Har egentlig null tro på en slik tjeneste. Noe av det mest vanskelige i dagens marked er egentlig å vite om det du blir fortalt om et produkt faktisk stemmer eller om det er bullshit. Og så er Norge ganske spesielt, det meste man finner av reviews kommer feks fra USA som minner mer om det klimaet man finner i Spania enn det vi har i Norge.

 

Men det skader ikke å utdype litt, for min del sliter jeg per dags dato med å skaffe meg nytt telt. Jeg har et ønske om et frittstående telt som fungerer godt 1000-1500m høyde sommer og høst på turer som varer fra 3-7 dager. Det blir stort sett turer hvor jeg bærer med meg teltet den første og siste dagen, og så setter jeg det opp et sted og bruker det som basecamp.

 

På turer som varer 3-7 dager kan været være svært variabelt og du kan ha alt fra fine solskinnsdager til dager hvor det regner morgen til kveld. Da blir det viktig at det er komfortabelt på innsiden. Gjerne med mulighet for kokkelering inne i teltet. Og så vil jeg selvfølgelig også ha så lav vekt som mulig.

 

Jeg har egentlig funnet flere telt som kan passe, men det er vanskelig å bestemme seg fordi de teltene som gjerne anbefales på reviews ikke nødvendigvis passer godt til Norsk klima. Så feks Big Agnes Copper Spur, som egentlig er et fantastisk telt, er jeg litt redd for at kan fungere dårlig i høyfjellet i Norge. Og der finner jeg ikke en gang informasjon angående vannsøyle.  Da står man igjen med en del telt, spesielt fra feks Hilleberg, som er aktuelle men som alltid er utsolgt og har vert det i evigheter. :) Hilleberg er relativt ukjent i feks USA, men veldig populært i Norge ettersom teltene passer godt for vårt Nordiske klima. Men da er det omtrent umulig å finne god informasjon om dem.

 

Samtidig så er det veldig mange innovasjoner innenfor telt verdenen og man har mye intressant på markedet som feks Durston X-Mid som er et ufattelig populært telt for tiden, samt feks Sea to Summit Telos. Men da blir vannsøylen veldig pinglete så det er nok også en dårlig match. Du har også veldig mange Dyneema telt som kommer nå, de er ufattelig lette og svært vanntette, men også ekstremt dyre.

 

Lykke til med å lage en AI som skal gå i gjennom alle faktorer i et slikt marked. Og samme greia er det nesten uansett hva du ser på, det er forlemper og ulemper med alt men det som er vanskeligst er å sortere dårlig fra god byggekvalitet samtidig som man sorterer etter preferanser.

 

 

Hei,

Først og fremst, tusen takk for utfyllende kommentar. Det er veldig hjelpsomt i prosessen jeg er i nå!

Jeg kjenner meg godt igjen i kommentaren din med å finne ut av hvorvidt det du leser/hører om et produkt stemmer. Det kan enten være at det rett og slett ikke stemmer, eller at det ikke stemmer for dine omgivelser/preferanser. Dette er et stort problem som jeg virkelig vil løse med produktet vi utvikler nå. Det hadde vært veldig interessant å høre mer fra deg om hvordan du vurderer hvorvidt informasjon du får stemmer, og hva som vil kreves for at du skulle stole på informasjonen du får fra vårt produkt. Poenget ditt ang reviews er også veldig interessant. 

Hvordan går du vanligvis frem for å sortere dårlig fra god byggekvalitet? Er det basert på erfaring, brands, ekspertvenner som gjør at du kan se hva som er "god byggekvalitet"?

Det hadde vært veldig kult om du er interessert i å prøve ut demoen vår! Jeg tror det kunne gitt oss mye god informasjon om hva som kreves for å levere et godt produkt. :)

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, sofasliter said:

Der har du ett godt utgangspunkt @RuneH. Jeg ville brukt svaret til å søke videre etter referanser og tester, gjerne på YT også.
AI gir ingen kildereferanse, og vi aner ikke hvilke kriterier kildene er valgt ut fra. Dette er en stor svakhet mtp å bruke svarene uten å dobbelt sjekke. Men AI er fin til å effektivt skaffe mye informasjon på kort tid, ut fra en beskrivelse.

Hei og takk for kommentaren!

Løsningen vår er å bruke "kurert" informasjon (håndplukket av eksperter) som vi anser som fakta når vi besvarer spørsmål fra brukerne. For eksempel, hvis du spør vår tjeneste hva som er forskjellen på kuppel og tunneltelt så vil svaret være basert på informasjon vi har i vår database om kuppel og tunneltelt, og ikke hva chatGPT (eller annen LLM) "har i minnet". Dette mener vi kan generaliseres til å svare på alle de typiske spørsmålene/sammenligningen man har når man gjør research på nytt utstyr. På denne måten vil vi også kunne gi referanser på hva svaret et basert på. Et eksempel er at hvis du spør om hvor høy vannsøyle du trenger på Hardangervidda kan den for eksempel basere svaret sitt på en test hvor noe har brukt telt x med vannsøyle y på Hardangervidda (eller tilsvarende). Da kan vi også vise denne testen til deg som kunde slik at du kan verifisere kvaliteten av den selv. 

Hva tenker du om det? :) Rop ut om du vil prøve demoen vår! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "kurert" informasjon slik som blant annet kan komme fra anbefaler.com, ref. denne tråden? 😅

Hele "test"/reviewmarkedet er ødelagt av kommersialisering, og det finnes knapt en eneste produktomtale der ute som ikke på noe vis er sponset, med mindre man graver i faktiske brukererfaringer.

 

Fra delvis spøk til revolver, så er nok ikke en sånn tjeneste noe jeg ville bruker personlig. Jeg gjør heller jobben selv og gjør meg opp egne konklusjoner. Konklusjonene kan godt hende endrer seg med tid, avhengig av behov og erfaring.

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas Åsnes Sagild skrev (26 minutter siden):

Hei og takk for kommentaren!

Løsningen vår er å bruke "kurert" informasjon (håndplukket av eksperter) som vi anser som fakta når vi besvarer spørsmål fra brukerne.

Høres ut som "reklame" innpakket i en robot spør du meg. Styrer unna alt som heter AI når det gjelder personlige og private ting. Halve gleden er å bruke tid på research før man kjøper utstyr. Dessuten tenker jeg at vi er i brytningstid når det gjelder kjøp av utstyr til privat forbruk. Norge er i verdens toppen når det gjelder overforbruk. Det vil blir mer gjenbruk, utstyr som kan repareres og låne/utlånes ved behov. Det er ikke behov for en "AI" som titt og ofte skal komme med tips og råd om utstyr man bør kjøpe. Dette kaller jeg rein reklame og weben er fult av dette. Skal du bruke tid og ressurser på lage en AI, vil jeg heller anbefale deg å lage noe som har naturvern på agenda og som satser på grønt klima. Et tips kan være er en "AI" som forteller deg at du ikke trenger kjøpe den spesifikke jakka eller teltet, for du allerede har en i skapet eller i boden!

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, sneakyowl said:

Er "kurert" informasjon slik som blant annet kan komme fra anbefaler.com, ref. denne tråden? 😅

Hele "test"/reviewmarkedet er ødelagt av kommersialisering, og det finnes knapt en eneste produktomtale der ute som ikke på noe vis er sponset, med mindre man graver i faktiske brukererfaringer.

Hei, veldig godt poeng. Det er et stort problem som vi kan være med å løse håper jeg. 

Visjonen og målet vårt er å alltid være 100% på kundens side. Det vil si at produktets eneste mål er å hjelpe deg i å finne rett utstyr til best pris. Vi har ikke noe insentiv til å anbefale deg produkt med høy margin (vi har lik margin på alle produkt), og vi har heller ingen partneravtale med brands eller kjeder. Vi kan anbefale alle produkt som finnes i det norske markedet, og det beste for vår business er å gjøre kunden fornøyd med kjøpet. Businessmodellen vår er affiliate, som gjør at vi vil tjene penger på at du klikker deg inn på produktene vi forslår. Dette endrer ikke på insentivene våres siden affiliate margin er stort sett likt på alle nettsteder for samme produkt. Det vil si at vi vil være tjent med å anbefale deg det som er best for deg. 

Så vi vil definitivt ikke inkludere typ informasjon fra anbefaler.com når vi svarer på spørsmål fra kunden og når vi anbefaler produkt. 

Det er en stor utfordring å "kurere" informasjonen på en god måte. Jeg vet ikke helt hvordan det vil se ut, men jeg er sikker på at man må basere seg på god informasjon fra anerkjente "eksperter" innenfor de ulike kategoriene. Hva tenker dere?

Hvordan kunne man blitt trygg på at produktene som blir vist og informasjonen svarene er basert på er "rett"? Eller at de i hvert fall er gitt med beste hensikt for kunden? Det hadde vært supert med input her :D 
 

@Dompappen Enig mtp overforbruk. Vi har planer om å integrere oss mot markedsplasser for kjøp av brukt og for utleie av utstyr (vi er allerede i samtale med noen). Vi er insentivert til å hjelpe kunden mest mulig, for da forteller hen om tjenesten til en venn og bruker den igjen senere. Interessant det siste poenget også. Jeg ser ikke bort i fra at tjenesten kan hjelpe med å vurdere hvorvidt nåværende utstyr egentlig er godt nok for turen du skal på!

Har visst nådd maksgrensen min for innlegg per dag. Noen enkel måte å øke denne på? "You have reached the maximum number of posts you can make per day."

Endret av Jonas Åsnes Sagild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas Åsnes Sagild skrev (19 timer siden):

Ved å kombinere AI, produktinformasjon, anmeldelser og tester ønsker jeg å gjøre det mulig å raskt og enkelt finne akkurat det produktet du trenger for den beste prisen.

Det er vel akkurat det jeg bruker Fjellforum til!! Her er ingen kunstig intelligens, men mange erfarne fjellfolk, som kan utdype og kritisere "kurert" informasjon ut fra ulike synspunkter. Uten at disse fjellfolke skal kureres for noe som helst.

Elgen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jonas Åsnes Sagild said:

Hei,

Først og fremst, tusen takk for utfyllende kommentar. Det er veldig hjelpsomt i prosessen jeg er i nå!

Jeg kjenner meg godt igjen i kommentaren din med å finne ut av hvorvidt det du leser/hører om et produkt stemmer. Det kan enten være at det rett og slett ikke stemmer, eller at det ikke stemmer for dine omgivelser/preferanser. Dette er et stort problem som jeg virkelig vil løse med produktet vi utvikler nå. Det hadde vært veldig interessant å høre mer fra deg om hvordan du vurderer hvorvidt informasjon du får stemmer, og hva som vil kreves for at du skulle stole på informasjonen du får fra vårt produkt. Poenget ditt ang reviews er også veldig interessant. 

Hvordan går du vanligvis frem for å sortere dårlig fra god byggekvalitet? Er det basert på erfaring, brands, ekspertvenner som gjør at du kan se hva som er "god byggekvalitet"?

Det hadde vært veldig kult om du er interessert i å prøve ut demoen vår! Jeg tror det kunne gitt oss mye god informasjon om hva som kreves for å levere et godt produkt. :)

Takk igjen!

Det viktigste er vel at man aldri skal stole på en enkelt kilde.

Hvis du for eksempel tar Fjellforum sine brukere så finner du veldig mange som har enormt mye erfaring med feks Hilleberg telt på forumet. Men du finner ikke så mange som har prøvd feks både Hilleberg, Helsport, Big Agnes og Durston X-Mid over tid. Og veldig mange erfarne fjellfolk i Norge kjøper Hilleberg telt fordi andre erfarne fjellfolk gjør det samme. Det er jo ingen tvil om at veldig mange av de som er nettopp her på Fjellforum vil velge Hilleberg og med det bære med seg masse ekstra vekt uten at de nødvendigvis får så mye ut av det. Og når folk velger stort sett det samme gamle så går de gjerne glipp av viktige innovasjoner andre merker gjør.

 

 

Så har du feks slike som Dan Becker, som har prøvd gud hvet hvor mange forskjellige telt opp i gjennom de siste årene. Han er jo ufattelig glad i både Durston og Big Agnes, men han har kanskje aldri en gang sett et Hilleberg eller Helsport telt. Men han har i alle fall variert erfaring.

 

Men når det kommer til byggekvalitet så er det ikke nødvendigvis så vanskelig, merker med dårlig kvalitet har gjerne mye gamle saker mot seg. Hvis feks Hilleberg hadde hatt dårlig kvalitet eller var dårlige på å følge opp garantier, så hadde det nok vert et velkjent problem her på forumet for eksempel. Merker som klarer å holde på et godt rykte over tid har stort sett god kvalitet også.

 

Og sannheten er at du egentlig aldri helt vet, men hvis du finner et produkt med gode reviews som også blir brukt av mange erfarne fjellfolk så har du nok en ganske sikker vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas Åsnes Sagild skrev (6 timer siden):

Hvordan kunne man blitt trygg på at produktene som blir vist og informasjonen svarene er basert på er "rett"? Eller at de i hvert fall er gitt med beste hensikt for kunden? Det hadde vært supert med input her :D 

 Informasjon som er viktig for en person er uviktig for en annen. Jeg syns egentlig forumformatet passer veldig godt som rådgiving til rådville kjøpere, noe våre så langt 50 000 emner vitner om. Nettopp det at man får ulike svar på en problemstilling gjør at man kan sortere ut hvilke preferanser som er viktig som meg som kjøper, men det avhenger av at mange brukere deltar.

Jeg syns ellers det er forunderlig hvor mange nye nettsider som kommer opp når man søker på "beste fjelltelt for 2 personer" f.eks. i google. Jeg er selv i hvertfall ganske usikker på om jeg vil benytte meg av en slik tjeneste - nettopp det at inntektsgrunnlaget er på affiliate gjør at utvalget av treff blir mye mindre.  

Spurte forresten ChatGPT om hva Fjellforum mener er det beste fjellteltet:

Sitat

Som en AI, har jeg ikke personlige meninger. Imidlertid kan jeg fortelle deg at Fjellforum er et diskusjonsforum for friluftsentusiaster, og det er mange meninger om hva som er det beste fjellteltet.

Noen populære merker og modeller som ofte nevnes på Fjellforum inkluderer Hilleberg, Fjällräven, Helsport, MSR, og Nordisk. Disse merkene tilbyr en rekke telt som er egnet for fjellturer, og det beste teltet for deg avhenger av dine spesifikke behov og preferanser.

Det er viktig å vurdere faktorer som størrelse, vekt, sesongbruk, vanntetthet, vindstyrke, og pris når du velger et fjelltelt. Det kan være lurt å lese anmeldelser og få råd fra erfarne turgåere før du tar en beslutning.

 

  • Liker 7
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er til tider utstyrsfrik og bruker tid på å lese "tester" og omtale av produkter. Men det som tar mest tid er å finne harde fakta om produkter. Det beste eksempelet er vekt. Ufattelig nok er dette ofte tidkrevende å finne ut av sammen med fakta om materialer osv. Et eksempel for fluesnører; det mangler produktinformasjon om lengde, vekt og materiale på front, body, baktapering. Når det gjelder omtaler fra brukere tar jeg alltid disse med 4 spiseskjeer salt, med mindre jeg kjenner de, alle har som regel kjøpt verdens beste (også jeg :-) ).

Folk er forskjellige, jeg ønsker kvantitative harde faka presentert for et gitt produkt fra uike leverandører. Eksempelvis dersom jeg skal kjøpe et fjelltelt så ønsker jeg å jeg velge en kategori "lettvekt for vandring" og få opp: materialer, vanntetthet, behandling for vannavstøtning/vanntetthet, sammensetning metode stoff, kondens faktor ved gitte temperaturer, vann absobsjons faktor, sagge faktor, rivestyrke, flammability, vekt på alle deler, lysgjennomtrenging, vindtoleranse, max/min gjennomtrekk, volum innertelt / yttertelt, høyde/footprint, db lyd ved gitte vindstyrker, drastyrke på glidelåser, komprimerbarhet, degraderbarhet (nedbrytningstid)/UV toleranse, gjenbrukbarhet, sertfifisering (produsent og produkt)), garanti og garanti for reservedeler.

Dersom det skal inngå "tester" skal det være gjort på en slik måte at det kan etterprøves og da bør så mange som mulig av faktorer over være kontrollerte. Dersom det skal inngå empiri kam man ikke stole på det folk sier de gjør, bare på de de faktisk gjør.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Flyalf said:

Jeg er til tider utstyrsfrik og bruker tid på å lese "tester" og omtale av produkter. Men det som tar mest tid er å finne harde fakta om produkter. Det beste eksempelet er vekt. Ufattelig nok er dette ofte tidkrevende å finne ut av sammen med fakta om materialer osv. Et eksempel for fluesnører; det mangler produktinformasjon om lengde, vekt og materiale på front, body, baktapering. Når det gjelder omtaler fra brukere tar jeg alltid disse med 4 spiseskjeer salt, med mindre jeg kjenner de, alle har som regel kjøpt verdens beste (også jeg :-) ).

Folk er forskjellige, jeg ønsker kvantitative harde faka presentert for et gitt produkt fra uike leverandører. Eksempelvis dersom jeg skal kjøpe et fjelltelt så ønsker jeg å jeg velge en kategori "lettvekt for vandring" og få opp: materialer, vanntetthet, behandling for vannavstøtning/vanntetthet, sammensetning metode stoff, kondens faktor ved gitte temperaturer, vann absobsjons faktor, sagge faktor, rivestyrke, flammability, vekt på alle deler, lysgjennomtrenging, vindtoleranse, max/min gjennomtrekk, volum innertelt / yttertelt, høyde/footprint, db lyd ved gitte vindstyrker, drastyrke på glidelåser, komprimerbarhet, degraderbarhet (nedbrytningstid)/UV toleranse, gjenbrukbarhet, sertfifisering (produsent og produkt)), garanti og garanti for reservedeler.

Dersom det skal inngå "tester" skal det være gjort på en slik måte at det kan etterprøves og da bør så mange som mulig av faktorer over være kontrollerte. Dersom det skal inngå empiri kam man ikke stole på det folk sier de gjør, bare på de de faktisk gjør.


 

Parametrek gjør det du beskriver for lommelykter. Der er vel bare en sql database som backend tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2023 at 5:15 PM, Gabs88 said:

Det viktigste er vel at man aldri skal stole på en enkelt kilde.

Hvis du for eksempel tar Fjellforum sine brukere så finner du veldig mange som har enormt mye erfaring med feks Hilleberg telt på forumet. Men du finner ikke så mange som har prøvd feks både Hilleberg, Helsport, Big Agnes og Durston X-Mid over tid. Og veldig mange erfarne fjellfolk i Norge kjøper Hilleberg telt fordi andre erfarne fjellfolk gjør det samme. Det er jo ingen tvil om at veldig mange av de som er nettopp her på Fjellforum vil velge Hilleberg og med det bære med seg masse ekstra vekt uten at de nødvendigvis får så mye ut av det. Og når folk velger stort sett det samme gamle så går de gjerne glipp av viktige innovasjoner andre merker gjør.

 

 

Så har du feks slike som Dan Becker, som har prøvd gud hvet hvor mange forskjellige telt opp i gjennom de siste årene. Han er jo ufattelig glad i både Durston og Big Agnes, men han har kanskje aldri en gang sett et Hilleberg eller Helsport telt. Men han har i alle fall variert erfaring.

 

Men når det kommer til byggekvalitet så er det ikke nødvendigvis så vanskelig, merker med dårlig kvalitet har gjerne mye gamle saker mot seg. Hvis feks Hilleberg hadde hatt dårlig kvalitet eller var dårlige på å følge opp garantier, så hadde det nok vert et velkjent problem her på forumet for eksempel. Merker som klarer å holde på et godt rykte over tid har stort sett god kvalitet også.

 

Og sannheten er at du egentlig aldri helt vet, men hvis du finner et produkt med gode reviews som også blir brukt av mange erfarne fjellfolk så har du nok en ganske sikker vinner.

Gode poeng, tusen takk for kommentaren! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/25/2023 at 9:14 PM, Kjell Iver said:

Jeg syns ellers det er forunderlig hvor mange nye nettsider som kommer opp når man søker på "beste fjelltelt for 2 personer" f.eks. i google. Jeg er selv i hvertfall ganske usikker på om jeg vil benytte meg av en slik tjeneste - nettopp det at inntektsgrunnlaget er på affiliate gjør at utvalget av treff blir mye mindre.  

 

Hei, og tusen takk for kommentaren. 

Jeg synes og at det er rart hvor mange nettsider som kommer opp. Det blir vanskelig å skille god informasjon fra dårlig informasjon. 

Denne 'tjenesten' vi ønsker å lage kunne også blitt integrert direkte hos fjellsport eller vpg eller tilsvarende, men vi ønsker å gjøre det uavhengig av nettbutikkene. Dette er for å kunne anbefale alle produkter som eksisterer og ikke bare det begrensa utvalget til nettbutikken. Det er i hvert fall håpet, for hvis man blir en løsning som bare kan anbefale produkter fra 3-5 merker, så blir det ikke noe bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (På 26.4.2023 den 3.24):



Folk er forskjellige, jeg ønsker kvantitative harde faka presentert for et gitt produkt fra uike leverandører. Eksempelvis dersom jeg skal kjøpe et fjelltelt så ønsker jeg å jeg velge en kategori "lettvekt for vandring" og få opp: materialer, vanntetthet, behandling for vannavstøtning/vanntetthet, sammensetning metode stoff, kondens faktor ved gitte temperaturer, vann absobsjons faktor, sagge faktor, rivestyrke, flammability, vekt på alle deler, lysgjennomtrenging, vindtoleranse, max/min gjennomtrekk, volum innertelt / yttertelt, høyde/footprint, db lyd ved gitte vindstyrker, drastyrke på glidelåser, komprimerbarhet, degraderbarhet (nedbrytningstid)/UV toleranse, gjenbrukbarhet, sertfifisering (produsent og produkt)), garanti og garanti for reservedeler.......

 

Du har jo glemt det aller viktigste: Hvor ligger produktet på MountainCred-skalaen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (22 minutter siden):

Du har jo glemt det aller viktigste: Hvor ligger produktet på MountainCred-skalaen...

Jeg tror den skalaen endrer seg veldig fra år til år!

Helsport har en tjeneste der man kan velge telt etter behov. De har kun sine modeller men den er nok et forsøk på å lage en tjeneste der man kan velge telt ut i fra ulike hvilke preferanser man har. Kunstig intelligens er i startgropen, og jeg er litt skeptisk på om en slik tjeneste kan skille mellom svada og fakta.

Jeg testet i går en ChatGPT og ba den fortelle meg om et lokalt område som er en nasjonalpark. Alt stemte og det var helt utrolig hvor mye bra informasjon som dukket opp, men så begynte den å fortelle om en fjelltopp som ikke eksisterer (la oss kalle den Børgefjelltinden), og med info om høyde og hvor fantastisk utsikt det er derifra osv. 

Når man ser hvor utrolig bra svar slike tjenester gir er nok ikke ide'en om å lage en AI sak som velger produkt, og kanskje man kan ta den helt ut, ved å koble i samme egne preferanser på sosiale medier med valget. Jeg tipper at mange av oss har lagt igjen såpass mye spor på facebook, google, apple, instagram, forum til at AI selv finner hvilket telt som passer oss..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger selvsagt ikke AI (Kunstig Intelligens) for å finne ut hvilken sovepose som passer best til " "Kjersti Larsen", 45 år, bred på midten og smal i begge ender som er en frysepinn og skal på sin første vinterovernatting"

Til slik har vi helt Ekte Intelligens i form av f.eks Fjellforum.

Jeg har tidligere vurdert en løsning for å ta unna alle de "tilbakevendende typiske spørsmålene" rundt friluftsliv for i alle kanaler er det en rekke tilbakenvendende spørsmål som "Hvilken sovepose...", "Hvilket telt..." osv. I utgangspunket ville det være en stor database med all (verifisert) info av typen FlyAlf nevner over, men den må i så fall ta for seg alle produsenter osv, men den vil likevel mangle en del personlige preferanser som hjelper til på siste innspurten i spissing mot et endelig valg. Dersom all slik informasjon var tilgjengelig i en base og man kunne slå på filtere etter ønske som "Bruksområde", "Antall pers", "Farge" + + + + som i hvert fall vil smale det hele ned så lang man ønsker, men i og med mengden nye produkter som hele tiden dukker opp så skal det ganske mye til å både være oppdatert og verifisert...

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, ArveS said:

Kjapp test: jeg ba chatGPT lage en tabell over plass og vekt på Hilleberg fjelltelt. Den tok med noen, men ikke alle telt.

image.png.10c21b7c6200793a917a7a15cf33608a.png

Fascinerende at den finner på så mye tilsynelatende helt umotivert

Men informasjonen stemmer ikke. Vekten er feil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg for min del ser ei slik teneste som ei undervurdering av kor mange faktorar som spelar inn når folk tek ei avgjerd.

Kan ikkje tru at det å sveipe innom ein slik stad, før eg likevel må til å gjere eigne vurderingar, på noko tidspunkt vil bli ein del av min avgjerdsprosess knytt til handel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.