Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er din prefererte kartserie?


Holmen

Anbefalte innlegg

Hei forum. 
 

Planlegger en 5 dagers på Hardangervidda med ski og pulk. Må da utvide kartbeholdningen noe. Ser både nordeca sin Topo 3000 og  nordeca DNT turkartserie dekker disse områdene jeg planlegger for. Jeg har selv begge seriene men veldig forskjellige områder. Hvem kartserie kjøper dere og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å foretrekke egne turkart-utskrifter fra norgeskart.no. Litt avhengig av skriveren din og driver på PC kan det være litt herk å få utskriftene til å gå helt ut i kantene, men det er ikke så farlig for min del om det mangler noe der for min del.
Veksler litt mellom 1:25000 og 1:50000 basert på type terreng. På Hardangervidda-tur i fjor hadde jeg med en drøss med 1:25000 ark. Det ble unødvendig masete og mye omrokkering på arkene på kort tid. I det terrenget hadde 1:50000 vært mer passende for bedre oversikt over viddelandskapet.

https://www.kartverket.no/til-lands/kart/turkart

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1:50 000 er et passe format med tanke på detaljer. Og så farter jeg en del rundt i hele landet, så jeg kjøper stort sett (det grenser vel mot samling)  Norge-Serien fra Nordeca. Greit å vite at jeg har hele områder uten å måtte gå gjennom diverse serier.

Men jeg ser også fordelen i større oversiktskart og de seriene som har utsnitt etter turområder. Alt til sitt bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, sneakyowl said:

Jeg har begynt å foretrekke egne turkart-utskrifter fra norgeskart.no. Litt avhengig av skriveren din og driver på PC kan det være litt herk å få utskriftene til å gå helt ut i kantene, men det er ikke så farlig for min del om det mangler noe der for min del.
Veksler litt mellom 1:25000 og 1:50000 basert på type terreng. På Hardangervidda-tur i fjor hadde jeg med en drøss med 1:25000 ark. Det ble unødvendig masete og mye omrokkering på arkene på kort tid. I det terrenget hadde 1:50000 vært mer passende for bedre oversikt over viddelandskapet.

https://www.kartverket.no/til-lands/kart/turkart

Ja. Teste dette en gang, men da med blekkskriver. Ble noe uklare veivalg når det kom fuktighet på den 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holmen skrev (30 minutter siden):

Ja. Teste dette en gang, men da med blekkskriver. Ble noe uklare veivalg når det kom fuktighet på den 😅

Jeg laminerer utskrifts kartene i plast, og har hull i de, da kan kartene brukes i all slags vær uten kartmappe.

Tips, lag hull i papirkartet først, og litt større enn det hullet du lager i plasten, så blir det 100% tett.

Men ingen ting er som store utbrettskart når drømmer skal planlegges...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Foretrekker den "lilla" serien til Nordeca, da de har "interessepunkter". Har en del av den "grønne" nye TOPO-serien også. Der savner jeg disse punktene. Men jeg har lagt inn "en million" punkter i arkivet mitt i Basecamp, og fører over aktuelle punkter for aktuelle turer, så da har jeg uansett oversikt over snacks underveis. 

Tyvek er i hvert fall førstevalg. 

Har alltid med GPS, og da har jeg SD-kort med aktuelt kart. Har Topo-Premium sør-øst og sentral-øst, samt TOPO Experince for hele landet. Sistnevnte er ikke like detaljert som de to første, men det er ytterst sjelden jeg er utenfor Østlandet. Det er jo bygget en del nye veier og bebyggelse, ikke noe å si for skog og mark, men til landeveissykling og urban-vandring har jeg blitt "overrasket" på steder jeg ikke er kjent... men det er ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.