Jump to content

Espen Ørud

+Sponsor
  • Posts

    3,162
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    130

Espen Ørud last won the day on June 13

Espen Ørud had the most liked content!

Reputation

5,827 Excellent

2 Followers

About Espen Ørud

  • Birthday 04/06/1971

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Fiske, naturfoto, jakt og friluftsliv på generell basis
  • Location
    Hammerfest

Recent Profile Visitors

13,462 profile views
  1. Nei, det er ikke kjipt - det har vært helt vanlig lenge. Og problemfritt. Der er ikke akkurat sånn at vannet sildrer inn i strie strømmer før sømmen tetter. Det er endog mulig at mitt telt også var sånn første gangen i 1994, husker ikke - det var uansett ikke et problem for DA hadde jeg husket det.... Hvor lang tid tror du det hadde vært før du hadde sett videoer med folk som klager over dyre telt med flagrende løs tape? Jeg har noen billige gapahuk-telt til ymse bruk - prisen jeg har betalt for dem tatt nøye i betraktning så er jeg ikke overrasket over, eller hyler om det på nett når maljer løsner, sømmer går opp, de lekker litt strikken i stengene har blitt dobbelt som lang som stengene, stenegerne splintrer og må tapes osv osv osv... Jeg kommer stadig over folk på nett som har bruk sitt 1499,- telt 1 fra lørdag til søndag hjemme på den drenerte gressplenen som er i vater og ikke kan skjønne at folk gidder betale mer enn 1700,- for et telt. Så lenge folk er fornøyd så er alt ok for min del. Jeg kan ikke huske en eneste reportasje med han med billigteltet fra 1982 som fortsatt bruker det året rundt på fjellet... Jeg tror ikke det er fordi hukommelsen er så dårlig... (Jeg er for øvrig ikke tilhenger av at turutstyret skal være så dyrt som mulig, men handler stort sett kvalitetsvarer til sterkt reduserte priser. )
  2. Jeg har Helsport-telt fra 1994. Brukes stort sett hvert år. Sømmene er fortsatt tette. Hva hadde de oppnådd ved å tape de sømmene i 1994? Løs tape og høyere vekt?
  3. Tell timer i bruk til tapen slipper taket så skjønner du hvorfor en del telt ikke opererer med dette... Hvorfor skal du tape en søm som ikke lekker?
  4. Det er fordi dere har veden 90 grader feil vei En god primusplate lager man selv og tilpasser den til sine behov og brenner. Se et par egne tråder forumet. Selv bruker jeg en veldig tynn finerplate sommerstid. Den er såpass stor at den er fin til å både sløye fiske på og skjære brød på...
  5. Det er en grunn til at flere av oss benytter primusplate også om sommeren. Uavhengig av antall bein..
  6. 98% av slike refleksjonsbilder jeg har sett opp gjennom årene er tatt via "den blanke kula" (Elveharpen?) som ligger på "Papirbredden" i Drammen i nærheten av Ypsilon-broa... Så jeg gjetter på det nå også....
  7. Hvis vinterbruken ikke er såååå viktig får du nå et veldig prisgunstig alternativ frem til de er sluttsolgt på den første generasjonen underlag fra Amok. Jeg har 3 av disse og vi har brukt dem ganske mye i 3 år og de holder fortsatt mål:
  8. Kortversjon. De sparer bittelitt vekt på å kjøre tynnere stoff på overdelen. Skal ha minimalt å si for holdbarhet og slitasje da det gjerne er undersiden som får det. Mange velger å ha med et lett tynt (og til og med bare halvt) skumunderlag i tillegg for beskyttelse under dersom de camper i område med mye skarpt underlag.
  9. Ja, kamera/sensor gir innvirkning. Forsøk denne: https://www.photopills.com/calculators/dof 1/3200 er for øvrig som regel mer enn raskt nok til å ta unna både ustøhet på hånda og til å fryse vingeslag. Det er en slags de 5 gyldne lukkertider for fugl- og dyrefoto og der er som følger: 1/10 sec for panorering av store dyr i bevegelse 1/60 for panorering av fugl i flukt 1 /2x brennvidde for hvasomhelst = du unngår uskarpheter som følge av ustødig hånd om du samtidig fokuserer på å være stødig på hånda Altså 1/800 eller raskere for 400m objektiv 1/2500 for å fryse vann eller fugl i bevegelse og fryse vingeslag 1/4000 eller raskere for å fryse vannsprut Panorering er da teknikken der man følger fuglens/dyrets fart med kameraet og tar bildet mens man fortsetter å følge slik at dyret blir skarpt, mens bakgrunn og bakken blir stripet i fartsretningen for å gi inntrykket av bevegelsen. Krever noe øvelse, men gir flotte resultater når man treffer blink. Spesielt tøft når man treffer på å få bevegelsen i vingene ellerføttene mens man har klart å følge så hode/kropp blir skarpe. F.eks https://fotojakta.wordpress.com/2011/10/17/runde-8-mange-bilder-pa-resultatlista-i-nm-i-naturfoto/jenssen1_panorert-rype/
  10. Ok, da er vi i gang Må få snekret sammen en ny liste med ny funksjonalitet, men som samtidig er enkel og konfigurerbar for andre slik at en del valg er rullgardinvalg osv. Jeg tenker at mitt nye "hovedmål" er å få alt i èn tabell der en kolonne er Kategori. Da er det mye enklere å generere en ren pakkliste for utskrift når man bare har ett sted man trenger "slå av nei", altså filtrere bort ting som ikke skal være med. Forslag inspirasjon til kategorier? Foreløpig: Bo Sove Kjøkken Mat/Drikke Bekledning Apotek Fiske Skiutstyr Foto Annet
  11. Oppfølging av forrige innlegg for fotonerder og andre med interesse for fotografering: Det finnes en rekke gratis nettsider og apper med dof-kalkulator (DEPTH OF FIELD = DOF altså dybdeskarphet) Det er en kalkulator hvor man i praksis fyller inn de parameterne man opererer med som påvirker dybdeskarpheten. Dette inkluderer brennvidde, blenderåpning og kameratype i tillegg til avstand til det man tar bilder av. Man får da gjerne ut noen verdier som sier noe om hva som er skarpt og ikke basert på noen noe mer avanserte bergegninger ifht hva som oppfattes som skarpt i et bilde osv...) Eksempelvis gitt for et objektiv på mitt kamera hvor man fokuserer på et objekt som er 20 meter unna: Hyperfocal distance 1890.48 m - korteste distanse man kan fokusere på som gir skarphet ut til uendelig (greit å vite når man skal ta bilde av noe hvor man er avhengig av at stjerner osv er skarpe i bakgrunnen Hyperfocal near limit 945.24 m - dette er hvor nær deg ting blir skarpe ved å fokusere på noe på den avstanden som er over (som da altså gir skarphet mellom uendelig og 945,24 meter) DoF near limit 19.80 m - det nærmeste deg det blir skarpt ved å fokusere på 20 meter DoF far limit 20.21 m - det lengste fra deg det blir skarpt ved å fokusere på 20 meter Depth of field 0.41 m - differansen mellom de to forrige og følgelig et mål på hva som faktisk blir skarpt i bildet. her 41 cm, som akkurat er nok til at både forsiden og baksiden av svanen over ville blitt skarp, men fint lite annet enn akkurat det. Man kan øke dybdeskarpheten ved f.eks å lukke blenderen noe. Verdiene over er for f/6.3. Ved å stramme igjen til f/16 får man over dobbelt så stor dybdeskarphet: Hyperfocal distance 750.60 m Hyperfocal near limit 375.30 m DoF near limit 19.50 m DoF far limit 20.53 m Depth of field 1.04 m
  12. Brannsikker gulvmatte løser problemet. Nå kjenner jeg ikke Frisportovnen i detalj, men dersom den er omtrent slik: ..og du fyrer oppe på rist som ikke ligger i bunn så vil det trolig redusere strålevarmen fra bunnen betraktelig. Jeg bruker Helsport sin ovn hvor den rista som du ser i den ovnen er mer en plate med hull i og den gjør at ovnen faktisk ikke blir så varm under. Vi pleier også ha en tynn treplate under ovnen (primusunderlag) som ofte likevel er med. Eller så stabler vi ved under ovnen. Dette reduserer varmen mot duken betraktelig. Jeg tipper jeg har brent opp tilsvarende 100 vedsekker i lavvoovnen i lavvoen de siste 15 årene og hver gang vi har sjekket har det aldri vært ubehagelig varmt under ovnen. Jeg har for øvrig Helsport Finnmark 6-8 med fast bunn. Riktig nok med borrelås og mulighet for å åpne bunn, men den muligheten bruker vi bare om vinteren når vi skal ha kuldegrop. Ellers ikke så vi har alltid duk under ovnen. Kompis har popuptelt med bunnduk og en ovn med lavere bein enn min ovn og han bruker en slik matte under uten problemer: Du får dem mange steder og i forskjellige størrelser. Skulle jeg anbefale så ville jeg valgt en som er stor nok til å både dekke flaten under ovnen og i tillegg dekke området foran ovn der glørne havner om man er litt uheldig når man åpner døren for å fylle på ved. * Skal jeg komme med en lavvo-anbefaling til så er det å ha en tynn treplate eller bruke en flat stein under lavvostangen. Spesielt om man ligger litt vindutsatt eller bardunerer stramt. Vi har opplevd at dersom underlaget er mykt så risikerer du å presse stangen ned i underlaget med slakke barduner og lavere takhøyde som resultat. Det vil samtidig ha innvirkning på hvor pipebeskyttelsen ligger mot duken i toppen. Lett å unngå med noe med litt grunnflate under stangen. Og så er det vel ikke Espen som kommenterer om det ikke følger med noen illustrasjonsbilder fra tur:
  13. Det har blitt litt ymse bilder av små og store pippiper i det siste. Jeg har på den tiden erfart at svaner er enklest å fotografere i overskyet/gråvær. Ellers blir gjerne kontrasten alt for stor til omgivelsene. Det blir gjerne behageligere bilder etter min smak. Av et knippe sangsvanebilder den siste tiden fra både hjemlige trakter i Vest-Finnmark og østover så er dette av sangsvane fra Kirkenesomårdet den foreløpige favoritten... Den gir også en liten pekepinn på at man ikke har all verden dybdeskarphet å sjonglere med på 600mm brennvidde selv på ƒ/6.3 600.0 mm
  14. Litt avhengig av hva du skal fylle parafinen over på før brenning, men jeg er veldig glad i disse som gjør det enkelt å fylle på f.eks 111
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy