Man betaler med ekstra vekt når man har med seg en 111. Men til gjengjeld er den da så solid bygget, og har bombesikker emballasje, slik at man ikke trenger reservebrenner med mindre man skal alene over Nordpolen eller Grønland.
Dette er belønniningen man mottar for å ta med en tung 111 brenner.
Det som kan være greit å ha med som ekstra sikring er:
- Tanklokkpakningen kan bli dårlig før eller siden. Ingen krise, du klarer nok turen allikevel, og legger litt papp eller noe mot tanklokkpakningen som en midlertidig fix. Men ta gjerne med et tanklokk med nye pakninger.
- Grafittpakningen: Denne ryker kun under demontering av brenner, jeg har aldri hørt at denne kan svikte under bruk. Den går aldri ut på dato, slik gummi gjør. Lekker den, strammer man bare litt. Men den veier 1,5 gram, så du kan ha med en slik.
- Pumpelæret. Om det er o-ring, ta med en ekstra o-ring. Om det er lærpakning, sjekk og smør det før tur. (Ta med ekstra om du virkelig tror dette kan ryke helt. Kanskje montert på en ekstra pumpestang, for dette er litt knotete å skifte.)
- Returventilen. Pakningen i denne kan bli dårlig, men den ryker ikke plutselig. Du klarer fint turen allikevel, men noen dråper drivstoff kan lekke ut i pumpehuset når den er trykksatt. Du kan ta med en ekstra ventil. Husk at du trenger reguleringsrattet som kan brukes til å skifte denne ventilen.
- Dyse, brennerhodet, rensenål. Ingenting av dette trengs å fikses på tur. Om det kommer en flamme opp ved siden av dysen er denne løs, det fikses enkelt med å stramme den.
———
Jeg skjønner tankegangen din med å ha en reserveløsning, men her er du veldig sikker uansett.
Om du allikevel vil ha forslag til lokk til tankrøret og brennerøret til reservebrenneren foreslår jeg teip. Husk en fastnøkkel, en leatherman strammer ikke godt nok. Men reservetank er kanskje å ta litt hardt i? Hva med bare brennerhode og en fastnøkkel?