Jump to content

Marius Engelsen

+Sponsor
  • Posts

    5,513
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    125

Marius Engelsen last won the day on March 26

Marius Engelsen had the most liked content!

3 Followers

About Marius Engelsen

Profile Information

  • Location
    Askøy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Marius Engelsen's Achievements

Grand Master

Grand Master (14/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • First Post
  • Posting Machine Rare
  • Collaborator

Recent Badges

4.6k

Reputation

  1. Min kone kjøpte nettopp Alfa driv. Synes det ser ut som en kjempesko hvis du vil ha noe lett med ganske brukbar stivhet, og relativt lav slitestyrke sammenlignet med skinn.
  2. Ok, takk. Min erfaring er at blåtind tennvæske, og fritidsparafin, er fint drivstoff. Egentlig samme produktet, men tennvæsken et hakk mer flyktig, så i teorien skal den kreve litt mindre forvarming.
  3. Veldig mye bra info i inlegget ditt, takk Men hvilke råd gir han om drivstoff til 111T, utover «prøv deg fram»?
  4. Av mine telt, måtte det blitt Hilleberg Unna. Det fungerer til alt. Og god plass til én person selv om det regner og man må lage alle måltidene innendørs. I finvær er der også ganske fantastisk å skrelle av hele siden på teltet. Det mangler dog èn ting. Og det er muligheten til full myggnetting i hele innerdøren når man bruker standard innertelt.
  5. Kult. Hva ble vekten per stk?
  6. Aha! Ny info for meg, dette var jeg ikke klar over. Kanskje det er en forskjell fra 111T til 111C som jeg ikke har fått med meg. 111C bruker parafin og bensin om hverandre uten noe struperør. Jeg kjøpte 111C ny på Obs i sin tid. Men bruksanvisningen er for lengst borte.
  7. Mye god info i innlegget ditt. Jeg må bare kommentere dette jeg siterer. Eg tror bare det finnes 2 stillebrennere til Hiker serien: 111T er den første (og beste) stillebrenneren. Struperøret brukes ved fyring av sprit, ikke bensin. 111C er en senere utgave av stillebrenneren (kalle cobra brenner). Sort kasse, og reguleringsrattet på venstre side. Denne går også på 3 typer drivstoff, og har et slags struperør (mer en bøyle), når det fyres med sprit. Begge bruker en multifuel dyse til både parafin og bensin. Denne gir derfor litt høyere effekt på parafin. Egen dyse for sprit. Det finnes også en bensindyse som kan brukes på disse, med litt større åpning enn multifueldysen. Multifueldyse og parafindyse, har så vidt meg bekjent samme åpning og er identisk dyse. ———— det finnes også et par andre sjeldne varianter: - 111B (bråkebrenner som mangler et stigerør, og brenner derfor kun bensin). - 111D (også kalt 111 Artic), som er en cobra brenner lik den i 111C, men har en sving på tankrøret slik at reguleringsrattet er tilbake på høyre side. Min gamle 111C var klart best på bensin. Min 111T brenner like fint på både bensin og parafin.
  8. Kun med rattet som kalles «multinøkkel». Altså det som har sort plast. Den ene enden passer til returventiler og dyser (men kommer kun til dysene på stillebrennere), den andre enden passer til mutteren til justeringsventilen. Hvis du tenker å ha med en ekstra brenner og tank, så er det vel egentlig ikke noe særlig poeng å feilsøke før man kommer hjem, med mindre man vil ha noe å pusle på med. Man bare bytter innmat i kassen, og ferdig med den
  9. Man betaler med ekstra vekt når man har med seg en 111. Men til gjengjeld er den da så solid bygget, og har bombesikker emballasje, slik at man ikke trenger reservebrenner med mindre man skal alene over Nordpolen eller Grønland. Dette er belønniningen man mottar for å ta med en tung 111 brenner. Det som kan være greit å ha med som ekstra sikring er: - Tanklokkpakningen kan bli dårlig før eller siden. Ingen krise, du klarer nok turen allikevel, og legger litt papp eller noe mot tanklokkpakningen som en midlertidig fix. Men ta gjerne med et tanklokk med nye pakninger. - Grafittpakningen: Denne ryker kun under demontering av brenner, jeg har aldri hørt at denne kan svikte under bruk. Den går aldri ut på dato, slik gummi gjør. Lekker den, strammer man bare litt. Men den veier 1,5 gram, så du kan ha med en slik. - Pumpelæret. Om det er o-ring, ta med en ekstra o-ring. Om det er lærpakning, sjekk og smør det før tur. (Ta med ekstra om du virkelig tror dette kan ryke helt. Kanskje montert på en ekstra pumpestang, for dette er litt knotete å skifte.) - Returventilen. Pakningen i denne kan bli dårlig, men den ryker ikke plutselig. Du klarer fint turen allikevel, men noen dråper drivstoff kan lekke ut i pumpehuset når den er trykksatt. Du kan ta med en ekstra ventil. Husk at du trenger reguleringsrattet som kan brukes til å skifte denne ventilen. - Dyse, brennerhodet, rensenål. Ingenting av dette trengs å fikses på tur. Om det kommer en flamme opp ved siden av dysen er denne løs, det fikses enkelt med å stramme den. ——— Jeg skjønner tankegangen din med å ha en reserveløsning, men her er du veldig sikker uansett. Om du allikevel vil ha forslag til lokk til tankrøret og brennerøret til reservebrenneren foreslår jeg teip. Husk en fastnøkkel, en leatherman strammer ikke godt nok. Men reservetank er kanskje å ta litt hardt i? Hva med bare brennerhode og en fastnøkkel?
  10. Ja, det er klart. Var jeg som misforstod problemstillingen helt.
  11. Åhh. Skuff delux.. Hadde sett veldig fram til en så myk, liten og lett skallstøvel. Da er jo halve poenget borte…
  12. Ser ut som en vanlig syntetisk teppepose, spør du meg. Clas ohlson sin koster 299kr. Nettbutikken ser ut som en utenlands nettbutikk som er oversatt til norsk. Jeg ville sjekket nøye før bestilling av noe derfra. Villkårene var tomme, og de kan kun kontaktes via skjema på nettsiden. Ingen e-post, ingen telefonnummer.
  13. Du løsner proppen i enden på ene stangen, og strammer strikken. Er strikken morken og ødelagt, så bestiller du nye strikk fra Hilleberg, Helsport, Fjellreven, hobbybutikken, båtbutikken, kajakkbutikken eller en sportsforretning. De pleier å ha strikk. Strikken er bare knytt fast i endeproppene.
  14. Her Her viser jeg hvorfor jeg mener at mine M77 har lite ankelstøtte. Det er egentlig ingenting som støtter sideveis, kun ett tynt og mykt lag skinn med full bevegelsefrihet. Omtrent som en gummistøvel. Alfa Holt, som ikke er verdens stiveste sko, har vesentlig mer støtte i ankelen. Når det er sagt, så er dette en del av grunnen til at jeg liker å gå med M77. Jeg trenger ikke den stive sålen og stive ankelen til fjellene omring Bergen. Det er lite/ingen spisse og bratte topper, og ikke så mye løs og spiss steinur. Mest berg og sti å gå på.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy