Gå til innhold

tshansen

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    414
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

tshansen vant dagen sist November 30 2017

tshansen hadde mest likt innhold!

Om tshansen

Profile Information

  • Sted
    Bergen
  • Interests
    Friluft, Motorsykkel og BJJ

Nylige profilbesøk

633 profilvisninger
  1. Kokekar vs. kaffekjele

    Dette har jeg sett bilder av flere ganger, men ikke satt meg så veldig mye inn i! Er det noe luddig løsning på dette? Jeg tenker da på enkelt få tak i filter og filterholder? Å hvor mange gram bruker du på en kopp (generelt)
  2. Kokekar vs. kaffekjele

    Jeg vet ikke helt med fanden, men jeg er generelt glad i kaffe, å på tur går det helt fint med pulverkaffe. Er en egen sjarm med det. Men klart, det er jo folk som gladelig betaler 2500,- for en kaffe kvern til å ha med seg på tur. Da har jeg andre gleder på tur enn akkurat kaffekoppen Men vi er heldigvis forskjellig. Jeg har kniver til en halv månedslønn som jeg kan sitte å spikke med i timesvis.... Vi har alle våres laster
  3. Kokekar vs. kaffekjele

    Har du bilde av dette? Vært interessant å sett
  4. Hvor har du vært på tur i dag?

    Var innom å plukket med meg noen Åsnes Mohair feller i går, å med 20 cm nysnø i natt var det enkelt å komme seg ut dørene på tur i morges Hadde planer om å ta turen opp i Bergsdalen, men pga været var litt ustabilt siktet jeg meg inn på Gullfjellet i stede. Der er jeg hvertfall godt kjent om jeg skulle få væromslag. Det begynte bra, knall føre og strålende glid. Noe helt annet med mohair enn syntetisk! Å fortsatt godt feste på bratta. Joda, ikke like godt som syntetisk, men jaggu ikke langt unna! Syntetisk blir jo nesten som langfeller Greit å gjøre seg slike erfaringer og takk for alle innspill her inne på forumet Det tjuknet raskt til, til tider kraftig snødriv, men klarte å se fra varde til varde! Da var det bare å krumme nakken å stå på videre. Var ikke noe særlig vind å snakke om, så temperaturen var bra. Lunsj inne på Redningshytten Et trent øye legger kanskje merke til at karet mitt er noe "offside" i formen Det er takke være plasseringen i sekken og at sekken var det første som landet når jeg tok en supermann litt lengre nedi fjellet her Har fortsatt ikke funnet tilbake balansen fra ungdommen. Obligatorisk signering av hytteboken, et kjapt takk for lånet så var det bare å sette snuten hjemover. Været hadde blitt enda verre, men med vinden i ryggen å stort sett bare unnabakke ned igjen gikk resten av turen som en drøm.
  5. Kokekar vs. kaffekjele

    Selv bruker jeg bare kar, men hvis du kan leve med pulverkaffe (friele sin nye er veldig god) så trenger du jo ikke kjele til å koke kaffe i på samme måte Skal du kjøpe kjele, er det fornuftig å kjøpe en som brenneren går nedi, da en kjele tar mye plass å er vanskelig å stue utstyr/greier nedi. For min del er det viktig å ha utnytte alle hullrom, så jeg bruker ikke annet enn kar
  6. Hva har du i drikkeflasken din?

    Ja, det er jo nettopp dette som er en fin balansegang. Man må nødt å fylle på med like mye som man forbrenner, hvertfall når man skal gå flere dager på tur. Men på en lengre dagstur gjør det ikke veldig mye å havne litt på minus, da du kan ta deg inn igjen etterpå Men jeg ser helt klart poenget ditt. Pakker lite, gir mye bang for the buck
  7. Hva har du i drikkeflasken din?

    Hvorfor? For det er så sinnsykt med kalorier i det! Da unner jeg meg heller ekstra god mat på tur....
  8. Hva har du i drikkeflasken din?

    Ja, er nok saltet her som bidrar positivt. For min del prøver jeg å unngå snacks, sjokolade, kjeks osv på tur. Jeg har med litt sjokolade i tilfelle rottefelle, eller hvis kosen tar fullstendig overhånd. Men prøver å holde meg til mat og drikke. Fikk meg en liten skitur igjen i dag. Ikke veldig lange turen, men nok til at jeg kanskje merket litt placebo effekt Tror kanskje saltet kan være nøkkelen for min del. Blir naturligvis å teste dette ut med flere produkter framover og gjennom året. Kan ikke lande på noe konklusjon før jeg har fått ønsket effekt gjentatte ganger
  9. Hva har du i drikkeflasken din?

    Ja, men om det er symptomer på diabetes så er det hele døgnet, ikke bare under aktivitet. Behovet er ikke nødvendigvis så stort, men jeg føler at uansett hvor mye jeg drikker, så får jeg ikke fylt på igjen lagrene. Akkurat som vannet er "bortkastet" Jeg er langt ifra overvektig, jeg er i god form og er helt enig i at næring inn reguleres best med mat. Det burde det ikke være noe tvil om i dag. Men nå har det seg slik at i mange tilfeller er det langt mer praktisk å kunne få i seg litt ekstra via væske, enn mat når man er i aktivitet eller på lengre turer Jeg kjenner flere som er i toppidretten i Norge, å de sverger til det motsatte. Så at en ultraløper på internasjonalt nivå sier noe, er ikke ensbetydende med at noe er feil, eller passer alle. Det er så minimale forskjeller og individuelle behov når det blir slikt nivå. At da må man spisse alt av inntak etter egne særinteresser. Men spør vi 100 stykk, eller f.eks leser anbefalingene fra Olympiatoppen som baserer seg på generelle kår. Så får man et litt mer nyansert bilde Jeg har har selv vært til legen 2 ganger siste 5 årene for å sjekke meg for diabetes, å det har jeg ikke. Jeg er "tilsynelatende" frisk som en fisk og i god fysisk form. Så da må noe justeres i væske eller matveien.
  10. Hva har du i drikkeflasken din?

    Jeg har vært i kontakt med lege flere ganger, men det er ikke funnet noe unormalt med meg i så måte 😂 men jeg har lært meg selv å kjenne såpass godt at jeg merker at noe ikke er helt riktig nå jeg anstrenger meg over lengre tid! Jeg er ikke noe flink til å ha ekstra salt i maten, eller få i meg salter når jeg drikker! Å vet hvor store forskjeller små forandringer kan gjøre når detkommer til andrerangs innen kost og tilskudd 👍🏻 Men skal prøve litt ekstra næring i vannet å se om dette kan bidra positivt til min (følte) dalende formkurve 😉
  11. Kokende vann bruker 8 sekund på å bli 3 grads forbrenning om du ikke kjøler
  12. 20/20 regelen er bare laget for at den skal være lett å huske.... men man kan helt klart kjøle med kaldere eller varmere vann. Men bare man har en viss forståelse for farene ved å kjøle med for kaldt vann og mindre effekt av å kjøle med varmere vann
  13. Minner alle om 20/20 regelen... man helst skal ha vann med en temperatur på cirka 20 grader, og man skal avkjøle den brannskadde område i maks 20 minutter.
  14. Hva har du i drikkeflasken din?

    Nå har jeg kjøpt litt remedier, så får jeg prøve litt de neste turene jeg går å se hva som fungerer bedre enn det andre. Takk for gode råd så langt. Om det er andre som sitter inne med noe bra, del det gjerne med oss
  15. Jeg har som jobb, hvor jeg står på innsiden av sperringer og har langt dypere innsikt i forskjellige situasjoner enn publikum generelt. Å man ser det i alle situasjoner hvor man diskuterer aksjoner eller hvor folk har skadet seg eller forulykket. Det er så mye spekulasjoner, synsing, lite kunnskap å nesten på grensen til å fryde seg over andres elendighet. Man kan rett og slett bli skremt over hvordan enkelte opptrer på sosiale media i forbindelse med mange aksjoner. Noen ganger er taushet gull, å det er lov å være lykkelig over at det ikke var seg selv denne gangen heller. For før vi vet ordet av det, er det vår tur å bli hentet ut på denne måten. Takke faen for hjelpemannskaper som bidrar til å berge oss.
×