Vinnerliste
Populært innhold
Viser innholdet med mest poeng fra 06. sep. 2018 i alle områder
-
14 poeng
-
Drar inn bildet her også (Ligger i "Hvor har du vært på tur" tråden). Tatt med Samsung mobil, så kvaliteten er ikke topp. Prøvde å få med morgensola som kom på toppene. Nettopp ferdig med tidlig frokost (opp kl 06), turkompis sitter og sjekker klatrefører for Jotunheimen før vi tar på oss ferdigpakka sekker og drar ut på tur. For min del et tidspunkt full av forveninger for dagens tur. 😄5 poeng
-
Ble også ett bamse underlag på Gsport på tilbud, samt nye Jakt/turstøvler. Alfa Bever pro Advance, blir spennende å prøve. Får bare håpe dem sitter godt til foten, hardt for lommeboken men dem varer nok noen år. Blir godt å få satt fra seg dem Viking skoene jeg har brukt til nå, lekt som en sil fra start. Vått gress er nok...4 poeng
-
Turrapport Det var tid for å sette de store seildrømmene ut i live. Den 20. juni 2017 skulle vi seile rundt den Nordlige delen av Atlanteren. Mannskapet på denne turen bestod i hovedsak av Jarl Spandow, Max Spandow og meg som skulle være med på hele turen. I tillegg hadde vi fått med oss fire til som skulle være med på mindre etapper underveis. Allerede i 2015 måtte jeg takke nei til en Atlanterhavskryssing med min gode venn og turkamerat Max Spandow. Jeg var i forsvaret og dessverre var det umulig å ta seg tre uker fri for en slik tur. Heldigvis dukket det opp en ny mulighet to år senere, som var vel så bra. Turen det nå var snakk om skulle starte i Canada, følge den Canadiske kysten nordover før kursen skulle settes mot Grønland, Færøyene og hjem til Norge. Det er ikke hver dag man får slike tilbud, så det var klart jeg måtte bli med på dette! Igjen var det Max som inviterte meg på tur. Max og jeg har vært mye på tur i yngre alder, og som 15 og 16 åringer kjøpte vi en seilbåt sammen. Vi hadde en drøm om de store eventyrene. Etter to år hadde drømmene vokst seg større enn båten kunne klare, så den ble derfor solgt. For vår del stoppet det ikke der, for vi har hatt mange turer etterpå til Skottland, Sverige og Danmark. Den største turen vi har gjennomført sammen var da vi seilte en 37 fots båt til Polen og tilbake til Oslo igjen. Dette var som 17 og 18 åringer og turen ble gjennomført så godt som uten voksene om bord. De siste to årene hadde Max fortsatt med seiling som sin store lidenskap. Det har resultert i at det meste av området rundt Atlanteren er blitt godt utforsket. For min del har det blitt mindre seiling og mer fjell, så det var på tide å komme tilbake på sjøen. 18. juni kom jeg hjem fra bestigningen av Elbrus, så det var så vidt jeg rakk å vaske klærne før flyet til Canada lettet. Optimalt sett burde jeg hatt flere dager hjemme, men jeg kan ikke klage over luksusen i de å kunne reise på slike turer! Den første uken i Canada skulle tilbringes i et bilsete, så restitusjon og hvile ville det bli nok av uansett. Høydepunktet på bilturen var besøket av L'anse Aux Meadows. Vikingbosettingen fra Leif Erikssons sin oppdagelse av Amerika. Det var den norske eventyreren og arkeologen Helge Ingstad som hadde stått for utgravingen av stedet og båndene til Norge var sterke. Nå var det på tide å starte seilingen nordover. På vestkysten av Newfoundland var vi tilbake i båten med kurs over til Labrador. Datoen var nå kommet til 28 juni.Vi befant oss på Labrador og skulle ta del i feiringen av 150-års dagen til Canada som nasjon. Det var både kaker og grilling på det lokale samfunnshuset, samt utlodding, parader og mye mer. Det var en fantastisk opplevelse å få ta del i. Her fikk vi virkelig sett hvor stolte canadierne er av lande sitt, til tross for en unge alderen. Vi jobbet oss gradvis lengre nord, og vi valgte å tilbringe noen dager i Battle Harbour. Dette skulle vise seg å bli et av høydepunktene i Canada. Tidligere hadde dette vært en stor fiskelandsby, som dessverre hadde gått under på grunn av overfiske av torsk. I dag er hele stedet bygget opp og restaurert som et museum og hotell, med en utrolig sterk historie. Det gjorde sterkt inntrykk å se hvordan konsekvensene ble for et samfunn der hovednæringen gikk under. Det ble sagt at dette var den eldste og største bosettingen langs hele Labradorkysten på 1800-tallet, med ca. 350 innbyggere på det meste. Etter dette besøket var det tid for å rette tankene mot Grønland. I påvente av et godt værvindu for overseilingen fikk vi tilbrakt flere dager langs kysten. Ruten langs kysten ble lagt til både en liten inuittlandsby kalt Black Tickle, og noen dager i brunbjørnens rike i området Eagel Cove. Det er noe spesielt med lange havkryssinger. Aktivitetsområdet kan regnes som svært begrenset og det er kun hav og himmel så langt øyet kan se. Dette gir en fantastisk ro over tilstedeværelsen og timene går med på lange tankesprang man ikke har tid til i den travle hverdagen hjemme. På mange måter var dette en fin måte å få bearbeidet alle inntrykk som ble skapt på land tidligere. De første dagene av en overseiling er alltid harde og brutale. Kroppen og hodet fungerer dårlig med 4 timer på og 4 timer av, men plutselig faller brikkene på plass og du kommer inn i rutinen. Jeg har vært med på en del kalde og våte seilaser tidligere, men denne turen skulle snart utvide standarden mine for vått og kaldt. Om nettene lå hav- og lufttemperatur i overkant av seks grader. Sjøsprøyten sto ofte over cockpiten i et stummende mørke. Tanken på å være varm var alltid fjern. Det eneste lyspunktet var den varme soveposen som etter hvert minutt som gikk, kom litt nærmere. Det var helst føtter og fingre som lengtet mest til en varm og ikke minst tørr sovepose. Heldigvis tar vaktene alltid slutt, og etter noen timer i soveposen er man klar for ei ny vakt. Morgningen den fjerde dagen hadde isfjellene dukket opp rundt oss da Grønland plutselig kom sigende ut av tåkehavet. Vi kunne skimte fjell ca. 60 nautiske mil (100 km) øst. Det gikk fort opp for meg hvor stor disse fjellene faktisk var. Qaqartoq ble det første stoppet på Grønland det var den 10. juli og vi skulle være her i tre dager. Dette er Grønlands tredje største by med litt over 3000 innbyggere. I norsk målestokk kan dette regnes som et tettsted, men her var dette en storby. Byen var sjarmerende med hus malt i alle regnbuens farger. Dessverre er det i denne byen et Inuittsamfunn som var preget av store alkoholproblemer. Dette var også er et gjennomgående problem andre steder på Grønland. Det er lite arbeid for menneskene som bor her og vi fikk raskt inntrykk av at subsidiene fra Danmark var hjørnestenen til landet. Etter noen dager i sivilisasjonen var det klart for Max og meg å reise på tur. Det var vanskelig å se for seg både reiserute og turmuligheter. Kart og turbeskrivelser var så godt som ikkeeksisterende. Dette vil jeg si er en del av sjarmen med Grønland, og som gjør dette til et perfekt utgangspunkt for enhver eventyrer som ønsker å oppdage skattene selv. De første dagene på tur ble både slitsomme og tunge. Regn og tåke omkranset oss den første dagen, og fiskevannet vi hadde sett for oss var helt dødt. Neste dag fikk jeg mulighet til å utforske en spesielt fin tinderekke som jeg hadde sett meg ut på forhånd. Været hadde slått om, så både solen og myggen meldte sin ankomst. Eggen skulle vise seg å bli en fantastisk fin tur og den hadde flere bratte opptak som fint kunne omgås på vei ned. Vi slo opp telt midt på denne ryggen og to kilometer lengre nede kunne vi skimte et lite vann. Det vaket kraftig der hele kvelden, noe som tente håpet om fisk hos oss! Allerede morgenen etter ble de første kastene tatt. Det var raskt klart at det var mye fiske her. Allerede etter tretti minutter med fisking, måtte vi gi oss mens leken var god. På land lå sju halvkilos røyer som skulle redd lunsjen og middagen denne dagen. Dette var et helt fantastisk sted å være på tur, og det beste var at vi hadde alt helt alene. Rundt oss var det en praktfull natur som omringet oss på alle kanter. Her snakket vi urørt natur! Den 16. juli ble vi plukket opp av båten og reiste viere til noen varme kilder rett øst for Sydprøven. Her feiret vi kapteinens Jarl Spandow sin fødselsdag med god mat og drikke. Det ble også en høytidelig gaveoverrekkelse under desserten. Vi hadde nå vært på tur i en måned og det var tide for mannskapsbytte. For min del betydde dette at sydspissen av Grønland og Cape Farvel var rett rundt hjørnet. Vi hadde på forhånd hørt at dette skulle være som Lofoten på steroider! Loddrette fjell som strekker seg 3000 meter rett opp og fjellformasjoner man ikke skulle tro man kunne oppdrive noen steder. Jeg har lenge drømt om å klatre et isfjell med stegjern og isøkser. Jeg forstod at den siste sjansen på denne turen hadde kommet. Max tok ansvar for filming med drone og Jarl ble med som gummibåtsjåfør. Med hjertet i halsen og med et altfor høyt adrenalinnivå ga jeg meg ut på min store drøm. Planen var å starte lett på noe isfjell i nærheten av båten. Dette ble en kort affære, og de var raskt besteget. Tilbake i båten ga jeg uttrykk for at jeg ønsket et større isfjell lengre ut i fjorden. Påhengsmotoren ble presset til maks i det vi hadde kursen mot isfjellet, dessverre var det loddrette vegger opp fra vannet. Vi fant et mulig startpunkt for forsøket og etter mye frem og tilbake var det bare å gå for det. Det var en rar følelse å henge etter øksene over det blå vannet på 4 grader. Jeg kunne se båten forsvinne under meg og jeg hadde passert «point of no return». Arbeidsoppgavene er heldigvis lette, men konsekvensene ved uflaks eller et feilskjær kan fort bli katastrofale. Jeg klatret rundt på isfjell i en 40 minutters tid før jeg sa meg fornøyd. Hele klatreopplevelsen var helt magisk! I ettertid angrer jeg heller ikke et sekund på en ellers «idiotiske» ideen jeg hadde hatt. Jeg fikk drømmen min i oppfyllt! Det å seile rundt på sjøen blant høye fjell fikk satt perspektiv på livet. Vi var plutselig bare en liten brikke i et stort puslespill. Sammenlignet med eksistensen hjemme, var det ro og harmoni rundt alt som ble gjort. Tanken om hvordan resten av verden gikk var fraværende. Det samme var internettilkoblingen. For min del er det en god følelse å kunne legge bort telefonen og maset hjemme. Samtidig var det viktig å informere venner på hvordan turen gikk de få gangene muligheten bød seg. Tiden på Grønland nærmet seg slutten og det var klart for å besøke vårt siste mål på fastlandet, Aappilattoq. Dette er en inuittby med 50 innbyggere. De får forsyninger til den lille matbutikken annenhver uke, og for å ta seg til andre byer bruker de som regel å sitte på med fiskebåter. Det var ingen hoteller eller noen utpreget severdigheter å se her. Da kan man skjønne hvor privilegert vi var som hadde mulighet til å besøke dette stedet. Til vår store overraskelse var det bryllup i byen når vi var der. Vi var også heldige at vi ble invitert med på festen. Her fikk vi føle på hvordan inuittkulturen kan være. Dette var en stor opplevelse! Under gudstjenesten var det enda en begivenhet som skulle skje, det ble nemlig døpt en nyfødt gutt. Jeg tror vi hadde kommet til riktig tid siden vi fikk være vitner til en så stor begivenhet i denne lille byen. Mannskapet på båten var enige om at dette var det koseligste stedet på hele turen etter å ha vært med på både bryllup og dåp. Dagen ble avsluttet med et fantastisk fyrverkeri. Tidlig neste morgen starten hverdagen brutalt igjen, fra fest og glede til problematikk blant innbyggerne. Alkoholproblemene var igjen synlig for oss og en realitet for menneskene i byen. Ut over denne mandagen begynte skytteltrafikken fra alkoholhyllene og ut på gatene for fullt. Vi var sjokkerte og triste over hvordan nok en inuittby hadde store problemer med å funger. For oss ventet den største utfordringen så lagt på turen, den siste fjordarmen Prins Christian Sund, rett ved Kapp Farvel. Denne fjorden regnes som en av verdens fineste fjorder å seile i. Dette var derfor et av de store målene vi hadde på turen. Dessverre hadde drivisen pakket seg godt i hele sundet. Bare noen dager før vi skulle prøve, så vi måtte ventet noen dager i håp om å få bedre forhold ut fjorden. Vi la planer om isbjørnsafari til en av nabofjordene, her hadde en han isbjørn drevet ned med havisen tidligere i år. Jeg gledet meg som en unge på julaften. Endelig skulle jeg få se isbjørn! Før vi skulle dra inn i denne fjorden fikk vi siste oppdatering på iskartene over området. Isen hadde sluppet taket i Prins Christian Sund og plutselig var det håp om å kunne seile gjennom. Vi droppet planene våre om isbjørn for å kunne ha sjanse på å komme ut denne fjordarmen. Her fikk vi oppleve mer is enn vi noen gang hadde gjort på denne turen. Det lå tett i tett og det var så vidt vi kunne snike oss ut i nærheten av land der isen var tynnere. Vinden var heldig vis også fraværende, noe som gjør drivisen mer forutsigbar. Det gikk sakte, men sikkert framover og vi jobbet oss i riktig retning. En sveitsisk stålbåt hadde tatt følge med oss i håp om å komme seg gjennom Prins Christian Sund. Etter en stund måtte vi få stålbåten i front for å brøyte vei. Isen lå tett i tett, og vår glassfiberbåt kunne ikke klare dette alene. Ti timer hadde vi brukt gjennom sundet, og nå kunne vi si oss fornøyde med å være første norske båt som seilte gjennom Prins Christian Sund denne sesongen. I ettertid har vi fått vite at vi var en liten håndfull båter som klarte å komme gjennom denne fjorden i 2017. Grønland forsvant bak oss i det fjerne, og om noen dagers til skulle vi få Island i sikte. Seilaset over til Island var av den enkle typen. Vinden var fraværende og det ble mye motortøffing. Det ble en veldig behagelig overfart. Dessverre meldte rastløsheten seg raskt hos meg. Mange dager med dette kunne bli tøft for kropp og sinn. Det var derfor viktig å aktivisere seg så godt som mulig. Det hele stod derimot i sterk kontrast til forrige kryssing, her var det plutselig lett å holde seg varm og tørr. Gradestokken viste flere dager 12 grader. Dette kjentes ut som Syden i forhold temperaturene vi hadde hatt på Grønland. For Max og meg begynte tiden å renne ut til skolestart. Dette gjorde at oppholdet på Island ble kort. Etter kun en dag satte vi kursen mot Færøyene. Her ventet tre dager med mye vind og sjø. Dette resulterte i at farten til tider var svært høyt og loggen var stabil på over 9 knop. Det gikk opp for oss at turen sang på det siste verset. Vi måtte fokusere de siste dagene på å nyte den siste tiden på Færøyene så godt vi kunne. Heldigvis ble det to fantastiske dager for vår del, før vi måtte komme oss tilbake til Norge. Kalenderen kunne nå informere oss om at det nesten hadde gått to måneder siden vi startet i Canada. Det var dette som hadde blitt livet, og det sosiale livet i sivilisasjonen var en fjern tanke for oss. Det pleier alltid være godt å komme hjem etter sånne turer, men samtidig skulle jeg gjerne ha fortsatt videre mot et nytt eventyr. Dette hadde virkelig vært en fantastisk tur. Vi hadde fått sett steder og truffet mennesker som kun et fåtall har muligheten til å gjøre. Dette hadde vært med på å sette livet mitt i perspektiv, og jeg er sikker på at jeg har kommet ut med en større raushet etter denne turen. Det har også gått opp for meg at det er de store turen og øyeblikkene som jeg virkelig brenner for her i livet. Dette er derfor jeg med stor trygghet kan si at dette ikke var min siste store ekspedisjon, men heller en begynnelse på noe enda større.4 poeng
-
3 poeng
-
Selvsagt. Tok bare opp det som var aktuelt som nytt utstyr for denne pakkelisten. Alt av turutstyr jeg skal bruke under forskjellige forhold og spesielt der marginene er små blir testet under tryggere forhold først. F.eks bak i hagen eller i nærområdet ellers... Og oppfordrer folk til å gjøre det samme. Har stadig lest om folk som får seg overraskelser når de slår opp teltet første gang midt oppe i fjellheimen.3 poeng
-
Mattisrudlå, Bjørndalsfjellet, Fjogstadnuten og Dalsnuten. Det har vært noen rolige onsdager. Jeg har klart å holde meg hjemme - og ikke gjøre noe. Været har gjort det enklere enn det ellers ville ha vært. Det er greit å holde seg hjemme i regn og vind. Denne onsdagen var YR raus med sol og sommer - tidligere i uka. Jeg lurte på tur i stede for trening på tirsdagen, men på grunn av god værmelding også for onsdagen ble det som sedvanlig, trening på tirsdagen. Onsdag ville jeg på tur. Værgudene var ikke like velvillige med godværet som meterologene dagen før. Det var skyet, men lite vind og forholdsvis varmt. Egentlig førsteklasses turvær. Jeg hadde tenkt meg til Gramstad, videre til Matisrudlå, Bjørndalsfjellet og - forhåpentlig - Fjogstadnuten. Dalsnuten ligger like i ruta og det er jo en grei topp å ta med.... Det var tørt og greit å komme fra Gramstad til Paradisskaret. Bakken opp fra Paradisskaret til Matisrudlå er både lang og bratt. Brattere enn det jeg liker. Jeg er ikke veldig glad i bratte utsatte plasser, og har tidligere fått pulsen godt opp her. Delvis på grunn av min høydeskrekk.... Denne gangen gikk det lett oppover. Jeg holdt et greit tempo - uten å få pusteproblemer. Det hadde heller ikke karen som kom bakfra og gikk glatt forbi på det bratteste. Jeg snakket med ham på toppen av Bjørndalsfjellet, og han gikk turen annen hver dag. For å komme i form.... På toppen av Bjørndalsfjellet var det heller folksomt til å være på en onsdag. Det satt en del folk rundt om og jeg traff to jenter srett under toppen. Nede på veien var det ikke snakk om å bare gå til bilen. Jeg fortsatte mot Fjogstadnuten og videre mot Kvitemyra/Revholen. Det hadde gått lett. Kunne jeg ha kommet i form ut over sommeren?. Det var ikke gått stort mer enn halvannen time da det var tid for å vurdere videre tur. Dalsnuten lå jo der... Selv opp bakken til toppen av Dalsnuten gikk greit. På toppen var det liv. En barnehage med gutter og jenter på antakelig 5 år. Det er godt gjort å få med så mange på den alderen til topps. Det er like bra gjort av femmåringene å komme til topps. Jeg fikk en del hyggelige spørsmål fra den ungdommelige gjengen. De fleste ville vite hvorfor jeg bruker stokk - eller pinne som noen kalte den. Det ble likevel ikke lange stoppen. Jeg stupte utenfor den bratte kanten og tok fatt på det siste stykket mot Gramstad. Denne gang gikk jeg over myrene i stede for rundt Revholstjørn. Det er gjort et stort arbeid med stien her. Masser av stein, og delvis trapper det første stykket opp mot Dalsnuten. I flate trapper er det greit å småspringe. Siden det var folk nederst, ble det til at jeg holdt farten utover myra. Det gikk helt greit, selv om det nå var et par timer siden jeg startet, og det tross alt hadde blitt noen høydemeter. Selv på parkeringsplassen hadde jeg fortsatt "overskudd". Denne dagen kunne turen godt ha vært lengre, selv om den ble på omtrent to og en halv time.Les hele artikkelen3 poeng
-
Du sier at man går glipp av det meste man er ute etter å oppleve hvis man bærer tungt. Men jeg må si at man går glipp av det meste hvis de primære tingene ikke er dekket. Hvis man går rundt og er sulten og fryser hele tiden så får man lite ut av turen siden man hele tiden må kjenne på dette. Og ikke minst dårlig søvn - ihvertfall jeg sover dårlig på tom mage og når jeg fryser. Og så senkes immunforsvaret og hva er vel mer turkiller enn en skikkelig forkjølelse og feber - jo kanskje tannpine, men regner med at tannbørste, litt tannpasta og evt. tanntråd er inkludert i de 14 kiloene. Og en ser vel ikke konstant ned i bakken hvis man bærer mer enn 14 kg, med mindre man driver å styrer rundt i stenrammelet inne i Kratlland eller lignende plasser. Man skal ikke fryse eller gå rundt sulten på tur, ei heller bære seg ihjel. Men finne en balanse mellom vekt og komfort, dette varierer litt fra person til person og må finne ut sin greie. Jeg er ingen lettpakker med min sekk på 20-25 kg, men jeg nekter å tro at alle lettpakkere går rundt med romling i magen og blå lepper. Flott å pakke en sekk på 14 kg, men regner med at de som gjør dette med glans har med nok mat og klær. Og man blir ikke en bedre fisker hvis man er sulten, bare en skjelven, ukonsentret og irritabel fisker. Og en siste ting, aldri sats på å få fisk. Jeg prøvde det en gang3 poeng
-
3 poeng
-
Jeg er ferdig med Massiv, men turen er ikke ferdig for det. Det var helt greit å ha to dager igjen av ruten å gå i Breheimen, slik at jeg kunne få noen dager til på å oppdage denne delen av fjellheimen i Norge som jeg ikke hadde gått i før. Bloggen er oppdatert med første dag på fjellturen etter Massiv, hvor jeg gikk fra Sota Sæter og opp til Sprongdalshytta hvor jeg fant meg en super teltplass. Fra Massiv og inn i isbreenes rike2 poeng
-
Mine veier 302g på egen vekt. http://locusgear.com/items/cp3/?lang=en Har vel anbefalt de her tidligere. Kjøpes direkte fra produsent.2 poeng
-
Da har jeg teste litt videre og vi kan "friskmelde" MSR Whisperlite Universal I dette tilfelle er det nok jeg som ikke har fulgt prosedyren godt nok. Jeg hadde ikke gassboksen stående lenge nok "rett" vei før jeg snudde den på hodet. Da jeg gjorde dette ble resultatet bra så da er det mysteriet løst.2 poeng
-
Større skjerm bruker, ganske riktig mer batteri enn en mindre skjerm. Det samme gjelder vel for oppløsning. Og hvor god oppløsning trenger en for å se kart? Større skjerm blir også mindre robust enn mindre skjem. Alt er kompromisser mellom forskjellige egenskaper. Jeg synes den ser tiltalende ut.2 poeng
-
Veldig gode støvler! Men jeg slet litt med at de presset litt mye på risten nederst på foten. Løsningen var enkel, bandt lissene rett opp fra nederste punkt, slik de ikke krysset seg helt nederst.Utrolig hvor mye dette hjalp!2 poeng
-
2 poeng
-
Ikke meningen å okkupere tråden, men telys er også noe jeg har funnet hendig på tur. Men syntes at det var litt usikkert å bruke det i teltet noen ganger. Kjøpte derfor noen tinnbokser fra ebay, og lagde mine egne telys, med skrulokk Brukte hamptråd med bivoks som veke (noe som brenner sakte og bra av seg selv) og tilførte litt essensdråper i stearinen mens den smeltet. Rosmarin, sitron, eukalyptus osv. Om det ikke hjelper mot myggen, hjelper det ihvertfall litt mot kroppslukt 😅2 poeng
-
@dsk Er meget kyndig på primuser, og har lang erfaring. For å teste ut om nåla er litt kort, åpner du krana på whisperliten, og så skrur inn gassboksen, da hører du når ventilen i boksen åpner. Sjekk avstand/ hvor mye du må skru for at boksen bunner. Du kan også gjøre det samme på Omnifuelen. Da vet du ca hvordan det ligger an. Har opplevd dette på colman gassbokser at de ikke åpner/må skrus alt for hardt for å få ut gass. Normalt bør du ikke skru hardt, da sliter du ut gjengene på primusen og det blir utett. I dette tilfellet er ikke hardere bedre, tvert imot. Pakningen blir også fortere ødelagt. Du får legg ut hva du finner og om du fant feilen.2 poeng
-
2 poeng
-
Ti på topptur i dag/natt. Tar en litt lengere vei enn nødvendig. Men det er nattinaturen, så det passer en en overnatting. Små stier, vokser igjen. Lite vann Drømmedrivved av furu. Den ble til ved. Fiskars x7 øks som trenger en ferie hos min far. Den er alltid mye skarpere etter å ha vært der en tur. Litt mat må til. Nye type tørrmat for min del. Ok smak men litt lite. Prøvde meg på et INSTA oppsett, må nok bytte til rød gassboks som @Espen Ørud, blå med tape og skrift om blandingsforhold gjør seg ikke Fikk akkurat plass til teltet, Alternativ 2 var å ligge på en stor stein. Første bål på lenge! Biff, bakt potet med kryddersmør og lange paprika er alltid en vinner (Skogsspesial lært av @kokken81) Mest artige er å ha mye bedre bål enn naboen, der var det mest røyk😂2 poeng
-
Mange har vel fått med seg at jeg syns mange velger et Superlight telt på feil grunnlag. Hvis du skal gå for et superlett telt, med de mangler et slik telt har, hvorfor ikke kjøpe et som virkelig er lett? Zpacks Duplex har det meste en testvinner bør ha. 595 gram inkl pakksekk ekslusivt plugger ( du kan greie deg med under 40 gram med plugger) 28 gram i tillegg for camo som jeg har. Det trenger 8 plugger, og mitt oppsett er 4 stk MSR carbon core a 5,5 gram = 22 gram disse brukes i hjørner. 2 stk Hilleberg y-peg på 16 gram hver (32gram) til hovedfester, og 2 J hooks på 6 gram for å holde midten av duken ut. Totalt 66 gram plugger. Pluggpose 2 gram. De gangen jeg ikke har med gåstaver har jeg to Carbon stenger på 71 gram pluss pose til disse på 4 gram =145 gram Totalt blir dette 834 gram Det er et luftig telt, med god plass til to, bra høyde og lang liggelengde og to fortelt. Høres jo ikke ut som et SL-telt. En duk og cuben fiber eller Dyneema fabrics som det nå heter løser mye. Utvendig lengde er oppgitt til 254 cm og innvendig 230 dvs en diff på 24 cm hvor mange telt er ned i 10 cm. Når jeg er alene i teltet ligger jeg på diagonalen. Her med Exped 9 LW Soveposen er 230 cm lang -WM Badger i 215 personlengde. Det er plass i høyden, siden teltet går først ut før det går innigjen. Levetid er oppgitt til en trough-hike Dvs ca 200 døgn, men noen har brukt det 450 døgn Det er luftig, og snøen fløyker inn når det blåser mye og er lett snø. Lite kondens, blir nesten som å ligge under en tarp. Cuben fiber strekker seg ikke, så etterstramming trengs vanligvis ikke hvis pluggene står som de skal. Hvis det er noe ønsker kan jeg legge ut mere info, men mye finnes på nettet.1 poeng
-
Fire gode kamerater ut på eventyr igjen, vi er gode på dette. Å samle vennene man har hatt siden barneårene ihvertfall en gang i året har blitt en årlig greie, noen ganger en håndfull staute karer og noen ganger hele fjorten mann. Antallet varierer fra år til år, men uansett antall så er det alltid like god stemning uansett hvor man befinner seg i det ganske land. Jotunheimen er en plass som vi har besøkt opptil flere ganger, men vi blir like overrasket hver gang over den heftige naturen og den store variasjonen. Her er det alt fra den eldste urskog til de høyeste fjell, de strieste elver til de mektigste fosser og alt imellom. Alt som finnes her inne er i de øverste grenser for hva som går, det er som om naturen har prøvd å bli best i alt. Og på mange områder så har den klart akkurat dette. Idet vi kommer opp på Valdresflya så kjenner vi det, Jotunheimen følelsen. Vi stopper opp mitt oppe på platået og går ut av bilene for å trekke inn den kalde, friske luften. Planen vår er å komme oss rundt og inn til Leirvassbu og finne leir i området. Der inne finnes det 2000 metere på alle kanter, man kan velge og vrake i en mengde av heftige topper å bestige. Mange av kjempene ligger tett på turisthytta som vakre Stetind, luftige Tverrbytthornet og den særegne Kyrkja. Og litt lenger unna Leirvassbu er det mange kjente steinkjemper som bare venter på at noen skal besøke dem. Simen kjenner på sesongens første snøfall etter en brennhet sommer Det er gråvær i lufta mens vi kjører nedover dalen på den smale veien inn mot Leirvassbu, regnet sildrer ned og tåka sniker seg rundt fjelltoppene. Det er en særegen stemning. Lufta er ganske kald og omtrent da vi kommer til turisthytta går regnet over til snø. Det lyser innbydende fra vinduene på hytta og vi rusler inn i varmen for å få oss noe godt i glasset. Vi strekker på kroppene i sofaen med noen forfriskende øl og kikker på kartet, vi får nyss om en steinbu ikke så langt unna herifra. Det kunne jo bli riktig så koselig og få innlosjert seg der fremfor å tukle med teltene i dette rufseværet. Pakning på og med jevn marsj mot mål finner vi frem til steinbua oppi lia, en flott liten sak og akkurat plass til fire mann. Vi pakker ut og hygger oss inne i bua mens snøen velter ned utenfor, det er en fin følelse å sitte inne i ly av steinveggene mens vi titter ut på Kong Vinter. Hygge i heimen Fire karer som vet å kose seg Dagen etter våkner vi til et lettere vær, skyene er spredt og sola titter frem til tider. Snøen har lagt seg som et tynt teppe utenfor vårt midlertidig hjem, vi ser opp mot toppene og ser at snøen ligger tykkere dere oppe i høyden. Vi har en vandringsplan med værforbehold, så hvis været blir kjipt så endrer vi opplegg og flytter på oss til der det er bedre forhold - vi tar en dag av gangen med andre ord. Vi nipper til morgenkaffen og retter blikket opp mot dagens tur, en høyreist majestet som har sitt snødekte kirkespir presset opp gjennom skyene. Kyrkja med sine 2032 meter over havet er et ikon som ligger på østsiden av Leirvatnet, denne skal bestiges idag og vi håper på at værgudene vil la oss gjennomføre toppturen. Det er meldt ustabilt og metrologene har helgardert seg. Gutta er klare for tur med Kyrkja ruvende i bakgrunnen Vandring i et landskap malt med nysnø, Øvre Høgvagltjønnen i forgrunnen. Det er godt å kjenne at kroppen er igang, blodet bruser i årene idet vi tråkker oss oppover. Etter noen småskader og rusk tidligere i år så er kroppen trent opp igjen og alt kjennes hundre prosent bra! Man har alltid det i bakhodet når man har opplevd kjipe opplevelser på tur før knyttet til at kroppen krangler, men nå er ting på stell. Steinrøys og motbakke vandres med stødige steg oppover fjellsiden med alle årstider rundt oss. Are som har en hvilepuls på 18 og sykler dagstur Mandal - Hammerfest på en god dag er alltid et godt stykke foran oss og spretter oppover fjellet som en røyskatt. Vi som er av den mer normalt trente typen holder et tempo som er passende for ungdommer på rundt trettifem. Thor og Simen poserer i en deilig høyfjellsol Kyrkja er et nydelig fjell I bunnen av den bratte delen der man starter oppstigningen av selve Kyrkja kommer snøværet og tåka inn for fullt. Vi stopper for en matbit før vi fortsetter oppover. Det er ikke godt å se hvor det er vanlig å gå hen blant de snødekte steinene, men vi spotter noen varder og følger disse på vår ferd. Været er grått og snøen er våt, det hadde vært en nedtur bokstavelig talt og snudd før toppen så vi satser beinhardt på at værgudene er med på notene. Humøret er det ingenting i veien med blant fjellkvartetten Det jobbes i fjellsiden Siste del av fjellet før toppen er en klyveetappe som de fleste kan klare om man ikke har for mye høydeskrekk. Det er en fordel med tørt snøfritt fjell, men så lenge man bruker hodet og finner gode steder for å plassere føtter og hender så er det en grei skuring selv med nysnø. Plutselig dukker et lite norskt flagg opp og toppen av Kyrkja er et faktum, sola kommer frem igjen og det er særs god stemning i fjellet. Toppen er besteget Undertegnede ville også være med på et bilde Smørstabbmassivet titter frem gjennom skylaget Det er tidvis påskestemning i fjellet på vei ned Etter endt tur så tar vi en titt på værmeldingen og det lover ikke godt på denne siden av Jotunheimen, det er meldt kuling og regn. Det er dårlig kombo her oppe i høyfjellet. Vi gjør en vurdering og velger å flytte oss til andre siden av heimen til skogområdene langs Sjoa, der er det meldt lite vind og opphold. Vi diskuterer hva slags fjelltur vi kan gjøre unna fra denne siden og finner ut av at Besshøe kunne vært en fin topp å bestige, det er en langdryg tur så vi klemmer inn en hviledag i skogen for å la legemet hvile seg etter Kyrkja. Leirliv er noe som settes pris på i gjengen så det blir bålkos og hygge blant store furutrær og bjørk, samt en rundtur i urskogen ved Birisjøen. Vi finner en veletablert leir med ferdig ved og bålplass klar til bruk Pølser, bacon og stappe er digg mat på tur Reinsfjellen fant seg en fin plass mellom noen bjørketrær Skogens ro Etter litt slaraffenliv skulle Dronningen av Gjende bestiges, Besshøe. En enorm kuppel av et fjell som kan ses fra store deler av østsiden av Jotunheimen, da spesielt når man kommer kjørende over Valdresflya er Besshøe et skikkelig blikkfang. Det er et godt stykke å gå med 23 km tur/retur og ca. 1200 høydemeter, så man må starte tidlig på dagen og ha gode støvler som er gode å gå langt i. Vi går fra Bessheim og rusler oppover langs elva Bessa, så holder vi nordsiden av Bessvatnet til vi tar av til høyre ved bekken Grotåe og starter oppstigningen på Besshøe. Simen på vei langs Bessa med starten av Besseggen på venstre side Den lange vandringen langs Bessvatnet med gedigne Besshøe rett imot Oppover Besshøe med Besseggen i bakgrunn og Tjønnholsmassivet lengst bak Meg selv ved porten oppi røysa speider opp mot Besshøe Simen på vei opp Brua med breen under seg over kanten Toppen til Besshøe er nådd og en velfortjent utepils på 2258 moh smaker helt utrolig Vi holder oss godt unna kanten til stupet ned mot Russvatnet som er 1000 meter rett ned Fornøyd kar med dagens topptur Nok en herlig tur til en av Norges flotteste nasjonalparker er unnagjort for denne gang, vi lengter allerede tilbake og ser frem til nye toppturer og vandringer i selveste Jotunheimen. Takk for nå1 poeng
-
Ser ut som om Garmin oppgraderer Fenix 5 serien sin med kart,music og Garmin Pay! Mulighet for nedlastninger av opptil 500 sanger og kart er vel det som betyr noe av betydning siden Garmin Pay ikke fungerer i Norge! Prisene ser også til å gjøre et byks oppover da pris på Fenix 5X Plus blir 899€😫 Det positive er at man kanskje snart kan se ‘’gamle’’ 5X som jo har kart og safirglass dette ennå mer i pris?1 poeng
-
Her snakker vi virkelig om uvitenhet hos de voksne, og ansvarlige. Trist å lese, igjen og igjen...1 poeng
-
Ikke ennå, men jeg regner i grunnen med at det gjør det. Jeg har nemlig andre billige stekespader fra Ikea, som er beregnet på matlaging som gjør det.1 poeng
-
Til orientering, med tanke på pizzatråd på annet sted på forumet - så passer denne pannen perfekt til små lefser og pizzasteking også. 😃 Jeg har testa.1 poeng
-
Strippa ned noen gamle 3-ledda Gripon Sherpa skistaver i går kveld siden de ikke brukes på vinteren. 300 g pr stykk og 70 cm sammenslått nå, ikke helt det jeg er ute etter. 🤣 ...men de kan duge til litt lokal uttesting og dekktrening her hjemme. Flick-lock (med etterstramming) er allerede et must på lengdejusterbare staver for min del. Har hatt nok problemer under tur hvor Twist-lock slutter å fungere i fuktig vær og minusgrader. Dvs staver med kun flick-lock eller 1flick-lock + click-lock er det jeg tror jeg kommer til å se etter. De @tklami har linket til i nettbutikken til DNT samsvarer med dette samt treffer med 37cm sammenpakket også på det kriteriet. >> BLACK DIAMOND "DISTANCE CARBON FLZ" eller staver med tilsvarende teknisk løsning er det jeg tror jeg ønsker meg per nå. 😄1 poeng
-
Hmm..... Hjelp.... Kan spare 76 gram her ser jeg.... Ble dyrt å veie de jeg hadde 😂1 poeng
-
Ok takk, var akkurat det svaret jeg håpet på. Ser vel for meg å holde igjen GPSkjøpet til Bikkjeprosjektet er bekreftet, og så kjøpe en Aplha 50 eller 100.1 poeng
-
Jeg bor på Sundvollen ved Hønefoss. Det er en funksjon på din bruker hvor du kan legge inn hvor du bor. Behøver ikke være 110% men nærmeste tettsted/ kommune holder.1 poeng
-
Display type: transflective color TFT Display size: 1.5"W x 2.5"H (3.8 x 6.3 cm); 3" diag (7.6 cm) Display resolution: 240 x 400 pixels 🤦♂️1 poeng
-
Primus mimer lanterne og en primus gass lighter på Jula. Halve prisen der ser jeg i forholdt til mange andre plasser. Det står jo at denne ikke skal brukes i telt osv, som alt annet som brenner pga brannfaren og kullos. Men, noen som har noen formening om hvor mye CO en slik produserer så send meg gjerne en PM. Ønsket er å kunne benytte denne i teltet nå mot vinteren for lys og varme. Satt med den på verandaen i kveld, fin sak1 poeng
-
Vurderte dette med stor interesse i sommer, og kom fram til noen av de samme ulempene som deg - og når jeg i tillegg allerede har et Golite Shangri-La 1, så trenger jeg ikke enda et telt som "egentlig" er for smått. Her er det visualisert med yttertelt, innertelt og liggeunderlag LongWide og Regular - for førstnevnte er det ikke mye igjen av innerteltet, og det er altså ganske kraftig skråning på innertelttaket nær de ytre hjørnene: En annen ting er at bunnduken er av samme stoff som ytterduken - dette er meget positivt for vekt og for pris, men jeg tror nok den kan bli i svakeste laget. Dog kan den enkelt repareres med tape, siden polyesterduken (20D) har en PU-side. Men skulle dette teltet komme i en XL-versjon med god plass til feks en Amok Fjøl XL inni uten at vekt/pris kryper mye oppover, kan muligens den gamle Goliten min få seg en ny eier - noe slikt ville vært et lett og rimelig finværstelt for mine sommerturer1 poeng
-
Når man oppdager en slik "nyvinning" så anbefaler jeg alltid å teste den hjemme først og se om det gir ønsket mengde lys. Folk har gjerne både forskjellige pakkposer og forskjellige hodelykter og det som fungerer utmerket for noen kan bli for mørkt for andre. Så tester alltid slike ting før avreise. Det samme har jeg gjort når jeg har testet nye teltlykter (jeg har testet maaaange fra både Ebay og andre steder) til bruk i mørketiden her i Finnmark. Da setter jeg de ut i kulda og sjekker hvor lenge de holder på fullt lys osv. For jeg har vært borte i at selv svake lykter spiser batterier fortere en rene lyskastere... Og slikt er kjipt å finne ut kveld 1 på tur1 poeng
-
1 poeng
-
har leita etter en Raid-kopi med innertelt. Dette ser ut til å bli perfekt for helgeturen oppi godvanna. Skal det blåse mye så pakker man andre telt. Mest skeptisk til mangelen på flere barduner.1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Veldig kjekt med slike tråder. Spesielt når man skal til samme område selv om noen dager 🤩 egen sekk blir ofte noe slankere etter å ha lest slike tråder, og ofte blir ting byttet ut med bedre løsninger takket være erfarne fjellfolk 🙏 Som; Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?? 🤯1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Ettersom jeg hadde bursdag fredag så ble det feiring etter eget ønske: Pulk og ski ble pakket og dette området ble sirklet inn: https://kart.finn.no/?lng=24.22357&lat=70.15892&zoom=13&mapType=normaphd Planen var todelt. Fredag skulle jeg inn til en plass kompis har camp med Venor-gamme og både parafinovn og propanovn. Det ble en fin tur inn og en flott aften med både fiske, mat og fersk kake fra stekovnen!!! Far selv tok i mot: Man skal ikke klage på fasilitetene når det serveres nybakt bursdagskake! Forsvarets gode gamle multifuel hold lunk i teltet på natten.. Dagen etter var planen å møte en kollega som skulle bruke skiseilet innover og måke frem døren til en gamme han har tatt initiativ til å få i stand igjen. Vi regnet med måking var påkrevet og derfor hadde vi utstyrt oss med ekstra spader som skulle legges igjen på stedet. Dvs vanligvis henges disse høyt på hytteveggen, men pga snømengdene som tidvis samler seg her valgte vi å henge dem høyt i et tre da vi dro. Kompis kom en halvtime før meg og hadde allerede klart å måke frem selve døren og var i gang med å hugge vedkubber til fyring da jeg ankom med enda flere vedsekker i pulken. Det ble en økt med måking og fyring der.... Etter en stund var det klart for en pils og lunch i sol"veggen"... Det ble en fin kveld med både tid til litt radio, lesing og løsninger på verdensproblemer. God middag med rødvin til ble en fin kroning av kvelden. Pulkene måte pent finne seg i å sove ute.. Søndag morgen var det klart for rydding og avskjed. Vi skulle gå hver vår vei ut igjen også. Jeg skulle oppom campen til kompis igjen og fiske litt på isen før hjemtur...: Heldigvis hadde ikke sporene føyket for mye igjen i løpet av natten. Sporet hadde satt seg så det var mye mer behagelig tur gjennom løssnøen på tilbakeveien...1 poeng
-
1 poeng
-
1 poeng
-
Følger på med mer frosk/padde. Frog by KristianJV, on Flickr Tatt med Canon 5D mkII og 50mm f1.8 STM (1/100s - f2.8 - ISO 6400)1 poeng
-
Dagens bilde må bli fra gårsdagens fjellaktivitet der mobilen viser at den fungerte greit til marco for bruk på sosiale medier...1 poeng
-
I sommer gikk turen tilbake til fjellene, Sognefjellshytta og Massiv-ruten. Ifjor måtte jeg gi tapt for tiden ved Sognefjellshytta, i år gikk da turen tilbake. Bloggen har nå blitt oppdatert med den første dagen på den siste delen av Massiv for min del. Jeg gikk bare en kort tur før jeg slo opp teltet, da jeg startet å gå sent på dagen. Les mer om turen her: (Massiv) Dag 18: Sognefjellshytta - Aurkvee Utsikt tilbake mot Sognefjellshytta med Smørstabbrean i bakgrunnen.1 poeng
-
Jeg har lurt på å ta en tur opp i Trillemarka en stund, og fikk noen tips av blant annet @Sovjetunionen her inne om noen innfallsporter som kunne være aktuelle. Jeg har sett hun, Bodil og noen andre turjenter fra instagram hygge seg her oppe i Chillemarka som de så fint kalte det Jeg forhørte meg med et par av mine gode eventyrere om dette kunne være noe de ville være med på og villmarksblodet deres begynte å bruse umiddelbart. Kalenderen ble krysset av og en enkel plan ble lagt. Avreisedag kommer og vi kjører på til vi er vel fremme ved Grøset hvor vi parkerer. I det vi forlater kjøretøyets herlige luftkondisjonering får vi kjenne på hetebølgen som har herjet store deler av Norge de siste ukene. Den skal vedvare melder de vise om, så vi må være beredt på mye svette under bevegelse og passe på å smøre inn legemet med solkrem samt fylle på med vann regelmessig. "Dæven det steiker da" sier Simen mens han kikker på motbakken vi snart skal begi oss ut på. For det steker godt under solen idag, og vi skal ha en transportetappe med tunge sekker på i flere hundre høydemeter som skal klatres på en relativt kort avstand før vi kommer til der det jevner seg ut. Vi har siktet oss inn på en leirplass der oppe i skogen ved noen vann som ligger tett inntil hverandre. Simen nyter urskogens ro Etter en stund med tråkking oppover på både brede og smale stier, kommer vi frem til et idyllisk område hvor vi skal gjøre leir for dagen. Vi legger fra oss storsekkene og søker rundt etter passende trær som vi kan henge våre hengekøyer i. Det er lettere å finne bra trær i en furuskog enn i en granskog på snaufjellet finner vi fort ut av, det er sparsomt med trær som kan brukes men etterhvert finner vi en flott klynge med juletrær som faktisk alle tre kan sove i. Vi rigger oss til og lager mat og fyller på med drikke, kroppene er klar for næring og ikke minst avkjøling. Innsjøen foran oss ser forlokkende ut og det er ikke tvil om at det skal bli forfriskende med en dukkert i denne varmen. Nydelig med et bad etter noen timer med sekk. Kystvakta passer på fra sidelinjen. Avkobling i køya sammen med Thor Siden vi er glad i en topptur eller to så ser vi oss rundt etter det høyeste fjellet i området, og siden vi ikke er så langt unna Slettefjell så må det bli kveldstur opp til denne for å få litt utsikt og innsikt i solnedgangen. Vi finner ut at dette blir en herlig vandring med litt flytende godterier pakket ned i dagstursekkene, det er et naturskjønt området her oppe i høyden. Skogen er ikke like tykk og urpreget som lenger nede, men har en helt egen sjarm med grantrær spredt rundt på fjellet iblant små sjøer, tjern, svaberg og myrlendte partier hvor myrullen vinker til oss med sine hvite bomullsdotter. Det blir en flott aften med en noe svalere temperatur uten et vindpust, og det nytes til det fulle med en kveldsdram på toppen av fjellet. Livet leker. Kvelden senker seg over villmarken Simen, Zelda og Christian En solnedgang av dimensjoner utfolder seg fra toppen av Slettefjell Vi våkner tidlig neste morgen til den varme solen som slår ned på tarpene, jeg er glad vi ikke bor i et telt nå tenker jeg. For selv om det er varmt så er det fullt levelig i hengekøyene. Vi får i oss dagens første måltid og en kopp sterk kokekaffe, vi skal videre idag og se mer av det Trillemarka har å by på i denne delen av naturreservatet. Vi slipper oss noe ned i terrenget og det blir en bratt nedfart et par steder med sekkene på ryggen, men med litt varsomhet og list så går det bra. Vi stopper ved en idyllisk gammel seter og får i oss nødvendig væske, her er det nesten som man kan kjenne på kroppen hvordan livet var i gamle dager. Vi ser for oss seterlivet og hvordan mann og kone og åtte barn levde sitt liv her inne med en liten flekk til jordbruk og noen husdyr som de livnærte seg på. Da var det ikke tid til å suse rundt med sekk på rygg og ligge i trærne for å nyte livet slik vi gjør nå. Fremad marsj En gammel seter på vår vei Vi sikter oss inn på en ny plass mellom to større vann og finner noen innbydende trær til soveplasser. Simen trekker det lengste strået og får den beste tomten med strålende utsikt utover vannet, meg selv og Christian må nøye oss med litt kjipere utsikt men en kjempegod spot får vi uansett. Christian sin plass Min sin plass Simen sin plass En whisky sammen med Helge Det kommer noen ørsmå mengder med vann fra himmelen, men det varer ikke og varmen fortsetter sin tilstedeværelse sammen med sin beste venn sola. Vi nyter været og kan ikke si annet en makan til flott sommervær på tur har vi sjelden hatt før. Selv om vinden er på det svakeste er de tørste blodsugende insektene som mygg, knott og klegg i mindretall og ikke nevneverdig plagsomme heldigvis. Like ved der vi har køyene våre har vi en frisk oase hvor en liten bekk renner gjennom et parti med svaberg, et par slanke grantrær gir skyggeforhold litt utpå dagen og her har vi stedet for matlaging og sosialisering. Bekken fungerer som kjøleskap for drikken vår og kulpene blir som et avkjølende villmarks spa, en fantastisk liten plass midt i villmarken. Undertegnede har lagt seg til avkjøling med en kopp temperert rødvin i spaavdelingen ved oasen Neste fjelltopper som må bestiges i nærheten av leirplassen er Skjærsnatten og Borofjell, vi kikker på kartet og finner en rundtur gjennom skogen, over fjellryggen og ned i skogen på andre siden og tilbake. Rundt en mil å gå totalt, akkurat passe det i denne heten. Det er også et tjern der oppe som må bades i, bare det er fritt for nøkker. Vi pakker med et par kalde pils fra kjøleskapet og lunch i form av polarbrød, leverpostei og tubeost. Solen steker og guttene tråkker En kald pils i varmen gjør godt for kropp og sjel Skjærsnatten Utsikt fra Borofjellryggen ned mot Soneren og omegn Utsikt mot Andersnatten Toppen av Borofjell Nøkken flyter rundt i et tjern, er nok varmt for han også i disse dager Vi prøver også på å fiske opp en ørret eller to fra Gaulsvatna og Tuftnevatn uten noen større suksess, varmen preger vel fisken såvel som fiskeren. Det ble mer bading enn fisking for å si det sånn. Kveldstemning ved Tuftnevatn Og kveldsstemning ved hengekøya Det var noen flotte dager vi hadde inne i Trillemarka sine sørlige områder og gleder oss til å besøke flere plasser av dette eventyrlige naturreservatet, takk for denne gang og på gjensyn1 poeng
-
1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00