Gå til innhold

Truant76

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    500
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Truant76 vant dagen sist 25. juli

Truant76 hadde mest likt innhold!

Om Truant76

  • Rang
    Naturfilosof
  • Bursdag 13. sep. 1976

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Bergen

Nylige profilbesøk

1 978 profilvisninger
  1. Ja, det kommer rust. Jeg har ikke gjort noe for å stoppe det, tømmer den for rusk når den er brukt og pakker den ned. Ang. risten i bunn så demonterte jeg den originale og fikk en bekjent til å kappe til og sveise noe solid flettegitter jeg fikk tak i, den er jo litt tyngre men mye mer solid, og så kan jeg ta den ut og få ut ev. kullbiter som kommer seg gjennom risten og er vanskelig å få ut med originalen.
  2. Det var også min første tanke, men det kan da umulig vær nok gass der til at det fremdeles brenner når den har landet på bakken, og må slukkes? Kan brenneren ha kommet i kontakt med en brennbar væske som tar lengre tid å brenne opp, men kanskje antent av statisk el.?
  3. Kanskje det minst spennende bildet på lenge, men jeg fikk knipset Jupiter med månene Io, Europa, Ganymede og Callisto i kveld og måtte bare dele den opplevelsen. Sony A6000 med 55-210 linse. Tatt på 210mm, beskjært, digitalzoomet og fikset på i RawTherapee. Lite og ingen erfaring med nattehimmelfoto.
  4. Da har jeg fått tatt noen bilder; Dette er slik bardunene er som helhet, dette er dog en reserve/ekstra laget av de originale bardunene som fulgte med Helsport LY tarpen. Jeg har byttet ut de som henger på selve tarpen med statisk hjelpetau fra Oslo Sportslager. 3mm for ridgeline og 2mm for bardunene, men prinsippet er helt likt. Jeg har bare simulert festene, det var ikke noe poeng å pakke opp begge tarpene. Hele bardunen: Krok festet direkte i løkke, som er samme prinsipp som de som er fastmontert på LY tarpen: Bardun gjennom webbing løkke på den andre tarpen der webbing er for tykk til å passe i kroken: Innkorting med første løkken på en "Truckers Hitch": Verdt å merke seg er at løkken som kroken nå står i vil falle sammen til den blir stoppet av kroken, det gjør den ikke når man knytter en komplett Trucker's Hitch siden man der legger belastningen tilbake fra løkken, men det har ikke noen praktisk betydning. Her blir jo strammingen nedenfor løkken med bardunstrammeren som befinner seg nedenfor bunnen av bildet.
  5. Ja, det er det, og forskjellen i forbindelse med denne filmen er vel at hvis dette skjedde inne i nasjonalparken så er det et garantert lovbrudd, mens det ikke nødvendigvis er det utenfor nasjonalparken siden vi ikke kategorisk kan slå fast at det ikke foreligger tillatelse fra grunneier.
  6. Det var veldig behagelig å komme til gapahuk i Sverige der det lå stablet beverfelt bjørk, og sag+øks hang i gapahuken, med oppfordring om å alltid la det ligge ferdig oppkappet ved på stedet når du forlot plassen. Nå er det generelt ikke så lett å se for seg hva andre gidder og ikke gidder, noen vil jo felle et tre fordi det er noe de ikke har gjort før eller det er veldig lenge siden. Et annet aspekt er at i høysesongen når slike plasser gjerne er opptatt om det er mye trafikk, så vil en del bli tvunget til å fricampe uansett, og av egen erfaring så ønsker man ofte privatliv i naturen og da legger man seg ofte ikke til innen gåavstand til dette vedlageret. I mine 10 år med friluftsliv så må jeg si jeg ikke har sett mye stubber etter felte trær, men det har vært tildels tydelige spor av at folk har tatt greiner på døde stående trær. Skal ikke anta at det jeg har sett er representativt for snittet, men for meg så virker det som om det som skjer i videoen på ingen måte er noe som skjer veldig ofte. Jeg får inntrykk av at de aller fleste forholder relativt godt til regelverket. Litt av grunnen til at man har gapahuker med lovlige bålplasser i Sverige har jo sammenheng med at turistnæringen promoterte felling og bålbrenning over en lav sko for å lokke til seg turister, noe som fikk veldig uheldige konsekvenser. Slik praksis har vi ikke (hatt) her i Norge, noe jeg tror er en av grunnene til at det jeg oppfatter som de aller fleste ikke feller trær og brenner svære bål. Men selvfølgelig, det kan hende jeg bare har vært på tur der dette er et ikke-eksisterende problem...
  7. Hvis du vurderer nye strammere så kan jeg anbefale disse, såfremt det ikke er absolutt nødvendig at de tar minst mulig plass og veier minst mulig. De er enkle å justere selv når fingerne er kalde og mindre samarbeidsvillige. På mitt tarpsystem så har jeg en slik bardunkrok som du finner på samme siden i enden av bardunen, og strammeren knytt fast i den andre. Denne strammeren er ikke mer egnet enn dine til å korte inn bardunen, bare så det er klart, de fungerer på samme prinsipp. Grunnen til at jeg har en slik krok i enden er todelt, den ene tarpen min (Helsport LY) har bardunløkker som festepunkter så der går krokene rett på, mens den andre har webbing løkker som er for store til å passe i kroken, så der tar jeg kroken gjennom løkken og tilbake i bardunen. Hvis jeg må korte inn bardunen, mine er ca. 3.5m lange, så trer jeg kroken gjennom løkken i tarpen og lager første knutenløkken av en "trucker's hitch", som er quick release, et stykke ned på bardunen og fester kroken i den. Med dette oppsettet har jeg barduner med strammemulighet på ca. mellom 3.3m og 1.3m. Skal jeg ha det kortere enn det så bruker jeg ikke strammeren men knyter en justerbar knute som også er quick release Adjustable guyline hitch). Youtube: Adjustable guyline hitch -- Trucker's hitch (Ignorer stramme-delen av videoen, jeg har kroken i enden av tauet og klipser denne bare rett i løkken som han knytter på tauet, strammingen skal du jo gjøre med bardunstrammeren) Mulig dette ble vel mye å forstå med bare tekst, jeg kan sikkert få tatt noen bilder om det er nødvendig.
  8. Vanligvis er vel den "løse" enden knytt fast i strammeren, eller bardunen har en knute i enden som stopper i hullet. Ser jo ut til at det kan bli vel lange barduner for akkurat det oppsettet du har rigget her. Alternativer er f.eks å korte inn bardunen på festepunktet på tarpen med en "quick release" knute, eller tilsvarende på bardunstrammeren. Ville forsøkt på noe slikt og ikke korte inn bardunen med å kappe, for da kommer du garantert i en situasjon senere der den blir for kort
  9. Når du laster opp et bilde så må du klikke på "+" oppe i venstre hjørne for å sette det/de inn i tekstboksen. Det er en ganske fiffig funksjon om du skal skrive lengre tråder med flere bilder, da kan du laste opp alle bildene først og så skrive teksten og legge til bildene etter hvert som du kommer til det punktet i teksten der bildet skal brukes.
  10. Informasjonen er relativt sett lett tilgjengelig, nå som jeg kjenner prosedyren på hvordan få tak i den så er det neppe mye tråling som skal til neste gang jeg har tilsvarende behov. Det er litt mer knotete å finne ut hvem som var kjøper av en spesifikk eiendom, noe det egentlig er sjelden man har behov for, kontra det å finne ut hvem som eier en eiendom du har tenkt å bevege deg på. Altså, skal du ut på tur på koordinater X,Y så er det enkelt å finne informasjonen med å klikke i et kart og logge seg inn, skal du derimot finne ut hvem som kjøpte Gbn XXX/X så blir det litt mer jobb. Den første er antagelig betraktelig mer aktuell for dem som ønsker å benytte seg av friluftsområder. Fordelen med innlogging med Bank ID el. er jo at denne informasjonen ikke blir så lett tilgjengelig for Xu i Kina, som neppe har særlig behov for den i utgangspunktet. Det er ikke usannsynlig at det ligger et element av personvern her. Jeg har ikke planer om å omvende noe som helst, jeg sier bare min mening om det å gjøre all informasjon så lett tilgjengelig at alle får tak i den uten å måtte løfte en finger.
  11. Etter litt tråling fant jeg ut hvem som eier den størst eiendommen som ble solgt, og det krevde innlogging med Bank ID. Det virker ikke veldig hemmeling. Grunnen er nok at Statskog er et forvaltningsorgan og ikke en nyhetsformidler som f.eks Aftenposten. Det er ikke mangelen på informasjon Aftenposten henger seg opp i, det er det faktum at de ikke får informasjonen servert på et sølvfat som er/blir presentert som problemet.
  12. Synes det var mye mer bygninger i videoen enn jeg kan huske det var ved Kärringsjön, og den åpne plassen der bussen står kan jeg heller ikke huske var så stor.
  13. Kom forresten over denne (PDF), en kort innføring i elvedynamikk og hvordan tenke på dette i en kano.
  14. Vannet er nok roligere (men raskere) i yttersvingen fordi det i innersvingen oppstår sirkulære bevegelser slik at noe av det renner mot strømmen. Dette er sikkert noe kajakk-elvepadlere kan gi deg mye informasjon om.
Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.