PTG

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    882
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

PTG vant dagen sist Januar 23

PTG hadde mest likt innhold!

Om PTG

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Lillehammer
  1. Ja dette er løsning stort sett når jeg trenger pulk + "topptursekk" på turen. Er det kun pulkeetapper så dropper jeg sekken og bruker kun ekspedisjonsselen. I tillegg kjører jeg med to fellesett. Et langt for bratte og lange motbakker og ett kort for mer glid og faste forhold.
  2. Jeg tenker at dette blir ett valg ut fra preferanse, da lett utstyr som både kjører okei og funker på flater finnes i begge leire. Om man ser til alpene er lett "randonee" utstyr mye brukt. Du kan jo ta en titt på det Lars Ragnar brukte her (han pleier ikke å velge det som er tyngst eller ikke holder mål for å si det sånn), og dagsetappe på 94 km burde vel holde for de fleste: https://www.friflyt.no/Topptur/Knuste-Hoegruta-rekorden-med-nesten-tre-timer Sjøl så har jeg valgt lærsko og lette håndlagde telemarkski fra Sverige (Extreme) for sånt bruk, så får man kjørt litt telemark også på de få turene det er aktuelt.
  3. Samme løsning her å, bruker en klatresekk med sterke løkker på hoftebeltet som tau eller stivt drag koples til.
  4. Imprignering av fjellsko - funker disse?

    Hva du bør bruke kommer an på hva du vil oppnå. Spray/Nikwax e.l. gjør selve tekstilen/læret vannavstøtende (tynt lag) og tetter ikke "porene" i samme grad som voks Vokser legger seg som tykkere lag på tekstil/læret og tetter i tillegg porene. Har du pustende membran under er det sprayer/Nikwax anbefalt for sånt som bør benyttes. Tidligere vokset jeg mye, men har sluttet med det. Synes det holder for kort på de stedene som er mest utsatt før bøy. Og bruker nå mest fjellsko med membran.
  5. Lette fjellsko til kortere/enklere turer

    Kan være verdt å sjekke Mammut og Salomon. Flere typer i lett trekking segmentet og mange liker de.
  6. Enig med @Sovjetunionen, beste er å gå rundt for ikke å forstyrre. Kunne ett skilt som forteller "Vi er på hytta nå" vært noe? Da er det ikke "privat" som provoserer noen, men en indirekte beskjed som de fleste vil forstå. Eventuelt med skilt og kart for å vise hvor de nye stiene går. Om du ønsker å gå etter de som river opp skilt m.m. så hadde jeg vurdert å sette opp "viltkamera". PS Jeg er svært for allemannsretten, men om den skal bestå og ikke innskrenkes så må begge sider "oppføre" seg.
  7. norrøna trollveggen dri3 bib

    Ja, er alt som ett godt skallplagg skal være. Eneste minuset for min del er den ikke har innebygd mansjett, men enkel stramming nederst på buksa og skolissehempe. På sko med store spenner, som randonee så holdes buksa lett på plass, men for vanlige 75 fjellskisko og fjellsko så er gamasjer i tillegg om man skal gå i snø eller mye underkratt.
  8. Padle Norge på langs.

    Spenstig prosjekt, med en god del forberedelser og planlegging så har du mye å glede deg til. Har padlet i 20 år nå (50-70 økter per/år), mye trim og en del ukesturer i feriene, men altså ikke av denne type lengde. Har NPL på sykkel og en del lengre pulketurer, som kanskje kan gi deg noe tips. Her litt oppstarttips - forberedelser ligger i detaljene - for at turen skal bli best mulig. Kroppen: Må ha treningsregime for å klare 20-40 km/dag i 100 dager. Fokuser på opptrening og teknikk. Første perioden vil du være "armpadler" etter hvert vil kroppsrotasjonen bli bedre og større muskelgrupper aktiveres, men det er først etter 4-5 år at du fått en plattform mellom nevroner, muskel avfyring og "nær" perfekt teknikk om det har vært kontinuerlig i fokus i treningsperioden. Sener og muskler kommer fortere, så kjør på! Feil teknikk og for lite trening gir deg garantert lite fremdrift, for hardt for små muskler og ledd/sene problematikk. God teknikk og styrke gir deg også kritiske reserver i strøm, vind og bølger. Om dette punktet ikke er på plass, må du redusere dagsetappene betraktelig, ta mange hviledager og padle når det er godvær. Alternativt dele prosjektet opp i mange etapper. Elementer: Du må trene deg opp under ulike forhold, søk dager med bølger og vind, mye av padlinga vil foregå med bølger inn fra siden, så du bør være komfortabel opp til 2-3 meter bølgehøyde (når kompisen din forsvinner ned i bølgedalene så er bølgehøyden rundt 80 cm) og ved vindpådrag bølger som bryter. Over tid må du klare dette avslappet, om du spenner deg går du fort tom og fremdriften forsvinner. Tenk også padlefrekvens og rytme ift bølgene. Sikkerhet: 1.rekka er god balanse - den må være topp. Så velg smalere båt i opptreninga enn den du skal bruke (51 er en fin std båt bredde som er lett å få tak i). 2. rekka er støttetak lave og høye - dette må sitte helt på automatikk. Så velg smalere båt enn den du skal bruke og legg ut i krevende men trygge forhold. Øv, øv..kast deg over og perfeksjoner opprettinga. 3. rekka er ideelt rulle, men egenredning eller kameratredning er et must om du ikke kan rulla eller rulla feiler- mange teknikker, men lær deg noen essensielle, etter hvert under realistiske forhold. Det er ikke på flatt hav og under finvær at det skjer! Anta at i dårlig vær vil sannsynligvis kompispadlere også ha problemer, så du må klare deg på egenhånd. Sikkerhet når du er i vann (tørrdrakt, utstyr, unngå tom kajakk avdrift, varslingssystem finnes det mye info av på nett). Men tenk 3 timer i kaldt vann før mulig hjelp, da har du en pekepinn på mulig scenarie og hva som bør øves på. Klarer du å slappe av i vann, er drakta tett, klarer du å håndtere nødutstyret. Komfort: Kajakken bør ikke være for bred, da blir padleåre taket for bredt og mindre effektivt og båten mye tyngre å padle. Ville sett etter noe som ligger i bredde 53-55cm og 5.20-5.5 m langt. Cockpit som passer, spesielt sete, ryggstøtte og fotstøtte/pedaler. Du bør ha tilbrakt noen lange dager i den kajakken du velger. Gjøre valg om skeg eller ror. Teste forskjellige årer, med vekt på frekvens (mindre åreblad). Jeg kan nevne at jeg før min NPL sykkel, så testet jeg ut forskjellige sykkelseter og det var første etter 12-15 mil at forskjellene kom frem OG de var store. Så testing innebærer bruk over tid i den situasjonen du skal bruke det i. Sovner beina etter 3 timer så har du ett problem. Får du begrenset eller feil ryggstøtte så hindrer du rotasjon eller kanskje får gnagsår. Min langtur kajakk har jeg bygget selv og mitt prototypesete ble til foran TV. Sitte lenge, kjenne etter, file bort, legge til. Så videre tester i kajakken til jeg hadde ett perfekt sete for rompa mi. Bare for å illustrere dette med detaljer . Lykke til!
  9. Handle utstyr i Polen

    Var der for 3 år siden på sommer ferie og mye av det man finner hjemme kan kjøpes der til god pris. Jeg brukte denne siden 8a.pl som man f.eks kan kjøre gjennom Google Translate fra polsk til engelsk . De har kjente kvalitetsvarer.
  10. Vinter dvale

    Ingen vinterdvale her. Elsker alle årstider, og det er alltid en deilig forventning og gjensynsglede når sesongens utstyr pakkes frem og gjøres klart. Ser heller ikke det å ha hus og hage som noe hinder, heller litt kjapp trim og utekos om man ikke har det på gartneri nivå , og det gjør jo at man kan organisere seg praktisk med hobbyrom/verksted for vedlikehold og garasje med lager. Jeg kjører f.eks plastkasser og hyller etter tema, så alt kan hentes kjapt. Skal jeg f.eks på isklatring er hele utstyrspakka klar og bare å lempe inn i bilen. Det samme med kiter, ski/smørning/støvler, sykler etc.
  11. Bladet

    PS: Det ryktes at tauklysa nå er erstattet med kjetting.
  12. Bladet

    Det er nok fordi folk sikrer forskjellig ut fra hva man har med seg og hvor tett man vil ha det. Ta med kilesett + 1-2 kammer rundt angitt størrelse så er du dekket. Det er sikkert mange slynger på toppen etter årets sesong, men noen kan jo ha kappet bort alle også, og av sikkerhetsmessige grunner bør du legge egen slynge.
  13. Løse skolisseøyne. Hva ville dere gjort?

    Er du sikker på at de har løsnet og ikke konstruert sånn? Jeg har hatt flere fjellsko hvor ringene kan snurres rundt, år etter år uten at det betyr at læret rundt har gitt etter. I starten sitter de selvsagt godt. Har selve læret gitt etter?
  14. Jeg bruker 5 liters og har en MSR Whisperlight hvor FK, Statoil og Biltema sine har fungert bra, lite sot og rentbrennende. Vil tro 1-literne inneholder det samme. Europris har j ikke erfaring med.
  15. Dette er jo interessant tema og enig med deg også @Lompa. For de med ror / senkekjøl/nøytral trim så vil standard pakking være bra nok. For de som søker dypere ned i materien vil man se at det er mulig å gjøre dette mer optimalt for sin båt eller for visse forhold, men endringer gjøres som oftest på bekostning av noe annet. Mye vekt bak vil f.eks endre trimmingen på båten og man får redusert fart eller balanse etc. Kort om logerrighet (vind presser på fra siden og båten søker opp mot vinden). For mange oppfattes dette som at nesen vender opp mot vind, men det er akter som gir etter for vindpresset (båten sladder). 1) Hvis vi vi ser bort fra forskjellige skrogformer og lengde foran og bak, men antar en nøytral trimmet båt med en padler midt på så vil den laminære vannstrømmen langs skroget bli mer og mer turbulent fra stevn til akter. Til mer turbulent vann til mindre holdekraft mot vindpresset og den gir etter. 2) Tar vi utgangspunkt i det som er over vann versus det som er under vann, kan vi tenke oss at disse sideprofil arealene danner hvert sitt midtpunkt. På det som er over utøver vinden ett press og det som er under utøver vannet ett press (tenk seilbrett og seilbåter hvor dette er veldig viktig del av forståelsen). Faller punktene vertikalt over hverandre vil båten være nøytral og "upåvirket" med tanke på lo/legjerrighet (men ikke avdrift), er punktet over foran punktet under vil båten være legjerrig, og er det bak vil den være logjerrig. Med bakgrunn i dette kan man altså trimme på mange måter: Man kan endre vektfordeling som igjen påvirker "arealer over og under vann, man kan øke arealet bak under (f.eks med skeg) eller man kan lene seg framover eller bakover for å endre vektfordeling og areal under/over. Er båten veldig logjerrig så vil mer vekt bak + skeg/ror nede og noe med vindfang foran kunne gi mer nøytral båt osv. Jeg har selv trimmet en båt mtp fart, fra fabrikant var den tenkt med last, men jeg ville ha den lettest mulig uten ekstra vekt. Ved fart på 9-10 km/t satte den seg i vannet. Så jeg saget ut setet og flyttet det 3 cm fremover og fikk +1/2 km/t økt snittfart.