PTG

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    870
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

PTG vant dagen sist Januar 23

PTG hadde mest likt innhold!

Om PTG

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Lillehammer
  1. Løse skolisseøyne. Hva ville dere gjort?

    Er du sikker på at de har løsnet og ikke konstruert sånn? Jeg har hatt flere fjellsko hvor ringene kan snurres rundt, år etter år uten at det betyr at læret rundt har gitt etter. I starten sitter de selvsagt godt. Har selve læret gitt etter?
  2. Jeg bruker 5 liters og har en MSR Whisperlight hvor FK, Statoil og Biltema sine har fungert bra, lite sot og rentbrennende. Vil tro 1-literne inneholder det samme. Europris har j ikke erfaring med.
  3. Dette er jo interessant tema og enig med deg også @Lompa. For de med ror / senkekjøl/nøytral trim så vil standard pakking være bra nok. For de som søker dypere ned i materien vil man se at det er mulig å gjøre dette mer optimalt for sin båt eller for visse forhold, men endringer gjøres som oftest på bekostning av noe annet. Mye vekt bak vil f.eks endre trimmingen på båten og man får redusert fart eller balanse etc. Kort om logerrighet (vind presser på fra siden og båten søker opp mot vinden). For mange oppfattes dette som at nesen vender opp mot vind, men det er akter som gir etter for vindpresset (båten sladder). 1) Hvis vi vi ser bort fra forskjellige skrogformer og lengde foran og bak, men antar en nøytral trimmet båt med en padler midt på så vil den laminære vannstrømmen langs skroget bli mer og mer turbulent fra stevn til akter. Til mer turbulent vann til mindre holdekraft mot vindpresset og den gir etter. 2) Tar vi utgangspunkt i det som er over vann versus det som er under vann, kan vi tenke oss at disse sideprofil arealene danner hvert sitt midtpunkt. På det som er over utøver vinden ett press og det som er under utøver vannet ett press (tenk seilbrett og seilbåter hvor dette er veldig viktig del av forståelsen). Faller punktene vertikalt over hverandre vil båten være nøytral og "upåvirket" med tanke på lo/legjerrighet (men ikke avdrift), er punktet over foran punktet under vil båten være legjerrig, og er det bak vil den være logjerrig. Med bakgrunn i dette kan man altså trimme på mange måter: Man kan endre vektfordeling som igjen påvirker "arealer over og under vann, man kan øke arealet bak under (f.eks med skeg) eller man kan lene seg framover eller bakover for å endre vektfordeling og areal under/over. Er båten veldig logjerrig så vil mer vekt bak + skeg/ror nede og noe med vindfang foran kunne gi mer nøytral båt osv. Jeg har selv trimmet en båt mtp fart, fra fabrikant var den tenkt med last, men jeg ville ha den lettest mulig uten ekstra vekt. Ved fart på 9-10 km/t satte den seg i vannet. Så jeg saget ut setet og flyttet det 3 cm fremover og fikk +1/2 km/t økt snittfart.
  4. Imponerende antall områder du har vært i og ser at vi er veldig enige om pakking og hvor i kajakken .
  5. Pakkinga med tunge gjenstander nær midten er fornuftig. Men kjøper ikke argumentet med at kajakk er konstruert for å være tyngst foran, de er vanligvis konstruert for å være i balanse gitt den CP verdi de har foran og bak. For mye vekt foran kan gi mange artige utfordringer. I motsjø vil den stampe mye og gå vått. På surf vil den sitte for godt nedi bølgene og vil være vanskeligere å håndtere på surf (det er en grunn til av man på surf legger seg bakover og legger padleåra inn mor bølgen. I vind vil alle kajakker gire og kanting/ror/skeg og årebruk kombinert med fart vil hjelpe mest. Om jeg skal pakke en kajakk med tanke på grov sjø vil jeg foretrekke mest vekt rett bak cockpit, det letter surf, bedrer balansen og gir mindre stamping motsjø. Uansett vil en tung pakket kajakk være mindre utsatt for vind, da den ligger dypere.
  6. Tips til topper i Hurrungane

    1. Alpine topper og det kan komme snø på sommeren også, så alltid lurt med stegjern/øks (i hvert fall i bilen). Jeg mener du kan se over mot fortoppen fra veien så da kan du sjekke om snøen i flanken opp mot fortoppen er der (vil tippe at den fortsatt er der såpass tidlig på året) 2. Ja mener at det var flere partier der, også med mose.
  7. Ikke tenk for mye på vekt fordeling, det meste har volum og du klarer ikke å pakke optimalt uansett. En kajakk har 250-300 kg oppdrift og om du sprer alt utover i kajakken uten å tenke vekt vil du i liten grad klare å gjøre det helt feil. Dersom du har enkelt gjenstander med stor vekt plasseres det nærmest midten, f.eks vanndunk, pils , komprimert telt/kokeutstyr, sovepose. Det viktigste er det du vil bruke ila dagen ligger nærmest lukeåpningene (mat, badeutstyr, fiskesaker, joggesko, håndkle...)
  8. Anbefaling skalljakke?

    For å si det sånn, er en grunn til at jeg bruker jakke til under 1000 lappen på nesten alt av klatring, både fjell og is + gammel Bergans Dermidax bukse. De super dupre Gore-Tex jakkene finnes ikke slitesterke, så de bruker jeg kun når det er turer med behov for lette plagg som er vind og vanntette.
  9. Rep av sykkelsko

    Jeg har limt lette klassiske skisko hvor såleplasten er helt glatt og hvor hele fronten hadde løsnet (tupp binding). Skoa har nå gjort 150+ mil uten antydning til å løsne. Brukte treplater og tvinger for å legge press, så tørke 24 timer. Limet heter Casco LiquiSole. Bruker det også for å tette hull i gamasjer, bukser, hansker etter isklatring. Det holder seg bevegelig, også i kulde. Sterkeste og beste limet jeg har brukt. Vanlige to-komponent av type epoxy blir for stivt og vil krakkelere og sprekke opp etter en tid.
  10. Helt greit å gå via Høgdebrotet til Steinflytind i hvert fall.. Ferdig tråkka i helga 😎. PS: ikke alt for mye snø i området nå, noen litt steinete parti.
  11. Førstehjelpskit

    +superlim (lime mindre kutt)
  12. Hvilken komfortforttemperatur til vintersovepose?

    Da ville jeg gått for syntetisk, den tåler bedre fukt, mer slitesterk, lavere pris og enklere å vaske. Alle soveposer taper noe spents, så komfort for dame på -20 eller -25 kan være et greit valg. Det dekker det meste av årets vintertemperaturer og velger du en modell med glidelås er det ikke så vanskelig å regulere tempen. Velg en som ikke er for stor (mer luft å varme opp), og som har god tetning rundt skulder (for deg). Sjekk også at glidelåser går lett og ikke setter seg fast lett og at snøringer rundt skulder og hode løper lett (dette er typisk små irritasjonsmomenter). Støtter bruk av to liggeunderlag, et med luft og et i skum, da har du komfort, bra isolasjon og sikkerhet ved punktering.
  13. @elgen har svaret :-). Dette med å koke havregraut gir som oftest lim, om man ikke har veldig mye vann i. Jeg koker vannet og heller det så over kornet, lar det kun svelle en kort stund, tilsetter så ønskede ingredienser (ofte litt syltetøy eller viking tørrmelk) og slenger på mer vann. Da blir det ganske tyntflytende og lett å få i seg. Alternativt bytter jeg ut havre med firkorn varianter. Dette har jo stort sett samme næringsinnhold. Opplever da aldri denne limfølelsen eller tjukk betong og det blir mye lettere å få iseg
  14. Alternativ var dersom rappell ikke var mulig pga mye snø Men opp til dere..