PTG

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    834
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    6

PTG last won the day on Januar 23

PTG had the most liked content!

Om PTG

  • Bursdag

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Lillehammer
  1. Oppvask

    Mose/tørket tang/strå, kvist, sand, grus og litt papir, tar oppvasken rett etter mat før det tørker inn. For teflon, kun papir.
  2. Randonee ski - Løsnet binding

    Jeg kjenner ikke disse skiene, men vet at mange fortsatt velger med trekjerne da skiene føles mer livlige. Og rent fysikkmessig vil en superlett ski være mer oppover orientert enn kjøreorientert. Det markedsføres gjerne med at karbon gjør skia mer vridningsstiv og skia skal da kunne yte bedre på hardt underlag, men det at de er så lette taler imot gode ytelser på krevende underlag. Mindre all-round egenskaper. Mine all-round ski (Dynafit Mustagh Ata) veier 1300 g pr stk, og det føles lett nok til at oppover turen ikke er noe problem. Samtidig har jeg nå også kitet med dem i 6-7 år på nesten alt slags underlag, som de også tåler (bortsett fra dager med steinhardt underlag, da er slalomski bedre) og de er brukt til pudderdager, ikke helt optimalt, men med litt fart så flyter de godt i type innenlands-/Jotunheimen- og vestlandspudder (som ikke er like mye pudder som man kan oppleve andre steder i verden). Av de to med trekjerne så hadde jeg selv valgt Salomon, da jeg mener de er mest all-round (mitt behov), og nok vil ta en brattere nedkjøring med litt krevende underlag bedre enn den litt bredere lettvektskia Fischer. Men er du mest ute etter å flyte, samt være litt mer trendy 🙂, så velger du ski som generelt er litt bredere.
  3. Her er hva jeg skrev om temaet I 2007 : En seiglivet påstand : kaldere med klær (flere lag)! Sånne teser er det alltid greit å teste mot MIN og MAKS utsagn -> MIN: hvis jeg ikke har noe rundt meg, blir det kaldere ? JA MAKS:Hvis jeg har 10 lag rundt meg, blir det varmere ? Ja Siden tesen innebærer å legge til ett lag med isolasjon, dvs bevege seg mot MAKS kan umulig påstanden stemme. Hvorfor: Termodynamikk: til lavere temperaturgradient mellom lag til mindre energitransport (varmetap)). Altså : Til flere lag som har isolasjonsevne (holder på luft) til mindre varmetap. Er ikke uten grunn at krav til vinduer og isolasjonstykkelse til hus har endret seg Men som @Tor-Erik-L-77 sier og som da vil være en "sannhet" for mange: Noen svetter jo eller er for varme når de legger seg (energioverskudd som kroppen regulerer med svette). Svette (vann på kropp og damp i luft) øker energitransporten (høyner temperaturgradienten), så når energioverskuddet synker utpå natta vil man føle seg både klam og kald. Så dermed vil det for noen, dersom posen ellers er varm nok for utetemperaturen, føles bedre å ligge naken da fuktigheten fra svette fordeler seg i mer luftvolum og det er lettere å regulere temperaturen.
  4. Utstyrshysteri

    Er kanskje litt seint ute her, men min quick fix for ett slarkete knivslire var 2 dråper med lim på innsiden, brukte Casco Liquid Sole (skomakerlim for ikke-skomakere), det holder seg fleksibelt og mjukt, også i kulde. De to dråpene gjør det akkurat så mye trangere at kniven sitter.
  5. Hvor har du vært på tur i dag?

    Etter 1 liten time med snøbasking og motbakke lå juvet der. Alltid spennende å se og nyte årets iskunst.
  6. Snøforhold i Rondane

    Det er mer snø i Rondane og østafjells enn på Valdresfløya og i Jotunheimen nå, så Veslesmeden på ski bør gå greit da den også har en trase opp som er litt beskyttet for vind. Akkurat på toppen kan det jo være avblåst.
  7. Snøforhold i Rondane

    Nok snø, men lite og ganske fast for årstida.
  8. Smøring av fjellski

    Kommen an på. Generelt er voks for nysnø og klister for omdanna snø + overlapp begge veier. 1. Nysnøen ligger fortsatt på buskene (det har ikke vært mildvær) -> voks 2. Nysnøen ligger på buskene, men det har ikke snødd på svært lenge (mer omdannet snø, rim gir større krystaller) -> mykere voks enn temp tilsier eller klister dekket med voks. 3. det har vært mildvær -> omdanna snø -> klister. 4. det har vært mildvær, men også blåst litt (føyke) så en del korn blir slipt ned igjen (runde) -> myk voks kan funke, eller klister dekket med voks. Osv
  9. Smøring av fjellski

    Må ikke blande håp og tro med smørning 😇. Om man går på arma eller er evig optimist så er jo det fint det, men her var det tips for en nybegynner og 10-20 cm foran binding vil gjelde for det meste av alle smøreforhold. Går man i veldig kalde forhold eller i spesielt gjennomslagsføre kan det være at sonen må forlenges. Tar du kortere enn 10 cm foran binding må det være spikerfesteforhold (klisterføre) og veldig faste løyper/skare.
  10. Turtagrø til Storen

    Er mye kø ja, blitt sånn med alle som vil guides opp 😎. Det viktigste er å ha god gå form og være litt høydesterk, klatringa er kort. Sjøl ville jeg vært skeptisk på dager med mye folk, det er blitt for mange som beveger seg over og under hverandre i ett lite område, enten det er med eller uten guide.
  11. Smøring av fjellski

    Ikke lurt med glider på midten nei. På ski uten spenn, så legger du feste fra 0-5 cm bak hæl og 10-20 cm foran binding. Rubb opp med litt sandpapir #80 først, så sitter smørningen bedre. Ideelt er å legge en hard smørning først (blå, grønn, grunning), varme denne inn, korke ut, også ha på dagsaktuelle vokser.
  12. Vondt i kneet

    . Sjøl har jeg brukbar greie på mange forskjellige "vondter", men det er stort sett pga ymse overbelastninger (klatring) og dermed vet jeg som regel årsaken og mulig behandling. F.eks bruker jeg ofte boken "one move to many" som fokuserer spesielt på klatre relaterte skader, diagnose og behandlingsalternativ. Mulig vei: Kne er kompliserte greier, min erfaring at man kan få de svar som hver profesjon er mest kjent med, så her kan det være lurt å gå litt bredt ut. Jeg ville startet med å selv analysere problemet, til mer du vet, til bedre kan du veilede ekspertisen. - Når oppstår det, hvor i kneet, ved bestemte posisjoner, øker smerten, blir den borte når du blir varm, hvordan er det når du trykker, er den punktvis, langs sener osv. - så hadde jeg tatt en runde for kryssjekk (fysio, naprapat, kiro), gir de like svar? -så kan du vurdere videre behandling. Ta deg tid, kneet skal du ha med deg videre. Min lille knehistorie: 1) dump smerte og klikking i kneet, når jeg gikk i trapp, på innersiden og innover. 2) gikk til to forskjellige fysioer som foretok ymse provokasjoner og diagnose -> begge mente menisk, ba meg vurdere videre utredning og mente operasjon lå nært. 3) gikk så til kiropraktor, som var mer usikker. Ble sendt på MR -> MR viste en liten ruptur på menisk som stakk ut (derfor klikklyd), dessuten hadde jeg en synovialcyste på 4 cm i diameter bak kneet (som ikke syntes utenpå), denne oppstår som oftest når leddveske produksjon har økt for mye (pga betennelse) og presset ut en ny boble. Dette var sannsynlig medvirkende til den ømhet jeg følte. Anbefalte følgende behandling -> Først rolig så betennelsen gikk ned, da synovialcysta kan sprekke og det var visstnok ikke bra. Så ikke overbelaste kneet, men sykle mye på lette gir. Etter noen måneder ga klikkinga seg og kneet har vært helt fint i snart 10 år 🙂
  13. Så flott @Peterplys. Fin start på skikarrieren 🙂 og fornuftig plan for videre progresjon. Jeg har trent nybegynnere (voksne) på ski en uke hver vinter i 12 år nå, og de første dagene er som regel både morsomme og veldig frustrerende, men daglig litt fremgang så gir det utrolig mye mestringsfølelse og glede. Lykke til videre!
  14. Marka/turski - uten stålkanter, lettere oppbygning, noe spenn, men som oftest kan man gå uten å trykke ned, lite innsving. Lette fjellski - vanlig med stålkanter, noen tyngre, mer robuste materialer, kan ha litt eller lite spenn, litt mer innsving. Generelt om feller for fjellski: Langfeller - dårlig glid, godt feste (pulk, toppturer) Kortfeller: litt bedre glid, litt dårligere feste, kan ha veldig dårlig feste om gjennomslagsføre (bortover og litt oppover turer) Spesialutgaver: Markaski med feller - dårlig glid, men godt feste (skia har stort sett for dårlig spenn) "Konkurranseski" med integrerte feller - overraskende god glid, men krever riktig vekt og aktiv "trykk" ved fraspark. Treningski med integrerte feller - oppleves som sikrere, også ved rolig diagonalgang (noe mykere spenn for de med dårlig teknikk eller som ønsker rolig gange)