Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 17. nov. 2017 i alle områder

  1. det er en svakhet, det tar jeg selvkritikk på. Kom gjerne med forslag om formuleringer, så inntar jeg dette i revidert liste. Fargediskusjonen er nesten det viktigste. Foreslår formuleringen: Fargen på teltet skal være Rødt (hvis vinter) eller Grønt (hvis sommer). Eneste unntak fra regelen er dersom du bruker et TNF VE-25 (eller 24) i original stand. Du må da påregne å bli avkrevd bevis for at du har benyttet teltet over 5000 m. Når det gjelder svaberg kom jeg på en regel om at teltet skal være 100 % selvstående. Det bør, selvsagt, også være av typen tunnel, og ha forlenget fortelt, siden det er Den Eneste Sanne teltfasongen.
    10 poeng
  2. Etter å ha hengt rundt her et par år tror jeg at reglene for telt begynner å sette seg. Slik jeg forstår det kan ingen av reglene under fravikes UNDER NOEN OMSTENDIGHETER. Teltet skal ikke veie mer enn 1000g per bruker. Helst bør det veie betydelig mindre. Teltet skal ha behagelig sittehøyde for en rørslig kar som sitter på et 9cm tykt oppblåsbart underlag i chairkit i innerteltet. HELE innerteltet! Teltet må være én størrelse større enn antall brukere, dvs minst tremannstelt til to personer. Om vinteren gjelder det firemannstelt til to personer. Teltet skal være vindstabilt nok til å slå opp i stiv kuling på vidda i februar. Teltet skal tåle at vinden dreier 90 grader i løpet av natten uten å blafre. Teltet må kunne settes opp i ett stykke. Teltet må kunne brettes sammen og legges på pulk uten å ta ut stengene. Teltet må ventilere så godt at du kan kode pasta i innerteltet uten å skape kondens. Teltet må ha stormmatter om det skal brukes om vinteren, og ha duk ned til marken om det skal brukes på sommeren Var det mer da ?
    7 poeng
  3. Se om jeg får tid til å ta noen gode målinger i løpet av kvelden
    5 poeng
  4. Eg bruker alltid skalljakke, men har endelig funnet igjen min tynne vindjakke. Tyn nylon, puster bra, og veier 160g i str M. Fin å ha med på dei dagene hvor været er fint men kan vil ha et lag utenpå som stopper nok sirkulasjon i isolasjonslagene innenfor. Kommer til å bli med toppturer og pulkturer igjen, i tillegg til skalljakken. (Veier så lite og har så lite pakkevolum at jeg kun anser det som pluss å ha den med på turer hvor den kan være beste valg underveis.)
    4 poeng
  5. Regn og 2 grader er etter min mening adskillig "farligere" enn kuldegrader (i hvert fall så lenge temperaturen ikke kryper godt under - 20., Vind er et annet spørsmål.) Derfor blir valg av type ytterplagg ofte et spørsmål om geografi... På mine kanter, litt sør for Røldal, så er det Gore-Tex som gjelder også om vinteren.
    4 poeng
  6. Eg er glad i bomull, likens min litt (sære) tradisjonelle samboer. Me er likevel nokså samde om at med dei vinterane me no står overfor, ikkje berre i vest, så er det ikkje eit tema på mange dagers turar utanfor rekkevidde for "vermelding som sannsynlegvis kjem til å stemme". Dømer berre frå siste sesong; Hverken på Hardangervidda i Februar som var eller på Grønland i september eller i Tafjordfjella i Mars hadde me stabilt tradisjonelt og tørt vinterver heile tida. Eg kjenner meg ferdig med å kakke, pirke, grave og skjære is ut av bomullsfibrane, fordi me A) har sveitta meir enn bomull greier puste har vekslande ver med vind og høg luftfuktigheit som då isar nede hette og alle detaljar, spesielt på vindsida eller C) har kombinasjon/variasjon nedbør og kulde eller vind, som smeltar og isar om einann. Når gtx frys til, anten det er på utsida eller innsida, er det langt enklare å få den isfri til neste dag enn eit bomullspanser. som skal gjennom ulike stadier av kakke/smelte/tørke/kakke osv. På dagsturar og på 2-3 dagers i klart gode tørrversperiodar derimot, er bomullen genial. Reknar dog med at du her kjem til å få like mange svar som det finnast medlemmer som svarer
    4 poeng
  7. Sorry. klarer ikke å dy meg: Får ikke plukket gåsedun av levende and Men, synes posene ser fine ut. Verken eller tenker jeg. Går inn i mengden med andre tilsynelatende gode produkter. Pluss for norsk produsent, og ikke minst lokalt Sommerpose trenger jeg ikke, vinterpose trenger jeg heller strengt tatt ikke. Men har flere ganger sovet helt i grenseland på hva min vinterpose takler. Drømmer derfor om ny, men da ville jeg nok heller vurdert Kongsfjorden framfor Rago X-treme, da min vinterpose har samme ca. temp.rating som Rago X-treme.
    4 poeng
  8. Du har jo ei topp jakke med god lufting. Jeg syntes det virker merkelig å skulle "nedgradere" til bomulljakke. Med den jakka du har er du dekt opp for alle forhold, det er du ikke med bomullsjakke. Stort sett er det kaldt midtvinters, men det er ingen selvfølge. Kan nevne en opplevelse jeg hadde i mars da jeg gikk Finse-Røldal. De to siste dagene fikk vi 0 grader og regn/sludd. Hadde jeg ikke hatt vanntett jakke og bukse da hadde jeg fått store problemer. Fant forøvrig ut at Arctic Bedding heller ikke er særlig vanntett. En problemstilling man kanskje ikke tenker så mye over for turer midtvinters. Man forbereder seg på kulde, men vått vær kan gi minst like store problemer.
    4 poeng
  9. Og NOKON har ikkje orientert seg godt nok, for eg kan jo godt få plass i ein longvariant EDIT: Ser at Rago førebels berre kjem i std lengde.
    4 poeng
  10. Hvis dette fenomenet oppstår på en vandretur i fjellet så tror jeg at jeg ville søkt ly i litt lavereliggende terreng. Den ladningen som får håret til å reise seg kan godt være forløperen til et lyn, og det er det ikke særlig bra å få gjennom sveisen, uansett hvor åttitalls den er.
    4 poeng
  11. For ei stund sida dreiv gubben og eksperimenterte med primus på kjøkkenet (av typen med og uten filter og/eller stillebrenner). Jeg tenkte jeg skulle være raus og la ham holde på. Det var før jeg kom opp i stua i 2. etasje og kom på at det var parafin han fyrte med. Det luktet Nato-øvelse i fleire timer. Etter det må man gjerne leke med telt inne, men jeg setter foten ned for fyring.
    3 poeng
  12. Den sorte utgaven av "Fjellpulken Selesekk 40L" har fått 5/5 stjerner, mens den røde har fått 4,5/5 stjerner, og den Orange har fått 3,5/5 stjerner. (Flaks at jeg valgte sort farve den gangen jeg kjøpte! 🤣) Fjellpulken har nå kun "X-Pack Tursekk - 25L / 40L" på sine nettsideder. (1599,- som listepris hos FS.) Ser ut som om denne tar over for "Fjellpulken Selsekk 25/40L", og at det er mer stoff/volum i sidelommer og at topplokket dekker mer på den nye (begge deler har fått noen negative tilbakemeldinger på den gamle). Noen som vet noe konkret om forskjeller?
    3 poeng
  13. https://www.fjellforum.no/tripReport/?filter=getByUser&member_id=1580&embed=1&lat=66.19518&lng=12.80182&zoom=10 Oppdatering av turkartet: Samtlige turrapporter fra 1990 - 2017 er nå plottet inn i Fjellforums turkart (531 stk.). Lenker til gamle HTML- og PHP-baserte sider er fjernet, og byttet ut med lenker til responsive / mobilvennlige sider. Ha en god dag
    3 poeng
  14. Blir man overrasket av kraftig vind så er det ikke tid til å lage en snøhule. Da blir det i beste fall en nødbivuakk, og det er som regel bare et enkelt ly for vinden. Skal du grave en hule til å sove i så tar det lang tid og faren for at du blir kliss gjennomvåt er stor. Å sette opp telt når vinden er så sterk at du finner det klokest å avbryte, er ikke så enkelt. I hvert fall ikke om du er alene. Og når teltet endelig står der så må du sikre deg mot at det ikke blir snødd ned eller lagt flatt av fokksnø. Ofte kan det være nødvendig å bygge en levegg av snøblokker, og det tar også tid. Et telt kan lett snø ned i løpet av kort tid og da er det ikke alltid like lett å komme seg ut. Her er mitt gamle iglotelt som har berget meg gjennom mang en storm på vinterfjellet. Hva var det Miyagi sa i filmen Karatekid II når Daniel spør hva som er den beste blokken? "The best block is not be there". I vårt tilfelle vil vel dette si å ikke havne i en nødsituasjon hvor du får behov for telt eller snøhule. Sjekke værmelding, hvis dette er mulig med dagens DAB+, være forberedt på at været kan skifte ganske raskt i fjellet, lære noen enkle værtegn og sette opp telt eller lage snøhule i god tid før uværet er et faktum. Fant et par bilder på nettet som viser hvordan det kan se ut når vinteren fester grepet i vinterfjellet. https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000poDC4d2w5fs https://naturformidling.photoshelter.com/image/I0000d3KOOaxeTFk
    3 poeng
  15. Endelig så fikk jeg noe jeg kan ønske meg, jeg trudde det var slutt, jeg har så mye saker, men nå ligger det an til ny Helsport tre sesongs dun pose. Mindre pakke volum og 200 g. lavere vekt en den jeg nå har. Jeg hører med til de siste raringene som kjøper norsk så sant det finnes produkter som dekker behovet.
    3 poeng
  16. Hei! Jeg tenker å bryte alt som heter tradisjoner denne julen og bruker heller feriedagene på en ukes tur i Femundsmarka. Planen er å starte ut i fra Langen lørdag 23. desember og labbe innover med ski og pulk, foreløpig bare jeg og bikkja, en breton ved navn Primo. Er det noen som tenker samme tanken og kunne vært interessert i å slå følge? Send meg en PM da vel! Hilsen Petter & Primo 🐶
    2 poeng
  17. Minimums krav er absurdyrium @a_aa
    2 poeng
  18. Personlig mener jeg at innslag av titan, karbonkompositt, dyneema/cuben eller absurdyrium er obligatorisk i ethvert teltoppsett.
    2 poeng
  19. Hadde vært fint å kunne vrenge det røde vinterteltet og vipps så var det blitt til et grønnt sommertelt. Går det ann å spraymale det innvendig med motsatt farge av utvendig?
    2 poeng
  20. Det mangler litt om barduner, og ikke minst plugger sand/snø/tele/svaberg. Her er det vel også en del å skrive om. Avsnitt om telt er bra, men fargen skal vel være rødt om vinteren, og grønt om sommeren.
    2 poeng
  21. Enkelte primusser er veldig vanskelige å justere på lav styrke bare ved å bruke ventilen, da er lavt trykk en fordel. Det er litt merkelig for det kan være noe vanskeligere på enkelte primusser av samme type enn andre. Jeg regulerer min MSR Whisperlite mye lettere med uoriginal slange og pumpe, enn med originalen. Jeg må også skru flere omdreininger fra null til full slik den er nå. Tidligere var det greit å redusere trykket betraktelig ved å sette flaska på hodet, slippe ut trykk og tenne igjen, for så å regulere. Bruker jeg en Coleman så er det bare å skru til ønsket styrke. dsk
    2 poeng
  22. Da jeg lurte på det samme valgte jeg fjellpulkens 40-liter. Har ikke angret. Har gjerne pausedrikke og pausetøy i den sekken....
    2 poeng
  23. Sist vinter hadde jeg med en gassbrenner med forvarming (Optimus Vega) på vinterturer for å teste ut gassbrenneren når vinterkulda rev i nesen. Brenneren ble brukt sammen med både 4 sesongs gassblanding og vintergass fra primus. På bloggen har jeg skrevet om erfaringene, og om det fungerer i praksis med gassbrenner på vinterturer.
    2 poeng
  24. Gode snøplugger fisker du underveis
    2 poeng
  25. Når fisket svikter, må man leke litt. Hardangervidda.
    2 poeng
  26. Dag 1: Planlagt: Valldalsvannet – Holmavatnet, 9 timer Reelt : Valldalsvannet – Holmavatnet, 6,5 timer Avmarsj fra parkeringsplassen ved Valldalsvannet, (760 moh), klokken 15:00. Fulgte stien opp til Middalsbu. Dette er en liten omvei, men siden Olaf er ansatt i DNT, så måtte bare denne bli med. En kjapp drikkepause her, før vi dro oss vestover retning Vivassvannet. En anbefaling til andre som skal gå turen, er å holde dalstrøket hele veien, ikke gå innom Middalsbu. Dette fordi den bratte lia som måtte forseres etter Middalsbu, var kanskje den tyngste etappen på hele turen. Første rast etter Middalsbu, var ved steinbuene ved Vivassvatnet, 930 moh. Fremme her klokken 17:00, og her tok vi 30 minutters pause. Fantastisk flotte steinhytter, og her møtte vi også 3 stykk på vei ned etter dagstur til Litlos. Her tok vi en matbit samt litt preventiv taping av føtter. Fortsatte stien videre opp Vivassdalen til vi så Brokafossen. Begynte å bli tungt, slik at det tok sin tid å faktisk komme bort til selve fossen. Underveis her hadde vi kun små pauser for å hvile ryggene våre, før vi tok en lengre pause ikke langt sør for hyttene mot Tyristeinen. Denne pausen ble uansett ikke lang, da vi ble ivrige grunnet mørkets frembrudd. Vi kjørte på imot og forbi Tyristeinen og fikk endelig øye på Holmavatnet (1204moh) klokken 20:50. Etter noen minutter med diskusjon på teltplass, så endte vi opp på S/V-enden av vannet, ved en stor iøynefallende stein. Erfaringer dag 1: Grunnet tunge sekker, så ble «geologistudium» innført relativt tidlig på turen. Dette innebar at vi bøyde oss frem 90%, avlastet sekk fra hofte og skuldre, og lot sekken hvile kun på ryggen. I en slik posisjon, så ble vi kikkende ned i bakken, og derav «geologistudium». Dette fungerte veldig godt på en etappe som både er lang og hvor det skal forseres rundt 500 høydemeter. Da ble det korte effektive pauser, kontra det å hive sekk av og på ofte. Sekkene våre på denne turen ble veid inn til 45 kilo, noe som vi var enige om var i meste laget. (Bilde: Olaf peker på hvor turen startet, Valldalsvatnet) (Bilde: Vi har passert Tyristein og kan endelig se Holmavatnet 1204 moh) (Bilde: Olaf kjenner på følelsen av å kunne fly) (Bilde: Ronny særdeles fornøyd med å være fremme ved Holamavtnet) (Bilde: Forvarming av primus får tankene til å fly....det er fint det !) Dag 2: Etappe: Holmavatn og Kvennsjøen En senere start på denne dagen enn vi hadde tenkt. Tok oss et glass rødvin som oppstart på dagen, kun fordi vi kunne . Denne morgenen var det et relativt utrivelig vær ved Holmavatnet, og når vi var ute på morgenen for å sette sammen kano, så ble det frosne fingertupper. Vi rev leir og var i kanoen på Holmavatnet klokken 11:30 klar for avmarsj. Været roet seg noe underveis i padlingen, men det var grått, tåkete og det regnet kontinuerlig. Uansett en fantastisk opplevelse så høyt oppe, snøen lå godt i sidene på vannet, og det ble mye snakk oss imellom om hvor heldige vi var som fikk til dette. Padlingen på Holmavatnet tok oss 1 time. I enden var det klart for litt bæring, og her ble det litt organisering. Siden vi ikke hadde testet ut bæremåter med kano på forhånd, ble det rett og slett «learning by doing». Vi prøvde oss på å hive sekkene på ryggen, og kano oppslått oppå skuldre/hodet. Dette var en blytung opplevelse, og denne bæremåten ble vi enige om ikke skulle gjentas. Bar kano ned til en liten koie ved vann (moh 1189), og her padlet vi frem til strykene ned mot Kvennsjøen. Ny bæreetappe ned til Kvennsjøen, sekker på rygg og kano i mellom oss. En kjapp matbit i evjen sør for Kvennsjøen. Planla en lengre lunsj her, men regn og vind gjorde at vi valgte å fortsette. Starten på Kvennsjøen var ekkel. Veldig grunt, og det blåste godt. Kvennsjøen er veldig stor, og en skal være forsiktig her. Det var god sjøgang, og vi valgte å padle langs land ved sørsiden. Mye grunnet at vinden var litt roligere her, men også med tanke på eventuell velt. Nå vi kom på spissen av hvor sjøen kveiler seg inn mot Raudåna, så valgte vi å krysse rett over mot den største holmen som ligger ved sørlig bredde. Kraftig vind gjorde at denne turen var krevende på mange måter. Vi merket at det var nødvendig med kontinuerlig padling, hvis ikke tok vinden kanoen på tvers av bølgene. Vi kom oss likevel greit over, og fortsatte mot utløpet av sjøen. Etablerte leir i området Kvennsjø øst klokken 18:00, og da lå «indrefileten» klar til å gripes fatt i på morgenen etter. Mange kurante teltplasser på sørsiden av Kvenno her. En tidlig kveld ble avrundet med litt øl, lapskaus og god varme i teltet. Erfaringer dag 2: Poncho: Kan være kurant å ha med som padleutstyr. Ikke bare som ekstra beskyttelse mot regnet, men også som en god hjelp mot vind Bæring av kano: vi vet hva vi foretrekker nå, men gjerne tørrtren på dette før en eventuell tur, og da med sekker på. Vi fikk virkelig erfare viktigheten av kommunikasjon mellom padlere i en båt, og hvor liten påvirkningskraft den som sitter foran har i kraftig vind. ( Bilder: Because we can ) ( Bilder: Kano slås opp i friskt vær, to svært fornøyde karer som endelig var kommet seg ut på tur. ) (Bilde: Snøen ligger noen steder langs Holmavatnet) (Bilde: Vi har kommet i le ved enden av Kvennsjøen og er klar for å slå leir ) (Bilde: Olaf ved utløpet av Kvennsjøen. Her starter det som mange har kalt for indrefileten, vi gleder oss til å padle her i morgen) (Bilde: kveldens nøye tilmålte belønning ) Dag 3: Etappe Kvennsjø – området Hansbu Vår første utforkjøring sto for tur, og det som omtales som «indrefileten på Hardangervidda». Nydelig padle-etappe i starten, i fantastisk natur. Hær-menn som vi er, så både gledet og gruet vi oss til strykene, men det gikk veldig bra. Så spørs det om vi ble noe overmodig, for vi hev oss på det siste stryket i «indrefileten», og her kunne det gått galt. Vi traff en stor stein i bra fart, kanoen ble vrengt sidelengs, og fossevannet sprutet oppi. I en blanding av panikk og nødvendighet, så hoppet Olaf uti fossen og i en kombinasjon av å dra kano samtidig som Ronny padlet, fikk vi vrengt kanoen riktig vei og kastet oss videre. Bløt opp til livet, men en fantastisk morsom og lærerik opplevelse. Før vann 1154, var det stopp, og vi måtte opp med kano. Vi valgte å droppe hele vann 1154, og krysset i stedet N/Ø, mot den lille tarmen i sør-enden av Øvsta-krokavatnet. Dette var et veldig enkelt område å bære kano i. Resulterte at vi må dra kanoen to ganger over grunner før vi var ute på selve Øvsta, men tror dette var et bra valg. Øvsta var for øvrig et nydelig vann, og her ble det mye nyting av livet. Vi padlet helt til sørenden av Øvsta, så gikk vi rett øst forbi to små vann mot Midtra. Et skikkelig myrområde, noe som resulterte i at vi gjerne er de første i verden til å padle disse to små vannene. Gikk to ganger her. Kanoer først, og så hentet vi sekker etterpå. En optimal løsning på mange måter dette med å gå to etapper. Ingen bæring mellom Midtra og Nedsta Krokavatnet, men bæringen startet i utløpet av Nedsta hvor det ligger en stor holme. Vi bar over holmen, og padlet ned til Skrubbahylen, sør for Hansbu. Her ble vi litt usikre på hva vi skulle gjøre, men strykene her er store, så noe bæring måtte til. Vi bar kano uten sekker forbi de verste strykene, så satte vi kano på elva, og padlet/dro oss ned til den delen av Kvenno, hvor elva tar en 90 grader vinkel mot sør. Dette var morsomt! Dette er ca. midt i mellom Skrubbahylen og Sandvatn. La fra oss kanoen i det området, og gikk tilbake for å hente sekkene ved Skrubbahylen. Teltplass etablerte vi på nord-siden av Kvenno på et lite høydedrag mellom myrene, rett øst for Skrubbahylen. En god dag med litt mindre regn og vind. Middagen ble av sorten «pasta med litt kjøtt», og mye rømme. Atter en fantastisk dag. (Bilde: Teltduken er like ufyselig som alltid...) (Bilde: Da ha vi startet å padle på Kvenno, en labyrint av småelver. Fantastisk gøy !!) (Bilde: Olaf har nettopp tatt en for laget, dassvåt fra navlen og ned.) Bilde: Her bærer vi over til Øvsta Kokavatnet, Nord for vann 1154) (Bilde: i starten på Øvsta Holmavatnet) (Bilde: Starten på Midtra Krokavatnet, tilbake for å hente sekker) (Bilde: Bæreetappe over "holmen" før vi kommer til Hansabu og Skrubbahylen) (Bilde: Skrubbahylen, vi har nettopp kommet tilbake etter å ha padlet/vadet kano halvveis ned til Sandvatn) (Bilder: Telt etablert på en liten tørr flekk mellom myrene sør for Skrubbahylen. Dagens øl skal nytes) (Bilde: Olaf er flink til å skrive logg) Dag 4: Etappe Skrubbahylen – Briskevatnet øst Startet 10:45 med trasking i myr. Vi bar sekkene helt ned i anløpet mot Sandvatn, før vi gikk tilbake og hentet kanoen. Så startet turen på Sandvatn. Dette vatnet var grunt, og Ronny som satt foran fikk jobben som spotter, og alt gikk bra. I enden av Sandvatnet, var det klart for den lengste bære-etappen med kano på turen. Vi startet med å bære kun kano over neset nord for Breidvadhølen, så hentet vi sekkene og bar de ned til Gunleiksbutangen. Litt usikker på tiden ned, men estimerer en god halvtime på dette. Her klarte vi også å nyte en lunsj, noe vi hadde vært dårlige på hele turen. Turen uten sekk opp igjen gikk raskt. Vi padlet over evjen etter Sandvatn, så bar vi kanoen ned til Tangen, der sekkene lå. Dette var rett ved siden av en stor hytte. Gunleiksbuvatnet var kanskje enda grunnere enn Sandvatn, men dette gikk også veldig greit. I enden av Gunleiksbuvatnet ligger etter vår mening en av turens mange høydepunkt, med fine stryk og noen naturperler å padle. En kjapp bære-etappe ned, før vi kunne sette kanoen på dagens siste vann, Briskevatnet. Her var vi litt slitne. Olaf som satt bak fikk muskelsmerter i ryggen, som nok skyldtes manglende padletrening. Ronny som satt foran å spottet kunne ikke spottet noe selv om det lå rett foran han. Når vi da kom til enden av Briskevatnet, så fant vi derfor ut at det var på tide å ta kveld. Klokken begynte samtidig å nærme seg 20:00 og mørket begynte å sige inn. Fant en flott leirplass med en liten strand, og her kunne vi se fisken hoppe. Her ble det igjen pasta med litt kjøtt i, øl og whiskey. (Til informasjon så hadde vi pakket med oss 1 øl til hver kveld og denne kosen ville vi ikke vært foruten.) Erfaring dag 4: Ved bæring i 2 etapper, så kan det være greit å kunne gå med sekk først. Dette fordi det er en del myr/kratt-områder, og en kan dermed rekognosere bedre sti til neste bæring med kano. (Bilde: Morgen og klargjøring for dagens etappe. Været ser veldig lovende ut.) (Bilde: Strykene ned mot Sandvatn er tryggest å bære ) (Bilde: Vi har sekker i kano og drar/vader litt før vi er ute i Sandvatnet) (Bilde: langt, grunt og veldig flott vann, Sandvatn) (Bilder: Den lengste bæreetappen på turen, Sandvatn ned til Gunnleiksbuvatn gikk overraskende greit. Lettgått terreng men med en del myr) (Bilde: Vi er nede ved Gunnleiksbuvatnet) (Bilder: Gunleiksbuvatnet og Briskevatnet. Helt fantastisk natur å sitte å ta inn over seg, for en flott opplevelse !) (Bilde: Vi slår leir helt i enden av Briskevatnet, på en fin strand. Her ser vi spor etter reinsdyrklover.) (Bilde: Til kvelds ble det pasta med litt kjøtt og masse rømme bare for å bruke den opp) Dag 5: Etappe Briskevatnet øst - Mogen (Startet med whiskey til frokost, kun fordi vi kan!) Oppvåkning på sandstranden nedenfor Briskevatnet. Fantastisk flott vær og her hadde vi god frokost og nøt livet godt. Padlet i 2 minutter før vi måtte inn med kanoen på land. Her er det noen stryk som er sikrest å unngå. Vi trasket med sekkene ned til Honserudvatnet, ut på nabben sør-vest for Honserudlega. Slet litt med å finne en god sti, men kom oss ned. Opp for å hente kano. Om vi var trøtte, eller hva, uansett så satte vi kanoen på vannet nedenfor strykene og padlet noen minutter inn i skogen mot sekkene. Dette ble atter en flott opplevelse, for det var et nydelig område med flott natur, og igjen et godt valg. Så var det å bære kano gjennom en del kratt før vi kunne hive oss utpå Honserud-vatnet. Dette er et lite, men veldig fint vann som ble padlet kjapt. Ned mot Vollevatnet, så går det to utløp og begge er ganske så brutale stryk, så dette er en sikker bære-etappe. Vi valgte å følge stien som går ved siden av Honserudfossen. Kort etappe, slik at sekker og kano ble båret samtidig, noe som fungerte godt etter hvert på turen. Vollevatnet trodde vi egentlig var ganske lite, men det viste seg å være større enn vi trodde. Men igjen en fin padleetappe. Et lite stryk før vann 1028, en bæreetappe på et par minutter var det som måtte til på den. I enden av vann 1028, så var det en del små-stryk. Her loset vi kanoen ned med sekker oppi, med hjelp av tau foran og bak. Dette hadde vi prøvd noe tidligere på turen, men det ble skikkelig utprøvd her. Kan fungere, så lenge en har tid og planlegger godt. En må være forberedt på å små-vade litt med denne løsningen. På Sandhøl begynte vi å nærme oss slutten på padleetappen. Vi padlet inn på land rett sør for Sandhylstøylen, ikke langt fra stien. Her ble det en lengre pause, med mye prat om turen og tørking av utstyr. Ganske vemodig å pakke ned kanoen, for det var ensbetydende med at turen nærmet seg slutten. Så var turen kommet til den siste store traske-etappen. Her kan en velge mellom en sti som følger elven eller en som går lengre opp. Vi tok stien i høyden basert på at vi tenkte vi skulle få se mer av terrenget og det var en flott tur. Vi så underveis at det var bra vi ikke padlet nedover mot Mogen, for det var en del seriøse stryk her nede. Kom etter hvert til bebyggelse, og gården Argehovd. Her var det satt ut en hvilebenk hvor vi nøt livet. Så var det ut på grusveien ned til Mogen. Mogen turisthytte var også en flott hytte, større enn vi trodde. Her ble det en øl og aquavit, noe som gjorde at den siste etappen ned til teltleir ved båtplassen gikk i en durabelig fart. Siste felles middag i teltet klokken 22:00, hvor vi også drakk opp restene av alkohol før vi tok kveld. Erfaring dag 5: På dag en så var kanoen festet godt på sekken, noe som gjorde at sekken satt godt på ryggen – ikke vinglete/topp-tung. På vei til Mogen var sekken fryktelig ustabil/dårlig pakket. Ergo kan det være smart å notere seg/ta bilde av sekken, slik at man får festet denne like godt på siste etappe. (Bilde: Hvorfor ikke starte morgenen med en liten skarp en mens teltet tørker? ) (Bilde: Bæreetappe ned mot Honserudvatnet.) (Bilde: Ved enden av honserudvatnet, klar for bæring forbi Honserudfossen og ned til Simlenuthytta) (Bilde: Kort bæreetappe mellom Vollevatnet og vann 1028 moh) (Bilde: Litt lite vann og en del vading ned til Sandhøl.) (Bilde: Aller siste padletak...ai ai ai...) (Bilde: Da var vi i land ved rett sør for Sandhylstølen. Veldig fornøyd med en flott tur, samtidig som det er ganske vemodig.) (Bilde: Tørking av utstyr og lunsj før vi setter i marsj retning Mogen Turisthytte og turens siste leirplass) (Bilde: Vi var spent på hva "Plassen" som var avmerket på kartet var for noe? En gammel støl.) (Bilder: Turens siste leirplass på kaiplassen.) Dag 6: Ex-fil Vi heiv oss på Fjellvåken 2 som skulle ta oss ut til Skinnarbu på morgenen. Tanken på å padle ut til Skinnarbu hadde slått oss, men vi var glad vi droppet den tanken. Dette er langt, og vi ser for oss at forholdene må være optimale for å kunne utføre dette. Båtturen ut tok ca. 1 time og 15 minutter. Fremme på Skinnarbu, var det bare å hive oss i bilen å sette snuten hjem etter noen opplevelserike dager. Erfaringer fra turen Smart: Proviant: Vi prøvde oss med tørking av middager i dehydrator på forhånd. Eksempel: Lapskaus på 1,3 kg fikk vi ned til 237 gram. Dette er vektbesparende og enkelt å utføre. Saft-tabletter: Erfaringsmessig så blir vi lei av å drikke vann. Disse tablettene veier lite og kan blandes ut i mye vann Valg av telt: God takhøyde kombinert med god plass kontra tradisjonelle fjelltelt. Vi hadde i tillegg et telt uten innertelt og bunn. Fungerte utmerket samt vektbesparende. Kos: Høyttaler, vin og øl – kanskje ikke et must for alle, men for oss verdt å bære på. Chair-kit: Når man er litt oppi årene, så dette et must på lengre turer. Et godt fotoapparat, telefon er ikke godt nok. Heller en flaske ekstra med bensin/gass enn andre ting. Vissheten om at man kan tørke klær og varme seg i teltet er motivasjon. Avispapir for å tørke sko på nattestid. Hva kunne vi vært foruten: Solcellepanel – benytt heller en kraftig powerbank (som vi for øvrig også hadde med oss ) Vi kunne ha vært flinkere til å legge igjen mye av proviant og snacks. Trodde nok at vi skulle spise mer enn det vi gjorde. Dropp de siste «kjekt å ha tingene» som en stapper inn i topplokk og sidelommer etter at sekken er ferdig pakket. Følg pakningsplan!
    1 poeng
  27. Vær så snill og stem på meg i Fjellreven Polar! http://polar.fjallraven.com/contestant/?id=358 Fjellreven Polar er en 300 km lang sledehund ekspedisjon arrangert av Fjellreven, deltakerne er vanlige mennesker som er valgt ut basert på stemmer på Fjellrevens hjemmeside og av en jury.
    1 poeng
  28. Lover å komme med utfyllende rapport 👍🏻
    1 poeng
  29. Lov å komme med rapport her da. Er selv 200 og i behov av ny pose!
    1 poeng
  30. Bedre sent, enn aldri sa dem. Men først nå har jeg fått tid til å begynne å skrive om sensommerens vandring i England. For de som forventer høye fjell og forblåste vidder, så må de se et annet sted. I midten av august tok jeg et fly til London, tog til Swindon og buss derfra til Avebury for å gå The Ridgewalk National Trail. Ruten starter egentlig fra Overton Hill, men dit går det ingen offentlig transport, så valget ble å starte fra Avebury, men det gjorde at jeg kunne få med meg en god del historiske steder på det som ble en prolog til turen, som jeg har skrevet om på bloggen. Som blant annet den gamle steinsirkelen i Avebury, en fjern slektning av den mer kjente Stonehenge. Min forventning til turen var en behagelig vandring hvor jeg overnattet på engelske vertshus underveis, det var akkurat det jeg fikk. Deler av den neolittiske steinsirkelen i Avebury. (The Ridgeway) Prolog: Avebury - Overton Hill
    1 poeng
  31. Bergans Microlight vindjakke! Bruker den hele året også på vinteren. Kun tynn ulltrøye under ned til ca-5 og HH warm under om det er kaldere. Blir været mer rufsete går Theta AR jakken utenpå, også evt i pauser. Theta'en er som regel alltid med i sekken vinterstid, men jeg går i det lengste med microlight'en. Har ingen jakke jeg har brukt mer enn den.
    1 poeng
  32. Ser ut til at du har fått med deg det meste. Skal jeg være pirkete må du også ta hensyn til punkt 1 og 3 kombinert. Her gjelder reglene for punkt 1 om antall faktiske brukere, uavhengig av teltprodusents angitte antall plasser. I tillegg kan det nok legges til en del konkrete punkt om et par teltprodusenter på "H", men det er kanskje best å la ligge
    1 poeng
  33. Hvis man justerer ja, men kjører man på full guffe så er det fortsatt relevant.
    1 poeng
  34. Denne artikkelen går ganske grundig til verks og er fin lesing https://backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide/ Slik jeg leser den artikkelen så er det 4 hoved farer som kan resultere i at en brenner begynner å produsere CO: 1. Flammen må brenne så varmt og rent som mulig, hvis øverste delen av flammen ikke brenner varmt nok så kan CO gass opptre. Som f.eks om det plasseres en kald gjennstand (kjele) for nært flammen. Dette forårsaker at energien i flammen "tappes" slik at det produseres CO gass. Jo høyere en kald gjenstand er over flammen jo bedre. Og med kald gjennstand regnes absolutt alt uavhengig av om den inneholder kokende vann eller kald snø - begge deler er kaldt i forhold til flammen. 2. Flammen fra brenneren skal ikke ha særlig orange farge øverst i flammen. Den skal brenne med et gjevnt blått lys hele veien. Er den mye orange i flammen er dette et varsel på at den kan avgi CO isteden for C02. 3. Det skal ikke pumpes for hardt trykk i tanken, hvis det blir for stort trykk vil flammene bli lange og få en orange tupp. 4. Jo renere brenselstoff jo bedre og renere vil flammen brenne, Butan/Propan er best - Alkylat/Parafin kommer rett under. Det er derfor god logikk i at en kjele med varmespreder vil forårsake større varmetap i flammen (mer overflate) enn en kjele uten. Det samme gjelder om kjelen er stor kontra liten. Å jo nærmere flammen kjelen er desto værre blir det. Med silencer vil ofte flammen komme nærmere kjelen enn uten silencer, sånn er det vertfall på min multifuel. Teoretisk vil derfor en sliencer kunne bidra til CO problemet siden den "løfter" flammen nærmere kjelen. Hvorvidt dette har en praktisk betydning er jeg usikker på.
    1 poeng
  35. Telting og ørretfiske på Sørøya - den grønne øya i nord Halv ni om morgenen reiste jeg til Kjevik i Kristiansand og fløy via Gardemoen (Oslo) til Alta i Finnmark. På turen var pappa og to gode turkompiser med på tur. Vi hastet oss ut av flyplassen i Alta etter å ha fått bagasjen vår, målet var å rekke en tidlig ferge fra Øksfjord til Hasvik på Sørøya. Fra Alta flyplass leide vi en bil med god bagasjeplass, den måtte ha plass til fire store tursekker pluss handbagasje. Fra Alta tok det godt over en time å kjøre til Øksfjord hvor ferga til Hasvik drar. Kjøreturen til Øksfjord var en kamp med klokka, men dessverre dro ferga ide vi ankom kaia! Da var det bare å vent i Øksfjord i 3 – 4 timer før neste ferge kommer! Etter en lang lunsj i den eneste restauranten i det lille tettstedet, gikk vi om bord på ferga. Klokka var halv ti på kvelden da vi ankom Sørøya. Utsikt mot havet! Etter en herlig fiskesuppe i Hasvik hos hyggelige bekjente (tusen takk for det, den smakte herlig), dro vi til andre siden av øya, innerst i Dønnesfjorden. Herfra startet turen, klokken halv tolv på natten. Siden det var så seint gikk vi ikke særlig langt første dagen, og endte på Krokvantnan, en distanse på to kilometer. Sekkene føltes tunge og stigningen var bratt. Vi gikk opp to hundre meter på to kilometer. Første leir Vi satt opp teltene ved Krokvatnan klokken et på natten, men det var fortsatt lyst som dagen. Jeg monterte stangen og prøvde noen få kast før jeg la meg i teltet, ingen napp. Neste dag i 10 tiden dro vi av gårde med fiskestengene i handa mot Gjertrudvatnet. På veien stoppet vi og fisket i Kristianvatnet, Jarlvatnet og Vegvatnet. Her var det fin stekefisk å få! I sørenden av Krokvatnan fikk vi rundt ti ørreter, alle litt under 5 hekto. Her har jeg på første fisken på turen! Vi stoppet ved Kristianvatnet spiste sprøstekt ørret og nudler, fin turmat! Stekt ørret er alltid godt I Jarlvatnet fikk vi også fin fisk, veldig blank ørret. I Vegvatnet var det derimot ikke noe tegn til fisk, men det skal sies at vi ikke fisket der så mye. Jeg vet at det er fin fisk der. Blank og fin Vi lagde leir i nordenden av Gjertrudvatnet, et stort vann med fin fisk i. Jeg prøvde å fiske i kulpene nord for vannet, men der fikk jeg bare småfisk på 100 gram. Utover kvelden gikk vi en tur langs østsiden av vannet og opp til Langvatnet. På veien dit, ca midt på Gjertrudvatnet hadde jeg på en ørret som helt sikkert var over kiloen, men søren, den datt av! I Langvatnet vaket det som besatt, det var fisk i alle størrelser, en helt klart flere sværinger over og rett under kiloen. Trolig på grunn av klekking av en type innsekter, var de ikke interessert i sluk eller spinner, dessverre hadde jeg ikke tatt med flue eller makk, det lå i leiren. Klokken var ti på kvelden og jeg hadde kun fått et par stekefisk, ingen av de svære. Men det var såpass langt tilbake, så jeg måtte stoppe å fiske for dagen. Etter en herlig havregrøtfrokost bestemte vi oss for å bli samme plass en dag til da det var så mange fiskevann i området som fristet. Vi pakket opp to av sekkene og dro ut på en lang dagstur. Først fisket vi oss langs Gjertrudvatnet og prøvde noen kast i Langvatnet, samme plass som dagen før. Vi dro opp et par fine stekefisk før vi bestemte oss for å bevege oss over i nabodalen mot øst. Her har det vært slåsskamp! Vi gikk over Rundhaugen og bratt ned mot det navnløse 159 vannet og videre nord mot 165 vannet. Her var størrelsen på fisken enda mindre. Hvis du er interessert i å få fisk på hvert kast, bør du besøke 165 vannet, men det var bare småfisk da. Den største jeg fikk i disse to vanna var på rett under 3 hekto. Videre fisket vi i vannene mot Jarlvatnet og krysset over på nordsiden av Middagsfjellet til Vegvatnet. Her var det ikke noe fisk å få. Vi hadde fått nok av stekefisk på turen, så det ble stekt øret og potetmos på middagsmenyen, det smakte herlig! I teltet på kvelden kjente jeg at beina trengte litt hvile før morgendagens etappe, jeg hadde faktisk gått nærmere 30 kilometer denne dagen! Midnatt på Sørøya Neste dag gikk vi nordvest over mot Jutulvatnet. Her tok vi bare noen få kast før vi gikk videre opp heia vestover mot noen navnløse vann nord for Mattisvatnet. Ved et vann på ca. 350 meters høyde sørvest for Sluskfjellet satt vi opp ny leir. Kan du se leiren og telta? Jeg vil ikke røpe nøyaktig hvor dette vannet ligger siden det er såpass lite og har stor fisk. Hvis det blir fisket for mye her vil det skade bestanden. Største på turen så langt! Etter få kast fikk kompisen min en flott ørret på nærmere 7 hekto, og like etterpå fikk faren en hakke større. Fin fisk! Disse skulle i fiskesuppa til middag! To fine fisk litt under kiloen Disse var turens største fisk til nå, og flere ville ikke bite. Jeg har snakket med en som har dratt opp ørret nærmere to kilo i dette vannet! Litt ulik farge Neste dag klatret vi ned heia sør for Sluskfjellet, en veldig bratt hei! Her fisket vi oss vestover i vannene på 184 og 174moh. Fin stekefisk i disse vannene, jeg hadde også napp av en sværing her, trolig over kiloen. Dette var siste dagen på turen og jeg hadde enda ikke fått fisk over kiloen. Veien hvor bilen som skulle ta oss med tilbake til Hasvik var kun to kilometer unna. Jeg hadde tenkt til å pakke sammen fiskestangen for turen, men lot være da vi passerte et veldig lite tjern. Jeg var veldig usikker på om det var fisk her, men etter noen kast rykket det kraftig i andre enden av snøret! Jeg kjente med en gang at denne var svær! Ut fra rykkene tippet jeg fisken ville veie over kiloen. Jeg fikk litt panikk da jeg ikke hadde håv, den hadde pappa. Jeg ropte høy og pappa kom løpende med håven. YYEEESSSS!!!! Ny rekord!! Største på turen!!! Etter ti minutter så jeg fisken inne ved land, det var den største jeg noen gang hadde hatt på! Den var skikkelig sliten, jeg dro den sakte mot håven og pappa fikk håvet den opp på land. Jeg brølte til: YYEESSSS!!!!! Den ble veid til nøyaktig 1250 gram! Yesss, over kiloen, ny rekord for meg! Tenk at jeg skulle få denne i siste vannet på hele turen! Jeg vil ikke røpe akkurat hvor dette vannet ligger, fordi det er så veldig lite. Men jeg kan si at det ligger sør for Sluskfjellet. Denne karen ville hilse på vei hjemover De siste to kilometerne gikk fort, vi snakket om alle opplevelsene vi hadde fått på turen. Vi var veldig fornøyde. Det gøyeste for meg var den store fisken, helt klart, det er alltid gøy å få ny rekord! Tilbake etter en fantastisk tur! Vi sov en natt i Hasvik før vi dro hjemover til Sørlandet tidlig dagen etter, da mener jeg skikkelig tidlig. Vekkerklokken sto på 05.00, vi måtte rekke ferga som gikk 06.00. Denne gangen rakk vi ferga og flyturen hjemover gikk fort. Jeg må tilbake til Finnmark! Sjekk ut flere slike tur-rapporter på bloggen min her! Sjekk ut videoer fra turene mine her! (Abonner gjerne på kanalen, det setter jeg stor pris på:) Følg meg på min offentlige facebookside her!
    1 poeng
  36. Telt + borg - så lenge det er praktisk mulig å sette plugger skikkelig og grave på snø Her etter 25-27 m/s natten før. (Det skal sies at det var tilleggsbardunert med en del ski osv som var tatt ned før bildet...) Calm after the storm by Espen Ørud, on Flickr
    1 poeng
  37. For meg som er 2 meter og på jakt etter nettopp en pose som Rago Winter kan levere er dette veldig gode nyheter Jeg er veldig fornøyd med Helsport og tror det er stor fare for at jeg blir å handle en slik i umiddelbar nærhet. Ser det er veldig liten forskjell i pakkvolum på de også
    1 poeng
  38. Ta kontakt med Helsport så sender de deg det du trenger; http://www.helsport.no/gjor-det-selv-rift-i-duken Jeg sendte de en mail ang en rep for en tid tilbake. Gikk ikke mange minuttene før jeg fikk svar. Veldig god service! og +++ i margen!
    1 poeng
  39. Tok meg noen dager på tur i sommer. Planen var å gå Hornelen, samt en del topper i Sunnmørsalpene. Været skulle vise seg å sette en stopper for store deler av planene, men med familie i Ålesund var det greit å ligge værfast å ta på sparket turer derfra. Turen starter ganske bratt og brått rett ved Alnes "sentrum". Her er sti godt merket oppover til første flaten og utsikten mot Alnes fyr er helt fantastisk. Eller vanligvis, i dag skulle det være lavt skydekke som tok vekk en del av de beste fotomulighetene. Vinden tok seg gradvis opp, men skodda slapp liksom aldri taket. Vi trasket videre forbi jakthytten og hadde et lite håp om å få et glimt eller to av den flotte utsikten (rett i havet) ute på Lesten. Vi var heldige å få et par glimt av hva denne turen har å by på, men fikk ikke de helt store bildene, selv om litt tåke gir utrolig kul effekt noen ganger. Her er det greit å følge merket sti, for her er mange plasser man kan ramle ganske mange meter i fritt fall. Som den ivrige fotografen jeg er, prøvde jeg å få litt bilder fra en bedre vinkel, men det lot seg ikke gjøre. Været spilte definitivt ikke på lag med oss denne morgen. Det er utrolig fint å sette opp telt her ute, med fantastisk utsikt og god plan flate godt inne på kanten. Anbefales om man er i området. Vi fortsetter turen mot Kjerringtindane før vi setter kursen mot Sæteregga og Storhornet. Du vet den følelsen man får når man står på kanten av et stup... den trangen til å hoppe? Jeg får ikke den Vi slo egentlig fort fra oss håpet om å gå opp på Storhornet. Med den tette tåken så vi liten vits i å ta turen opp da hele vitsen med Storhornet er nettopp utsikten. Vi kuttet litt inn på ruta å gikk langs vannet i stede. Noe vi kjapt skulle angre bittert på. Det var veldig kronglete å gå her, bratt, og noe så sjukt med mygg... Vi holdt på å bli sprø og faktisk inne på tanken om vi skulle stupe i vannet å svømme tilbake Godt spist kom vi oss omsider tilbake og måtte ha en obligatorisk photoshoot på Johan Skytt Alt i alt en fantastisk tur som virkelig kan anbefales. Dog ville jeg satset på litt bedre vær når man først skal ta turen opp her
    1 poeng
  40. Jeg har oppdatert bloggen med et lite innlegg, om den vakre, lille fjellplanten Fjelltjæreblom!
    1 poeng
  41. Fordelen med å kjøpe et kombiskap som bråker på en infernalsk håpløs frekvens er at man da ikke klarer å bli sittende så lenge inne, i hvert fall ikke med det koblet til. Så da kom jeg meg på tur søndag, og den turen er nå kommet i bloggen HER. Det er blitt ørnesesong, nå ser jeg dem på rekke og rad i fjæra mens jeg kjører dit jeg skal.
    1 poeng
  42. Tur fra Laksevåg senter til Nipedalen, via Damsgårdsfjellet, Olsokfjellet, Gravdalsfjellet og Viggohytteen. 6 km og ca 500 høydemeter: Siden det var tåke fra morgenen av, ble formiddagen benyttet til hjulskift på bilen - og sånn i tolvtiden var det bare en og annen lav skydott igjen. Da var det bare å komme seg avgårde for å få seg en kopp kaffe i Viggohytten. Føret var så som så, tynn is/skare med sludd under. Kald nordavind på toppene, lunt i sørhellingene. Stresset ikke og tok noen solnytestopp hist og pist, og var ved Viggohytten et kvarter før serveringen stengte kl 1400. Flere barnefamilier var ut på tur dit i finværet. Fin liten tur
    1 poeng
  43. Flott solnedgang ved Averøya / Røssholmstranda. Men alt søppelet varmer ikke like mye
    1 poeng
  44. Nå er ikke jeg i målgruppen din, men hvis jeg skulle gi en kniv i gave til en turdame ville jeg nok vurdert en Strømeng-kniv KS7OF http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-997&prodid=10 Strømengs samekniver har bevist sin kvalitet gjennom mange tiår, og de kan "brukast til alt" Denne modellen har 2cm lengre blad enn enn Villjenta, 8mm lengre totalt, og er lettere i vekt. Her kan du lese mer om Strømengs kniver: https://samekniv.no/norsk/om_oss/historikk/content_1/filelist_55081785-4b1a-449d-89a4-bdde49e3afa11396902419211/1395756915501/historikk.pdf
    1 poeng
  45. Er nok en fake kinasak du har. CE logoen er fake eller populært kalt China Export ja. Ekte CE logo har lenger avstand mellom bokstavene: ROHS logo er også fake
    1 poeng
  46. Jeg bruker G-streng og løste problemet på den måten. Neida, bare fleipa Bruker Aclimas LightWoll boxere og har ikke problemer med de nå Edit: Om noen av forumets brukere fikk ett bilde på netthinnen som ble ubehagelig etter min første komentar så ber jeg ærbødig om unnskyldning!
    1 poeng
  47. Nå har jeg laget en liten illustrasjon om hvordan du binder opp et tau, en bardun eller hva det nå måtte være som du trenger å få litt system på. Denne kan også brukes på tykke tau. Kveil opp bardunen rundt hånda eller fingrene. Surr tampen av bardunen rundt den oppkveilte bardunen. Lag en løkke på den løse tampen og stikk den gjennom hullet i toppen av bardunkveilen. Vipp løkka tilbake over toppen av kveilen. Stram løkka med den løse tampen og du har en kveil med bardunsnor som ikke blir en gordisk knute når du skal åpne den. Når den skal åpnes så trekkes bare den stramme løkka ut og vippes tilbake over toppen av kveilen.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.