Gå til innhold

dsk

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    1 357
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

dsk vant dagen sist Juli 19 2012

dsk hadde mest likt innhold!

Om dsk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. dsk

    coleman 442

    Da er den på vei i posten. Måtte ut i dag sammen med min bedre halvdel. vi gikk fra stryken, og lunsjen ble kokt på 400A forgjengeren til 442. Måtte klemme litt på pakningen før jeg reiste hjemmefra for å være sikker på at den pumpa fint, og lunsjen ble tomatsuppe, noe som er ganske standard hos oss når det gjelder rask varm lunsj i friluft.
  2. dsk

    coleman 442

    Jeg sender deg en originalpakning i en konvolutt, så får du gi en hundrelapp mer enn du hadde tenkt til TV-aksjonen. 😏 dsk
  3. dsk

    Optimus 111C, cobra

    Er den magnetisk så er det nok stål! dsk
  4. dsk

    Materiale til "pot cosy"

    Lagde en sylider av rør-isolasjon (skomgummi lignende greier) den hjalp drikkeflaska av aluminium til å holde lenge på lunken, omtrent som en dårlig termos. dsk
  5. dsk

    Optimus 111C, cobra

    Siden jeg bare kjører høyreratta 111 så skal jeg være litt forsiktig med hva jeg sier med stor sikkerhet. Det jeg har fått med meg var at 111C hadde ståltank, og at brenneren hadde større masse enn tidligere utgaver, derfor trengte den mere forvarming. I båt-brennerene var C brennerene utsatt for at loddingene begynte å lekke hvis man varmet med båtbrennerens "blåselampe", derfor ble disse plugget og man gikk tilbake til forvarming med sprit. Litt usikker på om C-brennerene skulle ha struperør på enkelte drivstoff. Når det gjelder innblanding av bensin i parafinen så lærte jeg følgende av noen nederlendere med optimus 00 for 30 år siden: "På vinteren blander vi inn 10-15% bensin, da fyrer primusen lettere, og er lettere å regulere" Jeg har testet, og når det blir varmt og man skal slippe av trykket på en 00 så tar det skikkelig fyr i det som blåser ut. Man bør også slukke brenneren med å blåse ut flammen. På en 111 vil jeg anta at 10-20% bensin vil være greit å prøve. dsk
  6. dsk

    coleman 442

    Hei, Coleman pumpa er litt spesiell, gummipakningen sliter når det blir kaldt, den tetter ofte noe bedre om du smører med silikonfett, har du ikke det så hjelper vaseline. Når du skal pumpe så vrir du pumpeknappen moturs et par omdreininger, da åpnes en ventil utenfor tilbakseslagsventilen, det er også viktig å tette godt hullet midt i pumpestanga når du trykker stempelet inn med tommelen. Det kan godt hende du vet alt dette fra før, men ikke alle vet det. Pumpepakninger til denne pumpa finnes også i lær, de fungerer bedre i kulde, men krever årlig oljing. Så hvidt jeg kjenner til er alle Colemanpumpene slik at disse pakningene går om hverandre. Jeg har antagelig liggende en slik reserve gummi-pakning. Pumpelær: https://goo.gl/g95vXN dsk
  7. dsk

    111C - Er dette underburn?

    Nei, ta det rolig 😀 Normalt støyer underburn mye, flammen flytter seg inn under den perforerte kappa/lokket. Hvis det ikke soter så skal du bare glemme dette. dsk
  8. dsk

    Skoleturer og rødsprit brennere

    Det er nok så enkelt, men det er jo viktig å få med at Norsk Forening for Brannskadde bare hadde innrapporterte skader med rødsprit, og ikke med gass. Det kan jo hende at vi er mer forsiktige med gass, og vi slipper å stadig etterfylle under matlaginga.
  9. Jeg tror jo godt om folk, det er kanskje ikke alltid like lurt, men jeg tror fortsatt at alle her på denne tråden prøver å bruke sunn fornuft, og å gjøre det som er riktig. Det glipper av og til , da er det selvsakt greit å ha fulgt ordre I denne tråden er det først og fremst sikkerhet som er saken, du kan jo gjøre tabben å stikke hull på en gassboks med noe igjen, og det er en antennelseskilde i nærheten, du kan stikke hull på en kald boks, slenge den i baggasjerommet også var det igjen noe som fordampa.... Eller du slenger den i beholderen for glass og metall, sola kommer og varmer opp og nestemann som kaster glassflaskene sine og står der med sneipen i munnvika får seg en overaskelse. Det samme gjelder fylling av gassbokser, er man forsiktig, og samtidig passer på å ikke fylle mer enn 80% full så går det nok bra. Men plutselig så tak man litt inn på sikkerhetsmarginen, eller man slenger på litt propan for å få mer trykk... Men hvem vet hav som skjedde etterpå.... Ikke sleiv med sikkerheten så går det bra!
  10. Til og med spraybokser er spesialavfall her på Romerike derfor skal gassbokser og spraybokser leveres som spesialavfall. Vi har også røde plastbokser for spesialavfall her. Jeg tar meg den frihet å tenke selvstendig, og handle deretter i god norsk tradisjon, vi er ikke og skal ikke være roboter som bare følger ordre. Jo mer komplisert samfunnet blir jo vanskeligere blir det jo å ta de rette beslutningene på tvers av regler, jeg vil av likevel ikke automatisk rette meg etter alle regler jeg ikke finner fornuft i. Derfor; kan ikke jeg begripe at man gjør noen stor feil, dersom en punktert gassboks havner i metallavfallet. Dette baserer jeg på at ingen blir utsatt for risiko/fare, og at materialet blir kildesortert slik at det kan gjenvinnes. På den annen side har jeg ingen motforestillinger i dette tilfellet mot at vi følger reglene (som varierer fra avfallselskap til avfallselskap) som av likevel sørger for at sikkerhet og gjenbruk blir sikret.
  11. På Haraldrud gjenningsanlegg i Oslo fikk jeg for noen år siden beskjed om at hvis boksen var punktert så kunne den gå i containeren med glass og metall (punkteringsbokser) Ventilbokser som ikke var punktert var å anse som spesialavfall. Var man usikker så lever det som spesialavfall var beskjeden.
  12. Da hadde du flaks/englevakt.... Jeg hadde ikke hatt med/vært med den personen på tur etter en slik opplevelse. dsk
  13. dsk

    Prosjekt Optimus Nr. 00

    Høres ut som om tilbakeslagsventilen kan lekke litt. pumpestanga skal bare sprette ut litt som følge av at det er litt komprimert luft igjen mellom pumpelæret og ventilen. https://goo.gl/NFZQrE dsk
  14. dsk

    Rep av Triangel Kjele

    Jeg fikk en Alu-kjele som var loddet med noe lavtemp lodding, det har holdt i 5 år så langt. Søkte på ebay og fant mye rart. https://goo.gl/g1GChe
  15. dsk

    Primussamletråd

    Rota frem en klassiker, så ble det søndagstur med varm lunsj. SVEA 123 med Sigg tourist. Ikke helt stormkjøkken, men nesten. Utrolig at slikt virker omtrent uten vedlikehold når det er rundt 60 år gammelt.
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.