Jump to content

dsk

Aktiv medlem
  • Posts

    1,792
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

dsk last won the day on August 5

dsk had the most liked content!

Reputation

649 Excellent

About dsk

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Dette er en propan-høytrykksbrenner så hvis du tenker på butan(mix)flasker så blir det vanskelig, små propanflasker finnes. https://www.toolstore.no/toolstoreno/no/gassflaske-2000-60-34610105-47 Vil antagelig passe.
  2. Hadde jeg vist om den hadde jeg spart mye tid, og det blir antagelig mye greiere og billigere enn mitt forslag . Jeg håper at den gir mer enn 30 millibar trykk. Mellom 1000 og 2000 vil gå bra.
  3. MSR fyrer jeg kun med 4-takt miljøbensin jeg også. ... forresten har lekt litt med butanflaske og hjemmelaget adapter på sommerstid, men ser ingen grunn til å anbefale det.
  4. Hadde tilsvarende problem på en gammel brenner for mange år siden. Det var kommet noe innsekt-greier inn i den delen hvor lufta tas inn og blandes med gassen. Brukte q-tips og renset for så å vaske den godt. Da virket alt igjen. Slett ikke sikkert at dette er samme problemet, men det er et relativt enkelt tiltak å forsøke.
  5. Det viktigste er at det er noe som gjør at læret holder seg mykt og helt lenge. Stor grad av uenighet om hva som er best. Jeg har ofte bare satt pumpestanga i et eggeglass over natta , med ca 50% whitesprit eller parafin, og resten matolje. Det kan medfør harskning mugg ... men jeg har ikke opplevd det. Quickfix er som regel bare det jeg har tilgjengelig av tyntflytende olje. Det blir påstått at læret går istykker av syntetiske oljer, men fettet Optimus selger inneholder vistnok det også. Blir neppe klokere av dette, unntatt at det meste går bra
  6. Hurtigkoblinga til pumpa er omtrent umulig å betjene uten å ha bare fingre. Litt snøring på den av og til hjelper bra, og det er viktig å trekke ringen helt tilbake for å få alt til å gå greit. Pulsering på slangebrennere har tildels vært kjent, det skyldes at når bensinen blir varm i forvarminga så slår det noen bobler tilbake mot strømningsretningen. Det kan bli bedre hvis man får strupet litt før bensinen går inn i brenneren, men det er jo ikke helt etter boka. Forøvrig er jo explorer en veldig god konstruksjon. Litt usikker, men jeg tror at slange og pumpe fra den nyere polaris multifuel kan gjøre det bedre.
  7. Måtte bare teste denne. Den gir behagelig varme. 😀 Bør nok stå på et fast underlag for jeg hadde vært livredd for at den kunne velte i et telt....
  8. Nå fikk jeg opp bildet av min hjemmelagde løsning. Industrikobling til vanlig butanbrenner. Det finnes overgang til industrikobling ("Svenskekobling") fra de fleste andre standarder. Jeg vill gjette på at du kan få noe hjelp på hos alle som er litt store på slikt. Tess er en jeg har i nærheten. Koblinga til selve brenneren blir nok noe som det er lettere å få i en større sports eller friluftsliv butikk, evt på nett. Det hadde vært morsomt å høre hva det ender med og hvordan du opplever det.
  9. Hvis du starter med ei gassflaske for industrikobling så kan du bruke en slik regulator: https://www.linde-gas.no/shop/no/no-ig/regulator-0-4-bar-for-propanline-4001-106 deretter en slange og en overgang til 7/16 UNEF kobling den kan du ta fra denne: https://www.amazon.co.uk/Extension-Adjustable-Standing-Butane-Adapter/dp/B0CBQT7G1P Du får også overganger fra vanlig propanflaske til industrikobling. Jeg fant en gammel regulator, og en hjemmelaget 7/16 kobling. Det veier bare en halvkilo slik. Fikk ikke lastet opp bilde.
  10. Den der kan du risikere å bli lurt på hos en gassforhandler. Det er store muligheter for misforståelser da dette er høyst uvanelig å gjøre. Slik jeg oppfatter det så har du behov for en trykkregulator som setter ned propanflaskens trykk til noe rundt 1,5-2 Bar, og som passer på den propanflaska du ønsker å bruke, deretter en overgang fra den regulatorens utgang til den typen kobling du får på den brenneren du kjøper deg. Her er ens film fra en som har gjort noe slikt, men selvsakt ikke med standardkoblinger som er vanlige her: https://www.youtube.com/watch?v=a5I9ENOItlE Du må bygge alt selv, og det blir fort et opp mot en kilo med deler til et par tusen kroner. Det kan være lurt å tenke litt på andre løsninger. Skal se hva jeg finner av gamle deler.
  11. Jeg hadde gjort det samme som deg. Har erfaring med Nova, og der er flammesprederen sensitiv, og virker ulikt på ulike drivstoff. Bensin og gass er ganske like der. (Lagde gassadapter til Nova bare for å teste lenge før Polaris ble lansert.) Skulle nesten tro at det var dyse/dysenål. Hvis du rister hardt på den så dysenåla får jobbet litt, virker den da bra ei stund?
  12. Jeg kan ikke dy meg, men tar du din Svea, og en butanboks i fryseren slik at gassen blir kald og flytende, slår hull på boksen og fyller Svea'n så går den på gass. Dette er rett og slett farlig, men virker. Kunne sikkert lage en slik ikke gjør dette hjemme film om det... men ikke gjør eksperimentet det på tur heller Fikk vi laget en bensin-lokk med slangetilkobling (til gassboks) så hadde det nok virket helt trygt og godt. Jeg har bare testet dette med butan på tanken på en gammel Coleman. (Men jeg var vesentlig yngre og risikovillig den gangen, og jeg fyrte den opp og lot den brenne tom før jeg nærmet meg igjen )
  13. Når man behandler utstyret ordentlig så er det nesten overraskende hvor lenge det holder, lett utstyr er jo lettere å skade, men holder av likevel lenge. Nonstick panner er vel det jeg må skifte oftest, men utrolig lettvint å bruke.
  14. Jeg er ikke flink til å huske å ta slike bilder, men her er vi på tur i skjærgården, ikke langt i fra Lyngør
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy