Omnilite

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    1 082
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    2

Omnilite last won the day on Oktober 13 2016

Omnilite had the most liked content!

Om Omnilite

  • Bursdag

Profile Information

  • Gender
    Male

Nylige profilbesøk

1 394 profilvisninger
  1. Dersom du holder flaska oppreist når du setter inn pumpa og ikke trykker ned pumpehendelen om den står litt opp, og deretter skrur ventilen på flaska burde det i alle fall ikke komme noe ut. Om pumpa er tom når du starter. Hvis du tømmer slangen når du slukker, altså snur pumpa til OFF og lar alt slukke før du kobler fra når du pakker vekk brenneren vil det heller ikke være drivstoff igjen i slangen. Det kan like gjerne være fra slangen drivstoffet kommer.
  2. Primus omnifuel slukker etter fjerning kjele

    Siden parafin finnes i "alle mulige varianter" er kanskje det enkleste å forsøke med gass og bytte til dyse beregnet for det, men snu boksen opp/ned slik at gassen blir flytende frem brenneren (forvarm litt før du snur boksen). Med gass er også pumpa ute av bildet, hvis det er problemer med den eller filteret i røret.
  3. Lang vindskjerm

    Bruk binders
  4. Smøring av fjellski

    Hvis skiene er helt slappe så ville jeg smurt til 10cm foran hælen og kanskje 20cm foran der pinnen i skoen sitter. Det er der du legger vekta i oppoverbakker. Men om du smører og går/kjører litt med et tynt lag under så ser du hvor smurningen forsvinner først.
  5. Smøring av fjellski

    Det blir aldri mer feil enn at det enten glir dårligere om du smører for langt, eller det glipper om du smører for kort. Hvis du smører litt langt med vilje en dag det er kaldt og litt hardt, men likevel litt rim oppå så du får feste. Så går du en tur, kjør gjerne ned noen bakker der du kommer ned uten å ploge. Da vil du etter hvert slite bort smurningen som er klart utenfor smøresonen, og ha smurning igjen på det området du kun burde ha smurt. (Forutsetter at der er nok spenn i skia til at det er en form for smørelomme på de). Den andre metoden er å så på et helt plant underlag med vekten gjevnt fordelt på begge skiene og få hjelp av noen til til å dra et ark under, der arket stopper er det god sjanse for at smørelomma starter. Dette området merker du på skia og bruker som en referanse på hvor du stort sett burde ha smurningen. Smør litt kortere enn merket foran på varmere føre.
  6. Kokeapp...

    Det finnes vintergass, både fra Primus og Coleman, du kan lese om de her: https://www.fjellforum.no/forums/topic/41840-vintergass-erfaringer/#comment-377187 Når det gjelder brenneren, så har jeg ikke erfaring med akkurat den. Biltema har en fra samme produsent til 249,- den har riktignok ikke "klikk tenner" men sprer varmen litt mer og den er lettere. Jeg har en "titanvariant" av samme type og den fungerer bra. MEN, en brenner som sitter på toppen av gassboksen fungerer dårlig om vinteren, det er ikke brenneren sin feil, men gassen. Vanlig gass fungerer omtrent ikke under 0°, det hjelper med vintergass, men det er ikke den beste løsningen. Skal du bruke gass finnes det brennere med slange som gassboksen skues på, hvis en brenner med en slange i tillegg har en "bøyle" over flammen som kan varme opp gassen (forvarmingsrør) vil dette fungere bedre om vinteten. Det er nemlig da mulig å snu boksen, slik at det som kommer ut av boksen er flytende. Drivstoffet vil da bli til "gass" i bøylen over flammen og brenneren vil fungere bedre når det er kaldt. Er det skikkelig kaldt er det kun flytende drivstoff som gjelder, dvs bensin eller parafin.
  7. Enkelte sko har en skrue på festet som wiren går innpå, dette kan flyttes for å tilpasse strammingen. Hvilke bindinger har du? Noen bindinger har litt stor høydeforskjell foran og bak, har du små støvler merkes dette bedre og du føler at du er "tiltet" fremover. Altså du føler at du lener deg mot fremsiden av støvlen med skiene på. Denne følelsen får du selvsagt ikke om du står på gulvet i kjøremodus. Er det kun med ski på kan det være bindingen.
  8. Smøring av fjellski

    Du får det på når det er kaldt også, men det blir litt vanskeligere å gni den utover og å få den ut av tuben. Vanlig voks sitter best på "tynt snøslør" altså snø som er som "sand på stranda", om du tenker på gammel snø som "rullesteiner" så biter ikke voksen på den, den slites også lett av. Klister er mer som lim om du ser på det som det.
  9. Smøring av fjellski

    Mange tenker på klister som noe som brukes i påsken når snøen er tung, våt og råtten. Isklistet er for kaldt vær når snøen er "grov" og består av små isperler. Swix KR30 går fra 0- -12. Er litt seigt så det bør helst legges på i romtemperatur. Eller det kan varmes forsiktig inn med smørejern. Er en tube med det i den minste smørekofferten om du likevel trenger mye av det andre som er oppi den.
  10. Smøring av fjellski

    Blått isklister dersom det kun er "knust is".
  11. Smøring av fjellski

    Ruber aldri sålen på fjellskiene, vil ikke ødelegge kantene. Når jeg lagrer skiene vokser jeg hele, det er enklere. Fjerner ikke noe før jeg tar de i bruk. Når jeg skal bruke de varmer jeg først smøresonen med smørejern, så legger jeg et lag med grunnvoks umiddelbart, varmer dette og legger på et lag til som jeg også varmer inn. Deretter dagens voks. Etter noen turer varmer jeg inn den gamle morroa under skiene med en fiberlene under jernet, da blir det grei grunning. V40 eller kalder limer jeg fellene rett på V45 og varmere drar jeg av med klisterskrape og gnir håndbaken en gang over før jeg legger fellene på. Den myke voksen setter seg i limet, det gjør ikke de kalde.
  12. Her er bilde av begge, Magnum øverst. Den ser mer beefy ut overall, men selve skofestet i metall er identisk. Den kraftigere frontdelen er kun kosmetisk. Forskjellen er egentlig kun platen på midten av bindingen som er bredere ca 6mm på hver side. Når skien tråkkes ned og kantes, vil bredden på platen gjøre at trykkpunktet kommer lenger ut fra senter på skien og dermed blir kraften på kanten større. Siden det er mer plastmateriale veier Magnum litt mer enn Manuell. Jeg har 2 par Amundsen ski med en av hver type binding. Jeg merker litt forskjell, det er spesielt på hardt føre i litt brattere terreng hvor en må ha maksimalt trykk på kantene at forskjellen kan være avgjørende. Er bindingenfor for "bred" for skia, så vil egentlig alltid støvlene være bredere enn bindingen uansett. Det er også mulig å file av bunnplaten om så skulle være. Når hælen er løftet fra platen er det ingen forskjell på bindingene. Ser egentlig ikke noe grunn til å velge noe annet enn Magnum, utsalgsprisen er egentlig identisk. I pakker så er det ofte Manuell, men den burde kunne la seg bytte til Magnum. Auto er i alle fall viktigst å styre unna. Skissen under viser litt av fysikken bak forskjellen
  13. Det finnes en thermos i liten størrelse som faktisk fungerer: Thermos Light & Compact 0.35. Den er i en veldig praktisk størrelse på til dagsturer alene. Jeg la min på terrassen i dag, det var -5 ute ved start og -6 avsluttet test. Forvarmet den i 2minutt med vann fra vannkokeren, hellte ut vannet og fyllte på nytt. Helte til halsen på thermosen og skrudde på korken så det overskytende vannet rant ut. Startet stoppeklokka og la thermosen på terrassen (altså liggende) Etter 5 timer tok jeg inn thermosen og stappet steketermometeret nedi vannet. Det viste 72°, det må være godkjent resultat. Selv om koppen er liten og knuslete må den altid være på, den er en del av isolasjonssystemet og forhindrer noe av varmetapet i korken.
  14. Her er ett av bakskien Ligno nevnes også av Rønning skifabrikk, men det er litt vanskelig å finne ut om det er et treslag, eller navnet på noe som er bearbeidet.
  15. Ski til fjell og løype

    https://www.fjellforum.no/forums/topic/41903-fjellski-med-og-uten-stålkant-kjøper-for-mange-med-stålkant/#comment-377970 Noen av svarene rundt feller er i denne tråden