Gå til innhold

Omnilite

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    1 837
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Omnilite vant dagen sist 13. desember 2019

Omnilite hadde mest likt innhold!

Om Omnilite

Profile Information

  • Gender
    Male

Nylige profilbesøk

4 733 profilvisninger
  1. Jeg har Hoka Sky Kaha, opplever de som bredere i fremfoten og større i størrelsen enn Salomon (Quest 4D 2). Hoka har jeg i 44 2/3 og Salomon i 45 2/3. Jeg bruker Hoka'ene i lettere terreng, dempingen og "behageligheten" å gå med er finfin. I røffere terreng, dvs mer steinete/ur gir sålen for lite "feel" med underlaget og den kjennes for myk til dette. Slitestyrken er nok heller ikke på nivå med Salomon skoene som er vesentlig mer "heavy duty". Savner ikke mer demping i Salomon skoene, de er behagelig å gå langt med. Hoka skoene ble kjøpt inn for å være en mellomting mellom terrengløpesko og Salomon støvlene siden de har høyere skaft enn terrengskoene.
  2. Skru av auto pause om denne er på. All logging stopper under pausen. Jeg har fenix 6x og på den er funksjonen ubrukelig. Kan sette funjsjonen pr aktivitet, og det er noen aktiviteter den er default på. Minste hastighet er 1.6km/t, men selv dette er for lavt, den er for treg til å starte igjen. Edit: Ser du har motsatt problem, du kan selvsagt prøve auto pause
  3. Du kan bruke elastiske skolisser, da følger det med 2stk strammelås og skjøter. Her er et eksempel. https://www.xxl.no/forcia-lukelace-elastiske-skolisser-svart/p/1108917_3_style
  4. Høres ut som det som på godt norsk kalles "underburn", altså det brenner under/inni steder for utenfor som det skal. Er et mer vanlig fenomen på stillebrennere fyrt med parafin/bensin når det tennes opp før forvarmingsflammen har slukket. På gassbrennere er ikke dette vanlig, om det skjer, slukk den og tenn på på nytt ovenfra. Er dette et vedvarende problem du har, kan det være en feil på den så du bør bytte.
  5. 6x har 60 timer med gps. Det er mulig å lage batteri-spare profil der du disabler sensorer osv for å spare mer på strømmen. Du kan også slå klokka "av" når du ikke logger for å spare driftstid. Ellers er det bare kabelen og en av de minste powerbankene med ca 2000mA som skal til for å lade, det veier under 100g totalt.
  6. Ser du på tidsangivelsen på turen så er nok de beregnet ut fra estimater på lengde, stigning, brattere nedstigning og litt vekt på sekk. Farten kan være satt til 4km/ og +15min pr 100 høydemeter. Første etappe er på 15.5km og har stigning på ca 400 høydemeter: @16km/4kmt=4t + 4*15min=5t 2dre er på 22km, fall ca 400: @22km/4=5.5t +4*15min=6.5t 3dje er på 19km fall ca 700m: @19km/4=4.75t +7*15min=6.5t Pauser/lunsj og foto er på en måte ikke regnet inn i tiden. Som du ser er det kun 1ste dag det er noe sørlig oppover, resten er stort sett nedover, så du trenger litt kondisjon for å gå oppover, men mest "bremsekraft" for nedstigningen. Så med mindre du peser som en hval hver gang du går til bussen selv når du har god tid, skulle det være en overkommelig tur.
  7. Jeg har denne fra JR Gear. https://www.widforss.no/jr-gear-back-pack-in-pocket-cordura-20l-osorterade-farger Er enig med forrige taler. Med en sånn sekk kan du starte med jakka i sekken, når du tar på deg jakka kan du ha sekken i lomma på jakka. Thats it. Til å bære noe i er det ikke noe særlig, det hjelper med en tynn sitteplate mot ryggen for å slippe å kjenne det som er oppi sekken. Skal du bevege deg litt, så sklir skulderreimene unna. Jeg har brukt en reim tilsvarende de som man har nøkkelkort rundt halsen i, som en slags mellomting mellom hoftebelte og brystreim for å forhindre at skulderstroppene vandrer all over the place. Med disse grepene ble det noe bedre, men langt unna å bli førstevalget for sekk til selv små dagsturer. Den beste sekken er den du ikke merker at du har på ryggen, og med det du trenger for turen du er på oppi. Det kan like godt være 50 liter'n.
  8. Det eneste du strengt tatt ikke bør gjøre er å ha den liggende åpent inne i kupeen på bilen når du parkerer. Skal du kjøre har du sikkert aircon på mens du gjør det, da er kaldeste stedet inni bilen og kanskje 20°. I bagasjerommet med trekket over kan det kanskje være litt varmere, men det er heller ikke noe problem. Hvis du parkerer for en stund (noen dager) og har noe du vil ha liggende kaldest mulig inni bilen, legger du det på det laveste punktet inni bilen og så legger du noe som isolerer oppå. Under bilen er det skygge og ikke så varmt, er det kaldt på natta kjøles det du har ned av den kalde nattelufta under bilen. Isolasjonen gjør at varmen ovenfra inni bilen ikke varmer det opp igjen. Ligger batteriene i gulvet i elbilen kan det hende dette fungerer like bra som i en vanlig bil, da er batteriene et stort "kjøleelement". (Jeg har ikke elbil, så har kun gjort dette med en vanlig bil) En gassboks har en maksimal lagringstemperatur på 50° (og margin oppå det). Bunnen på boksen buler innover, dette er av sikkerhetshensyn. Blir boksen for varm øker trykket, og blir det for høyt, popper bunnen ut og buler utover. Først da er det fare på ferde.
  9. Som nevnt er det mest sannsynlig "PU lukt". Jeg "overtørker" alltid mine telt (heller for lenge enn for lite) for å være sikker på at også webbing, kanaler og barduner er tørre, men uansett alder og tørking lukter det litt telt når de dras ut av posen. Det enkle er ofte det beste, har du litt hage med plass, sett teltet opp noen dager og sørg for at det er gjennomlufting i det. Hvis ikke du har plass å sette det opp, heng det over et tørkestativ og snu litt rundt på det innimellom. Mitt eldste telt er fra 97, jeg bruker det fortsatt noen dager i året. Lukter litt akkurat når det dras ut av posen, men merker ikke noe når det er i bruk. Edit: Separerer du inner og ytter kan du lukte deg frem til hvilken del som er verst.
  10. Med mindre stekepannen fulgte med systemet er det "himla dyr bacon". Det er kanskje det største problemet med den, at du må ha en MSR stekepanne med varmeveksler for å få den til å passe. Selvfølgelig tåler den like mye vind som gryta, men kokkelering er kanskje ikke førsteprioritet når det er vindutsatt. Misforstå meg rett, jeg liker Windburneren, men med et arsenal av brennere og gryter er ikke den jeg velger til kokkelering. Av samme grunn har jeg ikke adapter til Jetboil zip, men den har heller ikke samme regulator som Minimo som nevnes over.
  11. Den letteste og rimligste gryta på 1l du får tak i med non stick er vel Trangia sin i 27 serien til 139,- på outnorth. Det er vel og merke uten lokk og håndtak. Som håndtak funker en GSI microgripper eller en klype. Lokk en Trangia multidisk (størrelse 27) https://www.outnorth.no/trangia/kittel-1-0-non-stick?gclid=EAIaIQobChMIg7ypgNOV6gIVE5AYCh1LqwF4EAQYAiABEgJDL_D_BwE#Nocolour For eksempel er Eagle Products 146 (Firemaple), en lett slangebrenner på 146g. Denne har også forvarmingsbøyle. Med slange får du lavere tyngdepunkt og det er mer stødig å røre i gryta, er også lettere å skjerme for vind. https://www.skittfiske.no/eagle-products/182534/eagle-brenner-146g-eagle-brenner-med-forvarming?gclid=EAIaIQobChMI-8bw4tiV6gIVk5IYCh3__QIEEAQYBiABEgJcFvD_BwE Jeg kjenner ikke Pocketrocket i forhold til hvor god den er å regulere. Jeg har imidlertid en FMS116T (379,- XXL), som i realiteten har samme brennerhode som "146en", men er toppmontert. Den regulerer fint, men trenger vindskjerm i litt trekk. GSI pinnacle soloist ii er en non stick gryte på 1.1l, trenger du f.eks spisebolle så er dette med siden dette er et "kit"
  12. Jeg har også Windburner og Jetboil Zip, i min verden er disse vannkokere, og jeg har kaffepresse til begge. Zip er mindre og nettere en WB, men vindtoleranse er forskjellig. I prinsippet er det en på fjellet og en i skogen. Til steking og matlaging må det til en form for adapter, da kommer spørsmålet opp, er det like greit å ha en slangebrenner som lar seg regulere bedre og som sprer varmen mer til dette formålet. For meg er svaret ja. Uansett må det en stekepanne eller non stick gryte til, vann kan også kokes i denne. Man skal ikke se seg blind på koketider, denne henger sammen med effekten på brenneren og hvilken gryte man bruker. En varmevekslerkjele (kjele med ribber under), vil utnytte energien bedre slik at vannet koker raskere og gassforbruket blir lavere. Koketiden vil også variere med vind og trykket i boksen, dvs høyde over havet, temperatur og hvor mye gass det er igjen. På en slangebrenner med forvarmingsrør kan du også snu boksen, da øker effekten, og du reduserer nedkjølingen av boksen. At boksen kjøles ned ser du ved at det dannes kondens på utsiden under bruk. Dersom det ikke er vind og utetemperaturen ikke er veldig lav, vil energimengden som behøves ved bruk av en gitt brenner og gryte være relativt konstant. Det betyr at tar du en brenner og en gryte og koker opp en liter vann, så vil forbruket være for eksempel 25g med ny gassboks. Gjør du samme øvelse med en godt brukt boks, vil tiden det tar bli lenger fordi effekten minker på grunn av trykket, men når du har kokt vannet har du fortsatt brukt rundt 25g gass. Praktisk bruk er en faktor, vekt er en annen, varighet på turen en tredje. På en dagstur eller helgetur er kanskje ikke forbruket så viktig, men skal du på en tur av lengre varighet, vil det være et kryssningspunkt der forbruket gjør at du kan bære på mindre drivstoff med en løsning kontra en annen og dermed spare vekt.
  13. Europris har Autan på sprayboks i vanlig "gul" og "tropical" til 99,- Begge har 16% Icaridin. Hva som er forskjellen kunne jeg ikke sånn uten videre se, mulig det er same shit new wrapping. Europris er eneste sted jeg har kunne finne på nett som har Autan foruten apotekene. Mulig noen daglivare forretninger kan ha det i en "papp display". Siden Autan produseres av SC Johnson som blant annet er store på vaskemiddel, ser det ikke ut som de har noen salgskanal i f.eks sportsbutikker.
  14. Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen. Hvor lang tid må den minst ha? Hva funker best som drivstoff? Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye). Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
  15. Det er kanskje ikke så mange valg på forsendelse fra ebay, men forsendelsen jeg fikk med DHL var fra Alpine Store i Frankrike, der var Deutche Post et alternativ jeg ikke valgte. (Ikke gratis frakt) Den andre med UPS var fra Sport Conrad, der var det ikke valg av forsendelse, men jeg kvalifiserte til fri frakt. Begge butikkene trakk fra VAT, men la ikke til norsk mva så det kom på et gebyr. Disse gebyrene er hhv 198 hos DHL og 165 hos UPS. I tillegg kom da norsk mva oppå totalbeløpet. Det er viktig at fraktprisen er synlig spesifisert på fakturaen dersom det ikke er lagt til norsk mva fra butikken, ellers blir fraktprisen lagt til totalbeløpet og så blir mva beregnet ved fortolling. Dette skjedde ved en feil med DHL forsendelsen, slik at mva grunnlaget ble for høyt. Dette fikset DHL når jeg ringte og klaget.
Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.