Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av powerbank?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en nødlandet til mobild/powerbank, og lurer på om noen var noen anbefalinger om merke/modell eller ting som kan være greit å ta med i betraktningen før kjøp.

Her snakker vi null erfaring om emnet🙈 Har en Samsung mobil, om det skulle spille noen rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På turen min på Hardangervidda sist uke satte jeg mobilen i flymodus, da sparer du mye strøm.. Jeg bruker mobilen til å ta bilder, men trenger ikke å være tilgjengelig hele døgnet. Fred og ro er viktigere. Jeg har i tillegg med meg Brunton Revolt-BK. 4000 mAh. Den er vanntett og tåler å mistes i bakken.Mulig den er gått ut av produksjon, men det finnes tilsvarende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en fra Biltema. Ikke størst kapasitet i dag men det holder fint for meg. Ofte lite bruk av mobilen på tur og har ekstra batteri til kameraer. Den powerpacken fikk best i test for er par år siden. Gir stabilt mye strøm ut så den lader kjapt opp mobil. Ikke koster den all verden heller.

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/mobiltilbehor/nodladere-og-powerbanks/powerpack-10400-mah-2000035109

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

skal du på langtur i skogen og ikke kommer i nærheten av strøm er det mah som gjelder men skal du sykkle/padle eller er i perioder i svilisiert strøk anbefaler jeg og kjøpe en powerbank og som kan lade raskt. Flere og flere powerbank støtter nå og som er oppe i 280000 mah og kan lades på 4 timer på usb-c det er veldig kjekt hvis man er på sykkel tur og skal spise et sted etc før man sykkler videre på 1 time har man nok strøm igjen til flere dager :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ferdes i terreng, med dårlig dekning, så vil mobilen skru opp sendereffekten. Dette tapper batteriet utrolig fort. Det lønner se derfor å sette mobilen i flymodus/slå den av, inntil du er i område med bedre dekning.

Jeg bruker en powerbank, som jeg lader fra ett solcellepanel som er montert på sekken. Da kan jeg ha mobilen lett tilgjengelig og lader den heller når jeg er i ro.

Noen mobiler (feks iPhone) vil bruke flere funksjoner når de er tilkoblet strøm, slik som nedlasting av oppdateringer og epost. Det kan derfor være lurt å koble fra batteriet når  telefonen er 100% oppladet, så sparer du igjen litt strøm på batteriet.

/Jan

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, svingen skrev:

skal du på langtur i skogen og ikke kommer i nærheten av strøm er det mah som gjelder men skal du sykkle/padle eller er i perioder i svilisiert strøk anbefaler jeg og kjøpe en powerbank og som kan lade raskt. Flere og flere powerbank støtter nå og som er oppe i 280000 mah og kan lades på 4 timer på usb-c det er veldig kjekt hvis man er på sykkel tur og skal spise et sted etc før man sykkler videre på 1 time har man nok strøm igjen til flere dager :)

Dette er noe jeg selv har fått erfare. Vanlige powerbanker uten hurtiglading er nesten ubrukelig på farten. Det går fort 10 til 15 timer å få ladet de opp. Skulle jeg kjøpt ny powerbank i dag, hadde det blitt Anker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, svingen skrev:

powerbank og som kan lade raskt. Flere og flere powerbank støtter nå og som er oppe i 280000 mah og kan lades på 4 timer på usb-c

Dette høres litt eBay ut. 280000mAh er over 10 ganger Anker sin 26800 mAh som jeg har, og den inneholder utrolig mye strøm. Den lades opp på 6,5 time med qc3.0. 

Har du noen linker til disse du referer til og hva veier de? Min veier 495 gram og laderen veier også litt. Har gode erfaring med Anker sitt 21w solpanel i sommer. Så skal du på lang tur er det noe og tenke på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, whistler skrev:

Selv om disse også forhåpentlig er "kommafeil" ;-)

Tror ikke dette er «feil»  fjern en null og du får bare halvparten så mange treff!E49A8768-1C0D-49FF-82AA-C3A121750361.thumb.jpeg.9d4c1e52c9072997a8da8f66012f28bc.jpeg

Verden vil bedras, og mange er litt hjelpeløse i denne elektroniske verden og velger høyest tall på alt mellom himmel og jord uten å ha filla peiling. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt synd at det er få tester, etter det jeg har sett, som oppgir minimum strømbelastning før banken slår seg selv av automatiskt. Er denne satt for høyt, kan det være vanskelig å få ladet mindre ting med små batterier, slik som baklys til sykkel, lommeradioer osv. osv. På min nyeste bank er denne satt til ca 100mA og det er lite tess, så jeg bruker fremdeles navdynamoen på sykkelen og solcellepanelet i finværet, for å få ladet radioen min helt opp.

Kommer nok til å gjøre et forsøk på og modde litt på den i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
ketilring skrev (På 10.7.2018 den 8.08):

Jeg har denne. Den er rimelig, relativt lett (183g) og er på 10050mAh/3.1A. Den har to USB-A-utganger og USB-C inngang. Den ser heller ikke så verst ut. :)

https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/ladere-og-kabler-til-mobil/powerbank/S6PB10KC17/sandstrom-10-500-mah-powerbank-hvit

 

Denne har jeg også, men den største versjonen. Det er den sjette og siste batteribanken jeg har kjøpt. Kjøpte den i 2018 og grunnen til at det var den siste er at det er den beste, den holder mye lenger enn de andre jeg ha, blir ikke dårligere med tiden og lader skitbra. 2 år og holder koken godt. De andre måtte jevnlig byttes ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 11.8.2018 den 17.27):

Det har kommet en oppdatering av en stor samletest på batteribanker. Link til tek testen

IMG_0096.PNG

Jeg har hatt testvinneren i et års tid nå, og sliter virkelig med å forstå at man kan få noe bedre til den prisen. Leverer som de skriver i testen, og den oppleves som like god etter et års bruk. Kan trygt anbefales :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en nyere test sist oppdatert i går - samleartikkel over de 5 til enhver tid best-i-test nødladere:

https://www.tek.no/samletest/i/lAy8EG/dette-er-de-5-beste-ndladerne-vi-har-testet

"I denne saken er det ingen nye testede nødladere, men vi vil holde den oppdatert med våre topp 5 beste nødladere vi til enhver tid har testet, slik at du ikke trenger å lete gjennom alle de 73 ulike laderne for å finne ut hvilken du burde kjøpe."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor liten og lett man kan få slike nødladere, uten at de blir for svake? Ser for meg et scenario der man har glemt å lade telefon eller inreach, ev. at de har ligget påslått uten at man fikk det med seg, slik at man brått er tom for strøm. Kjekt da med noe lite og lett i reserve, som gir akkurat nok til at at man vet at man kan få kommunisert ut hvis uhellet rammer, men ikke så mye mer enn det.

Letteste jeg har nå er en på 65g, GP Power Bank, 2600 mAh. Hatt den et par nå, så bør vel kjøpe en ny snart. Er i salg enda ser jeg:  https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/ladere-og-kabler-til-mobil/powerbank/GP1C02A/gp-powerbank-yolo-2600-mah. Men det finnes kanskje både lettere, mindre og bedre til formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (På 16.7.2020 den 22.04):

Letteste jeg har nå er en på 65g, GP Power Bank, 2600 mAh. Hatt den et par nå, så bør vel kjøpe en ny snart. Er i salg enda ser jeg:  https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/ladere-og-kabler-til-mobil/powerbank/GP1C02A/gp-powerbank-yolo-2600-mah. Men det finnes kanskje både lettere, mindre og bedre til formålet?

Fant en interessant webside:
What power banks are best for hiking in 2020? 
www.ultralightdandy.com/hiking-power-banks/

Sammenligner flere nødladere der.  Kan bl.a. se der hvilke av de utvalgte som skårer best på forholdet "Energy to weight".  (Ikke alle som han lister opp er i salg i Norge).

Endret av zimwalker
feil i link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.