rayun

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    493
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    4

rayun last won the day on Juli 14 2015

rayun had the most liked content!

Om rayun

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.xc-bike.com

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Aurskog-Høland
  1. 3 åring rallarvegen finse-haugastøl

    Hei, Ser du ikke har fått noe tips ennå og det har vel ikke jeg heller hva teltforbud gjelder. Nå er ikke strekningen på mer enn 27 km og det kan være langt nok for en på 3. Selv tok vi denne turen med vår, den gang 4 åring. Se her for en enkel beskrivelse av vår tur. Vi valgte å starte på Finse for å dra nytte av ca 200 høydemeter ned mot Haugastøl. Jeg vil anbefale dere det samme og eventuelt legge en camp før dere kommer til Tunga. Da er det ikke langt unna midtveis på strekket.
  2. Forberedelse til langtur

    Ja da har det gått mer enn et par dager, men de har vært fylt av nødvendige oppgaver, så da så. Jeg avsluttet forrige innlegg med å fortelle om ny sykkel så dette er naturlig nok tema for dette innlegget. Skal jeg være helt ærlig og det bør man jo i visse sammenhenger, så er det med litt blandede følelser jeg tar ny sykkel i bruk. Det er ikke til å komme fra at DBS´en har tjent meg vel og det største savnet blir nok sykkelens allsidighet. Med påmontert bagasjebrett kunne jeg gjennomføre langturer uten tanke på veiens beskaffenhet. Og hjemme på treningsturer gikk det like greit enten det var asfalt, grus, eller endog enklere stisykling. Selv om det kanskje ikke er optimalt har jeg brukt en og samme sykkel til alt. Når jeg innså at jeg ikke lenger kunne bruke gammelsykkelen begynte jakten på ny og denne gange hadde jeg fokus på det jeg alltid har ønsket meg, en Touringsykkel. Jeg fant relativt fort ut at drømmesykkelen var en Trek 920. Denne kommer ferdig rigget for lange og krevende turer og takler de fleste underlag helt greit. Problemet var å få prøvesyklet her i landet og dernest prisen. Men så dukket denne sykkelen opp i en annonse på Finn og etter litt fram og tilbake tok jeg kontakt. Dessverre viste det seg at sykkelen var altfor stor så søket fortsatte. Noe senere ble det annonsert en Fuji Touring som jeg under tvil vurderte. Min største bekymring var de smale dekkene, men jeg tok nettet i bruk og leste meg opp bl.a. på blogger hvor denne sykkelen var brukt. Jeg likte det jeg leste og så tok jeg kontakt med selger som dessverre alt hadde solgt sykkelen. Imidlertid hadde denne stilrene sykkelen nå festet seg og jeg bestemte meg for å få tak i en sånn. En sjekk på nettsiden til Birk sport var resultatløst, men jeg fant den i flere utenlandske nettbutikker og på bakgrunn av tilbakemeldinger velger jeg en Engelsk sykkelbutikk. Så da sitter jeg der da, og har lagt inn alle de målene jeg skjønte noe av. Men usikkerheten slår inn. Hva om sykkelen ikke passer og jeg har jo heller ikke prøvd den. Jeg ser for meg all verdens problemer med reklamasjon og returer og toll og moms og blir plutselig usikker. Nei i morgen ringer jeg Birk og spør om de kan ta inn en i antatt riktig størrelse. Det føles på en måte tryggere og enklere. Som sagt så gjort og rett etter åpningstid den påfølgende dag er jeg på tråden. ,,,,; Ja, nå skal du høre, jeg lurer litt på en sånn Fuji Touring. ; Ja. ; Er det mulig å få prøvd en sånn? ; Ja. ; Eeehhh, jeg fant den ikke på nettsiden deres? Kan dere bestille opp en sånn? ; Det behøves ikke, vi har den inne så det er bare å komme. Så sånn gikk det og uten at jeg skjønner hvorfor Birk på sine nettsider ikke viser at man kan få kjøpt slike sykler i Norge så ordnet det seg helt greit for meg. Så for alt jeg vet så er det kanskje andre forhandlere som også velger å ikke vise at de har Touringsykler. Uansett, en over 15 år gammel drøm er realisert og jeg er endelig eier av en dedikert Touringsykkel. Og slik ser en Fuji Touring 2017 ut. Leveres med bagasjebrett bak, men ikke lowrider framme, men skruefestene er der. Skjermer (ikke plast) og flaskeholdere er ekstrautstyr. 27 gir, Deore både foran og bak. Ja, hva kalles dette? Microskifter? Uvant, men funker etter noe tilvenning. Og som seg hør og bør på en Touringsykkel er det jammen meg 2 ekstra eiker montert på bakgaffelen. I tillegg har jeg montert en støtte og feste til Styreveske og selvfølgelig har jeg fått tatt noen treningsturer. Jeg har nå gjennomført 25 -30 mil på sykkelen og etter avtale med Birk hatt den inne for sjekk og fintjuning før langturen som starter til helgen.
  3. Støtter forslaget til @martin.m om bruk av klor. Store doser ordner det meste og skal IKKE drikkes, mens små doser desinfiserer/renser og kan drikkes. Her er nok det psykiske av større betydning. Rens den og prøv å glemme hvor den har vært😋
  4. Camping stol

    Har faktisk vurdert samme stol selv. Er et par år siden jeg så denne stolen på en youtubefilm. En MC fyr fra Australia kunne ikke få fullrost sittekomfort og pakkbarhet. Hadde veldig lyst på en sånn til Vespaturene mine. Men jeg kjøpte den aldri da jeg syns den var dyr. Fantes den gang også etterligninger på nettsider til halve prisen, men kjøpte ikke det heller. Ikke lenge siden jeg leste, eller så en test av lette campingstoler. Nei vent da, tror faktisk det var på TV her om dagen når jeg tenker meg om. Resultatet var så vidt jeg husker, at de fleste var greie, men Helinox´en var helt klart best. Riktignok var vel den stolen hun programlederen satt i bedre, men det var en slik stor campingstol og ihvertfall ikke noe en drar med i sekken. Skal prøve å få de små grå i sving og kommer jeg på hvor jeg så denne testen så skal jeg gi beskjed.
  5. Årets sykkeltur

    Ja god sommer og så satser vi på at du får en fin sykkeltur oppover igjen. Må si jeg er en smule misunnelig. Kunne godt tenkt meg sykkelveskene dine. Med sånne vesker er det ikke tvingende nødvendig å pakke vanntett inni der igjen. Hadde ting gått helt som planlagt så skulle jeg også ha vært i Bergen omtrent til samme tid og da hadde det vi kanskje slumpet til å treffe på hverandre. Hadde vært artig. Istedet får jeg ønske deg god tur nå og så håper vi alle på en turrapport når den tid kommer. 😀
  6. I morgen!!

    Dette går helt sikkert bra. Etter som jeg forstår så har du i dag smerte og lite funksjon i kneet og jeg er rimelig sikker på at resultatet vil være det beste for deg. Og så var det videofilmen vi skulle lage, 2 rustne herrer på vidda. Mye å se fram til, så stå på.
  7. Forberedelse til langtur

    Jeg får helt tårer i øynene når jeg ser på bildene av sykkelen i innleggene over. Det er ikke bare fordi den er min, nei tenke seg til at den er rundt 15 år gammel. Nav og felg har rullet flere hundre mil og ser steike meg helt nye ut fortsatt. Ca halve distansen med stappfull fører og resten med ditto sidevesker og fullt bagasjebrett. Ikke en eneste eike er røket eller skiftet. Som tidligere nevnt er selvfølgelig slitedeler skiftet, men altså, resten av sykkelen er original og like fin. Nå er nok ikke mitt eksemplar født i Norge, men noe av kvaliteten og yrkes stoltheten ble nok denne sykkelen til del likevel. Så, hvorfor har jeg da tårer i øynene?,,,,,,,, Jo, det har seg nemlig sånn at denne sykkelen dessverre ikke får oppleve et gjensyn med sine forfedres dal. Trist, men sant. Nå vet ikke jeg om Øglænd lå i en dal, men jeg syns det passet litt inn i sjangeren her og låter litt sånn Istid aktig som igjen minner meg på været vi har nå om dagen. Må forresten huske å ta med lange underbukser. Nei jeg kan ikke skylde på sykkelen. Årsaken tar jeg helt og holdent på mine skuldre, bokstavelig talt. Etter at en ødelagt skulder har plaget meg i snart 2 år har jeg etter ca 300 km på DBS´en nå i våres innsett at både pilleesken og samarbeidet går mot en slutt. Årets tenkte langtur lar seg ikke gjennomføre på denne sykkelen. Hva i all verden, tenker du sikkert. Hva skjer´a? Blir det ikke tur? Jo da, bare for å berolige bekymrede sjeler, eller kanskje mest meg selv, så klart det blir tur. Riktignok utsatt en ukes tid, siden brevet jeg trodde var fra kemner´n viste seg å være fra Kongsvinger sykehus. Siden jeg har litt egeninteresse i saken lot jeg ikke dette gå nevneverdig utover humøret, men så det positive i at turen da ikke blir så lang. Så da står vi igjen med et spørsmål; Vist han ikke skal sykle på DBS´en, hva skal han sykle på da? Han, i dette tilfelle vil det si meg, har nemlig gått til anskaffelse av en ny sykkel, men mer om dette om et par dager, for nå må jeg henge opp tøy, sier kona.
  8. Nordsjørittet

    Tragisk, hadde ikke fått med meg at det gikk såpass galt for den ene av dem. Føler med pårørende og øvrige involverte. Utfall som dette går det ikke å forberede seg for selv om en kan tenke tanken.
  9. Nordsjørittet

    Ja, kjedelig å lese om disse 2 uheldige deltagerne. Får bare håpe de snart er på beina igjen. Dette er jo noe som kan skje enten en deltar på sånne ting i voksen alder eller ei. Ellers støtter jeg deg i å kjøpe ny sykkel visst argumentet er forsvarlig😀 Selv har jeg funnet et slikt argument som jeg mener er bra nok😬, men mer om dette i tråden "Forberedelse til langtur" som får et nytt innlegg snart. Du får snekre sammen et godt treningsopplegg for kommende sesong og legge deg på hjul bak unggutta. Og selv om det ikke resulterer i startnummer til neste år er det alltid gøy å gjøre noe sammen med arvingene.
  10. I morgen!!

    Ja som sagt veldig kjedelig å høre. Knær og syn kan stelle til ordentlig besvær. Godt du kom deg tilbake i relativt god behold. Vi snakkes
  11. Lage avtagbare stormatter.

    Jeg gjør det samme som @whistler. Jeg har et telt med stormmatter og stormmattene dyttes bare innunder teltduken vist de ikke skal brukes.
  12. RV 70 norr om Sunndalsöra med cykel?

    Gamle rv70 ble sagt å være en av landets farligste veistrekninger. Når du ser på kartet er terrenget veldig bratt og problemet her er nok rasfare. Denne farlige veistrekningen er erstattet av en 7,5 km lang ny tunnel. Jeg har aldri syklet her og er ikke kjent i området, men har lest at tunnelen er forbudt for sykkel. Har også forstått at gamlevegen (med de 3 tunnelene) også er stengt (antagelig pga rasfare). Men det går buss på strekningen og jeg vil tro det er mulig å få med sykkelen på bussen gjennom tunnelen. Men sjekk dette nærmere da jeg ikke er kjent i dette området.
  13. Hva har du kjøpt nå!

    Og jeg, som i protest skulle være den siste i Norge som skulle kjøpe DAB radio. Ja jeg har også kjøpt en en sånn til 499,- på Power i dag.
  14. Jeg har aldri syklet NPL, men har hatt noen turer rundt i Norge sør for Trondheim. NPL gir deg stor variasjon værmessig og vist telt er primærvalget på turen så planlegg ut fra det. Det blir kanskje en og annen natt under tak, men da er funksjonalitet på utstyret mindre viktig. Som andre også nevner her er det individuelt hva som funker. Hvilken telttype du velger er smak og behag, men pass på at du har nok høyde til å kunne sitte oppreist. Se for deg at du skal skifte fra vått til tørt inne i teltet. Har du smalt og lavt 1 pers telt kan det være nærmest umulig å få av seg ei våt trøye. Husk at tykke og gode underlag på 5-9 cm tar av takhøyden. Gode luftemuligheter og myggnett inn til innertelt er et must. Velger du 2 p. telt kan bagasjen oppbevares inne og ved 1 p. telt må du ha et fortelt. Det er også greit at ytterteltets konstruksjon skjermer tørr sone når du skal ut og inn av teltet. At liggeunderlaget er like langt som deg kan gå. Det er viktigere at bredden er tilstrekkelig. Husk at det er søvnkvaliteten som avgjør neste dag. Om soveposen er dun eller syntet spiller mindre rolle, men den bør holde til -5 (altså en 3 sesongs pose). Som regel er en dunpose letterer og mer pakkbar enn en tilsvarende i syntet. Den er også mer følsom for fukt og kravet til lufting av posen er tilsvarende viktig. I telt vil posen utsettes for kondens både utenfra og innenfra og isolasjonsevnen vil gradvis svekkes om den ikke blir luftet. Helt på tampen vil jeg også si at du slett ikke behøver å velge utstyr fra øverste hylle for å få en fantastisk tur. God tur og lykke til på din NPL.
  15. I morgen!!

    Steike meg. God tur og Bon Apetitt. Sprekt opplegg. Sørg for å komme ned i igjen med helsa i behold. Det går fort til 1 august vet du.....