Gå til innhold

rayun

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    1 024
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    9

rayun vant dagen sist 1. januar

rayun hadde mest likt innhold!

Om rayun

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    Aurskog-Høland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Dette teltet veier vel såpass mye at det vanskelig skal gjøres å bære med seg dette over noe distanse, når du også skal bære for resten av familien. En skikkelig sekk veier ca 5kg og teltet er vel rundt 10? Kanskje du kan vurdere en bagasjetralle med litt store hjul? Fins utgaver som kan spennes i hoftebelte/trekksele og da slipper du ødelagt rygg før du setter camp.
  2. rayun

    Valg av sete

    Truse eller shorts med padding hjelper, som allerede nevnt av @sofasliter. Brukes sykkelshorts med padding skal du ikke ha noe under. Det har lett for å bli noen skrukker i undingsen når du trekker tettsittende shorts over. I tillegg blir det for varmt og skrukker og/eller fuktigheten fører til at huden gnisser mot stoffet. Sykler du langt nok blir du sår. Den andre måten å få vondt i rumpa er pga trykkbelastning med tilhørende avklemming av blodårene. Det er selvfølgelig mulig at begge måtene å få vondt i rumpa opptrer samtidig. Vist du har feil sittestilling hjelper det nesten ikke hvilket sete du har. Feil trykkbelastning over tid resulterer som regel i plager. Å velge sete etter sitteknutene er en god start og i et innlegg jeg hadde i fjor sier jeg litt om hvordan jeg måler avstand mellom sitteknutene:
  3. Velkommen til forumet og håper du får svar på noe av det du lurer på. Kjenner ikke teltene du nevner, men her er noen tanker fra meg. Som nevnt ovenfor vil innerteltets fotavtrykk sette noen føringer hva gjelder egnede teltplasser. En annen ting er innerteltets lengde til en kar på 2m. Mange telt har en oppgitt lengde som i praksis ikke er utnyttbar fordi veggene skrår allerede fra bunnduk. Er du stort sett ryggligger vil liggeunderlag+fotlengde+sovepose samlet sett gi en pekepinn på utnyttbar lengde. Det samme gjelder også i hodeenden. Ikke artig når duken kiler nesetippen. Presses innerduk mot ytter får du gjennomslag. Men i et 2p telt kan man jo ligge diagonalt og på så vis avhjelpe problemet. Er du sideligger og mye fosterstilling er denne problemstillingen av mindre betydning. Mål hvor høyt du rager sittende på baken (+eventuelt sitteunderlag) og opp til issen. Da får du greie på om teltet du velger vil la deg sitte, eller om alt må foregå liggende. Jo fler (helst effektive) luftemuligheter teltet har jo bedre er det med tanke på kondens. Mye mesh i innertelt har både plusser og minuser. En rimelig pressening spent opp mellom noen trær gir deg kjærkommen og beskyttet uteplass.
  4. Slangebrenner er som allerede nevnt et godt valg. Det bygger ikke så mye i høyden (stødigere) og med forvarmingsrør kan boksen snus. med de fordelene det har når det nærmer et par minus. Jeg har litt forskjellig av brennere, men når vekt og volum vurderes på sommerturer, blir det et sett fra Biltema. Skal jeg på vidda og regner med at noe skal stekes, eller at jeg trenger noe som er viere enn kjelen i settet har jeg da med ei lett stekepanne i tillegg. Jeg har laget denne snutten av Biltemasettet:
  5. PCT er lang og da er vekt og volum viktig. Vurderer du å bruke staver under vandringen kan du muligens se etter løsninger som involverer stavene i oppsettet. Kan være noe vekt å spare der. Ellers er vel "Amerikansk" oppsett, altså at innertelt settes opp før ytterduken eventuelt trekkes over gi deg stjernehimmelen du nevner. Mange av denne typen telt leveres med større, eller mindre partier av mesh i innerteltet. Mitt personlige tips ville da være et telt fra Big Agnes. Ikke så lett å finne i butikk her dessverre, men kanskje det letteste og sterkeste i sin klasse uten å gå over til edlere duker. Når det er sagt er det kanskje ikke drømmen (amerikansk oppsett) i heftig vestlandsregn og hylende vind.
  6. Nå har ikke jeg båret lange strekk, ei heller ofte, og har brukt åra på samme vis som @Espen Ørud viser på bildet over. Men siden du har bestemt deg for å teste ut rammen du har kjøpt ville jeg sjekket ut caravanforhandlere. I tilbehørskatalogen har de diverse utgaver av fester beregnet på stangprofilene til fortelt. Det finnes slike fester i ymse dimensjoner som tres inn i rør og fester som tres utenpå med U-fasong til røret som du vil ha opp mot kanoen.
  7. Lettlest roman og jeg sier som de andre tusen takk for at du delte. God start på en litt halvgrå torsdags morgen. 👍
  8. Nå er ikke jeg på Facebook men OMTK har denne: https://www.facebook.com/OslomarkaTrekkhundklubb/?ref=nf&hc_ref=ARQfeW-u3mYqSQm1KoP_K-H8oPnMnjP4LNO0M1otqklxdJmmPPnGZ6qePFwNgugVffw Aner ikke om du kan få noe ut av å kikke innom der. De har også denne nettsiden: https://www.omtk.no De holder til syd for Oslo vist det er innen rimelig avstand fra der du holder til.
  9. Kjedelig å høre @TonePåTur og jeg kjenner igjen følelsen av konsekvensene du nevner. Nå har jeg ikke nevneverdig trøbbel med hofta, men knær, rygg og skuldre har gitt meg noen utfordringer. Jeg har redusert sekkevolumet fra 130 til 65 liter og skulle gjerne gått lenger ned. Jeg hadde forøvrig god nytte av lettpakkertråden vi hadde her for noen år siden og passet på å bytte til lettere utstyr når nytt måtte kjøpes. Med fullt fokus på vekt greier jeg meg med 65 literen til ca ukestur. I tillegg er tempo og lengde på turene kraftig redusert. Jeg prøver å tilpasse dagsetapper og pauser, men "glemmer" meg ofte og får kjenne på det senere på dagen. Jeg har skjøvet nye knær foran meg i 10 år nå og vil prøve å utsette det så lenge jeg kan. Følger et daglig treningsopplegg for å styrke kjerne/støttemusklatur og tror det har vært avgjørende for min del. (Tar også tilsvarende øvelser for rygg og skuldre) Dessverre kommer jeg ikke utenom medikamenter i perioder, ei heller å tilbringe natta i en stol, eller fram og tilbake på gulvet fremfor i senga. I sånne perioder er det bare å ta fram kartet og legge nye "hårete" planer. De fleste i min omgangskrets sier at jeg bare må dra på andre slags (enklere) turer, men det er ikke så lett når det eneste du ønsker er å fortsette som før. Dette var vel ikke så mye til peptalk egentlig, men jeg vil si at du på ingen måte må gi opp. Tenk positivt, legg planer og kanskje et treningsopplegg. Du må kanskje innom doktor´n for en prat også.
  10. rayun

    Fischer skisko

    Jeg har RC3 Combi og er bare passe fornøyd. Bruken er til vanlige langrennski i lett terreng. Skoen er varm og god og sitter godt uten å klemme noe sted. Men til mine ben med lav vrist greier jeg ikke å snøre skoen så den sitter godt på foten. Jeg savner et snørefeste litt høyere opp/lengre bak som kan hjelpe å holde foten på plass nede i skoen. Selve skoen er høy nok, men snørefeste er for lavt. Skoen har riktignok denne kombi bøylen høyere opp men den hjelper ikke med å holde foten nede i støvelen. Strammer jeg lissen alt jeg kan sitter foten, men da kjennes lissen i siste/øverste feste svært ubehagelig mot vristen. Strammes den godt uten at jeg føler ubehag føles skoen en anelse for løs med ørlite kjipping som resultat. Har ennå ikke fått gnagsår av dette, men det kan like godt være at turene ikke er lange nok. Prøvde en Alpina i samme stil og den satt bedre (under butikkseansen), men valgte Fischer fordi fargen stemte bedre med skiene. Men til andre føtter er dette helt sikkert en bra sko.
  11. Vil du opp i høyden er det fint å starte fra Sjusjøen langrennsarena hvor du også kan parkere mot avgift. (Innkjøring ved Sjusjøtunet hytter og caravansenter) Da er du på ca 875moh og slipper greit unna drøye/tunge bakker både på start og avslutning av turen. Fine spor rett ut fra parkeringen som du kan følge akkurat så langt du vil. Er selvfølgelig en god del folk i løypene, men bare noen titalls meter ut fra sporet finner du lett usjenert plass til deg og teltet. Du kan egentlig gå ut i alle himmelretninger. Litt mer kupert vestover og flatere + høyfjellsmyrer med spredt fjellgran østover (og nordover) Ikke akkurat uberørt villmark, men perfekt område til pulkturer uansett ferdighetsnivå. Og ikke minst lett tilgjenglig.
  12. Takk for info og linker. Fra Neset og opp til Alaosen er det vel ca 10km og snaue 500h.m. Så det blir helt klart mye trilling av sykkelen opp der. Blir det den turen i sommer, så blir det Bikepacking på den gamle offroader´n min.
  13. Personlig skulle jeg gjerne sett en revitalisert lommekjent/ff karttjeneste. Som andre allerede har nevnt, lommekjent var i særklasse som planleggingsverktøy.
  14. Ser veldig bra ut @egiljae og var som jeg håpet. Som lokalkjent, er det greit å ta inn på sti / kjerrevei ved rasteplassen/ busstoppet på Neset.? Da slipper jeg siste biten på E16 gjennom tunnel og fram til Vang. Planen er uansett å følge Syndinvegen opp for så å krysse Alaosen og følge "Mjølkevegen" sydover, litt av og på fram mot Storefjell.
Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.