Gå til innhold

r.u.mad

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    77
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om r.u.mad

Nylige profilbesøk

329 profilvisninger
  1. r.u.mad

    Skoleturer og rødsprit brennere

    Enig, og det er sikkert ingen som mener at man skal bruke et helt skoleår på dette heller. En eller to skoletimer burde være mer enn nok for å lære seg det utstyret som skolen bruker. Kanskje man kan tilby de av ungdommene som er friluftsinteresserte litt mer opplæring i annet utstyr også.
  2. r.u.mad

    Skoleturer og rødsprit brennere

    Du kom litt uklart inn her. Hva er det som ikke er greit etter din mening? Gassbrenner i stormkjøkken er nok det beste når man er ute i vær og vind - ingen tvil om det, men jeg mener bestemt at en gammel parafinprimus er vel så sikker, hvis ikke bedre i andre situasjoner igjen. F.eks i hytte, telt og andre lune plasser man kan bruke som krypinn. Å gi ungdommer kursing i "brenneroppfyring" med ulike typer og kanskje bruke fysikktimen (har de fysikk på skolen nå?) til slikt, burde ikke være noen bakdel uansett.
  3. r.u.mad

    Skoleturer og rødsprit brennere

    111-typene er skummel fordi tanken sitter så nærme, og ved siden av flammene. Dessuten har de en tendens til å lekke i koblinger her og der. En tett 111 på parafin, håndtert av en edru person med normal IQ er relativt uskyldig. En utett 111 på bensin bør alle passe seg for. Skal det fyres med flytende brennstoff holder jeg fremdeles knappen på de gamle primusene og da helst uten regulering. Flammene er over tanken og minimalt av ting som kan lekke drivstoff og komme i kontakt med dem. De har også en begrensning på hvor mye trykk man klarer å pumpe inn i dem på grunn av materiale, størrelse og form på tanken. Her fyrer jeg opp en russisk "Rekord 1".
  4. de fleste fabrikknye brennerne man finner på ebay er laget i India. desverre er de fleste bråkebrennerne nesten ubrukelige på grunn av at de som har hardloddet setet til dysa, ikke har tatt seg bryet med å justere den slik at den peker rett opp mot plata. Dette ender i en VELDIG skjev flamme. Stillebrennerne er litt mindre følsomme på dette punktet og mange fungerer greit. Det som er så synd, er at de er så ->.<- langt i fra å lage noe som faktsikt er bra, men ikke gidder. Gjengene er trolig forskjellig fra hva som ble brukt av Optimus, Primus og andre anerkjente fabrikanter, så regn med å måtte anskaffe en litt spesiell gjengebakke eller tapp som den lokale sjappa antageligvis ikke har. I værste fall er gjengene så forskjellig at det ikke er mulig å bruke gjengeverktøy overhodet. Etter det jeg vet, har gjengene faktiskt variert opp igjennom tidene hos enkelte fabrikanter, også. På min russiske "Rekord" hadde jeg flaks, siden gjengene på brennerhodet (India) var 14,3x0,75 og gjengene i halsen/nakken på rekorden var 14x0,75mm, så jeg bruke en tilsvarende bakke.
  5. Har ikke funnet noe vitenskaplig når det gjelder bilbensin brukt i primus. Det lukter nemlig ikke, etter hva jeg kan kjenne, noe annerledes enn alkylatbensin når den forbrennes i en primus, ei heller lukter det eksos, som fra en bil. Jeg er selvfølgelig klar over giftige ting nødvendigvis ikke lukter. Men, hvor farlig/ufarlig er bilbensin i forhold til f.eks parafin(?) Dessuten har jeg en liten mistanke om noe av alkylatbensinen kan være blandet ut med ting. Jeg kjøpte en kanne med Aspen på en bensinstasjon som det luktet gammel "rotten" diesel av. Det luktet rett og slett vondt! Den brant jo like bra, så jeg gadd ikke bytte den inn.
  6. Nåvel... Den brenner ikke like fint og det er noen ekstra ting i den, men til fyring utenfor telt i sommerhalvåret kan da ikke være så farlig? På sykkeltur i sommer bruke jeg blyfri fordi en liter med "miljøbensin" kostet nesten 90kr i Eidfjord og ingen Biltema var i sikte. Billig ble det! Jeg sitter her enda uten å ha blitt syk av avgassene, som ikke burde være noe værre, men muligens bedre, enn avgassene fra en bil. Noen som har forskning å peke til?
  7. r.u.mad

    Hva har du kjøpt nå!

    Siden jeg liker å farte litt rundt på innsjøer og vann kjøpte jeg en ny gummibåt "på tilbud" siden den gamle sprakk opp i limet innvendig i bunn (kjølen). https://www.jollyroom.no/fritid-hobby/friluftsliv/bat-fiske/bater/fish-240-gummibat Utrolig nok er dette ikke en båt fra Kina men bygget av ZAR i Tyskland og jeg må si jeg er overrasket over kvaliteten i forhold til pris. Har foreløpig bare hatt den i ca. en uke men kan ikke se lister og annet som er i ferd med å falle av pga. dårlig liming, slik det gjorde på den gamle. Nå er det også en ny Suzuki DF2,5 på gang også. https://www.westsystem.no/p/17054/suzuki-df-25-hk-4-takt
  8. r.u.mad

    Skoleturer og rødsprit brennere

    Det kommer litt an på hvor gode rutiner man har med moderne multifuelbrennere. Jeg sølte mye i begynnelsen helt til jeg fikk dreisen på ting. Den mest "renslige" og dermed kanskje den mest sikre brenneren for skolebruk, må være de eldste typene med brennerhodet på hals over drivstofftanken, med trykkpumpe, men uten reguleringsventil. Bruker man rett type drivstoff på disse, er det ikke mye som kan gå galt altså! Problemet er vel heller at de er følsomme for vind. Desverre er det veldig liten nyproduksjon av denne type brenner.
  9. r.u.mad

    Hvordan får dere teltet tørt?

    En god multifuel-brenner er som regel mye kjekkere turutstyr enn en gassbrenner, etter min mening. Det er lettere å få tak i en flaske tennvæske, eller blyfri bensin hvis det skulle knipe på, enn en liten gassboks til blodpris. Når det gjelder vått telt så har jeg flere ganger hektet ned innerteltet, rullet det litt sammen og tørket av ytterteltet med ei fille og deretter fyrt så hardt jeg har turt. Man kan få tørket opp rimelig bra med denne metoden har jeg merket. Sidene blir ikke helt tørre men toppen blir rimelig bra, og godt nok til at innerteltet ikke blir klissvåt også når teltet er pakket sammen. Å pakke inn innerteltet i f.eks bunnduken eller separat pakkpose hjelper en god del også.
  10. r.u.mad

    Jakten på det perfekte soloteltet!

    Ja, jeg var litt for kjapt ute her. Beklager! Sånn går det når man skumleser slurvete.
  11. r.u.mad

    Jakten på det perfekte soloteltet!

    Jeg burde ha lest...
  12. Jeg bruker "den store" for å si det slik, fordi den originale lagde riper i belegget. Jeg har saget av "den store" en god del , slik at den passer ned i kjelen på Mini-settet
  13. Jeg har blitt veldig glad i panna fra mitt Trangia Mini sett og regner med at denne er den samme(?). Panna er faktiskt ganske god til tross for størrelsen og min har vært med på mange turer. Kunne kanskje ha vært et par cm større men holder såvidt til middags-pølsesnabbene eller et speilegg. Min har blitt litt stygg og bulkete med tiden men belegget et like godt.
  14. r.u.mad

    Viking Tørrmelk - en myte kan avkreftes.. :)

    Jeg synes det er merkelig at tørrmelka har forsvunnet fra butikkene når entrecoten som ingen spiser fordi den er for dyr, får stå. Nå skal vi heller ikke glemme den "laksen" som står i hyllene og går ut på dato. Det er også merkelig at ikke sportsbutikkene ikke har oppdaget savnet etter tørrmelk og begynt å selge tørrmelk i sneisne turpakninger. Tullenorge.... *sukk*
  15. r.u.mad

    skifting av krank på hybrid

    Da går jeg ut ifra at du har et kranksett med utskiftbare drev som sitter på sykkelen nå(?) og blir i så tilfelle litt uenig med deg. En krank med utskiftbare drev blir mye billigere i lengden fordi det er det midterste drevet på en trippelkrank som blir raskest slitt og for en god hundrelapp har man et nytt drev man kan sette på. Dessuten er det enklere å fikse seg en krank man liker ved å sette på større eller mindre drev.
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.