Jump to content

zimwalker

+Sponsor
  • Posts

    2,494
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

zimwalker last won the day on April 8

zimwalker had the most liked content!

About zimwalker

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

zimwalker's Achievements

  1. Sakser tekst og bilde fra nyhetsbrev fra Helle 19.mai: Mer info: [Hidden Content]
  2. Takk skal du ha, da går jeg for synlighet og bestiller en Kipara Char 265 Large, Yellow – Uten Tizip. Og da kan jeg altså ikke skylde på flåta om jeg kommer tomhendt hjem. Edit, PS: Hadde sett at det var pakkepris med årer inkludert men glemte dette når når jeg bestilte - da jeg valgte en litt dyrere modell enn den Alu Shark åra som følger i pakkeprisen. Jeg bestilte en Lago GK. Fikk straks etter bestillingen en hyggelig mail fra Kipara om at de trekker fra prisen for Alu Shark (kr 690).
  3. Det vet jeg ikke, men det vil jeg tro. Men fisk som svømmer nær overflaten mot en packraft kan vel skimte fargen på det som lurer der framme i overflaten? Vet ikke jeg, derfor jeg spør. Edit: Spørsmålet er altså, vil gul (eller annen sterk farge) på flåta kunne skremme fisken?
  4. En god grunn til å velge gul farge på packraften er jo synlighet om man trenger hjelp eller andre leter etter en. Men er det noe som taler mot det valget om man skal padle og fiske i ferskvann? Ser fisken fargen på flåta, eller ser den bare en skygge? Ikke tenkt det på før - før nå når jeg skulle velge. Edit: svarer meg selv. Er vel en grunn til at jeg har farger på mange av slukene mine. .....så fisk ser altså farger, men er det grunn til ikke å velge gul flåte? Rent intuitivt tenkte jeg å velge grønn, men så slo det meg at om jeg er midt ute i et vann og jeg trenger hjelp og/eller noen leter etter meg... Ellers liker jeg normalt ikke "å stikke meg ut" i terrenget når jeg er på tur, har grønne telt og normalt grønne eller grå klær osv. Om jeg vil bli funnet på land har jeg et rødt "flagg" jeg kan henge opp (om jeg rekker det før jeg bikker altså).
  5. Takk, da beholder jeg det. Skal bare ligge/sitte på det. Tenkte ikke på det estiske, mer på om det kan trekk fukt. Men kan jo alltids sette et bit blank Gorilla over lappen de alt har lagt der, sånn just in case
  6. Mottok et reinsdyrskinn fra XXL, med lappet hull, antar at det ikke er normalt, men spør nå her før jeg sender i retur på angrefristen. Kjøpte det under salg, kr 974,25. Normalpris 1299. Ikke nevnte noe om 2.sortering eller noe: [Hidden Content]
  7. Interessant. Her kan du se svaret jeg fikk fra Trangia i 2016 om brenneren og opp-ned-modus: p%C3%A5-tide-med-ny-gassbrenner-men-hvilken/?do=findComment&comment=362482 Og nylig her på forumet tok jeg opp spørsmålet om det kan blir for varmt for 3.parts bensin- og parafinbrenner når den er montert i Trangia kjøkkent. 41450-omnifuel-i-trangia/?do=findComment&comment=505651 Har ikke erfart det selv, og det hadde heller ikke @dsk (jf hans svar der) men han kom da også inn på problemstillingen om det kan bli for varmt for selve Trangia kjøkkenet med en slik brenner i bruk. dsk hadde ikke erfart noe slikt, og ikke jeg heller. Men man har jo hørt om andre som har "smeltet" Trangia sin kaffekjele på bålet. Interessant at de anbefaler Duossal når bensin-/parfinbrenner benyttes i Trangia kjøkkenet. Men er kanskje litt "føre var" holdning der da m.t.p hvilke råd de gir(?).
  8. Ah, så da var jeg inne på noe der da Ser de er tom nå, men de får vel inn. Vet ikke om Kipara flåtene har festpunkter der, men de selger det også (Extra Grab loop) hos Packrafting.com ser jeg. Limes fast da formoder jeg. Edit: Ser at MRS også har fotstøtter blant ekstrautstyret man kan kjøpe: packraftnorge.no/...Fotstøtte
  9. Nok en faktor, den hadde jeg ikke tenkt på ...enda...men må jo være deilig å kunne ta seg en liten høneblund mens flåta duver svakt
  10. Takk @Bjarne H.S., men nå hadde jo jeg tatt av tenkehetten helt og tenkte "done deal"...men da er det "påan igjen" Forstår hva du sier og kan forestille meg at man kan erfarer bedre kontroll dersom man kan trykke fotsålene mot fronten og slik føle seg mer i ett med flåta. Så isolert sett vedr. plass til beina, så bør en 245 vel holde for meg også. At lastekapasiteten ifht til 265 da synker med 50kg bør vel gå det også. Men en ting jeg har sett på videoer av "dere" som rafter med sekken festet i front (genialt løsning det der, sekk og flåte går rett på ryggen i ett løft) - er at utsikten fremover ikke blir så god. Ja spesielt da når sekken er lastet for langtur og blir ekstra stor. Mulig jeg tenker feil her nå, men ser for meg at de 20cm med ekstra plass fremme kan benyttes til et telt og en sovepose i vanntette poser (sikret med snor i tilfelle velt) og at man kan presse beina mot disse ved behov, slik få litt bedre følelse med flåta. Samt at man da kanskje får gjort sekken i front litt "lavere", så man ser litt bedre. Har som sagt ikke packraft selv enda, så ikke noe jeg har prøvd dette, Tenker bare høyt. Har også sett modellene med lufttett glidelås som gjør at man kan lagre ting inni flåta. Så en video med en som benyttet sådan. Hadde telt og sovepose + litt andre ting han ikke trengte før han skulle slå leir. Vel framme pakket at han ut, og luften gikk samtidig ut av flåta så klart. Så eneste ulempen rent funksjonelt sett er vel bare at man må pumpe opp flåta igjen neste dag. Når det er sagt så vet jeg for lite om denne løsningen, hvor lenge den har vært i bruk og om folk har erfart problemer med den. Er derfor, som jeg har sett andre her også er, litt skeptisk med tanke på holdbarhet - hvor lenge slikt varer før det feiler. Ergo tenker jeg KISS, bedre uten. Og da kanskje med litt ekstra plass oppi flåta.... igjen, tenker høyt nå.... hmmm har i jo oppveksten erfart at man skulle skulle "vokse i" det meste...at alt nytt var for stort når man fikk det. Som fotballskoene som ble kjøpt to nummer for stor, for at faderen skulle slippe å kjøpe nye igjen om noen måneder. Vet da hvordan det er å ikke ha føling med hvor tuppen av skoen befinner seg er når man skal sparke ballen og ender opp med å sparke i bakken! Eller for lange ski, som jo er en sikker måte å drep ski-gleden på tidlig. Eller for stor sovepose som burde være varm nok, men alltid er kald. (Hører med til historien at jeg mange år senere jobbet med salg i en sportsbutikk, det jeg stadig endte opp med å argumentere med ("gi råd til" heter det vel) foreldre som bare ville ha noe ungene kunne "vokse i". )
  11. Takk, heller alt mot Kipara Char 265 Large og erfaringene som deles her trekker meg bare mer mot det valget.
  12. Takk for nyttig info @Walle. Farlig sport å begi seg utpå dette forstår jeg, farlig for lommeboka altså. Det vil si om det blir som med det meste annet av utstyr når man får litt erfaring, det holder ikke med ett eksemplar av arten. Og det ser jo slik ut (men du har nok holdt på med dette en stund da) Og ja, er bare til meg og sekken. Får sette meg til veggen med bena strakt ut og måle.
  13. Takk takk, det var godt å høre! Og takk for linken. Når det gjelder retningsstabilitet, er det slik at lengre packraft betyr mer retningsstabil på stille vann og/eller er det tillegg av finne (eller kjøl) som avgjør? Sagt på en annen måte; lønner det seg å gå opp på lengden dersom man primært ser for seg at man vil padle på vann, mindre i elv. Og motsatt, velge kortere dersom det primært blir elv?
  14. Ser på målene som er oppgitt for Innvendig bredde: Kipara Char 265 Large: 36cm (+/- 1,5cm) MRS Microraft L: 33cm. Er ikke det j****g trangt? "Kler man på seg" en packraft, er de så trang? Med mine 125+ sitter jeg greit i Helinox Chair One. Måler jeg Chair one innerst der rygg og sete møtes er den faktisk litt smalere, så da er det kanskje håp for denne kroppen i en packraft også da? Har ikke hatt packraft før, men vurderer å anskaffe en, og da helst en jeg får plass i.
  15. Jommen sa jeg smør, der var de tørr,...eh..tom: [Hidden Content] 😀
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy