Gå til innhold
  • Bli medlem

Sømforsegling - anbefaling/hvor?


stian133

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt mitt første telt og forstår at det må sømforsegles. Jeg sliter imidlertid med å finne noen som selger seam seal. Dvs, jeg finner en del, f.eks "Silicone Seam Sealer" på outnorth.no, men den er ikke på lager. Jeg finner heller ingen butikker som kan sende som brev, noe som resulterer i at frakten koster nesten dobbelt så mye som produktet.

Kan noen peke meg i riktig retning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
stian133 skrev (4 minutter siden):

Jeg har bestilt mitt første telt og forstår at det må sømforsegles. Jeg sliter imidlertid med å finne noen som selger seam seal. Dvs, jeg finner en del, f.eks "Silicone Seam Sealer" på outnorth.no, men den er ikke på lager. Jeg finner heller ingen butikker som kan sende som brev, noe som resulterer i at frakten koster nesten dobbelt så mye som produktet.

Kan noen peke meg i riktig retning her?

Hvilket materiale er ytterduken laget av?

@rayun, du har brukt sanitærsilicon fortynnet med litt white-spirit. Med godt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at det kommer noen dråper i de fleste telt, men som @Kjell Iver nevner så trutner som regel sømmen og teltet er tett. Vi snakker da om sømmene, ikke duken. 

Imidlertid så er det noen telt hvor sømmen ikke trutner fordi tråden som er brukt ikke har denne egenskapen, eller at hullet nåla gir ikke fylles opp av tråden. 

Men som nevnt av @Marius Engelsen og @Kjetil E. så lager du dette selv på 1-2-3. Re.: video som @Kjetil E. har linket til.

Skulle det være selve duken som lekker så kan du blande suppa enda tynnere, men jeg anbefaler deg heller å bruke Nik wax et eller annet. Sitter på fjellet nå å har begrenset nett, men kan søkes opp her på forumet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silnet er for silikonisert nylon. Har akkurat forseglet et telt. Brukte liten og tynn malerpensel, og tok ut litt og litt silikon oppi et tomt syltetøyglass. Gjorde alt fra innsiden av teltet som jeg slo opp i kjelleren. Jeg lot det tørke et par dager, til silikonen ikke var så klebete lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (38 minutter siden):

Hvordan vil det fungere å bruke en vanlig silikonspray til et slikt formål? For lite silikon og for mye spray, kanskje?

I verste fall kan du ødelegge duken, eller vaske vekk silikonet som er bakt inn i duken.

Silikonspray skal ikke brukes på teltstenger eller noe annet heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.