Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 14. mars 2016 i alle områder

  1. Hei jeg skal ikke komme med en liste over mitt innhold som tilfeldigvis motsvarte "Elginnens" førstehjelps innhold - og hun har jobbet som intensiv sykepleier. Multifunksjon kan være et nøkkelord, og jeg ser flere har trekanttørklæ med til fatle - og har heldigvis aldri brukt det.. Mye andre kledningstykker kan jo brukes til dette. Andre tar fra den militære nødhjelp pakk, men jeg forventer altså ikke akutte skuddskader på fjelltur. Jeg fik dog noe kvalifisert inspirasjon fra denne video hos utemagasinet: http://www.utemagasinet.no/Magasin/Plastfolie-den-nye-livredderen Hilsen Elgen
    5 poeng
  2. Har krysset vidda 2 ganger nå i februar/mars, og Spot'en har vært min følgesvenn begge gangene, er super fornøyd med dette systemet. Selvfølgelig kan to veis kommunikasjon være et bedre alternativ, men legger man inn rett type mld på de ulike knappene på Spot og bruker de riktig og med vett, er dette etter min mening mer enn godt nok. Selv har jeg et slikt oppsett: Knapp 1: Alt ok, pluss diverse annen info man ønsker. Knapp 2: Alt ok men blir forsinket, pluss annen info Knapp 3: Trenger hjelp til min posisjon, men IKKE livsviktig. Denne brukes ved feks ved ødelagt utstyr eller skader som ikke er livsviktig men man klarer ikke fortsette turen Knapp SOS: Brukes selvfølgelig ved nød Da vet de hjemme hva de har og forholde seg til. Hver kveld når jeg har satt opp telt sender jeg OK melding. Jeg har også satelitt tlf, men har den aldri med lenger på tur. Hadde løpende abb i flere år og brukte den kun over vidda i løpet av en måned pr år, hvilket er veldig unødvendig og kostbart. Kontant kort et også en falsk trygghet fordi man aldri vet hvor mye man har igjen av ringetid. Vil også fortelle at grunnen til at jeg kjøpte spot/satelitt tlf. En vinter jeg krysset kom det så mye snø og jeg ble kraftig forsinket. Pariseren med taudrag forsinket meg også, siden den veltet for hver 20 meter. Men ellers var alt ok. Jeg var utstyrt for å klare meg alene på vidda i minst 14 dager. Så ble jeg vekket av Røde Kors klokke 23 på kvelden, mens jeg lå i posen mett og varm. Hun hjemme var blitt bekymret og siden jeg ikke dukket opp på Haukeli som avtalt pluss 1 dag, så ringte hun politiet, naturlig nok. Jeg er selvfølgelig lei meg for at jeg utløste en redningsaksjon, men veldig gla for at vi har et system som fungerer. Lenge leve Spot!
    5 poeng
  3. Saken viser for det første at SPOT virker, og at nødetatene tar slike meldinger seriøst (ref. en tidligere diskusjon). Så er det jo mulig å etterpå evaluere situasjonen, noe sikkert både redningsmannskap og turgruppen gjorde. Kankje kunne omfanget av redningsaksjonen vært redusert med toveiskommunikasjon, eller ved bruk av "trenger assistanse" melding (om en har lagt inn en slik). Media har en tendens til å overforenkle og vinkle historier slik at det ut fra artiklene er det vanskelig å si hva som skjedde. Men det er ikke snakk om en turgruppe på hyttetur som ikke gadd å gå tilbake. At de sendte nødmelding fra relativ trygghet på en hytte, i stede for å forsøke å ta seg til vei under forholdene som var virker fornuftig. Kanskje sørget SPOT senderen for at vi unngikk en katastrofe på fjellet.
    5 poeng
  4. Kanskje løsningen heller er å forby nederlendere? Er enig i at det hadde vært bedre med mulighet for toveis kommunikasjon, men enveis er bedre enn nullveis.. Selv har jeg kvittet meg med SPOTen.
    5 poeng
  5. det var kanskje overkill med resurser som ble brukt i forhold til hva som var problemet. Det har jeg ingen problemer med og forstå. Men samtidig så blir det for dumt og forby det,er en i nød hva skal en da gjøre uten mobil dekning. Jeg har skaffet meg en inreach selv pga toveiskommunikasjon. Men det er helst for å kunne gi mindre beskjeder tilbde som er hjemme. Jeg har hørt at redningshelikopter har blitt tilkalt igjennom mobil veldig kort vei fra ei hytte med bilvei pga overtråkk. Så det er ikke sånn at bare det er toveiskomunikasjon så vil alle unødvendige aksjoner bli lagt døde. Har veldig mye og si hvem som har utstyret som en komuniserer med. Alle kan rope ulv enten det er med mobil, inreach, plb eller spot. Tror nok heller mer på at folk burde lære at nødknapp eller nødmelding til redningssentral kun er for nød når og ikke fordi det hadde vært greit og bli henta fordi det er litt slitsomt og gjøre ting på egenhånd.
    4 poeng
  6. Erfaring viser visstnok at man da ofte venter med å utløse signal til situasjonen er verre med større sjanse for liv tapt og mer kostbare redninger.
    3 poeng
  7. Videre nevner hun hvilke resurser som ble satt inn, og det var ikke lite, skulle nesten tro at nødmeldingen gav mer informasjon enn den egentlig kan To helikopter, En bandvogn En tråkkemaskin 7 snøscooterpatruljer skredeksperter , Politi+++ De 13 var trygge inne i en hytte, men slet med å komme ut de 12 km pga mye løs snø, faregrad 3 med snøskred. – Det kom over en meter snø på kort tid, og det fant de ut at ble tungt for dem. Dermed søkte de om hjelp, sier Lunde. http://www.nrk.no/ho/nederlendere-tilbake-pa-grotli-1.12823643 ------------------------------------- Er dette et nytt angrep fra "antiSPOTmafian"? Slik jeg oppfatter det skaper en SPOT melding ganske store negative reaksjoner her på forumet. To veis kommunikasjon. Ja, SPOT er enveiskjørt, men selv om andre systemer gir muligheten for kommunikasjon, så er det slett ikke sikkert at vedkommende som utløser 911 knappen er i stand til å kommunisere. Tillegg 15 mars En ting er å diskutere dette trygt hjemme på gutte - eller jenterommet. Noe ganske annet er når man ligger hardt skadet alene ute i terrenget. Da tror jeg at den enkelte er "glad" for at han eller hun i det hele tatt er i stand til å trykke nødknappen. Eller for å sitere Miamarias utmerkede innlegg: Sitat "Er du imot alle former for nødsignal som ikke sier noe om hva som er problemet? Det var en litt pussig argumentasjon. Den rammer jo også for eksempel PLB, som jeg har fått konkret anbefaling på fra folk i redningsapparatet. Samme vedkommende er også skeptisk til Spot, men av helt andre årsaker enn det som er argumentet her. Nødraketter er et annet eksempel. Dem har det vært utløst unødige redningsaksjoner på grunn av, men da er det jo bruken som er problemet – ikke dingsen". Sitat slutt --------------------------- Jeg elsker min SPOT. Skal om et par timer på tur, og da er SPOTen med. MEN, og det er det som er saken og som tklami skriver: Sitat: "Tror nok heller mer på at folk burde lære at nødknapp eller nødmelding til redningssentral kun er for nød når og ikke fordi det hadde vært greit og bli henta fordi det er litt slitsomt og gjøre ting på egenhånd". Sitat slutt: Jo, jeg elsker min SPOT, men å trykke på nødknappen sitter langt inne, så langt inne at da jeg virkelig hadde behov, klarte jeg mot alle odds å få moblikontakt med politiet, som sendte helikopter. Moralen må derfor bli: Tenk, og kanskje tenk lenge før du aktiviserer hele systemet. ---------------------- Og til slutt ett spørsmål og en kommentar til matpakken med utrykningsenheter som hytteturistene utløste. Spm : Dersom de leide en hytte, ble den glatt leid ut, uten at utleier vurderte deres kvalifikasjoner? Kommentar: På veien i nærheten av hjemstedet mitt så jeg følgende utrykningskjøretøyer: 2 politibiler, to ambulanser, og en brannbil. Hva hadde hendt? Jo en liten kollisjon uten personellskade, og med små materielle skader. Tillegg 1 mars. Om trådstarter ønsker å raljere over utrykningens omfang synes jeg hun skyter lang over målet. Til syvende og sist skal vi være glade for at det ikke var en situasjon med fatalt utfall.
    3 poeng
  8. Læigastinden 1332moh Gratangen/Narvik
    3 poeng
  9. Jeg er veldig glad min far hadde en SPOT da han ble sittende fast i fjellet med en syk engelskmann. Han utløste en melding om hjelp, ikke SOS, så vi informerte redningssentralen om at det da sannsynligvis ikke sto om liv, men at de trengte hjelp for å komme seg ut. Dette var korrekt og denne betydningen har siden blitt en fast avtale. Det var ikke telefondekning i området og været var veldig dårlig. Jeg kan ikke se hvordan et forbud mot SPOT hadde gjort denne situasjonen bedre.
    2 poeng
  10. Som en apropos til trådens emne - om mye ulovlig kjøring. Jeg snakket med politiet i dag i forbindelse med ulovlig kjøring. Når man varslet tidligere så kom dette i den åpne politiloggen - slik at en halvtime etterpå kom det i lokalavisen. Dette slipper man nå - så det blir loggført for videre oppfølging. Spesielt mhp påsken nå. De vil prioritere oppfølgingen. Men først og fremst - de anbefaler at man benytter nettsiden politi.no og melder inn ulovlig kjøring der. Dette kan man også gjøre anonymt på nettsiden - veldig bra. Syns det er en holdningsendring hos politiet vedrørende oppfølging av dette nå.
    2 poeng
  11. Jeg selger Utility Flame og er veldig inhabil. Men her er en liten filmsnutt fra i høst som viser geleen og ovnen i bruk. Jeg har alltid med meg den lille ovnen og etterfyller med kvist for å få godlukt og ekstra varme til vannkoking. Bruker bare geleen når jeg må. Et annet poeng med denne er at du ikke etterlater spor. (Jeg har 10 pakker liggende hvis noen forumister vil teste. Rabattkode forumild gir -20% her nå.)
    2 poeng
  12. Trening hjelper... Etter en rolig uke når det gjelder trening, så var jeg virkelig spent på hvordan achillesen ville oppføre seg om jeg tok den vanlige lørdagsturen. Det var i hvert fall ikke snakk om å gå noen skikkelig langtur. En tur rundt Li – to og en halv til tre timer fikk være mer enn nok. Det var faktisk så spennende at jeg gikk rundt og ikke helt visste hva jeg skulle finne på og startet derfor tidligere enn vanlig. Jeg valgte andre sko enn de vanlige fjellstøvlene… Det var vel fortsatt snø over toppen på Li. Forrige uke var det helst skiføre, og det så ikke ut som alt det hvite hadde forsvunnet. Det fikk nå så være. Det ville uansett være mulig å komme fram, og i sørhellingene ville det nesten sikkert være lite snø. Alle bakker nedover ligger i sørhellingen. Så, antakelig ingen problemer. Det var heller ikke noe problem i starten, selv om jeg tok det litt med ro for å «varme opp» hælen. Det var til en forandring tørt, selv om sola ikke riktig var igjennom skydekket. Nesten alle sko henger på tørt fjell, så jeg tok stien oppe i henget. Det gikk merkelig lett opp de første bakkene. Nedover mot Revesdal, i brattbakken, gikk det greit. Lett på foten og myk i knærne. Var det sånn å bli 70, skal jeg ikke klage. Det var ikke vanskelig å finne årsaken. Jeg hadde skulket trening i to dager og hadde bare hatt styrketrening på torsdagen den uka. En tur til Blåfjellenden – på scooter – ordnet overskuddet. Utover langs sjøen, med tørt fjell, og overskudd var en fornøyelse. Riktig en godtur. Spørsmålet var hvor mye is og snø det ville være i nordhellingen opp mot toppen. I hvert all ikke nok til å hindre meg denne dagen. Hovmot står som kjent for fall. Midt i bakken kom det to jenter og sprang forbi. Så mye for god form – det er likevel forskjell på å være 30 mot nesten 70…. Jeg tok snarveien oppe ved skogsbrynet, og var på toppen lenge før jenten, og kom helt ned til bilen før jeg så de igjen. En liten oppmuntring i hvert fall. Med overskudd og god fart meldte spørsmålet seg ganske kjapt: kan jeg komme rundt på en grei tid? Jentene i bakken, hjalp i så måte godt på. Jeg tok det ikke akkurat rolig oppover – det merket jeg på pusten. Og pulsen, det dunket fort og tungt i brystkassa en stund. Jeg stoppet på toppen for en liten pause – og for å se om jenten kom. Jeg tok nedover mot Revesdal uten å få øye på de. I «den forsømte bakken» var det selvsagt is og snø. Jeg måtte ta det litt rolig. Det er ikke greit med «glipptak» i bratthengene. Nedover mot Dalevann var det igjen greit, og knær og bein var fortsatt myke. Det var ingen grunn for å spare på kruttet. Det gikk kjapt nedover bakkene. På flaten kunne jeg kjenne at hælen ikke akkurat syntes det var greit, men det var bare en bagatell i denne sammenhengen. Å kunne storme nedover bakkene med myke knær og fortsatt kraft i beina, var morsomt. Å kjenne at det fortsatt er liv i en gammel kropp er kjekt. Jeg ble stiv og støl utover kvelden. [url={url}]Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden[/url]
    2 poeng
  13. Når er tid til lange sol skinner...
    2 poeng
  14. Er du imot alle former for nødsignal som ikke sier noe om hva som er problemet? Det var en litt pussig argumentasjon. Den rammer jo også for eksempel PLB, som jeg har fått konkret anbefaling på fra folk i redningsapparatet. Samme vedkommende er også skeptisk til Spot, men av helt andre årsaker enn det som er argumentet her. Nødraketter er et annet eksempel. Dem har det vært utløst unødige redningsaksjoner på grunn av, men da er det jo bruken som er problemet – ikke dingsen.
    2 poeng
  15. Jeg ser ingen større moralske problemer med å være for nyttekjøring og mot fornøyelseskjøring. Problemet ligger kanskje i at den skjønnsmessige vurderingen etter loven om begrepet "særlige behov" etter § 6 i forskriften kan dras vel langt (politisk avgjørelse). Men transport av varer til og fra turisthytter er godt innafor.
    2 poeng
  16. Fant denne på Finn.no. Er dette noe å ha i sekken f eks som sikkhetsutstyr? Hver pakke koster kr 39,- (uten ovn) så billig er den ikke, http://www.nettkaup.no/mx-sport-haukeli/turutstyr/gass-og-brensel Utility Flame 3 pk med ovn Varenr. 975003 Pris kr 169,00 . Tre pack med ovn Bare tennpakker: kr 39 pr stk Kvantumsrabatt Utility Flame 3 pk. med ovn, "Ultimate Fire Solution" gjør at du kan koke vann, tennebål, varme turmat, sterilisere, gi varme og mye annet uansett hvor du er og i all slags vær. Utility Flame er genialt for alle friluftsfolk, som utstyr i overlevelsessett, liggende på hytta, militært personell eller nødhjelpsorganisasjoner. Utility Flame er en allsidig og miljøvennlig gel fra USA som er enkel å pakke med seg og den er ekstremt allsidig. Utility Flame brenner uten lukt og røyk og med høy temperatur (737 grader celsius), selv ved ekstrem høyde og kulde. Produktet er giftfritt og etter bruk er det bare sand igjen, de eneste andre biproduktene i Utility Flame er vann og karbondioksid. Det tar ca 3,5 minutter å varme opp en (standard) kaffekopp, og en pose på 37 ml brenner i ca. 20 minutter, og kan skukkes med vann. Emballasjen er laget for å møte militære standarder. Utility Flame kan tas med på fly og sendes som post. Tenn alltid Utility Flame på et godt ventilert sted. Selv om produktet er giftfritt så unngå kontakt med øyne og munn. Ved kontakt; bruk vann til å skylle godt. Utility skal ikke spises! Hold det unna barn og dyr.
    1 poeng
  17. Dag 16 forts. Sallie Keys Lake - McClure Meadow, 24 km Etter noen timer ved MTR drar jeg av gårde litt over tolv og går oppover langs "San Joaquin River South Fork" med mange vakre fossefall og fine settinger. Krysser broen ved piute Canyon og videre oppover. Stopper og kjøler meg ned i elva hvor det et en fin fossekulp. Var en varm dag med 25 grader i skyggen, normalt har det ikke vært mer enn 16-17 grader og selv det føles veldig varmt med en sol som tar mye mer enn hjemme. John Muir Trail oppover langs San Joaquin River South Fork Framme ved veiskillet mellom Evolution Valley og Goddard Canyon blir det en ny pause før jeg fortsetter opp, opp og opp langs switchbacks som fører til Evolution Valley. I de bratte bakkene kjenner jeg godt at sekken har blitt vesentlig tyngre etter resupply ved MTR. Utsikten fra fjellsiden er litt hemmet av røyken fra skogsbrannene lenger vest som har gitt mye smog de to siste dagene. Kommer meg omsider opp til Evolution Meadow hvor jeg hadde planlagt å campe, men det ender med at jeg går noen km til og camper like nedenfor McClure Meadow. Viser seg at plassen jeg har funnet bare har 3 cm sand over fjellet så jeg må bardunere teltet med steiner noe som egentlig fungerer veldig greit. Fikk også fikset ene staven litt bedre nede på ranchen så nå tåler den å brukes med litt mere spenn uten å bøyes så jeg kan ha full høyde på teltet igjen. V: Evolution Meadow M: Mye hjort å se langs stien på kveldene H: Solnedgang ved Evolution Creek rett nedenfor teltplassen Dag 17 Mcclure Meadow - nedenfor Helen Lake. 24 km Planla en kort dag og kun gå opp til Evolution Lake, så tok det rolig på morgenen. Gikk forbi McClure Meadow og Colby Meadow før stigningen mot Evolution Lake startet. Stoppet ved nydelige Colby Meadow og tok litt bilder. Himmelen var skyfri og brilliant blå, men røyken fra skogsbrannen lå som et teppe mot vest. Colby Meadow og Evolution Creek Da jeg kom opp til nydelige Evolution Lake hadde røyken også kommet hit og sikten ble dårligere. Veldig synd siden dette er et av de flotteste områdene i Sierra. Ble sittende å prate en stund med han jeg delte posen med m&m med nede ved MTR. Han fortalte at han hadde startet turen sammen med faren, men det hadde blitt for hardt for gamlingen og han hadde avbrutt tidliggere, han ville derfor selv gå ut ved Bishop Pass og fortsette ferien sammen med faren i bil. Trivelig kar og rask til beins, synd han ikke fikk fullført hele JMT da han virkelig virket å være i god form selv. Etter en stund valgte jeg å gå videre og tok en trekvarters pause ved Saphire Lake før jeg gikk videre mot Wanda lake og over tregrensa. Fra Wanda var det ikke lange turen opp til Muir Pass (3644 moh) og der ble det en ny liten pause. På passet står Muir Hut som er et enkelt værskydd i stein satt opp til minne om John Muir av the Sierra Club. Evolution Lake V og M1: Evolution Lake M2: Saphire Lake H: Wanda Lake Muir Hut Fra passet går det nedover mot Leconte Canyon, først forbi et par småvann og så Helen Lake. Veldig steinete og den røffeste delen av JMT jeg har gått så langt. Ville gjerne campe litt høyt, men fant ingen plasser før jeg kom ned pa rett ved tregrensa. Der var det såvidt plass til teltet mellom en stein og et tre, greit med et lite telt som kan settes opp nær sagt over alt. Ble en lang dag likevel og klokka var vel litt over seks når jeg slo opp teltet. Fikk turens første vannblemme på ene tåa også. Sikkert fordi skoene er fulle av støv, greit med lufting i front på Salomon xa ultra 3D , men de kunne gjerne vært støvtette ihvertfall. V: Helen lake M: Black Giant H: Teltplass nedenfor Helen Lake Dag 18 Helen Lake - Deer Meadow 19 km Ble nok en sen start og klokka var over ni før jeg kom meg avgårde. Hadde vært ganske overskyet tidlig på morgenen, men snart var det nesten helt skyfritt. Kom ganske fort ned i mer trebegrod terreng og etterhvert kom jeg på toppen av Le Conte Canyon. Veldig flott sted og elven rant langs stien hele veien. Dessverre kom røyken fra skogsbrannene også denne dagen sigende inn og ødela noe av utsikten. Var lenge usikker på om jeg skulle ta de tre passene langs SHR før Palisade Lake, men valgte å følge JMT nedover langs kings Canyon Middle Fork. Tok en lengre pause ved en eng langs ved elva og fikk meg et avkjølende bad i det varme været. Le Conte Canyon Grouse Meadow og Middle Fork Kings River Omsider nådde jeg krysset mellom JMT og Middle Fork Trail og fulgte JMT noen km til før jeg slo leir. Delte campplass med Matt fra Ohio som gikk motsatt vei av meg. Han hadde skadet kneet ved Forester Pass og var glad for at jeg hadde litt ibux til overs. Mens vi satt rundt leirbålet hørte vi noe leven borte på myra og noen hjort ble forfulgt av et rovdyr. Matt gikk bort for å se og da kom de en ny runde og var bare rett bortenfor Matt. Han løper mot meg og sier det var en puma. Antageligvis skremte vi pumaen for etter en stund kom hjorten med to kalver luskende ut av buskene og senere kom en litt større hjort. V: På vei oppover langs Palisade Creek M: Hjortene som lusket bort etter møtet med pumaen H: Stjerneklart over trærne Dag 19 Dear Meadow - vann nedenfor Lake Marjorie. 24 km For en gangs skyld kom jeg meg opp tidlig. Pakket sammen sakene, ønsket Matt lykke til på sin ferd nordover mens jeg satte kursen sørover. Gikk forbi noen grupper som var i ferd med å pakke sammen før jeg kom til bunnen av Golden Staircase. Teltplassen lå på 2650 moh og golden staircase, som er en flott bygget sti i stedvis bratt terreng, tok meg opp til Palisade Lakes på 3230 moh. V: På vei opp mot Golden Staircase M: Utsikt nedover Palisade Creed fra bunnen av Golden Staircase H: Bunnen av Golden Staircase Golden Staircase er en flott bygget sti i fjellsiden, men er også en av de hardeste etappene pga mye stigning i god høyde John Muir Trail er åpen for bruk av hester og pakkdyr og nedenfor Palisade Lakes var det noen cowboyer som hadde rigget camp. Merkelig nok er det ikke lov med hunder, men en kan ha opptil 15 pakkdyr pr wilderness permit (og nei, man kommer ikke unna med å slenge kløv på hunden og kalle den for pakkdyr). Endelig ble det en dag uten røyk og himmelen var brilliant blå over Palisade Lakes. Fra nedre Palisade Lakes starter stigningen mot Mather Pass (3672 moh) og stien går litt over øvre Palisade Lake i fjellsiden. Stien opp til Mather er fin hele veien, men tusen høydemeter stigning kjennes godt, spesielt i denne høyden. På toppen av Mather Pass var det samlet en god gjeng og rangeren fra Bench Lake hadde tatt turen opp og delte ut diverse råd og tips til de som trengte det. Bla var det en jente som slet med høydesyke på toppen. V: Mulldyr nedenfor Palisade Lake M: Nedre Palisade Lake H: Øvre Palisade Lake V: Flott terreng ovenfor Palisade Lakes M: Utsikt nedover mot øvre Palisade Lake H: Nesten til topps på Mather Pass V: Endel folk samlet på Mather Pass M: Utsikt sørover til Upper Basin H: Fra nedstigningen av Mather Fikk i meg lunch før det bar nedover. Sørsiden av Mather er vesentlig brattere og switchbackene som stedvis er hugget inn i fjellet tok meg effektivt ned til flotte Upper Basin med sine mange flotte små vann og ørkenlignende landskap. Etterhvert kom jeg ned til tregrensa og fortsatte videre ned til South Fork Kings River på rett over 3000 moh før det på nytt bar oppover igjen. Gikk forbi ranchen stasjonen ved Bench Lake og fant en teltplass ved et navnløst vann på 3350 moh litt nedenfor Lake Marjorie. Ble et bad i det varmeste vannet til nå på turen. Hadde vært varmt hele dagen og det hadde nok varmet det grunnet vannet godt opp. Storslått landskap ved Upper Basin V: Teltleir nedenfor Lake Marjorie H: Melkeveien fotografert fra teltåpningen Dag 20 Marjorie lake - nedenfor Baxter Junction 22 km Sola hadde akkurat kommet klar av fjellene i det jeg var pakket ferdig og klar tl å gå. Gikk forbi et mindre vann som lå helt blikkstille og så Lake Marjorie. Fjellene over speilet seg flott i vannet. Gikk forbi et vann til hvor jeg gikk en liten avstikker for å få tatt litt bilder før stigningen mot Pinchot Pass startet. Et ganske lett pass på 3689 moh, men allerede kl 9 viste termometeret som hang på sekken 33 grader i sola og det ble likevel en hard økt opp passet i varmen. På toppen var det samlet en liten gjeng og de første som kom opp hadde sett noen bighorn sheep i fjellsida og jeg gikk litt bortover ryggen på passet for å se om jeg kunne se de, men fant de ikke. Flott utsikt fra passet mot de mange småvannene som ligger på sørsida, med mektige fjell i bakgrunnen. Også dette passet er relativt effektivt ned på sørsida gjennom flere switchbacks før en kommer ned til en lengre slette som går litt ovenfor alle småvannene. V: På vei opp mot Pinchot Pass M: Utsikt nedover mot Lake Marjorie H: Toppen av Pinchot Pass V og M1: Utsikt sørover fra Pinchot Pass M2: Lite tjern et stykke nedenfor Pinchot Pass H: Langs Woods Creek Etterhvert begynte det å gå brattere nedover langs og en bekk rant nedover like ved stien. Tok meg en lengre pause ved en fossekulp og ventet til den verste varmen hadde gitt seg i fire tida. Fra der var det ikke lange veien ned til den beryktede hengebroen Woods Creek Bridge og derfra startet stien på nytt å gå oppover. Var tilrettelagt en ganske stor campplass ved broen og det var satt ut både stålboks til å oppbevare mat i og et toalett. Den populære Rae Lakes Loop går inn på JMT ved broen her så det er litt mer folk i området her enn ellers. Jeg går noen kilometer til og finner en campplass litt over 10000 fots skiltet som markerer hvor det ikke lengre er lov å brenne bål. Har allerede begynt å skumre når jeg slår opp teltet og det blir en kjapp middag før jeg kryper inn i teltet. V og M1: Woods Creek Bridge M2: Sierra Juniper ved Woods Creek Bridge H: En hjort rett ved stien Dag 21 Baxter jct - Bubble Creek 21 km Kom meg opp tidlig og var på vei allerede halv sju. Gikk forbi vannet ovenfor Baxter jct og videre til Arrowhead Lake. Vannene lå blikkstille og speilet fjellene. Fin Dome ligger rett ovenfor Rae Lakes og er et flott landemerke. Oppe ved Rae Lakes kommer også Painted Lady til syne og alle de tre Rae Lakes var virkelig flotte denne dagen. Jeg tar meg god tid langs vannene og tar meg en god stopp ved det øverste. Fin Dome Middle Rae Lake og Painted Lady Painted Lady og Upper Rae Lake Painted Lady speiler seg i Upper Rae Lake Fra Rae Lakes starter stigningen mot Glen Pass (3648 moh). I starten var der ganske lett og etterhvert kom en opp til en rekke vann som ligger litt under passet. Den siste stigningen var ganske bratt og switchbackene lå tett inn i fjellsida. Oppe ved toppen var det som vanlig en god del folk, noen som hadde gått forbi meg på vei opp og andre som hadde vært litt foran meg i løypa hele veien. Flott utsikt fra toppen og switchbackene ned på andre siden var enda mer spektakulære. På vei opp mot Glen Pass Utsikt nordover fra Glen Pass mot vannene som ligger rett under passet Det fortsatte nedover helt til Lower Vidette Meadow på ca 2900 moh før stien bar oppover til Upper Vidette Meadow og videre langs Bubble Creek. Jeg gikk opp til en av de øverste plassene det er mulig å campe for å ha kortere distanse til forrester pass neste dag. Delte camp med Eric som jeg hadde truffet på stien tidliggere om dagen og to andre. Eric hadde gått fire uker langs PCT og skulle totalt gå ca 900 km i løpet av fem uker. Han hadde startet noe nord for Sierra Nevada og krysser hele Sierra på sin ferd sydover. V: Lake Caroline M: Området rundt Vidette Meadow H: Stidelet mot Kearsage Pass V og M: Mye røyk fra skogsbrannen denne kvelden H: Campplassen ved Bubble Creek. Dag 22 Bubble Creek - Wallace Creek 23 km Hadde alarmen på så jeg kunne komme i gang tidlig for å klare Forrester Pass (4023 moh) før det ble for varmt. Kom meg avsted halv sju og gikk forbi den øverste teltleiren hvor de fleste holdt på å pakke, mens et par allerede var på vei oppover. Gikk forbi noen småvann høyt over tregrensa på vei oppover og fylte vannflaska i det øverste før stien gikk videre på en rygg som går ned fra passet. Var to par som tok meg igjen på vei opp og jeg passerte noen andre. Var på toppen litt over halv ni og det ble etterhvert en liten gjeng der oppe før en etter en begynte å rusle ned igjen. På vei opp mot Forester Pass Sørsida av Forrester er imponerende utført med stien lagd tett inn i den bratte fjellsida. Nedenfra er det nesten umulig å se at det går en sti der. Forester Pass ble bygget i 1930 og krevde et menneskeliv da det gikk et steinras under arbeidet. Fra bunnen av Forrester går det gradvis nedover langs et par vann og litt før Tyndall Creek når en tregrensa. Ble lunsjpause ved bekken der før det bar videre litt oppover igjen mot Bighorn Plateau. Hadde tenkt å campe der og rullet ut bunnduken under et tre, men etterhvert begynte det å bli så dårlig sikt at jeg heller gikk videre og campet ved Wallace Creek hvor det hadde samlet seg flere JMT'ere. Ikke akkurat den fineste campsiten, men den fikk duge. Ble en hyggelig prat med noen andre som gikk JMT og et par som gikk HST (High Sierra Trail) denne kvelden. V og M: På vei ned fra Forester H: Ned mot Tyndall Creek Bighorn Plateau Dag 23 Wallace Creek - Guitar Lake 13 km Våknet tidlig siden jeg ikke hadde giddet stå opp for å pisse tidliggere på natta og kom meg avsted før de fleste andre i leiren. En kort etappe denne dagen gjennom et skogsområde rett under tregrensa og første halvdel ved Crabtree Meadow nådde jeg ved nitida. Der stod det en kasse med "wag bags". I Whitney området er det ikke lov å etterlate noenting, ALT må pakkes ut. Og med min rytme de siste dagene var jeg ikke sikker på om jeg klarte å holde meg til jeg var over Whitney. V: Opp fra Wallace Creek M: Sandy Meadow H: Wag Bags... Derfra gikk det oppover til Timberline lake og da var det bare en drøy km igjen til Guitar Lake på 3500 moh. Var noen telt der fra før, men de fleste var folk som gikk Whitney t/r fra vestsida. Fant en fin teltplass og tok meg et formiddagsbad i vannet for å få vekk alt støvet fra stien og kjøle meg ned litt i det varme været. Etterpå ble det en liten runde med fluestanga og på første kastet fikk jeg en flott golden trout som ble turens største. Siden jeg hadde nok mat fikk den gå tilbake igjen. Prøvde en stund til, men var bare småfisk som nappet. V: Timberline Lake M: Rett ovenfor Timberline Lake H: Guitar Lake Etterhvert kom det flere av JMT'erne opp til vannet og jeg hadde en hyggelig prat med to jenter som jobber som backpacking instructors ved en skole for friluftsliv. De hadde mye erfaring med turgåing både i USA og hun ene hadde også vært på Kilimanjaro. Møtte også Eric igjen på vei ned fra Whitney. Han campet ved Crabtree og tok Whitney som dagstur fra PCT siden PCT permit ikke tillater å campe utenfor PCT. Ble en ny runde med fluestanga på ettermiddagen og dirty tricks som wollybuggere og opphengere på dyret ble prøvd ut, men kun småfisk som var interessert. Dag 24 Guitar lake - Whitney Portal 24 km Toppnatta. Alarmen ringer 01:40 med en brutal sirene lyd som vekker meg i panikk for å få av alarmen før jeg vekker alle rundt Guitar Lake. Men det var visst ikke noe problem. Når jeg ser ut er der allerede mange hodelykter og folk gjør seg klar. Et par stk er allerede på vei opp. Jeg pakker kjapt sammen tingene, spiser en larabar og kommer meg avgårde 2:10. Ganske varmt til å være på natta i denne høyden. Og termometeret viser 11 grader så jeg tar kjapt av meg lue og hansker. Første biten av stien er grei med slak stigning opp til den øverste plassen det er mulig å campe. Fra der starter switchbackene oppover. Først ganske greit og så blir fjellsiden brattere og brattere og noen steder er det nesten loddrett fra kanten av stien. Det går drøyt to timer opp til krysset der Whitney Trail kommer inn og jeg er da litt over 4000 moh. Derfra følger stien ryggen oppover og et par plasser går pulsen litt ekstra høyt når det er rett ned på nordsiden. Et par steder er det gap i fjellet så en kan se sørøst ned mot Owens Valley. Etterhvert kan jeg såvidt se en rød linje i horisonten mot øst. Soloppgangen nærmer seg. V: Allerede en del som har startet når jeg våkner M1: På vei opp til stidelet M2 og H: Stidelet V: Et av gapene med utsikt mot Owens Valley H: Fra stidelet går stien langs den taggete ryggen av Whitney. Mt Muir til høyre på ryggen. Den siste biten mot toppen er langt enklere og jeg når Mt Whitney, høyeste fjellet i sammenhengende USA på 4421 moh, et kvarter før soloppgang. Mange har samlet seg på toppen og noen har også kommet opp kvelden før og overnattet i telt i skjul bak nødhytta som står på toppen. Etter soloppgangen begynner folk å trekke ned igjen. Jeg tar en ekstra runde med kameraet. Sikten er fantastisk denne morgenen og mot nord er der klar sikt så langt øyet rekker med endeløs rekke med fjell. V og M: Hytta på Mt Whitney H: Vente på soloppgangen V: Whitney Crest i soloppgangen H: Utsikt mot nord Etter litt begynner jeg å gå ned igjen. Første kilometerne følger samme vei som opp og artig å se hvor forskjellig terrenget virker når det er dagslys. Møter en del på vei opp som har startet noe senere. Ved stidelet treffer jeg igjen de første som startet nedturen. Derfra er det først et lite pass som leder over på østsiden av fjellkjeden og på vei ned "The 99 Switchbacks" møter jeg mange som er på vei opp fra østsiden. De fleste har teltet ved øverste campen, mens noen tar de 2000 høydemeterne og 32 kilometer som en dagstur. V: Blomsten "Sky Pilot" trives godt i høyden M1: Et av gapene på vei ned M2: Mt Muir H: "The 99 Switchbacks" Har stort sett bare burger og øl i tankene på vei nedover, men stien går gjennom et utrolig flott landskap og står seg virkelig flott på egenhånd. Fra toppen er det drøyt 16 km ned og et par plasser småjogger jeg for å få det til å gå fortere. Ved tregrensa må jeg til slutt kapitulere i håp om å slippe å bruke "wag bag'en" og gjør mitt fornødne i skjul bak et tre. Har bare drukket en flaske vann og renser lit vann til de siste 8 kilometerne ned. Disse går unna på ca 2 timer og akkurat kl 12 er jeg nede ved Whitney Portal. Der treffer jeg de to som var foran meg i løypa og vi spiser burger og drikker noen øl. Etterhvert kommer flere av de jeg har truffet de siste dagene før det er på tide å komme seg ned til Lone Pine. V, M1 og M2: På vei ned til Whitney Portal H: Caféen ved Whitney Portal Er heldig å få haik ned av noen som har vært oppe og hentet sin tillatelse for å gå Whitney neste dag. De skulle starte ved midnatt. Nede i Lone Pine er første ærend postkontoret hvor jeg har sendt rene klær og alle de tingene jeg ikke trengte på turen. Finner meg så et hotell og får meg første dusj siden Reds Meadow. Føles godt å være framme, men når jeg våkner opp dagen etter føler jeg allerede et savn til villmarka.
    1 poeng
  18. Legger ved noen bilder tatt 5 Juli 2014, tatt fra Gardevarre toppen på Porsangerhalvøya.
    1 poeng
  19. Forbud ditt og forbud datt. Hva som kanskje kunne trenges er tydelige retningslinjer for bruken av SPOT og lignende. Historien om nederlenderne synes ikke å peke i den retningen (med alle forbehold om at media har gjort en halvgod jobb); 12 km på truger i dyp, løs snø blir fort blytungt og de sendte vel melding på vegne av de svakeste i følget. Har ikke selv SPOT o.l., men hadde jeg hatt det ville jeg fulgt opplegget til @JonDee - dvs standard SPOT. Det man vel skal være litt forsiktig med er å bevege seg etter å ha sendt ut nødsignalet. Ikke morsomt når hjelpemannskapene kommer frem til signalets GPS-koordinater og du har kravlet to-tre kilometer i en eller annen retning. Der gjetter jeg på at nederlenderne gjorde det riktige og oppdaterte utenverdenen da de var på hytta.
    1 poeng
  20. Kan ikke gi litt prosent på drivstoffet uten ovn, da? Jeg har sånn finfin caldera fra Traildesigns, så jeg trenger ikke ovnen. Fin butikk, forresten! Jeg prøver å kjøpe enten denne (37ml poser) eller denne (177ml pose).. Samme for meg hvilken, egentlig. Får altså ikke benytte kode, men du vil vel egentlig selge ovnen?
    1 poeng
  21. Sådant löser man genom att dom som okynneskallar in räddningspersonal får betala för hämtningen.
    1 poeng
  22. Virker som om prinsippet for lufting er det samme som for Enan, men ikke fullt så mye "Villa gjennomtrekk" Det er mulig du har lest dette hos Hilleberg. "Den enda absiden kan rullas upp för att maximera luftflödet genom innertältsdörren i myggnät. Ventilationsöppningarna längs nedre kanten av yttertältet skapar utrymme som både möjliggör ett konstant luftflöde och ser till att yttertältet sträcks ordentligt för optimal funktion.
    1 poeng
  23. Ja det må være uendlig bedre med en unødvendig aksjon for mye en en redningsaksjon for lite! Uansett hvilket system man snakker om så vil det prosentvis forekomme såkalte "unødige" aksjoner. Nå er slike aksjoner heller ikke helt bortkastede da slike redningsaksjoner også er med på og trene mannskap og etater og holde kunnskap ved like. Problemet kan på sikt bli at prosenten med unødige aksjoner overstiger langt den prosenten for nødvendige aksjoner, men pr nå er vel ikke dette en problemstilling. Blir litt samme problemstilling som husalarmer/brannalarmer tidligere, disse helautomatiske systemene som varslet direkte - altfor mange bruker genererte feilmeldinger som igjen førte til et for stort antal utrykninger. I dag går disse systemene gjennom et "feilfilter" (system levrandør) før eventuelle etater varsles. Men det er jo enkelere når levrandøren enkelt kan ringe opp kunden og kontrollsjekke hvorvidt alarmen er reel eller ikke. Med enveis kommunikasjon har man ikke denne luksusen. Kanskje om endel år (10-15?) hvis både dekning og nett blir bedre og billigere så vil det være bedre med toveissystemer men i dag så vil jeg si at enveissystemer fortsatt er langt bedre en ingen kommunikasjon.
    1 poeng
  24. Har du sjekket Hilleberg Niak, et 3 sesongstelt som i prinsipp et Unna, men med fortelt og litt bredere. (kun 10cm) Det er litt lettere og litt dyrere.
    1 poeng
  25. Mitt utgangspunkt er et lite førstehjelpssett hvor jeg har lagt til compeed og sportstape, i tillegg til et par Ibux og Dispril. Den siste er faktisk ikke så dum å ha. Den er litt blodfortynnende, og kan gis (etter telefon til lege) hvis noen får hjerteproblemer. En potensiell livredder på et par gram.. Alt dette "nål og tråd-greiene" har jeg også, men det hører hjemme i rep-settet. Ikke i førstehjelpssettet.
    1 poeng
  26. Her fant jeg et bilde av den berømte atombørsten. Vi hadde den blå utgaven. Jeg tror det er den som er mest effektiv mot radioaktivt nedfall. For de som ikke har opplevd den kalde krigen så kan jeg informere om at denne børsten skulle ligge i den ene lommen på feltjakken og skulle brukes til å børste bort snø før soldaten krøp inni knappeteltet. Men den viktigste funksjonen til denne børsten var som en del av beskyttelsen mot atomangrep. Ved atomangrep så skulle soldaten ta på seg votter og solbriller/stormbriller og så skulle teltduken brukes som en ponsjo. Etter angrepet skulle børsten brukes til å børste bort radioaktivt nedfall og støv fra uniform og våpen. Etter denne renseprosedyren skulle soldaten igjen være klar til strid. Og så kan man bare lure på hvem man skulle slåss mot etter at "storebror i øst" hadde sluppet en atombombe i hodet på oss. Og her er de berømte stormbrillene som faktisk enda kan kjøpes på nettet.
    1 poeng
  27. Da har jeg lagt inn en oppdatert versjon øverst i tråden. Som dere ser har jeg nå tatt ut pris, da dette er ferskvare og også avhengig av kurs (som har forandret seg drastisk siden sist sommer).
    1 poeng
  28. Jeg har alltid sagt at en gjeng på tre-fire til sammen har med mer førstehjelpsutstyr enn de har på et middels stort sykehus i et utviklingsland. Og mesteparten er totalt unødvendig. Det er beina det går ut over, og omtrent alle skader her (etter min erfaring) krever assistanse "utenfra". Merkelig nok inneholder listen i innlegget ovenfor ikke de to tingene jeg virkelig har fått bruke for (utenom IBUX og plaster) i løpet av 30 år på tur. Det er pinsett og sårstrips.
    1 poeng
  29. Hyttelivet byr på fine skiturer selv om det var i overkant mye sur vind i dag.
    1 poeng
  30. Viktig å alltid tenke: Trenger jeg EGENTLIG denne tingen her? Den jeg allerede har gjør jo jobben. Og disse pengene gir jo en del biff
    1 poeng
  31. Me har no eit alternativ i spelsauen, som betre vil greie seg i rovdyrterreng. Men, igjen, det er kjent at slaktevekta på denne er noko lågare enn Dalasauen. At slaktevekta ikkje har betydning for hardt pressa bønder er tull. Spør du meg så skulle me subsidiert bøndene på eit vis som gjer at dei kan halde sau som har betre eigenskapar mtp terreng og rovdyr. Og sluttbrukaren må være viljug til å betale for det, både over skatteseddel og i butikk. At det kan finnast alternativ til slik løysingane i dag er, er det ingen tvil om. Kanskje ikkje perfekte løysingar, men betre. Men det er med dette som med vel med distriktspolitikken og busetnad. Alle vil ha fleire folk i utkantane, men ingen vil ha naboar. Føler denne rovdyrdebatten ofte dreg i same retninga, anten det er på for eller motsida. Dumt. Dei potesielt gode løysingane får ikkje kome fram i lyset når polariseringa er så sterk.
    1 poeng
  32. Er det vanlig i Finnmark å kjøre rundt på scooter og slå ryper ihjel med trekjepp?
    1 poeng
  33. Hei Siden dette er en tråd for småturer vi går daglig så kommer det en her. Den er ekstremt kort. Så kort at den normalt ikke kan klassifiseres som tur, overhode. Men den skjedde like fult i dag. So here it goes: Jeg har en fast rutine når det gjelder en del ting. Søppel og vedbæring er to av disse. Begge er særdeles viktig. Ikke vil jeg ha huset fullt av gammelt søppel og ved må jeg ha for ikke fryse spent ihjæl. I dag bestemte jeg meg for å gå ut med søpla. Samle sammen knyte poser osv. Proviant for turen unødvendig. Jises det er jo bare 50 meter tur retur. Sandaler og shorts passet kanskje litt dårlig men det funket. Selv om det er 1,30 cm med snø rundt meg. Kamera med for å dokumentere reisen. Rundt 0 grader og delvis sol. Turen gikk meget bra. Søppel ble avlevert, bilde tatt og returen like så. Blir nok en tur i skålen etter ved seinere i dag. Så hvorfor i huleste lage en tur rapport av å gå med søpla? Jo, jeg har nettopp blitt sånn noenlunde i form. Gått mange mil på truger i løs snø siste ukene. Så for en uke siden fikk jeg influensa. Det er det flere tiår siden jeg hadde sist. Ei uke i senga med 40 i feber. Herre Jesus som jeg synes synd på meg sjøl. Orket ikke en eneste matbit. Selv vårt gode fjell kildevann smaker metall. Måtte sitte å tisse, skalv så mye av frost rier at det å stå å tisse var helt uaktuelt. Ja, bla bla bla... Nå er jeg på bedringens vei, klarere å holde på nudler og tynn kaffe, yuhuuu... Derfor folkens er faktisk en tur ut med søpla helt sjef. Skålen neste. Bilde er fra dagens tur Kos dere Lasse http://www.lassemyrdal.com/423943309
    1 poeng
  34. ... veeeeldig langt fra utenkelig, faktisk : Bratt men så å si isfritt på oppturen fra sør, og slakere men isete på nedturen nordover. Begge deler gikk flott i finværet
    1 poeng
  35. Kjapp ettermiddagstur i dag - i nydelig vær! På bildet har jeg kommet meg opp på Damsgårdfjellet, og under solen ligger Gravdalsfjellet - og over der gikk ferden i dag. Men siden det var mer "firefjellsvær" enn "tofjellsvær", gikk ruten dit via avstikkere til Olsokfjellet og Holefjellet . Fin tur, og den gikk i propert tempo, synes jeg Veldig lett å gå, hardpakket snø/is perfekt for brodder. Siden det blir mer gråvær fra onsdag av, er det ikke utenkelig at jeg legger opp til å gå hjem fra jobb i morgen ettermiddag - en tur over Lyderhorn (over hodet mitt på bildet) kan jo bli en fin måte å nyte resten av finværet på.
    1 poeng
  36. Hei! Jeg kom hjem i dag etter en ukes tur i Femundsmarka, med utgangspunkt i Synnervika. Var innom Muggsjøene, og sørover til Røvollen og opp Røa vassdraget til Rogen. Når jeg startet turen var det tunge forhold utenfor scootersporene, men i løpet av uka ble det såpass mildt at snøen sank sammen en del, for så å få noen minusgrader igjen i går. Så det bærer sånn ok, selv med pulk. På vann og åpne myrer har det blåst såpass at det er hardt å fint å gå. Ellers finner du spor etter snøscootere og hundekjørere flere steder, spesielt til en del av de åpne buene. (Det går spor helt fra Femunden og til Rogen og lenger innover i Sverige). Gled deg, du kommer til å få en fantastisk tur!
    1 poeng
  37. Unna fungerer slik for meg, alene. Er da forsiktig med varmen, fortrekker gass- eller rødsprit brenner når jeg ligger i posen og lager mat i det virtuelle forteltet/åpningen. Med bensin eller parafin fyrer jeg helst opp i en avstand fra teltet, og trekker inn mot åpningen når brenner/flammene har "roet seg". Men med hund? Tja, om den ligger rolig...? Har ikke hund selv. Men om du har lagt din elsk på Unna (som jeg og mange andre) så kanskje vurdere en lett tarp/poncho/fjellduk som "overseil" over teltet så du får litt tak over åpningen. Se f.eks. dette innlegget av Tom42 med bilde av hans "camp" med Hilleberg Akto og en forholdsvis stor tarp over. Trenger ikke være så stor tarp som den han viser der, men du får nå en ide om hvordan det kan gjøres. Fjellreven sin nye/kommende Abisko Lite serie kjenner jeg ikke, men de ser jo fine ut, god plass i lengderetningen ser jeg. (1-manns versjonen ligner Hillebergs Akto) Men med skrå endevegger i forteltene i Abisko Lite 3 (og 2) blir vel "kokeplassen" ikke så stor likevel? Tenker på at det jo er en fordel med litt takhøyde over brenneren.. Vel, det var bare noen tanker fra min side. Sikkert andre som mener noe om dette og ev. har litt andre erfaringer....
    1 poeng
  38. Haukebøtinden, Tjeldsund Eneste fjellet jeg observerte sola traff. Er de små øyeblikkene som teller
    1 poeng
  39. Taraldsviktinden, Kongsvika En tur innom Taraldsviktunnelen. Noe mere snø enn antatt for å kunne kjøre gjennom
    1 poeng
  40. Jeg har en sjuåring som er ca 140 cm høy. Vurderte fox-sekkene til Deuter I 30- liter og 40-liter. Endte til slutt med 40-liter, og det var helt perfekt for oss. Når jeg er på tur alene med ungene sliter jeg ofte med plassutfordringer, mens det er mindre problematisk å bære tungt. Jeg prøver derfor så langt det lar seg gjøre å la ungene ta egen sovepose, liggeunderlag og klær som har lav massetetthet, mens jeg tar tyngre ting som kokeutstyr, telt etc.
    1 poeng
  41. Blir snaskens å komme seg på tur med ungene nå. Alle kan bære sitt eget utstyr, så får heller far ta den tunge børa med telt, kokeutstyr og mat en stund til
    1 poeng
  42. Dessuten, sånn generelt, gitt at tiåringen ikke skal på solo-ekspedisjon på et par år, i alle fall: Hvis "lettpakking" på noe område skulle være en dyd, så er det vel nettopp på tur med barn: Få voksne synes det er helt superdupert å slite seg avgårde kilometer etter kilometer med reconpack og 30kg på ryggen, men takler det fordi "belønningen" i camp liksom er verdt det (les: myke underlag, fire pils, biff, maaasse fiskeutstyr etc.). Barn er generelt dårlige på "delayed gratification", og vil nok fort synes at oppoverbakken med 8-10-15kg på ryggen blir uoverkommelig, samme "hvor fint vi skal få det" i kveld. Min filosofi er å forsøke å pakke slik at selve gåinga blir gøy, så slipper jeg masse klaging og grining, så får heller jeg eller andre voksenpersoner ta oss av den tunge bæringa. De ekstra kiloene med klesskift, pannekaker, stekepanne, sluker og godteri gjør dessuten at min fart blir desto bedre tilpasset barna, så sånn sett er jo det vinn-vinn.
    1 poeng
  43. De kan bare definere så mye ordlyd de bare ønsker. Mitt kaffebål kommer til å brenne livlig uansett. Fortsatt lov med sunn fornuft hva vurdering av forhold angår.
    1 poeng
  44. En enda drøyere tolkning vil jo være at det også er røykeforbud utendørs på sommeren. Et par uheldige episoder senere så innføres det krav om pyroteknisk utdanning for å anses kvalifisert til å vurdere dette.
    1 poeng
  45. Da er det jo som det egentlig alltid har vært. Det er lov å tenne bål så lenge det ikke skjer uhell. Du har ikke gjort noe ulovlig før du har satt fyr på skogen
    1 poeng
  46. Dette blir gøy. Tenk når alle selv skal avgjøre hvordan loven skal tolkes og om det er fare for brann eller ikke. Det neste blir vel fartsgrensene. Fartsgrense 50 med underskilt som sier: Det er likevel tillatt å kjøre fortere hvis det åpenbart ikke kan medføre fare. Jeg tror nok at jeg uansett vil fortsette å tenne bål som før, når og hvor det måtte passe meg.
    1 poeng
  47. Her er en liten turbeskrivelse fra en deilig tur på Hardangervidda 28/7-1/8 2008. Hardangervidda lå badet i sol da jeg stoppet på Kalhovd turisthytte mandag formiddag. Den deilige lukten av snaufjell og sommer strømmet mot meg idet jeg stoppet ved Kalhovd for og løse fiskekort for den neste uken. Prisen for en ukes fiskekort var på 500kr for området jeg skulle inn i, noe jeg syntes er litt i overkant mye. Til sammenligning er prisen for ukes kortet i hele Børgefjell nasjonalpark på 300kr! Men men, en skal ikke henge seg opp i detaljer som man alikevell ikke kan få gjort noe med. Utgangspunktet for denne turen var Synken som er en parkeringsplass på sydvest enden av innsjøen Mår. Parkeringen koster 25 kr døgnet, men er tilgjenjeld et perfekt utgangspunkt for turer innover fjellet. Her kan man enten gå de merkede stiene til turistforeningen mot Stordalsbu,Mogen,Lågaros osv, eller gjøre som jeg gjorde; gå inn i de mer øde områdene mot nordvest, inn i Vikbekkfjellene og videre vestover. Et område som er helt fri for tilrettelagt turisme. Det var nettop en av grunnene til at jeg valgte nettop dette området for denne turen, være helt alene uten og måtte "gå i kø". Den første dagen gikk turen på øst siden av Mårsnos og videre opp i selve Vikbekk fjellet. Vi (Labradoren Buddy og jeg) gikk via et lite vann ved navn Holken som ligger nermest i et krater med Grytselberget ruvende på vest siden. Til tross for mange vak lot fiken seg ikke lure av min krok her, men det var jo midt på dagen og tempen var på nermere 30 grader så det er kansje ikke så rart. Vi slo leir ved Viktjønn som ligger på 1258 moh. Området var preget av stor steinur, men vi fant en liten åpning på en "tunge" som stakk ut i syd enden av vannet. Kvelden forløp med total avslapping og resultatløs fisking tross mange vak også her. Dag to gikk turen over nordsiden av Grytselberget som med sine 1442 mtr hadde nydelig utsikt sydover mot bla Nordfjorden og Reksjåeggi. Videre gikk turen via to navnløse vann 1357 og 1254 og opp skardet mot østre Sletteidvatn som er det største av de tilsammen tre vannene kalt Sletteidvattna. Jeg fant kjapt ut at det var enklest og gå langs syd enden av det østre vannet da terenget på nordsiden var preget av stor steinur. Det var flatt og fint å gå her. Vi slo leir på nord siden av det vestre Sletteidvatne som til motsetning til det første vannet, var enklest å forsere på nordsiden. Det bygget seg opp med massive mørke skyer i nordvest så jeg var kjapp med å sette opp teltet og fikk inn allt utstyret. Det viste seg etterhvert at regnet lot vente på seg til natten,noe jeg ikke var lei for. Da leieren var satt gikk jeg en tur med stanga. Det skulle bli en stor opplevelse. På første kastet satt det på en ørret på ca 300g og ett par minutter etterpå var enda en på samme størelse landet. Det var en deilig følelse etter mange resultatløse kast tidligere på turen. Men det var ikke slutt enda; ca fem min. etterpå strammet sena seg igjen,denne gangen mye tyngre enn de to første. Jeg løsnet litt på bremsen på snella så fisken skulle få mulighet å slite seg ut, jeg holdt stram sene hele tiden og fulgte spillet til fisken. Ca to minutter etter på lå en deilig ørret og sprellet i gresset forran meg. Jeg hadde ikke vekt med,men tror ikke jeg tar munnen for full om jeg antyder at den nermet seg den magiske kilos grensa. Kveldsmaten var berget. Etter en deilig natts søvn våknet vi til nok en nydelig sommer dag på fjellet. Jeg syntes personlig at morgen stunden er best. Man våkner,kjenner solen steke på teltduken, drar opp glidelåsen på teltet og ligger og nyter synet av høye fjell,nuter og vann som ligger badet i sol samtidig som man kjenner den deilige lukten av ren natur. Det er livet det!! Dagens marsj skulle by på litt dramatikk. Vi brøt opp og fortsatte videre i retning Viuvasseggi som ligger på østsiden av den lange tynne sjøen Kallugsjåen. Her er det fint flatt vidde-tereng som er en drøm og gå på, men når det bygger opp til tordnevær er det ikke alltid like lurt å være på flatt høyfjellstereng. Jeg så skyene komme, men tok ikke afære før det var litt for seint. På ett blunk var det helt kølsvart over meg og regnet kom som sluppet ut av et basseng. Bare de som har opplevd lyn og tordenvær på høyfjellet vet hva det er snakk om. Jeg var nå på cå 1350 mtr med bare slette vidder rundt meg. Det er ubeskrivelig hvor høy lyden er når skyene torder sammen og lynet spiller opp i denne høyden. Vi var jo bokstavelig talt oppe i skyene. Det første jeg gjorde var og ta ned fiskestangen som var festet til sekken som en antenne, så satt jeg kursen hurtig ned skråningen mot Kallungsjåen, men det tok sin tid. Vell nede ved vannet fant jeg ly under en stor stein som tydligvis var brukt til husly tidligere for det var stablet noen steiner ved inngangen. Her var vi trygge. Buddy og jeg lå der til det værste var over.(ca tre timer) Det er mulig jeg overdriver faren med å være på fjellet i slikt vær, men jeg har ikke opplevd det før og tok mine forhåndsregler. Skal finne mer ut om dette seinere. Da været roet seg og vi alikevell var nede ved Kallungsjåen, fortsatte vi sydover på østsiden av vannet for og finne leir for kvelden. Planen var egentlig å dreie nordøst over ved Viuvasseggi, men slik ble det altså ikke. Det gjør ikke noe. Veien blir til mens man går heter det jo. Vi havnet i Slettedalen. Et idyllisk sted hvor det er fint og slå leir samt at det snirkler seg en rolig elv gjennom der med mye fin små ørret. Det ble tre små eksemplarer før kvelden var omme og sammen med en pose potetstappe ble det et rent herremåltid. Dag fire var intet unntak fra de tre foregående værmessig. Nydelig vær og varmt. Litt i overkant varmt for Buddy, men han holdt tappert ut. Han bærer kløv med teltet og leir-tøyet mitt i, allt pakket i vanntette pakkposer. Dagens marsj gikk opp skaret syd av Slettebunuten videre opp på østsiden av Reinskardtindan. Her åpenbarte det søndre av de tre tidligere nevnte Sletteidvanna seg i en nydelig liten dal. Videre gikk vi via Prestetjønn og rundet rundt Reksjåbarget på vest og senere syd siden. Her åpenbarte den mektige Nordfjorden seg med tilhørende Midtfjoren og Sudfjorden. Et fantastisk område. Store vannflater omkranset av høye fjell og gress-sletter, perfekt for leirslåing. Vi slo leir midt mellom Nord og Midtfjorden. Da det det var overhengende fare for tordnevær også denne kvelden, slo jeg opp teltet ved en stor høy stein som kunne ta av for eventuelt lyn. Det ble riktig nok litt regn utpå kvelden, men tordeværet holdt seg heldigvis unna. Da leieren var satt tok jeg som vanlig en tur med stanga. Etter to kast med den sølvblanke sølvkroken spesial med røde prikker satt stor fisken på. Herlig!! Den var omtrent like stor som den jeg fikk i Sletteidvatne. Av en eller annen grunn var det bare denne sluken som fisken i området jeg hadde gått i bet på. Jeg har prøvd med mark,flue og spinner, men her er det vist bare spesial som gjelder. Etter fisken var landet var det svart hav resten av kvelden, men det gjorde ikke noe for kveldsmaten var jo berget. Dag fem våknet vi utrolig nok til nok en strålende dag. Vannet lå speilblankt og fjella rundt speilte seg i vannflaten. Jeg koste meg med en god lang frokost bestående av risengrynsgrøt og kaffe mens jeg nøt livet. Ikke vanskelig i slike omgivelser. Det er en uforklarlig bastant ro man får etter noen dager slik alene. Og roen blir bare sterkere og sterkere for vær dag som går. Ikke tenke,ikke planlegge, bare nyte nuet til fulle. Denne siste dagen la jeg kursen sydvestover mellom Reksjåeggi og Osenuten, videre forbi Bakketjønn og Kongstjønn hvor den kjente røde T`n til turistforeningen åpenbarte seg for første gang på turen. Rundet rundt Mårsenos og tilbake til utgangspunktet;Synken. Det har vært en utrolig fin tur. Det er endel stor steinur i området, men ungår man dem så er det en drøm og færdes her inne. Man får være alene og nyte stillheten og tilværelsen. De eneste jeg møtte denne uken var et hyggelig ektepar fra Nøtterø som hadde leir ikke langt fra min i Slettedalen. Fisket har også vært bra etter min målestokk. En med erfaring kan nok lure mange fler nydelige fjellørreter enn det jeg klarte, men jeg er fornøyd. En tur inn i Vikbekkfjellområde er og anbefale! PS:Et lite tips: IKKE legg GPSn på taket av bilen når du skal ta av deg sekken og støvlene etter en tur. Jeg gjorde det og glemte den. Så finner noen en Garmin 60CSX mellom Synken og Kalhovd så blir jeg veldig glad om dere tar kontakt.
    1 poeng
  48. Hehe. Jeg var på tur et annet sted på vidda i samme tidsrom, og jeg kan bekrefte at fisket var bra rett før tordenværet . Jeg har fisket mye i dette området også, og kjenner meg igjen i beskrivelsen. Du må fiske i de private vannene også. Det er de som er best.
    1 poeng
  49. Hei!! Dette var nok en herlig tur!! Har ikke vært på Hardangervidda på mange år så dette vekket gamle minner. Når både vær og fiske er på din side er livet på vidda herlig. Enig med deg...våkne på morran og ordne seg frokost i godt vær....forventningsfull til fisket...joda jeg har kjent den følelsen mange ganger og nå er det jaggu snart på tide igjen....
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.