Gå til innhold

elgen

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    956
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

elgen vant dagen sist September 24 2013

elgen hadde mest likt innhold!

Om elgen

Nylige profilbesøk

1 486 profilvisninger
  1. elgen

    Gnagsår på storetå

    Opplevd tilsvarende på andre støvler, hvor overlæret ved en feil (mandagsstøvler) bukker inn-over istedet for å "folde". La en liten bit avklippet liggeunderlag over storetåen mellom innersokk og yttersokk. Avhielper problemet. Elgen
  2. elgen

    I disse bålforbudtider

    Hei man kunne en gang få noe turmat, som bare skulle åpnes, så gikk en kjemisk prosess i gang som varmet maten. Vet ikke om det finnes lenger og veier sikkert noe ekstra. Elgen
  3. elgen

    Gnagsår etter kløv

    Hei Jeg har skrevet kritisk om Non Stopp kløv og flere andre her: Elgen
  4. elgen

    Vanntett kamera eller kamerahus

    Hei Som gammel dykker vil jeg anbefale, at du vurderer helfot svømmefot mot svømmefot med helrem. I hvert fall må du for all del prøve om de sitter bra! Mange svømmeføtter er for så vidt lange nok i fot lommen, men fabrikkert for smale føtter med tykkelse som trekkpapir. Jeg har nettopp selv måttet returnere 2 ulike par i netthandel. XXL har et snorkelsett fra Mares til salg nå. Dyrere, men Mares pleier å være bra kvalitet og svømmeføttene med helrem går det faktisk an å ha på. Maske kan testes for pasform ved å ta den på ansiktet med hodet ned over bøyd - uten nakkeremmen på. Sug noe inn gjennom nesen og den skal sitte tett. Du vil merke, hvis det siger luft inn. Noen masker har for små "neselommer" til, så vil det sige luft inn ved nese fløyen. Snorkel trenger det ikke være noen finesser ved. I prinsippet bare et rør med munnstykke Elgen
  5. elgen

    Vanntett kamera eller kamerahus

    Elgkalven brukte visst sådan på New Zealand og Fiji både over og under vann ned til 10 m. Veldig bra fotos. Elgen
  6. Hurtig? I mine velmakts dager var det ca. 10-12 km/tim i gjennomsnitt på langtur i en Struer Zefyr vekt ca. 13 kg + bagasje (glem kanoen her!). Inkl et røvhvil på kysten av og til. Selvfølgelig væravhengig. Deltok i langdistanseløp i Struer Tracer (kappkajakk) eller Struer Fenja 85 (turklassen)- og jeg veide også den gang + 85 kg. Elgen
  7. Hei Pakk lett! Du trenger ikke 10 kg klær mv. eller 20 kg bagasje til en helgetur. 5-10 l vann er der i mot relevant på sjøen i en plastkanne. Jeg har adskillige langturer bak meg i kajakk - nevnt i en tråd om pakking av kajakk, hvor vektfordelingen er litt viktig for at den ikke skal bli u-båt. Selvredning i en godt lastet kajakk med bordfylt cockpit er en sak for sig - ikke minst å få vendt kajakken på rett kjøl. Så forsiktighet er viktig. Motorbåts tåper er dessverre vanskelig å gardere sig mot. Det finnes en god oversikt over kajaktyper og mål untatt havkajakker på www.kajakinfo.dk. Elgen
  8. Hei Som nevnt før så er det stor forskjell i vekt på kajakker helt fra 12 kg for en kapp kajakk = 0 stabilitet til 25 30 kg for havkajakker. Materialet er avgjørende for vekten. Lette kajakker gir også større padle-glede. Men som regel er de dyrere - og i blant mindre solide. Pack craft er en liten "gummibåt" som formentlig er svært lite retningsstabil, hvis du ønsker å padle lenger distanse på store vann/sjø. På tur i villmarken er den sikkert praktisk. Elgen
  9. Hei Generelt er det akkurat plass til 2 pers. i et 2- mannstelt - god plass i et 3-manns telt. Det er viktig å tenke på i forbindelse med matlaging, bagasje og opphold i dårlig vær. Elgen
  10. Hei Jeg skjønner godt at forbud mot åpen ild også omfatter gassbluss (kan velte forholdsvis lett) Primus som kan bli flammekaster. Den enste gang jeg har vært ved å sette fyr på noe var med trangia spritbrenneren, hvor noe sprit var spilt utenfor ved påfylling. Det tok altså fyr under trangiasettet - og verst av alt var det på tørr torvebunn! men vi fikk det da slukket med vann og litt graving med kniven. Torvebrann kan jo ellers vare i en måned under bakken. Vel, dette var på kajkktur i Sverige, så det var kanskje ikke så ille, men tørt var det. Elgen
  11. elgen

    Ikke dø mens du padler kano

    Hei Tegningene til flatbunnet og U-formet forklarer ganske fint! MEN på tegning av den U-formet går det øverste før relingen noe inn over. såkalt "tumble home" Går det for langt ned på skroget vil man miste sideveis oppdrift etter en viss slagside! Så jeg ville velge kano med bred U-form men uten "tumble home" - altså med loddrette sider. Man kan selv leke lidt med en brødform og boller i ulik fasong i kjøkkenvasken og føle forskjellen. Kanoer har ofte en del skrog over vann og er derfor følsomme for - særlig de med "indianerfilm- stevne". Kanoer er jo åpne og får lett vann inn fra bølgeskvalp. blir det fir mye "fritt vann" i en kano som får slagside tipper den hurtigere over, fordi vannet renner der, hvor det burde være oppdrift. (Ta litt vann i bakeformen - langpanna, når du leker - eller ta det med i badekarret + en and og gå helt i barndom.) Fritt vann på fergedekk har medført stor forlis: Estonia og på den engelske kanal. Sammenlign fx. de store flatbunnet barges til legging av pipelines, flytekraner mm. og en ishavståler. Bare for å si at dette er velkjente stabilitetsforhold. Livline kan vel være en ide ved solo-padling, så kanoen ikke driver bort. Kajakk er jo lukket, så de tåler bedre sjøgang ig med vanntette skott blir det veldig lite fritt vann i sådan. Kajakk kan entres både fra siden og fra enden. Øse må betraktes som meget viktig sikkerhets tiltak både i kano og kajakk. Jeg hadde en bundet til setet. Man kan faktisk også installere en liten belgpumpe (biltema har). Det hadde jeg fast installert i gummibåt, som i forbindelse med dykkerarbeid altid ble godt fylt med vann. Her var det komfort (og fart) og ikke stabilitet som var saken. Refleks sjø er noe herk - og pass på tåpelige motorbåtsførere - jeg syns der blir flere av de? Og tenk og pass på deg selv. Elgen
  12. Hei Var på hytta i Ålfjella 17.mai med sol og sommer. All snø smeltet på stølen i ca. 920 m o h. Dro på en liten skitur på Hardangervidda ved Fagerheim. Det var frost om natten der med strålende sol og varmt om dagen. Snøen var grei å gå inntil slutten av dagen hvor jeg datt noe mer igjennom. Særlig tett på de bare rabbene. Elginnen som er mye lettere klarte sig bedre. Eneste ulempe var mye feite mus på de bare rabbene som de 2 huskyer heller ville jage enn trekke foran. 2 mus ble spist pr husky. Det ble en del kjefting når en plutselig ble trukket sideveis. På ettermiddagen slet hundene noe mer enn vi med ski på beina, så de sov bra på kvelden. Den en har lett for å bli snøblind, så han fikk "solhatt" på. Avhengig av natt temperatur vil det være skiføre på Vidda en stund fremover og i hvert fall ikke fremkommelig på beina. Man må holde sig fra alle vann og elve. Hilsen Elgen
  13. elgen

    SUP eller sit on top kajakk?

    Hei Ordentlig kajakk er vel nr.1? Avhengig av type kan den brukes overalt hele året med supplerende sikkerhetsutstyr. Mange av de avbildet sit on top mm er fryktelige brede baljer å padle! med mindre du da velger en surf kajakk. Elgen
  14. elgen

    Sveising av stålkant

    Hei På ovenstående foto kan man jo se, at det ikke er riper fra stein som har dyttet stålkanten av! Knekt er den også! Det finnes flere gamle tråder her om dette problem og det er egentlig for dårlig at ski fabrikantene ikke får gjort noe seriøst med problemet. På mine gamle Fischser E99 fra 1970-tallet var det ikke slike problemer. De var fremstillet i Østerrike - ikke lavkostland og formentlig stålkanter av ekte Krupp Edelstahl - ikke noe kineser skrott stål. Teknologisk kan jeg ikke se at det skulle være vanskelig å løse med kvalitetskontroll og -materialer. Elginnens tilsvarende gamle Atomic fjellski har også intakte stålkanter. Skrevet Oktober 10, 2014 Jeg har samme type skade på et par Fischer sSnowbound fjellski, som du vanligvis ikke får tak i her i Norge. Jeg vil derfor gjerne utbedre skade og har forsøkt med Araldit epoxylim med stor omhu. Gikk atter i stykker. Nødlimet under påsketuren siste år - holdt like bra. Mine ski er så gamle, at vanlig kjøpslov garanti ikke vil være gyldig. Skade fra stein vil du vanligvis tydelig kunne se - det er det ikke. Jeger helt sikker på at dette er fabrikasjonsfeil / manglende kvalitets kontroll. da Fischer nettopp dette år hadde startet produksjon i Ukraine. Mine gamle Fischer ski fremstillet i Østerrike har det aldri vært feil på! Hilsen Elgen
  15. alternativ: Kuzmin sikling???? Elgen
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.