Populært innlegg +rk Skrevet 28. april Populært innlegg Skrevet 28. april Utrolig lite snø i Trollheimen i påsken også. Men kom man høyt nok var det greit. Kunne runde av påsken med et par solo-døgn i telt med et helt fantastisk vær. 1.påskedag var fjellet på sitt aller fineste med helt blikkstille og ikke en sky på himmelen. Helt alene i fjellet, bare selskap av rein, rype og ørret. 12
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 30. april Populært innlegg Skrevet 30. april Med ETA påske for barnebarn nummer tre, og dei to andre framleis så små at dei må ha barnevakt når mor og far dreg på føden, vart det dagsturar og korte overnattingsturar i påska. Alt som innebar god dekning og kjapp utrykning, saman med @Sig Manog @graham. Det vart likevel både fjellski og randoski, tur med og utan bikkjer, slake turar og bratte turar, både til fots men også med isøksa framme. Eit lite biletedryss fylgjer. Floke nyt hytteliv og barflekk i Trøndelag. Ettermiddagstur på Sognefjellet, mot Skogadalsbøen. Slapp oss ikkje ned dit dog. Tur frå vinterparkeringa i Leirdalen og inn til Leirvassbu. Vaffel og kake til bursdagsbarn. Tur vidare inn i Gravdalen. Topptur til Rundhøe i Leirdalen, med påfylgjande telt og bål. Finfin dag på Leirbrean og Sokse. Bere føter i Bjørneskaret i strålande sol. Fottur for variasjon. Snøggtur "Tronoberget rundt" frå Tronoddbrue til Grjotheim. Skitur på Skaihøe. Ikkje nok snø til å ta strake råsa, men framleis mogleg å gå på ski nesten heile vegen frå Liasætre. Ein topp som ikkje gir spektakulær utsikt, men desto viare utsikt. Ein ser Rondane avd. nord og sør. Dovrefjellplatået med Snøhetta, Larstind og Storstygge. Jotunheimen avdeling aust og vest, Breheimen og Reinheimen "sør". Godkjent pluss. 18 1
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 4. mai Populært innlegg Skrevet 4. mai 1. mai-turen var årets første kløvtur, til Blikufjell i Åmot kommune. Vekas søndagstur gjekk frå Krossbu til Veslbreatinden 18
Populært innlegg foroll Skrevet 4. mai Populært innlegg Skrevet 4. mai Lavterskeltur med ei teltnatt. Behagelig å rusle i fjæra med lett sekk på ryggen. Noen snøfnugg i ny og ne som siste hilsen fra vinteren som har vært. 16
Henri.L Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai (endret) Det ble en fin solskinnsdag inn til Nordre Sålefjell idag på 10,79 kilometer og ca 3 timer. Halveis opp til Sålefjell møte jeg et hav av ungdomsskule elever som også var på vei både ned og opp av fjellet. Søre Sålefjell, 132 m.o.h, er Karmøys høyeste topp. Endret 7. mai av Henri.L 9
elgen Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai foroll skrev (På 4.5.2025 den 23.52): Lavterskeltur med ei teltnatt. Behagelig å rusle i fjæra med lett sekk på ryggen. Noen snøfnugg i ny og ne som siste hilsen fra vinteren som har vært. Fin tur med 2? hunder! Lenge siden jeg har sett et A-telt (Canada-telt)!!Har et lite 2-mannsA-telt omtrent maken på. Ikke så dumme! Overseilet derfra gjør nytte for meg som stor tarp. Elgen
foroll Skrevet 8. mai Skrevet 8. mai 16 hours ago, elgen said: Fin tur med 2? hunder! Lenge siden jeg har sett et A-telt (Canada-telt)!!Har et lite 2-mannsA-telt omtrent maken på. Ikke så dumme! Overseilet derfra gjør nytte for meg som stor tarp. Elgen Jeg har 3 hunder: 2 Alaskan huskyer og en grønlandshund, som ikke vistes på det bildet. Teltet er et Hilleberg Anaris jeg kjøpte brukt for rundt 3000 kr eller noe deromkring. Et veldig fint telt for lavlandet, med god plass, og fortelt i hver ende. Om man ruller opp teltdøren føles det som å sitte i en gapahuk! Jeg bruker ofte gåstaver (dog som oftest bare én når jeg går med flere hunder) og kan slå det opp med de som teltstenger. Da veier teltet bare 1,4 kg med plugger! Jeg har ikke testet det, men i teorien burde man kunne droppe stengene og bare knyte lange snorer fra mønen til noen trær. 2
Populært innlegg +Walle Skrevet 9. mai Populært innlegg Skrevet 9. mai En tur til Tåkeheimen fra tirsdag 06 mai til Onsdag 07 mai Værmeldingen hadde vært så som så uka og dagene før tirsdagen, men det ble nydelig vær på tirsdagen, og hadde håpet på at det skulle bli bra nok til å ta seg en tur opp på Helgelandsbukken på onsdag, men våknet til snøfall og tåke, så da ble det heller retur til Holmvassdemningen i whiteout.. Nok en gang der man sikksakker seg ned i sneglefart fra tretten-null-to / 1259 høgda siden man hverken ser om det går opp eller ned eller bortover eller tilbake. 😣 Føret var bra tirsdagen med 8 minus som kaldeste underveis, mens onsdagen var det plussgrader og under 7-800 meter var nysnøen blitt veldig kram og nedenfor holmvassdemningen så var den blitt litt råtten her og der, så ble ett par saltoer (les: Svalestup med trynet først ned i snøen) når snøen gav etter i nedkjøringene 😂 Møtte en person, og så enda en til på avstand som også var på tur, begge på tirsdag i finværet, tilfeldighetene gjorde at vi kom opp samtidig på 1259 høgda som ei jente på randotur, kom fra hver sin side da hun hadde vært ute på Botntinden. Hun ble kanskje lettere skremt av to tullinger som kom vasene opp på toppen ullundertøy/ brynje netting på over og underkropp, men viste det ikke 😅 Uansett vær, bra tur, og med tredje året på rad med en skiovernattingstur i mai opp på Svartisen med Brorsan så kan det vel snart kalles tradisjon. På vei opp. Like overraskende digg å kjøre inn i første tunnelen der det er bart og påbegynnende grønt før man kjører inn, og hvitt og vinter når man kommer ut av tunnelen 😍 Bilen parkert og skiene på. ECF23294-C9AC-484E-80BA-C5C1ECF01FDF.mov Fulgte veien opp til holmvassdemningen Oppe på demningen Flotte forhold 🙌 Vi fulgte renna som går opp mot breen så og si fra demningen. Bretunga strekker seg litt nedover renna, men man må helt opp for man kommer 'på' breen. 1259 høgda kan skimtes Litt zooming hjelper på Hadde sett frem til snadder nedkjøringen her, men det får bli neste gang (når man ser noe 😶🌫️) Toppen av Middagstuva. Hun vi møtte på 1259 høgda hadde allerede vært oppe på middagstuva, og hadde nok akkurat kjørt ned da vi så sporene. Skjelåtinden stiger majestetisk opp i det fjerne. Helgelandsbukken likeså Og selvfølgelig tretten-null-to høgda 🥳 Skylaget dekket seg til etterhvert som vi nærmet oss Tåkeheimen og innhyllet helgelandsbukken i så måte. Ankomst Tåkeheimen ! Måtte grave litt før vi kom oss inn i hyttene (sikrigshytta har do) Lukene skalkes før avgang. Sporene våre var delvis snødd igjen, og knapt synlige flere strekk, men det gikk greit å følge de tilbake. Men lite å ta bilde av da vi to på tur stort sett bare så hverandre.. 🫥 Digg med skitur ass! 16 2
Populært innlegg +Kristian V. Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai Årets første tur til Lifjell og Øysteinnatten i går på 17. mai. 15
Populært innlegg +ingen87 Skrevet 18. mai Populært innlegg Skrevet 18. mai (endret) Jeg vet ikke om dette kvalifiserer til "tur"? I kveld har vi i alle fall byttet ut soverommene med åpen himmel. De siste tre nettene har orrhanene laget spetakkel utenfor soveromsvinduet, og forhåpentligvis får vi oppleve det litt nærmere med å sove ute. Her holder de på i hagen utenfor det grå/blå huset i bakgrunnen. Den største jaget den minste over gårdsplassen. Ved "stabburet" hadde han fått nok, og røyk inn i den lille orrhanen. Klar for hva enn denne natten måtte bringe. Allerede er det flere heiloer nede på åkeren. Hadde vært ekstra bonus om denne karen dukket opp igjen. Denne skulle se etter noe godt i fuglemateren om kvelden 16. mai. . EDIT: For de som lurer på hvordan det gikk, fikk vi se to orrhaner! Leiken gikk ganske fort over, da den ene presterte å flakse seg opp på plena 5 meter unna der vi lå. Guttungen synes det var en kul opplevelse, mens minstejenta ikke skjønte helt greia. Omtrent som forventa. Endret 19. mai av ingen87 15
Fenrisfrøya Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) 17. mai hælja er over, noen dager i Nordmarka med Norges flotteste 17. mai tog utenfor teltet. Endret 19. mai av Fenrisfrøya 9
Populært innlegg TorbjørnJ Skrevet 19. mai Populært innlegg Skrevet 19. mai Kortreist tur, rett på baksiden av huset (østmarka): Dagen derpå, kaffe må til: 10
Populært innlegg foroll Skrevet 22. mai Populært innlegg Skrevet 22. mai Var nylig på hengekøyetur. Godt å rusle med fjellstøvler på beina, lett sekk og se våren på vei i fjellskogen. Trivelig å se fuglene i full aktivitet med sitt. Kaffeoppkok har man alltid tid til. Første overnattingstur med kløv for unghunden. Ca. 2,5-3 kg totalvekt på den. Det holder for nå. Og "gamlefar" fant veien oppi hengekøya. 15
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 25. mai Populært innlegg Skrevet 25. mai Ny runde i Østmarka denne helgen. Jeg hadde veldig lyst å prøve det nykjøpte mesh-innerteltet til Unnaen. Temperatur under 10 og sur sønnavind gjorde at jeg vurderte vanlig innertelt, men jeg var altfor nysgjerrig. Umerket sti opp Deledalen og etterhvert umerkelig sti (jeg fant ingen..) inn til Musehogget er for spesielt interesserte. Jeg fikk i alle fall testet den nye sovekabinen. Heldigvis har Unna duk ned til bakken og det gjorde sitt til at det ikke ble for kjølig. Klokka 23 viste Yr 7, føles som 4. Med litt varmere vær tror jeg det blir helt sjef å ligge i Unnaen med åpen ytterdør og se landskapet og myggen utenfor. 15
Fenrisfrøya Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Bjellesau skrev (1 time siden): Ny runde i Østmarka denne helgen. Jeg hadde veldig lyst å prøve det nykjøpte mesh-innerteltet til Unnaen. Temperatur under 10 og sur sønnavind gjorde at jeg vurderte vanlig innertelt, men jeg var altfor nysgjerrig. Umerket sti opp Deledalen og etterhvert umerkelig sti (jeg fant ingen..) inn til Musehogget er for spesielt interesserte. Jeg fikk i alle fall testet den nye sovekabinen. Heldigvis har Unna duk ned til bakken og det gjorde sitt til at det ikke ble for kjølig. Klokka 23 viste Yr 7, føles som 4. Med litt varmere vær tror jeg det blir helt sjef å ligge i Unnaen med åpen ytterdør og se landskapet og myggen utenfor. Hvordan fungerte teltet med tanke på kondens?
+Bjellesau Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai Fenrisfrøya skrev (1 time siden): Hvordan fungerte teltet med tanke på kondens? Ikke en dråpe kondens, men det var mye vind og ikke noe særlig forskjell på temperatur på dag/natt, så kondens tror jeg ikke hadde vært noe problem uansett. 1
Populært innlegg +sneakyowl Skrevet 26. mai Populært innlegg Skrevet 26. mai (endret) Holder fremdeles på med Norge på Langs, og landet i går på Geilo for en hviledag. De siste tre dagene brukte vi over hele Hardangervidda, fra Skinnarbu til Geilo med noen litt grusomt lange dager på hhv. 36,9, 36,2 og 41,2 km! Vi hadde kortet ned noen dager tidligere i etappen for å la asfaltblemmer heles litt bedre og måtte dermed ta igjen litt i fjellet og heller spare eventuell hviledag til neste etappe på turen. Ruten gikk fra Skinnarbu til Nystaul for dermed å "bushe" (ingen sti) nordover til Listaul. Videre opp til det definitive platået fra Fantehaug-hytteområdet og derfra på sti helt til Langesjåporten før vi bushet rundt Austre Langesjåhovda og til vannene Grysle og Grotttrjørnan. Inne på sti og tidvis grusvei/traktorvei igjen gikk det helt til Kalhovd, Mårbu og fra Mårbu et større stykke bushing (ca 8-10 km) til Ulvelilægret. Det tar tid å bushe, men heldigvis hadde denne strekningen en god del åpne mosesletter, men vi måtte også tråkke oss igjennom x antall myrer. Hit drar jeg gjerne tilbake igjen med god tid. Stor villmarksfølelse! Fra Ulvelilægret hvor vi tok natten til Geilo innebar det bare et lite stykke bushing helt i starten før vi kom inn på DNT-sti ved Fagerskard. Derfra ble det motorvei-fart, med unntak av kratt-helvetet der stien er nedom dalen og litt over og langs elva Lågen. Liten rant om Kalhovd turisthytte: Vi gikk kun forbi selve hytta på den ene morgenen. Da var det noen som jobbet på hytta (bestyrer?), sikkert for klargjøring for sesongåpning - Men bikkja til den personen løp selvfølgelig helt fritt på tunet. Litt ironisk når DNT har stengt flere av hyttene frem til 10. juni i år på grunn av villreinkalving. Hunden var det selvfølgelig ikke kontroll på og den kom løpende helt til oss for å hilse før eier fikk ropt den inn. Det er også litt betenkelig at turisthytten er stengt, men at det er et massivt byggeprosjekt med gravmaskiner og lastebiler som holder på langs grusveien til demningen rett ved samtidig. Endret 26. mai av sneakyowl 16 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 30. mai Populært innlegg Skrevet 30. mai En uke i Split i anledning min datters bryllup, ga oss tid og mulighet for et par fine turer i den bynære parken Marjan. Fin avveksling fra trasking i bygater, og mange fine utsiktspunkt. 10
Populært innlegg +Bjellesau Skrevet 31. mai Populært innlegg Skrevet 31. mai Jeg fortsetter prosjektet "på umerka sti i Østmarka". Målet er å oppdage nye spennende steder og lure teltplasser. Midt i et hav av blåbærlyng fant jeg en tørr fin øy. Langt unna trengselen rundt vannene denne godværs helgen. 15
Populært innlegg +Luesveis Skrevet 1. juni Pålogget Populært innlegg Skrevet 1. juni (endret) Nok en telttur med utgangspunkt i Maridalen. Pakket sekk etter jobb fredag, spiste middag og syklet hjemmefra sju. Framme etter litt under to timer. Hjemme igjen i går til dusj og sen lunsj. Gammel, naturlig skog er flott! Endret 1. juni av Luesveis 15
Populært innlegg BjørnM Skrevet 1. juni Populært innlegg Skrevet 1. juni I dag så var jeg på Litltinden i Bodø, 717 m.o.h. Turen tok 3 timer i pent vær, lengde 7 km t/r i lett terreng. Dagens turmål med kort anmasj fra veg: God utsikt og langt ned utenfor kanten: Retning øst: Mot nordøst under. Bak til venstre er Strandåtinden, litt til høyre for midten er den hvite toppen Sjunkhatten. Begge to er kjent i klatremiljøet. 15
+GubbePaaTur Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Fikk endelig luftet kanoen igjen. Forrige helg var jeg, med en kjenning, på kanotur i området sør for Blefjell i Notodden kommune. Vi hadde det helt nydelig. For de av dere som gidder, så har jeg laget en liten sak om den turen. https://youtu.be/-bgpUGJBHxk?si=WP7A8E_KQ3Nc9TVf 4
Populært innlegg foroll Skrevet 5. juni Populært innlegg Skrevet 5. juni Måtte dra hjem tidligere enn planlagt på grunn av en forkjølelse, men ble noen netter ute i nærområdene mine. For de flinke kløvhundene ble det noen avslappede øyeblikk i lyngen. Hvis noen lurer på hvordan det er å slå opp et Hilleberg Unna med teltstengene fra et Allak... Jeg eier begge teltene i samme farge, så før eller siden måtte det jo skje! 9 4
Populært innlegg SkogensPappa Skrevet 8. juni Populært innlegg Skrevet 8. juni Ble ikke lange turen, men ble en tur mot Stygg(e)mann sørvest for Kongsberg. Ble litt sen avgang, så valgte å stoppe ved store kongstjern og telte der. Fikk testet ut det nye Reinsfjell pro 3 teltet og gått litt lenger med sekken, helt utrolig hvor mye en bra sekk har å si på turopplevelsen! Litt usikker på hva jeg gjorde feil, har ikke teltet på år og dag og erfaringen min fra tidligere er fra kneppetelt og lagstelt, men var noe fukt på soveposen etter natta selv om luftelukene var helt åpne. Jeg fant også ut at en helium 800 er litt for varm for +6 grader, så lå store deler av natta med halvåpen pose, men det var egentlig helt greit det og. Var halvbløtt oppover stiene og jeg var glad jeg tok støvlene som var litt høyere, da en av de hadde blitt helt søkkvåt etter en liten tur gjennom et vann pga ustabil «treplate». Alt i alt en fin tur, regnet litt klokka 4 på natta og det var meldt styrtregn på returen, men var bare litt overskyet med en del sol. Nå er det vask og tørking av utstyr som gjenstår. 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå