Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke brennere for turbruk har du i samlingen din?


Måssåbjønn

Anbefalte innlegg

Vi har allerede tråder for:

men ingen slik tråd om brennere! I alle fall ikke som jeg har funnet. Vi har også Primussamletråd og Post bilde av din brenner i bruk, men ingen tråd for en sammenstilling over hvor mange og hvilke brennere folk har i samlingen sin – selv om brennere kanskje er en av de tingene folk her inne jevnt over har flest ulike av? Det er jo en ganske viktig del av utrustningen for både kortere og lengre turer, i alle fall for undertegnede. Jeg er i alle fall ganske nysgjerrig på bredden og omfanget av brennere folk har i skuffer og skap, og delvis hvorfor man har akkurat de brennerne (selv om dette tidvis kan være vanskelig å rasjonelt forklare...)

Så derfor; hvilke brennere for turbruk har dere, og for hvilke bruksområder? Altså primært ikke griller og kokebluss for tilkobling til propanflasker og lignende, men «typiske» turbrennere som i hovedsak kan pakkes i sekken/pulken for turer sommer og/eller vinter.

Ellers er det vel ryddigst om videre (lengre) diskusjoner omkring ulike brennere enten skilles ut i egne tråder (alt med måte), eller tas i bedre egnede tråder, eksempelvis:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fattet litt interesse for ulike brennere, både gamle og nyere – egentlig det siste året. For et drøyt år siden eide jeg omtrent 4–5 gassbrennere, men i dag har samlingen est noe ut. Per i dag er dette hovedsakelig det samlingen min består av (legger ikke ved bilder på alle, da blir innlegget fort i overkant langt):

Gassbrennere

  • Eagle toppmontert med piezotenner (Fire Maple FMS-102)
    En av mine første brennere. Har vært mest brukt på kortere dagsturer, kvaliteten er så som så sammenlignet med f.eks. Primus og Optimus. Brennerskallet har dels løsnet på min, men funker greit ved varsom håndtering. Får vel prøve å feste det igjen.
  • Optimus Vega
    Min første slangebrenner, var for å kunne ha muligheten for å bruke gass vinterstid i og med at denne har forvarmingsbøyle og mulighet for å bruke gassboksene oppned. Relativt lett, min mest brukte gassbrenner.
  • GSI Glacier Camp Stove
    Anskaffet for å ha i bakhånd hjemme i tilfelle strømutfall og lignende. Har litt bredere brennerhode enn de andre gassbrennerne jeg har, og er derfor godt egnet til litt større kasseroller på enn de andre toppmonterte brennerne med tanke på spredning av varmen.
  • MSR PocketRocket 2
    Kjekk liten sak som jeg gjerne tar med på korte dagsturer, pakket i titan-kokekaret sammen med en liten gassboks. Har i hovedsak tatt over etter Eagle-brenneren.
  • Primus EasyFuel II med piezotenner
    Fikk denne veldig billig, og blir nok en «backupbrenner» til min Vega, da denne er noe større og tyngre å pakke med seg. Men virker som en veldig solid sak, og kjekt med piezotenner for spontane utflukter. Har forvarmingsbøyle, men regulatoren er utformet slik at bruk av gassbokser oppned er vanskelig. Har bestilt forlengerslange som skal muliggjøre dette, spent på å se om det funker.
    20230810_123204.jpg.424959f4dd811693a9ae015c43d6e58d.jpg
  • Trangia GB74
    Ubrukt foreløpig. Fikk denne gratis sammen med et Trangia 25 UL-sett. Er vel i grunn samme brenner som Primus EasyFuel II, bare uten piezotenner og med feste for bruk i Trangia stormkjøkken. Samme greia med forvarmingsbøyle og bruk av gassbokser oppned på denne som EasyFuelen, ikke utforma for akkurat det.
    20230807_132516.jpg.ffc24f566b223f13494955d14f55a675.jpg

Multifuel-brennere

  • 4–5 × Optimus 111 T
    Multifuel-utgaven av den legendariske 111-brenneren til Optimus, lenge brukt av Forsvaret og Heimevernet. Stillebrenner i kasse. Blir nok helst brukt for korte turer med lite bæring, da de er plasskrevende, og i tillegg i pulken vinterstid. Kommer nok på sikt til å redusere antallet her (eller øke, hvem vet...).
  • 2 × Optimus 111 C
    Ikke veldig ulik 111 T, men noen forskjeller er det jo. Bruksområdet er dog identisk for min del. Samme brenner i disse og No. 11 som nevnt under. Justeringsratt på venstre side av kassa, motsatt at 111 og 111 T.
  • Optimus No. 11 Explorer
    Ubrukt Optimus No. 11 Explorer. Denne kommer nok til å forbli ubrukt også, da det virker som det er relativt få av disse i omløp sammenlignet med andre brennere. På en måte litt synd at den ikke var brukt før jeg fikk den, da hadde terskelen for å ta den i bruk vært mye lavere 😅
    20230701_133526.jpg.27fdf1328b4e00d528f97772c2d6ab97.jpg
  • Primus Himalaya MultiFuel MFS 3288
    Slo til da denne kom til salgs på Finn. Hadde lyst på en litt eldre multifuel slik som denne, og hadde lest meg fram til at metallpumpene på disse skulle være bedre enn mange av ergopumpene som selges i dag, da de nye har en del plastkomponenter.
    20230807_131643.jpg.177e875df44c4fb32aab15de8546d827.jpg
  • Optimus Polaris Optifuel
    Hadde vært på utkikk etter en slik en, da jeg har god erfaring med Optimus Vega fra tidligere, og at jeg har lest en del bra om disse på nett.
    20230807_131320.jpg.cce0cd8ef183c102b2cf9048c36470fb.jpg
  • Trangia X2
    Kom over denne ganske rimelig på Finn, og fant ut at det kunne være kjekt å ha mulighet for å bruke Trangia-kjøkkenet også med bensin/parafin i tillegg til gass og rødsprit. Er vel tilsvarende som Primus Omnifuel, bare med redusert effekt, om jeg har skjønt rett, men produsert for Trangia slik at den er tilpasset bruk i stormkjøkkenet. X2 har heller ikke justeringsratt ved brenneren, justeres kun ved pumpa. Primærdrivstoffet er vel beskrevet å være gass, men den fungerer også på bensin og parafin (sistnevnte er visst ikke å anbefale på denne).

Parafin-brennere

  • 2 × Optimus 111 bråkebrenner
    En klassiker som knapt trenger noen introduksjon. Kjekt å ha en kassebrenner hvor alt er i én og samme kasse, uten slanger og flasker. Og litt militærhistorie og (svensk) industrihistorie. Korte utflukter og pulkturer vinterstid.
  • 2 × Høvik Verk Primus No. 210
    En annen klassiker. Har en forniklet og en i messing. Per nå lite brukt, i hovedsak anskaffet fordi jeg liker gamle, driftssikre ting (og litt norsk-svensk industrihistorie). Var også tanken at disse kunne brukes vinterstid.
  • 2 × Radius No. 21
    Har vel strengt tatt ikke bruk for disse (heller), men har to forniklede utgaver (litt ulike, finnes vel flere versjoner/utgaver av No. 21) i fin stand. Mulig at jeg kan komme til å kvitte meg med disse for å redusere beholdningen noe etterhvert. Men fine å se på er de i det minste.
  • Høvik Verk No. 41
    Forniklet utgave i veldig god stand. Bytta ut asbest-pakningene med asbestfrie pakninger på denne. Norskprodusert brenner, såkalt «sportsapparat» mener jeg å huske. Blir nok ikke en brenner jeg tar med på tur, vil jeg tro, i alle fall ikke per nå. Kanskje på noen korte dagsturer vinterstid i så fall.

Bensin-brennere

  • PT-1 Turistskiy
    Enda et rimelig kjøp fra Finn. Ble fort nysgjerrig på Optimus 8R etter å ha lest litt om ulike brennere på nett, og dette er vel en russisk klone av nevnte brenner. Ganske kompakt bensinbrenner, morsomt konsept. Relativt liten tank, blir nok mest for koseturer, tenker jeg.
    PT-1skr.jpg.b0689c9b01955d8a1d3ba586fd91722c.jpg
  • Sievert/Optimus Svea 123
    En Sievert/Optimus 123 som visstnok er kjøpt i USA på 1970-tallet ble jeg fortalt av forrige eier. Fikk den billig, og dette var absolutt en av brennerne jeg hadde øverst på ønskelista, dels på grunn av at jeg synes den er nokså stilig og elegant. Ut fra det jeg har funnet ut etter å ha søkt kjapt på nett, så er justeringsnøkkelen på denne lik den Sievert brukte på sine Svea 123 før Optimus kom inn i bildet. Denne har skråstilt regulator, og dermed ikke innebygd rensenål (derav 123, ikke 123R).
    20230807_133620.jpg.10f8e901c313a8fe7035186334b3c3a1.jpg

Annet

  • 2 × BCB FireDragon Folding Cooker
    Var såpass billig i innkjøp at jeg bare tenkte «skitt au», og kjøpte to med ekstra drivstofftabletter, ligger mest som backup. FireDragon-tablettene er alkoholbaserte, og avgir ikke skumle avgasser som Esbit-tabletter visstnok gjør. Ellers samme prinsipp som Esbit med en liten «blikkboks» som foldes ut.
  • 3 × Trangia B25 rødspritbrenner
    Relativt selvforklarende, fulgte med det ene Trangia 25-settet jeg har. Rødspritbrenner som kan brukes i Trangia-vindskjermen, eller i en kvistbrenner.
  • 2 × Trangia B24 gelbrenner
    Egentlig bare en aluminiumsboks for å kunne fyre med alkoholbasert gel i Trangia-settet. Kjøpt mest for kompletthetens del, blir nok ikke min mest brukte brenner akkurat.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Gass og sprit - tur med ungene 

Evernew spritbrenner - lettvekts solo

MSR Pocket Rocket toppmontert gassbrenner  - 1-2 pers lettvekt

Primus Express Spider gassbrenner med slange - kjekt å ha? Til å koke i ytterteltet med lav takhøyde 

Kvistbrenner fra Varusteleka - tullete greier, enklere med bål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fin tråd!

Her er min samling:

-- Gass --

Primus Firestick Stove Ti

Go-to brenneren når det skal pakkes lite og lett og for det meste kun kokes vann. Jeg liker godt at konstruksjonen er solid når den er pakket sammen, noe som gjør at man fint kan stappe brenneren hvor som helst på sekken uten å være bekymret for den. Funker fjell til sitt formål. Medfølgende Piezotenner er også ganske fin.

Denne har jeg faktisk to stk av. Jeg reklamerte på den første som ikke stengte seg av skikkelig når man hadde skrudd igjen. Fikk bare ny i posten uten å måtte sende inn den andre. Nå viser det seg at den andre også lekker noe bittelitt gass når den er skrudd igjen, så rutinen er å alltid skru brenneren av gassboksen med det samme den ikke er i bruk.

IMG_2996.thumb.jpg.c9581cedeffa05711c7d08fd5c94ce7b.jpg

Trangia GB74 (med Trangia 27 eller Trangia Triangle)

Enkel og billig brenner som gjør jobben den skal veldig godt i kombinasjon med Trangia 27 stormkjøkken eller Trangia Triangle. Brukes gjerne når det skal kokkeleres litt mer på tur. God regulering og bredt brennerhode er blant kvalitetene. Får plass til brenneren inne i Trangia 27 + den minste kaffekjelen for et meget kompakt og komplett kjøkken.

 

-- Multifuel --

Trangia X2 (Primus Multifuel?)

Kun i boden som backupbrenner, eventuelt beredskapsbrenner. Hissig sak som er vanskelig å regulere skikkelig.

Når jeg først kjøpte denne var multifuel nytt for meg, og jeg fant fort ut at det er en brenner med bedre regulering jeg ønsker, men jeg likte godt at brenneren passet i Trangia stormkjøkkenet. En tanke kommer til...

Primus Omnlite Ti (Med Trangia 27 eller Trangia Triangle)

... Tanken ble selvsagt: Kan jeg ikke bare ta kroppen til Trangia X2 og montere den på en Primus Omnilite Ti (og omvendt)? Det kunne man veldig fint gjøre, og med noen enkle modifikasjoner i Trangia 27 stormkjøkkenet hadde jeg plutselig en multifuelbrenner med veldig god reguleringsmulighet som også passet i Trangia stormkjøkkenet. I tillegg fikk plutselig X2-brenneren nå nye fine titaniumsbein og kan brukes for seg selv uten et stormkjøkken.

Mer om Frankenstein-brennerne kan leses her:

Forrige vintersesong begynte jeg å bruk Trangia Triangle istedenfor Trangia 27 for Omnilite-oppsettet. En del mer kompakt i bruk, og bittelitt mindre mikk, men selve pakkvolumet blir i essens det samme som hvis jeg tar med hele Trangia 27 på tur i pulken fordi Trangia 2.5l kjelen ermed på turen uavhengig av brenneroppsett (27-settet passer inni denne).

Veldig fornøyd med oppsettet på vinterstid. Driftssikkert og enkelt å vedlikeholde. Eneste jeg har å utsette på er at effekten godt kunne vært noe høyere for å spare litt tid (les: ører) på snøsmelting.

IMG_6962.thumb.JPG.b6b7d5e536a52d2ac321ea6b83a5ed39.JPG

Soto Stormbreaker

Nyeste leketøyet på blokka. Jeg trodde lenge Soto multifuelbrennerne var bråkete max-effektbrennere uten så mye spennende å tilby. Helt til jeg så noen videoer av både Muka og Stormbreaker og ble veldig fenget av ideen om å eie en selv.

Multifuelbrenner som tar både bensin og gass uten dysebytte, brenner vesentlig stillere enn Omnilite og med vesentlig høyere effekt - I tillegg til å ha en ganske habil reguleringsmulighet (ikke like god som Omnilite, men man får fint til å steke mat i panna likevel). Forvarmingen på denne er temmelig unik fra andre tradisjonelle primuser.

Jeg har brukt den mye med gass i år og gleder meg til å ta denne mer i bruk den kommende vintersesongen med bensin også.

Og faktisk veier brenneren + gassadapter + bunnfolie-plate-ting + litt rep-deler bittelitt mindre enn Trangia Triangle + Trangia GB74!

IMG_7197.thumb.JPG.aba13e2dcac598b2efb757aa37d1aa7f.JPG

IMG_8447.thumb.JPG.153077ba8b054446e1775d0199191d8c.JPG

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kinavariant på 24 gram som brukes til å koke vann i titankopp til suppe og kaffe ifm jakta på høsten og derfor oftest parres med en 100 grams gassboks: 

Bilde:
image.png.7a0b1e58fa5c3d845958a26f01bd713b.png

2. En Firemaple toppmontert brenner med noe bredere stråle enn raketten nevnt over, men den har også doble vekta og veier rundt 50 gram om hukommelsen stemmer. Brukes mesteparten av sommeren til steking og koking i panner og kjeler bittelitt større enn titankoppen nevnt over: 

Video: https://www.instagram.com/p/BRQ-gVBANWV/

Bilde: 
 image.png.3a0e0ea5ebca0def3af495e0b51367f7.png 

 

3. Slangebrennervarianten av foregående. Litt stødigere, men følgelig noen gram tyngre. Kanskje den mest brukte sommerprimusen. Brukes innimellom på vinteren også om det ikke skal bæres for langt. (Som om vektforskjellen til de andre skulle ha noe vesentlig å si for sekkens totalvekt) 

Video: https://www.instagram.com/p/BXz9UVIHZOA/

Bilde: 
image.png.fe78737b16e8b8f04dfb03f6aa467f92.png

 

4. Denne har jeg to av. Primus Omnmilite Ti. Brukes stort sett på vinteren og med bensin. 

Video som viser den med og uten silencer. Det er en betydelig forskjell i lydnivå. Brennstoff-forbruk og koketid er uendret ihht mine tester: https://www.instagram.com/p/BQ8-J97l2Q-/

Bilde:
image.png.28fdd217303d2b00b0ee38ef58184df0.png



Rekker ikke mer i dag - kommer tilbake med resten av samlingen. Som dere ser har vi stadig økende vekt nedover her så det er ikke noen lettvektere de som kommer siden...

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Crux og Optimus Vega

Bruker Crux mest, sammen med kokekaret som fulgte med. Da kan jeg spise rett ut av kjelen/panna.

På dagsturer og vekt/volum ikke er veldig viktig, og jeg briljere litt mer bruker jeg Vega. Og når gassboksene begynner å bli tomme er det supert og bruke den. Kan da ha med to nesten tomme bokser ut, og bruke opp de på en middag. 

Lager ikke mat ute om vinteren eller i storm på vidda, så funker for meg. (har selvsagt vindskjermer om omstendighetene er sånn)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trangia GB74: Min eldste og mest brukte brenner fra studietida i Trondheim. Noe ustabil under justering, og ikke særlig egnet til bruk i flytende modus. Står fint i stormkjøkkenet og kan kokkelere det meste. 

Kovea Moonwalker: Kjøpte i våres. Trengte fri frakt til noe småting. Jevnere justering, samt lengre og smidigere slange enn Trangiaen. Fungerer opp ned også. Kjekt  å kunne pakke litt lettere hvis man ikke trenger hele stormkjøkkenet. 

Soto Amicus: Falt for fristelsen til å  prøve en liten toppmontert sak hvor brenner og gassboks pakkes i kjelen. 

Firemaple FMS 300T: Falt for fristelsen likevel. Steike den er liten. Prøvebrant et par gram gass sammen med Amicusen. Amicusen er tydelig en bedre brenner, men denne varmer nok også opp innholdet i kjelen. Hadde den hatt et litt bedre brennerhode og en lengre justeringspindel ville den nok vært en superbrenner. 

Har også en rødspritbrenner av noe slag, og en hjemmelaget Ikea-kvistbrenner med ben, kjelestøtte, mateluke og vindkjerm. Den brenner noe inni granskauen varmt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy 😃

Skribler ned nå og legger ved bilder og mer tekst siden

 

MSR Pocket Rocket 2 - Kun til vannkoking, ved behov for å få alt ned i liten titan-kjele.

MSR Pocket Rocket Deluxe - den mest brukte av mine toppmonterte. Deilig med Piezo (så lenge den funker). For solo-turer eller par-turer hvor det først og fremst er koking av vann som er behovet, eller enkel matlaging men fokus på vekt/plassbesparende utstyr.

Primus toppmontert sak for gass, fikk i julegave da jeg var 12, ligner på dagens Mimer. Brukt lite etter at MSR PR kom i hus.

JetBoil MiniMo - for turer hvor den forpakninga er praktisk. Mest for koking av vann, men egg&bacon i panna funker og fint.

MSR Windpro II - Ren gassbrenner, slangemontert - for tresesongs matlaging (ikke bare koking av vann). Takler store kjeler og stekepanne

Gass-innsats til Trangia stormkjøkken - for tresesongs matlaging 3-4 personers, gjerne om kidsa er med da den er stødig og ilden skjerma.

MSR Whisperlite International - For vinterbruk, kun bensin. Snart 20 år gammel, driftssikker og jeg kjenner den inn og ut, deilig stille. 

Optimus Nova multifuel-brenner, innsats til Trangia - ønska å kunne dra nytte av Trangian på vinteren. Ikke helt fornøyd med alle løsningene her.

Gubbens gamle Optimus Hiker / ettelleranna, to grønne metallkasser med parafinbrennere som han er kjempefornøyd med og har masse rep.sett til etter å ha pusla med de under førstegangstjenesten i militæret, jeg bruker de ikke selv. Ble bl.a brukt på ukestur på Svalbard en vinter.

Kvistbrenner!

 

Har hatt og solgt: Primus Omnifuel (nr 1), solgt til Memento mori her inne  😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GASS

Optimus Vega - "Opp/ned-slangebrenner". Brenneren jeg bruker mest for tiden, inkludert når temperaturen faller.  Lett, effektiv og allsidig. 

Primus EtaExpress - Fantastisk kompakt brenner med varmeveksler der alt får plass i kjelen (bilde øverst). Pietzotenner. Primært en vannkoker for meg, og har vært følgesvenn i mange år. Tas alltid med på de ukompliserte turene, og/eller der matlaging primært skjer på bål. 

Primus EtaExpress

MULTIFUEL

MSR XGK EX - Min første multifuel. Jeg ønsket meg denne fordi den var "best". Men den er også veldig overkill, spesielt for en matlagingsfyr som meg, så lite brukt. En "snøsmelter" som ikke er like naturlig for meg som sjelden overnatter over tregrensa vinterstid. Men for kul til å selges - man vet aldri. 

Primus OmniLite Ti med stillebrennerhode - Den mest brukte multifuelen min. Må innrømme at den gikk mest på gass før jeg fikk meg Optimus Vega, men er nå valget når det skal fyres flytende. 


BENSIN OG RØDT

Coleman Feather 442 Dual Fuel - Min første brenner for flytende (kjøpt 1993?), som har gått mere på 95 blyfri enn renset bensin/heptan. Makan til lett å fyre, bra effekt og driftssikker. Ulempe er fastmontert tank, så man må toppe før fyring. Vært med på svært mange turer med tidsriktig Zigg-flaske, men har i praksis vært pensjonert i 20+ år. (Bilde nederst). coleman.thumb.jpeg.955c2f5f6269956a447579bdfe9521d8.jpeg

Trangia Stormkjøkken - Det har alle, og alle "må" ha det. Vurderer original gass-innsats for å sende den med ungene på tur, men hovedformålet med settet er å låne gryter etc. når jeg har behov. Rødsprit er jeg ferdig med. 

Har også et par kvistbrennere som jeg har fått testet litt lite. 

Endret av Espen SS
typo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har kun to brennere som brukes gjennom hele året. Har testet litt forskjellig oppgjennom årene, bla stormkjøkken med gass og rødsprit, Eagle topp-montert gassbrenner og Jetboil. Men har kommet til at disse to fyller mitt behov for brennere gjennom året. Har en 0,85 og 2 L titankjele fra MSR samt stekepanne som eneste koke/steke utstyr til disse brennerene. 

  • MSR Pocket Rocket Deluxe med Lowdown remote stove adapter om vekt ikke spiller noen rolle. Typisk ukestur i høyfjellet blir adapteren fort nedprioritert. Denne brukes vår, sommer og høst så lenge temperaturen er sånn at det er hensiktsmessig å bruke gass.
     
  • MSR Xgk ex brukes for det meste på vinteren. Har montert denne på en plate for å sikre at den står stødig og lett kan flyttes i telt osv.. Har lenge vurdert å skaffe en silencer til denne for å minske lyden lit da den bråker veldig mye. 
  •  uuid1C181F39-81E3-4AFB-ABF6-EA73FBD7B665library1type1mode1loctruecaptrue.thumb.jpeg.8533bdb3efa86eb8d46e618821e40c3e.jpeguuid8602E07D-B879-4AE8-865B-2B8176CB902Blibrary1type1mode2loctruecaptrue.thumb.jpeg.1e48aaecb44c0802c50786f0c608d707.jpeg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Primetech Stove Set: https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/primus-primetech-stove-set-13l.html?g_currency=NOK&gad_source=1

Dette er kokesettet mitt, som faktisk brukes til å lage mat. Fluxring gir effektivt gassforbruk og rask koketid.

Veldig trygt at brenneren ikke står oppå gassbeholderen. Men i stedet har slange så den ligger ved siden av.

 

Jetboil Stash: https://www.milrab.no/utstyr/turkjokken/brennere/jetboil-stash-gra-1/

Jetboil Stash er et helt fantastisk mini-sett som brukes til oppvarming av vann. Det som gjør dette settet så fantastisk er drivstoffeffektivitet. En god artikkel om dette her: https://marcushellberg.com/review-the-jetboil-stash-ultralight-stove-is-well-designed-and-efficient/ Igjen er det Fluxring som er trikset, det gir raskt oppkok og effektivitet. Du kan koke 12L vann med denne ved hjelp av en enkelt 100g gassboks som kan lagres i lokket. Så hvis du regner 0.35L vann for en pose real turmat eller 2 DL for en "Rett i koppen" suppe så kan du faktisk fint klare deg over en ukes tid med bare en enkelt 100g gassboks.

 

Esbit brenner: https://esbit.de/en/product/cookset-for-solid-fuel-pot-without-non-stick-coating-cs585ha/

Denne ble kjøpt før Stash, så er egentlig litt unødvendig siden det er litt samme lettvektskategori. Men det som er deilig med denne er at man bruker opp en tablett av gangen og fyller på ved behov. Men samtidig så er det et perfekt innskudd til dagsturer, du kan ha med deg akkurat nok drivstoff med denne til å koke det du ønsker å koke, og ikke noe mer. En enkelt tablett gir nok varme til en kopp rett-i-koppen kakao og en Real Turmat. Og jeg tar vanligvis kun med meg 3 tabletter som ligger inne i den. Det er litt deilig å alltid vite nøyaktig hvor mye drivstoff man har med seg, noe som gjør den til en perfekt partner på dagsturer.

 

Så 3 sett, ett til gruppetur og matlaging, et til turer med ferdigmat, og ett til dagsturer.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd ;) 

For min del så pleier jeg å dele brennerne inn etter sesong/ bruksområde, dvs vinter og sommer. 
 

Sommertid: 

MsR Jerboil

Hver gang jeg bruker denne lurer jeg alltid på hvorfor jeg ikke bestandig gjør det?! Dette er etter mitt syn en VELDIG praktisk brenner som dekker 90 % av behovene mine ved telt, - og fotturer der temperaturen er godt på plussiden. Fyll koppen med vann fra et nærliggende tjern, antenn gassen, koppen lyser og voila: mat og kaffe til Mons. Fabelaktig oppfinnelse! Idiotsikker og fin for alle de gangene man uansett ikke gidder å drasse med seg stekepanner og masse utstyr til skogs. 

MsR Pocket Rocket 

Liten toppmontert sak som har blitt brukt mye, men denne er, som toppmonterte brennere flest, sårbar for både vind og velt. Her kan man steke fisk og pannekaker hvilket gjør den mer anvendelig på tur enn feks JetBoil. Den fortjener av den grunn sin plass i samlingen. Har også vært fornøyd med flammespredningen på denne. God fordeling til å være så primitiv. 

Firemaple

Den eldste brenneren min. Har aldri sviktet, men blir stadig mindre brukt da jeg heller velger andre brennere å ta med meg. Klart billigst i innkjøp hvilket kan være et pluss for mange. Som sagt har den aldri sviktet, men flammespredningen er etter mitt syn for dårlig for å steke feks pannekaker og av den grunn faller brenneren litt mellom to stoler for mitt bruk. JB er mer praktisk, raskere og kulere, mens MsR PR har bedre spredning. 

Vintertid:

MsR XGK 

Dette er et monster av en brenner. Nå er jeg egentlig mest glad i sommerhalvåret, men skulle jeg krysset Grønland i bitende kulde ville jeg hatt med mer minst 3 av denne! Den er superrask til å smelte snø og bråker som en flymotor. Støyen er en positiv ting i mine øyne, det er både matklokke på tur og det appeller til guttungen i meg. Veldig kul og artig brenner i bruk som man kan stole på når det er livsviktig at utstyret virker. Minuset med XGK er svært dårlig flammespredning. Null pannekaker, men masse nysmeltet vann til kaffe, gryterett og kakao. Fungerer også suverent til grøt.

Disclaimer; Vet at noen hevder å simmre med XGK, men det klarer ikke jeg ihvertfall så subjektivt sett gjelder alt jeg har skrevet ovenfor.


MsR Whisperlite International

Dette er reservebrenneren av mine to multifuel. Ordentlig fin brenner dette også og et kvalitetsprodukt fra MsR. Den er langt tausere enn XGK for de som liker stillheten på vidda eller i skauen. Lett å bruke og relativt rask, dog tregere enn XGK på oppkok og smelting av snø.

Optimus Vega

Det enkle valget som ofte velges fremfor pumping av bensin og forvarming etc på kortere turer senhøst/vinter og tidlig vår. Smart liten slangegassbrenner med mulighet for å snu gassboksen opp/ned etter 30 sekunders forvarming i vanlig modus. Denne har revolusjonert gassbrenner-verdenen min til bruk i minusgrader! Veldig fin sak som bidrar til at bensinbrennerne mine ofte blir liggende hjemme på dagsturer om vinteren. Med vindskjerm går oppvarming av vann til det ene og det andre lekende lett. Skal man overnatte i vinterkulda trenger man imidlertid en multifuelbrenner for dette er ingen snøsmelter av natur. Snøsmelting tar lang tid og krever mye gass. Lite effektivt til dette altså. Kan også brukes om sommeren dersom man har mange halvtomme gassbokser hvilket er supert både økonomisk og ikke minst miljømessig. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig litt for mange. Jeg hadde egentlig klart meg fint med optimus 111 bråk, og Simmerliten. Men jeg har kjøpt slitne brennere brukt, som er pusset opp, og blitt glad i disse.

Kvittet meg nylig med en flott Primus 210, og det føles godt å ha litt mindre utvalg. Det blir ikke flere. (Mulig en gassbrenner til ungene, kanskje).

—————————


Optimus 111-bråk:

Kajakkturer, og da særlig på langturer. Den tåler mye vind, og tennvæske får man etterfyllt på campingplasser, bensinstasjoner, nærbutikker osv.


Optimus 111T, stillebrenner:

Perfekt brenner til familieturer og vinterturer. Stillebrenner er mer vindfølsom enn bråkebrenner, men vinterstid brukes den i forteltet.


MSR XGK II:

Stødig og lett brenner. Egner seg veldig bra til vinterturer sammen med MSR trillium basen. Oppsettet blir kompakt, solid, stødig og lett å flytte rundt mens det er i gang.

 

MSR simmerlite:

Fortsatt den letteste slangebrenneren man får tak i. Perfekt til sommerturer når vekten teller mest. 

 


SVEA 123r:

Hakket tyngre enn Simmerlite, men det er veldig greit at alt er ferdig sammenkoblet, man slipper å koble på slange, og den har veldig lite fotavtrykk når den brukes i teltet. Kombinert med biltema sine støtteben for gassbokser, av plast, blir den også temmelig stødig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Omnifuel
Brukes mest som turbrenner når det er kaldt. Har silencer til den. Er vel straks 20 år gammel og funker som bare det.

Optimus 111
Bruker mest på dagstur i kulde og det er litt vind.

Optimus 111T
Også mest brukt på dagstur i stille vær. også overnatting når det er kort å gå.

Optimus 8R
Denne brukes mest på dagsturer av brennere på flytende drivstoff. Oftest den som er med på dagstur og brukes neste hele året.

Optimus Vega
Har vært primærbrenner på sommeren i flere år nå. Ikke så høy makseffekt som enkelt andre men fint å kunne kjøre boks opp ned i litt kjølig vær.
Merker dog at trykk synker på den etter oppstart uansett vær. Står lavt og er stabil.

Eagle Products (Fire Maple 118, tror jeg)
Lettere enn Vega og og har den i en titankjele for småturer. Mer stabil flamme enn Vega
Jeg hadde også Fire Maple Blade 2 som er lik men i Titan. Dog datt den fra hverandre og det var feil på slange så den ble tilbakekaldt.

Revir Fres minibrenner (Fire Maple FMS-300T)
Fungerer mest som backupbrenner på turer men også noen dagsturer. Bråker en del til å være gass pga lite flammehode.

Toppmontert Robens.
Ligner type Pocket Rocket men litt tynne kjelestøtter. Ligger på hytta og brukes på dagstur.

Biltema topmontert
Første toppmonterte jeg kjøpte. Vel eneste jeg har med innebygget tenner. Den virker greit men har litt glatte kjelestøtter. Sjelden i bruk.



 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Optimus 111
Prosjekt kjøpt på finn.no, byttet alt av slitedeler. Brukes innimellom på fisketur eller andre korte turer.received_1562644014225267.thumb.jpeg.99564e6674400e41d26f915a1c6ac514.jpeg

Høvik Verk 210
Prosjekt kjøpt på finn.no. byttet alt av slitedeler. En koselig primus jeg bruker en del på dagsturer. Er en sjarmerende primus.Screenshot_20240111_192235_Instagram.thumb.jpg.f9fe82eb78fa7d7b49e8b7187c346c4a.jpg

MSR XGK II
Kjøpt ubrukt fra en kar på Classic Camp Stoves forumet. Den er fra 1997. En favoritt på vinterturene med telt og pulk. Simpel konstruksjon med stiv rør som drivstoff tilførsel.received_969988220657703.thumb.jpeg.53bf655652ea63066533613d4f2eef74.jpeg

MSR Dragonfly
Kjøp billig på finn.no, den var helt nedsotet utvendig men innvendig fantes det ikke spor av bruk. Tror noen har hatt en mindre trivelig opplevelse ved forvarming med parafin. Blir som en XGK med regulering. Super å lage skikkelig mat på, fungerer også like godt til å smelte mengder med snø.received_784269246430493.thumb.jpeg.9335b5f6f0d82f7d4496dac84f3cb522.jpeg

MSR Whisperlite International
Backup-brenner vinterstid. Bruker den ofte til å tørke ting eller litt kosefyring. Produserer litt for mye kullos under snøsmelting etter min smak men til gjengjeld er den en av de aller snilleste når det ikke står en kjele på den.
Forvarmes kun med rødsprit, dette er en brenner som må være ren å I orden for at den ikke skal brenne urent.received_6058523167563780.thumb.jpeg.95613486eb8e71e5d05c77c660d04283.jpeg

Eagle Gassbrenner mini
Liten toppmontert gassbrenner på 39gram. Pakkes ned i liten titankjele sammen med gassboks og alt annet man skulle trenge for et måltid/kopp med noe varmt. Brukes på dagstur eller jakt.


Trangia Gassbrenner
Mitt første stormkjøkken jeg fikk som bursdagsgave som guttunge. Gassbrenneren byttet ut rødspritbrenneren som fugle med settet den gang. Brukes på korte utflukter med familie. Blir som regel stekt pannekaker eller poppet popkorn.

Toppmontert Gassbrenner(ukjent)
kjøpt hos XXL en gang i tiden.Ca samme størrelse som en msr pocket rocket. Kjekk sak til dagsturer/jakt/fisketurer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbruk kan jo defineres på mange vis, jeg har både dobbel og trippelbrenner fra Coleman, og den sammenleggbare tur-stekeovnen sammen med trippelbrenneren gjorde det enkelt å bruke lang tid på å pusse opp kjøkkenet i høst :-)   

Jeg har hatt med trippelbrenneren på tur, men da slo vi opp telt rett ved bilen :-)

IMG_20150806_084609.jpg

IMG_20150803_222554.jpg

IMG_20150804_200453.jpg

IMG_20150628_150004(1).jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har standarisert meg til en brenner for Gass til 95% av turene, ofte i kombo med bål: Crux . Noen få ganger når jeg har tid til å bruke hele dagen på å koke en kjele og synes livet er for enkelt har jeg en liten kvistbrenner.

Fordeler:

  • Funker alltid, ikke noe Piezzo som går i stykker (hvor mange av dere som har Piezzo tenner lar være å ta med seg fyrstikker eller lighter :-) )
  • Bra til steiking av fisk, fordeler varme bedre enn mange ultralette, og kan brenne med ganske lav styrke. Dette er nok viktigst for meg.
  • Sammenklappelig, passer under hulrommet på gassboksen (nesten helt)

Ulemper:

  • Kjelestøtte arm knekker til slutt etter bare noen få år. Men den kan koke med greit med 2 av 3 gjenværende.
  • Ikke best i vind, krever vindskjerm
  • Noen gram tyngre enn de letteste

Foto fra kaffepause ved en aktiv vulkan.
 

20210821_Fagrdalsfjall_short-6

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Er ikke helt sikker på om alle kravene oppfylles her, men jeg har en ubrukt XGK II me nyere og tryggere pumpe, men har aldrig fyrt den opp.  
 

IMG_20240406_152133.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • Primus Omnilite TI som primært fyres på bensin. Min foretrukne brenner, så slipper jeg å styre med halvtomme/fulle gassbokser. Fyres også av og til med gass
  • MSR Pocket Rocket 2 lettvektsbrenner som passer ned i liten kjele sammen med gass, og ofte blir med på sykkelturer eller lignende der jeg ikke vil pakke mer enn nødvendig
  • Jetboil MightyMo ble impulskjøpt da Omniliten streika og jeg hadde bruk for brenner, som nevnt i en annen tråd her. Vil vel fylle litt samme behovet som Pocket Rocketen, men liker at denne har noe større flate for flammen, og kan jo være praktisk med piezo sålenge den funker
  • Vargo Triad knøttliten sak som kan bruke enten tabletter eller sprit avhengig av hvilken vei man snur den. Kjøpt litt på impuls for å teste ut et skikkelig lettvektsoppsett, men jeg er for glad i litt mer effektive ting til at denne blir mye brukt. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.