Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke soveposer/quilter har du, og hvorfor?


Megalep

Anbefalte innlegg

Inspirert av sekke-tråden (og fordi jeg er en skamfull prylbög 🙈).

 

Hvilke soveposer har du, og hvordan bruker du de?

 

Min første var en Ajungilak Kompakt Iglo. Den fikk jeg til jul et år (barneskolealder), og broderen og jeg dro rett ut på tur for å prøve den. Det ble en kald natt, men ellers har den fungert bra, blant annet på mange speiderturer.

På vgs (idrettslinja) kjøpte jeg Helsport Alta short, en 1,6 kg tresesongs sak, som dugde til det meste der og det første året på folkehøgskole (friluftslivslinje). Vi var tre relativt gniene og spirende lettvektere som så muligheten til å spare både gryn og gram ved å slå sammen to tresesongsposer og ligge tre stk i skje. Dette funka på mange turer, bl.a Josten på langs, mens de andre i klassen investerte i Tyin Elite og andre kolosser for å holde seg varme 😁 

Ønsket om noe lettere til sommerbruk dukka opp; det ble Ajungilak Kompakt Spring, på like under kiloen. Og jeg innså at for neste folkehøgskolesprell, et halvtårskurs i polart friluftsliv, kunne jeg ikke gamble på å få ligge i skje med noen. Så da ble Helsport Jotunheimen (syntet, komfort ned til ca 18-) handla inn. Denne, med Kompakt Spring utenpå, funka faktisk helt fint nedi ca 40minus (rett nok med mange liggeunderlag, og dunjakka på inni posene). Det var genialt på langtur at fukten samla seg i den tynne ytterposen, som var relativt grei å få tørka.

Så hadde jeg hørt om dun og dens magiske egenskaper. Dun var rimelig i USA, derfor hadde jeg spart opp og satt av penger til soveposekjøp da vi var i Alaska på halvtårskurset. Shoppinga skulle gjøres på Beaver Sports i Fairbanks. Jeg hadde notert meg Marmot og et par andre merker som jeg hadde hørt om før, men ekspeditøren dro fram og anbefalte en pose fra Western Mountaineering, som jeg ikke hadde hørt om før. Jeg var skeptisk, men han klarte å overtale meg (ga også litt prosenter), og jeg gikk ut derfra med en WM Apache MF, varm tresesongspose. Den ble jeg raskt veldig glad i, og den funker like fint i dag, 17 år senere. Definitivt posen nærmest hjertet. Husker jeg fikk helt bakoversveis av prisen da jeg først så WM dukke opp på Oslo Sportslager hjemme i Norge 😂

De siste ti åra er det Apache-posen med Kompakt Spring uttapå som har fungert som vintersovepose. 

For et par år siden kjøpte jeg Warmpeace Viking 300 som rein sommerpose (mulig det var rundt da jeg ble bitt av lettpakkings-basillen). Kjøpte 170cm personlengde og den er faktisk litt snau for meg. Planen er at den arves på heltid av eldstemann (han låner den ofte nå), og jeg snuser på quilt (Enlightened Equipment Revelation) som erstatning.

Kjøpte også (på salg) Mammut Perform Fiber, med midtstilt glidelås, duger ned til ca 0 grader, for hengekøyeturer, kanoturer, bålturer hvor dun ikke er lurest.

Og så svelget jeg mange kameler mothårs og kjøpte Rago Down X-Treme (Lady) på den lokale XXL på prisgaranti (Fjellsport hadde salg), etter først å ha vært innom unisexmodellen som XXL kjørte skampris på nå nylig. Så først NÅ er jeg eier av en skikkelig vinterpose, som snart 40-åring og med (antakelig) det største behovet som et tilbakelagt kapittel 🤣 Men den er digg, altså! Blir det turer i skikkelig kulde igjen, kommer jeg nok til å bruke en tynn syntet-sak ytterst. 

 

Per nå bruker jeg altså WM Apache, Mammut Perform fiber, og Helsport Rago x-Trem - og jeg sikler på en sommer-quilt.

Et feilkjøp er overatt av kidsa (Warmpeace). Jotunheimen-posen har ødelagt glidelås og er svintung, den er jo også vel 20 år gammel og jeg har ikke tatt meg bryet med å fikse den. Alta-posen har fått seg en vask og er i bruk av barna, samme med Kompakt Spring, men isolasjonsevnen i disse er merkbart redusert.

 

Håper flere vil dele sine sovepose-erfaringer, kreativ bruk, gode kjøp og gode historier 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd meg på litt forskjellig de siste årene. Begynte mitt vokste camping liv med en 3 sesongs syntetisk mammut pose, sikkert fordi jeg hadde noe lignende som barn. Like kald i 15 plussgrader som 5 minusgrader. Så har jeg eid både Mammut Tyin og Isbjørn Jan Mayen i håp om noe varmere. Men med pakkevolum tilsvarende en gummibåt har begge funnet nye hjem.
 

Hadde så en 3 sesongs Cumulus quilt, den var fin, men ble solgt for å finansiere noe enda finere. Et Timmermade vidunder. En «pose» uten fyll i bunn og uten hette. Varm og god i -6 og veier under 700 gram. Jeg har og en MLD FKT, syntetisk quilt med halv mengde isolasjon i halve quilten, så det er meningen man sover med isolasjonsjakke. Prøvd den ned i 2 grader (det var ikke planen det skulle bli så kaldt altså). Artig sak når det er over 10 grader ute. Bruker den også utenpå Timmermade posen for å unngå fukt når det er kaldt. 


Det siste året har jeg eksperimentert med poser til ungene, prøvd litt forskjellig. Tror vi har peilet oss inn på noen Marmot dameposer som for hun minste knytes i enden. Måtte og ha en av de vi har eksperimentert med i herremodell til meg selv for å undersøke temperaturen. Disse Marmot posene er så klart kjøpt på salg :) 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.xxl.no/mammut-nordic-down-spring-graphite-fire-195-l-dun-sovepose-unisex-svart/p/1180724_1_style

Helt grei sovepose. Og med XXL så er det jo bare å vente så får man den til en ordentlig god pris. Komforttemp på 6c, men blir stort sett brukt Mai til September så det går fint.

 

Har denne, samt en Thermarest Honcho Poncho. https://www.thermarest.com/ie/sleeping-bags-and-quilts/blankets-and-ponchos/honcho-poncho/honcho-poncho.html som også kan brukes som teppe. Denne ligger permanent i bilen eller motorsykkelen. Har overnattet noen få netter med kun denne hvis det er varmt. Spesielt aktuelt når jeg er usikker på om jeg kommer til å overnatte eller ikke.

 

Har vel også kommet frem til at jeg gjerne skulle ha likt å ha en quilt, ettersom soveposen ofte blir brukt som dette. Med hele glidlåsen åpen. Men inntil videre har jeg det jeg trenger så quilt får vente på seg. Hvis/når jeg kjøper meg en Quilt så blir det nok også siktet inn mot noe som er hakket varmere enn soveposen. Jeg har erfart at det er mye lettere å regulere ned temperaturen hvis det blir for varmt, for eksempel med å sove med åpen glidlås, enn å sove i en pose som er hakket for kald.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten var en arvet Iglo. Holdt ikke mål, men ble brukt på overtid alikevel. Helsport 4- og 3-sesongs. Sammen funker de ned mot 30 minus...med silkelakenpose selvfølgelig(isolerer 7 grader, mot bomull 5 grader). Mountain Equipment 3- sesongs og en StS superlett Spark...begge i dun, og venter bare på en anledning til å bli brukt sammen. Der kommer og den lette fiberposen inn. Greit å ha innerst, og lufte fukten av om nødvendig. Synes det er greit å ha kombinasjons muligheter, etter temperatur og fuktighet. Et par varianter av brukte forsvarsposer, bla NATO typen til Ajungilak. Men brukes mest som "dyne" på tømmerhytta, inne som ute. Ganske bra komfort på den tradisjonelle typen med inner/ yttertrekk.

Og så har jeg shoppa fete poser, og praktiske poser, til familie og sånt. ( Samt noen King Camp for å ha slengende rundt ved enkle behov)

Holder for min del nå, men misunner deg WM posen Megalep!

 

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caravan Artic inköp för sommar lön und gymnasiet anv på  sommaren i högalpin terräng runt i Kebnekaise bl.var väl varm även utan underställ end bommull T-shirt men på vintern förr kall utan något ovan som värmer 1600 gr gås dun fyllning 2 blixtlåsar vilket gör att den blir lite svalare med 1 st anv. bra finnesser som troligen är ovanligare nu som extra fyllning som hamnar vid skulderblad samt en inre avstängning runt hals med små ´vingar´som håller inne värmen.(temp mätning ej lika med nuvarande tester)men ca - 10 gr ok.

Marmont hydrogen ca -5 gr ok men lite kall även på sommaren om man lätt fryser men lätt ca 650-700 gr utan påse(anv vattentät)men ok om ca R 3.7 på liggunderlag.Denna får plats inne i Caravan och då mkt varmt ´paket´.

Tid haft en Haglöf 1200 slep syntet ca -5 gr syntet bra vid tex kanot och tar ej åt sig lukt som dun.

När var i yngre tonnår en Caravan syntet första modeller med hålfiber ca + 10 kort blixtlås ej hellång som nu, såldes med en extra  yttersäck med vattentät botten och poplin överst men saknade blixtlås därav lite anv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittpose ble også kjøpt i usa. Sommersalg en varm sommerdag i Tucson Arizona, 45 grader ute og det ligger en dunpose med navnet iron gear på salgsbenken. Den får jeg for 50 dollar. Dette var i 2002. Posen ble raskt favoritt og brukes fortsatt både vår, sommer og høst i nordnorge. Den er tykk og varm. Det er noe med dun og temp regulering som gjør at det fungerer også på sommeren. Kom hjem fra USA med exped downmat, kuppeltelt fra mountain hardware trango 2 og dunposen. Alt kjøpt i 45 graders varme. Teltet var unikt med lufting, exped var noe helt nytt og posen var fantastisk. Kombinasjonen ga meg timer med ekstra søvn på varme sommerdager i Norge. 

Har ikke sett soveposemerket hverken før eller siden men 20 år og hundrevis av døgn er ganske bra. Den er luftet og ikke vasket... Har vært perioder hvor duften har vært så som så men noen dager hengt opp har kurert det værste. Lilla og grå av farge. 

Har dunposer fra rab og mountain equipment men gammelposen er fortsatt favoritt nå når jeg er 20 år eldre og ikke minst 20 kg tyngre. Fortsatt god plass i posen. Det er ikke like god plass i de nye posene. 

Tore

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å lese om soveposeerfaringene deres! 

@Myriameter takk for påminning om silkelakenpose, skal huske på den muligheten.

Jeg synes det er litt gøy (og tankevekkende) at jeg i størsteparten av voksenlivet mitt (fra 21 år og til nå - og det har vært ganske innholdsrikt tur-messig!) i praksis har klart meg med to poser - WM Apache og Ajungilak Kompakt Spring. Spring-posen på sommeren, Apache vår og høst (og sommer på høyfjellet), og Spring-posen utenpå Apache om vinteren. Det trenger ikke være så avansert eller spesifikt, liksom - men i butikkene får man jo fort inntrykk av noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se. Uff, litt mer enn det burde være.

Startet med billig, stor og tung 3-sesongs fiberpose fra Ajungilak. Var forholdsvis varm, men og litt for klam for min smak. Endte hos fretex etter en 10 års tid. Ble vel bare brukt på tur i et par år, samt til å sove på vedloftet på studenterhytta etter den halvårige hyythepHaesten. 

Ajungilak Lahar 3-sesong ble kjøpt på salg som erstatter til fiberposen. Denne er blitt brukt mye, i både telt, åpen himmel og på åpne koier. Litt for varm til sistnevnte. Ganske fornøyd med denne. Er i de senere år blitt annektert av min bedre halvdel. 

Mammut Altitude Winter ble og kjøpt på salg med mål om å dra på litt vinterturer som student. Skammelig lite brukt. Glemte i min iver at jeg var opptatt med musikaler hele vintern i studietida. 

Mountain Hardwear Ratio 32 blei kjøpt før langtur sommer 2018, da Lahar-posen var annektert. Romsligere enn Lahar-posen og littegrann kjøligere. Begge deler passer meg egentlig bra. Mye pose for pengene.

Ajungilak/Mammut Tyin Exp 3-Season Fruen si, da hun ble forelsket i Altitude-posen ved første innkryping. Blir vel jeg som må bruke denne hvis muligheten til å bruke Altitude posen byr seg. Kanon pose da. Grenser til å være vintetpose den her. 

Helsport Nordmarka Billig fiberpose til sommer i lavlandet, hytter og slikt. Veldig mye pose for pengene rett og slett. En kompis var svært ukomfortabel i denne på et koieloft en tidlig vår en gang. 

Mountain Hardwear Lamina Z Spark Var på salg. Tenkte det var greit med en kvalitetspose til å erstatte Helsporten. Ikke brukt enda...

Har også spontankjøpt et Nemo Puffin blanket 1P og en Falkeberg Underquilt. Sistnevnte har jeg ikke helt fått til å funke 100%. Så er jeg veldig glad i Jerven hunter som bedding/bivy/dyne kombo. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt! :D

 

Siste årene har jeg kun brukt disse 3, da jeg ikke nødvendigvis er en hardcore vinter-camper. Men har vært nede i -20 med kombinasjoner av disse og klær:

Carinthia G40 Liner

1195578293_G40liner.jpg.2f34127c083b8b8fd0461ee091e28d9d.jpg

Denne bruker jeg på det aller varmeste, men også som forsterker inne i de to quilt'ene mine.

 

Sierra Designs Backcountry Quilt, 700, 35f:

sierra.jpg.29d8fbc5330bf26ca3a3a2c792dae8b9.jpg

Min første quilt, hatt den i snart 5 år. Helt klart ment for sommerbruk, og deilig er den! Når det er litt i "vippe-land" supplerer jeg med liner'en over, men ofte er den som en deilig dyne.
I tillegg har den noe ikke mange quilt'er har: en egen åpning du kan legge hode inni/gjennom. Og ja, det ser sikkert tåpelig og men jeg kødder ikke, det er så DIGG. :P Mykt og komfortabelt til tusen.

 

Outdoor Vitals Stormloft 0 degree (-17ish) Quilt

1461292246_OVStorm.jpg.baf614aa94313b1023ef80d07a8a61ac.jpg

Igjen så er jeg kjempefornøyd. Er på vinter nummer 2 så langt. Brukt både alene og i kombinasjon. Kjempegod "loft", lett, silkemyk, og ikke minst varm. Pakker alltid i en Sea to Summit eVent bag for å komprimere beest mulig, og pakker da alt sammen. Så er det bare å flekke ut og la det "lofte" seg opp igjen i leir. :D

 

Til slutt må jeg også få legge til favoritt puta! Har prøvd mye forskjellig. Alt fra "rent oppblåsbare" til "ikke oppblåsbar, kun fyll" og har likt litt forskjellig av forskjellige grunner.

For tiden derimot er det Nemo Equipment Fillo Elite Luxury som gjelder. En god blanding, pakker liten, men det ejg fant ut som virkelig utgjorde en forskjell, er bredden! Denne ruller jeg ikke av bare jeg snur litt på hodet. Knallgod, anbefales. :)

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta med en eller annen variant av Ajungilak da jeg var lita. Denne var grei nok, men syns den med tiden tok litt stor plass i sekken i tillegg til at jeg ønska meg en litt varmere pose. Så hundene fikk den til slutt 😅 

Senere i tid ble det kjøpt inn;

Mammut Kompakt 3 season - helt grei sovepose som jeg brukte i flere år, mest som sommerpose, men også litt varme vår/høst dager.

Mammut Denali 5 season - god og varm sovepose jeg elska fra dag 1 av.. desverre var det lite pulkmuligheter med lite snø i Østfold, så jeg måtte jo da ha en diger sekk med meg. 

Så oppdaga jeg hvor små dunposene var iforhold til syntetposene. Så da ble det kjøpt inn

Warmpeace Viking 600 - som sommerpose. Utrolig fornøyd med denne! Hundene har også god plass oppi sammen med meg også.

Marmot Ouray long dame modell - som vinterpose når Østfold ikke byr på noe snø, men bare kulde. Denne er mye mindre i pakkvolum enn Denali posen.

Har alle enda, og alle unntatt Mammut Kompakt blir brukt enda (den ligger bare i hylla som reservepose) 😊

Har forøvrig Jerven Hunter som også blir brukt mye på tur.. har også extreme, men ikke brukt den enda 😅

Endret av Vimsehue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Helsport Alta 3-sesongspose som eneste en god stund. Helt ok syntpose som tåler en trøkk.

Så begynte jeg med vintercamping og skaffet Helsport Rago X-Trem. Først da innså jeg hvordan en god sovepose skal føles.

Ragoen er veldig romslig i forhold til Altaen som føles som et pølseskinn. Greit nok, kunne leve med det en stund til. Det er jo sjeldent behov for å snurpe 3-sesongsen helt igjen uansett.

Så skaffet jeg meg Norrøna sin Falketind tre-sesongs dunpose før langtur over Island i fjor. Mest for å minimere vekt og pakkvolum. Denne må jeg si meg superfornøyd med. Passformen er perfekt, og tre glidelåser gjør det enkelt å lage luftehull samtidig som man vil ha posen snurpet igjen i toppen. Denne har også gjort at jeg ved neste soveposevalg har veldig lyst på midtstilt glidelås. Sykt mye mer praktisk.

Annet:

Bruker en Bergans Super Light sommersovepose (+17c t-comf 😅)som ytterpose (kun liggende over) på vinterdunposen. Fungerer topp til formålet, som er å flytte kondenslaget lenger ut fra dunposen. Denne tror jeg byttes ut med en Halite Overbag en dag. 

Rab silkeliner er også nytt for fra i fjor høst. likte det ikke så godt i starten, men nå er jeg blitt vant til det og bruker den på hver vintertur. Gir litt ekstra isolasjon, og skåner soveposen noe, så den kan vaskes sjeldnere.

Coming up:

Jeg er ikke så blodfan av hvor ømfintlig dun er med tanke på fuktighet, loft som taper seg osv. Og savner noen ganger følelsen av Alta-posen som virker som en tanks i forhold. Derfor har jeg fundert på å skaffe en vinterpose i syntetfiber nå som jeg også har en større pulk hvor dette enkelt kan pakkes i. Alta X-Trem troner ønskelisten inntil videre.

Vesentlig billigere er det og... 🙄Satt ned til Kr 1900 hos XXL nå! Kanskje jeg slår til...

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Mammut Sphere Down Spring - for varme sommernetter og hyttebruk (annonseres som 3sesongs pose!..)

* Mountain Equipment Xero 750 - 3sesongsposen og milde vinternetter

* Mountain Equipment Everest 1250 - Vinterpåsan

Og så har jeg en gammel og godt brukt Helsport Alta liggende. Den blir lite brukt nå, men ålreit med en gammel syntpose hvis man har tenkt å klø seg inntil et bål

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robens Icefall I syntetpose som veier 1100g og har tcomf +1. Ble kjøpt til sommerferien 2019 da vi skulle på teltferie i de nord-norske fjellene, og da jeg kun hadde en 70L sekk. Veldig fornøyd med denne posen som har midtstilt glidelås. Brukes stort sett som dyne fordi jeg er en varm person, men når temperaturen nærmer seg 1 siffer er det godt å kunne snurpe igjen. Er brukt ned til - 1 og da frøs jeg. Hadde vel og merke lagt meg med den som dyne fordi det var pluss på kvelden, og så slo det kraftig om på morrakvisten. Da jeg våkna iskald i 5 tida var det ikke mulig å få varmen igjen selv om jeg snurpet meg inn. 

Helsport Rago winter vinterposen i dun. Kjøpt fordi den også fikk plass i 70L sekken jeg hadde før, og fordi den er romslig nok til at jeg kan ha dunklær inni. Var med Rago at jeg også opplevde hvordan en god sovepose skal kjennes ut, for den er helt suveren på komfort. Har tatt over for Robensen i høstmånedene når jeg forventer 1-sifret temperatur (da som dyne). Det gir meg en ekstra trygghet med den ekstra marginen denne soveposen gir i tilfeller hvor jeg måtte bli våt og kald, og har behov for litt ekstra varme. Pakker soveposen inn i en skikkelig tykk og vanntett pakkpose og er dermed ikke redd for våt pose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 3.3.2023 den 21.43):

Kan komme tilbake med utvalget senere men hvorfor tror jeg jeg kan oppsummere kanskje kort for alle de jeg har:

 

For å holde meg varm om natta mens jeg sover og får hvile på tur...

Tilbake til utvalget:

1. For de kaldeste vinterturene: https://www.outnorth.no/mammut/denali-mti-5-season Stor, tung og varm. Dunallergi sørger for at jeg må velge det tyngre alternativet med syntetisk isolasjon, men det spiller ikke så mye rolle. Det viktigste er at jeg holder varmen om natta under vinterturer i Finnmark. Og det har den fikset utmerket. Både ved -25 inne i teltet og ved -18 i hengekøye

2. Tresesongs+, eller sommerpose som vi kaller det i Finnmark hvor vi gjerne har 3 sesonger i løpet av en helg...: https://www.outnorth.no/mountain-hardwear/hyperlamina-torch-l Brukes stort sett tidlig på året og på jakta på høsten hvor det fort ryker ned i -5 om natta, men kan være med på de sommerturene på fjellet der det er fare for nullføre.

3. Tresesongs-, også hovedsaklig til sommerbruk, men velges når man er såpass heldig at været i Finnmark ligger stabilt over 7 grader om sommeren: https://www.mountainhardwear.com/p/lamina-eco-af-30f%2F-1c-1938511.html

4. For hyttebruk: https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/soveposer/sovepose-4-c-2000034936 Benyttes i all hovedsak på hytter og andre oppvarmede steder når han har behov for en kjapp måte å sove på i stedet for å drasse med sengetøy osv. 

5. Har også en Ajungilak Igloo fra tidlig 90-tallet som tidligere var den som ble benyttet der pose 2 over nuh er førstevalget. Den har gjort nytten sin i utrolig mange år, men holder nuh dessverre ikke kulda ute lengre på de kaldeste høstturene, så den brukes nuh som reservepose, men brukes innimellom i 2-posesystem for guttungen på vinterturene. Tør nesten ikke tenke på hvor mange overnattinger den faktisk har gjort så er nesten utrolig at den fortsatt er i live. Ikke gjort noe annet med denne enn å bytte drager på glidelåsen...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak Favoritt, hatt siden barndommen. Ingen anelse om temperatursoner. Nærmer seg 40 år. 
brukes i sommermånedene når det ikke skal bæres. Familiecaming osv. 

 

Helsport Lom, lett liten syntetisk pose. 12gr comf.temp. Brukt et fåtall ganger. Kjekk som forsterkningspose over posen til ungene.

 

Helsport Rago Superlight, satte ny standard for sovepose for min del. Veldig komfortabel, men for kald for meg når det er like under 0 grader. 
 

Helsport Rago X-trem, ble kjøpt fordi jeg er veldig fornøyd med Superlight versjonen av «samme pose». Bedre enn Høie-dyna mi hjemme i senga! Egentlig for varm for vinteren her på sørvestlandet.

 

Endret av KjartanE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her startet alt med den velkjente Ajungilak Igloo. På midten av 80-tallet tror jeg denne soveposens markedsandel nesten kunne sammenlignes med NRKs før TV2 kom. Min ble brukt både sommer og vinter, var det kjølig tok man på seg klær, var det varmt ble den brukt som dyne. I kombinasjon med gode gamle Isbjørn underlag (grønt/hvitt) eller Bamse (?) Underlag var det uslåelig. 

Så ble jeg større, og Ajungilak Tyin ble kjøpt en gang på 90-tallet. Sammen med en enorm Thermarest (husker ikke modellnavn, men har den fortsatt), en tidlige (90-tall) oppblåsbar sak på over 6 cm tykkelse, og lang nok for en kar på 189 cm, ble vinterfjellet erobret.

Slik gikk noen år, frem til 2010-ish da jeg langsomt innså at vekt og volum også kunne være vesentlig faktorer når man pakket sekk.

En Helsport pose i dun, t-lim på 0 og vekt på ca kiloen ble handlet inn. Denne ble snart erstatter med en Marmot-pose. Ingen av disse var noe særlig suksess, med unntak av Marmot-posen som ble solgt for mer enn jeg kjøpte den for. 

Idag veksler jeg på Hammockgear Burrow 30F (-1C) quilt for vår, sommer, høst og Cumulus Taiga 480 (-14C) for høst, vinter, vår (men lite vinter for tiden). I tillegg supplerer jeg alltid med lakenpose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ajungilak Tyin Winter, frå midten av 90-talet, som "bålpose" /overnatting i skogen haust og vinter. Glidelåsen rauk i 2004. Då sydde eg glidelåsen igjen og har aldri fiksa den etter det😅 Fungerer utmerket som kortturpose i furuskogen👌

Mountain hardwear hyperlamina spark. Ca 600gr. Gått ut av produksjon, merkelig nok. Fantastisk pose til sommarhalvåret. Blir også brukt i den kalde årstida, då saman med ein Nordisk Oscar - 2. (desse to i lag, veg i underkant av 1,5kg med trekk) og har fungert greit ned mot 20 kalde. 

Stappar i tillegg fotenden ned i sekkeposen, for meir varme👌

Har også ein isbjørn Jan Mayen med 90cm glidelås, kjøpt ein gong tidleg på 2000-talet. Har brukt denne ganske lite, men til gjengjeld vore god å ha når nåla bikkar 30kalde.

Som oftast brukar eg hyperlamina og Oscar, kvar for seg, eller i kombinasjon og i tillegg med Tyin om det er verkeleg kaldt. 

Isbjørnen i seg sjølv er rundt 3,5kg og er uhorvelig lite pakkevennleg🥴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmpeace Viking 600. Bra dunpose for tempreaturer fra null og oppover. Holder ned til noen få minus om jeg sover med dunjakke og varm bukse. Er også fin som dyne på sommeren.

Cumulus Alaska 1200. Vinterpose i dun med doble H-kammer og 1/4-dels glidelås for minst mulig kjangs for kuldebroer.

Det er alt jeg trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rab Neutrino 400 (comfort -1C) sommerposen

Helsport Rago Winter Down Long (comfort -10C) skuldersesong

Helsport Rago Down Xtreme Long (comfort -16C) vinter

Helsport Svalbard Long (comfort -29C) kald vinter

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører bare to*:

Cumulus x-lite 300 (475gr): Overfylt med 900FP hydrofobisk dun. Går ned til -2C. Brukes mellom juni/sept.

Western Mountaineering Ultralite (820gr): Går ned til -7C. Ufattelig god kvalitet og ekstremt fornøyd med denne posen.

*Er på leting etter en -15/-20C pose til vintersbruk så fortsett å fylle på denne tråden, folkens.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene som brukes av meg:

Western Mountaineering Summerlite (0 C)

Posen som blir mest brukt. Har brukt den ned til -7 med ullundertøy og liner. Sov bra og frøs ikke, men tror forholdene var optimale. Flott i hengekøya. Helgående baffel, så kan regulere dunmengde på over/undersiden av posen.

Zpacks quilt (-7 C)

Nest mest brukt, men er nok på vei til å bli posen som blir mest brukt. Det er greit å ha litt å gå på, da dagsformen lett kan variere og dunposene har en tendens til å lett trekke vann (svette og kondens), med dertil reduksjon i isolasjonsevnen til posen. Flott i hengekøya. Helgående baffel, så kan regulere dunmengde på over/undersiden av posen.

Western Mountaineering Versalite (-12 C)

Herlig fluffy pose som brukes i overgangen høst-vinter og vinter-vår med mye overlapping mot vinteren. Helgående baffel, så kan regulere dunmengde på over/undersiden av posen.

Western Mountaineering Kodiak GWS (-18C C)

Enorm pose der jeg kan sulle rundt og vri meg akkurat som jeg selv vil. (Har i hvertfall 3-4 360'er i løpet av natta..) ble kjøpt inn i fjor og fikk ilddåpen for noen uker siden i 30'ish minus som kaldeste (målt i innerteltet) der liner, ulltøy og VBL ble brukt. Lå og svettet i posen (blir ekstra klamt med VBL), så måtte lufte.. Helgående baffel, så kan regulere dunmengde på over/undersiden av posen.

Western Mountaineering Puma GWS (-32 C)

Jeg hadde originalt 2 Puma poser, men siden jeg sover veldig varmt, og at temperaturen på turene mine ikke har dratt seg ned i passende temperaturrange for disse posene, så har de ikke blitt brukt så mye. Da har Versalite'n blitt med i stedet sammen med byvy. Solgte derfor den ene og kjøpte Kodiak'en.

Beholdes fordi 1. Jeg håper fortsatt å få dratt med madammen på vinter tur, og da må jeg ha varm pose tilgjengelig. 2. Må teste og se om Kodiak'en kan erstatte Puma'en helt.
 

Siden jeg sover veldig varmt, og dertil svetter tilsvarende så er jeg avhengig av å bruke VBL eller tilpasse posene til å være i grenseland temperaturmessig. Men jeg ønsker å ha litt å gå på. Har med dun jakke og bukse (vinterturer) / Arteryx Atom LT Bukse og jakke (Vår, sommer og Høstturer) + jerven mini hunter, så har bekledning som kan kompanseres med.

 

Poser som brukes av familien:

I tillegg har jeg/vi en Ajungilak syntetpose (-2 C) som får lite brukstid, hovedsakelig som overnattingspose for ungene for skoletur eller lignende. 
 

Og for å redusere vekten så ble Helsport Alta Jr posene byttet ut med Helsport Rago Superlight Poser (-7 C) for 3 av ungene (som også sover varmt). Kjøpt knapt brukt og på tilbud til veldig gode priser. God kvalitet på stoff og dun, men har dessverre ikke åpne baffler slik de tre første Western Mountaineering posene ovenfor. Veldig fornøyd med disse posene, men de er ikke på høyde med WM 🙈

Som det kanskje kan leses ut fra overstående, så har jeg en forkjærlighet for WM, og har dunjakker, dunbukse og dunbooties fra de. Fantastisk kvalitet og komfort. Jeg anbefaler produktene på det aller sterkeste.
Om man er tålmodig kan man finne produktene på tilbud. Jeg har kun kjøpt Kodiak'en til fullpris. Resten er kjøpt for 30-50% salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg oppgradert.

1. Vinterpose: Cumulus Alaska. Skreddersydd lengde. Husker ikke hvilket nummer den har, men den har T-lim rundt 20 kuldegrader og doble H-kammer slik at det er tilnærmet umulig å få kuldebroer. 1/3-dels glidelås. Denne posen oser av kvalitet. Kjøpt i 2018. Dette er all vinterpose jeg noen gang trenger. 1650 gram

2: 3-sesongs pose: Warmpeace Viking 600. En bra pose, den har vert mye brukt. Ikke minst er den enkel å vaske på dunprogram og tørke, slik at den får tilbake all loft og blir god som ny! :) 

Hadde faktisk tenkt å bytte den i en Thermarest Corus 20, som jeg leser så mye bra om. Men da jeg mottok den så jeg at Warmpeace posen var mye mer vellfyllt med dun og hadde mye mindre coldspots, så da gikk Thermarest i retur.

Warmpeace posen har god plass, god nakkekrave, god hette, lang glidelås og blir kanskje med resten av livet. 1100 gram.

3: Helt nytt, en quilt, jeg bare må prøve. Jeg sjekket ut både Thermarest Corus 20, og Cumulus 450, men ingen av disse var i nærheten av å være fyllt med så mye dun som Enlightened Equipment Revelation -12C. 760 grams tykk dundyne som er fullstappet med 850 cuin dun, ingen coldspots og veldig bra tykkelse! Får jeg dette til blir det mye varme for 760 gram inkludert stroppene. Stoffet er hysterisk tynt, dette er ett relativt skjørt lettvektsprodukt. Gleder meg til å prøve i morgen!

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene jeg bruker

Mammut Denali MTI 5-season: Et beist av en sovepose, veier 3650gram oppgitt til -32. Har sovet ute under åpen himmel ved -31, var kaldt til nesa. Er som å ligge under ei vektdyne.

Helsport Alta Winter Superlight: Oppgitt til comf -9 rundt 1800gram med pakkpose. Komprimeres relativt bra til å være synt. Brukes hele året til forskjellige forhold.

Forsvarets M85(tror jeg): Robust, tar mye plass, veier rundt 3000gram. En pose man slipper å være redd for, kan brukes rundt bål osv. Har brukt den en del i kombinasjon med en annen tynn syntpose på vintertur.

Robens Couloir 350: Kjøpt nå nylig, min første dunpose. Comf temp 2 grader oppgitt til å veie rundt 800gram. Blir spennende å prøve, håper det blir en fin 3-sessongers pose.

Har noen andre poser som jeg ikke husker navnet på, blir brukt til ymse greier.

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MCKINLEY · TREKKER 10: Jeg brukte den helt i starten ned til 2 grader, men komfor er rundt 10 vil jeg tro. Kostet bare 600 på XXL for 650 gram. Greit sted å starte for min del.

Mountain Laurel Designs SPIRIT QUILT 28 °: Jeg har brukt den greit ned til -8. 245$. 737 gram for XL størrelse. Som overtrekk med Trekker 10 nevnt ovenfor var jeg veldig varm i -12, se video under, men tror den komboen går fint ned til -15, om ikke mer. Også muligheten å pakke 2 mindre poser enn èn større er forfærdelig deilig. Tetris logikk ¯\_(ツ)_/¯

Mountain Laurel Designs FKT QUILT: Den mest brukte turdynen jeg bruker, ned til frysepunktet. 230$ for XL utgaven. +25$ med poncho hull. Veier 480 gram for XL. Det værste med tur for meg er kanskje morningen. Det er få ting jeg setter mer pris på enn å stå opp på en kald morning, lage frokost, drikke kaffen, pakke sammen alt, mens jeg fortsatt er i den varme dynen pgr. av ponchohullet. Også, tett tåke om morning/våt snø har null effekt på det syntetiske, som gir meg muligheten til å sove under åpen himmel mesteparten av tiden her på Østlandet. Telt blir bare brukt på vinter i Hardangervidda nå. Det eneste kjipe er at jeg ble nesten løpt over at et par rådyr som ikke så den grønne dynen på bakken klokka 6 om morningen. Vi skvatt til all mann, og den ene rådyret hylte fæl. xD Vi har en del elg her, så nå sover jeg med et øye åpent. 

Jeg skulle ønske jeg kunne bli overbevist om dundyne, da jeg hører mye begeistring over det, men mot det jeg allerede får i vekt, pris, robusthet så virker det noe marginalt. EE Revelation til Marius Engelsen^ frister, men robusthet i vær er noe som jeg setter stor pris på. Jeg er nysgjerrig på hvor mange dager det ville ta før hydrofobisk dun ville mistet varme-evne i forholdene i videoen. Pgr av uvær hadde jeg ikke mulighet til å tørke posen i en uke. Både Revelation og MLD dynene bruker stoff av 10d med DWR, så de har noen likheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.