Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor bruker ikke alle en kvistbrenner?


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Støttes! Etter at jeg begynte å bruke kvistbrenner står alle de andre kokeapparatene på hylla. Eneste jeg av og til har med i tillegg er en Trangia spritbrenner og en skvett rødsprit om det er veldig vått vær, i tilfelle jeg vil ha varm mat eller drikke i en fei uten å lete etter tørr ved. Spritbrenneren brukes i kvistbrenneren. Er været usikkert samler jeg ellers opp litt tørrkvist mens jeg går. Og øksa kan bli igjen hjemme.

Bål er flott som kos og varme i den kalde årstiden med lange, mørke og kalde netter. 

En annen detalj er at en kvistbrenner må fungere flott i en lavvu i stedet for vanlig bål, nettopp på grunn av bedre kontroll. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig skrevet! 

Ble solgt, jeg. 

Tør ikke engang se på en fyrstikk så tørt som det er på vidda nå, men neste sesong / til høsten så hadde dette vært utrolig gøy å prøve. 

 

Er det mulig å få kjøpt din variant noe sted? 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra @Tom42 - Vi har to kvistbrennere, en Toms Wood stove MK II og så har vi benyttet en nyinnkjøpt BarbiQ grill som er utrolig bra for matlaging. 

Vi er på samme lag som deg og benytter primært kvistbrennere. Det er noe med kosen med levende flammer også som vi i nord i hvertfall kan trøste oss mye med for tiden! :)

Det er veldig lettvindt å drasse på og setter lite spor etter seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne "finn en kvist"- leken som argument på hvorfor ikke ha med en kvistbrenner?  😁

FB_IMG_1524151876999.jpg.1c3207593e6f56e459fad4d66f83b190.jpg

Men på enkelte turer så frister der absolutt å ha med en slik en. 😃 Dog under forutsetning på at man samler tørr/nedfallskvist. Med mengden stubber og kvesta trær rundt enkelte populære teltplasser så blir blir jeg bare trist av hvordan "friluftsmennesker" kan herpe naturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, øyvindl skrev:

Nydelig skrevet! 

Ble solgt, jeg. 

Tør ikke engang se på en fyrstikk så tørt som det er på vidda nå, men neste sesong / til høsten så hadde dette vært utrolig gøy å prøve. 

 

Er det mulig å få kjøpt din variant noe sted? 😊

Jada.  bare send en PM med navn og adresse så skal jeg snakke med produsenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Kan nevne "finn en kvist"- leken som argument på hvorfor ikke ha med en kvistbrenner?  😁

 

Det er egentlig utrolig lite man trenger for å koke en liter vann. Jeg har en knusktørr bjørkekubb som er bare 10 cm lang, som er knusktørr, som jeg bruker å ta pinner i fra når vi drar på turer og det er utrolig få sånne pinner man egentlig trenger for å koke opp en liter vann. Mulig det ikke kan måle seg med gass, men det er mer kos!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Kan nevne "finn en kvist"- leken som argument på hvorfor ikke ha med en kvistbrenner?  😁

FB_IMG_1524151876999.jpg.1c3207593e6f56e459fad4d66f83b190.jpg

Men på enkelte turer så frister der absolutt å ha med en slik en. 😃 Dog under forutsetning på at man samler tørr/nedfallskvist. Med mengden stubber og kvesta trær rundt enkelte populære teltplasser så blir blir jeg bare trist av hvordan "friluftsmennesker" kan herpe naturen.

Det ser ikke ut til at denne leirplassen er så populær.  men jeg vi anta at på din vei opp ura burde finnes bra med einer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være tydelig så må jeg få frem at jeg synes kvistbrenneren din er helt topp @Tom42 👍

...men jeg mister lysten på vedfyrt varme når jeg går f.eks. i Finnemarka og ser hvordan enkelte skamhugger trær for å få litt ved, eller finner 5 forskjellige bålplasser med noen få meters avstand. Dette bryter skikkelig med sporløs ferdsel for min del. (Tror forresten heller ikke noen av de nevnte skamhuggerne er medlemer på Fjellforum.no for å være tydelig på det også.)

Når det er sagt så er jo kvistbrenneren et fullgodt alternativ til bål, som man ikke trenger å kveste trær for å få fyrt opp i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen skepsis til kvistbrenner var først og fremst muligheten til å lage mat i fuktig vær, men jeg har likt konseptet siden jeg oppdaget dem. Første tur jeg hadde min med hadde jeg primus i backup, men de 2 siste årene har jeg kun hatt kvistbrenneren i sekken. Har jo lært etter hvert at selv om det regner og er fuktig så tørker ved under en tarp eller i forteltet, og våt never tørker i bukselommen mens man går.

Når man har fått fyr så er tørre kongler fint til å skape jevn varme etter min erfaring, og noen steder er det store mengder av slikt. Funker hvertfall veldig bra i min solostove.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyre opp et lite bål er vel enklere enn å bære med seg dette her? Blir mye styr bare for å få seg en kopp kaffe i forhold til multifuelbrenneren. Njei, ikke min greie.

Jeg blir alltid negativ i varmen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg ei lita sammenleggbar sag fast i tursekken. Når jeg av og til tar døde greiner fra stående trær bruker jeg sagen, og kutter greina et par cm. fra stammen. Da slipper jeg å la treet bli stående igjen som et katastrofeområde. Ser mye ryddigere ut enn å bare brekke av eller hogge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Sant, men veldig mange pakker jo ikke ting inni brennkammeret når de transporterer den.
Plass til mye i det hulrommet :)

Men hvordan er den til å koke grøt i? Eller fisk? Joda, jeg vet at det er en vannkoker, og som det er den genial. Men jeg foretrekker min lille BushBox i titan, eller min SoloStove.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hege P. skrev:

Men hvordan er den til å koke grøt i? Eller fisk? Joda, jeg vet at det er en vannkoker, og som det er den genial. Men jeg foretrekker min lille BushBox i titan, eller min SoloStove.  :)

Kun brukt min til å koke vann med til te, kaffe, Real og potetmos.
Kellyn brukes pga koseverdien like mye som pga effekten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg på kvistbrenner, men karrieren ble kort. Har tilgode å finne god tørr ved uten å måtte ta den med selv, og med et lite vindpust fikk jeg ikke fyr i den tørre veden en gang. Krever mye sanking, og varm lunsj tar fort en time å få i gang. Da ble en lett gassbrenner enklere og raskere. I tillegg er det som oftest helt trygt å bruke en gassbrenner i disse skogbranntider bare man er litt bevisst på hvor man setter seg. Kvistbrenneren er avhengig av kvistene man finner og mange av disse er fuktig nok til å skape mye røyk, eller mye gnist. Da er det fort gjort å starte brann, eller gi inntrykk av at man har det. Med dertil egnet respons.
 

Utgangspunktet er jo ganske bra, men hvis jeg likevel må ha med en backup-brenner så ser jeg ikke helt poenget. 

Hilsen ikke-frelst og røykhater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, Thoreau skrev:

Hva er det der for et melkespann? Må være noe amerikanerne har kommet opp med for bilvei-camping.

Ekte friluftsfolk kan ikke gå rundt med Alfa Laval på ryggen.

Kutt ut "Rambo" og "Kjell Kjekken" oppførselen så gidder kansje folk å svare deg!
Om ikke så benytt Google og finn svaret selv !

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en Bushbuddy en måneds tid i Femundsmarka for noen år siden. Funka fint til alt der ikke varmen må reguleres nøye. Eneste jeg brukte gassen til var steking av pannebrød med mye olje og "lav" temp.  Link Bushbuddy: https://bushbuddystove.com/

 

Ble overrasket hvor lite brenne som skal til for å koke opp vann til middag og kaffe :)

Her i sør er det så tørt nå at jeg såvidt våget å poste denne ;-D

 

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Ble overrasket hvor lite brenne som skal til for å koke opp vann til middag og kaffe :)

 

Ja, tror jeg kan koke opp full kjele (1,4 liter) i Kellyn med samme mengde kvist man trenger for å fyre opp et bål.

Pokker, nå fikk jeg lyst på en Bush Buddy 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gleder meg at så mange reagerer positivt på innlegget om kvistbrenneren.  Registrere at det også er en viss skepsis - ikke minst når regnet høljer ned.  Men ved som har tørket på rot forblir tørr. 

I et læger som jeg frekventerte i fjor lå det mange stokker av tørrgran på taket - uten noen form for tildekning.  men den var knusk tørr - bare å knerte opp og putte i ovnen.

Bildet er fra et annet læger.

1017236480_Knutsbu(640x480)(2).jpg.3e8c01d239527f83b3db456f7e7b9783.jpg

Slik er all ved som har tørket på rot.  Tørrkvister f eks.  En vinter hadde regnvær dekket grankvistene med et ispanser.  Men da jeg hadde fjernet det og skrapt vekk det ytre laget brant veden , om ikke lystig - så brant den.

På vidda finnes en mengde einerbusker.  Og i disse finnes mye tørt.  Men la deg ikke lure.  En grein kan omtrent mangle all bark, men det er fremdeles liv i den.  Kjennetegnet på tørt virke er at den brekker lett.  Og om du begynner å sanke kvister når du nærmer deg leirplassen tar det ikke lange tiden å finne nok brensel.  jeg har med et lite tau som jeg binder rundt veden

1272812571_57ac054ce192a_8(640x480).jpg.ae712c01f7a2fe6dd059cbfed38b2fb91.jpg.4d2a6f17f90d1a08d92d0747104eef83.jpg

Når jeg klargjør veden for bruk, brekker jeg den sakte og river mest mulig.   eller jeg setter kniven i en sprekk, og kløver på den måten.  Da får du finne flater som brenner lett.

I tillegg har jeg alltid med meg et lite reservelager i sekken.  Nok til å koke kaffe ++.  Veden er utrolig drøy - som mange skriver.

Bildet er fra hjemkomsten

 821136728_57ac051cccc5f_1a(640x480).jpg.371c2cda64e37cbfc02ea3f5d1b7fbe91.jpg.89158b224b4878e1a0abf17bf4979d21.jpg

Så min oppfordring er nå som før.  Reis på tur og ta med din vanlige primus ol, i tillegg til kvistbrenneren.  Da har du gardert deg, og jeg kan garantere at du blir positivt overrasket .  

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.