Gå til innhold
  • Bli medlem

perbl

Aktiv medlem
  • Innlegg

    70
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

25 Neutral

Om perbl

Profile Information

  • Gender
    Not Telling

Nylige profilbesøk

1 444 profilvisninger
  1. Primus Omnilite TI som primært fyres på bensin. Min foretrukne brenner, så slipper jeg å styre med halvtomme/fulle gassbokser. Fyres også av og til med gass MSR Pocket Rocket 2 lettvektsbrenner som passer ned i liten kjele sammen med gass, og ofte blir med på sykkelturer eller lignende der jeg ikke vil pakke mer enn nødvendig Jetboil MightyMo ble impulskjøpt da Omniliten streika og jeg hadde bruk for brenner, som nevnt i en annen tråd her. Vil vel fylle litt samme behovet som Pocket Rocketen, men liker at denne har noe større flate for flammen, og kan jo være praktisk med piezo sålenge den funker Vargo Triad knøttliten sak som kan bruke enten tabletter eller sprit avhengig av hvilken vei man snur den. Kjøpt litt på impuls for å teste ut et skikkelig lettvektsoppsett, men jeg er for glad i litt mer effektive ting til at denne blir mye brukt.
  2. Poeng det forsåvidt, var mer det at vi har vifteavtrekk i arealet jeg tenkte på som relevant til gass og lekkasjer. Men jeg er ikke sikker på om det vil være bra nok til å fjerne gass som legger seg ved gulvet. Sprinkleranlegg var mest relevant for å slukke ting før det rekker å smelle ved en brann. Men tror uansett jeg skal fortsette med sofaen framover
  3. Jepp, er det jeg og håper. Har en ganske ok ventilert og sprinklet kjellerbod, men likevel i tvil om det vil ta unna tung gass som blir liggende. Og tror det skal mye til før det blir veldig varmt nede i sofaen her.
  4. Det var akkurat det, jeg skulle gjerne visst akkurat hva som var grunnen Kanskje var det en liten luftlekkasje mellom leppa på flaska og pumpa som ordna seg med litt silikon, kanskje var det at jeg fikk ut akkurat det lille rusket som tetta dysa da jeg skrubba godt for andre gang nedi kammeret under dysa. Må fyre litt før jeg tør å ta den som eneste varmekilde på turer der jeg "må" ha fungerende kokemuligheter (nå er jeg mer en glamping-dude enn ekspedisjonskar da, så neppe så stor fare for liv og helse).
  5. Fin diskusjon, og interessant for oss som ikke bor i enebolig med garasje. Må innrømme jeg har synda og lagret i kjeller som leilighetsboer, men har i det siste hatt halvfulle boksene stående i utesofaen, da jeg har en rottingsofa fra Ikea med avtagbare seter og plass nedi. Forhåpentligvis er det luftig nok nedi her til at det ikke blir altfor varmt når sola står på sofaen. (Jepp, fullt klar over at det bør vaskes nedi her etter vinteren )
  6. Skaffet en ny flaske med fuel nå. Demonterte og smurte opp o-ringene mellom flaska og pumpa, samt den som sitter i tilkoblingen og den som er i bunnen av pumpa. Testet først med ny fuel uten problemer, deretter bytta jeg til den gamle flaska, og jaggu funka den og. Så enten var det de tilsynelatende ok o-ringene som hadde godt av smurningen jeg mest anså som symbolsk, den siste rensen jeg gjorde forrige helg, eller så er det noe i klimaet som fortykner bensin ute på blankbøgda i Oppdal Tror uansett jeg skal prøvefyre denne grundig et par ganger før jeg tar den med ut som eneste varmekilde igjen, evt safe med å ta med gassdyse og en liten 100g gassboks. En kaffefilterrens av den gamle fuelen kan kanskje også være verdt å gjøre for sikkerhets skyld i tilfelle det er noe der som tettet.
  7. Ja, jeg finner liksom ikke så mange som beskriver lignende problem, som regel løser ting seg ved en rens av dyse, men her testa jeg jo også en helt ny en, samt en større en som kun har brent gass tidligere og bør være rimelig fri for smuss. Hvis du tenker på å teste pumpa, så spruta det nå greit med bensin i det jeg prøvde å koble den fra (utendørs og med briller på ), så det virker nå som trykket er der. Det pibla også bra med bensin nede i kammeret på primusen da jeg åpna etter å ha fjerna dysa, så jeg heller fortsatt litt til at problemet er isolert til den delen av systemet. Demonterte nå og så etter gele- eller fettavleiringer i går, men var ikke i stand til å finne noe utover veldig overfladiske forurensninger jeg neppe tror vil påvirke systemet noe, men skrubba nå godt nede i kammeret med q-tips med alkohol i tilfelle det skulle være noe som var der. Jeg tror jeg skal se om jeg får lånt meg noe bensin fra en annen flaske og teste med det.
  8. Har en Omnilite TI som ikke er ekstremt mye brukt som jeg ikke fikk start på i helga. Fylte på renset bensin (Primus sin egen fuel) og pumpa opp trykk, bare for å se at spruten for å forvarme stoppet etter kort tid og knapt spruta ut nok til å forvarme. Det ble også lite action da jeg prøvde å åpne igjen da flammene ga seg. Brukte jeg multiverktøyet for å løsne på dysa, kom det bensin når resten av systemet sto åpent. Prøvde også å pumpe ekstra, men det så ikke ut til å hjelpe, men pumpa virker nå å være helt i orden, det er bra med trykk i flaska. Problemet virker å være at det tetter seg under/i dysa, men etter demontering og rens av både dyse og spindel, samt montering av både ny 0.32mm og å teste å bruke 0.36mm-dysa består problemet fortsatt. Med en gang jeg åpner for å forvarme, spruter det, men det går raskt over til bare litt pipling og så null action. Er det noen som har vært borti lignende problem der det er kvaliteten på bensinen som er problemet? Det er ei flaske som har stått i 5-8 år tipper jeg, og som har fungert feilfritt tidligere. Det kan nesten virke som noen har tilsatt gelatin i bensinen min For helgas behov ble det derfor et impulskjøp av en Jetboil MightyMo og en gassboks, og da jeg testa gassboksen på Omniliten fungerte den fint, så det er ett eller annet med bensin som er problemet her.
  9. Expeds chair kit må vel sies å være litt ekstra vekt, men steike så behagelig det er å lene seg tilbake i stolen i teltet
  10. Helt klart mye politikk inne i bildet, men det forhindrer meg uansett ikke fra å gjøre meg opp min egen mening, som jeg mener er kvalifisert utfra egne observasjoner og det jeg finner av studier. Vannkraft er også et vanskelig tema. Ingen vil ha ustabil kraftforsyning, ingen vil ha miljøfiendtlig strøm, og ingen vil ha infrastruktur og anlegg for å produsere miljøvennlig strøm i sitt nærområde. Og det på mange måter rasjonelle valget kjernekraft er det hvertfall ingen som vil ha
  11. Mye bra tips, men såvidt jeg har sett ingen som har med batteri? Iom at jeg har et par førstehjelpsbager som brukes til alt fra vandring til sykkel og topptur, er det veldig greit å ha et par ekstrabatteri liggende som passer både til hodelykt og skredsøker i hver av dem. Begge deler bruker AAA-batteri, så greit å ha muligheten til å bytte skulle ting gå tomt, selv om jeg gjerne har med et ekstra sett batteri uansett når jeg husker på det. Sånn bruksmessig har jeg hatt mest bruk for enkelt sårstell, så har passet på å ha gode strips, plaster/kompresser og en grei ladning servietter for å rense sår i mine kit. Heldigvis ikke skadet meg alvorlig så langt, men har gått på et par smeller med seriøse skrubbsår med litt dybde som gjerne burde ha vært renset litt der og da, framfor å vente til jeg kom hjem, så akkurat dette er noe jeg har prioritert i førstehjelpsett.
  12. Dette er mye mer produktiv argumentasjon, selv om vi sikkert ender opp uenige. Min overbevisning er at slitasje blir det uansett om man sykler eller går. Og at konsekvensen av å være mot sykling i nasjonalparker, i såfall må være at en også er i mot at flere skal oppdage hvor flott det er å bevege seg der til fots, da det (etter min mening basert på uavhengige studier utført av andre enn syklistorganisasjoner) er stadig mer som tyder på at mengden slitasje per bruker er ganske sammenlignbar mellom sykkelturist og fotturist. Jeg tror ikke det er sånn at vi vil se de samme volumene i nasjonalparkene om det gis adgang til sykling, da det er helt uaktuelt å skulle tilrettelegge stier i en slik grad at det vil tiltrekke seg de store mengdene. Høyfjellssykling utenom nasjonalparkene er et ganske snevert fenomen, der jeg aldri kan huske på å ha møtt en annen syklist der det allerede er tillatt. Det blir rett og slett for knotete og teknisk for de fleste, så jeg tror gnisningene man ser mellom brukergrupper også vil være marginal. Bymarkene er i en særstilling pga volumet og den lette tilgangen, noe som både gir økt behov for tilrettelegging, samt øker mengden synlig slitasje. Konfliktsmessig er det også i en særstilling, jeg registrerer hvertfall en helt annen skala på konflikter mellom brukergrupper på motorveivolumet i bymarkene enn vi ser på vidda. Enten det er gående vs syklende, birkentrenende skiløpere vs barnefamilier på ski eller uansvarlige hundeeiere uten bra kontroll på bikkja. Jeg tror opplevde brukerkonflikter fra f.eks Gråfjellrunden i Trollheimen er mer representativ for det vi vil se i fjellet enn det man kan oppleve i Bymarka rundt Trondheim.
  13. Det er først og fremst i endel motbakker jeg ser for meg at jeg kunne ha holdt noe høyere hastighet ja. I det meste av nedoverbakker jeg kan holde en viss fart er det mer fysikken i dekkgrep, sykkelteknikk, terreng etc som hindrer meg fra å kjøre raskere enn farta jeg får gjennom pedaltråkk og evt motorassistanse. Så med tyngre sykkel tipper jeg farta ville gått ned.
  14. Nei, men jeg har vel enda ikke sett noen større undersøkelser som har påvist liten slitasje heller. Så akkurat her er jeg i føre-var-modus. Jeg er som nevnt tidligere litt på gjerdet mtp hva jeg mener om det, og gitt lovverkets noe uklare status per nå, holder jeg meg vekk fra smalsti inntil videre. Skulle vi få god dokumentasjon på at elsykkel jevnt over er sammenlignbart med annen type ferdsel som fotturister og normal sykling, kan jeg godt finne på å endre ståsted. Nå er det i tillegg til slitasje også aspekter som muligheten til å holde høyere fart endel steder som gjør at jeg har en viss skepsis til frislipp av elsykkel, selv om man på smal og teknisk sti nok heller ender opp med å kjøre saktere i mange tilfeller, hvertfall i utforkjøringene grunnet den høye vekten.
  15. Nei? Det at det ikke er plass til vogntog er noe vi kan finne ut gjennom systematisk analyse av veien, og det er i mine øyne da åpenbart at man bør legge restriksjoner. Litt det samme som at jeg er overbevist om at vi burde forbudt hest i mange områder, gitt at volumet hadde vært like stort som gående (og syklende). Det er mye god dokumentasjon på at hest sliter mer. I dag kom forøvrig miljødirektoratet med anbefaling om fortsatt restriktivt holdning til elsykkel, og det er en holdning jeg helt ut kommer til å respektere, selv om jeg (snart) har elsykkel i hus.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.