Jump to content
IGNORED

Svea 123


gjerris
 Share

Recommended Posts

Gratulerer :twisted:

123 Er en brenner for bensin. Du kan kjøre den på 4-takt miljøbensin (alkylatbensin), primusbensin, colemanfuel. heptan og i nødsfall bilbensin.

Heller du parafin eller andre mindre lettantennelige væsker så vil du slite en stund intil veka som ligger inni der har fått hovedsaklig bensin i seg.

Forøvrig er det bare å fylle opp 2/3 full tank med bensin, åpne dysa, og varme tanken med hendene til spritskåla er vel halvfull, steng ventilen og fyr på, når det nesten har brent ut så åpner du ventilen. etter et par minutter har du full effekt.

Har du fått med pumpe så går det fortere, og du kan oppnå full effekt med en gang forvarminga er over.

Har en klone selv, og det er utrolig hvor enkel og driftsikker den er.

dsk

Link to comment
Share on other sites

Må ellers frå gratulere med tidenes beste primus.

Alt anna er B-vare i forhold til Svea

Du skal lete lenge etter mere stabil og trygg arbeidshest.

Som 3sesongersprimus er den av ypperste kvalitet.

Hvis oppvarmingsbehovet i telt vinterstid er minimalt, holder den til vinterbruk.

Tanken er litt liten, ca 50 minutter fyring.

Vedlikehold av Svea:

Skru av brennerhodet nu og da, og legg det i varmt vann med citronsyre og zalo.

Skyll rent når det ser bra ut.

Ellers er her vidunderlig lite som kan gå galt.

Pakninga på tanklokket er det første som ryker.

Dette tar 3-20 år.

Grafittpakninga er evigvarende, med mindre du kaster primusen veggimellom.

Veke under brennern, må skiftes ca hvert 10. år

Man kjøper ikke originalveke, men bruker tynn bommullshyssing i bunt, med piperenser eller anna metalltråd rundt.

Spør når du skal skifte.

********************************************************

Svea og 8R er kontaktskapende på tur.

Svea kommenteres med: Det der er noe av det smarteste........

8R får kommentaren: Næmmen, staaakar liten.

(8R er boksversjonen av Svea, ser ut som en krympa 111)

Link to comment
Share on other sites

HE HE, takk igjen Rune.

Jeg pakket sakene mine å løp rett i skauen i helgen for å teste Svea123, helt konge!

Jeg skal ta kontakt hvis jeg ikke får ting til.

Har nettopp også kjøpt meg en optimus 96.

Ble overasket over hvor liten den også er. Men men,primusen er i bra stand + boksen som den skal ligge i.

Har lest at det ikke er en bensin brenner men en parafin-brenner?.

Ha en fin helg Rune og dsk.

Link to comment
Share on other sites

96 er parafinprimus.

Tommelfingerregelen er: HVIS DU MÅ SLIPPE TRYKK AV TANKEN FOR Å SLUKKE EN PRIMUS= NIX BENSIN

96 er superliten, og superbra. OBS Brennern kan sette seg fast på "lipstick"

96 har vært laget av primus, optimus og Monitor.

Den siste heter Monitor tourist, produsert i Storbritania, og har løst problemet med brenner som setter seg fast.

I tillegg har Monitor den peneste boksen 8)

Ellers fint du liker SVea 123R. Konstruksjonen er over 80 år, men fungerer fortsatt udmerket.

Ikke rart det blei en klagestorm uten like, da Optimus tok denne ut av produksjon for et par år siden.

Heldigvis er produksjonen igang igjen.

Skaffer du deg en Sigg Tourist for Svea 123 har du et eksepsjonel bra kokesystem.

Søk på E-pray. De er normalt brukt, og koster skjorta, men duverden så de fungerer

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

Har oglet dette forumet en tid med tanke på en Omnifuel eg fremdeles e litt nybegynner på, så da måtte eg no melde meg inn på bare for å takke for hjelpen.

Grunnen til at eg skriver i akkurat denne tråden skjønner sikkert de fleste allerede :)

Det tok ikke lange tiden på forumet før eg kom over et bilde av svea 123, og da dukket det opp gode gamle minner i en fei ser du.

Faren til en kamerat fyrte opp en slik i tide og utide når vi var på hytta. Trodde det var en relik eg, fra før krigen sikkert. Men var mektig fasinert husker eg. Så når eg så at de fremdeles var å få kjøpt, ja daah... var ikke veien lang :lol:

Sitter akkurat og drikker en kopp kaffe traktet på Bodum Santos vakuumtrakter og Svea 123. Var akkurat tidlig nok oppe til å kunne slå av lyset.

Oooh... for et syn! for en lyd! og for en kaffe :) Muligens ikke akkurat friluftskaffe da :)

Svea Dyttet 1 liter vann opp i kaffekolben på litt under 7 minutter, røflig 1:20 min før eg trakk kaffen ned igjen. Totalt med oppsett, priming og trakting ca.10 minutter og kaffen ble så bra eg noen gang har fått det til :)

Bedre enn samtlige youtube instruksjoner på å trakte med vacpot.

Det er kaffe med stil det. 8)

Btw: sikkert best i en annen tråd, men mens eg e no i gang...

Fikk brenneren i går og som den ungen eg e heiv eg på litt 4 takters miljøbensin og fyrte opp. Så bra ut det, men var litt treig å slukke. En liten gul flamme vedvarte opptil et halvt minutt med nøkkelen helt til høyre. Slo meg til ro med at det ikke var noen bensinlukt etter at brenneren var avkjørt men ble jo litt redd for at det kunne være en feil med brenneren.

Fant tipset her om å la den stå med miljøbensin på over natten. Den var raskere å slukke no. Kan det være kun det, at veken ikke var "trutnet," som var problemet?

Anyways, flott forum dette :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Snow Peak Mini Solo titangryte og Svea 123R

Det der så veldig fristende ut! Kan godt tenke meg å ha noe som tar mindre plass enn min Coleman 442 i plastboks + separat stålkjele til lett-turer. (Har ikke funnet noen titankjele som 442'en passer oppi. Legger ved bilde fra kanotur tidligere iår). Hvor kjøper man 123 og den snow peak kjelen rimeligst? Det er vel ikke samme kjele som rei selger under navnet

Hidden Content

? Hvor mange deciliter tar den Mini Soloen?

-Frikk

Hidden Content

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er det samme som Trek 700 mug. Jeg kjøpte min Svea her:

Hidden Content

og Snow Peak Mini Solo her:

Hidden Content

Mini Solo rommer ca. 7,5dl og veier 107gram med lokk, uten kopp.

EDIT: Jeg har også Coleman 442 og etter min mening ligger den i en helt annen klasse enn Svea! Den veier litt mere enn Svea men et par hundre gram har vel ikke så mye å si på kanotur?

Link to comment
Share on other sites

Joda, kombo svea og Snow Peak ser flott ut det... Vil bare av egen stygge erfaring advare mot konseptet. De fleste av oss bruker alkylatbensinen til forvarming av Svea. Selv den reneste miljøbensin er virkelig kjempegiftig selv i små mengder. Er du uheldig og søler med forvarmerbensin eller tørker dårlig etter deg ved påfylling av drivstoff, er du faktisk ganske ille ute om dette havner i kokekaret. Dette er litt usynlige greier pga fordampning.

På en høsttur 2008 trodde jeg at jeg var smart og plasserte Svea i en Trangia kaffekjele. Der fikk jeg av ulike grunner bensindrypp ut av en fylleåpning som ikke var skikkelig påskrudd.

Med blandingen kaffe og miljøbensin ble magen noe løen for å si det litt forsiktig. Har aldri blitt hentet ut av fjellet før...

Link to comment
Share on other sites

På kanotur betyr kiloene ingenting for meg*, men til lett-turer hadde det vært deilig med noe som tok mindre plass enn det jeg bruker nå. Har sett etter titankjele som passer akkurat utenpå 442'n (EDIT: Kanskje SP Trek 1400 passer? Noen som vet?), men ikke funnet.

*(Hadde tross alt 20kg lavvu, 23kg multifuelovn, feltseng osv på den turen. Det var

Hidden Content

til

Hidden Content

for å si det slik, hehe.)

Til frakt av brenner oppi kjele vil jeg absolutt bruke plastpose eller annen tett membran pakket rundt brenneren for å unngå all form for brennstoffsøl ja. Det er vel plass til noe slikt med 123+snow peak løsningen?

-Frikk

Link to comment
Share on other sites

Til frakt av brenner oppi kjele vil jeg absolutt bruke plastpose eller annen tett membran pakket rundt brenneren for å unngå all form for brennstoffsøl ja. Det er vel plass til noe slikt med 123+snow peak løsningen?

-Frikk

Svea går akkurat oppi og sitter faktisk litt fast så noen plastpose rundt tror jeg ikke går. Det finnes sikkert flere titangryter å få kjøpt som er større.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må virkelig si takk til deg _OS_! Her gikk jeg rundt og hadde det egentlig helt greit. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe gassvannkoker til de lette sommerturene (primus Eta Solo). Men SÅ, kommer du hen her, ut av det blå, med de lekre bildene dine, og frister meg til å stedet, mot all fornuft, å kjøpe et gammelt relik av en brenner! Men så pen! Og hvem teller tiden på tur? De 4-5 ekstra minuttene det tar å koke vann, hvem bryr seg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må virkelig si takk til deg _OS_! Her gikk jeg rundt og hadde det egentlig helt greit. Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe gassvannkoker til de lette sommerturene (primus Eta Solo). Men SÅ, kommer du hen her, ut av det blå, med de lekre bildene dine, og frister meg til å stedet, mot all fornuft, å kjøpe et gammelt relik av en brenner! Men så pen! Og hvem teller tiden på tur? De 4-5 ekstra minuttene det tar å koke vann, hvem bryr seg?

Ja Svea er fin den men på tur sommerstid blir den for tung for meg. Måtte likevel poste bildene når jeg fikk Snow Peak for et par dager siden og ble tipset av en venn av meg at de passet som hånd i hanske. Jeg er en av de som ikke har et religiøst forhold til "primuser" og bytter etter forholdene og formen. I sommer skal jeg på tur i Trollheimen og tar med en slik:

Hidden Content

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest PaperCut

Jeg låner tråden litt her jeg. Har kjøpt meg Svea, men har litt innkjøringsproblemer.

Har fyret den hjemme noen ganger rundt 0 grader, men jeg tok den med på norefjell idag for å kunne lage meg litt snadder på turen. Det ble ikkeno snadder på turen...

Først åpnet jeg påfyllingslokket, da jeg antok at det var blitt litt vakum i tanken ved forflytning fra 50 til 1400moh.

Deretter varmet jeg den med hendene og åpnet dysa slik at forvarmings"gropa" ble fylt med bensin. Stengte dysa, tente på og når det var i ferd med å dø hen så åpnet jeg dysa på nytt. Først lagde den "fireballs", og selv om de var kule - så ville jeg heller ha den til å starte :). Deretter begynte den å poffe - ikke noe i nærheten av det jeg fikk til når jeg testet på terrassen.

Det var forøvrig nesten ikke vind der jeg sto - så det hadde ingenting å si. Kan det være at jeg ikke slapp ut nok drivstoff til forvarmingen og at den ikke fikk opparbeidet seg trykk nok?

Link to comment
Share on other sites

Guest PaperCut
Vinterfyring av Svea123:

Monter litt glava i forvarmingsgropa, sånn at du kan forvarme mer.

Ha alltid isolerende underlag under tanken, ellers vil ikke trykket bli bra nok.

Litt avis fungerer udmerket.

Hmm, det er lett å søle litt, og jeg fylte jo forvarmingsgropa full idag.

Har du noe forslag til isolerende, ikke brennbart underlag? :!:

Link to comment
Share on other sites

Har primus 71 selv og veldig fornøyd med den. Dette er slik jeg har forstått det, forgjengeren til Svea brenneren. Fungerer på samme måte men kommer i en metallboks. Ikke testet den i kulda enda men det skal jeg jammen gjøre :)

Link to comment
Share on other sites

Har primus 71 selv og veldig fornøyd med den. Dette er slik jeg har forstått det, forgjengeren til Svea brenneren. Fungerer på samme måte men kommer i en metallboks. Ikke testet den i kulda enda men det skal jeg jammen gjøre :)

Tror dette er brennere med paralell historie. Svea var eget firma. Primus er/var varemerke til B.A. Hjort (BAHCO for de som liker verktøy)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy