Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ryggsekk(er) har du i samlingen din?


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis ikke bare jeg som liker turutstyr, kanskje litt for mye (heh), men som i tråden om hvilke telt man har, hvilke kniv, osv, er jeg veldig interessert i hvilke ryggsekk(er) folk bruker til langturer og dagsturer. Og ikke minst; hvorfor! :)

Mulig det finnes en tråd fra før, men etter et kjapt søk fant jeg altså da ikke. Derfor velger jeg å starte en nå. :) Hvilke sekk/sekker har du, og hvorfor? :)

Mine sekker per i dag (blir som regel noen bytter med åra) er følgende:

 

Vargo ExoTi BOG Backpack | Titanium Roll Top Backpack:

Dette er 'storsekken', som jeg benytter på mange forskjellige måter. Hoveddelen av sekken er ei ekstern ramme av titanium, med hoftebelte og alt, samt en slags "lomme"

hvor man bruker den medfølgende, eller egen, pakkpose. Jeg har valgt å bruke andre pakkposer, i hovedsak fordi de har mulighet til å åpne og tømme for luft når man

ruller den sammen eller etterpå. Alternativt bruker jeg den også uten pakkposen, og bruker rammen sammen med lommene og "bunnen" pakkposen står i, til dagsturer med tarp, ved osv. Kjempekos. :)

vargo-bog-.thumb.jpg.a342c741e8c742a318533e6cd93f01d2.jpg

Gura Gear Kiboko City Commuter 18L+:
Kamerasekken. Enormt fornøyd med denne. Behagelig å ha på, elsker fid-lock magneter over alt. Mye smarte løsninger og knallgod kvalitet.

1468785322_commuter18.thumb.jpg.1b4fe1971d99960f8d9d4534d824b08f.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fishpond Thunderhead Submersible Backpack (med esktra lomme og fester):

"Fiskesekken", men også den jeg bruker mest i hverdagen da jeg bor på Vestlandet og har mer regn enn noe annet i hverdagen. TRU zip er noe seigere å åpne og lukke, men utrolig enkelt å forholde seg til. "Selvreparerende" og alt det der. 100% vann- og luft-tett.

1922915077_FishpondThunderhead.jpg.1786568b5f2f5462c04ef66ccd69b801.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en fornuftig tråd, med mange gode tips allerede i post 1. Den Vargo-sekken var spennende. Hvor store pakkposer kan den ta?

Her er mitt:

Storsekk/vintersekk: 

Gregory  palisade 80l

 

image.png.60281b84b2dba20434aec657652e93bd.png

 

Sommer:

Osprey Exos 58

image.png.6be0a7ba597db8c17bfa5eb00e878d49.png

 

 

Småturer:

Osprey talon 33 eller 22 avhengig av behov. Begge også brukt som jobbsekk, men dette behovet er nettopp avløst av

Jobb:

Silva 360 lap 25l

image.png.76a42e9c4b9d755c2211b5e6a4a03261.png

 

 

 

 

image.png

Endret av ost
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange 😬

HAR:

Salomon Advanced 12 liter (løpevest)

Camelback 16 liters "Birken"-sekk (lange langrennsturer, sykkelturer, ekstra topptursekk på basecamp-sommerturer)

Osprey Tempest 24 liter - dagsturer, brukes daglig til/fra jobb

Lowe Alpine Mountain Attack 30 liter (toppturer ski, dagstur ski, klatring)

Osprey Lummia 45 liter - fastpacking, når det skal pakkes lettest mulig (sommerturer), hytte-til-hytte sommer.

Norrøna Vetti 55 liter - nostalgi fra ungdomstida, tung, med påsydde tøymerker. Bålturer, turer med elever

Osprey Renn 65 liter - helge-teltturer med kos (ikke lettpakking), eller opptil ukes varighet på tur med selskap. Vinter hytte-til-hytte.

Arcteryx Bora 75 liter - gammel, solid, tung. Kanoturer og generelt turer hvor man risikerer at sekken må tåle juling. Lånes ofte ut.

Osprey Xena 85 liter - storsekken. Tur med kids. Vintertur med telt (men blir som oftest pulk da). 

Låner ofte: Norrøna Reckon Pack 125 liter elns, med sidelommer. Gubben sin. 

Har hatt:

Osprey Tempest 40 liter - ungene har arva den

Osprey Kestrel 55 liter - eldstemann har arva den

Norrøna Integral D 50 liter - fra 2006, med tøymerker og alt, ble overtalt om å kvitte meg med den. Angrer

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, ost said:

Dette var en fornuftig tråd, med mange gode tips allerede i post 1. Den Vargo-sekken var spennende. Hvor store pakkposer kan den ta?

 

 

image.png

Den medfølgende er 40L, men bruker selv 48/50+ liter pakkposer. Liker veldig godt de med ventiler til å enkelt tømme for luft som sagt, så jeg kan benytte den uansett hvor mye som er inni, og evnt. gjøre den mindre og mindre underveis, eller om jeg bare skal ha "litt" som trenger beskyttelse. :) Den er nok ikke for alle, altså sekken, men selv synes jeg den er genial i hvor fleksibel den er. Ikke en sekk for enorm vekt, må sies, men det har jeg ikke heller. Hvordan er de Gregory og Silva sekkene i bruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh shit @Megalepher snakker vi. 😅

Vet ikke om jeg tør å ta på en "har hatt" liste, da er jeg redd vi beveger oss over på side 2 allerede. Haha.

Men den lista likte jeg! Her var det mye kjent, men også ukjent som jeg ikke har brukt! Har du noen absolutte favoritter som er letter å dra med seg enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (1 time siden):

Alt for mange 😬

 

Norrøna Integral D 50 liter - fra 2006, med tøymerker og alt, ble overtalt om å kvitte meg med den. Angrer

 

Haha. Jeg hadde en Norrøna Besshø 45l. Kjøpt ca 95/96. Brukt til ALT. Ble overtalt til å kvitte meg med den. ANGRER!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske traust og kjedelig sekkegarderobe. Fra minst til størst:

McKinley Function Enduro 12L. Fikk denne da jeg jobba på Intersport. Minimalt brukt da vannbeholderen røyk på en skitur første vinter. Brukes for det meste til ski og sykkelturer der jeg bare skal ha med meg litt vann, skismøring og noe å bite i, der øvrige dagstursekker blir unødvendig store. Eller hvis jeg kun skal ha med meg et liggeunderlag (god strekkløsning). 

809938.jpg.1fe94e8e4e0d149a5768c5c0df792e6f.jpg

Lowepro Hatchback 22L. Fotosekk.  Halve sekken er dedikert til kamera og objektiver. Kurant sekk, men har ikke brukt den etter  overgang til speilløst systemkamera. Denne sekken blir overkill, og lommene som er tilpasset kamera og objektiv blir rett og slett for romslige. Kom gjerne med tips til sekker/vesker som egner seg til små systemkamera!

lowe-pro-photo-hatchback-22l.jpg.686ad9139d129330f45c20fbe4e5f13d.jpg

Simms Dry Creek Daypack 25L. Vadesekk, brukes kun til fisking. Ganske ordinær fiskesekk i grunn. Lite finesser, men er 100% vanntett. Sinnsykt høyt priset. Ville neppe kjøpt denne i dag, uten personalrabatt... 

dealerweb-cms-e7214410-ea5d-40e6-89cb-de6e11a254c6_640.webp.a88550698ac278e9aca540f6ca712a91.webp

Bergans Helium 40L. Fikk den gratis av sjefen min på Sportshuset, da han hadde klart å skyte (!) ei dyse fra en multifuelbrenner gjennom meshnettet (sidelomme) og inn i bunnen av sekken. Ikke spør meg hvordan, men han skulle demonstrere brenneren for en kunde. Sekken er derfor ikke tett, men en meget god dagstursekk likevel. Kanskje den mest brukte sekken på denne lista. Hatt den siden 2009, og har vært min "go-to" dagstursekk.

Bergans.970055.jpg.2612047.jpg.a57669a0a3a001c0d01755e5926d3388.jpg.7397f90d2bc3267676542951763e336a.jpg

Bergans Tuva 50L. Jaktsekk med stol på innsiden av ryggen. Stolen har røket for lengst.  Bestilte ny på Intersport i Mosjøen, men da de brukte en hel rypejakt og elgjakt på å skaffe den, samt at de skulle ha veil pris + frakt, takket jeg høflig nei. God sekk, særlig på lange jaktdager der man bærer tungt. Kan koble viltpose på fremsiden, men jeg bruker den sjeldent. Kjøpte sekken for 300,- ny. Topp 3 røverkjøp. Veldig mye brukt. Den fungerer godt som en dagstursekk der man skal bære litt tungt, også uten stolen, som har funksjon som avstiving og bæring i ryggen.

485329.jpg.0b8fe211e1af51acd005dd63201e67d4.jpg

Osprey Atmos 65L. Relativt ny sekk, kjøpt sammen med en del UL-utstyr i 2021, for å holde vekta nede. Deilig bæresystem, og den beste sekken jeg har for øyeblikket. 

original.536x732!m.jpg.c795976e75fce5ce8e7e3ddf34ef230a.jpg

Norrøna Recon Pack 125L. Høvdingen. Denne har jeg båret både langt og tungt. Første tur fylte jeg den helt opp, bare for å se hvor mye jeg fikk med meg. Fikk i alle fall med meg kneskade på turen. Gudene må vite hvor tung den var, men jeg går ofte med denne fullpakket når vi skal på hytta om sommeren. Heldigvis er det en relativt kort tur, men får med meg mye øl og god mat til hytteturen. Liker spesielt godt å ta av sidelommene og bruke disse videre som dagstursekk, når vi har kommet opp på hytta.

1f4b5629df384195822b3f44fee8cf6f.png.e34819d4b4e6c15f75ca6704cff162f0.png

Det var vel i grove trekk det. Har noen merch-sekker, som egentlig bare ligger og samler støv, samt en Bergans Telemark 80L som ligger på hytta, og som ikke har vært brukt siden jeg bar to bilbatteri til fjells under feltarbeid til masteroppgaven. Bilbatteriene skulle benyttes til elfiskeapparat. E hata den sekken så intenst, at e knapt vil vedkjenn at den enda e i mitt eie! 

Endret av ingen87
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ingen87 said:

Kom gjerne med tips til sekker/vesker som egner seg til små systemkamera!

lowe-pro-photo-hatchback-22l.jpg.686ad9139d129330f45c20fbe4e5f13d.jpg

 

Først, her var det utrolig mange, vittige kommentarer/historier med i slengen. 😂 DET setter jeg pris på haha! Herlig. Skikkelig bra. 🤣

Andre type vesjer osv holdt jeg ute av tråden, men jeg har både en Tenba DNA veske (synes deres vesker og sekker er knallgode jevnt over, som regel bra priser ifht kvaliteten også), en Pilot veske fra Wotancraft, samt et holster fra Think Tank. Alle godt egna til forskjellige formål, med gode løsninger. Se gjerne i disse retninger eller gi beskjed om du har noen spørsmål eller annet rundt disse. Har for mye liggende sånn egentlig. 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey Aether 100 Plus - Turer med ungene eller korte kompisturer i kjølig vær eller med mye mat. Bruker sekken uten topplokket som er unødvendig tungt. 
 

MLD Exodus 55L - Langdistansesekk for turer der mye mat skal bæres men vekten holdes lav. 
 

Gossamer Gear Kumo 36L - Dagstur og lette turer med 1-2 overnattinger. 
 

North St. Davis Daypack 18L - Sekk til daglig bruk, vanntett og slitesterk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Fiskepadde said:

Osprey Aether 100 Plus - Turer med ungene eller korte kompisturer i kjølig vær eller med mye mat. Bruker sekken uten topplokket som er unødvendig tungt. 
 

MLD Exodus 55L - Langdistansesekk for turer der mye mat skal bæres men vekten holdes lav. 
 

Gossamer Gear Kumo 36L - Dagstur og lette turer med 1-2 overnattinger. 
 

North St. Davis Daypack 18L - Sekk til daglig bruk, vanntett og slitesterk. 

Hvordan er den MLD sekken? Har hatt andre MLD produkter men ikke sekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (8 minutter siden):

Hvordan er den MLD sekken? Har hatt andre MLD produkter men ikke sekk. 

Når jeg endelig traff på størrelsen så virker den veldig bra! Oppleves (for meg) kortere i ryggen enn hva man ellers får ut av samme sekk med samme lengde. Tror det er pga. hoftebeltet sitter lavere på hoftene grunnet skrått belte. Kvaliteten er som alltid helt på topp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expeed 60L Ligtning ca 1200 gr se test här på sidan,Bergans V5 95 L,Camp-Trails utv ram i AL till pulka dragning med ca 60L säck som kan expandera till ca 90L med exta påse ca 1600 gr utan påse.Bergans hugger ca 30 L+ mindre ryggsäckar för dagstur eller till affären.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. 

Primært

Sekkene jeg primært bruker

  • Gregory Baltoro 75: Nåværende storsekk. Liker de lange reimene på bunn, men kompresjonsreimene på siden kunne vært lengre. Topplokket kan heves, og har to lommer på utsiden for god organisering. Har lomme i stedet for netting bak på på ryggen, som funker bra til å lagre regntøy eller annet man vil ha kjapt tilgjengelig. Tåler kanskje ikke like mye vekt som størrelsen skulle tilsi, men dette er kanskje individuelt. 
  • Gregory Stout 45: Sekken som kan alt. Flakselommer og baklomme av netting. Reimer under og på siden. Inngang fra bunn og. Hevbart topplokk. Modifisert med flere strikk bak på ryggen. Tåler den vekta du (realistisk) kan laste den opp med. 
  • Gregory Kiro 28: Dagstur/hverdag. Nyanskaffelse. Sidelommer og baklomme i netting/stretch, samt kompresjonsreimener. 
  • Camelbak classic eller noge: Essensielt blære med reimer på. Ganske digg å ha i sekken på lengre turer, hvor jeg har opplevd å drikke mer enn 1L mellom hver gang vi finner en bekk. 
  • Vikafjell bæremeis: Jentungen blei fort for tung for denne. Har dog ingen andre meiser å sammenligne med. 

Diverse

Sekker som er plassert permanent på hytta, eller donert tilbake til pappa, som en gang i tiden var litt for triggerhapppy på salg.  Har og litt diverse småsekker på <20L, og en rumpetaske. 

  • Hagløfs OXO 80: Gamle storsekken. Tradisjonell og god utforming. Godt slitt, og repartert et par ganger. Var kanskje unødvendig å pensjonere den ut til fordel for Gregoryen. Tåler bra med vekt. Til tider mer enn kroppen min har gjort. 
  • Berghaus Freeflow 30+6: Sekk med luftig rygg. Litt trange lommer til vannflaska, og vanskelig å få med seg liggeunderlag, men helt grei hvis du bare skal ha med det som går oppi hovedrommet. 
  • Berghaus Torridon 65: Enkel og grei sekk. Ganske komfortabel, men mangler reimer langs siden. 
  • Evoc skisekk: Er vel omtrent 30 liter. Har innebygget ryggplate, og er ganske digg på ski. 
Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade en Halti 55 rapid i somras men sömmarna höll ej på snör stängning och började töjas på övriga ställen enligt tid redovisat på test,kan ha med hur mycket man trycker/pressar ner i säcken men på min Bergans V5 95 som anv ändes året innan på längre tur så var det inga problem fast såg ut som en luftbalong hårt utspänd.

Jag sydde om en vindsäck med exra sömmar som var helt ny men på ryggsäck hade man behöft en specialsymaskin lika de som används till sko/käng sömnad,orsaken på vindsäck var ju att återförsäljaren ej svarade på reklamations mail och att en vindsäck som ej håller är ju ingen bra vid en eventuell nödsituation.

Krafig nål och tråd kan/bör ingå på långtur tid mest fått laga nya ylleställ ute med myggnät då det var för mörkt inne i HB unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seek Outside Unaweep 6300 - Dekker de fleste behovene. Stor nok (ca. 100L) til langtur eller turer med packraft o.l. Veier i overkant av 1,5 kg, og kan komprimeres med rulletopp og stropper slik at den også fungerer fint på turer med mindre oppakning. Fantastisk bæresystem - jeg gir opp før sekken. Denne har erstattet Bora 95 og Recon for meg. Den er i praksis vanntett, noe som er en fordel på padleturer.

 

Bergans Helium 55L (eldre modell) -  kurrant til turer med lett sekk, men for kort i ryggen, så loadlifters fungerer i praksis ikke. Går fint med oppakning inntil ca. 10-12 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden har jeg disse:

Gregory Deva 80L - Bruker den hvis jeg skal på ukestur eller bære med meg litt ekstra inn til hytte (feks jakt). Men er på litt vurdering å bytte den ut pga jeg fort kan få gnagsår på hoftekant av den.

Osprey Aura 65L - Brukes til overnattingsturer på helg og slikt. Veldig god sekk syns jeg.

Osprey Kyte 36L - Kjøpte i høst for de turene i nærområdet jeg skulle ha med meg litt ekstra utstyr ved pauser. Men aldri rukket å bruke, mest pga jeg syns ikke den passa helt overens med hagla. Men har vært ellers god ved test hjemme, så den har fått bli. 

Helsport Stegg 30L - En helt grei sekk som jeg fikk av min far for mange år siden. Men jeg får ikke stramma hoftebeltet så godt inntil, så syns den kan bli litt slitsom å bære når den får litt vekt oppi, men klarer nok ikke helt å kvitte meg med den 😅

Osprey Tempest 24L - Brukes til alt flere ganger i uka. God på jakt mtp hagla og skulderreima også. Skulle til tider ønske den hakket større, derav jeg egentlig kjøpte Kyte, men men 😅 

Bergans Langevann hip pack 11L - Har fungert knall på jakt. Liker at den får med seg litt uten at jeg trenger skulderreimer.. men skal man gå langt nok, så blir det litt for mye press på hoftekantene for min del (får sår) 😅🙈 Men den har vært lappa sammen en del ganger nå og er godt brukt. Veldig glad i den! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, mdle said:

Seek Outside Unaweep 6300 - Dekker de fleste behovene. Stor nok (ca. 100L) til langtur eller turer med packraft o.l. Veier i overkant av 1,5 kg, og kan komprimeres med rulletopp og stropper slik at den også fungerer fint på turer med mindre oppakning. Fantastisk bæresystem - jeg gir opp før sekken. Denne har erstattet Bora 95 og Recon for meg. Den er i praksis vanntett, noe som er en fordel på padleturer.

DEN og dens "brødre og søstre" har jeg sett på ja! Virker som gode sekker. Ligger absolutt til vurdering når en evnt skikkelig stor sekk med god bærekomfort til vekten skal kjøpes. Fortell gjerne mer om så. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Vimsehue said:

Bergans Langevann hip pack 11L - .. ...Veldig glad i den! 

Ikke bare har du flere gode sekker jeg, men det der må jeg få streke under på selv også! Jeg har en fra Sierra Design som jeg er uhyre gla i, og "hip packs" er så sykt undervurdert. 😅 Ingenting er som bevegeligheten og det å slippe vekt på skuldrene, må sies. Liker det godt selv, så skjønner virkelig at du har måttet lappe din flere ganger pga mye bruk. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (18 minutter siden):

DEN og dens "brødre og søstre" har jeg sett på ja! Virker som gode sekker. Ligger absolutt til vurdering når en evnt skikkelig stor sekk med god bærekomfort til vekten skal kjøpes. Fortell gjerne mer om så. 😊

Jeg vurderte Unaweep, Divide eller Gila den gang, og valgte Unaweep fordi denne virket mest fleksibel. Det har jeg ikke angret på, og er også glad for at jeg valgte den største utgaven. Med packraft og fiskeutstyr på langtur eller på vinterturer fyller man fort opp volumet. Mange festemuligheter gjør det mulig å montere lommer o.l. på utsiden. Jeg har god erfaring med eks. STS Big River tørrbagger som har festehemper. 20L varianten passer utmerket som enten topplokk eller bag som henges bak på sekken.

Bæresystemet er svært fleksibelt, og kan justeres til rygglengden, og settes opp enten fast eller delvis flytende. Ligger mange videoer av dette ute på nett. Ramma kan forlenges med tilhørende hylser, slik at man får riktig vinkel og god effekt for loadlifters.

Har hittil bare testet en del kortere turer, og en ukestur med vekt opp til ca. 25 kg, men det er uten sidestykke den mest komfortable sekken jeg har prøvd. All vekt kan plasseres på hoftene, eller justeres mellom hofter og skuldre. 

Min sekk er en litt eldre modell i Expac-stoff, men har en kompis med tilsvarende sekk i Ultra, og den virker også meget bra, og litt lettere i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, mdle said:

Jeg vurderte Unaweep, Divide eller Gila den gang, og valgte Unaweep fordi denne virket mest fleksibel. Det har jeg ikke angret på, og er også glad for at jeg valgte den største utgaven. Med packraft og fiskeutstyr på langtur eller på vinterturer fyller man fort opp volumet. Mange festemuligheter gjør det mulig å montere lommer o.l. på utsiden. Jeg har god erfaring med eks. STS Big River tørrbagger som har festehemper. 20L varianten passer utmerket som enten topplokk eller bag som henges bak på sekken.

Bæresystemet er svært fleksibelt, og kan justeres til rygglengden, og settes opp enten fast eller delvis flytende. Ligger mange videoer av dette ute på nett. Ramma kan forlenges med tilhørende hylser, slik at man får riktig vinkel og god effekt for loadlifters.

Har hittil bare testet en del kortere turer, og en ukestur med vekt opp til ca. 25 kg, men det er uten sidestykke den mest komfortable sekken jeg har prøvd. All vekt kan plasseres på hoftene, eller justeres mellom hofter og skuldre. 

Min sekk er en litt eldre modell i Expac-stoff, men har en kompis med tilsvarende sekk i Ultra, og den virker også meget bra, og litt lettere i vekt.

Herlig! Det samsvarer godt med andre steder jeg har lest og sett. Takk for utfyllende svar! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har mange sekker. 
Jeg har kun fire, bruker bare tre av dem. 
 

Bergans Rondane 85L, kjøpt i 2007 da jeg hadde behov for stor ny sekk. Godt slitt etterhvert, men fremdeles god nok. Vært på nippe til å bytte den ut flere ganger. Men bærekraftig (for)bruk har fått større fokus med alderen. 
 

Bergans Vengetind 40L, kjøpt i 2022 da jeg hadde behov for en grei nok sekk til dagsturer med familien. Var egentlig ikke helt fornøyd med den, bytta den nesten. Men etterhvert vokste den på meg og er blitt en favoritt på ryggen. Enkel og grei sekk, noen løsninger er litt pinglete, snorstrammere ble raskt bytta til noen bedre. 
 

Deuter Futura 32L, kjøpt på impuls hos DNT en gang jeg var innom. Ser ut som en stor sekk, men krummingen i ryggen pga «meshluftinga» får man knapt plass til noe fornuftig i den. Henger mest i boden.

Ortlieb Velocity High Visibility Black Reflex 23L, brukes hverdager til sykkelpendling. Vanntett og veldig synlig. Får med kleskift og andre nødvendigheter.

 

Endret av KjartanE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg bruker nå er, fra minst til størst:

Bergans Vengetind 10l hoftesekk. Perfekt for å ha med jakke eller ekstra mellomlag, eller kanskje brodder og hodelykt. Er blitt veldig glad i denne på kort tid. Dog er det for stor plass på tosider av stroppen under drikkeflaskeholderen på siden. Der må jeg sy på en kryssende stropp før den kan brukes. Nettinglomma på andre siden er veldig nyttig.

image.thumb.png.6ef882f248fbb13a06e6d1a177c753a6.png

Dagligsekken gjennom snart ti år er en Mammut-sekk med det noe snodige navnet Xeron Shake 30. Egen lomme til pc, sekken er akkurat stor nok til å få plass til en sånn polstret "camera insert" jeg fant på ebay (det isettet passer forresten også inn i teltrommet nederst i Xentih 88 ). Bortsett fra at sekken trenger en vask tror jeg den kan leve mange år til. Går som håndbagasje på flyet (men det gjør vel alt som er mindre enn en flyttebil i våre dager).

image.png.4b08746240326b94b1c3b1ba1a84e74e.png

Bergans Helium 55 (den gamle modellen med glidelås ned hele fronten). Lett og fin sekk som er god å bære opp til 10-12 kg, kanskje noe mer om man er god til å pakke. Over det synes jeg den faller sammen litt. Veldig fornøyd med denne til et vidt spekter av bruk.

image.thumb.png.7d1ae7cfb5b975370ab555209a740c98.png

 

Osprey Xenith 88 er sekken for all bruk der Heliumen blir for liten eller for spinkel. Tomvekta er på ca 2,8 kg, men bare lokket er rundt halvkiloen og klipses som oftest av. Flappelokket funker helt fint om man ikke trenger ekstralommene i lokket. Sekken tåler mer vekt enn jeg gjør, så aner ikke hvor grensa går. Det eneste minuset jeg ser er at de kunne spart seg lommene på hoftebeltet. Jeg synes de bygger for mye og føles litt i veien samtidig som de er for små til at de egentlig er brukbare. Hadde vært fint om de kunne tas av. Vurderer å klippe dem av. Ellers veldig fornøyd.

image.png.c43847817defd06d726b328d64912002.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 11.2.2023 den 1.01):

Kom gjerne med tips til sekker/vesker som egner seg til små systemkamera!

Som nevnt over bruker jeg ofte en "camera insert" (isett? innsats?) i vanlig sekk. Da får jeg en sekk som er god å bære samtidig som den kan brukes til andre ting også. Det eneste minuset er at det har lett for å havne nederst i sekke eller, om det er over noe annet, kan være i veien om man trenger noe lenger ned. Men etter mye prøving og feiling synes jeg det er en mer fleksibel løsning enn å ha en dedikert fotosekk med fast inndeling (som oftest er enten for stor eller for liten).

Sånne innsatser kommer i mange ulike størrelser og utforminger, med og uten lokk. Jeg har en variant med snørelukking (som jeg aldri bruker). Kjøpte min på ebay for endel år siden, noe lignende den på bildet under.

image.png.ab4614571830b729d91de173ae6c0ff6.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Screenshot_20230212_230438_com.android.chrome_edit_206069519722721.thumb.jpg.02db6abe657fc8664af63343e0bb9b6c.jpg

Vaude Skarvan 70+10. Erstattet Gregory Baltoro 65. Kjøpt på Xxl på tilbud for noen år siden. Vanvittig godt bæresystem for 13-25 kg. Elsker denne sekken. Enkelt å klipse av topplokket å bruke den uten. Ruller åpningen igjen og klipser. Også tilsvarende rulleåpning i bunn av sekken. Hoftelommen er gigantisk. 2.5 kg. 

Screenshot_20230212_230447_com.android.chrome_edit_206095964886259.thumb.jpg.9109b9d142088510c9f1b65ec4cda914.jpg

Screenshot_20230212_230443_com.android.chrome_edit_206106526640945.thumb.jpg.d6274614c8fc723ebbcca9ece85f82f2.jpg

For lettere pakking opp til 10-11 kg bruker jeg Boreas Buttermilks 40. Enkel sekk uten lokk. Sitter fint på min rygg. Store mesh lommer på begge sider og i front. 1.2 kg. 

Screenshot_20230212_230618_com.android.chrome_edit_206120391165943.thumb.jpg.5433f38631978de42cc235b065d532ca.jpg

Screenshot_20230212_230624_com.android.chrome_edit_206140178346669.jpg.302cda3da24bd2521f44cfdfb6240317.jpg

 

Endret av Bjellesau
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.