Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyttårsforsett/friluftsplaner i det nye året


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Mitt nyttårsforsett for 2013 er å komme i bedre form. Intet mindre. Skal ikke legge ut i det vide å det brede om hvorfor formen ikke er på topp - det er bare unnskyldninger, men planen er å være i bedre form om ett år enn jeg er i dag.

Har hatt en tendens til å holde mine nyttårsløfter. Ett år hadde jeg som Nyttårsforsett å gjøre mindre husarbeide enn året før - det holdt jeg i hvert fall. Hvilke nyttårsforsett har dere for det nye året?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2013 blir et litt spennende år for meg siden jeg i lengre tid har slitt litt med et ødelagt kne.

Nå har dette blitt så ille at det til tider ikke kan rettes ut. Det "smeller og klikker" inne i kneet og den 2. januar skal det "under lupen".

Da blir det MR og så håper jeg at jeg kan få noen til å fikse det i en fart.

Det kommer nok til å ødelegge en del av skisesongen, men jeg håper at det blir bra til våren kommer og snøen forsvinner.

Målet er å klare å holde formen oppe selv om det kanskje vil ta litt tid. Det blir nok ikke lett siden jeg er litt allergisk mot slike treningssentre og helsestudioer.

Jeg får satse på sykkelen. Den belaster ikke knærne så mye som gåing og løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er det ikke så mye i veien med, så jeg satser kun på vedlikehold av den. Turmessig har jeg tanker om en ukes skogs-og fjellfiske i Kvænangen i Nord-Troms samt en uke i indre Troms. Ørret, fjellrøye, nasjonalparker, dyreliv, telt, bål, sotkjele.. Alt som gjør friluftslivet fantastisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye i forbindelse med jobben, som regel i ukedagene. Målet for 2013 er å utnytte disse reisene til å bli igjen når jobben er gjort, for så å erobre noen fjell rundt om i Europa. Klarer jeg i det minste å få til fire turer på denne måten, så er jeg fornøyd. Jo flere, jo bedre, og dette får komme som bonus til turene jeg skal ha hjemme.

Jo, så må jeg legge til en ting til. Et neste mål er å få den bedre halvdel mer interessert. Hun nekter blant annet å ligge i telt. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbedring av formen og realisere minst 50 % av turplanen for 2013 (20 passe spenstige turer for mitt nivå). Bl.a Børgefjel, Saltfjellet, Lomsdal-Visten og Hestmannen ute på Hestmannøy. Jeg vil ha et større fokus på å komme meg opp på fjelltopper enn hva tilfellet har vært de siste par årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på en normal sommer snømessig. Da får jeg antakeligvis gjennomført turen i Børgefjell som var tanken sist sommer. Før Børgefjell blir det en runde og to gjennom Femundsmarka. En av rundene i kano er tanken. Rondane får kanskje besøk og så håper jeg en uke eller to på Hardangervidda. Det er slik det ser ut per nå, men det kan fort skje endringer i de planene. Det gjelder å ikke låse seg for mye på forhånd. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle turene mine er toppturer, så til neste år har jeg et ønske om å utvide min horisont ved å gjøre andre former for friluftsliv. Har for øyeblikket ingen spesielle planer, men et eller annet skal jeg finne på. Kanskje det blir isfisketur, en tur i skogen eller en bærtur til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere overnattingsturer er mitt forsett, og å komme seg i gang med de nesten daglige småturene på en time eller tre som jeg starta så fint med i fjor vår.

Da regner jeg med at formen kommer av seg selv som ren bonus. Rett og slett ut å gå i skogen, enten på ski eller til fots :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 5 måneder uten en skikkelig tur, og ny runde med operasjon og gips på nyåret, er den store drømmen å komme på beina slik at jeg rekker en aldri så kort påsketur.

Forhåpentligvis får kirurgen foten til å henge sammen denne gangen, og da er planen noen rolige turer i mai/juni, og komme meg på en lengre tur i et nytt område til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nyttårsforsett i år:

1: Få til minst en tur på over ei uke.

2: Ikke vaske en rød underbukse sammen med de hvite T-skjortene..

Edit:

Glemte et forsett, så da blir det tre:

3: Redusere bruken av miljøgifter i tøy (Gore-Tex ol.) og skismurning (fluor/fluorkarbonat)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsforsettet mitt må vel bli å vedlikeholde/forbedre formen.

Når det gjelder turer, er planlegginga godt i gang med en ski/pulk tur fra Kautokeino til Dividalen. (siste etappe på fullføring av Nordkalottruta.)

Ellers blir det nok en del turer til fots og med kano og fiskestang. Det kribler allerede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å prøve å få meg en liten solotur på ski. Regner ikke med at helsevesenet er så veldig rask med tilbud om rep. av kne, så det hadde vert litt kjekt hvis kneet kunne holde et par dager med skigåing.

Sist jeg forsøkte meg på en slik tur måtte jeg snu på grunn av dårlig vær, men kanskje det går bedre i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel nevne "komme i bedre form", så får man håpe det kommer på et nivå man blir fornøyd med denne gangen :)

Men av de jeg tenker å holde er flere turer med unga og kanoen, og noe jeg har fått sansen for i det siste: flere ettermiddagsturer etter jobb med tre-fire vedkubber i sekken og termos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nyttårsforsett for 2013 er å komme i bedre form. Intet mindre. Skal ikke legge ut i det vide å det brede om hvorfor formen ikke er på topp - det er bare unnskyldninger, men planen er å være i bedre form om ett år enn jeg er i dag.

Har hatt en tendens til å holde mine nyttårsløfter. Ett år hadde jeg som Nyttårsforsett å gjøre mindre husarbeide enn året før - det holdt jeg i hvert fall. Hvilke nyttårsforsett har dere for det nye året?

Jeg ser at mange har som nyttårsløfte å komme i bedre form.

Det har jeg forsøkt de siste 20 årene. Nesten uansett blir bakkene tunge, og pulsen opp mot maks.

Nå er jeg.kommet i vedlikeholds alderen. Selv ved å legge inn en treningsdag ekstra, er det vanskelig å holde formen der den bør være -men det har den da heller aldri vært....

Jeg lurer på å finne en eller annen til å ta noen runder på tredemølle for meg, det må da funke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ned vekta på sommerutrustningen noen kilo. Har stort sett +24 kg ved start. Synd det er så dyrt med lett utrustning. Telt (+4 kg) sovepose(2.1 kg) og sekk(4.5 kg) er der jeg har mest å hente. Ved å få ned volumet der kan jeg gå ned på 70 liters sekk og plutselig er sekken 5 kg lettere.

Dette blir siste innlegg i 2012, nå venter dusj og rett i selskap. GODT NYTT ÅR ! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.