Gå til innhold

Barskekarsten

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    511
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Barskekarsten vant dagen sist Juni 10 2015

Barskekarsten hadde mest likt innhold!

Om Barskekarsten

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  • Sted
    Kongsberg
  1. Høres ut som om du har for mye spenn (for din vekt eller teknikk) i skiene dine. Da kan du smøre så mye du vil uten at det hjelper. Få noen som kan det til å måle opp spennet i skiene dine for å sjekke og eventuelt ta et skikurs om du sliter teknikken uten pulk også.
  2. Nordstulvatnet og Blefjell

    Supert sted å starte på Nordstul. Mye snø og flotte forhold nå.
  3. Turtrillebår

    Vi møtte tre finner langs Laino i sommer. De hadde en lignende patent. Hjulet satt omtrent samme sted som på @storol sin tralle. Forskjellen var at de trakk med tralla festet til et hoftebelte. Finnene var ganske langt inne og de eneste vi møtte til fots så det må tydeligvis virke OK
  4. Aclima vs Brynje ullnetting

    Kona har Aclima, de revner vidre om du ryker en maske. Jeg har Brynje, de revner ikke vidre eller mye saktere om du ryker en maske. Det er vår erfaring, Om den ene lukter mer eller minre eller kjennes sånn og slik tror jeg er mye smak og behag.
  5. Pris på abonnement - (utskilt)

    En moderne nødpeilesender bruker COSPAS-SARSAT nettverket av satelitter for melding , lokal peiling, doppler shift for lokasjon med COSPAS-SARSAT og GPS for lokalisering. For at folk skal kunne lese seg litt opp så alle som vil kan se forskjell på bananer og pærer. Nødpeilesender: Cospas-Sarsat https://cospas-sarsat.int/en/ https://en.wikipedia.org/wiki/International_Cospas-Sarsat_Programme Inreach: Iridium https://www.iridium.com/ https://en.wikipedia.org/wiki/Iridium_satellite_constellation Spot: Globestar:https://www.globalstar.com/en/ https://en.wikipedia.org/wiki/Globalstar Generelt om satelitttelefoni: https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_phone
  6. Pris på abonnement - (utskilt)

    Batteriskift og service med pakningsbytte på min FastFind Ranger fikk jeg oppgitt til ca 900 kr hos sertifisert verksted i Norge. (ProNav) i jebruar 2017. Nødpeilesendere kan fritt omregistreres hos Nkom: https://www.nkom.no/teknisk/skjema/frekvens/nødpeilesender-og-radioutstyr-i-fly Annenhåndsverdien kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har kjøpt brukt. Bruksnytten for meg er at en nødpeilesender er den mest robuste løsningen (etter min mening) for å sende ut et nødsignal for å utløse en redningsaksjon etter meg/min gruppe. Jeg er helt enig i at begrepsforvirringen er total i media på dette temaet og vanskliggjør en saklig diskusjon på nettforum der folk ofte har mindre teknisk kunnskap om teknologien bak de forskjellige løsningene. En nødpeilesender kan peiles som en normal radiosender, men de mer moderne utgavene har GPS og sender da posisjonen din gitt at du har GPS dekning. Nødpeilesender teknologien er mye brukt i fly og båter som kan flytte seg etter at de sendte ut signalet med siste koordinater som ble mottatt. Da kan redningstjenesten bruke peilesignalet for å finne deg igjen.
  7. Pris på abonnement - (utskilt)

    @whistlerHvilken Inreach manual refererer du til da? Alle tall på batteriet jeg ser er "Up to" og ikke minimumstall. For meg er det en vesentlig forskjell. Manualen jeg sjekket er her: https://support.garmin.com/support/manuals/manuals.htm?partNo=010-01735-00&language=en&country=US Inreach er testet til IPX7 noe som er mye mindre vanntett en en PLB sine 10m i 5 min. Dog ser jeg at Inreach skal kunne opperere i -20 grader celcius, men lades kun fra 0 grader celcius og opp så det hjelper lite med en powerbank på vinteren. Jeg skal fint greie å fyre igang min Fastfind Ranger med vindvotter på med henda på ryggen. Det ser ikke like lett ut med Inreach. For referanse finner du en del informasjon om McMurdo Fast Find Ranger her: https://www.mcmurdogroup.com/mcmurdo-products/mcmurdo-fastfind-ranger/
  8. Pris på abonnement - (utskilt)

    Det mange glemmer som er en vesentlig forskjell er sertifiseringen av enhetene på bakken, ikke bare satelittene. Alle PLB'er er sertifisert og testet etter et strengt regime. Det er ingen slike regimer på plass for å sertifisere satelittelefoner. En effekt av dette er at en PLB må inn til service for å bytte batterier i et gitt intervall, angitt i brukermanualen. (Min har 6 år) På service bytter de batteriene, sjekker elektronikken og trykktester enheten. Da er du så sikker en kan bli på at den faktisk virker når du trenger den. Det er også et begrenset antall selvtester før batteriet må byttes. En PLB med batteriklasse II skal sende kontinuerlig i 24 timer ved -20grader ambient. Det er det ingenting som garanterer for en Inreach som er brukt til å tracke og sende kosemeldinger og har et batteri med ukjent status og en ukjent status på pakninger etc.
  9. Er det egentlig så ille om avstanden ned til brennerhodet er stor nok? Med god nok avstand kjøles gassene ikke ned før etter at det er fullstendig forbrent. Med vindskjerm er ikke stor avstand et problem for effektiviteten.
  10. Vindvotter

    De så helt super ut Gisle. Jeg har lett lenge etter et bra mønster til vindvotter! Supert om du kunne dele mønsteret ditt.
  11. Acapulka Expedition Tour 170

    Fjellpulken Xplorer 168 er 43 cm bred og 168 cm lang Vekt 7 kg Pakkvolum 340 l ved 50 cm høyde Acapulka Scandic Tour 150 er 53 cm bred og 150 cm lang Vekt 6,5 kg Pakkvolum >350 l ved 50 cm høyde Acapulka Expedition Tour 170 er 63 cm bred. og 170 cm lang Vekt 8 kg Pakkvolum >600 l i ukjent høyde Hva som er bredt er subjektivt. Jeg tenker at Expedition Tour kanskje har litt mye baug og høyeere "ripe" enn det jeg trenger egentlig og at det ikke er verdt de ekstra 1,5 kiloene. Den er uansett breiere enn FP og har mer baug som jeg i ettertid tenker at er bedre enn FP. Jeg har jo aldri prøvd de så dette er rein gjetning. Kona og jeg pakket godt med mat og utstyrfor 21 dager med FP Xplorer 168 og en FP Xcontry 144 så det skal nok holde for framtiden med Scandic Tour 150 for meg. Da går den bak i en Ford Focus uten at passasjersetet må helt fram også..
  12. Acapulka Expedition Tour 170

    Tror du får starte en egen tråd på det om du vil ha utfyllende svar så vi ikke blander tema her. Kort sagt: De svarte "stropegreiene" samler snø og bremser veldig når pulken ligger litt på siden i litt dyp snø. Det samler seg is bak disse svarte stroppegreiene som tiner og renner inn i pulken. Den velter litt lett om du pakker den full og litt høy. Jeg fikk pengene mine tilbake siden trekket delaminerte så jeg tenkte å prøve noe annet nå.
  13. Acapulka Expedition Tour 170

    Etter en sesong og ca 600 km med fjellpulken Xplorer 168 lurer jeg på det samme. Tenkte å bytte til Acapulka Expedition 170 eller Scandic tour 150, men er usikker.
  14. Tau til dekktrekk-drag?

    Eller dra en slange rundt tauet der det ligger ann mot dekket. Det burde hindre slitasjen. Om hageslangen blir litt kortere er det vel ingen som merker
  15. Tau til dekktrekk-drag?

    Hulsag på dekket bar en knakanes god idee! Var et styr å få gjennom øyeboltene jeg brukte.
×