Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamle MSR XGK sammenlignet med den nye


squidman

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt min gamle xgk (den runde, med stiv metallbøye/bensintilførsel) i snart 20 år, og den funker fortsatt. Men klart dingsene til å støtte kjeler har forlengst forsvunnet, har brukt bøyd kleshengere klippet av som erstatning. Har også en Whisperlite som jeg ikke har brukt, brukes som reserveløsning. Nå lurer jeg på om jeg skal gå til innkjøp av den nye xgk med sammenbrettbare støttearmer og fleksibel slange. Kom gjerne med erfaringer av den nye, eller for de av dere som er gammel nok sammenligning mellom de to. Den skal bare smelte snø og koke opp vann og høre ut som en f16 med afterburners på! Favoritt brenneren min (bruker gass og en gammel Zip boiler om sommeren og høsten). Bruker mest 4-takts miljø bensin på den, litt farlig, men mye billigere enn renset bensin som er vanskelig å oppdrive. Alle kommentarer velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den nye og den smelter snø og koker vann som du etterspør. Bruker den med silencer i blant. Greit med stillhet og ro i teltet. 
 

Dette er skrevet fra Blefjell,  i telt,  med MSR Dragonfly med silencer som fyrer i innerteltet. Håper på nordlys litt senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha takker for innspill alle sammen! Nei vært ute en stund nå, men lit slit å få til kleshenger greiene på den gamle. Men wow den fortsatt funker! Nei må nok se å få den nye fra 2005! osv, hvis bare for at jeg kan sette på noe stor kjele og smelte snø. Blir vanskelig med klippet kleshengesnor etterhvert. Men dæven den gamle xgk har holdt lenge og gjør det fortsatt sannsynligvis! Legende når det gjelder primuser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2023 at 5:54 PM, Marius Engelsen said:

Har ikke prøvd den nye. Men den gamle er stødig, solid og lett å flytte omkring. Jeg kommer aldri til å bytte den i en ny med myk slange.

Kombinert med MSR trillium base er den en rå vinterbrenner :) 

Ja jeg tenker også i samme baner, den funker. Og har trillium base som funker. Og hele reparasjonskittet osv. Men tenker det går an bytte på nytt, særlig da jeg har mistet de støtte greiene. Må bare lage nytt vær gang fra kleshengere. Nei jeg vet ikke, glad i min gamle. Men kanskje på tid med nytt. Men alle dager de funker som bare det de greiene! Bra om vinteren når man skal smelte snø og ha varmt vann! Heelt konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan du ikke lage nye kjelestøtter i rustfritt? Sjekke ebay evt etterspør nye støtter på classic camp stove forumet?

Jeg hadde ikke bytta ut XGK II mot EX, liker den gamle mye bedre enn den "nye" EX. Trillium-basen fungerer jo egentlig bare på en xgk med stivt drivstoff rør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Låner denne tråden.

Har en førstegenerasjons (?) MSR brenner (med fast fuel rør). Tipper den er fra 1995. Jeg har alltid brukt dyse til parafin. Kan jeg bruke bensin også til denne dysen? Redd for at hele greia skal gå i lufta om jeg gjør feil her... Er litt lei parafin med forvarming etc. Dessverre har boksen med reservedeler forsvunnet i løpet av 25 år, så usikker på om det er denne eller annen dyse som skal brukes til bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkerbod skrev (14 minutter siden):

Låner denne tråden.

Har en førstegenerasjons (?) MSR brenner (med fast fuel rør). Tipper den er fra 1995. Jeg har alltid brukt dyse til parafin. Kan jeg bruke bensin også til denne dysen? Redd for at hele greia skal gå i lufta om jeg gjør feil her... Er litt lei parafin med forvarming etc. Dessverre har boksen med reservedeler forsvunnet i løpet av 25 år, så usikker på om det er denne eller annen dyse som skal brukes til bensin.

Bruker du bensin på denne dysen får du mindre effekt enn om du bruker bensindysen som har større hull.

Brenner den fint, og du er fornøyd med effekten, er det ingen fare.

Hva står på dysen du har? Den skal være merket med en eller to bokstaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR XGK expedition service kit inneholder deler til den du har og den nye modellen. Blant annet dyser, de passer ikke om hverandre.

Om du har en bekjent som har ny modell XGK og har repsett, kan du kanskje overta noen deler derfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.