Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 16. mai 2017 i alle områder

  1. Vi dro på en lite helgetur sist helg en god kamerat og jeg til kjente trakter. Ville bare ha en rolig helg uten mas. Ikke noe spektakulært. En liten time i en kano , så er vi langt nok vekke til at vi får ned pulsen. Det regnet litt inne i mellom så vi rigget til denne duken ved vannkanten. Og vi følte det var trygt å fyre opp ett bål.
    11 poeng
  2. Slenger inn noen stemningsbilder fra helga som var.☺️ Litt under 9 dager igjen til neste 4 dager på ski, som antageligvis blir de siste skidagene denne sesongen for min del. (Om ikke det blir noen i juni også. 🤔
    8 poeng
  3. Sekken ble pakket rett etter skoleslutt på fredagen, og det bar avsted tidlig neste morgen! Optimistisk til at våren er i komminga, valgte jeg å dra helt opp til Øvre Birtedalen (som er et godt stykke inn i landet). Innover mot leirplassen fikk jeg meg en stor overraskelse som gjorde at tidsskjemaet sprakk kraftig! MYE SNØ! Les innlegget her!
    7 poeng
  4. Glacier Circle ligger tre-kvarters kjøring øst for Revelstoke i British Columbia Etter å ha snudd på ett fjell i Canadian Rockies pga. dårlig vær samt en dårlig avgjørelse fra min side kjørte jeg sørover mot Golden. Eller, først ble det østover; Veien ble stengt 10km nord for Lake Louise da ett massivt snøras som Parks Canada utløste selv stengte highway'en i tre dager. Omveien ble på 580km noe som var verdt det om været i Selkirk Mountains skulle bli så bra som værtjenestene meldte. Det var nesten på overtid at jeg gjennomførte denne turen, en relativt godt planlagt tur som har ligget på vent i hele vinter. Parkerte ved vinterparkeringa nedenfor svingen i Rogers Pass, ei parkering jeg brukte på en tur til hytta i Asulkan tidligere i vinter. Derfra gikk turen inn mot Illecillewaet Glacier, en isbre på 9 kvadratkilometer i Glacier National Park. Med meg hadde jeg med proviant for 5 hele dager. Kanskje lite, for jeg kunne gjerne ha vært her mye lengre om jeg hadde vært med flere og hatt muligheter for værmeldinger underveis i dette området som lider av generelt mye dårlig vårvær. Jeg dro alene, langt fra dekningsområder for mobil uten noen from for kommunikasjonsmuligheter til ett fjellområde med hva jeg ser på som høye verdier med risiko. Snørasfaren er fortsatt svært høy (faregrad 4 og 5) samt at store deler av turen går på isbre av den mer oppsprukne og aktive sorten. Innmarsjen til Glacier Circle er på 18km, hvor av 9km går over isbreen. Fra parkeringa blir det 1400m med stigning til rutas høyeste punkt før det bærer 750 høydemeter ned igjen til hytta. Alpine Club of Canada estimerer 8-12 timer hit alt ettersom vær og føre. Med ski i den vårvarmen som var meldt estimerte jeg selv at det kom til å ta over 10 timer. Mens snøen var hard de første par flate kilometerne gjennom skogen, ble snøen våt videre opp. At man synker 10-15cm ned i snøen og får fylt opp skiene med ett par ekstra kilo med våt snø for hver eneste tramp en tar er slitsomt og jeg brukte mange timer opp til det flatet ut på isbreen. Til høyre: Kart over ruta inn til Glacier Circle fra perkeringsplassen i Rogers Pass På tur opp mot Illecillewaet Glacier Isbrearmen ned mot nordvest var for litt over 100 år siden en av Canadas store landemerker som trakk turister fra hele verden i ett halvt hundre år. Denne brearmen er også en av Nord-Amerikas mest studerte isbreer og på 1890-tallet startet man ett omfattende arbeid med å kartlegge brearmens sammentrekning for hvert år. I dag har den trekt seg nesten 2km tilbake, og man går ikke på breen før man er 600 høydemeter høyere opp enn i 1887. Historiske bilder av isbreen fra århundreskiftet nittenhundre Bilderekke fra venstre: Bilde 1: Photochrom fra 1902 viser utbredelsen av isbreen. Mount Sir Donald tar seg godt ut fra Abbot Pass hvor bildet ble tatt. Bilde tatt av Detroit Photographic Co. Bilde 2: En kar poserer i bresprekkene på Illecillewaet. Bilde tatt i 1902 av Detroit Photographic Co. Bilde 3: Utbredelse av breen i 1887. Bilde fra Notman Archives. Bilde 4: Utbredelse av breen i 1909. Bilde fra Notman Archives. Turen over Illechillewaet var lang men langt mindre seig enn den bakken opp til det flatet ut. Etter hvert som man gikk opp på breen stakk toppen av Mount Macoun (3030m) opp over horisonten og det var greit og bruke toppen som siktemiddel til man etter hvert også fikk se Mount Fox og Dawson Range. Møtte ingen hinder på isbreen på tur opp, men det ble noe navigering mellom svære åpne sprekker på tur ned mot isbreens sørlige del. Det skal ha kommet nært 20m snø her i vinter, så man kan kanskje forvente at de fleste sprekker er relativt godt gravd ned på en såpass flat bre som dette. Klabbføre over breen, med Mt. Macoun i horisonten Mount Selwyn (t.v) og Mount Dawson (t.h.), målet for denne turen Mount Dawson/Hasler Selve nedstigninga fra breen til Glacier Circle byr på noen utfordringer. Det er tre kjente alternativer her, to går ned under Witch Tower i skredterreng mens den siste går ned litt lengre øst og er den mest brukte ruta sommerstid. Etter å ha fått sett litt på hvordan det så ut ned fra ett fint utsiktspunkt 500m over Glacier Circle bestemte jeg meg på for å dra ned den ene ruta under Witch Tower, eller rett øst for høyden P2475 på isbreen. Det viste seg å være en dårlig avgjørelse fordi da jeg rant ned knapt 100 høydemeter gikk snøen fra sånn passe kram til knallhard is i 50 graders helning. Nedenfor meg var det ett stup på 150m som jeg måtte gå på langs med. Noen dager gamle snøras ned her gjorde det heller ikke lettere med å holde balansen i havet med isklumper når man går med 20kg sekk på ryggen; faller man venter døden i det stupet! Ble til at jeg måtte ta av meg skia og bruke mye tid på å trampe meg i vei forbi det aller bratteste og mest eksponerte partiet i helninga da jeg fryktet at jeg fryktet konsekvensen av ett fall her. Jeg kom meg helberga ut fra det eksponerte partiet og kunne ta på skia videre ned til skogsområdet i Circle hvor hytta skulle ligge. Står beskrevet at hytta er noe vanskelig å finne i skogen, spesielt på våren når den ligger begravd under snømassene. Hytta er heller ikke markert inn på topografiske kart, men jeg fant hytta relativt enkelt bak noen gigantiske steinblokker inne i skogen ikke langt fra to små vann lengst øst i skogsområdet. Glacier Circle Cabin under tung vårsnø Glacier Circle Cabin ble bygd av Mr. Fred Pepper fra Field, ett lite tettsted helt øst i British Columbia. Han tok med seg kona og spedbarnet sitt og krysset Illecillewaet med hjelp av trekkhunder. De slo seg ned i Glacier Circle året 1920 og holdt til i ett telt den sommeren mens han bygde tømmerhytta. Historien skal ha seg til at de gikk tom for mat en periode på seinhøsten 1920 så mens kona holdt teltplassen i stand tok Fred seg ned til Beaver River i jakt etter mat mens en snøstorm la ned store mengder snø. Han fikk etter flere dager skaffet mat fra en fangstmann og berget familien for ei stund. Hytta ble i resten av 1920 og 30-årene brukt av hovedsaklig Sveitsiske guider som guidet folk rundt i fjellene her og som selv åpnet nye klatreruter. Denne epoken tok slutt utover 30-årene og hytta ble lite besøkt de neste 30 årene. På slutten av 1960-årene hadde taket på hytta falt sammen og i 1972 tok Bill Putnam, Dave Jones sammen med flere andre kamerater å restaurere hytta med økonomisk støtte fra Parks Canada og American Alpine Club. Bilderekke fra venstre: Bilde 1: Historikk i veggene Bilde 2: Ett bilde jeg fant i hytta viser førstebestigerne av Mount Fox før de drar ut i august 1893. Bilde tatt av J.H. Scattergood. Bilde 3: Hytta får gjennomgå av mer enn bare vær og vind. Her tar ett ekorn ett jafs av hyttetaket! Bilde 4: Frokost før turen til Mount Dawson Første natta i hytta var bra den, sov som en stein bortsett fra rundt kl 03.00 da jeg våkna av ett spetakkel fra Osprey-sekken min. Ei mus hadde klart å klatre inn i sekken. Sekken hang forøvrig fra en knagg i taket, så det er ei ekte klatremus vi snakker om her. Nede i sekken hadde den spist hull i middagen min (type Real Turmat-pose, dog fra en annen Amerikansk produsent). Jeg tok meg rolig fram i sekken med ett klart formål, å kverke musa uten den minste sympati fra min side før den stakk av. Men musa var raskere enn en 29 år gammel Nordmann halvveis i søvne, så før jeg fikk tak i den spratt den ut av sekken og ned på gulvet. I venstrearmen min hadde jeg derimot en plan B, snøskredspaden min. Musa stakk mot venstre, og med ett kjapt sving med spaden fløy musa som en tennisball gjennom rommet, traff veggen og spratt videre oppå kjøkkenbenken. Nå var nok musa full av adrenalin i tillegg til en allerede raskere reaksjonsevne enn meg så musa forsvant umiddelbart fra mitt synsfelt. Jeg gikk til sengs, litt irritert over at musa etter alt å dømme fortsatt var i livet, men samtidig tenkte jeg at jeg gav den en real hodepine evt. kraftig hjernerystelse! Kan legge til at det ble musestilt resten av den natta. Historiske bilder fra Dawson Range Mount Fox (t.v.) med Mount Dawson (Hasler Peak og Feuz Peak som to høyeste topper) i midten. Sett fra Asulkan Pass i 1902. Photochrom fra Detroit Photographic Co. Tur opp Mount Dawson har ligget ferdig planlagt i lang tid, det var bare riktig vær som stanset meg fra å realisere prosjektet tidligere i vinter. Dawson har flere topper, den høyeste, Hasler er den nest høyeste i Selkirk Mountains med sine 3377m og over 2000m i primærfaktor. Da de Sveitsiske eventyrerne besteg fjellet for første gang i 1899 (Christian Hasler, Edward Feuz, Charles Fay, Herschel Parker) rangerte de fjellet som noe vanskeligere enn Mount Sir Donald (det mest kjente fjellet i Rogers Pass) og Matterhorn i Sveits. Hvorfor de rangerte den såpass krevende kan være på grunn av lang innmarsj samt høy risikofaktor i brevandringen og rasutsatt lende man må forsere for å nå toppen. Ruta de tok gikk fra Rogers Pass (Glacier House) over Asulkan Pass til basecampen nede i Dawson Amphitheatre for så å ta seg opp til Fox-Dawson Col på 2800m vestfra. Ruta mi gikk fra omtrent samme start, men over Illecillewaet ned til hytta i Glacier Circle for så å ta meg opp Fox Glacier til Fox-Dawson Col østfra. Denne ruta ble først gått i 1929 og ble beskrevet som noe vennligere enn den gamle normalruta opp Dawson Amphitheatre. Dette ble så normalruta for bestigninger ei stund på 30-tallet før det dabbet av med toppturer i området. Når jeg leste meg opp på denne ruta i nyere bøker blir man frarådet i å gå den og det skal ikke ha gått mange folk her de siste 50 årene. Isbreene har trekt seg mye tilbake og både Fox Glacier og isbreen videre oppover mot Selwyn og Dawson/Hasler har blitt mer krevende en tidligere på 1900-tallet. Dawson/Hasler har blir lite besøkt i nyere tid. I hytteboka i Glacier Circle fant jeg ingen beskrivelser fra folk som hadde vært på toppen de siste 10 årene. På nettet fant jeg en beskrivelse fra 2006 som hadde nådd toppen på ski via Fox Glacier. Flere har vært opp på Mount Selwyn, men da tok de klatreruta opp på østsiden av fjellet, noe som ikke egner seg for ski. Glacier Circle, skogsområdet hvor hytta befant seg var tidligere fanget mellom Illecillewaet og Deville Glacier. Området ble oppdaget i 1890 av Harold W. Topham som var førstemann til å telte i skogsområdet i den tiden han kartla området. Han tegnet kart over rutene han gikk sammen med fotografen Emil Huber og døpte området Glacier Circle. Kartet fant jeg på hytta, men navn på endel fjell har siden forandret seg, samt at høydene er feilslått med opp mot 600m. Bilde til høyre: Christian Hasler og Edward Feuz, to Sveitsiske guider som skrev mye historie i dette området. Dette er ikke ett bilde tatt på Mount Dawson. Kart over ruta jeg gikk til Dawson og Selwyn fra hytta i Glacier Circle Dagen etter innmarsjen til hytta var ikke været bra nok for å ta turen opp til Dawson, men jeg gikk ei løype opp 400 høydemeter til Fox Glacier for å se an mulighetene jeg hadde for å komme meg oppå selve Fox Glacier. Derfra så jeg to muligheter for å komme meg opp på selve breen uten å måtte klatre i fjellet på siden av breen. Derimot var jeg svært eksponert for ras fra brekanten så lenge jeg oppholdt meg under der. Rasene fra brekanten gikk 500 høydemeter ned til moreneryggene hvor Deville Glacier gikk for 100 år siden. Klokka hadde passert 07.00 om morgenen da jeg våknet, en time seinere enn planlagt da vekkerklokka ikke ringte. Jeg spekulerer i om at det var tidssone-problemer med mobilen da Glacier Circle ligger omtrent midt på centimeteren mellom tidssonene. Jeg hadde stilt vekkerklokka på 06, men etterpå flytta jeg mobilen til sengen min, 1.5m lengre øst inne i hytta, og det var nok til at mobilen justerte seg til en ny tidssone i løpet av natta! Hytta med Mount Selwyn i bakgrunnen Under Fox Glacier Bresprekker på Fox Glacier med nordsiden av Mt. Selwyn ragende bak En av mange snøras/sørperas den dagen Ettersom jeg hadde gått opp spor gikk det fort å komme seg til brekanten på Fox Glacer. Men sola sto rett på og kl 09 var temperaturen såpass høy at det gikk ras ned fra den i mot meg. Å gå under føles ikke spesielt trygt ut og det var vanskelig å si akkurat hvor det var mest sannsynlig at det neste store raset kom til å gå men så lenge det var sørpesnø som falt ned var det helt greit for meg! Jeg kom meg ganske fort ut av sonen med høyest skredfare og opp på sørsiden av brekanten selv om snøen fort ble tung og energikrevende å gå i. Fra toppen av brekanten fikk jeg også til å se ned på den sørligste brearmen på Fox Glacier. Denne går rett under Mount Selwyn og er rasutsatt i kanskje større grad enn nordenden av Fox Glacier, men samtidig kommer man seg mye raskere ut av det mest skredutsatte området så dette ble min plan for returen ned da det så ut som om det var mindre bratt med mindre berg og stein. Videre oppover Fox Glacier ble det knallvarmt så det ble t-sjorte og etter hvert baris hele veien opp til Col på 2800m hvor jeg også tok en ordentlig lunsjpause med en veldig god pose spagetti og kjøttsaus fra produsenten Mountain House. Utsikten fra Fox-Dawson Col var formidabel og den desidert råeste vinkelen av Dawson-massivet hvor man fikk god oversikt over hele nordsiden av fjellene og ett godt stykke ned i Dawson Amphitheatre (bilde nr. to under) Som sagt tidligere gikk jeg alene og uten noen form for kommunikasjonsmulighet. I slike situasjoner mener jeg at jeg er noe mer fokusert på det jeg gjør da jeg ikke har hjelp av noe slag tilgjengelig om uhellet først er ute. På tur opp passerte jeg flere svære sprekker, og disse var lett å se og det eneste jeg måtte huske var å unngå disse på nedturen, for da er det værre å se sprekkene før det er for seint. Jeg måtte også over flere innsynkninger hvor jeg måtte ta det svært rolig og bruke tid på å finne ut om brua kom til å holde meg. Vind har hatt lite effekt på snøen her og isbreen er bratt og aktiv slik at nye sprekker dannes ofte mens breen siger nedover. Så selv om det har kommet mye snø følte jeg meg ikke trygg der jeg gikk. På ca 2900m høyde gikk jeg plutselig gjennom snøen og halve kroppen falt ned i ei bresprekk som var under utvidelse. Jeg kom meg fort ut av denne og bresprekken var ikke brei nok til at jeg hadde falt langt ned i den uansett, men her hadde jeg gjort en ganske stor feil. Da jeg reiste meg opp så jeg helt klart en innsynkning i snøen som jeg allerede hadde gått neddi i 5-10m før jeg falt gjennom løssnøen som tettet den til. Innsynkningen fortsatte i 15-20m til før snøen som lå over hadde mer bæreevne. Dette var noe jeg selv mener jeg burde sett tidligere, og noe som var en del av risikovurderinga jeg gikk med i hodet hele veien siden jeg gikk på isbreen to dager før, 20km lengre nord. Det ble en skjerpings på stedet hvil i noen minutter mens jeg byttet shortsen til bukse i tilfelle flere kalde uhell videre oppover. Ikke at jeg planla å falle nedi flere sprekker, neste sprekk kan fort være breiere! Tabbe! Ved Fox-Dawson Col på 2800m En av mange store sprekker på den svært aktive isbreen opp mot Mount Selwyn Det siste stykke opp mot ryggen mellom Selwyn og Dawson Øverst i isbreen under Selwyn var det igjen store sprekker som var noe vanskelig å forsere. Mens jeg kunne ha unngått dette ved å gå helt øst under Selwyn, noe som hadde vært en halvtimes omvei. Jeg fulgte ei stor bresprekke på langs til jeg fant et brukbart sted å forsere den opp mot en "hai-finne" som ligger mellom Selwyn og Dawson. Da det lå mye løssnø med dårlig hold øverst måtte jeg bruke ski og staver som anker for å trekke meg opp brekanten. Samme manøver måtte brukes igjen på en enda større sprekk da jeg kom meg opp nordøstsiden av Dawson på høyden 3300m. Det var to bruer over bresprekken, den ene i svært bratt lende mot nordvest (60-65 grader helning) med 800m stup rett under om man faller. Den andre på østenden av bresprekken i 50 graders helning. Brua mot øst var ganske lur, den så solid ut fra den ene siden, men da jeg slo med skia på den falt den sammen. Jeg fikk brukt deler av den brua likevel med stor forsiktighet og med stavene som toppanker for å trekke meg forsiktig opp før jeg forsatte opp til toppen. Toppen av Dawson/Hasler var ca 270m lang fra øst til vest, svært bratt mot nord og bratt nok mot sør. Det ble dermed en luftig tur videre mot det høyeste punktet som ligger helt vest på ryggen. Måtte klyve opp to skar og brukte spaden her for å grave meg ned til fjell da snøen ikke hadde noe som helst hold. Nå var det ett værskifte i gang og tåke utviklet seg på nordsiden av fjellet mens jeg var på toppen. Jeg fikk god utsikt uansett og må si at utsikten var mye bedre enn den fra Mount Hector i Canadian Rockies, en utsikt fjellet er berømt for. Etter en spisepause her gikk turen ned til skiene som jeg la igjen ved den store bresprekka. Derifra gikk turen ned og opp til en høyde mellom Dawson og Selwyn. Her kom tåka inn tykt og det ble plutselig en whiteout. Vær-prognosen jeg dannet meg da jeg enda hadde sikt mot sørvest hvor været kom fra så ikke så aller verst ut de neste timene så jeg tok en times pause før jeg fortsatte opp mot Selwyn da tåka lettet igjen. Selwyn kan man sikkert stå på ski ned fra, men det er i en "no-fall" sone på rundt 60 grader de øverste 50 høydemeterne og med de snøforholdene jeg hadde var det ikke noe for meg å starte fra toppen. La derfor igjen skiene under toppen og kløyv til topps. Helt øst på toppen av Dawson/Hasler. Topp-punktet ligger ca 200m lengre vest Det første klyvepartiet Panorama fra toppen av Dawson/Hasler Panorama fra Mount Selwyn Battle Range i sør. Høyest rager Mount Proteus på 3198m Resultatet etter nedkjøringa fra Dawson Returen ned isbreen gikk bra, de første 600 høydemeteren ble det tatt mange gode svinger i løssnøen mellom bresprekkene. Men så gikk snøen over i skare som nettopp hadde fryst. Resultatet ble en skare jeg gikk gjennom i hver eneste sving og dermed ble selve ski-kjøringa videre ned til hytta ett slitsomt stykke arbeid. I de bratte partiene nedenfor Fox Glacier var snøen såpass gjennområtten under den tynne skaren at jeg sank opptil halvmeteren ned, samt at jeg krasjet i ett titalls steinharde isbiter som hadde rast ut fra isbreen og som lå gjemt under snøen. Fikk nærkontakt med berget under den råtne snøen ved ett par anledninger også noe som virkelig satte sine spor i skiene. Før jeg var nede til hytta igjen i det mørket begynte å legge seg, 11 timer etter start hadde skia begynt å gå i oppløsning både på oversiden og undersiden. Ser ut som de snart er utenfor reparasjonens rekkevidde så nå må det investeres i nye ski til neste sesong! Dagen etterpå fortsatte retretten fra hytta opp den tryggeste ruta under Witch Tower (ei rute som er beskrevet som svært utrygg egentlig!) og videre opp Illecillewaet. Møtte en ny bresprekk som hadde delt hele breen rett nord for P2475 og som måtte unngåes via en noe tvilsom bru som jeg hoppet over på ski da det var i neddoverbakke. Føret var svært tungt opp til det høyeste punktet på breen og jeg gikk i t-sjorte og shorts hele veien opp i det som føltes som 20c. På toppen kom en skyfront inn og plutselig begynte det å snø mens jeg kjørte ned mot Rogers Pass. En knapp kilometer fra parkeringa passerte jeg ruinene av den gamle turisthytta Glacier House. Dette var i sin tid en av Canada's mest berømte hoteller sammen med Banff Springs. Glacier House åpnet i 1886 og ble utvidet de neste årene slik at de hadde 60 senger og var for ei lita tid den største i Canada før Banff Springs og Chateau Lake Louise fikk sine utvidelser tidlig på 1900-tallet. I 1910 omkommer 68 personer i ett stort snøras knapt en kilometer fra hotellet og det satte igang prosjektet med å legge togbanen i tunnel under Rogers Pass. Illecillewaet hadde også trekt seg tilbake såpass mye at den ikke var like attraktiv som før og turistene sviktet over flere år. At fjellklatrere fortsatte utforskingen av fjell og nye klatreruter i like stor grad helt til 1930-årene holdt ikke for økonomien og Glacier House stengte dørene i 1925. I 1929 ble alt av byggverk revet og bare grunnmuren av hovedbygningen står igjen i dag. Historiske bilder fra Glacier House Bilderekke fra venstre: Bilde 1: Postkort av Glacier House i 1911. Bilde tatt av S.H. Baker Bilde 2: Glacier House i 1905. Bilde av S.J. Thompson Bilde 3: Spisehallen i Glacier House. Bilde fra C.P.C. Archives. Bilde 4: Servitørene i Glacier House i 1898.Bilde av W. Vaux Noen flere bilder fra turen for spesielt interesserte! Bilderekke fra øverst venstre: Bilde 1: Kjørte forbi flere snø og jordskred som hadde stengt Highway #1 i tre døgn gjennom Rogers Pass Bilde 2: Ett skjeldent selfie fra disse trakter Bilde 3: På brua over Asulkan Brook Bilde 4: Glacier Circle sett fra Illecillewaet. Hytta ligger nede i skogen ved to små tjern. Bilde 5: Mt Donkin (2940m) helt vest i Dawson Range Bilde 6: Mt. Wheeler (3333m) Bilde 7: Purity Mountain (3169m) Bilde 8: Youngs Peak som jeg var opp på tidligere i vinter
    5 poeng
  5. Her er beviset på at 6 personer så til de grader kan feilvurdere når man er engstelig for ikke å ha med nok mat. Dette var det som var til overs etter vi hadde lagt til side det vi trengte på 2 dagers turen tilbake til bilen etter 2 uker ute...
    5 poeng
  6. Det er kjekt med fart. Det er stor forskjell på broderen og meg, når det gjelder trening. Broderen trenger bare noen treningsturer for å komme i form. for meg går det månedsvis... Vi har hatt noen turer, hvor broderen virkelig har hatt det tungt. Det har gått fremover. Søndagsturen skulle være en litt lengre tur. Og helst med litt innlagt fart... Vi diskuterte å gå en runde på Li. Det ville antakelig bare ta et par timer og litt - nesten tre totalt. Skulle vi ta en treningsrunde og det ville passe broderen bra, så fikk det bli på høgjæren. På god sti og i god fart. Broderen ville teste formen. Vi dro til Toppdal. I mai kan været skifte, det er heller ikke sikkert YR får rett. Vi hadde med klær for det meste, Gore-texen er alltid med, men hva vi har utenom kan være litt forskjellig. Denne gangen ble det vindfleece fra start - og til slutt. Ikke det at vindenvar så spesielt sterk, men den vinden som var i kombinasjon med temperaturen gjorde at vi måtte ha mer på enn bare bluse og skjorte. Det var egentlig tørrere i marka enn det vi hade forventet. Det regnet skikkelig om natta, og likevel var bakken tørr. Typisk vårvær, ikke varm, men heller ikke kaldt. Overskyet og noen få dråper i lufta. For egen del hadde det blitt noen turer de siste dagene. Det ble ikke full fart fra start. Sikkert lurt, men ikke langt oppe i bakken mot Synesvarden gikk det i vanlig trav. Som ikke er "full fart". Det blir for tungt i tre timer. Nedover mot Holmavatn gikk det mer enn greit. Hva vi ikke helt kjente, var at vinden kom bakfra og hjalp til. Det kunne vi greit konstatere på veien opp... Denne gangen gikk bakkene i et bra tempo. Broderen hadde ikke problemer med å henge på, og bare helt på slutten måtte jeg ta det litt med ro for ikke å gå fra. Mellom Holmavatn og Steinkjerringå er det noen "greie" bakker. 4-5 på rad. De er ikke veldig lange, og heller ikke spesielt bratte, men - bakker. Og de ligger slik at det blir skikkelig intervalltrening. Vi hadde ikke helt bestemt oss for om det ville bli den "lange" turen eller en litt kortere. 3 timer eller 2 1/2 time. Vi valgte den lange, det vil si samme vei tilbake som vi kom. Vi traff jo da en del folk vi hadde sett tidligere, og noen kikket litt rart på oss gamle som kom i "full" fart. Bakken opp mot Synesvarden gikk ikke helt i samme tempo som tidligere på dagen. og den siste bakken opp mot "litla Synesvarden" (egentlig Kartakalven) var tung. Selv uten å gi på noe særlig kunne i hvert fall jeg godt kjenne melkesyra i beina. Nedover bakken snakket vi om hvor fort det egentlig hadde gått. Jeg mente det hadde gått unna på 2:55. Klokka nede viste 2:54... Nå er det bare 5-6 minutter raskere enn det vi har gått på tidligere. Og 5-6 minutter på tre timer er da ikke mye?. Det koste for oss mye, å ta inn noen minutter i "full fart". Vi var likevel enige om at vi kunne selvsagt ha gått fortere - et minutt eller to....Les hele artikkelen
    4 poeng
  7. Må jo tenke litt på de minste når man er på tur, maur kommer på besøk; Maur har fått brødsmule; Finner ikke kamera for øyeblikket, men bildene er tatt med en vanntett Pentax, tror det er WG-1. Her er det brukt mikroskop funksjon som har en så tett nærgrense at man kan hvile kamera på linse ringen som gjør at linsen er noe slikt som 2cm fra objektet på det nærmeste, og deretter kan man zoome. Dette er så tett at det ikke kommer lys inn så det er en ring av lysdioder rundt linsen så det skal være mulig å fotografere. Kan også filme, og klippe sammen 3 bilder til panorama. Artig sak som man ikke trenger å være bekymret for, men har begrenset kvalitet. Bildet av død Flått sier litt om hvor tett man kommer;
    4 poeng
  8. Fra Bondhusvatnet nedenfor Folgefonna i helgen som var.
    4 poeng
  9. Vinteren på hell, ikke skiføre og ikke skoføre, men OK for en trugetur. Og siden truger er heller uvanlig her i området, så hadde jeg all plass for meg selv. Vinteren har vært så som så for oss som søkner til ytre distrikt på nord vestlandet,så her i forrige måned så kjøpte jeg meg et par truger - det skulle jeg ha gjort for mange år siden. Det var bare å spenne de på seg å labbe avgårde, tilsynelatende uten behov for noen tilvenning eller teknikk. Anbefales på det varmeste. Bildene er fra Ørskogfjellet og Høgsvora i bakgrunnen.
    4 poeng
  10. Jeg ble inspirert og har prøvd meg på en brenner selv. Jeg prøvde med "eksospotte wrapper" i titan, da jeg syns karbon-filt virket som en midlertidig løsning. Har kun testet dette en gang og tok ikke tid eller målte opp vann, var kun fordi jeg måtte teste raskt med en gang den var ferdig! Jeg syns det fungerte veldig bra! Kommer kanskje med en oppdatering på litt teknisk data etterhvert Jeg er også spent på hvor god denne "wrappern" jeg brukte som veke er, og hvor lenge den varer. Legger ved noen bilder av byggingen:
    3 poeng
  11. I dag ble det skitur i Kaperdalen i fantastiske forhold, tur til Bøvær og natta tilbringes i Ersfjorden. 😎👍🏻Senja
    3 poeng
  12. Tja.. Husker du den episoden med 71° N, der de startet på 7 søstre på langs? Da teltet de ved Helknavatnet - og dette tror jeg ville vært optimalt for dere også. Jeg ville da vurdert å bære teltet opp til Helknavatnet på merket sti, for deretter å bestige Breitinden derfra. Deretter Kvasstinden fra samme stedet. dette er egentlig ikke noen omvei. Så pakke i hop og gå resten. Vurdere å telte ved Grytfotvatnet på returen f.eks., men det er en del stein under veis. Noenlunde skissert her...Det er jo andre alternativer for vann å telte ved også...
    2 poeng
  13. Hvis de gamle reglene var mye bedre så kan det være at enten jeg eller brannmannen har missforstått noe et eller annet sted. I de gamle reglene var det faktisk fritt frem å fyre bål utenfor drivverdig eller drevet skog, bortsett fra hvis det av en eller annen grunn var innført et lokalt totalforbud. Dagens lov gir i utgangspunktet et totalforbud over alt, bortsett fra når den enkelte selv vurderer brannfaren til å være minimal. Det er det siste som gjør den nye loven hårreisende. Jeg har nevnt det før, men sier det igjen. Hva ville skjedd hvis en tilsvarende egenvurdering skulle gjelde for trafikkreglene. Jeg har gjennomgått sikkerhetskurs for å jobbe på plattform i Nordsjøen, mange ganger, og den branndelen som inngår der tar for seg mer enn et lite kaffebål. Jeg regner ikke med å oppleve verken brann i væsker eller gass ute i naturen, men etter disse kursene så får mann litt respekt for "den røde hane". Hvis man bruker hodet og ikke tenner åpen ild når det åpenbart er fare for spredning, og legger et eventuelt kaffebål på et sted der det ikke setter permanente merker eller er fare for spredning, så bør de fleste oppegående mennesker med fornuften i behold kunne brenne bål uten fare for storbrann. Husk bare at noen tresorter spraker og spretter mer enn andre når de brenner. F.eks. furu, og gnister som flyr med røyken eller på annet vis spretter ut fra bålet kan lett antenne tørt gress eller lignende. Husk også å slukke grundig etterpå. Jeg har opplevd å komme til en bålplass hvor det hadde vert folk dagen før, og litt tør never og litt blåsing var alt som skulle til for å få fyr på bålet igjen. Tenk hva som kunne skjedd hvis det var kraftig vind og ikke meg som hadde kommet og rusket opp i det gamle bålet.
    2 poeng
  14. I helga fikk jeg muligheten til å teste ut Ringtind teltet mitt for første gang på sesongens første overnattingstur. Været var fint og humøret på topp! Fisken var ikke bitevillig desverre, så joikabollene kom godt med😁 Må nok gå til anskaffelse av ett forholdsvis lite kamera med fin bildekvaliet, mobilkameraet duger ikke.
    2 poeng
  15. Etter en heller grå og regntung helg her på østlandet så var det gledelig når skyene endelig sprakk opp og sola titta frem nå i kveld. Da var det jo bare å smette inn i turutstyret og nyte en kveldstur opp til en av Lardals fineste utsikter og topp; Liåsen. Veien opp er ikke så lang men det er nesten 300 høydemeter på en kort distanse uten flate partier slik at den føles alltid tyngre en man tror Belløningen når man først kommer opp er en flott panorama utsikt over Svarstad!
    2 poeng
  16. Fikk gjennomført en av de store prosjektene mine denne uka, en 4 dagers tur inn i ett avsidesliggende område i Selkirk Mountains. Det ble overnatting i tømmerhytta fra 1920-tallet, fortsatt under 2m snø, og det tikker mai. Jeg fikk også besteget Mount Dawson på 3377m, Selkirk Mountain's nest høyeste topp. Totalt 54km på randonee, 4332 høydemeter.
    2 poeng
  17. Endelig er jeg klar - endelig er jeg ferdig med tørkeprosessen. For nå er maten i boks Hvert fall noe av den Det har tatt noen dager, men endelig var jeg ferdig. Og jeg kunne pakke vekk dehydratoren Vaske stekeovnen Og legge steketermometeret på plass Ikke minst steketermometeret var et viktig redskap. Termostatene, både i stekeovnen og dehydratoren kunne være lunefulle, men steketermometeret var til på stole på. Men før det hadde jeg tørket, potet, gulrot, rødløk, purre, kjøttdeig, kjøtt, bønner i tomatsaus og egg. Termostaten setter jeg på 50 grader og kontrollerer ved hjelp av (vha) steketermoteteret. Tørketid? ja, her strides de lærde. Etter 8 -10 timer sjekker jeg konsistensen , og er jeg i tvil putter jeg litt i en Zippose. dannes det kondens, er produktet ikke ferdig. Ofte tar det et døgn å tørke. En av grunnene til lang tørketid er at jeg denne gange skar alt opp i store biter. Tidligere har jeg fulgt rådene om å skjære opp i små biter, men fordi jeg liker å kjenne at jeg spiser, skar jeg som nevnt opp temmelig raust. Løken f eks skar jeg først i to, deretter snitte jeg den opp i skiver med ca 8 mm mellomrom. Båten som da ble dannet delte jeg kun i to. Gulrøttene kuttet jeg opp på tvers av fibrene (viktig), slik at bitene ble på 2 cm. Det samme med purreløken. Kjøttdeigen stekte jeg opp og her prøvde jeg å lage ganske små biter, før di havnet i en langpanne. Vekt før tørking. 400 gram. Ferdig tørket 101 gr Kjøttet. Hva skulle jeg velge. @Espen Ørudtipset meg om å skjære kjøttet i 1 x 1 x5 cm, og halvfryse kjøttstykket fordi det da var letter å skjære. Fant det perfekte kjøttstykket, Ytrefilet av svin, som skapt for formålet- han gav meg også oppskriften på en marinade, men da jeg fant ferdig marinade i butikkhyllen valgte jeg minste motstands vei og kjøpte 2 poser. Billige var de også. Og gode. Etter et dypdykk havnet kjøttstykkene på en rist, og så var det bare å smøre seg med tålmodighet. Men da de var ferdige oppstod et problem: Å stoppe prøvesmakingen. Deretter stod gulrøtter, løk og purreløk for turen. Gulrøttene og løken forvellet jeg siden de hadde levd et liv under jorden. Og her er det mye vekt å spare: Potene knytte det seg stor spenning til. Tidligere hadde jeg ikke fått dreisen på dem. Men gjorde denne gangen noen endringer. Kutte dem opp, som potetløv, men i 8 mm bredde. Forvellet dem i 5 minutter før de havnet på risten. 8 poteter 668 gram ble til 81 gram ferdig tørket. Deretter prøvekokte jeg noen biter, og etter å ha ventet i ca 7 minutter smakte det ok. Når man ser hvor stort svinnet blir på 14 gulrøtter og 8 poteter gjelder det å ha det i bakhodet når porsjonene skal lages. Så til slutt. Bønner og egg. Alufolie i en langpanne, ovnen på 50 grader, ovnsdøren på gløtt. Inn med bønnene. Deretter pisket jeg eggene sammen og helte blandingene på alufolien. Av og til skjøv jeg vha en stekespade litt på eggeblandingen. Eggene var ferdige når eggeblandingen var stiv - som knekk. Deretter var det å brekke den ut og lempe det hele i en hurtigmikser. Og mixe og mixe. Dette tar litt tid for jo mer pulver eggeblandingene blir, jo bedre blir resultatet når den skal spises. Det lønner seg også å helle en liten dæsj flytende smør i bunnen på alufolien hvor bønnene godgjør seg. Og her er jeg klar for prøvesmaking Litt parmesan i midten på omeletten. nam, nam Tilleggsopplysning: Bønnene trenger mer enn en time før de er klar for koking. vannmengde ca 2 dl. Eggene trenger bare max 1 - 2 dl vann Og så var det bare å fylle herlighetene over i plastposer. Grønnsakene puttet jeg i vanlige Zipposer og sugde ut så mye luft som mulig. Deretter la jeg dem i en isboks for transport og mellomlagret dem i fryseboksen. Siden det ville bli for vidløftig å pakke dem i enkeltposjoner, må jeg gjøre det på stedet. Kjøttet og kjøttdeigen fikk litt bedre behandling. En omgang i en vakumpakker, før de også delte samme skjebne som grønnsakene. Og nå er hvert fall det meste av maten ferdig, sekken er også snart klar for finpakking. Likevel, er det ett lite problem som må løses, for ikke å si kastes - og det rimelig fort om jeg skal nå målet; Det tidlige vårfiske på Hardangervidda
    1 poeng
  18. Ja prøvde den sykkelen jeg nevner, den virket å passe meg ganske godt. Blir prøvd igjen på torsdag ettersom jeg fikk et tilbud som han kunne holde til 18. mai. Den har også bare demper fremme (Jeg velger bevisst bort bakdemper siden sykkelen ikke er tiltenkt slik bruk) som kan låses for sykling på asfalt og hardt underlag.
    1 poeng
  19. Denne har vi brukt med stort hell, men for sikkerhets skyld la vi en tynn bomullpad i bunn og topp på hvert egg for litt ekstra demping. Når eggene er spist kan disse brukes til div annet som forbinding av sår, vask av turkoppen, tørke sot fra kasseroller mm. Glemte å legge inn denne for dem som er skeptisk til holdbarhet på egg; https://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/oppbevaring/egg-holder-seg-lenge/
    1 poeng
  20. Enig med @Kjell Iver, ved vatnene mellom Breidtind og Kvasstind er den mest åpenbare teltplassen, det er vann der (slipper å bære det dit) og man kan gjøre unna de to tøffeste klyvingene derfra, for deretter å spise børen lettere og sove seg til nye krefter Da jeg gikk der tidlig i august fjor, passerte jeg tre telt der på morgenen (jeg gikk i ett, uten telt). Ellers tror jeg at det var på bandet mellom Tvillingan og Skjerdingen at jeg så noen små gressflater og tenkte "Det der burde holde akkurat til et telt, gitt - tøff plass!", men er ikke helt sikker - det kan muligens ha vært mellom Skjerdingen og Grytfoten. Det blir uansett mindre optimalt når det er et stykke unna vann, og man er jo helt avhengig av lite vind (spesielt øst - vest) på et såpass utsatt sted.
    1 poeng
  21. Jeg prøvde eksosbandasje fra Biltema som veke i en tilsvarende brenner, og den sota, lukta og smeltet, så det var ingen suksess. Håper du har mer hell med veka di. Karbonfilt er det beste vekematerialet jeg har prøvd så langt, og etter ganske hyppig bruk det siste året viser den ingen tegn til å måtte skiftes Ventilasjonshullene i kjelestøtta har jeg plassert rett over veka. Det gjør at veka tenner litt fortere hvis man må tenne brenneren "innenfra", og det virker som om mindre av flammene forsvinner opp på siden av kjelen når trykket innvendig øker. YMMV
    1 poeng
  22. Nice! Den eksos wrapperen funker sikkert omtrent likt som karbon filt. Men jeg skjønner ikke helt hva du tenker på med midlertidig løsning. Karbonfilten brenner jo ikke opp på noen måte, så den er ikke midlertidig. Vektmessig tror jeg kanskje karbon filt vinner? Du får teste litt og finne ut om du skal lage kjelestativet (tomat pureéń) litt lavere. Det blir en avveining på hvor mye energi som forsvinner med høyere flamme uten at du får noe igjen for varmen, kontra hvor fort du vil det skal koke og hvor mye fuel du gidder å bære på. Jeg har ganske lav flamme for er det noe jeg har nok av i skauen er det tid
    1 poeng
  23. Ja grøss og gru. Kjørte NED Vivassdalen til Middalsbu på ski i vinter og jeg tenkte mange ganger på hvordan det må være å gå opp her. Ser for meg det er tungt nok uten kano
    1 poeng
  24. Jeg leide en gang kløvhest (2004?) med fører fra Synken til Prestetjørni. For en luksustur. Ikke var så himla dyrt heller. Betalte kr 1200. Utrolig spennende å gå foran i urene - og finne den beste traseen, m a o tenke som en hest. Vurderer sterkt denne løsningen i år om det fremdeles er hest å leie i rimelig nærhet fra Synken - om jeg må gå derfra. Kommer til å kontakte turistkontoret på Rjukan eller "en eller annen" i Tinn kommune. Eller ved nærmere ettertanke er det nok noen her på FF som ved beskjed.
    1 poeng
  25. @virrma Du kan få se på eller låne mitt Scarp 2 om ønskelig.
    1 poeng
  26. Så på den maskinen du tenker på, og det er jo en de luxe utgave. Selv bruker jeg bare en billig sak fra Jula. For ikke å forglemme stekeovnen med varmluft. Men billig eller dyr dehydrator, det som er viktig er termostaten. Jeg sjekker alltid under tørkeprosessen, temperaturen på to steder, på nedre og øvre brett, med et steketermometer. Bruk litt tid på dette, og gjør det flere ganger under prosessen, for når væsken forsvinner endrer også "miljøet" seg. Når det gjelder tilsettinger/krydder er jeg i prosess på det også. Akkurat nå holder innholdet i et glass Onkel Ben sursøt på å godgjøre seg i stekeovnen. Dersom tørkingen lykkes kommer jeg til å tilsette en liten dæsj i potetmosen. Og blir tørkingen av sursøt saus vellykket, finnes det et utall av andre sauser. Ellers bruker jeg mye Torosauser som f eks en soppsaus. Men da må du ha med litt tørrmelk og gjerne flytende smør. -------------- Jeg har også nå tørket ferdig 0,5kg sopp som krøp til 63 gram. Og 40 gram chilli ble til 4 gram. Jeg har også kjøpt noen pakker "Rett i koppen" Vil prøve å tilsette f eks en halv pakke i potetmos. Som du skjønner er også jeg i eksperimentmodus, og er også spent på resultatet av å tørke rømme Regner med å komme tilbake over 17 mai og vil da legge ut noen erfaringer.. ------------ En ting er å tørke, det er den letteste prosessen. En helt annen ting er å klargjøre det tørkede produktet for spising. En tommelfingerregel er å vite hva f eks en potet veier før tørking. Og hva den veier etter tørking. Dermed vet du hvor mye vann du må tilsette. Deretter må man prøve seg frem, hvor lenge potetskiver må ligge i vann før koking. Jeg forveller potetskivene i 5 minutter før tørking. En grei metode er mens du er i heimen legge 5 skiver i vann, og la dem svelle i 10? min. Deretter koker du dem og tar opp en og en og smaker på dem...De første er helt sikkert seige, inntil ------ Tørker du egg, er de lettere å klargjøre for panna, om du moser dem i en hurtigmixer til de blir pulver. Til 3 egg tilsetter jeg 1,5 de vann og 1 dl tørrmelk, totalt 2,5 dl væske. Pisk av og til og la dem ligge "en god stund". Et vellykket forsøk var å tørke tomatbønner. Etter å ha tilsatt vann må blandingen ligge minst i 5 kvarter før koking. ------------------- Men som sagt etter 17 mai er jeg klar for noen avsløringer. Inntil da kan du jo prøve deg på en gammel tømmerhuggermeny. Dette er en av mine favoritter og som jeg lager flere ganger i løpet av en uke på Hardangervidda. Jeg kaller den "Sluring", men den har sikkert flere navn Stek opp 100 gram oppkuttet flesk 1 x1 x1. Legg dem vekk I stedet for brunost/pultost og vann bruker jeg en pose kantarellsaus. Tilsett vann, tørrmelk og en spiseskje smør og koker den ferdig i stekepanna. Har oppi 60 gram havregryn, og kok til det hele blir rimelig fast (seigt er sikkert et bedre ord) Deretter skal flesket oppi. Rør rundt, og spis. Nam, nam rett som er velsmakende og holder deg mett lenge. Lykke til Og husk, legg ut dine erfaringer
    1 poeng
  27. Testet ut muligheten for å bruke Fjellduken Thermo som underquilt. Været var stille, med enkelte regnbyger, kjølig (natt til mandag).Sommerposen min er i tynneste laget nå på grunn av det vekslende været. Ene dagen stekende sol og sydentemperaturer, mens det dagen etter er full vinter. Derfor valgte jeg vinterposen. Uansett, jeg er veldig fornøyd med løsningen! Ble til at jeg lå til sent på natt og hygget meg med en bok. Var så koselig atte. Og det føltes som jeg hadde varmekabler i "gulvet" og helt opp på sidene. Mulig at "testen" ble forstyrret litt ut på morrasia da en liten buhund ble løftet opp i køya og la seg til rette i armkroken og snorket som en traktor på tomgang. Ble så varmt at jeg regner med å la vinterposen ligge hjemme neste gang. Måtte åpne den for å lufte ut noe av varmen. Men det var koselig å ha hundekreket med i hengekøya. Slik jeg har hengt opp duken blir den hengende å berøre bunnen av hengekøya når jeg ligger oppi. En annen ting er at det er mulig å legge et skumunderlag mellom jervenduken og køya, i stedet for oppi. Da ligger den lettere på plass. Som "backup" hadde jeg med et halvt Bamseunderlag. Ble bare brukt som dørmatte denne natta. Vet ikke helt om det er noe å satse på vinterstid, men vår, sommer og høst, kanskje. Fjellduken har jeg som regel med uansett.
    1 poeng
  28. Det er ikke vits å tro en gang. Det er garantert Syns ikke du skal være så bombastisk. Det er regn i USA også. Kjenner også et par som er veldig glade i sine "innertelt først"-telt til og med her på vestlandet
    1 poeng
  29. Jeg måtte droppe overnattingsturen jeg hadde planlagt denne helgen siden jeg var litt småsjuk, men tok sjansen på en nærtur med hammocken. Det ene festet fast i husveggen, definitivt nært altså. Men like fullt en naturopplevelse, mye fuglelyder samt utsikt til hav og fjell. Man behøver ikke slite seg ut for å få en fin tur. Kort rapport med bilder i bloggen HER.
    1 poeng
  30. Må antagleig ha to skinn...om jeg legger et på langs i fotenden og et på tvers til overkroppen burde det funke...eventuelt bruke liggeunderlag i fotendenden...
    1 poeng
  31. Tragisk! All historie både her og i resten av verden beviser jo at statlig eierskap og fovaltning på natur ressurser alltid er bedre for fellesskapet en private eiere med kortsiktige mål for øyet. Håper noen kan få snudd denne utviklingen, gjelder bare å få kastet disse høyrevridde populistene fra makten
    1 poeng
  32. Neste tur mens vinterføret enda varer. 14 mai og fortsatt fint å gå på ski til Breitinden (963) på Kvaløya Så vidt gåanes på sørpesny mellom tuene nederst, rimelig bratt i Bondslettskaret, så ned noen høydemeter før resten av turen på finfint vårpudder. Vindstille på toppen. Dalen opp mot Breitinden God sny å gå på. Bare å glede seg til nedfarta Fint på toppen av Breitinden. Vengsøya, Sandøya og Sørfugløya ut i havet. En flik av Tromsøya synlig bak Karl Johans nese (Store Blåmann) Fin styresny.
    1 poeng
  33. I går bestemte jeg meg for å utforske løypenettet litt øst i hjem-kommunen min Lardal. Et område jeg er lite kjent i men som har et rikt løypenett og veldig variert terreng. Siden jeg sjelden detalj planlegger veldig på dagsturer så gjorde jeg et kjapt estimat i kartet over en mulig rute som jeg antok var i overkant av 20km totalt. Ruta går fra døra hjemme og opp til Linsverkvannet-Hannevoldhytta-Lyngfjell-Trollsvann-Åletjønn-Åletjønnkollen-Brånafjell-Linverksetra-Svarstad Totalt så brukte jeg rett i overkant av 6 timer på hele turen. Jeg bomma litt på distansen da gps til slutt viste litt over 28km når jeg var hjemme igjen Kombinert med endel høydemeter og opp/ned stigninger så begynte beina å bli litt seige etter 20km, ved 25km var det ganske tomt og mye syre Til tross for endel regn og relativt våte forhold så er det garantert et område som skal utforskes mer fremover! I dag viles og heles legeme og tur utstyret vaskes og ordnes til neste tur!
    1 poeng
  34. Fortsatt 2m med snø uti mai her i Canada. Seint-på-kveld bilde av Glacier Circle Cabin.
    1 poeng
  35. Helt normalt. Nåla som presser ned ventilen og gjør at gass kommer til brenneren blir trykket inn før du har rukket å skru til så mye at pakningen tetter. Det samme skjer når du skrur av. Pakningen slutter å tette før nåla slipper ventilen i boksen.
    1 poeng
  36. Jeg bare nevner det, det kan være svært vanskelig å få fisk i Femundsmarka til tider. En kan gå en uke og nesten ikke få fisk, men en kan treffe bett og være heldig
    1 poeng
  37. Hei! Jeg har vært i marka i starten av juli i 2 år på rad. Har tatt båten til Røa, og fulgt røavassdraget nesten helt opp til rogen, for så å gå ned igjen og over til grøtådalen. Oppover røavassdraget går det veldig mye stor ørret. Spesielt i inn- og utos. virker som ørretten går mest i elvene og prøver å komme seg raskest mulig ned til femunden, siden det er mye stor gjedde i stort sett de fleste vannene i hovedvassdraget. Er også stor mulighet for harr. Gjedde er også garantert. Fisk gjedden nære land med relativt store sluker eller wobblere. Når det kommer til utstyr, så har jeg hatt veldig god uttelling på rapala. Gjerne noe ørrett lignende. for to år siden tok jeg en på 3 kg, og i fjor tok bror en på 1,5 kg. Har fisket veldig lite med mark der oppe. Det er også til tider veldig godt fluefiske. men skal du ut med fluestanga, er det lettest å gjøre dette i grøtåa. Finere flueelv finner du ikke. Den kan du følge langt, og huser ekstremt mye pen ørrett. Det fins også veldig mye småvann i marka. Som ikke har navn på kartet. her har vi funnet et par skjulte skatter, så det er bare å prøve seg frem
    1 poeng
  38. Ja masse vis av einer her omkring. Jeg orker bare ikke all jobbingen for å få tak i veden. Problemt mitt er egentlig at jeg har en kronisk sykdom som heter Morbus Chrons. Den gir konstant betennelse i tarmene, med diiare som resultat og mye smerter ...tenk deg 10 år med sydenmage....med på kjøpet da følger utmattelse. Slik at som oftest har jeg mer enn nok med bare å være der ute, og som regel har jeg svært lite igjen (ingenting) når det blir for en rast med med litt varmt i kroppen. Det hender jeg må ta meg en hvil bare for å få viljestyrken til å pakke ut ovenen å lage meg meg noe i det hele tatt. Og eneste grunnen tl at jeg komme rmeg ut er at den lille bagen min med utsyr for noen timer ute (et eller anna å koke vann med og i, drikkekopp og turkniv) altid henger klar i gangen...for må jeg pakke også, kan jeg bli såpass sliten i kroppen at jeg ikke orker å gå...du kan tenke deg hvordan det er når du har gåttt deg helt tom på fjellet. Sånn kan jeg ha det etter å ha pakket en liten dagstursekk hvis jeg må lete litt etter utsyr.). Så når jeg bestemmer meg for at nå går jeg en tur...må det skje der og da. På med støvlene og rett ut døra og inn i skauen...helst hver dag, og får jeg ikke den turen blir jeg bare verre. Og det er den koppen med varm sjokolade som drar meg ut... Så da forstår du at det bør være minst mulig pes med å skaffe seg brensel og få i gang et lunk på kjelen...disse små kvistovnene blir for mye stress, med leting ettter tørr ved, behandling av veden for å få den til å brenne etc, selv om de utvilsomt har sin sjarm, og ahdde jeg vært i bedre form, hadde jeg nok investert i en bush box. Men det får bli en enkel trangiabrenner, med tilbehør denne gangen. Antagelig blr den erstatet av en Kovea spider slangebrennersiden den og en gassboks vil passe nedi soloturkokestetet mitt og kan brukes det meste av året. Kunne vel egentlig bare tatt med en termos med varmt vann hjemmefra...men det å sitte der å varme seg litt vann til litt sjokolade eller en rett-i-koppen rett etc er i grunnen en del av turen som drar meg ut dit...
    1 poeng
  39. Det er vel ikke galt å lage god mat på tur? Og går man langt, så forbrenner man mye og må fylle opp. Mat smaker godt på tur. God mat smaker ekstra godt
    1 poeng
  40. Sammen med den gode gjengen. Denne dagen var det svoger, svigerinne, bestyrerinne og - meg, som skulle på tur. Tidlig søndags morgen, spurte Svoger og det ville være mulig å bli med på søndagsturen. Det var ikke bare mulig men svært kjekt at svoger og svigerinne ville være med. Vi skal sammen til alpene en uke i sommer. I følge Helge - reiseleder, bør vi være i grei form for å ha virkelig glede av oppholdet i alpene. Det betyr treningsturer. Siden bestyrerinnen fortsatt er i "fast arbeid" og ikke pensjonist, så må turene helst gå på søndagene. Det har blitt noen turer så langt denne våren. Alt lørdagskveld, etter en sjekk av værmeldingen, ble det kart at Vådlansnuten ville bli søndagens turmål. Værmeldingen var klar på at det ville bli en fin dag. På morgenen hjemme var det ikke like sikkert. Overskyet eller tåke var det som vi ble servert. Med bakgrunn i erfaring, mente vi alle at det ville være blå himmel i heia. Og det var vi fikk. På parkeringsplassen var det varmt og ikke en sky på himmelen. På grunn av andre forpliktelser, måtte vi avgårde tidlig. Svoger og frue stilte velvillig opp - tidlig. Tørt i bakken og lite vind, gjorde i hvert fall starten på dagen til omtrent perfekt. Det er kjekt å gå når alt stemmer. Fredelig, nesten bare lyd fra småfugler og bekken. Ingen andre, selv om det var en del biler på parkeringsplassen. Godt turfølge og passe fart. Det gir en god start. Nå er ikke turen opp til Vådlandsnuten av de lengste eller tyngste, men så avgjort en "søndagstur" på oppmot 4 timer. Det g ir ikke mye mer enn 2,5 kilometer i timen, men her er terrenget så pass "tungt" at det er greit nok. Første turen oppover, gir som regel en liten overraskelse når det gjelder snø. Nesten alltid på første turen, og gjerne på andre turen også, ligger det snø i stien. Spesielt øverst. Toppen er jo tross alt på 802 meter over havet. Slik var det også i år. Den øverst fonna, i den lille dalen mellom Vådlandsnutene, var på plass. Bratt som vanlig.... Det var ikke mange utenom oss denne dagen på tur mot toppen. Vi møtte en håndfull - nok så nøyaktig. en av de vi traff, ansatt i Klepp Kommune, vår kommune, må være i mer enn bra form. Han hadde startet ved Madlandsvannet, og gått opp Tverromdalen, og da vi møtte ham ovenfor inndra Fisketjønn, hadde han ikke gått mer enn ca 3 - 4 timer. Sprekt gjort. Det skyet til utover dagen, og det kom noen små svarte skyer innover heia. Vi lurte på om det ville komme regn, men turen gikk uten nedbør. Det var noen øyeblikk med sol, hvor det var sommer, og hvor jeg savnet kortbuksa. Tidlig på 70 tallet tok jeg noen bilder fra en tur i samme området. Jeg tok noen nye bilder for sammenlikning. Den største endringen er selvsagt Fisketjønnbu som nå er vekk. Dette var en mye benyttet hytte på 50 og 60 tallet. Det var kø utenfor Turistforeningen for å sikre billetter til hytta i helgene. Om vinteren var det snø i Madland. Det var utfartsområdet for store deler av regionen. Folksomt var bare fornavnet. Det var kø av biler ned til gårdene på Madland. Bare historie i dag, men det er håp om at Madlandsheia igjen blir et utfartssted. I hvert fall virker det som om det blir mer og mer folk. Og flere tar turen rundt Rolighetsdalen og Hanklatjørna enn før. Det hjelper å T-merke stiene ser det ut til. Les hele artikkelen
    1 poeng
  41. Nei, men i vindstille opplever jeg at det er mye lettere å padle i rett linje med kjølen ute. Det handler nok mest om mangel på padleteknikk fra min side. Godt mulig jeg kun vil benytte kjølen til det den er ment for etterhvert som jeg får bedre teknikk.
    1 poeng
  42. Skal innvistere i kajakk og fullt utstyr til padling, Bruken vil bli Langturer og korte turer langs Finnmarks kysten og større innsjøer som Enare i Finland. Jeg er 179 høy pg 80 kg, har lite padle erfaring men tar ting fort, følte meg kjapt trygg i Kajakk første gangen jeg var på tur. Har fått en del tips og kommet frem til at det blir Båt med senkekjøl og ikke ror, for tiden heller jeg mot en Boreal Deisgn Bafin P2 men jo mere jeg leser om kajakker jo mere usikker blir jeg... Setter stor pris på innspil.
    1 poeng
  43. Båter med senkekjøl oppfører seg som regel som værhaner, dvs at de går opp mot vinden når du padler dem. Når skegen legges ned, endres disse egenskapene, slik at båten vil gå på tvers av vinden slik du beskriver at du opplevde i sidevind. Det er ingen poeng i å benytte skeg om du padler i motvind. Det vil virke mot sin hensikt.
    1 poeng
  44. Er helt nybegynner så kan bare gi innspill basert på meget kort erfaringsgrunnlag! Kjøpte meg en Boreal Baffin P3 (er en del tyngre og et par cm høyere enn deg) for et par uker siden, og er meget fornøyd etter noen turer på innlandsvann. Ut fra bortimot null padleerfaring synes jeg kajakken er lett å styre med styretak og/eller "carving"(eller hva det heter når man legger seg til siden). Savner overhode ikke ror, som jeg har prøvd såvidt for noen år siden. Når jeg skal padle langt og rett tar jeg ut kjølen og den blir vedldg retningsstabil, tar jeg den inn svinger båten veldig enkelt (nesten så jeg har tippa over noen ganger når jeg har tatt inn kjølen igjen og lagt over i sving, fordi responsen er såpass dramatisk forskjellig fra når kjølen er ute). I sidevind (fikk ganske kraftig vind på en av turene jeg var på med skikkelige kast) synes jeg kjølen fungerer fint til å korrigere for at båten vil legge seg opp mot vinden (men har dog lite å sammenligne med). Vær oppmerksom på at bakre lasterom ikke er så voldsomt romslig, da den både er lav bak samt at senkekjølboksen og vaieren begrenser plass og pakkemuligheter (men dagluka er ganske stor, og det er en del plass foran). For min del ikke noe problem da det ikke er aktuelt med turer med mer enn et par-tre overnattinger, men mulig det kan bli trangt om det skal være med utstyr og mat for lange perioder. Summa summarum er jeg egentlig i ekstase over kjøpet så langt, og tenker at dersom jeg i løpet av et par år med mer erfaring ønsker meg andre egenskaper kan jeg sikkert bytte ut kajakken uten at jeg har tapt mer enn noen få tusenlapper.
    1 poeng
  45. Jeg hadde en Baltoro 95 som jeg valgte å returnere. Fin sekk og mange lure løsninger, men jeg ble ikke helt enig med bæresystemet. Jeg byttet fra Arc'teryx Altra 85 og bæresystemet her var langt bedre for mitt bruksområde (som involverer mye kupert terreng). Jeg synes heller ikke at størrelsen på 95L virket noe særlig mer enn 85L jeg hadde. Baltoro er nok i toppsjiktet, men den passet ikke helt til meg, og mitt bruksområde. Denali har jeg ingen erfaring med, men den virker å være litt enklere for å spare vekt. Mulig disse innsparingene går på bekostning av komfort, men jeg vet ikke. Mange av de lure løsningene fra Baltoro er også borte.
    1 poeng
  46. Mount Chephren midt i mellom Columbia Icefields of Wapta Icefields i går kveld.
    1 poeng
  47. Fredag ettermiddag kommer vi oss oppover og har planlagt kun de to kilometerne til Rauberflaket for å tilbringe kvelden der og starte på turen Lørdag morgen. Vi tusler oppover den godt merkede stien, sola skinner fra skyfri himmel og bakken er faktisk litt frossen i skyggepartiene. På toppen tar vi den obligatoriske runden rundt varden for å være innom alle tre fylker før vi begynner å leite etter kveldens leir. Det eneste vi vet er at vi vil ha utsikt over Raudberen. Vi rusler derfor vestover gjennom skauen og plutselig åpenbarer det seg flott glissen furuskog og en vestvendt, flott hylle, akkurat med den utsikten vi ønsker. Kvelden nærmer seg og vi slår opp teltene. Innenfor en radius på 50 meter er det tørr furuved til å fyre i ukesvis. Vi samler sammen det vi trenger for kvelden og fyrer bålet. Kvelden tilbringes ved bålet og vi nyter klar, frisk høstluft og stjerneklar himmel. Klokka blir midnatt før vi finner soveposen. Bålet har en fantastisk avslappende effekt og tida flyr uten at man tenker eller bekymrer seg for noe som helst. Morgenen etter våkner vi til det samme flotte været. Tor-Erik er oppe tidlig og vekker meg i tide til soloppgangen. Vi tar det rolig, får med oss den flotte soloppgangen og litt frokost før leir brytes i 10-tida. Vi glemte begge å ta med noe særlig ekstra vann opp til toppen og forholdsvis tørste. Vi rusler nedover fra Rauberflaket og gjør et stopp ved første bekk. Camelbak og flasker fylles opp og vi er klare for å starte på oppstigningen mot Pikstein, vi håper skal være en fin topp før vi går innover mot Vindoren. Kartet viser sti mot toppen og vi prøver å finne denne. Tar ut kurs, men kommer aldri over noen sti. Antagelig er det en gammel "traktorvei" fra 60-70 tallet etter uttak av tømmer som er merket av på kartet, men denne er det få spor igjen av. Vi får derfor en litt røff start på turen, med forholdsvis tett gammelskog, myrer og bratter. Følelsen er god når vi kommer oss over og ned mot Jomfruvassdalen hvor vi går skiløypa mot Vindoren. Det er mye myr og tungt å gå, men forholdsvis åpent og i skyggepartiene er det såvidt frosset til. Ved Trytetjern går vi på blåmerket sti og følger denne til toppen av Vindoren (651 moh). Ingen av oss har vært på Vindoren før, så det er fint å få med seg. Utsikten er bra og optimismen er stor om å nå litt inn på Omholtfjell før kvelden kommer. Ferden går videre og vi sikter på å komme litt vest for Darrebu for å kunne fortsette å følge "ryggen" innover. Det er et virrvarr av stier og merker i området og man skal holde tunga rett i munnen og følge godt med på retningen. Det er fort gjort å la seg lure av skiløype-merker og gamle tråkk. Vi klarer oss imidlertid bra og kommer til Fjellsetertjernet rundt fem. Leir etableres og ved sankes. Det merkes godt at dette er et forholdsvis populært område. Det meste av tørrved i nærheten er allerede sagd ned. Det er også kappet en del topper og greiner av friske trær. I tillegg er det fyrt bål både her og der, selv om det er etablert en fin bålplass. Slikt er unødvendig! Lag så få spor som mulig. Kvelden er fin, men kroppen er litt i ulage etter dagens etappe. Starten var nok litt i tøffeste laget for meg som ikke har gått særlig langt siden Hardangervidda i Juli. Tor-Erik tar imidlertid ansvar for middagen og etter et godt måltid kommer varmen og god-følelsen tilbake. Jeg er imidlertid forholdsvis trøtt og legger meg tidlig for å være klar til etappen over Styggemann. Sovner raskt og får mange timer i posen. Det gjør underverker for kroppen. Søndag morgen kjører vi på med egg og pølser til frokost. I 10-tida er vi igjen klare for avmarsj. Turen starter med lettgått terreng på blåmerket sti. Vi får med oss Fantefjell (700 moh) før vi ved Kongstjern finner ut at vi skal gå skiløypa på østsida istedet for blåmerket fra sør. Terrenget er forholdsvis tungt og mot toppen blir det forholdsvis bratt. Uansett morsomt å komme opp på toppen med storsekker fra den siden. Det er ikke mange andre storsekker å se blant de som er på toppen denne søndags ettermiddagen. Jeg har aldri vært på Styggemann før og var ikke klar over at utsikten var så flott! Her ser man blant annet Gaustatoppen, Lifjell og Blefjell. Tintin er ikke veldig glad i andre hannbikkjer og det blir et svare leven på toppen. Jeg spiser noen nøtter og tar noen bilder før jeg går litt i forveien nedover mot Sørmyr. Nedstigningen er litt bratt i starten og nedover bærer det preg av at dette er en populær rute. Det er godt nedtråkket og sølete. Tor-Erik tar meg igjen litt nede i lia og vi går til Sørmyr før vi legger videre sørover mot Mykle. Terrenget her er stort sett lettgått og de siste kilometerne tilbakelegges i godt tempo. Ved Mykle blir vi plukket opp og kan hvile bein og skuldre etter snaue 30 kilometer i svært variert terreng og flott vær!
    1 poeng
  48. Der jinxet du deg skikkelig @pahatlem! Det er artig at du sier "jentegutt som er redd for kjemikalier". Mange av disse plaststoffene som lekker inn i vannet er stoffer som tukler med hormoner og som kan bidra til en for stor andel østrogener slik at du blir mer kvinnelig som mann. Kanskje mengden er langt under grenseverdien eller at det tilfeldigvis går bra, men det må være greit å være på den sikre siden?
    1 poeng
  49. Ei øks til turbruk er ikke nødvendigvis ei god kløyvøks. Gode kløyvøkser er ikke nødvendigvis gode til annen hogging.. Veldig enig i at man må kjenne den i handa! For mange nye økser har for kort skaft, etter min mening. Særlig de derre plastgreiene til Fiskars. Man får ikke utnyttet effekten av den vekten øksehodet faktisk har når man bruker så korte skaft.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.