Prebb

+Blogger og sponsor
  • Innholdsteller

    370
  • Ble medlem

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    1

Prebb last won the day on March 29 2016

Prebb had the most liked content!

Om Prebb

  • Bursdag

Profile Information

  • Gender
  1. Transport av pulk på asfalt

    To helger siden Bergen-Finse-Bergen. Hadde bestilt plass (til sykkel, som de ba meg om å gjøre). De lot meg bli med siden jeg mente jeg ikke hadde blitt informert om dette på forhånd (de sa ingenting på kundeservice), men sa at neste gang får jeg ikke bli med. Det er ikke beskrevet i vilkårene på nsb.no, og derfor er det åpent for tvist, men det hjelper ikke mye når du står på Finse og har 1 minutt å krangle med konduktøren før toget kjører fra deg. Kanskje vi burde sendt en samlet forespørsel til NSB slik at den får klarhet i reglene. Toget er jo eneste måte å komme seg til Finse vinterstid. For å ikke spore tråden av helt så kan jeg si at jeg har hatt suksess med å frakte pulk på ryggen dersom en lager til ryggsekkstropper. Det forutsetter dog at en er vesentlig høyere enn pulkens lengde eller fester stroppene på midten. I tillegg har jeg båret den som en bag over kortere distanser. En annen idé er å modifisere et sett sekkehjul slik at en bare har nederste del som en fester til pulken. Disse er lett å komme seg opp fortauskanter o.l. med.
  2. Transport av pulk på asfalt

    Sist jeg tok tog med pulk fikk jeg beskjed om at pulken skal være tom på toget slik at den kan henge i lasterommet. Bagasje og ski må tas med til der du sitter.
  3. nye lette fjellsko, og lett godt regntøy

    Jeg bruker Jerven Mountain Man. Potte tett, men veldig praktisk regntøy/fjelltøy. Gode luftemuligheter som må brukes for at man ikke skal svette ihjel fra innsiden. Regnbuksene er lårings så det er god ventilasjon fra beina, og jakken har klaffer/skjørt slik at den dekker over det som eventuelt måtte stikke utenfor låringsene. Ikke det billigste klærne, men det føles greit å støtte en liten vestlandsbedrift. Kvaliteten er veldig bra! Du skal være dyktig om du klarer å få hull i dem med mindre du legger deg i et bål.
  4. Hver gang denne tråden dukker opp leser jeg tittelen som "Tråd for de som opplever uønsket adferd ved egen omsorg".
  5. Kjøp av alpinbriller

    Gule eller oransje er vanlig til flatt lys, men Oakley har begynt å lage noe rosa for flatt eller svakt lys. Det viktigste er kanskje ikke fargen, men hvor mye lys det tar bort og hvordan det slipper igjennom ulike deler av spektrum. Sterkt lys krever mørke briller. På bre eller høyfjell i sterk vårsol anbefales linser som demper 95% av lyset (kategori 4), ellers holder det med kat 3 for solen. Kat4 må du ikke kjøre bil med! Det viktigste er at du finner briller som passer deg og ditt hode. Min erfaring er at vanskelige lysforhold er vanskelige selv med de beste linsene i verden. Noen ganger er konturene ekstremt vanskelig å se.
  6. Talte over pluggene i pakken. 14 i originalstrikken, pluss 2 som lå utenom, totalt 16. Det kan virke som jeg har fått med to ekstra. Det er bra kundeservice! Kostet meg ikke en krone. Nok en stjerne i margen til Helsport.
  7. Jeg kjøpte et slikt direkte av Helsport og ringte dem straks bestillingen lå inne og ba om dette. Jeg har lest et par reviews, både av deg og andre, og dette har blitt kommentert flere ganger. Jeg tipper de vurderer å inkludere det i fremtiden om vi er enda flere som ber om dette. De har gjort et solid arbeid. Selv trodde jeg de bare skulle sy på en hempe, men de har også sydd på forsterkninger. Usikker på om de la med ekstra plugger. Hvor mange følger originalt med?
  8. Hahaha @Sovjetunionen.. Fantastisk tale! Du hadde allerede fått min stemme, og jeg får ikke avgi to dessverre, men jeg hadde vært enda mindre i tvil etter å ha lest innlegget her. Historien din er ganske fin, og selv om min ikke er lik, så er det elementer der som de fleste kan kjenne seg igjen i. Som ekstrovert, sannsynligvis statistisk uteligger (hoi! dobbelbetydning), trodde jeg selv at friluftsliv ikke var noe for meg. De fleste fremstillinger av friluftsfolk gjør at det er naturlig å anta at de fleste trives godt i egen selskap, og helst bare i egen selskap. Jeg drar ikke på tur alene, selv om jeg har prøvd det. Stillheten og utsikten nytes best med andre, og er det ikke dokumentert på insta, så har det ikke skjedd. Jeg håper du vinner slik at flere kan forstå at friluftsliv er en reise og ikke bare en tilstand. Bare ikke flash den der gullbelagte soveposen din så mye. De fleste har ikke en nyre å selge for å kjøpe seg noe sånt.
  9. Inarijarvi

    Jeg kjøpte min 16,5 ny på xxl på venners vennerfest. Xxl er i utgangspunktet prisgunstige, og med 25prosent rabatt kom den på under titusen. Eventuelt må du bare opprette et varsel på finn.no og vente på at det kommer noe ut (om det ikke er det allerede)
  10. Det er som oftest billigere å ta med ski selv enn å leie, men det er jo selvsagt avhengig av hvor lenge du skal være der nede. Generelt vil jeg råde deg til å kjøpe brukt fremfor å kjøpe en enkel carvingpakke. Du har for liten erfaring til å vite hva du egentlig vil på sikt, og det er dumt å kjøpe noe du ikke føler holder mål neste år. Bruktkjøp er litt vanskelig og når du ikke vet hva du trenger, så jeg ville faktisk ikke kjøpt ski i det hele tatt før sesongen er over. Da kan du gjøre skikkelige kupp. I alpene vil de aller fleste skiutleier ha et bredt utvalg ski slik at du kan få prøvd flere forskjellige typer ski. Alt fra vanlige carvingski til mer sportspesifikke, allround eller frikjøringski. Da sparer du ikke bare fraktprisen (som ikke er særlig stor om du reiser med rett flyselskap), men du sparer også alt det styret med å sende skiene. Bære dem til og fra osv. Når det gjelder lengde er: Kortere ski lettere å svinge, lengre ski er mer fartstabile. En bør velge ski som er kortere enn seg selv når en ikke har gode ferdigheter. Det jeg imidlertid synes du bør kjøpe er skisko. Finn en god sko, og kjøp et sted der de tilbyr tilpasning i ettertid. Ingenting er verre enn å gå en hel dag med en sko som er ubehagelig å gå med. Alpinsko er ikke de mest behagelige i utgangspunktet, men det er bedre å ha noen som ikke klemmer deg nummen etter 1 time. God tur! Skulle gjerne dratt til alpene selv!
  11. Har det slik selv i grunnen. Føler at et sitat fra den gyldne klassikeren til Scooter "how much is the fish" er passende. "the chase is better than the catch". Sikkert ikke han som originalt sa dette, men jeg husker det likevel godt fra sangen.
  12. Fjellski-sko

    Jeg har ikke gått mye på fjellski, og derfor har jeg ikke kjøpt meg fjellskisko. Jeg "lånte" bare min far sine gamle fra tidlig nittitall. De passer, er myke og relativt behagelige å ha på, men jeg følte jeg hadde omtrent like mye kontroll på kantgrepet som om jeg hadde stått på ski av lær. Utenfor løypen vinglet de frem og tilbake, og svinge gjorde jeg ved å bremse med stavene (omtrent). I utgangspunktet så klarer jeg meg rimelig bra på randonee og alpint, men der er jo støvelen stiv. Den første tanken som slo meg var at det var skoene som var for myke over ankelen, men litt av skylden må vel kanskje mine rustne langrennferdigheter også få. Om det er av interesse er bindingen av typen BC manuell. Vil jeg ha nytte av å kjøpe noen litt høye, stivere skistøvler? Eller er det bortkastet siden jeg ikke har 75mm bindinger? Jeg ser at enkelte skisko er utrustet med strammespenner à la alpinstøvler. Er dette noe å trakte etter? Skiene skal ikke brukes til toppturer, det har jeg randoski til. Noen anbefalinger?
  13. Fjellski

    Turkameraten min brukte Madshus intelligrip i helgen. De er tilsynelatende like greie som kortfellene på mine Åsnes. Vi hadde tilsvarende god/dårlig glid.
  14. Hadde den hatt garmin sin navigasjonssystem (med mulighet for frikart) så hadde dette vært et godt alternativ. Nå ender man vel opp med to enheter. GPSmap 64st blir sannsynligvis noe billigere da?
  15. Hva er dette? Funnet i øde 900 moh

    Tror de var ivrigere på å få dem tilbake før da det var dyrere. Uansett har du stor nytte av at disse sendes opp, indirekte. De gir viktige opplysninger for værtjenesten som datamodellene tar med i grunnlaget når de skal spå været. I tillegg får en nyttig informasjon om høydevinder som blant annet brukes av både lufttrafikktjenesten og fly. Forsøplingen er kanskje et nødvendig onde for den tjenesten de fleste forventer å få av meteorologisk institutt?