Gå til innhold
Martin HJ

Trist film fra Femundsmarka

Anbefalte innlegg

Jeg trøster meg med at de er komplett ubrukelige med både øks og sag. Så hærverket de utøver går så sakte som mulig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist med manglende kompetanse og respekt. Også andre fjellområder blir berørt på en negativ måte når alle skal «ut». Se artikkel og video fra Stekkenjokk.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig  disse begynner å få kalde føtter da kommentarfeltet på youtube. er stengt. Det er nesten så en ikke tror det en ser. Et øyeblikk da jeg så hvor krøkkete de var med verktøy tenkte jeg at kanskje noe kan få Darwin prisen. Litt for stygg tanke, men jeg måtte få det ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremtidens friluftsfolk! Idioter...

Det som er enda mer irriterende er jo at det virker som dette er en tur i regi av en eller annen skole, så noen der burde tatt litt ansvar.

Kan jo være lov å håpe at en anmeldelse og bot finner sin vei til de rette, slik folk med droner og ulovlig flyging har fått..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lurt at noen laster ned den videoen før den fjernes fra youtube. Den kommer garantert til å bli sletta hvis de får snusen i at politiet er involvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
Kristian J. Vabø skrev (1 time siden):

Fremtidens friluftsfolk! Idioter...

Det som er enda mer irriterende er jo at det virker som dette er en tur i regi av en eller annen skole, 

Tror jeg beskyldte feil gruppe, slettet derfor innlegget - 

Endret av Manko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjell Iver skrev (1 time siden):

Er det ikke Hedmark Idrett og villmark?. Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg tror nok dette må tilskrives ung dumskap. De vet nok ikke bedre..men hvor er turlederne..?

Uansett. Anmeldelse er levert! Hva det nå måtte koste turbloggeren... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt, men så vidt jeg kan se er det da i det minste døde treer som felles. Jeg har et par ganger i Bærumsmarka sett noen som har fellet ferske treer i skulderhøyde til til bålved!! Det tar normalt minst et år å få tørret veden. Jeg la i sin tid  foto ut her på FF av dumskapen. 

Mye uforstand og ingen har tydeligvis hørt om forhugg ved trefelling.

Elgen 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den i Femundsmarka nasjonalpark er det forbudt å felle trær, også døde. Det er også forbudt å ta seg til rette på døde falne trær. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
elgen skrev (9 timer siden):

Dumt, men så vidt jeg kan se er det da i det minste døde treer som felles. Jeg har et par ganger i Bærumsmarka sett noen som har fellet ferske treer i skulderhøyde til til bålved!! Det tar normalt minst et år å få tørret veden. Jeg la i sin tid  foto ut her på FF av dumskapen. 

Mye uforstand og ingen har tydeligvis hørt om forhugg ved trefelling.

Elgen 

No skal vel ingenting felles i Femundsmarka, men på generell basis hadde det vore langt betre om dei felte til dømes ei levande bjørk enn ein slik gammal furugadd. Triste greier. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Mo skrev (1 time siden):

Ser ut som de starter og ender i Sverige, Käringsjön?

Det var egentlig det jeg også lurte på. Jeg har vert der en del ganger oppgjennom årene og padlet det meste i Rogen-området. Jeg synes det ligner veldig, men er ikke sikker da.

Det er vel uansett ikke grei framferd å hugge ned gamle furuer som antakelig har stått der i flere hundre år. Og det er i hvert fall ikke sporløs framferd, det er sikkert. Gamle trær (ikke bare furu) er viktig for naturen. Det var en biolog som sa at et levende tre består av 20% levende og 80% dødt materiale. For et dødt tre er det omvendt. Det består av 80% levende (mest sopp, lav og insekter) og 20% dødt materiale. La det døde treet leve i fred!

;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Høye døde trær er også brukt som hekkeplass for rovfugl. Uansett er det som Skogens Stønn nevner ikke akkurat sporløs ferdsel. Det gjorde vondt å se den filmen.

Ungdommen burde lære seg å bruke kvistbrenner..

Endret av Hege P.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Totalforbud mot å ta noe annet enn småkvist fra bakken i Femundsmarka, så dette var fælt å se. Fint å se at de er flinke til å dokumentere lovbruddene selv, og at det blir anmeldt av Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg kom nettopp hjem fra en femdagers-tur rundt Muggavassdraget selv, og kontrasten mellom bålplassene langs nedre deler av elva og den totale mangelen på menneskelige spor høyt oppe i vassdraget nærme svenskegrensa er stor. Jeg har lekt med tanken på om Femundsmarka burde vært delt inn i soner à la Lemmenjoen i Finland, med én del der det kun er lov å fyre bål langs faste bålplasser med utkjørt ved, og ellers gjelder normale regler. Rundt Røa-vassdraget og nedre Mugga og Grøtådalen kunne dette vært positivt, men jeg kjenner ærlig at det byr meg imot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Usikker på om dette er inne i nasjonalparken.

Bjørnar Mo skrev (4 timer siden):

Men 2:03 er vel broa over Reva og Revbua ser man vel på 2:36?

da er dem vell fortsatt i rogens naturreservat? 
i så fall så gjeder reglene der også

"skada växande eller döda stående eller ikullfallna - träd, buskar och gräva upp växter eller ta bort mossa och lav"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørnar Mo skrev (6 timer siden):

Men 2:03 er vel broa over Reva og Revbua ser man vel på 2:36?

Synes det var mye mer bygninger i videoen enn jeg kan huske det var ved Kärringsjön, og den åpne plassen der bussen står kan jeg heller ikke huske var så stor. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Truant76 skrev (46 minutter siden):

Synes det var mye mer bygninger i videoen enn jeg kan huske det var ved Kärringsjön, og den åpne plassen der bussen står kan jeg heller ikke huske var så stor. 

Tipper de startet ved Käringsjövallen og ikke ved Käringsjön.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarne H.S. skrev (59 minutter siden):

Tipper de startet ved Käringsjövallen og ikke ved Käringsjön.

Jess, det er akkurat det det er. De har parkert på P-plassen ved Käringsjovallen (bilene og kanoene) og bært ned til Østre Vingarna hvor de starter turen. Der er det masse boder. Så har de padlet ut til Rogen. Jeg syntes det var noe kjent. Det er lenge siden jeg var der da.

;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av marhaub
      Samboeren min og jeg planlegger kanotur i Femundsmarka i slutten av juni, og lurer på om noen har turtips?
      Vi har Ally-kano og planlegger 5-7 dager på tur. Hovedformålet er flott natur og villmarksliv, og et stort pluss hadde vært å komme utenfor de mest trafikkerte turistområdene (og forhåpentligvis øke sannsynligheten for å få fisk). Enkelte bæreettaper går fint, men helst mest av tida i kanoen. 

Røavassdraget har vært vurdert, men har forstått at det innebærer mye bæring fra norsk side (og svensk innfartsvei går jo ikke i disse tider...)
      Har noen tips? 
    • Av AndersSletsjøe
      Noen som har erfaringer med fisking i Femundsmarka, nærmere bestemt røavassdraget i starten/midten av juni? Hvaslags forhold kan jeg forvente meg?
    • Av uteturen
      Hallo godtfolk!
      Årets langtur blir kraftig forkorta og de ti dagene i Femundsmarka vi har sett frem til siden vi tørket opp igjen etter fjorårets tur til Hardangervidda har blitt til fire.
      Ingen av oss har vært på tur der så da må man lytte til kjentfolk.
      Jeg har sett litt på kartene og fjorårets båttider og det ser da ut som at den kan være en ok rute å parkere 1 bil ved Jonasvollen og 1 ved Femundshytta (hvis det er mulig)
      Dette er da førsteutkastet, så det er ikke satt 10siffra koordinater på no teltplass enda. 😎
      Dag 1: Båt Jonasvollen - Revlingen, Marsj til område Grøtådalsetra
      Dag 2: Fiske Grøtåa - forflytning mot Nord-Vest 
      Dag 3: Fiske område Skogtjønna/Røvoltjønna - camp i området
      Dag 4: Forflytning til Haugen og båt over til Femundshytta

Så da er spørsmålet: Ka dokk tru?  Andre muligheter som er bedre? Noe vi burde oppleve? Vi er 4stk som er på tur hvert år. Forflytter oss godt og har ok marsjfart, så distanse kan gå fint på forflytningsdagene. 
    • Av Glitre
      Noen som har peiling på moskusen i Femunds traktene? Hvor har man størst mulighet til å se den? 
    • Av Glitre
      Hei.
      Jeg lurer på hva dere mener er beste fiske metode i Femundsmarka på høsten. Skal kose meg der 3 uker nå i september.  Mark og dupp rett og slett har jeg kanskje tenkt... noen tanker? 
      Jeg er forøvrig klar over hvor det ikke er lov å fiske fra 1. Sep 👍
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.