GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kombinere fjellturer med jobb!


JKfotball

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempe glad i friluftlivet, Þnsker dermed regelmessig fjell turer, men jeg bÄde jobber og studerer og fÞler at det er vanseklig Ä kombinere en del fjellturer med jobb og studier! Ønsker gjerne erfaring eller tips angÄende dette her. Hvordan klarer du Ä kombinere jobb evt studier med fjell turer?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Kan du fÄ tak i e-bok versjoner av studiene dine?
Last de inn pÄ feks Kindle, og du kan ha med en haug med bÞker pÄ tur, uten at vekten Þker noe sÊrlig.
Da kan du lese bÄde i dÄrlig lys/pÄ kvelden med bakbelysning, eller i direkte sollys pÄ dagen.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Studiene er ikke noe problem. Siden jeg alltid ligger foran.Det er jobben som tar mest av tiden. Helg kan gÄ, siden eg jobber annen hver helg, jobber mest i uken. Men er helg som er da 2 dager nok for en tur i fjellet?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

25 minutes ago, JKfotball said:

Men er helg som er da 2 dager nok for en tur i fjellet?

Veldig mange av oss jobber jo mandag - fredag. Og da er det Ä pakke sekken torsdag, dra rett fra jobb fredag, og hjem sÞndag. kveld. Om ikke sÄ blir det pent lite med turer.

I tillegg har jeg for min del barn annenhver uke, som gjÞr at en del av de helgene ofte gÄr bort til deres ting (fotballkamper, bursdager etc.), men da hender det at vi tar en kort tur med overnatting lokalt.

Jeg har ogsÄ skvist inn turer hvor jeg drar hjemmefra sent fredag, noen timers kjÞring, en overnatting og tur + hjem lÞrdag pga annen avtale sÞndag.

Og sÄ har man alle langhelgene i mai som for min del er dedikert til toppturer nÄr jeg ikke har barna. Osv.

Tilpass turene til hvor mye du har fri, og optimaliser tiden slik at "dagtid" er turtid. En vanlig helg = 3 overnattinger to 2 fulle dager med turgĂ„ing. 😊

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Litt avhengig av hvor du bor selvsagt, men to timer er nok for en tur i fjellet. ;-)

Du fÄr gjort mye pÄ en helg. Tog, bil eller buss til fjells fredag etter jobb/studier gir to dÞgn fÞr du sÞndag kveld mÄ vende hjemover. Reiser du kollektivt trenger ikke en gang start og stopp vÊre pÄ samme sted, og da nÄr du langt pÄ to dÞgn.

Det er klart det er lett Ä la seg inspirere av Norge pÄ langs eller Tyrifjorden rundt men fjelltur trenger ikke vÊre ekspedisjon. Jeg vil (i alle fall fÞr jeg fikk familie) kalle meg en relativt erfaren friluftsmann, men jeg trenger ikke hele hÄnden for Ä telle de gangene turene har vart lenger enn en helg.

Dersom du sier hvor du bor, og hvilke ambisjoner du har, tipper jeg du vil fÄ mange turtips her pÄ FF som er gjennomfÞrbar pÄ en helg.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg jobber og studerer selv. FÞrst og fremst mÄ du bestemme deg hva som har hÞyest prioritet. Du kan ikke fÄ til alt. Det er viktig Ä erkjenne dette. Aksepter at du kan ikke fÄ til alt, men du kan kanskje sette av tid til noe. 1 overnatting i naturen hver mÄned er faktisk ganske mye. Du skriver fjellturer. Jeg gÄr mest dagsturer pÄ fjell. Ikke fordi jeg ikke liker Ä overnatte, men tiden strekker ikke alltid til.

Selv bor jeg nÊrt fjell (Bergen) og det er nok av smÄ topper Ä plukke om jeg fÄr lyst pÄ utsikt. Det er heller ikke langt til overnattingsturer fredag-sÞndag hvis jeg skulle fÄ mulighet og lyst til dette.

PrÞv Ä se muligheter i situasjonen du er i. Alle trenger ferie, og du kan ikke jobbe 100% hele Äret, og studiesemesterne er relativt korte. Da er det mulig Ä bruke 1 eller 2 av de lovpÄlagte 4 ukene (+1 dag) til en lengre tur hvis det er dette du absolutt vil. Eventuelt kan du nÞye deg med 1, 2 og 3 dagers turer til du er ferdig Ä studere.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, JKfotball skrev:

Menï»ż er helg ï»żsom er da 2 dager nok for en tur i fjelletï»żï»ż?ï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»żï»ż

Ja, til og med en lang dag kan du fÄ til en tur i hÞyfjellet. Dagstur til Finse .

NÄr du kommer i full jobb, er det tilrettelegging som mÄ til. PÄ turen rundt Tyrifjorden som var en 12 dagers tur, med start 16 mai, brukte jeg bÄde 17 mai og pinsen, og det var bare 5 arbeidsdager. 

SÄ alt gÄr med litt nÞysom planlegging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Om ikke fjellet kommer til deg sÄ kan du komme til fjellet?

 

For noen Är siden tok jeg blant annet konsekvens av fritidsinteressene og flyttet til Finnmark. NÄ fÄr jeg lurt ekstremt mye mer jakt/friluftsliv/fiske/finnmarksliv/skog/telt/osv innimellom enn jeg hadde mulighet til fÞr.

 

Om det er en mulighet....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er jo  litt avhengig av hvor du bor og hvilke tilgang du har pÄ fremkomstmidler, men vi er jo heldige her i landet - det er vel ikke mange stedene det er helt umulig Ä komme seg ut i friluftsomrÄder, men kanskje ikke alltid de heftigse fjellomrÄdene er innenfor den tilgjengelige rekkevidden. Vet jo ikke helt hva du tenker deg av fjellturer, men har du litt for knapp tid gjelder det jo Ä legge lista deretter. Som med alt annet er et viktig Ä prioritere og definere hva som er viktig for deg. Er kravet for fjelltur at den skal vare over flere dager og gÄ over de hÞyeste toppene er det kanskje vanskelig Ä fÄ til mange turer ila et Är. GÄr du heller for "tur er tur"-varianten kan du fÄ til veldig mange flere. En kjapp tur pÄ vei hjem fra jobb (eller til om du jobber sent) - finn noen fine plasser som gjÞr overnatting midt i uka mulig.

Finn ut hva du kan prioritere bort for Ä fÄ mer tid - det er gjerne vanskelig Ä fÄ til alt man bÞr/vil - jeg ofrer gladelig 2 timers husarbeid til fordel for tur f.eks. Hvor mye tid du har tilgjengelig vil jo ogsÄ forandre seg oppgjennom Ärene, og samme er vel Þnskene ogsÄ - min erfaring er at Þnskene om tur ikke blir mindre av at jeg kommer meg ut, men heller eskalerer ytterligere.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Et annet parameter er tidsforbruket og prioriteringer. 

Her kjÞrer jeg knallhardt regime. I perioder av Äret biter jeg tenna sammen og jobber sÄ mye jeg kan som spares til senere avspasering.

Dette gjorde at jeg f.eks fjor fikk til en hel uke ekstra med laksefiske pÄ sommeren og at jeg kunne ta fri annenhver fredag det meste av hÞsten slik at jeg kunne dra rett pÄ tur etter jobb torsdagene. 

Dette ga da mange helger med utvidete turmuligheter.

 

Igjen: Dersom man har mulighet...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for alle svare. Jeg bor i Oslo. Alt som er innen for tog retningen gÄr fint. Tenker helg etapper  med overnatting-alene. "Telt".Bruke helgen ut i naturen. Og tilbake pÄ jobb mandag. Akkurat nÄ har jeg vÊrt i en farlig ulykke, sÄ prÞver Ä komme meg tilbake i form, men vanskelig.   SÄ jeg kan ikke gÄ kjempe vanskelig etapper. Finse har jeg sett pÄ, har ogsÄ gÄtt der fÞr. Kom gjerne med tips. Jeg kan ikke dra rett etter jobb pÄ fredager, siden jobben er litt fysisk og gjÞr at jeg blir kjempe sliten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, JKfotball skrev:

Takk for alle svare. Jeg bor i Oslo. Alt som er innen for tog retningen gÄr fint. Tenker helg etapper  med overnatting-alene. "Telt".Bruke helgen ut i naturen. Og tilbake pÄ jobb mandag. Akkurat nÄ har jeg vÊrt i en farlig ulykke, sÄ prÞver Ä komme meg tilbake i form, men vanskelig.   SÄ jeg kan ikke gÄ kjempe vanskelig etapper. Finse har jeg sett pÄ, har ogsÄ gÄtt der fÞr. Kom gjerne med tips. Jeg kan ikke dra rett etter jobb pÄ fredager, siden jobben er litt fysisk og gjÞr at jeg blir kjempe sliten. 

Trenger du Ä dra sÄ langt da, med nordmarka og lignende rundt Oslo skulle det vel vÊre gode turmuligheter? Trillemarka er vel ogsÄ innafor gjennomfÞrbar avstand kanskje.  Sikkert flere turmuligheter ogsÄ, men siden jeg ikke er fra Oslo er jeg ikke sÄ godt kjent.

Jeg hadde selv en fysisk tung jobb tidligere. LĂžsningen for meg var Ă„ pakke ferdig sekken pĂ„ torsdag og dra pĂ„ tur rett etter jobb pĂ„ fredag. Siden jeg ofte var sliten pĂ„ fredag gikk jeg bare et lite stykke fĂžr jeg slo opp teltet. Da var turen i gang og jeg fikk en teltnatt mer enn om jeg ventet til lĂžrdag 😊 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Turnusjobb!

Jeg har studert (bachelor, deltid) og jobbet 100%(fast ansatt) de siste 4 Ärene. Har nok samtidig ett snitt pÄ 50-70 netter i telt pr Är, i tillegg til mange dagsturer. 

Og i lÞpet av siste Äret sÄ flyttet jeg til nordvestlandet, for Ä fÄ fjellene og de ekstra fine turene lettere tilgjengelig. Gikk litt lei av indre Agder og setesdalsheiene, som er flotte, men ikke akkurat spektakulÊre:) 

NÄ har jeg omtrent hele Norges fineste omrÄde tilgjengelig innen 2 timers kjÞring. Inkl vestre del av Jotunheimen, MÞre og Romsdal og hele Sogn&Fjordane. Og det fÞles fantastisk!! 

Men det var ei jente, som fikk meg til Ä ta steget med Ä flytte.... MÄ innrÞmme det :) 

- Men i bunn og grunn handler alt om prioriteringer... 

Endret av TutogkjĂžr
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

I sommer har jeg jobbet mens andre har hatt ferie. Det hjalp veldig pÄ humÞret Ä ta helgeturer.

"Helgehelten" er ikke Ä spÞke med. Bare pass pÄ at alt er klart i bilen/motorsykkelen/sykkelen slik at du kan dra rett fra jobb. Og start gjerne litt tidligere pÄ jobben, sÄ fÄr du sikkert dra litt tidligere.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, JKfotball skrev:

Takk for alle svare. Jeg bor i Oslo. Alt som er innen for tog retningen gÄr fint. Tenker helg etapper  med overnatting-alene. "Telt".Bruke helgen ut i naturen. Og tilbake pÄ jobb mandag. Akkurat nÄ har jeg vÊrt i en farlig ulykke, sÄ prÞver Ä komme meg tilbake i form, men vanskelig.   SÄ jeg kan ikke gÄ kjempe vanskelig etapper. Finse har jeg sett pÄ, har ogsÄ gÄtt der fÞr. Kom gjerne med tips. Jeg kan ikke dra rett etter jobb pÄ fredager, siden jobben er litt fysisk og gjÞr at jeg blir kjempe sliten. 

Det meste er vel allerede sagt. Prioriteringer, se mulighetene, ha sekken pakket og klar, og etter studier Ă„ ha turmuligheter i bakhodet ved valg av jobb og bosted.

Å vĂŠre sliten etter jobb trenger ikke vĂŠre hinder for Ă„ dra rett pĂ„ tur. Da kan det vĂŠre et alternativ Ă„ dra et sted og slĂ„ opp telt i nĂŠrheten av vei/tog. Trenger ofte ikke gĂ„ sĂ„ langt unna fĂžr en har naturen for seg selv. GjĂžr du det slik vĂ„kner du opp i naturen, og har resten av helga fri for tur.

Har selv valgt deltidsjobb som leirskolelÊrer for Ä ha mulighet for Ä vÊre ute pÄ tur nÄr jeg har lyst. Lange dager i sesongen med fri pÄ fredager, og 5-6 mÄneder avspasering om vinteren. Deltidsjobb handler selvsagt om prioriteringer, sÄ har ofte mer tid til Ä slite ut utstyr enn penger til Ä kjÞpe nytt :P

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 timer siden, JKfotball skrev:

Takk for alle svare. Jeg bor i Oslo. Alt som er innen for tog retningen gÄr fint. Tenker helg etapper  med overnatting-alene. "Telt".Bruke helgen ut i naturen. Og tilbake pÄ jobb mandag. Akkurat nÄ har jeg vÊrt i en farlig ulykke, sÄ prÞver Ä komme meg tilbake i form, men vanskelig.   SÄ jeg kan ikke gÄ kjempe vanskelig etapper. Finse har jeg sett pÄ, har ogsÄ gÄtt der fÞr. Kom gjerne med tips. Jeg kan ikke dra rett etter jobb pÄ fredager, siden jobben er litt fysisk og gjÞr at jeg blir kjempe sliten. 

Tog til Finse. Buss til Hemsedalsfjellet, BeitostÞlen og LÊrdal mm. Ingen problem. Jeg drar lett pÄ helgetur til Hurrungane. 

Jeg kjÞrte en gratis leiebil fra Gardermoen og hjem til Sogndal engang og tok bussen hjem. Om du sjekker Strix og Hertz sÄ er det ofte leiebiler mÄ kjÞres gratis hjem igjen. Da kan du komme deg kjapt til fjells pÄ Vestlandet (Sogndal, Bergen og Stavanger) og heller busse hjem igjen. 

Men du skal jaggu ikke kimse av Maridalsalpene heller. Det er en av mine Oslo-favoritter. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kombinere jobb og ferie? Kun unntaksvis har jeg mÄttet gjÞre det, men uunnvÊrlig er jeg ikke, kirkegÄrden er full av de som trodde de var uunnvÊrlige. Vi har mye studier pÄ dette som viser hvor viktig det er Ä skille arbeidstid og fritid. Her vil det stÄ en arbeidstaker kamp framover. 

OgsÄ har vi dette evinnelig om at vi mÄ jobbe mer. En leder med lang internasjonal erfaring tok over en stor norsk bedrift, han sa at to ting hadde han lÊrt i Norge, vi var svÊrt effektive pÄ jobb, men fredagen var vi pÄ hytta. Jeg jobbet selv to Är i Østerrike, der er det halv dag pÄ fredag.

I Tyskland ble det i 2012 krevd et forbud mot Ä maile kollegier pÄ fritiden og helgene skulle vÊre hellige. Bedrifter som ikke fulgte dette kunne fÄ bÞter pÄ opptil 25.000..- Euro.

Noe Ä tenke pÄ for LO dette. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er fullt mulig Ä komme seg pÄ smÄ turer mellom jobb-Þktene ogsÄ. Har sekken pakket, drar ut i nÊrmarka, overnatter, og drar pÄ jobb pÄfÞlgende dag. Ikke noe man gjÞr hver dag sÄ klart men er fullt mulig i blant om man ikke starter for tidlig pÄ jobb.

I sommer sÄ har det vÊrt vel sÄ kjekt som Ä sove i en kokvarm leilighet inne i byen :-)

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.