Gå til innhold
  • Bli medlem

Chair kit / stol - verdt å dra på?


Terka

Anbefalte innlegg

Tror jeg begynner å bli eldre i skrotten enn jeg var før, for jeg har begynt å tenkte på å sitte godt på tur.

Men... et det verdt det? Ekstra vekt og volum som må bæres på. Tanken er i første omgang å kunne ha med på turer hvor man går inn og setter camp og deretter tar dagsturer fra camp. Men til nå har jeg bare brukt terrenget til å sitte godt, gravd meg en sittegrop i snøen eller ligget i teltet som en romer... Dvs har ikke savnet en stol før jeg tror jeg gjør det nå.. 🤔

32490-cartoon-roman-soldier-eating-grapes.jpeg

Om jeg skulle gå for en stolløsning, hva anbefales?

- Exped Chair Kit:  https://www.fjellsport.no/exped-chair-kit-l.html

- Thermarest Trekker Chair:  https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-trekker-chair-25-2.html

- Helinox Chair Zero:  https://www.fjellsport.no/helinox-chair-zero-black.html

- Andre alternativer som bør vurderes?

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sjølv veldig glad i mitt chair kit. Har følgande i frå Sea to Summit: https://www.fjellsport.no/sea-to-summit-air-chair-hvilestol-medium.html

Eg brukar det med Thermarest Xtherm som vist på bilete. Veldig digg å ha god ryggstøtte når ein skal kokkelere eller lese bok.

fullsizeoutput_e5c.thumb.jpeg.7a96bdf8699eae046e8d052936fa2d42.jpeg

Komforten er lett verd vekta spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du er i samme kategori som meg - jeg blir ugrei i kroken om jeg sitter lenge uten støtte i ryggen. Så jeg bruker Exped sitt chairkitt flittig. Både sommer og vinter. På vinteren trekker jeg det gjerne med ut på isen og bruker under isfiske også. Suveren i lavvo og når en blir sittende lenge i telt osv og skal lese/kokke/spise. 

Det er stort sett du som kjenner din kropp og vil avgjøre nytteverdien. 

Turkompis er også veldig fornøyd med sitt så vi to er i hvert fall enige...

_MG_9850-2.jpg

Ben-13-2.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg gjør er å sitte lenge rett på bakken. Dersom man telter et sted med høvelige steiner, vedkubber el.l. å sitte på går det greit uten chair-kit. Men dersom vi ender opp på flatmark eller været tvinger oss inn i teltet er det utrolig deilig med ryggstø og å komme seg såpass opp av marka at jeg får litt knekk i knærne.  Jeg er så makelig anlagt at jeg ikke gidder å dra på tur dersom jeg må slite vondt når vi kommer fram, så da bærer jeg gladelig på det ekstra halvkiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stol i tre varianter:

1: Billig foldestol som ikke trenger liggeunderlag. Skal fungere fordi sitteplata og ryggplata er stiv, Tatalt ubrukelig.

2: Eldre versjon av Thermarest stol (ser ut som denne). Brukes med ettilsvarende gammelt 2,5 cm underlag. Svært god å sitte i.

3: Exped chair kit. Brukt sammen med 7cm underlag. Jeg liker ikke sittekomforten i denne. Føler ikke at jeg får noe støtte i korsryggen.

Da jeg brukte thermaresten hadde jeg ofte med meg stolen. Men ettersom exped-underlaget er så mye medre å sove på, har jeg i de senere årene stort sett reist uten stolen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kopi av Helinox-stol, og Exped chairkit. Men jeg padler kajakk, så for meg er det ikke så nøye med vekt og plass. Det er positivt med stolen som har føtter, at jeg kommer høyere opp fra bakken. Men jeg synes det er merkbart varmere å sitte på liggeunderlagstolen (downmat) enn den andre. Hadde jeg bare kunnet ha en, så hadde jeg nok valgt chairkitet. Men den andre er enklere å ha med seg på dagsturer når jeg ikke skal bruke liggeunderlaget egentlig, derfor har jeg begge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Trur det er hofteleddsbøyere og kjernemuskultur deromkring som begynner å bli i overkant "statisk". 😜😄

Om eg går for sitteløsning så ser det ut til at trekk til liggeunderlaget et noe å gå for. Da blir spørsmålet om man skal gå for noe til Downmat 9 LW eller Thermarest Xtherm Large. 🤔 Luksusproblemer er også problemer.. 🤣

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stoltrekk til downmat 7, og kan ikkje tenke meg å dra på tur utan (det er absolutt verdt den ekstra vekta).

Når det gjeld fysisk stol har eg ikkje erfaring sjølv, men har fått fortalt at Helinox Ground Chair er betre enn Helinox Chair Zero/One, i alle fall på laust underlag, iom at den ikkje har tynne bein som sig ned underlaget like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stol/trekk til Down mat 9 DLX, og den fyller flere funksjoner. Både beskyttelse og stol. Det hender jeg legger litt klær i korsryggen for å få litt støtte nederst.

Ulempen med trekket er at det er litt klumpete å legge sammen, siden det er noen stive spiler i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Helinox Chair one et par år. Synes det ble for mye å dra på og tok for stor plass. Hadde tenkt å kjøpe Ground chair, men så oppdaget jeg Helinox Zero og kjøpte den. Stor forskjell fra chair one både på volum og vekt. Denne er med fast nå. Kan anbefale denne. Nesten samme høyde som chair one og passer godt sammen med table one..

Telt1.thumb.JPG.90823684a29688f1971e07c34f5fd48e.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer thermares compak 25 chairkit til exped MW underlag? Og kan man ha det på også når man skal sove, eller blir det trangt?

 

(Lurer på om @Tessatroll har prøvd dette en gang)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

(Lurer på om @Tessatroll har prøvd dette en gang)?

Ah, jeg satt og funderte for litt siden hvem som hadde snakka med om det, det var hu ja. Tenkte jeg skulle finne ut om det er et slikt lett alternativ til LW. Kan vel gå litt tid før vi får svar fra henne, hu må vel rusle ferdig over Grønland først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, graham skrev:

Ah, jeg satt og funderte for litt siden hvem som hadde snakka med om det, det var hu ja. Tenkte jeg skulle finne ut om det er et slikt lett alternativ til LW. Kan vel gå litt tid før vi får svar fra henne, hu må vel rusle ferdig over Grønland først.

Ikke akseptabelt å vente... 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jeg kjøpte en lav sammenlignbar stol, for noen år tilbake, som er grei å bruke. Bruker den når jeg benytter lavvo og har jaktcamp i nærheten av bilvei. Veier lite, men konstruksjonen på min, betyr noe volum. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det blir noe "alla" denne:  https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/hagemobler/solstoler--og-senger/nordic-season-miami-beach?variantCode=16961

Vil vel fraråde stoler med 4 ordinære bein, da de nok har behov for fast underlag. Så sammenhengende "bøyle" både forran og bak, er vel fornuftig. Min stol er avbildet her tidligere av noen andre, men det er vel en 2 - 3 år siden. Sittehøyde på min er lav, ca 12 - 15 cm, men stolen er solid konstruert, tross vekt og god å sitte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chairkit til Exped er en gode som er med bestandig på tur. Brukes som "laken" på madrassen. Veldig genialt om man bli værfast i teltet. Behagelig å reise opp ryggen og lese bok, lage mat eller bare å sitte å slappe av. et must for meg når jeg er på tur iallfall. Blir fort ødelagt i kroppen om jeg ikke har denne luksusen. Ikke noe å tvile på, bare å handle. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tiur3 skrev:

TS. Jeg kjøpte en lav sammenlignbar stol, for noen år tilbake, som er grei å bruke. Bruker den når jeg benytter lavvo og har jaktcamp i nærheten av bilvei. Veier lite, men konstruksjonen på min, betyr noe volum. Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det blir noe "alla" denne:  https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/hagemobler/solstoler--og-senger/nordic-season-miami-beach?variantCode=16961

Vil vel fraråde stoler med 4 ordinære bein, da de nok har behov for fast underlag. Så sammenhengende "bøyle" både forran og bak, er vel fornuftig. Min stol er avbildet her tidligere av noen andre, men det er vel en 2 - 3 år siden. Sittehøyde på min er lav, ca 12 - 15 cm, men stolen er solid konstruert, tross vekt og god å sitte i.

Det er ekstra utstyr å få til Helinox sine stoler  (de med fire bein) hvis en føler at de synker for langt ned i bakken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Exped Chair kit er på vei til undertegnedes folkeregisterte adresse. Så får vi se om det rekker frem innen onsdag kveld og blir med på tur etter jobb torsdag.😊

Blir det en slager så kommer det nok lettere stoltrekk til bruk med diverse Thernarest underlag også. Har hørt fra erfarne folk at har man kjøpt slikt til selv, så må man kjøpe til barna også for å få brukt eget. 🤣

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik som ligner på den greia fra Magasinet. Den tok ikke så lang tid før noe gikk i stykker på. Mulig den på Magasinet har bedre kvalitet enn den jeg kjøpte. Uansett ikke så fin å pakke. Er noe inni der som stiver av så den er vanskelig å pakke liten.

Har en Helinox Ground Chair. Som regel er den med i sekken på fisketur ved hytta. Bare værr med på tur en gang. Har foretrukket et ekstra underlag istedet. Gir flere muligheter og er backup for det vanlige liggeunderlaget. Trekket i selve stolen er langt fra vindtett så en bør ha noe oppi stolen som isolasjon hvis det er kjølig og/eller blåser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Et Exped Chair kit er på vei til undertegnedes folkeregisterte adresse. Så får vi se om det rekker frem innen onsdag kveld og blir med på tur etter jobb torsdag.1f60a.png

Blir det en slager så kommer det nok lettere stoltrekk til bruk med diverse Thernarest underlag også. Har hørt fra erfarne folk at har man kjøpt slikt til selv, så må man kjøpe til barna også for å få brukt eget. 🤣

Her krangles det i hvert fall om mitt. Men hurra for turutstyr man kan ønske til ungene til jul, så unngår man alle lekene som bare blir liggende rundt og slenge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hat helinox ground chair i noen år og er veldig glad i den. Utrolig fleksibel og rask og pakke opp/ned samtidig som den tåler utrolig mye juling. Som flere nevner så kan den bli kald i rompa om det er kjølig/blåser så har ofte med et slikt enkelt og lett sitteunderlag i tillegg.

Har også et sts chairkit til min thermarest. Dette er klart den mest komfortableog varme løsningen men er jo endel mer styr å sette opp samtidig som man alltid bekymrer seg litt for potensielle hull i underlaget. Men fungerer konge på vinter og i telt eller i leir. Men til kortere stopp og rast osv så blir det jo får omstendelig å rigge til.

En ground chair vil jeg derfor påstå er langt mer fleksibel løsning til alle mulige turer - korte som lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.