Tiur3

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    1 220
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    2

Tiur3 last won the day on Februar 25

Tiur3 had the most liked content!

Om Tiur3

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Sted
    3400 Lier, Norway

Nylige profilbesøk

1 157 profilvisninger
  1. Hvilken lov/forskrift, har konkrete bestemmelser om "privat sone", som hindrer ferdsel rundt en hytte i utmark? I tilegg til Allemannsretten, kan nok også "hevd" komme inn i bildet her. Råd om å sjekke med kommunen er bra, selv om jeg ikke tror de kan hjelpe. Dialog er trolig eneste utveg. Ellers må TS finne seg i at folk går der og akseptere det.
  2. Kommer vel litt ann på, hvem som går der det da. Det er da folk som ikke er redd for gjess, tiur, kuer, m.m. Kunne hende de gjessene fikk knekt nakken.
  3. Test: Protec Stormkjøkken

    Ser det er luftehull rundt hele "vindskjermen" og det er vel ikke så gunstig hvis det blåser litt og en bruker dette "utendørs". Ellers er det vel en kopi av en annen kjent produsent, med mindre endringer.
  4. Test: Protec Stormkjøkken

    Med kjele, så mener de nok kaffekjele. Og det går vel frem av bildene også.
  5. Havregrynsgrauten

    Ser at tråden gjelder havregrøt.:) Men stusser likevel litt, da du/dere ønsker noe annen smak på havren. Det finnes da div. kornblandeinger med 3 - 4 forskjellige korntyper, som en kan veksle på og få annen smak, fra dag til dag. Og det finnes slike kornblandinger som HAR nøtter, rosiner, tørket frukt, m.m., som også forandrer smaken, samt øker energiinnholdet. Så hvorfor fortsette, med denne kjedelige havregrøten? Bare undrer.
  6. Det er vel lite av fjellområder (over tregrensa) nær Drammen, selv om det er et område nord i Finnemarka som ligger på 6 - 700 m.o.h. To topper (les. høyder) på over 700 m. Men med 1,5 - 2 timers kjøring, har du omtrent hele Hardangervidda til rådighet. I alle fall den østligste delen av den. Og som du er inne på så ligger Blefjell noe nærmere, samme med Norefjell. Ellers kan du få mygg- og knottplager over alt, også på fjellet. Betinger kun fuktig jord/myrjord, vannpytter, eller stillestående vann (eks. i sivområder). Lauskog bruker å være værre en barskog. Men teltig på lutige steder og et godt stykke fra vann og myrområder, så er en relativt trygg for de insektene. Middel mot mygg/knott, samt heldekkende klær på ettermiddag kveld, bør være med på overnattingsturer. Gjerne caps/hatt også. Da er det bare ansikt og hender som evnentuelt må smøres, hvis insektene kommer.
  7. Plastkart fra Kartverket eller Nordeca?

    Vet ikke hva du mener med "tyvek"! Men er det tropografiske papirkart (og lokale turkart), så er det bokhandlere som bruker å har best utvalg. Og har de ikke inne det du søker, er de raske til å bestille.
  8. Da tråden handler om dårlig matlyst i "varmen" og bl.a. jeg har fremhevet dette med saltmangel, vil jeg sitere noe fra linken jeg la inn tidligere i dag, angående symtomer. Annbefaler likevel folk å lese det som står i linken, spesielt det jeg har påpekt. Ser det er noen her, som tydligvis ikke kan ha leste dette. Sitat: Symptomene er tørrhet i munnen, appetittmangel, oppkast, muskelsvekkelser, kramper i beina, hodepine, apati, kvalme, svimmelhet, utmattelse og heteslag. Saltmangel kan også oppstå ved langvarig stress som fører til binyreutmattelse, ved langvarig opphold i tropisk klima og ved hard fysisk trening. Så hvis en blir slapp i kroppen, uten annen grunn enn sterk svetting, da kanskje på varme dager, er det i første rekke vann, dernest salt som oftest er problemet. Og begge deler kan være livsfarlig! Til normalt så mister vi ca 1 g. salt per dag, så det er det vanlige dagsbehovet. Men når en kan svette ut opp til 30 g. per dag (på varme dager med aktivitet), kan saltmangel oppstå i løpet av få timer. Blir en slapp, døsig og mister helt appetitten, er dette noen typiske symptomer på vann-/saltmangel. Svetter en mye på slike varme dager, skal en spise mye salt mat for å dekke saltbehovet. Skulle likevel noe appetitt forsvinne, så er det bra med faste rutiner på dette med mat. Spis etter klokka, spis også samme mengde som en bruker å gjøre på slike turer og om nødvendig tving maten ned. Som noen har vært inne på, det hjelper med en god pause (og helst skygge, hvis det finnes), og spis rolig.
  9. Norefjell / Høgvarde (+ bonus)

    Så det var en del aktivitet i lufta rundt Eggekollen (i Lier), sist lørdag. 2 hadde landet på jordet og det var nok 4 - 5 i lufta, som svevde rundt i strålende vær. Kom trolig flere senere på ettermiddagen og kvelden. Det er et mulig sted på andre siden av dalen også, men det er kanskje tungvint å komme dit. Nord for Kraftkollen, på Tranby. Et sted jeg tror kan være ennå bedre, kan være Hørtekollen (475 m.o.h.) i Sylling/Lier. Skal være sti opp fra Fagerligåsen. Lander dere på nedsiden av riksvegen, så er det 300 m høydeforskjell. Hvorden oppdriften er i området, vet jeg ikke noe om, Dette er ikke mitt felt.
  10. Det er en del å finne hvis en søker på nettet om saltmangel og symptomene som oppstår. I normalt "gjenge" (normal aktivitet og temp.) og i tempererte soner (sone vi lever i), er det normalt ikke behov for ekstra "salt" (les: Natriumklorid). Heller mindre salt. Og ja, ved normalt "gjenge" balanserer kroppen dette greit selv. Men ved unormal varme og/eller aktivitet over timer på varme dager, kanskje over flere dager, kan saltmangel oppstå, selv i vårt klima. (Mer vanlig for nordboere, som er/arbeider i tropene) Men det oppstår også her hjemme, oftere enn mange nordmenn er klar over. Tok en rask sjekk, så du/dere kan lese litt selv. Det mest relevante avsnittet er det siste avsnitt, men les også 1. og 4. avsnitt (symptomer). Det er farer også ved overdossering, men det er ikke det som diskuteres nå. Se: http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Vitamniner-og-mineraler/Mineraler-og-sporstoffer-/Natrium-Na--Engelsk-Sodium-/ Som Kjell Iver har jeg en del erfaring (også varmere plasser) fra jobb i Tropiske soner og kjenner lett igjen problemene ved saltmangel, forårsaket av mye/unormal svetting over menge timer/dager. Da kan utskilling av salt øke fra det normale på ca 1 gram, til 30 gram!
  11. Nudler som turmat

    Uten å ha sjekket, så gir en pakke Real deg ca 600 kcal og 2 pakker nuddler ca 700 kacl. Så du får mer energi av 2 pakker nuddler, enn av en pakke Real. Men som jeg har vært inne på, det er litt forskjell på "raske" karbohydrater og vanlige karbohydrater. Og det er derfor jeg selv annbefaler korn, i en annen form. Gjerne kornblandinger. På dagtid, er det ikke noe fordel med mye fett og proteiner, hvis en tenker ernæringsmessig. Hva en gjør for smak, o.l, er en annen ting.
  12. Nudler som turmat

    Det er nok næring, hvis du spiser den mengden som må til. Det gjelder også annen type mat. Folk klarer å bli verdensmestere med inntak av pasta, så hvorfor skulle det ikke være næring? Bare spør bl.a. italienske skiløpere.
  13. Saltmangel på varme dager, er ganske vanlig i Norge. Folk kjenner kun til dette med tilstrekkelig vann, men vet lite om at når en svetter mister en salt. Og underskudd på salt, gir slappe menneskekropper. Så svetter en mye, må en tilføre salt. Og første tegn på slapphet, er gjerne enten veskemangel, saltmangel, eller en kombinasjon. Det er ingen grunn til at vi skal bli slappe, selv om det er varmt, hvis vi får inn ernæring, nok veske og tilførsel av salt. Salt mat er fornuftig på varme sommere og var vanlig tidligere. Men det er salt tabletter, å få kjøpt på apoteket som kan brukes ved behov. Og i værste fall, kan en benytte litt koksalt. Tror din teori er litt feil. En skal ikke mangle mye vann, før en blir slapp. Og da kroppen består nesten utelukkende av vann, skule en mistet ganske mange liter veske, før din teori ville vært reell. Samtidig så mister en salt, hele tiden en svetter. Korppen inneholder ikke mye salt, så det skal ikke mye til før saltbalansen blir feil, uten tilførsel av mer salt.
  14. Nudler som turmat

    Pasta gir energi, som andre kornprodukter, selv om pasta har de såkalt "raske" karbohydratene. Og all pasta jeg kjenner til, både nudler, spagetti, makroni, m.m., har tilsvarende energi innhold og det uavhengig av hvor det er kjøpt. Det er ikke mer energi i nudler vi kan kjøpe i de asiatiske foretningene, enn det det er i hva vi kan kjøpe i andre butikker. Det ligger på ca 365 kcal/65g, for slik tørrvare. At det kan smake forskjellig er så, avhengig av krydder. Og at en nudelpakke med olje, i tilegg til buljong gir 1 - 2 % mer fett og energi er også riktig, men det er bagateller når det er tale om energi i pakkene.
  15. Nudler som turmat

    TS. Det har vært flere tråder her inne, både om nudler og annen turmat hvor dette har vært diskutert. Nudler og annen pasta, er Drum hvete, det er såkalt "raske" karbohydrater. Uten at jeg er noen ernærings ekspert, så er dette de karbohydratene som raskest opptaes i kroppen. Så en får raskt energi, men en må vel spise oftere, enn med vanlig korn (brød/korn/kornblandinger). Hvis det er snakk om de småpakkene på ca 65 g, så gir de ca 365 kcal (tørrvare) og inneholder normalt ca 70 % karbo. Så en liten pakke gir for lite energi, på samme måte som en tynn brødskive. Så en må spise tilstrekkelig med pasta, for å dekke energibehovet for det aktuelle måltidet. Men da må kanskje folk vite litt om deres dagsbehov, noe som igjen er avhening av hvilken tur de skal på og om de kommer til å bære tungt. De bør også vite litt om hvilke type mat en bør bruke før og under mars/gange og til kvelds. Før og under gange bør måltidet inneholde mest karbo, da fett og proteiner opptaes for seint i kroppen. Så kornprodukter (les: karbo), er det mest gunstige før og under mars/gange. Fett og proteiner, er i hovedsak for å reparere skadde muskelfibere og bygge nye. Men dette tar tid, derfor er det mat en bør bruke når en skal hvile ut om kvelden og natta. Selv om nudler (i tilstrekkelig mengde) er ok ernæring på dagtid, annbefaler jeg heller korprodukter, da vi "går lengere" på korn, enn på pasta. Selv bruker jeg enten brød, eller kornblandinger, til frokost og utover dagen. Og kraftigere kost med mer fokus på fett og proteiner om kvelden. En får kjøpt ferdigeblanede kornblandinger også med div. tilsettning som tørket frukt, nøtter, rosiner, m.m. Dette gir mye mer smak, enn kun havre. Selv bruker jeg kun kokende vann og lar dette trekke i min. 6- 7 min. Kanskje litt uvant for enkelte å spise dette uten melk, men jeg synes det er greit da det er nok smak i slike blandinger. Og en kan tilføre litt selv (eks: rosiner, frukt, o.l.), hvis det er ønskelig. Ellers er det jo fritt frem, for å knote med melkepulver også.