Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjedelige menn på tur - kronikk på nrk.no


Bjørn J

Anbefalte innlegg

TheSleepwalker skrev (På 16.8.2020 den 16.20):

Jeg gleder meg til nye Monsen-serien. Av samme grunn til at de første episodene av 71-grader nord er artige. Man kan le av- og med de som ikke har peiling.

Jeg gidder ikke å se på den nye Monsen serien rett og slett fordi det å dra med de samme kjendisene som vi har møtt i alle andre programmer i fra Skavland til 71*Nord er så gjennomsyret av at "her er vi kun ute etter rating". Monsen har gjennom alle år bygd opp sitt varemerke rundt andre verdier. Dette bryter han nå ned. La meg minne om hva vi elsker Monsen for (i hvertfall jeg) 1) hans første ekspedisjon Norge på langs fra Grense Jakopselv til Lindesnes. Ujålete og uslepent.  2) Mange artikler i Villmarksliv og bøker hvor vi ble kjent med Monsen sin villmarksgleder. 3) Lars og Marit Alaska på langs 4) Monsen Canada på tvers 5) Monsen ga tips og forfekktet at friluftsliv var for ALLE. Man trengte ikke dyrt utstyr 6) Monsen i femundsmarka hvor han traff (mer eller mindre arrangert) ekte orginale mennesker. Jeg husker fortsatt han traff "Vinteroksen" (husker ikke lengre hva han heter) som satte kniven i leggen sin...så viste det seg at han hadde benprotese. Var vel samme karen som "fisket" med en Colt cal 45 revolver og hadde sprit på hermetikkboks. 6) Monsen tar med 11 handikappede på tur i serien "Ingen grenser" hvor han viser fram 11 handikapede og vi blir kjent med en utrolig gjeng. 7) Utalige intervjuer hvor Monsen forfekkter det enkle friluftslivet for alle 8 ) Monsen Nordkalotten 365 9)serien " På tur med Monsen" 10) Monsen på tur med noen kjendiser som alle har det til felles at de lever av å stikke trynet sitt fram i alle kanaler....... finn en feil! (nr1-9 er ikke i noen kronologisk eller prioritert rekkefølge, men slik jeg kom på det i farta. Det er sikkert mye annet jeg har utelatt og glemt). Jeg skjønner at Monsen må ha ett levebrød og da er det lett og bli kommersiell slik vi har sett han bli mer av de siste årene. Men Lars Monsen, som varemerke, står seg utmerket godt på egne bein og er ikke bygd på komerse verdier slik som vi ser det nå. DET skuffer meg!!

Angående de første episodene av 71*Nord: Om du sikter til sesong 1, som kom da bestefar fortsatt var ung, så var den utrolig mye bedre enn det mølet som vises nå. Den gangen var det turfolk som dro på tur og faktisk måtte ordne seg selv. De måtte kunne være ute og fikk ikke busstransport mellom de forskjellige etappene fordi det var en etappe. Den var mellom Lindesnes og Nordkapp. De kranglet seg i mellom om hvordan de skulle fordele fellesutsyr, felles penger, hvordan pakke om så det ble best mulig, hvordan effektivt forflytte seg/veivalg etc etc. Det var ikke taktikkeri i samme grad som nå med allianser etc  Det var ekte!

Endret av Peppy
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i alt som heter Lars Monsen, det må jeg innrømme. Om han er på tur alene, med bikkjer eller andre er ikke alltid så viktig. Jeg er en enkel mann som ofte like enkle ting, og det å se Monsen på tur er enkel og god underholdning.

De forrige sesongene var derfor helt greie for meg. Jeg synes kompis Trond var et fint innslag og samarbeidet med Anne Rimmen, syntes jeg fungerte bra. Foretrekker nok programmene der han er på tur uten villsporbiten, men når det var dette som ble produsert var det likevel fin fin underholdning. Men i motsetning til de andre programmene, er ikke Monsen på villspor et program jeg gidder å se mer enn en gang. Og etter 2 sesonger med dette, er det jo klart at noe må endres. Det er vel tv produksjon 101. Ved å tilføye andre mennesker viser det også en annen side ved Lars Monsen som ikke er uinteressant.

Nå ser jeg ikke på noe annen reality serie, og vet derfor lite om disse kjendisene utenfor deres respektive programmer. Men Jon Almaas er jo festlig, og Bård Tufte kan også bli bra. Staysman fremstår også som en fin fyr i de få episodene med diverse jeg har sett han. De tvillingene vet jeg lite om, men regner med at kontrasten mellom dem og Monsen sikkert blir melket, og det skal bli interessant å se den vinklingen.
Når alt kommer til alt, er vel Monsen på villspor et "feel good" program og ikke konfliktpreget som de fleste andre reality serier som produseres? Og den forskjellen synes jeg er alfa/omega når jeg nok en gang velger å se et program av og med Monsen.

Første episode syntes jeg var meget bra underholdning.
Hvis jeg skal forsøke meg på overtolking, ble det trukket frem at Almaas sa han kunne være irriterende, noe som er vel et varemerke han bygger opp om. Og han forsøkte seg i begynnelsen, men jeg synes det var tydelig at han tonet dette ned etterhvert og at Monsen fort viste hvem som var sjefen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (6 minutter siden):

Jeg er veldig glad i alt som heter Lars Monsen, det må jeg innrømme. Om han er på tur alene, med bikkjer eller andre er ikke alltid så viktig. Jeg er en enkel mann som ofte like enkle ting, og det å se Monsen på tur er enkel og god underholdning.

De forrige sesongene var derfor helt greie for meg. Jeg synes kompis Trond var et fint innslag og samarbeidet med Anne Rimmen, syntes jeg fungerte bra. Foretrekker nok programmene der han er på tur uten villsporbiten, men når det var dette som ble produsert var det likevel fin fin underholdning. Men i motsetning til de andre programmene, er ikke Monsen på villspor et program jeg gidder å se mer enn en gang. Og etter 2 sesonger med dette, er det jo klart at noe må endres. Det er vel tv produksjon 101. Ved å tilføye andre mennesker viser det også en annen side ved Lars Monsen som ikke er uinteressant.

Nå ser jeg ikke på noe annen reality serie, og vet derfor lite om disse kjendisene utenfor deres respektive programmer. Men Jon Almaas er jo festlig, og Bård Tufte kan også bli bra. Staysman fremstår også som en fin fyr i de få episodene med diverse jeg har sett han. De tvillingene vet jeg lite om, men regner med at kontrasten mellom dem og Monsen sikkert blir melket, og det skal bli interessant å se den vinklingen.
Når alt kommer til alt, er vel Monsen på villspor et "feel good" program og ikke konfliktpreget som de fleste andre reality serier som produseres? Og den forskjellen synes jeg er alfa/omega når jeg nok en gang velger å se et program av og med Monsen.

Første episode syntes jeg var meget bra underholdning.
Hvis jeg skal forsøke meg på overtolking, ble det trukket frem at Almaas sa han kunne være irriterende, noe som er vel et varemerke han bygger opp om. Og han forsøkte seg i begynnelsen, men jeg synes det var tydelig at han tonet dette ned etterhvert og at Monsen fort viste hvem som var sjefen :)

Jeg er også veldig glad i Monsen, det er derfor han skuffer når han nå hiver seg på ett billig triks som kjendisversjon. Det er også klart at denne serien henvender seg til ett publikum som nettopp liker kjendiser, og ikke nødvendigvis er glade i å være ute. Men Monsen har tidligere alltid ivaretatt feelgood produksjoner, funnet interessante mennesker å ta med, funnet gode vinklinger, lekt seg med nye formater.....Men dette er første gang han går på kompromi med den motstanden til komersialisering som han har bygd sitt varemerke rundt. Derfor skuffer han meg. Noe må endres fra seson til sesong ja. Jeg har selv TV/radio bakgrunn og vet dette, men vet også at Monsen har hatt evne til å være nyskapende og underholdende før. Han er faglig dyktig i det han gjør mht konsepter for tv. Dette er for meg som om David Attenborough skulle blitt talkshow vert. David er en institusjon, det er Lars også (uten sammenligning forøvrig). Jeg har i diverse fora blitt skjelt ut for nettopp å kritisere Lars Monsen. La meg slå fast en ting om denne karen, han har sin menighet og man kødder ikke med profeten.  Det beviser bare hvilken plass/varemerke Lars har bygd opp....og nå altså skuffer han ved å gjøre noe han ikke har stått ut som tidligere. Mange liker dette og det er bra vi har forskjellig smak, for meg er det alltså lavmåltriks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppy skrev (54 minutter siden):

Jeg er også veldig glad i Monsen, det er derfor han skuffer når han nå hiver seg på ett billig triks som kjendisversjon. Det er også klart at denne serien henvender seg til ett publikum som nettopp liker kjendiser, og ikke nødvendigvis er glade i å være ute. Men Monsen har tidligere alltid ivaretatt feelgood produksjoner, funnet interessante mennesker å ta med, funnet gode vinklinger, lekt seg med nye formater.....Men dette er første gang han går på kompromi med den motstanden til komersialisering som han har bygd sitt varemerke rundt. Derfor skuffer han meg. Noe må endres fra seson til sesong ja. Jeg har selv TV/radio bakgrunn og vet dette, men vet også at Monsen har hatt evne til å være nyskapende og underholdende før. Han er faglig dyktig i det han gjør mht konsepter for tv. Dette er for meg som om David Attenborough skulle blitt talkshow vert. David er en institusjon, det er Lars også (uten sammenligning forøvrig). Jeg har i diverse fora blitt skjelt ut for nettopp å kritisere Lars Monsen. La meg slå fast en ting om denne karen, han har sin menighet og man kødder ikke med profeten.  Det beviser bare hvilken plass/varemerke Lars har bygd opp....og nå altså skuffer han ved å gjøre noe han ikke har stått ut som tidligere. Mange liker dette og det er bra vi har forskjellig smak, for meg er det alltså lavmåltriks.

Hvis jeg skal sette min kritiske tankevirksomhet i gang, er det vanskelig å være uenig. Og er det noen som har blitt veldig kommers de siste årene, er det jo Monsen. Han lanserer egne butikker og eget varemerke med bekleding (med grelle farger og design) og kopivarer fra Kina. Ikke at jeg har kilder, men det er bare det inntrykket jeg har fått. 

Spørsmålet jeg stiller meg selv, er om jeg skal bry meg (og om jeg har rett til å bry meg?) For min egen del er vel svaret nei, og der kommer vel den enkle mannen inn igjen. Så lenge programmene hans er grei underholdning for meg og mitt behov, bryr jeg meg ikke. Monsen har vel rett til å drive butikk han også, og om jeg liker varene eller ikke er vel det eneste jeg gidder å ta stilling til. 

Det samme er det vel når han går ut på facebook og kritiserer det ene og det andre. Om det er Frelsesarmeen, helsevesenet eller hva det måtte være. Om det er gode eller ikke fullt så gode grunner, vet jeg ikke og bryr meg ikke. Jeg liker å se han på TV og alt drama rundt er jeg ikke så opptatt av.

Jeg har respekt og forståelse for at andre vurderer det annerledes, men det er ikke min sak det heller når alt kommer til alt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker....

...om programme kan favne en eller annen som plutselig kommer seg over dørstokken fordi de liker kjendiser mer enn tur.....

Hurra. 

Av- og på-knappen på fjernekontrollen min er heldigvis samme knapp. Så om jeg for en gangs skyld skulle se på tv og ikke intressere meg så trykker jeg bare en gang til og går på tur i stedet...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (På 31.8.2020 den 18.52):

Fasiten på hvor de startet turen er faktisk ved Bordbu i Fyresdal, men første etappen ble ikke med i programmet pga. tid. Men da stemmer avstanden de snakker om :)  ps. jeg fikk denne informasjonen av de i produksjonen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (2 timer siden):

Fasiten på hvor de startet turen er faktisk ved Bordbu i Fyresdal, men første etappen ble ikke med i programmet pga. tid. Men da stemmer avstanden de snakker om :)  ps. jeg fikk denne informasjonen av de i produksjonen.

Finndalen. Et av de absolutt fineste stedene jeg vet om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Lars Lenth og Bård Tufte var med i noen fluefiskefilmer for noen år siden, så krydde det av ivrige fluefiskere rundt om. Interessen fikk en oppsving.

Jeg tenker det er fint at turlivet vises fram på nye måter, og at det ikke nødvendigvis må være høyt til fjells eller langt fra folk. Hvis dette kan påvirke folk som er avhengige av dag/nattkrem og alskens dilldall til vanlig, til å legge bort en del slike nykker og heller komme seg på tur ut i sunn frisk luft og natur så tenker jeg dette er bra.

Selv synes jeg det er fascinerende hvordan enkelte tilpasser seg og lærer nye ting som de setter pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

 

Selv synes jeg det er fascinerende hvordan enkelte tilpasser seg og lærer nye ting som de setter pris på. 

Bare så synd at ikke det går begge veier, Lars kunne sikkert lært litt om hudpleie av jentene og prøvd et par av produktene   

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig imponert og underholdt av den nye serien til Lars Monsen. At han tørr å utfordre seg selv på denne måten er helt greit syntes jeg. Også er det utrolig artig å se folk man har helt andre inntrykk av imponere i marka. 
 

De to jentene han dro med seg i sist episode imponerte meg noe helt enormt. Rett og slett gøy å se de gjøre skam på alle fordommer som er blitt ytret mot de i tidligere innslag. 

At kanalene er interessert i å tjene penger har aldri vært noe hemmelighet. Lars Monsen sine prestasjoner, holdninger eller væremåte er ikke slik jeg oppfatter det forandret av at han er med å lage litt underholdning rundt friluftsliv og de godene man kan finne rett utenfor stuedøra si. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente ikke mer til de tvillingene enn Monsen gjorde, så da ble andre episode helt fin. Det ble jo akkurat som han hadde tatt hvem som helst med seg på tur, akkurat som jeg ville bestilt det selv. Egentlig mer interessant det enn når han hadde med seg bror og kompis, for nå gjør han jo greia si med å få fram det som bor i folk – interessant å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 minutt siden):

Jeg kjente ikke mer til de tvillingene enn Monsen gjorde, så da ble andre episode helt fin. Det ble jo akkurat som han hadde tatt hvem som helst med seg på tur, akkurat som jeg ville bestilt det selv. Egentlig mer interessant det enn når han hadde med seg bror og kompis, for nå gjør han jo greia si med å få fram det som bor i folk – interessant å se.

Ikke jeg heller, men merket at jeg hadde litt sånn "sminkedukker" fordommer likevel. Jeg ble kraftig satt på plass, og det var veldig positivt. Imponert over at de la på svøm begge to sammen med Monsen. Likte egentlig den episoden mer enn den med Almås, og det sier litt for jeg har litt sansen for ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene har tidlegare vore med i Kompani Lauritzen, og ei av dei i 71 grader nord. Også der var det upåklageleg innsats. 

Jon refererte ofte til Monsen på 71, som ei morsomheit. Så var han gjest hos Monsen under Camp Monsen eller kva svarten det heite, der eg synes dei var artige saman. På slutten kom det eit "kanskje vi sku vore på tur saman". Då kryssa eg fingrane for at me fekk sjå det. Og det fekk me, i eit fint program etter mitt syn. 

At han framleis refererer til Monsen er jo artig. Likeins at han sjølv eigentleg på mange vis er eit råskinn :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

NRK har nå lagt ut alle rutene fra "Med Monsen på villspor":

https://www.nrk.no/kultur/se-kart_-her-var-monsen-_-co.-_pa-villspor_-1.15170780

Desverre ikke i så stort format de har lagt ut, men greit nok til å evt finne fram på større kart om man vil.

Om du kjører "høyreklikk og kopier bildeadressen", kjører den i nytt vindu og zoomer litt så har du mer enn nok detaljer til å kopiere ruta over i egnet program...

https://gfx.nrk.no/sEWtqFGo5g9OoMXEmpzd-Qd254lvWx9DlOAgMRPMt3QQ.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (På 8.8.2020 den 19.54):

Snakk om skivebom! Makan til grinebiter. Skal man kritisere tv-programmer må det da være plenty med andre sjangre å angripe. Han påstår å være interessert i friluftsliv, men jeg vet ikke? Jens Kvernmo som det åpenbart refereres til uten navn formidler veldig godt gleden ved friluftslivet sånn jeg ser det. 

Akkurat det jeg tenkte også. Hvis man skal ut å kritisere dagens tv produksjoner og hva man nå har fått bok av, var dette er veldig merkelig sted å starte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppy skrev (På 3.9.2020 den 15.45):

Jeg gidder ikke å se på den nye Monsen serien rett og slett fordi det å dra med de samme kjendisene som vi har møtt i alle andre programmer i fra Skavland til 71*Nord er så gjennomsyret av at "her er vi kun ute etter rating". Monsen har gjennom alle år bygd opp sitt varemerke rundt andre verdier. Dette bryter han nå ned. La meg minne om hva vi elsker Monsen for (i hvertfall jeg) 1) hans første ekspedisjon Norge på langs fra Grense Jakopselv til Lindesnes. Ujålete og uslepent.  2) Mange artikler i Villmarksliv og bøker hvor vi ble kjent med Monsen sin villmarksgleder. 3) Lars og Marit Alaska på langs 4) Monsen Canada på tvers 5) Monsen ga tips og forfekktet at friluftsliv var for ALLE. Man trengte ikke dyrt utstyr 6) Monsen i femundsmarka hvor han traff (mer eller mindre arrangert) ekte orginale mennesker. Jeg husker fortsatt han traff "Vinteroksen" (husker ikke lengre hva han heter) som satte kniven i leggen sin...så viste det seg at han hadde benprotese. Var vel samme karen som "fisket" med en Colt cal 45 revolver og hadde sprit på hermetikkboks. 6) Monsen tar med 11 handikappede på tur i serien "Ingen grenser" hvor han viser fram 11 handikapede og vi blir kjent med en utrolig gjeng. 7) Utalige intervjuer hvor Monsen forfekkter det enkle friluftslivet for alle 8 ) Monsen Nordkalotten 365 9)serien " På tur med Monsen" 10) Monsen på tur med noen kjendiser som alle har det til felles at de lever av å stikke trynet sitt fram i alle kanaler....... finn en feil! (nr1-9 er ikke i noen kronologisk eller prioritert rekkefølge, men slik jeg kom på det i farta. Det er sikkert mye annet jeg har utelatt og glemt). Jeg skjønner at Monsen må ha ett levebrød og da er det lett og bli kommersiell slik vi har sett han bli mer av de siste årene. Men Lars Monsen, som varemerke, står seg utmerket godt på egne bein og er ikke bygd på komerse verdier slik som vi ser det nå. DET skuffer meg!!

Angående de første episodene av 71*Nord: Om du sikter til sesong 1, som kom da bestefar fortsatt var ung, så var den utrolig mye bedre enn det mølet som vises nå. Den gangen var det turfolk som dro på tur og faktisk måtte ordne seg selv. De måtte kunne være ute og fikk ikke busstransport mellom de forskjellige etappene fordi det var en etappe. Den var mellom Lindesnes og Nordkapp. De kranglet seg i mellom om hvordan de skulle fordele fellesutsyr, felles penger, hvordan pakke om så det ble best mulig, hvordan effektivt forflytte seg/veivalg etc etc. Det var ikke taktikkeri i samme grad som nå med allianser etc  Det var ekte!

Nå må du huske at NRK har et mandat som gjør at de må produsere X antall timer med et gitt innhold med bestemte aldersgrupper som målgrupper. 
Å si at Monsen bryter ned sitt varemerke med å være med i programmet fordi det er kjendiser der er latterlig.
Varemerket til Monsen har vært å være på ekstreme turer helt alene, som oftest i utlandet. Om du ser på flere av eksemplene du nevner så bryter de også med det opprinnelige varemerket til Monsen, så det tyder egentlig på at dine meninger er basert på et hat mot kjendiser. 
For premisset i kritikken din ligger kun på at det er (b-)kjendiser som er med.

Selv programmet hvor handikappede var med på tur bryter med Monsen sitt opprinnelige varemerke. 
Om du ser litt mer analytisk på feks programmet med handikappede og episodene i den siste sesongen av "på villspor" så vil du se at begge seriene i stor grad handler om fordommer.
Man kan også trekke paralleller til at serien om fysisk handikappede ble en realitet pga den kommersielle verdien programmet ville få.

Men for all del, NRK kan jo heller fylle sendetid med de samme folkene i sine opprinnelige habitater, om du synes det er bedre å se på staysman sitte å drikke øl på en eller annen bar, enn å se han overkomme hindre i naturen.

Så kort oppsummert: Kritikken din henger ikke på greip og er gjennomsyret av subjektive meninger blandet med motstridene påstander.

Endret av Rosander
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varemerket hans er ikke så dumt. Monsen sitt varemerke er en jovial omgangsform og en genuin nysgjerrighet til nye mennesker og nye utfordringer. Dette får han vist gjennom alle disse programseriene, uansett hvem han er sammen med.

Dette er noe som i hvertfall jeg legger merke til. Han er aldri overbærende og han trenger ikke bevise noe som helst.

Sånn sett kunne det sikkert vært mer spennende å hatt en serie der han og f.eks. Ousland fikk bryne seg mot hverandre, i en eller annen form. Kanskje noen skikkelige vinterturer med dypsnø og uten hunder e.l. i januar i høyfjellet. Nå er det mest bare koseturer uten de helt store utfordringene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (13 minutter siden):

Varemerket hans er ikke så dumt. Monsen sitt varemerke er en jovial omgangsform og en genuin nysgjerrighet til nye mennesker og nye utfordringer. Dette får han vist gjennom alle disse programseriene, uansett hvem han er sammen med.

Dette er noe som i hvertfall jeg legger merke til. Han er aldri overbærende og han trenger ikke bevise noe som helst.

Sånn sett kunne det sikkert vært mer spennende å hatt en serie der han og f.eks. Ousland fikk bryne seg mot hverandre, i en eller annen form. Kanskje noen skikkelige vinterturer med dypsnø og uten hunder e.l. i januar i høyfjellet. Nå er det mest bare koseturer uten de helt store utfordringene.

Nja, i alle seriene han har deltatt i så har han alltid hastverk med å komme seg videre og selv ved soving så skal det helst skje lengst mulig bort fra de andre. 

At han er jovial og nyskjerrig på andre er jeg enig i, men det er helt tydelig at det å være alene er ett av målene hans og da er å anse som varemerket. 

Også når han går sammen med andre så handler det om å holde tempo og ikke gå å prate. Det ser du tydelig i siste sesong av på villspor. 

Derav min påstand om at programmet med handikappede også sporer bort fra hva som kan ansees som monsen sitt varemerke. Men varemerker i denne sammenhengen er noe subjektivt og under konstant endring. 

Hovedpoenget mitt er at Monsen er mer kommersiell enn hva han jeg siterte har inntrykk av, men at det ikke skader varemerket. For det gjør absolutt ikke noe som helst å ta ut lønn fra kommersielle prosjekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.