Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er den beste tur-stekepannen?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Har begynt søken etter ny stekepanne, den vil stort sett bli brukt til å lage pannekaker eller å steke fisk på tur så det må nesten være en non-stick stekepanne.

Noen som har noen anbefalinger?

Noe som har god coating, lav vekt, god varmespredning er selvfølgelig en bonus og som er lett å ha med å gjøre.

Kommer kun til å bli brukt med gassbrenner, aldri bål.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv god erfaring med Jetboil Summit Skillet. Relativt liten og ikke alt for tung. Keramisk belegg av god kvalitet, slipper lett. God varmefordeling, fungerer veldig fint til pannekaker, speilegg og bacon, har ikke stekt fisk i den. Leveres med stekespade og trekk, innfellbart håndtak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (9 timer siden):

Har begynt søken etter ny stekepanne, den vil stort sett bli brukt til å lage pannekaker eller å steke fisk på tur så det må nesten være en non-stick stekepanne.

Noen som har noen anbefalinger?

Noe som har god coating, lav vekt, god varmespredning er selvfølgelig en bonus og som er lett å ha med å gjøre.

Kommer kun til å bli brukt med gassbrenner, aldri bål.

 

Jeg har ikke noen gode forslag til deg, jeg har en panne fra petromax som ikke er non stick. Hemmeligheten med stekepanner er å få den tilstrekkelig varm nok før man begynner å steke. (noe som ikke går med non stick) 
Den skal bli så varm at om du tar litt vann på panna så skal dråpene danse og sprette rundt i pannen. Da skal du ta på smør og steke, for det danner seg som et lite gass lag som produktet du steker ligger på, så da slipper du at ting brenner seg fast. (fikk jeg forklart av en kokk en gang) 
Og produktet du skal steke bør alltid være romtemperert. 
Så er jo spørmålet, har vi tid til dette, eller bare finner vi en billig non stick panne som man kaster og kjøper ny når den er slitt? 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GB72 skrev (8 timer siden):

Har selv god erfaring med Jetboil Summit Skillet. Relativt liten og ikke alt for tung. Keramisk belegg av god kvalitet, slipper lett. God varmefordeling, fungerer veldig fint til pannekaker, speilegg og bacon, har ikke stekt fisk i den. Leveres med stekespade og trekk, innfellbart håndtak. 

Støtter denne, fikk faktisk laget pannekaker på min XGK med den 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Trangia 25 og 27 pannene er helt topp. Gir mest mening å bruke om du bruker Trangia-stormkjøkken eller en annen kombinasjon som gjør at du har med håndtaket for mer enn bare én ting.

Jeg ser mange herpa Trangia-stekepanner der ute. Mine 2 er brukt mye og ser ut som nye fremdeles. Trikset (det er ikke et triks engang) er å ikke ha panna på sterk flamme uten noe i.... :)

De er nok ikke de beste for jevn varmefordeling, men det får du ikke uansett hva så lenge lav vekt er en faktor. Det et uansett ikke noe problem å steke omeletter, pannekaker eller pizza i de så lenge du har ok avstand til flammen og ikke har brenneren i max. 
Jeg vil si brenneravstand og brennerform er viktigere enn panna når det kommer til lavvekts utekokkelering.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tshansen said:

Jeg har ikke noen gode forslag til deg, jeg har en panne fra petromax som ikke er non stick. Hemmeligheten med stekepanner er å få den tilstrekkelig varm nok før man begynner å steke. (noe som ikke går med non stick) 
Den skal bli så varm at om du tar litt vann på panna så skal dråpene danse og sprette rundt i pannen. Da skal du ta på smør og steke, for det danner seg som et lite gass lag som produktet du steker ligger på, så da slipper du at ting brenner seg fast. (fikk jeg forklart av en kokk en gang) 
Og produktet du skal steke bør alltid være romtemperert. 
Så er jo spørmålet, har vi tid til dette, eller bare finner vi en billig non stick panne som man kaster og kjøper ny når den er slitt? 😄

Har egentlig lyst til å skrive et 10 siders innlegg som svar på dette.. :P Men da blir det veldig off topic.

Men for å holde det kort, det kokken forklarte er ikke feil men det er så mye mer å si om det. Og man bør helst velge stekepanne etter formål, stål eller støpejern når man steker biff men pannekaker eller egg det steker jeg i en god teflonpanne.

Og samtidig så fungerer det dårlig med så høy varme på en lett tur-stekepanne, ettersom lette stekepanner vil være dårligere på å spre varmen.

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, sneakyowl said:

Synes Trangia 25 og 27 pannene er helt topp. Gir mest mening å bruke om du bruker Trangia-stormkjøkken eller en annen kombinasjon som gjør at du har med håndtaket for mer enn bare én ting.

Har Primus-håndtaket med meg, ser ut til at det også skal fungere bra så dette kan bli svaret. :) Hadde egentlig mest lyst på en panne uten håndtak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia Gourmet med non stick belegg. Filer ett hakk i lokket slik at lokket går på rett vei når håndtaket er foldet inn, da fungerer den som oppbevaringsboks på tur. Rommer perfekt noen ikea fat, bestikk og diverse.

Dette er vel den som har gitt meg mest god matpanne i forhold til vekten.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
GB72 skrev (På 9.3.2024 den 23.26):

Har selv god erfaring med Jetboil Summit Skillet. Relativt liten og ikke alt for tung. Keramisk belegg av god kvalitet, slipper lett. God varmefordeling, fungerer veldig fint til pannekaker, speilegg og bacon, har ikke stekt fisk i den. Leveres med stekespade og trekk, innfellbart håndtak. 

Prøvde meg på en sånn. Delvis fordi den var nevnt her og delvis fordi den var på salg. Bra kombinasjon.

Prøver å gå bort fra stekepanner med belegg i så stor grad som praktisk mulig, men stålpanner er jevn over en del tyngre så greit å ha ett lettere alternativ i blant. Har litt mer trua på keramisk belegg sånn sett, så det var også ett pluss med denne. Virker solid og godt laget, men foreløpig utestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg droppet (for nå) alt av den type stekepanner nevnt her og er i gang med å teste et annet oppsett. Da snakker jeg på turer lengre en ei helg/koseturer(Til det brukes Eagle hot pan). Kjøpte en liten stekepanne og en 3l kjele med lokk i titanium. I disse stekes, trekkes, kokes og røykes det. Bruker "stekematter" til steking og røyking, kjøpt hos Artic Fritid. Begynte å teste ut i 2020, så langt fungert bra.

IMG_3920.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.