Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

Kristian V. skrev (22 timer siden):

Volvo V60 T8 AWD R-design

Gratulerer! Leide en sånn en på en vestlandstur for et par år siden. En sann fryd å kjøre på bratte og svingete veier. Første (og hittil eneste) gang jeg har sittet i et bilsete med lang nok sittepute for mine laaaaange bein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blindgjenger skrev (2 timer siden):

Gratulerer! Leide en sånn en på en vestlandstur for et par år siden. En sann fryd å kjøre på bratte og svingete veier. Første (og hittil eneste) gang jeg har sittet i et bilsete med lang nok sittepute for mine laaaaange bein.

Takk for det! :D
Ja setene er gode, men Inscription-setene er faktisk bedre, de er litt mykere så man sitter enda mer "klemt" fast på en måte, men R-design-setene er heller ikke ille, alle har jo lange sitteputer med lårstøtte. Jo mer jeg kjører bilen nå om dagene, blir jeg mer og mer glad i den. Første bil med automatgir, og det funker meget bra på en bil med så mye kraft. Bare et lite trykk på gasspedalen, bilen girer kjapt ned og skyter fart, og før man vet ordet av det er man plutselig oppe i 160km/t.. så her må jeg tydeligvis passe på så lappen ikke ryker :o 

Gleder meg til å teste bilen ut på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har titta litt på packraft en stund, men aldri fått surra meg til det pga lommeboka ikke helt har vært enig med prisene. Men da jeg brått så 50% på Kipara Ropelv dog edition, så slo jeg til. Kjøpte med en pumpe også. Så får kajakken sin åre funke enn så lenge der 😁 Gleder meg veldig til å teste og håper det blir grei plass til bikkjene 😁🤞

https://kipara.no/produkt/kipara-ropelv-dog-edition/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha testa kjepp til tarp en del i hagen røyk jeg på en Robens Tarp Clip Pole hos Fjellsport, og la selvfølgelig til noen pakkposer, GSI kaffekjele i stål, samt Kovea Moonwalker og vindskjerm for å å komme over fraktgrensa. En tur innom XXL resulterte i et par tskjorter fra Ulvang og en Lundhags Traverse jakke. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Camp Boot, 120 g per sko. 400 kr.

Mao samme vekt som Crocs. Kjekt å ha hvis man må prioritere bort skikkelige leirsko pga vekt/plass.

Kjøpte fra utlandet men selges også på Outnorth

Edit: Kan tilføye at størrelse M passer meg bra. Bruker til sammenligning 43 i feks Alfa (Walk King).

IMG_20230524_180518.jpg

Endret av Ragnar Nordvang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X antall Sea to Summit big river pakkposer i ymse størrelser for vanntett pakking og system i sekken. Fjellreven Vidda Pro ventilert siden de er på tilbud for tiden og jeg er veldig fornøyd med min vanlige Vidda Pro. Bug shirt elite edition på vei i posten.

Så vurderes det en Kindle til lesing i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt skralt på teltfronten, spitsbergen xtrem er pakket bort for sessongen og 1P teltet rommer ikke 2 voksne og 2 barn.

Vekt var ikke kjempeviktig da turene er som regel i nærheten av bil eller moderat lengde. Valget falt til slutt på Barents Trollheimen 4 Basic, en rimeligere versjon med polyesterduk. 

Fra tidligere erfaring med Trollheimen 3 classic var jeg veldig fornøyd med ventilasjonen, muligheten til å åpne fronten og kombinere det med en tarp ga mye plass som var skjermet for nedbør.

20230526_130803.thumb.jpg.25f556a7eeacc41a9c896373b7dd7462.jpgPrøve oppsatt på stua, løsninger og detaljer er kliss likt den langt dyrere versjonen. Men ytterdukene er forskjellige, denne versjonen har en ripstop polyesterduk.

Til 3500kr syns jeg det var mye telt for pengene 🤷 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk hevet kjøpet på Norrøna-teltet som ikke stod helt til forventningene mine, så da ble det bestilling av et Fjällräven Abisko Dome 3, i UN Blue istedenfor 😎 Dome 2 er jeg superfornøyd med for sitt bruk så jeg blir nok like fornøyd med Dome 3 når man er 2+ hund.

Ganske hyggelig medlemspris hos Sportsnett, Kr 7874

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydder. Har solgt to Fjällräven-bukser og en fra Houdini på finn.no. De var brukt, men jeg har aldri vært helt fornøyd. I vinter røyk et par ski og et par skistøvler, dessuten noen skibriller som jeg aldri kom i gang med å bruke. En gammel primus fikk ny eier og mitt nesten ubrukte, lille Helsport-telt er også ute av huset.

Men ingen fare, det er nok igjen 😂

Inn i det siste: en Bergans Utne 3/4 bukse (halv pris), en MoveOn Bolkesjø shorts, svært lett og kostet nesten ingenting, og dessuten en ny turbukse, Norrøna Falketind flex1. Sto mellom velkjente Fjällräven Vidda Pro og denne. Hittil brukt én dag, for da kom varmen☀️

Endret av fjellrypa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jakt & Friluft kjører tilbud i butikken i Arendal på Fjällräven Keb-bukser.. 1599,-
De nevte at det kommer ny modell til høsten, som ble enda smalere i beina enn nåværende modell. Og siden jeg ikke liker det på bukser, sååå er det bare å hamstre, siden de hadde inne min størrelse på flere av fargene.

Her ble det en i Deep Forest/Laurel Green, og en i Dark Navy/Uncle Blue.
20230703_153137.jpg.87644e03424f12799ad7be602d348cc1.jpg

Kjøpte og noen flere spinnere til årets fiske, men det trenger vi ikke "snakke" høyt om :P:D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble neste kapittel i packraft Sagaen min bestilt...

 

Anfibio Nano SL og Anfibio Fly padleåre. 830+460 gram totalt for packraft og åre.

 

For etter å ha prøvd både en Kokopelli Rogue R-Deck og Kipara Rivercrosser 205 har jeg innsett at den som ble brukt mest var den som kunne være med på fjelltur. Så da ble det å kjøpe inn det letteste av det lette.

 

Fant også ut at Durstongear X-Mid 1 Solid rett og slett måtte prøves, så bestilte et slikt et også. Får håpe det lever opp til forventningene. Ellers skal det vel gå greit å få videresolgt det.

 

Alt i alt så kutter det 2.3 kg på pakkevekten samt at det vil ta litt mindre plass.

Endret av Gabs88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en merkelig følelse når pakken man bestilte fra USA, som gikk i gjennom flere stater før det kom til et annet kontinent via Frankrike og videre til Norge, kommer før det man bestilte med Posten og Postnord fra norske netbutikker dagen før.

X-Mid 1 Solid kom frem før teltpluggene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 10.7.2023 den 14.50):

Da ble neste kapittel i packraft Sagaen min bestilt...

 

Anfibio Nano SL og Anfibio Fly padleåre. 830+460 gram totalt for packraft og åre.

 

For etter å ha prøvd både en Kokopelli Rogue R-Deck og Kipara Rivercrosser 205 har jeg innsett at den som ble brukt mest var den som kunne være med på fjelltur. Så da ble det å kjøpe inn det letteste av det lette.

 

Fant også ut at Durstongear X-Mid 1 Solid rett og slett måtte prøves, så bestilte et slikt et også. Får håpe det lever opp til forventningene. Ellers skal det vel gå greit å få videresolgt det.

 

Alt i alt så kutter det 2.3 kg på pakkevekten samt at det vil ta litt mindre plass.

Spennende packraft! Håper du skriver noen brukererfaringer om den når den er testet litt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sneakyowl said:

Spennende packraft! Håper du skriver noen brukererfaringer om den når den er testet litt!

Noe spesielt du lurer på?

Jeg har egentlig er greit inntrykk av den allerede, Så kan jo si litt.

 

Kan begynne med noen bilder.

IMG_0501.thumb.jpeg.941d9369a62def200fc56b2fadac66c0.jpeg

Thermarest Neoair Xtherm Max på toppen, X-Mid 1 under, Anfibio Nano SL etterpå og så en relativt liten 3 sesongers sovepose. (Mammut Nordic Down Spring i lang versjon)

IMG_0502.thumb.jpeg.eaa20fdec1ea21387caeefa2f969339f.jpeg

Anfibio Fly er de svarte årene, Kokopelli Alpine Lake Paddle den andre.
 

Det er en typisk liten packraft utenom at den er i tynnere og lettere materiale. Som da tåler og veier mindre. Men du har solid 210D i bunn og 70D på toppen, så bunnen er fremdeles bra solid.

 

Jeg kjøpte uten sete, litt fordi det var det eneste som var tilgjengelig men også fordi at når man ikke har sete så sparer man 200 gram. Som tilsvarer 25% av vekten på packraften. Hvis man padler packraft uten sete så vil vannet alltid renne inn i packraften og du blir sittende og bli våt.

Formen og lengden er omtrent akkurat samme som min Kipara 205, begge er 205 CM lange. Farten er lav, og den er ekstremt lite retningsstabil. Årene små, men faktisk lange (234 cm maks). Lengde og sitteposisjon er viktig når det kommer til packraft. Og når du sitter mer sentrert så får du automatisk høyere fart. Så farten med denne blir omtrent samme som Kipara 205 uten ror, ca 3 km/t, mens med ror er Kipara raskere, og Kokopelli som er lengre klarer ca 4.5 til 5 km/t i vindstille.

Men den gir deg muligheten til å komme seg ut på vannet, min erfaring med fiske fra packraft er at det er helt jævlig. Bare en spinner er nok til at du forandrer retning og drar båten rundt. Så jeg fisker alltid mye heller i fra land enn i fra packraft, men fordelen med akkurat denne er at den er så liten og lett at jeg alltid kan ha den med meg. Og da slipper jeg å stå på land mens jeg ser ørreten vake som de er gale utenfor rekkevidde av kastene mine.

Men det er jo veldig deilig å ha packraft om du feks setter deg fast med sluken. Samt at du feks kan bruke den til å sette garn i fjellvann hvis du har lov til det. Vi har en del jakt og fiskehytter i området hvor det er lov hvis du leier hytten.

Samt at den selvfølgelig kan brukes til å krysse lange vann, noen ganger kan det jo være at du har valget mellom å padle 200 meter eller gå 2 timer. Og da er den selvfølgelig veldig fin, forutsatt lite vind.

Og det er egentlig det jeg har å si, det gjenstår selvfølgelig å se hvordan den fungerer over tid men kvalitetsinntrykket er veldig godt. For å kunne lage den så lett så har de måtte feks helsveise alle skjøter i stedet for å lime.

Så alt i alt, så er det en packraft som faktisk passer inn i sekken og som du alltid kan ha med deg. Og jeg kan si her og nå at denne blir mer på alle overnattingsturer fremover, for når jeg først skal gå timesvis i fjellet for å komme til et avsidesliggende vann så vil den bli deilig å ha tilgjengelig.

 

Kan gi litt mer info etter hvert hvis du lurer på  noe.

Endret av Gabs88
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp, takk! Uerfaren i packraft-verdenen selv, så det var mest holdbarhet/slitestyrke jeg tenkte mest på. Jeg tipper mitt bruk ville vært av litt samme karakter som deg. Altså ikke nødvendigvis packraft-dedikerte turer, men å ha muligheten til å komme seg ut på vann/krysse vann osv på vanlig fottur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sneakyowl said:

Topp, takk! Uerfaren i packraft-verdenen selv, så det var mest holdbarhet/slitestyrke jeg tenkte mest på. Jeg tipper mitt bruk ville vært av litt samme karakter som deg. Altså ikke nødvendigvis packraft-dedikerte turer, men å ha muligheten til å komme seg ut på vann/krysse vann osv på vanlig fottur.

 

Du kan si det slik at 210D materiale er ganske så standard. Gjerne med dobbel coating eller kevlarcoating eller liknende. I mange tilfeller blir gjerne 500D brukt også, spesielt i bunn.

 

Så denne har 210D i bunn og 70D i toppen, og virker ikke som om den har noe særlig coating utenpå.

I praksis så betyr det at dette er en packraft man helst skal behandle fint, bruke til å krysse små vann eller rolig elv osv. Unngå å treffe steiner om man kan det. Mens med andre packrafts er man ikke så nøye om man treffer steiner i det hele tatt.

 

Så du kan egentlig si det sånn at hvis man behandler packraften fint så har man den veldig lenge. Den tåler at man er borti ting men den tåler ikke uforsiktighet over tid.

 

Og ja, den er veldig fin til fottur hvor man ønsker muligheten til å komme seg på vannet. Sammenlignet med Kipara Atom SL 205 som jeg også har så veier den halvparten så mye og tar også bare halvparten så mye plass. 

 

https://kipara.no/produkt/kipara-atom-sl-205-nyhet/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

2 stk Nitecore NB10000  batteribanker i karbonfiber. 150g pr stykk. 10,000mAh.

Fikk "30% på ett kjøp" hos Fjellsport på disse, til tross for at vilkårene for rabattkoden sa "ikke elektronikk" (bl.a.). Men batteribanker regnes kanskje ikke som elektronikk - eller så var jeg bar heldig, hvem vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.