Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner - utskilt fra "Hva har du kjøpt nå!"


Anbefalte innlegg

Bjørnar Ø skrev (På 22.2.2024 den 11.06):

Firemaple Blade 2 til halv pris hos XXL. 

Kjøpte samme.

Jeg har kun brukt parafin/besinbrennere. Men siden ungene skal stå for matlagingen framover ble dette husets første gassbrenner.

- Lett

- Stødig

- God flammespredning

- Forvarmingsbøyle og mulig å snu gassboksen opp/ned.

Jeg kommer nok til å fortsette med flytende drivstoff til 90% av turene mine, men denne var helt super til ungene og kona :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gabs88 skrev (3 timer siden):

For en som ikke har så mye erfaring med flytende drivstoff, hva er årsaken til at du velger flytende over gass når det er plussgrader?

 

Veldig mange.

Utvalget av brennere er bedre. På langturer varer drivstoffet lengre, og man kan tørke mer i teltet. Drivstoffet er billigere, og det er enkelt å kjøpe en ekstra flaske tennvæske på en hvilke som helst nærbutikk, bensinstasjon, campingplass eller marina i forbifarten.

Til bruk i pulk, kano og kajakken er det godt med en solid kassebrenner, som faktisk tåler å bli trakket på og mistet i sjøen.

Tennvæske (og til en viss grad bensin), er mindre eksplosivt. Mindre fare ved lekkasje. Gass og rødsprit er jo det som er mest ulykker med.

På kortere turer kan man ta med det drivstoffet man trenger. Bare fyll opp brenneren eller utvalgt fuelflaske, i stedet for å ta med en halvfull gassboks pluss en som man begynner på når den andre er tom.

Og sist, men ikke minst: En brenner med flytende drivstoff fungerer til alt, og er noe jeg MÅ ha.  Så da har jeg aldri hatt noen grunn til å kjøpe en gassbrenner med ett smalere bruksområde.

Er det vekt som er viktig er det rødsprit brenner som er lettest, inntil man trenger en viss mengde drivstoff, da er det parafin/bensin som er lettest. I overgangen der er det ett visst område gass gir mer kokt vann for grammene, forutsatt at man begynner med fulle gassbokser. (Kilde: Postcasten uteliv).

Så for meg er det kun èn grunn til gassbrenneren. Og det er at det er enklere for ungene å bruke, og derfor jeg kjøpte denne.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Er det vekt som er viktig er det rødsprit brenner som er lettest, inntil man trenger en viss mengde drivstoff, da er det parafin/bensin som er lettest. I overgangen der er det ett visst område gass gir mer kokt vann for grammene, forutsatt at man begynner med fulle gassbokser. (Kilde: Postcasten uteliv).

Ikke glem solid fuel/esbit. :) Esbit 585ml er min letteste løsning, det er mer eller mindre ren vannkoking men veier kun 200 gram + tabletter og 5 grams tablett er nok til ett oppkok til feks Real Turmat.


Samtidig så kan jeg kan jo også lett forstå hvorfor man bruker flytende drivstoff på langtur, men hvor mange langturer har du egentlig tid til i løpet av et år?

Sikkert flere enn meg men de fleste av mine turer pleier å være rundt 2-3 dager lange, regner ikke med at jeg kommer til å ha noen turer over 5 dager i år og da kommer jeg meg fint unna med Jetboil Stash og en 100 grams gassboks. Eventuelt Primus Primetech 1.3l hvis jeg skal lage mat i stedet for bare å koke vann.

Du må opp på et ganske bra antall dager før flytende drivstoff gir mening for min del, kanskje fra en uke og oppover? Eller kanskje enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (12 timer siden):

Samtidig så kan jeg kan jo også lett forstå hvorfor man bruker flytende drivstoff på langtur,

Jepp. Men det fungerer ikke dårligere på kortere turer fordet om. Veldig enkelt å ha kontroll på hvor mye drivstoff man har med, og hvor mye man har igjen.

Man kan ta med akkurat det man trenger av drivstoff, og slipper halvfulle gassbokser og den slags. Jeg ser jo på forumet at færreste bruker opp en gassboks før de begynner på en ny, for det er alt for tungt/volumiøst å bære med seg den påbegynte boksen + en ny… Og da ender man opp med mange påbegynte bokser.

Gabs88 skrev (12 timer siden):

Du må opp på et ganske bra antall dager før flytende drivstoff gir mening for min del, kanskje fra en uke og oppover? Eller kanskje enda mer?

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må være vekke mange dager før flytende drivstoff gir mening. Det gir ikke mening for min del.

Skal man ha ett kjapt kaffekok ett par ganger for dagen, skal man steke biff eller pannekaker til familien, eller skal man koke gryterett? Skal man tørke ett vått telt? Er det øs pøs regnvær, eller sol? Skal alt bære i sekk, eller har man kajakk, kano, pulk? Vil man ha brenneren ferdig montert uten slange? Hva slags brenner(e) har man?

Mange faktorer spiller inn. Men uansett, om man allerede har en brenner for flytende drivstoff er det jo ikke noe poeng i å kjøpe en gassbrenner egentlig. Den kan jo brukes til alt. (Men når ungene skal være kokker, så er gass enklere for dem).

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen Hva slags primus bruker du som "lett" brenner når du bærer sekk? Jeg bruker gass/rødsprit på sommeren (lener mer og mer mot rødsprit for å slippe halvtomme gassbokser og for å kunne ta med nøyaktig det jeg trenger av brensel). På vinteren bruker jeg en Optimus 111. Jeg har tatt med den på litt kanoturer og slikt men synes den er vel tung å bære i sekk.

Anbefaling til en enkel og noenlunde lett primus? Som kan reguleres godt mtp. matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (6 timer siden):

@Marius Engelsen Hva slags primus bruker du som "lett" brenner når du bærer sekk? Jeg bruker gass/rødsprit på sommeren (lener mer og mer mot rødsprit for å slippe halvtomme gassbokser og for å kunne ta med nøyaktig det jeg trenger av brensel). På vinteren bruker jeg en Optimus 111. Jeg har tatt med den på litt kanoturer og slikt men synes den er vel tung å bære i sekk.

Anbefaling til en enkel og noenlunde lett primus? Som kan reguleres godt mtp. matlaging.

Litt av poenget mitt er at man kan bruke det man har, og trenger ikke å kjøpe en spesialbrenner til alle formål ;)

Om du allerede har gass og rødsprit, og en 111, er du vel egentlig godt dekket til 3-sesongs bruk etter min vurdering :) Og vinterbruk, med mindre du vil ha noe lettere enn 111 i sekken, og ikke vil bruke sprit.

———

Jeg tenker også at hvor viktig er det egentlig at kjøkkenet alltid må være lettest mulig for å være «fjellforum-godkjent»? Man snakker gjerne om å spare usle 100-150 gram i sekken, og det skiller mellom «lett» og «tungt». Husker man å pisse før man går fra bilen sparer man fort 300 gram.

Men for å svare litt: MSR Simmerlite og Svea123 bruker jeg mest som ryggsekkbrennere. Svea 123 holder til en helg på sommeren med den integrerte tanken. Simmerlite har jeg alle flaskestørrelsene til, så det tilpasses etter turen. Begge reguleres enkelt, mens Simmerliten er stille, har god flammespredning, god regulering og veier det samme som MSR Windburner (som er gassbrenner). Men Simmerlite er ute av produksjon, dessverre.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Spurte da jeg har vurdert å bruke multifuel på helårsbasis. Synes gassboks-logistikk er plundrete, ikke minst siden jeg bor i gokk og de ikke er enkle å få kjøpt her. Med rødsprit savner jeg ofte litt effekt og flammeregulering, men synes det går okei å bruke. Bruker året rundt når jeg pakker i sekk. 111 er desidert favoritten til matlaging, og blir nok aldri å slutte å pakke den i pulk. Men den er jo langt tyngre enn så og si alt av flaskebrennere ser jeg.

Skal følge med på finn om det ikke dukker opp en simmerlite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bortskjemt med mange bra merker å velge i. Både optimus, priums, MSR m.fl. har mye bra. Det er vel bare å gå gjennom sortementet og velge noe man liker.

MSR har jeg veldig gode erfaringer med ihvertfall. Kjøper du flaskestørrelsene du trenger har du også stor fleksibilitet med hensyn til hvor mye drivstoff du vil ta med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

Litt av poenget mitt er at man kan bruke det man har, og trenger ikke å kjøpe en spesialbrenner til alle formål ;)

Jeg har oppfordret administratorene til å utestenge deg på livstid!

  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da junior skulle på skoletur i 8 klasse så hadde jo han brukt primus av ulike typer i flere år, og tok med en grei gassbrenner, men fikk ikke bruke den for alle skulle bruke Trangia for det var "det eneste trygge"  Han ble nok litt skuffet. 

Ja som @Marius Engelsen sier: " Vi er bortskjemt med mange bra merker å velge i. Både optimus, priums, MSR m.fl. har mye bra. Det er vel bare å gå gjennom sortementet og velge noe man liker."

Det finnes også brukbare billigmerker, problemet er at du aner ikke noe om kvaliteten før du har inspisert det selv, og helst testet det.  Andres tilbakemeldinger bør helst være positive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (14 timer siden):

Takk for tips! Spurte da jeg har vurdert å bruke multifuel på helårsbasis. Synes gassboks-logistikk er plundrete, ikke minst siden jeg bor i gokk og de ikke er enkle å få kjøpt her. Med rødsprit savner jeg ofte litt effekt og flammeregulering, men synes det går okei å bruke. Bruker året rundt når jeg pakker i sekk. 111 er desidert favoritten til matlaging, og blir nok aldri å slutte å pakke den i pulk. Men den er jo langt tyngre enn så og si alt av flaskebrennere ser jeg.

Skal følge med på finn om det ikke dukker opp en simmerlite. 

På en Brasslite spritbænder kan efekten reguleres, men max efekt er naturligvis lav.

https://brasslite.com/

Hjemmesiden indeholder mange oplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 25.2.2024 den 13.19):

Kjøpte samme.

Jeg har kun brukt parafin/besinbrennere. Men siden ungene skal stå for matlagingen framover ble dette husets første gassbrenner.

- Lett

- Stødig

- God flammespredning

- Forvarmingsbøyle og mulig å snu gassboksen opp/ned.

Jeg kommer nok til å fortsette med flytende drivstoff til 90% av turene mine, men denne var helt super til ungene og kona :) 

Forstår ikke hva som er galt med min Blade 2, synes forbrenningen består av mer gule flammer enn jeg liker. Løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/2/2024 at 8:03 PM, Nikke said:

Forstår ikke hva som er galt med min Blade 2, synes forbrenningen består av mer gule flammer enn jeg liker. Løsning?

Luftblandingen er viktig, sjekk at hullene hvor luften suges inn i brenneren ikke er tette, eller har fått f.eks en edderkopp inni der.  Sjekk også om brenneren har føtt seg en bulk slik at avstandene mellom dyse, luftinntak og brennerens hull er slik de var.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.