Gå til innhold
  • Bli medlem

Petzl Nao - utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har vert, og fortsatt er, SUPERFORNØYD med Petzl Nao (2. gen 575 lumen):

IMG_3831.thumb.jpeg.2ad05745f208c77cc441c1ca5ffeae2a.jpeg
 

Så klarte jeg ikke å motstå ett fint tilbud på finn.no på Petzl Nao+ 750 lumen:

IMG_3830.webp.0c90c20dc2601d4f61d1abb866024006.webp

Disse lyktene gir veldig mye lys per lumen, veldig god brenntid per gram, og er enkel å betjene med votter. Og de trekker ikke noe strøm om de ligger ubrukt (til forskjell fra Nitecore HC 65, som er en drittlykt i forhold).

Oppgraderingen gir faktisk knapt merkbar endring i lysstyrke i det hele tatt. Den nye utgaven har derimot bluetooth tilkobling, men har mistet mulighet til AAA-batteri til nødbruk. (Men nå har jeg to batterier).

Vil egentlig si at det var 650kr bortkastet, for den gamle er egentlig like god. Men jeg fikk tilfredsstilt nyskjerrigheten om ikke annet.

Den aller nyeste Petzl Nao RL var egentlig aldri aktuell, fordi den virker ganske spinkel og har en bryter som ikke kan betjenes med votter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Marius Engelsen said:

Disse lyktene gir veldig mye lys per lumen

lmao-haha.gif.44f91635b07e44b557913f54f275be1d.gif

 

Quote

The lumen (symbol: lm) is the unit of luminous flux, a measure of the total quantity of visible light emitted by a source per unit of time

Ikke for å være slem men lumen er en enhet som beskriver mengden lys. Finnes ikke noe som heter "Mye lys per lumen" fordi lumen beskriver akkurat hvor mye lys som avgis.

Å si at det er mye lys per lumen blir omtrent som å si mye vann per liter. :)

Det sagt så er Petzl et kvalitetsmerke innenfor hodelykter, har hatt mange opp i gjennom årene (i jobbsammenheng) og har alltid vert godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er produsenten sine "målinger" av lumen, så støtter jeg utsagnet om at noen lykter gir mye lys per lumen. Dette blir litt som "liter" i en sekk. Noen produsenter har store liter, andre har små.

Jeg liker den definisjonen som sier at en liter er volumet som fyller 10x10x10 cm, men produsentene er ikke alltid enige....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

lmao-haha.gif.44f91635b07e44b557913f54f275be1d.gif

 

Ikke for å være slem men lumen er en enhet som beskriver mengden lys. Finnes ikke noe som heter "Mye lys per lumen" fordi lumen beskriver akkurat hvor mye lys som avgis.

Å si at det er mye lys per lumen blir omtrent som å si mye vann per liter. :)

Det sagt så er Petzl et kvalitetsmerke innenfor hodelykter, har hatt mange opp i gjennom årene (i jobbsammenheng) og har alltid vert godt fornøyd.

Jeg vet jo hva det betyr. Jeg er veldig godt kjent med forskjellige måleenheter og hva de innebærer, også lumen, candela og lux. Men jeg trodde det var enkelt å forstå hva jeg mener allikevel… La meg forklare:

 

Sammenlignet med eksempel Silvalykten jeg hadde (og flere), så dimmer silvalykten gradvis etter 1 minutt selv om det ikke er noen turbomodus vi snakker om (lumen målinger gjøres 30 sekunder, så her kan produsentene jukse så mye de orker med oppgitt lumen og brenntid). Så der oppgir de mye lumen, men man får jo ikke noe mye lys allikevel, når lumen dropper etter kort tid

Ingen av Petzl  Lyktene mine jukser på denne måten (heller ikke de av andre typer enn Nao).

Noen lykter dimmer ned etter noen hundredels sekund, og da oppgir man jo bare tulltetall. Men derfor de har funnet opp denne standarden hvor man måler etter 30 sekunder. Det er jo lett å omgå dette…

Og sammenlignet med eks. Nitecore HC65, som har 1000 lumen, er lysbildet på Nao mye bedre og jevnere, og spredningen er bedre. Nao har jo 2 dioder, så man får bedre muligheter, og man slipper det sirkulære lysbildet hvor alt utenfor blir brått helt svart. Man kan kaste lys langt, samtidig som man har en annen diode med jevnt strølys som ikke er så kraftig at det blender deg selv. Så selv om HC65 har betydelig mer lumen, ser jeg i praksis mye bedre med NAO når jeg løper i skogen/fjellet.

Reactive Lightning gjør også at lyset dinmes når man lyser på ting som er nært eller passer busker/trær og lyser på klokken/kartet. Da blender man seg selv mindre og bevarer «nattsynet» i bedre grad, og man ser rett og slett bedre uten at man trenger å pumpe ut like mange lumen.

Jeg har altså en lykt med 575 lumen som gir bedre lys enn en lykt med 1000 lumen, for å si det på den måten.

Så det var det jeg mente med uttrykket jeg brukte.

 

Dessuten, når produsentene måler selv, så blir det jo enkelt å manipulere resultatene.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen

Greit nok, jeg regnet egentlig med at du var klar over hva lumen var men det var en dårlig måte å utrykke seg på. Min første tanke var at du kanskje snakket om hvor effektivt lyset var eller fargen på lyset, at du for eksempel siktet til at det var et litt mer blålig lys slik man ser fra frontlyktene på feks Tesla. Som kan gi et inntrykk av høyere lysstyrke.

Og jeg ser så absolutt hva du mener når du sier at ulike produsenter har ulike standarder, og at det er mye tullestandarder der ute. Selv har jeg Led Lenser H7R core som har 1000 Lumen boost men som oppgir lysstyrke på denne måten.

image.png.a80d6d656347d0beadfd9b5eec0c3cab.png

Så det er jo egentlig 15-600 som gjelder i det tilfellet. H7R Core har forøvrig veldig god justering av lysstyrke og stråle med ufattelig god jevnhet i lyset den avgir.

 

En annen del av lysbildet er om kretsene i lykten tåler boost og maks lysstyrke over tid, mange som oppgir ekstrem effekt men så trenger de store kjøleribber for å holde lykten i live. Og i min erfaring har de ofte dårlig levetid når de trenger mye kjøling i utgangspunktet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Reactive Lightning gjør også at lyset dinmes når man lyser på ting som er nært eller passer busker/trær og lyser på klokken/kartet. Da blender man seg selv mindre og bevarer «nattsynet» i bedre grad, og man ser rett og slett bedre uten at man trenger å pumpe ut like mange lumen.

Slenger meg på Marius sine erfaringer med denne lykta. Reactive Lighting er en sånn feature jeg trodde var tullete, men som jeg nå setter stor pris på. Setter jeg denne lykta på hodet glemmer jeg at den er der og den gir meg det lyset jeg trenger. I teltet, kartlesing, stiløping, nedforkjøring på rando -den gir et behagelig lys uansett kastelengde -uten fremhevet hotspot. Overgangen mellom lysstyrkene er vanskelig å merke. Veldig smooth. Den sparer også batteri på dette. Eneste ulempen med reactive lighting er at den reagerer på refleks. F.eks stiløping bak en annen løper som har reflekser på kroppen. Da slår jeg av denne funksjonen, eller tøffer meg litt og tar teten :) (til løping/rulleski er det også en god sikkerhet med stort rødt lys i bakhodet 👍)

Har prøvd andre lykter for å få lenger kastelengde. Trodde jeg ville trenge det ved nedkjøring på rando. Prøvde først en heftig Olight og etterpå en like heftig Silva, men jeg ble aldri venn med de. Høyere lumen, men hadde større batteripakning. Er tilbake på Nao+

Jeg har Nitecore NU25 til de letteste teltturene. Den liker jeg veldig godt

Endret av tesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Ikke for å være slem men lumen er en enhet som beskriver mengden lys. Finnes ikke noe som heter "Mye lys per lumen" fordi lumen beskriver akkurat hvor mye lys som avgis.

Å si at det er mye lys per lumen blir omtrent som å si mye vann per liter. :)

Hvis du først skal være pedantisk, så kan det være greit å være presis. Lumen er enheten for lysstrøm (altså en fluks), ikke lysmengde. Lysmengde er altså lumen multiplisert med tid (lumentimer, for eksempel), på samme måte som en mengde vann ikke er oppgitt i liter per sekund, men liter. Altså er ikke lumen enheten for å beskrive mengden lys, men lysstrømmen på samme måte som l/s ikke angir mengde vann, men vannstrømmen.

Og ettersom lys ikke er entydig forstått med lysstrøm, så kan jo gjerne lys tenkes å referere til belysningsstyrke. Og belysningsstyrken avhenger av spredninga på lyset, noe lumen ikke tar hensyn til. Derfor kan man ha veldig stor forskjell i belysningsstyrke per lumen hvis man sammenligner to ulike lyskilder, og da blir det jo ikke uriktig å si "mye lys per lumen" all den tid lys kan referere til belysningsstyrke, som er like riktig etter mitt skjønn.

Og sammenligninga di med liter blir litt kunstig. En agurk har mye vann per liter, en murstein har ikke. Dette fordi vann ikke er det eneste som oppgis med enhet liter, det kan jo i praksis alt med et volum. I geoteknikk snakker man blant annet om vanninnhold i ulike masser, og det vil jo være mye/lite vann per liter (jord), da ofte uttrykt som prosent (liter/liter). Å si at det er "mye vann per liter" kan derfor være helt innafor det også. Jeg forstod i alle fall hva @Marius Engelsen mente.

Marius Engelsen skrev (13 timer siden):

Vil egentlig si at det var 650kr bortkastet, for den gamle er egentlig like god. Men jeg fikk tilfredsstilt nyskjerrigheten om ikke annet.

Jeg synes å huske at en tommelfingerregel er at antall lumen må dobles før man får en "merkbar" endring i belysningsstyrken ettersom øyet ikke opererer på en lineær skala, men en logaritmisk skala. Og det trengs vel en firedobling før man opplever belysningsstyrken som dobbelt så god, selv om den på papiret er fire ganger høyere. Kan det være (en del av) grunnen til at du ikke merker stor forskjell mellom gammel og ny, 575 lm vs 750 lm?

Batteriforbruket går jo gjerne opp mer enn opplevd belysningsstyke ved å justere opp antall lumen (særlig på boost), da diodene blir mindre energieffektive og dermed omsetter mer av energien til varme, som igjen fører til at kretsene automatisk dimmer ned lykta betraktelig etter relativt kort tid. Diodene er gjerne ikke designet for å tynes så hardt som en del produsenter legger opp til, særlig ved boost, noe som også kan gi redusert levetid (mener å ha hørt i en podkast at forventet levetid på diodene har gradvis gått fra kanskje 30 000 brukstimer til 10 000, sikkert av flere grunner). Derfor kan det vel være positivt med to dioder slik Nao+ har vs. én (som mange av mine har). Dette forstår du helt sikkert meget godt du som er elektriker, tenker jeg, men nevner det uansett ;) Og korriger meg gjerne om jeg tar feil på noe, du er nok stødigere enn meg på dette med strøm og varmeutvikling!

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (5 minutter siden):

nedforkjøring på rando -

Kult! Jeg har bare prøvd den gamle 575 lumen under nedkjøring på rando en gang eller to. Hvilke profilinstillinger bruker du på Nao+ når du er på randotur?

Jeg bruker alltid Nao til turen opp, men har en relativt billig Magicshine Monteer 5500 med gopro-hjelmfeste og ekstern batteripakke, som jeg bruker til nedkjøringen. Men Nao+ skal prøves ut ved neste anledning.

Måssåbjønn skrev (5 minutter siden):

 

[Jeg synes å huske at en tommelfingerregel er at antall lumen må dobles før man får en "merkbar" endring i belysningsstyrken ]

[Kan det være (en del av) grunnen til at du ikke merker stor forskjell mellom gammel og ny, 575 lm vs 750 lm?]

———

[Dette forstår du helt sikkert meget godt du som er elektriker, tenker jeg, men nevner det uansett ;) Og korriger meg gjerne om jeg tar feil på noe, du er nok stødigere enn meg på dette med strøm og varmeutvikling!]

Jeg har også hørt dette med at lysstyrken må dobles før man ser stor endring i lysstyrken. Så kan nok forklare at opplevd økning i lysstyrke mellom 750 og 575 er liten.

———

Dette med varmeutvikling i lykter, dioder og elektronikk er jeg faktisk ikke særlig stødig på, og henger ikke med på utviklingen der 😅 Så jeg tar for gitt at alt du skriver er helt korrekt 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "gamle Nao" jeg justerte lysbildet til langrenn, og satte full blast uten reactive i nedkjøringer.

Den lyser fint, iom det er mulig å stille inn lyset, havner også Lumen tallet der det gjør nytten, og ikke i tretoppene. 

Den eneste hickup'en jeg ha hatt var at kom det noen i mot med lys, skrudde reactive noen ganger av lykta.. det hjalp å snu hodet vekk fra motgående trafikk, og bruke fast lys i nedkjøringer. Kanskje jeg var ute for lenge, men jeg syntes batteritiden var litt snau. Den blinker og dimmer ned om den er i ferd med å gå tom for jus.

Jeg bruker nå en Fenix 65R Superraptor2. Dette er en Finsk spesialutgave av 65R som er regulert (standard er ikke regulert), så den lyser konstant så lenge som mulig (før den dimmer). Separat knapp for spot og flood, gjør at det er mulig å få spot på ved behov uten å endre flood. Den har også standard 18650 batteri, så jeg har ekstra batterier, inkludert kulderesistent batteri (den har også innebygget hurtiglading med usb-c).

Endret av Omnilite
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 4.1.2024 den 11.25):

Hvilke profilinstillinger bruker du på Nao+ når du er på randotur?

Nå avslører jeg hvor pingle jeg er i nedkjøringen: For meg så kaster lykta langt nok på max innstillingen. Kan tenke meg at det ikke er langt nok hvis det går fort 😳

Målet er å komme seg ned av fjellet før det blir mørkt 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2024 at 3:05 PM, tesk said:

Målet er å komme seg ned av fjellet før det blir mørkt 😎

Jeg ser mange grunner til å ha en god hodelykt nå når dagene har begrenset tid med dagslys. 🙂 Skogskjøring (gå opp, kjøre ned) f.eks. er gøy, og med litt fart så er det greit greit å ha litt lyslengde for å underveis kunne planlengde hvor man skal sette svingene.

EDIT: Jeg går helst så mye som mulig uten lys fra lykt/med så lite som mulig lys, men når aktivitet har høy fart/planlegging av rute eller oversikt er viktig så er det greit å ha godt med lys.

image.thumb.png.d32e7f909feab9c96f75556b440400b9.png

 image.thumb.png.c3dfa9b17a37cf34ac7c3c7078cbc045.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.