Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette hansker


Andso89

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til lette hansker til bruk på vår, sommer og høst? Disse bør helst være vann og vindavvisende og gjerne noe foret men trenger ikke være så varme at de tåler mange kuldegrader. Tenker mest bruk vil være når man går i fjellet og det blåser og regner kaldt pluss noe camp-bruk. Bør være slik at man slipper å ta de av når jeg må finne noe i sekken for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg bruker et par av de billige vind- og noe vannavvisende fleecehansker til slik bruk. Sikkert på værsalg nå. Våte blir de etterhvert, men tørker rask. Eller noen av de grønne strikkhansker, som fiskere bruker til å renske garn med "garnhansker" og de blir mye brukt på Grønland av Inuitterne. Blir våte, men stadig lune og tørker superrask, men ikke vindtette.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.europris.no/p-engangshanske-l-xl-50-pk-nitril-193368

Engangshansker, det er ikke ment som en spøk. Sommerstid så kan et par nitrilhansker utgjøre en enorm forskjell når det er vind og kaldt, og det kan ofte være nok. Du kan også kjøpe stor størrelse for å ha utenpå andre hansker, slik at de blir 100% vanntette. Ikke undervurder denne løsningen, for vindtette (ikke vanntette) hansker er vanligvis mer komfortable sommerstid, men med en nitril-hanske utenpå har du plutselig hansker som er både varme og helt vanntette.

https://www.skittjakt.no/scierra/204224/scierra-lite-glove-m-lett-og-vanntett-fiskehanske?channable=053c6769640032303432323479&gad_source=1

Bruker de her en del sommerstid, de et helt vanntette (også på toppen av hansken) så de kan bli klamme inni (hvis du bruker dem lenge), spesielt om du svetter mye på hendene. Men for min del er de veldig gode å ha i sekken. Gir ikke mye varme, men beskytter mot regn eller stiv kuling på en god måte. Veier også lite og tar liten plass.

https://www.xxl.no/norrona-finnskogen-ws-hanske-gronn/p/1049837_1_Style

Norrøna Finnskogen, litt dyre hos XXL nå, jeg ga vel bare 400 kroner for mine. Vindtette, ikke vanntette, med tynn lær på innsiden og muligheten for å stikke fingeren ut. Veldig fine til bruk ved feks fiske.

https://www.skittfiske.no/sealskinz/249971/sealskinz-all-weather-sporting-glove-s-100pcnt-vanntett-og-vindtett?channable=056dcc696400323439393731d8&gad_source=1

Enormt gode hansker, fungerer veldig bra tidlig vår og på høsten i regnvær. Vanntette med mulighet for å stikke fingeren ut. Men blir hakket for varme om sommeren. Mulighet for å brette fingeren tilbake, veldig fint om du skal fiske eller bruke mobilen.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er det du egentlig spør om, men for min del bruker jeg mange par med de billigste vantene på markedet. et par koster 10 kroner på Rusta..

Jeg har slike vanter liggende i alle jakker og bukser, og ekstra i sekken (som oftest to par i tillegg til det i jakken og det i buksa.) De blir våte i regnvær, men da skifter jeg til et tørt par.

 

Jeg bruker ikke disse om det er meldt regnvær hele dagen. Da passer det best med noen vanntette goretex hansker, og på vinteren i skikkelig kulde bruker jeg tykkere ullhansker, men ofte med et par av de billige under....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt noen tynne skinhansker fra Norrøna ( https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/femund/femund-leather-gloves/?color=5501 ). Disse koster dessverre skjorta og litt til, men jeg var heldig og vant mine i en konkurranse. Men det værste av alt, jeg mener de er verdt hver krone.

De er ikke foret, kun et tynt lag med kenguruskinn. De blir våte, men er vindtette, tørker meget raskt og slitesterke som bare det. Jo mer de brukes jo bedre sitter de på hånda. De er alltid med på tur, sommer som vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe svar, men har vært inne på lignende tanker i det siste. 

Ser etter ett par tynne, lette hansker til å bruke når sommeren ikke strekker til og det blir litt for kaldt. 
De skal gjerne være myggsikre også, så de kan ha en dobbel funksjon som myggvern når mann står i vannkanten med fiskestanga, eller sitter utenfor teltet på kvelden.

Ser for meg at et par tynne, uforede lærhansker eller tynne, minimalt forede membranhansker (windstopper/GTX infinium) vil fungere best til dette da begge deler bør være blodsuger-snabelsikkert, men jeg har ikke fått prøvd / sett på noen kandidater ennå. Når mann hater butikker blir dørstokkmila for sånt veldig lang.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Ser for meg at et par tynne, uforede lærhansker eller tynne, minimalt forede membranhansker (windstopper/GTX infinium) vil fungere best til dette da begge deler bør være blodsuger-snabelsikkert, men jeg har ikke fått prøvd / sett på noen kandidater ennå. Når mann hater butikker blir dørstokkmila for sånt veldig lang.

Jeg har, og bruker, et par Arc'teryx Venta hansker som er relativt tynne (ikke supertynne) med GTX Infinium. Synes de funker fint utenfor vintersesongen, men varmer såklart ikke veldig mye om de først blir våte. Har både hansker og votter av denne typen, og synes de funker fint både til løpeturer og annet på litt kjøligere vår-, sommer- og høstdager. På votteutgaven er det lettere å få skvisa inn et par linerhansker om det skulle være enda litt kjøligere, men disse vil uansett ikke funke særlig godt til oppgaver der man trenger frie fingre.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har blitt helt forelsket i Hestra Ergo Grip Tactility og vurderer å bare kjøpe et lite drøss av de for å ha i lang tid fremover. Veldig tynne hansker (78g totalt), men likevel ganske robuste med ekstremt god fingernemhet. Litt på tull pleier jeg å si at du kan plukke nesehåra med disse. SÅ presise er de i grepet med riktig størrelse på hånda. Disse er perfekte hele året når man er i aktivitet. Ikke vannavvisende, men de tørker veldig fort bare ved bruk.

Under påskens langtur på ski var dette de eneste hanskene jeg brukte (utenom ved camp-etablering/nedriving) da det aldri bikket under noen få minusgrader.

Det eneste jeg savner er litt bedre mulighet for å bruke de på telefonskjermen. Det fungerer så vidt med tommelen, siden hansken er såppass tynn. Skal det gjøres noe utover å sjekke kartet må hansken av.

Ikke til forveksling fra de vanlige "Ergo Grip"-hanskene deres som er noe tykkere.

 

Tidligere likte jeg Falketind-hanskene til Norrøna godt, men jeg ble lei av å bytte de ut så ofte da de ikke tålte veldig mye bruk før de gikk i stykker. Så langt har Tactility-hansken holdt mye bedre.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flere par av arbeids-/mekke-/hagehansker fra Clas, der får man Hestra til 149,-, resten er billigere. Synes det er kjekt med noen jeg ikke er redd for som som kan tåle kvist og bål. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de Seal skinz allround. Det er ikke hansker for kuldegrader men de hjelper fint på nedbør og vind. Er det kaldere enn ca 5 grader bruker jeg noen andre som regel.
De har vært gode og slitesterke. Mine er vel 10 år eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.