Jump to content

ASI

+Sponsor
  • Posts

    474
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

ASI last won the day on March 27

ASI had the most liked content!

About ASI

  • Birthday 06/20/1982

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Steinkjer

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ASI's Achievements

  1. Jeg trengte ikke å flytte for å bruke Fjellpulkendraget, men det er jo sikkert ganske mange modeller fra Segebaden, uansett var det et fint funn til null kroner. Men jeg angrer bittert på at jeg ikke var obs på Segebaden da vi kjøpte barnepulk for noen år siden, for det ser ut til å være vel så hensiktsmessig som Fjellpulken i tillegg til miljø og bærekraftaspektet til Segebaden. (men nå er det beste å slite ut det man har og tenke vettugt neste gang.)
  2. Vel, da var bittesmåbarnslivet over og begge to kan heldigvis sitte i pulk eller på akebrett neste snøsesong. Da legges også nødløsningen for små barn født på høsten ut for salg - det er vel kanskje mer sannsynlighet for å finne noen her som ikke lar seg stoppe av at barn må være minst 6 mnd før de skal i pulk, så venter du barn på senhøsten og vil ut på tur med hele familien før barnet er 6 mnd... så er det en god mulighet her. Teksten i annonsen utdyper mer. [Hidden Content]
  3. Noen kommentarer til dette med velting; har både en Fjellpulken Veteran og Parisbrett, og fant i tillegg en gammel blå Segebaden pulk i en gjenbrukskontainer. Den dårligste erfaringen har jeg med Fjellpulken, den er akkurat for bred til å gå i skisporet og blir da gående konstant skrått, helt til en ujevnhet ekstra bidrar til å bikke den over, og da er all nitidig pakking og planlegging av tyngdepunkt uansett forskjøvet. Så må drag av, gå tilbake rette opp og gå fram igjen, koble på og gå videre... God og ikke minst stram pakking kan riktignok bidra til at det fungerer. På parisbrettet bruker jeg tau til å stramme med, ikke strikk - har prøvd - og det ble for slapt og lite tilpasningsdyktig. Fordelen med Parisbrett og taudrag om det velter er at det bare er å snu og gå tilbake. Evt ha så mye flaks at det velter 360 grader i skrått terreng... Og sidekantene som stikker ut ser ut til å stablisere i dype skispor, selv om den går skrått der også. Segebadenpulken er av en eller annen grunn den mest stabile, jeg tror det skyldes at dragfestene sitter lenger inn på pulken, slik at bøylen på draget stabiliserer på hver side. Når Fjellpulken en gang er utslitt blir det nok sånn sett en Segebaden som visstnok skal holde i hundre år og være reparerbar.
  4. Uten å være ekspert på BC kan det se ut som den gamle er en BC Magnum [Hidden Content] (se på bredden på platene), mens den nye er en standard BC. Flytting for å tilpasse skoen gjør du ved å fjerne klistremerket, skru ut skruen under, tette hullet med vannfast lim eller liknende, og drar den du setter hælen bak på rett plass, borer ned med passende bor, lim og skrue på plass. (søk på montere binding så kommer det sikkert opp et treff med passende bor og limforslag,)
  5. Jeg kan ikke komme på at jeg har sett mer enn Hessen hos statskanalen noen sinne, og det er ikke alltid folk oppsøker muligheter for å høre på folk. Jeg ville neppe oppsøkt en mulighet for å høre på noen av de Monsen har dratt ut på tur denne gang, og ble muligens noe mer positiv.
  6. Dette spørsmålet kan kanskje virke litt stygt, men blåste du det opp? (Jeg beklager på forhånd om det er åpenbart, jeg hadde nemlig en speider som ikke hadde fått med seg det en gang, heldigvis ble det oppdaget før han sovnet...) Har samme underlag selv, aldri fryst uansett pose, men det er også andre faktorer som spiller inn, som hva man har spist, men påkledning virker grei, og selv forsvarets pose bør tåle den temperaturen.
  7. Monsen kunne fått med f.eks. Nils Faarlund, Dag O. Hessen, Arne Johan Vetlesen i en runde, da kunne diskusjon rundt natur og friluftsliv blitt interessant. Samtidig vil muligens en del av de som er med nå føre til at fleire tørr å prøve.
  8. Ble nokså imponert over Primus nå. I 2008 tok slangen på min Primus MFS (forløper til Ominifuel) fra ca 2002 - fyr i 30 minusgrader, da gikk det ikke å få tak i slange og brenneren ble lagt vekk og ny brenner ble innkjøpt. Testet for moro skyld om en Omnifuel slage passet på denne, og det gjorde den (om rensewiren i MFS blir fjernet eller modifisert noe). Så jeg sendte bilde av MFS brenneren til primus og etterlyste ny slange, samt oppgav at omnifuelslange passet. De hadde ikke til MFS, men kunne godt sende en omnislange gratis. Imponert.
  9. Et tips til å få kano opp på biltaket (forutsetter dog at man ikke har fancy aerodynamiske bøyler, men gode gamle firkantrør) er å lage seg en enkel forlenger til å montere ut til siden på den ene. (Det finnes for salg også... men altså...) Her skulle jeg hatt bilder av "patentet", men følgende løsning fungerte på tidenes beste turbil (Mitsubishi L300 4wd om noen var i tvil, men som familiebil med småbarn og forsørgeransvar kom den sikkerhetsmessig til kort...): Du trenger (testes på eget ansvar både båt og bil...): - 1 firkantrør fra et gammelt takstativ (sort) - 2 (evt 4) vinkeljern med lengde minst 3 ganger høyden på firkantrøret (grått) - Maskinskruer som er lange nok til firkantrør + 2 vinkeljern + muttere (gule prikker) - Bolt til å sette gjennom ved bruk (rød) Vinkeljerna monteres på firkantrøret med skruer (bor rett gjennom), det holdt med nummer 1 til meg, men 2 stk vil sikre det mot vridning. Bor i tillegg opp et hull under til å sette en bolt rød gjennom ved bruk. Monter stanga på eksisterende firkantrør, løft en kano eller kajakkende opp på stanga så den ligger støtt, den andre enden løftes opp og skrås inn på taket, skyv deretter den første enden inn på taket. For å forklare den eminente tegninga (word lenge leve): Blått er takstativ bil Svart er ekstra firkantrør Grått er vinkeljern Gult er skruehoder
  10. Takk, da slipper jeg å endevende naustet på hytta for å finne ei gammel pakke med skjær:-). (Jeg kommer sikkert til å gjøre det likevel, bildebevis... ). Det kan jo muligens være grunnen til at nye kniver funker dårlig på gamle bor, dvs fra 70/80 - tallet.
  11. Jeg mener å huske at til skjær på de gamle blå isborrene fra Mora, fulgte det med ei tynn metallremse som skulle legges mellom blad og borr for å få rett vinkel, og konsekvensen av å glemme denne var ganske slitsom. Har et barndomsminne om noe bytting av blad som ikke gav ønsket resultat før spørsmålet om hva de to remsene var til... her må det letes og ikke minst skrues av kniver på borret ved første anledning for å se.
  12. Jeg har i mange år brukt en Ally 16,5, den har vært i bruk på både korte og lange turer, men de siste årene har vi hatt en liten pause på grunn av familieforøkelse. Dvs. fra 2 voksne til 2 voksne og 2 barn. Nå de første årene blir det uansett ikke de lange turene, og begge ungene går greit i midten av kanoen, men etterhvert tipper jeg det endres. Den langsiktige planen var først å anskaffe en 18 eller 18,5 Ally, for så å tenke at vi heller bør dele oss i to, med en voksen i 16,5 og heller ha en 15 fot i tillegg. Det vil jo fungere greit så lenge det ikke er for mye bæring, men det er jo målet etterhvert at vi skal kunne ta med ungene ut på de litt lengre turene som innebærer bæringer. Så ser jeg jo at det har kommet packrafter for to personer, som veier 1/3 av en Ally og koster omtrent det samme. Da kommer jo spekulasjonen opp om man heller skal tenke at Allyen blir min lastebåt (for å kalle det det) med et barn som frontpadler og at det suppleres med mor i packraft med et barn. Barna er neppe til særlig mye framdriftshjelp før de er 10 uansett. Det vil jo også tilføre utstyrsboden en packraft som muligens kan brukes alene og være vesentlig lettere å ta med enn en Ally. Jeg ser jo fordeler og ulemper med begge Ally og Ally + Kjent framkomstmiddel + Samme begrensing + Samme framdriftsfart - Vekt Ally og Packraft + Vekt + Packraft kan brukes alene - Aner ikke hvordan det er å padle med for verken barn eller voksne - Krever ulikt repsett Men er det noen som har erfaring med Packraft og kano og eventuelt barn i en dobbel packraft som har noen råd eller kommentarer her?
  13. Diskusjonen er vel ferdig, men året har bragt noen erfaringer. Vi fant de rosa fra finske Kuoma hos en lokal liten butikk, og de hadde visstnok reddet salget deres etter at barnehagepersonalet hadde oppdaget voksen versjonene. Har de brukt de siden før jul på 2 åringen både på kalde dager i bhg. og på tur - så langt ingen problemer. Ser de selges av snøscooterbutikker med anbefaling på -10 til - 35... Den sorte kom tilsendt fra besteforeldre i Finland og er fra Lahtiset - foreløpig ikke prøvd - da det kun er ull. Min nå 81 år gamle far fra Lierne vokste opp med lusser, en ullsko lagd lokalt i tjukk vadmel; [Hidden Content] men i likhet med de fra Finland er det ikke noe fuktbeskyttelse og det var det neppe behov for i Lierne på 40 og 50- tallet. Det var kaldt.
  14. Det er nå engang slik at pulk ikke bør brukes før barnet kan sitte, eller 8 - 9 mnd i følge DNT. Så hva gjør man da når barnet velger å ankomme på høsten? Vel, her er et tips til andre som kan ende i samme situasjon utover høsten. (Til undertegnedes forsvar var dette omtrent 2 gangen jeg var i nærheten av et sveiseapparat... men det holdt. Og noen kan sikkert komme med tips til forbedring av konstruksjonen.) En trenger: Et par ski som kan ofres En barnevogn med akslinger i stål Firkantrør Stålplater Skruer Strammereimer Kapp 4 biter firkantrør og monter på skiene med ca 5 cm fra midten i hver retning. (Gjennomgående vognbolt med mutter på oversiden) Sveis 2 trekanter av firkantør med lengste siden noe lenger enn avstanden mellom vognakslinger, bor hull til akslinger. Monter stålplate på hver side av firkantrørene på skiene, tre deretter trekanten ned mellom disse, bor og skru fast med minst to gjennomgående bolter.
  15. Har brukt Andrew Artico siden 2017 (fordi Lundhags Huskyene fant det for godt å begynne separasjon med sålen på verst mulig tidspunkt like før en tur til Svalbard, skomaker ikke var å oppdrive og 75 mm uten utakbar innersko er uaktuelt, og skostørrelse 48 er generelt et sjansespill å få tak i - da var det bare å blø de nødvendige tusenlappene.) Det første paret måtte i retur fordi de sprakk opp i overgang kalosjering såle. Det andre paret har fungert fint i Voile 3 pin cable og diverse gamle Kandharløsninger. Kjøremessig er de stødige, men jeg har heller ikke erfaring med plastsko (og vil heller ikke ha det) som referanse. De overgår Lundhags Husky og Crispi Super Telemark ihvertfall. Til bortovergåing kan de nok oppleves som noe tunge, men det går fint og er hovedbruken min. Sammenliknet med Lundhags Husky vinner Andrew på kjøring med god margin, men på varme og bortovergåing vinner Lundhags.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy