Gå til innhold

ASI

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    434
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ASI

  • Bursdag 20. juni 1982

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Njaa... uten hund er det helt greit, å trekke med seg en hund som man har brukt lang tid på å lære at skal være på høyre side rett over ei uoversiktelig skiløype... nei, jeg tar heller noen ukvemsord fra dame 60 + enn stavslag på hunde og eier fra herre 35-50 som kommer ned bakke i fart langt over eget bremsekompetansenivå og går på trynet
  2. Det er vel litt forskjellig grunn her vil jeg tro. Menn i alderen 35 - 50 (hvor jeg selv er) skal vel gjerne fort fram og slippe stopp som ødelegger treningsutbyttet og er sånn sett egoistisk av egeninteresse. Mens damer over 60 får meg til å huske to møter i skiløypa i Bodø, i begge tilfeller er jeg på vei oppover på rett side (dvs høyre) med hund i bånd og helt ute på siden. I det ene tilfellet står den eldre fruen på toppen og vifter meg mot venstre, noe jeg overhodet ikke har det minste planer om å gjøre fordi jeg da må krysse løypa i en en uoversiktlig bakke med sving med hund i band (og følgelig får skylden om mann mellom 35 og 50 kommer ned i et helvetes tempo og treffer badet) - på toppen får jeg høre at hun skulle ha yttersvingen og at jeg var lite hensynsfull mot de eldre... I det andre tilfellet er den eldre fruen på vei nedover på feil side av løypa med full plog i innersving og vil ha meg over på venstre side - jeg fortsetter ufortrødent på rett side da det er 3 meter med god plass på den sida hun skal være og får da høre at høyrekjøring ikke gjelder i bakker... og jeg tenker i mitt stille sinn at jeg håper hun ikke har førerkort. Men i begge disse tilfellene er det ikke fart som gjør at de krever å hensyntas, men antakelig redsel for bakke og fall. Eller tenker jeg for snilt om eldre damer nå? Det er jo enkelt i skiløypa som regel, gå på høyre side, ikke gå mer enn to i bredden, følg med bakover. Går du på skøyteski i kondomdrakt slipp folk med vorsther og anorakk forbi - du har nemlig ikke sjans.
  3. ASI

    Trenger man egentlig multiverktøy?

    Som tidligere nevnt er Biltema rett sted for både wire, klemmer og strips - men i forhold til bindinger så er det nok mer hensiktsmessig å være føre var og sørge for å ha en originaldel til egen binding før man drar ut, slik at man unngår å måtte stå der. (Nå er det vel uansett ikke mange som bruker de bindingene der lenger, og BC som går i stykker kan man vel omtrent bare gi opp å fikse i felt...)
  4. ASI

    Trenger man egentlig multiverktøy?

    Et multiverktøy i seg selv er sjelden nok, med unntak løse bindingsskruer, men det krever jo litt nevenyttighet og litt ekstra snack i rep posen. Har hatt bruk for alt det litt sære over. Pulkdrag røsket ut av bøylen i 2004 (ivrig vorsther, tung snø og tyngre pulk) fil brukt i kryss på aluminiumsstanga på draget for å lage hull, deretter gradert ut med skrutrekker, ny skrue gjennom, strammet med tanga. Skibinding til turfølge i 2008, wire (som selvfølgelig er med) wireklemme, og mye bruk av leatherman. Skrutrekker til å etterstramme bindinger, skru på slangeklemme på skistaver for å spjelke. Tang -bøye ned knekt 75 mm rottefelle. Opplevde også at Bergans Fjellbu hadde krympet og stanga var for lang - frem med fila. Noe det også er lurt å gjøre om teltstanga knekker før man legger på skjøtehylsa. I de fleste av disse situasjonene ville mangel på multiverktøy og ekstra snacks i repposen medført ganske slitsomme opphold i videre framdrift.
  5. ASI

    Smørefrie fjellski med fell vs smøreski

    Har brukt Breidablikk (ikke smørefrie) med smale feller i 3-4 år, med hund, og pulk. Oppsettet vårt er hund med pulk med telt, mat og annet fellesutstyr, som igjen henger foran meg med parisbrett med eget utstyr. Har ikke opplevd særlig dårlig glid, og holder fint følge med de fleste andre.
  6. Er det ikke lettere å satse på 4-takts miljøbensin som selges på omtrent hver eneste Cirkle K, Felleskjøp, Jula, Biltema, osv i hele landet?
  7. Har hatt tynn stripe under og på sidene i over 10 år. Flere langturer. Først nå har det begynt å bli slitasje gjennom stripa, men det kommer nok an på hvordan du bruker, padler du rett på land med baugen først og skal komme lengst mulig inn fremfor å legge inntil med siden krever det mer. Sidestripa mi løsnet nå i høst, og i mangel av lim kjøpte jeg bred grønn presenningstape på jula, omtrent samme farge som den tykke ally stripa, tykkelse som den tynne, og limte på. Ser ut til å holde foreløpig, men skal vurdere om det var en god løsning om det sitter om tre år. https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/teip-og-maskering/spesialteip/reparasjonsteip-035048/
  8. De har antakelig lagt den slik for å få den til å ligge på stativet. Jeg har selv en kassevogn og en Ally opp ned blir liggende med baugene på taket, slik at relingen ikke når ned til stativet. Når taket er like langt som kanoen oppstår slike problem. (Og ja, det krever at man er oppmerksom ved regnvær)
  9. Men altså det er jo ikke like morsomt... (og det står forøvrig at den skal fjernes på nest siste bilde, men på siste bilde står den fremdeles på, en meter ut med teksten "nå kan du kjøre" - neste bilde bør da være en politibil som stopper bilen og "så får du bot")
  10. Altså... en kollega av meg, en professor i begynnelsen av 60 åra kjøpte seg en stor Ally, han kjørte Chrysler Voyager og klagde over at han slet med å få kanoen på biltaket. I kraft av å legge en 16,5 fots Ally opp på en Mitsubishi L300 (2,15 meter høy + takstativet) uten hjelpemiddel forsto jeg ikke helt problemet, men tenkte som så at det var en fin tankeoppgave - som så kunne løses praktisk - og jeg kan ikke forstå at dette ikke skal være overførbart til en kajakk. Forutsetter firkantrør på takstativet - man tar så et ekstra firkantrør i samme dimensjon (Antar for syns skyld at dette er noe folk har liggende etter diverse gamle biler og fedre som tar var på alt), kjøper to vinkeljern hvor lengste del er minst 2 cm lengre enn to firkantrør oppå hverandre - men ikke så lange at de går ned i taket, skrus på enden av det løse firkantrøret slik at det blir en kantete U, som kan tres over og forlenge eksisterende firkantrør ut over bilens side. Mål opp hvor underkant av eksisterende firkantrør bli, bor et hul i begge på ca 8 mm til en maskinskrue med vingemutter, sett U opp ned over eksisterende og sett skruen gjennom hullet skru på vingemutter. Du har nå et firkantrør som står minst 1 meter ut fra bilen, løft en ende opp på røret, løft andre ende inn på på biltaket, skyv den første enden inn på taket. Kostnad - 2 vinkeljern (og evt, firkantrør, bor, bormaskin og maskinskrue. Og eventuelt lakkering av bil om du ikke klarer å feste skruene ordentlig, slik at det glipper, det tar jeg (i likhet med andre andre feil som måtte oppstå) intet ansvar for. Men skal få tatt bilde, da løsningen er latterlig enkel om man har litt evne til å bruke verktøy. Husk å ta den av før kjøring!
  11. ASI

    Perfekte turbil ?

    I L300 er det trepunktsbelter på alle 5 setene... akkurat det var muligens hakket over normalen i 1997. Nå skal det sies at det går an å dra på tur med små biler også, vi klarte på forunderligvis å få 5 personer inn i denne - samt 4 sekker (lå en sekk på toppen i pulken) og kjøre 40 mil, men det var da man var unge, og ikke hadde bedre vett, men vi kom oss fram og tilbake. Det er nok likevel mye av grunnen til at jeg aldri har hatt noe mindre enn en stasjonsvogn og aldri uten hengerfeste siden.
  12. ASI

    Perfekte turbil ?

    Den siste der har vel enda mindre sikkerhetsutstyr enn min turbil... Mitsubishi L300 1997 modell, snart rullet 400 000 km, pr i dag importeres det intet til Norge som kan sammenliknes med denne på anvendbarhet (lasterom på 220 cm i bunn - 170 ved taket, høyde ca 150 cm og 5 seter), driftssikkerhet (finnes ikke så og si ikke noe elektronikk som ikke kan fikses med tape og nye ledningsbiter - samt at eneste feil ved forrige Eu-kontroll var manglende lyd i hornet.), bakkeklaring (her kan girkasse og eksos skiftes ved hjelp av to paller under hjula på den ene siden, og en fullvoksen mann kan godt overnatte under.). Framkommelighet - 4wd + lavgir tar seg fram der det er lovlig. Har anmodet Mitsubishi Norge om å se til å få MMC til å se til lage en ny versjon, men det er visstnok noe sikkerhetskrav og utslippskrav som er i veien... (Det finnes riktignok noen med airbag, men altså... det er fremdeles lykteglassa som beskytter beina.) Så tips til erstatter når sikkerhetskrava i heimen øker er velkomne. Bildet 1 viser bilen pakket for vinterkurs i speideren, mener det er 4 eller 5 pakkede parispulker som er stablet, fiskestangrør oppe til venstre. Foraformdunk med sand til høyre for bedre vinteregenskaper. "Arbeidslys" for pakking og de som kjører bak med langlys på.
  13. ASI

    Telt til bruk i vindutsatt høyfjell

    Det kan diskuteres... Både Helsport Fjellheimen Xtrem og Hilleberg Saitaris var like hele etter samme tur som dette var ute på, i Sulis under stormen Ole i februar 2015. Bildet er tatt under tørking og viser tydelig hvor stanga har blitt spjelket. Hilleberg Saitaris teltet sto mer eksponert enn dette, og viste ikke tegn til skader. (Uansett er vel alle disse utenfor prisklassen.)
  14. ASI

    Hvordan sette ørretgarn fra båt?

    Hva mener du med dobble? Vi pleier å kalle snøret fra garnet til flaska for dobbletømmen, og den er mellom 2-3 meter lang.
  15. ASI

    4 sesongstelt

    Fruen (ca 176 cm) hadde et Nallo 2 Gt da vi møttes og jeg (192 cm ifølge forsvaret for 16 år siden) hadde et Nammatj 2 Gt, hovedsakelig tenkt som telt for meg alene med hund. Dette har endt med følgende: Nalloen brukes om sommeren av begge, vi får akkurat et dobbelt expeed inn i teltet og bakset vorstheren ned i bunnen. Fruen har av og til med studenter ut på tur og i vinter valgte hun bort Nalloen og tok Nammtajen med på ukes med begrunnelsen at studentene gikk så sakte at det var greit med litt ekstra vekt... Nammatj har blitt brukt mindre, men fortrinnsvis om høsten – nettopp fordi det er litt høyere i fotenden. Jeg ligger greit alene der om vinteren med mine 192 cm, men har ikke klart å få en jobb hvor teltlivet inngår. Jeg for min del ville nok valgt Nammatj til vinterbruk uansett, da endene er høyere og stoffet kraftigere. Vinterstid var det ingen av de som dugde for to + stor hund med litt krav til komfort – løsningen der het Saitaris – man har da tross alt en hund som trekker pulk… (og dette var den tiden Komplettfritid.no slet litt med å sette rett pris på ting, så det kostet ikke i nærheten av det man må ut med i dag.) Men det oppleves litt vel stort som solotelt…
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.