Gå til innhold
  • Bli medlem

Outnorth gjør det ikke lett


zimwalker

Anbefalte innlegg

-
bilde.png.e5598580874e7b62947d7cda972f2f82.png
-

altså, jeg må finne minst 2 produkter, som tilsammen gir akkurat en sum total på kr 995?  (He he, kanskje ikke helt det de mener, men ...)
Og som ikke det er en utfordring i seg selv, dertil kommer listen med varer jeg ikke  kan velge:

Sitat

* Gjelder ikke for Aclima, Arc'teryx. Fjällräven, Hilleberg, Houdini, Härkila, Klättermusen, LifeSaver, Norrøna, Patagonia, Samaya, Stetson, Swarovski, Thule, Woolpower, elektronikk, pakketilbud, Outnorth Price og produkter som allerede er nedsatte i pris.

 

Endret av zimwalker
  • Hehe 6
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent samme greia med Fjellsport 30% kode.

Dette er tydeligvis lovlig praksis.

På samme måte som det er lovlig å ha et produkt til 3000 kroner med en "30% rabattkode på alle produkter" i en måned, for så å "sette prisen ned" til 2100 kroner og kalle det er tilbud.

Det er stort sett bare bullshit, men det er også derfor Prisjakt er så viktig. Hjelper oss å avsløre de falske tilbudene. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledene pris på sportsutstyr virker å ligge mellom 20-40% for høyt. Tror ikke jeg har kjøpt et eneste produkt for veil pris.... eller er det veiledende pris når jeg har fått 20-30% på varen?

Har sett fjellsport driver med noe lignende, kjøp to produkter innen samme kategori til en samlet pris over typ 900kroner. Jeg kjøpte meg en pulk og en karabinkrok til 83,- for å få 30% på pulken. Hadde faktisk fått 30% på pulken om jeg hadde kjøpt 1m tau til 8,- kroner men trengte en karabinkrok mer. 

Det føles ganske teit.

 

 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (3 timer siden):

Muligens ikke hva Outnorth mener, men det er det de skriver. Hadde gitt mer mening om "totalt" var skiftet ut med "minst", men det blir en pinlig akademisk øvelse når "gjelder ikke" er så omfattende.

Spot on, 2 poeng til deg, du tok begge poengene! 😛 Andre var kanskje mer opptatt av å gi uttrykk for opparbeidet frustrasjon/irritasjon enn å se komikken i dette.

Men den irritasjonen deles jo av mange her. Er jo en stund siden nå at jeg ble oppmerksom på at Fjellsport hadde (samtidig som meg selv) gjennom sin advokat innklaget Hekta På Tur for ulovlig prissammenligning (fiktive førpriser
) Se  .../topic/41194-warmpeace-dunposer/?do=findComment&comment=401502
(nyere linker vedr innsyn/postjournal i: .../topic/60705-hekta-på-t-markedsføring/?do=findComment&comment=527688 )

Fjellsport har som andre har pekt på tilsynelatende klart å holde seg "innafor" ved faktisk å prise varene høyt, for så senere å kunne annonsere/lokke med en rabattprosent/rabattkode, men der noen som sjekker prisene hos andre ser at fjellsport rabatten ofte (men ikke alltid) bare bringer vareprisen ned på andres "normal pris".  jf .../topic/41194-warmpeace-dunposer/?do=findComment&comment=391909   

Ergo er "bullshit-rabatt" nokså treffende for slike tilfeller.  Men om Fjellsport faktisk er helt innafor vet vi egentlig ikke, det har vi ikke innsyn i, for kravet til "før pris" er jo at den må være reell - i den forstand at man må kunne vise til at varen "virkelig har blitt omsatt i et visst omfang til førprisen" - ikke bare annonsert til den prisen. Og der hjelper vel heller ikke Prisjakt sitt nokså nylige initiativ. Nåvel.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (12 minutter siden):

i den forstand at man må kunne vise til at varen "virkelig har blitt omsatt i et visst omfang til førprisen" - ikke bare annonsert til den prisen.

Dette var kravet tidligere, men etter at reglene ble endret fra 1. oktober 2023 er ikke dette et krav lenger, kun at førprisen skal være den laveste tilbudte prisen i løpet av de siste 30 dagene (det finnes vel noen spesialtilfeller).

Det kan leses mer om her: Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo velkjent hos eks. elektrogrossister.

Jeg fikk 90% rabatt hos Onninen på korrugerte rør. Allikevel var de dyrere enn ingen rabatt hos en annen grossist som ikke benytter de såkalte «listeprisene» (Malmbergs). Mulig merket ikke var det samme, men kvaliteten var identisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Dette var kravet tidligere, men etter at reglene ble endret fra 1. oktober 2023 er ikke dette et krav lenger, kun at førprisen skal være den laveste tilbudte prisen i løpet av de siste 30 dagene (det finnes vel noen spesialtilfeller).

Det kan leses mer om her: Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring

Takker, ikke alt man får med seg. Den endringen forklarer vel da også endringen Prisjakt.no har gjort for å tilpasse seg disse reglene da, ikke noe de bare fant på selv altså (som jeg må innrømme at jeg trodde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke værre en at man følger litt med og har litt tålmodighet. Da finner man ganske mye til veldig rabattert pris. Men man må huske hva det har kostet tidligere. Noen ganger er det rabatt på rabatten og da blir det enda bedre pris. Men det krever litt innsats og det er lett å bli lurt. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Kristoffer Sandnes said:

Veiledene pris på sportsutstyr virker å ligge mellom 20-40% for høyt. Tror ikke jeg har kjøpt et eneste produkt for veil pris.... eller er det veiledende pris når jeg har fått 20-30% på varen?

Har sett fjellsport driver med noe lignende, kjøp to produkter innen samme kategori til en samlet pris over typ 900kroner. Jeg kjøpte meg en pulk og en karabinkrok til 83,- for å få 30% på pulken. Hadde faktisk fått 30% på pulken om jeg hadde kjøpt 1m tau til 8,- kroner men trengte en karabinkrok mer. 

Det føles ganske teit.

 

 

Tau er akkurat hva jeg har kjøpt et par ganger for å komme over grensen for fri frakt.. 995 kroner, + 1 meter tau..

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (8 timer siden):

Da finner man ganske mye til veldig rabattert pris.

Inntrykket mitt er at man gjorde det før, men i mye mindre grad nå, i alle fall til veldig rabattert pris. Nå er halvparten av varene låst bak «Fjellsportpris», «Outnorth-pris» eller på andre måter unntatt rabattkoder og kampanjer. Det virker som det i større grad er disse EVM-greiene som ligger ute til «rabatterte priser» hos en del nettbutikker. En og annen gang kan man komme over gode tilbud, men det har blitt mye lengre mellom dem, synes jeg. Har derfor blitt enda mer Finn-basert handling for min del, som i og for seg er helt greit. Der dukker det oftere opp kjøp til en overkommelig penge, særlig hvis man ikke alltid må ha det nyeste på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å la meg irritere av denne praksisen.

Så vidt jeg har skjønt så går det trått i sportsbransjen for tiden. Skal de overleve så må de ha en viss margin. Og da er det naturlig at de benytter det handlingsrommet som lovverket gir - selv om det kan virke sleipt.
Med så mange salg som er innført de siste årene så har nok dette endret forbrukervanene våre. Hvis det ikke er noe vi må ha veldig kjapt venter de fleste på neste salg. Dette er helt krise for en bransje som er avhengig av en forholdsvis jevn inntekt - en selvforskyldt krise for så vidt, men det er en annen sak. 
Løsningen ser ut til å være en eller annen form for konstant salg. Det ene salget avløser det andre. Jeg har en mistanke om at for de fleste (tilfeldige) kjøp så er følelsen av å ikke betale full pris viktigere enn den faktiske prisen. 
For den (antatt) typiske Fjellforum-brukeren som gjør flere store investeringer, ofte etter grundig research, så blir det viktigere (og mer sannsynlig) at mann tar disse tilbudsprisene med en klype salt - og da er det ikke usannsynlig at en legger litt innsats i prissjekking også.

Til tross for mange luretilbud, så virker på meg som du også finner reelle salg innenfor de fleste produktgruppene med ganske jevne mellomrom. Det krever litt innsats, men om du ikke har det alt for travelt skal det gå an å få det meste til en helt OK pris nå for tiden, spesielt hvis en kan planlegge såpass langsiktig at mann handler utenfor sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel fra i dag. Og tidligere i måneden.

Fullt mulig å finne gode tilbud. Bedre enn noensinne er min erfaring.

Noe som er trist for butikkene som må dumpe. Det går utover inntjening som beskrevet over.

 

Tore

Screenshot_20240215_102206_Chrome.jpg

Screenshot_20240215_103039_Gmail.jpg

Endret av torese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (18 minutter siden):

Her er et eksempel fra i dag.

Fullt mulig å finne gode tilbud. Bedre enn noensinne er min erfaring.

Noe som er trist for butikkene som må dumpe. Det går utover inntjening som beskrevet over.

 

Tore

Screenshot_20240215_102206_Chrome.jpg

Den er jo ikke på lager, så da er det ikke et godt (eller i det minste ikke reelt) tilbud i mine øyne, all den tid man ikke kan kjøpe til den oppgitte prisen. Ut fra Prisjakt og Klarna har den heller ikke ligget ute til salgs med den prisen hos XXL, og den forsvant fra XXL sin oppføring hos Prisjakt og Klarna i november 2023, og da kosta den 1500 (som i og for seg er en god pris). For meg fremstår det altså som prisen er satt kunstig lavt etter at den ble utsolgt hos XXL.

Synes jeg har sett tendenser til at flere nettbutikker virker å drive med litt sånn kynisk lav prising av utsolgte varer for å lokke kunder inn. Har sett mange eksempler hos Outnorth og Addnature på dette i alle fall, der utsolgte produkter kan ligge til gode priser. Men det hjelper veldig lite når produktet er utsolgt og ikke tas inn igjen...

Men ja, jeg synes ting var bedre før, også hos Outnorth. Synes de inkluderer flere og fleremerker på unntakslista si. Kombinert med nevnte Outnorth-pris så blir det fort mange unntak, og da blir rabattkodene mindre «verdt». Det er nok en tilpasning til regelverk og marked, men jeg skal nok innrømme at jeg sjeldnere titter innom Outnorth nå enn tidligere.

En aktør jeg virkelig sliter med å synes synd på er XXL, sett i lys av hvordan de selv har opptrådt mot sine konkurrenter og kunder tidligere.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig gode tilbud skjer når butikkene har bestilt for mye, og de fleste butikker har vel bedre kontroll på varelager nå enn hva de pleide å ha for 10 år siden.

Forøvrig var 2023 et bra år for tilbud i sportsbransjen, XXL måtte jo tømme et enormt varelager noe som førte til månedsvis med virkelig gode tilbud i starten av 2023. Deriblant mange gode tilbud på Helsport telt laget for XXL.

Hilleberg Anaris lå jo ute til 3500 kroner, som er utrolig billig for det teltet.

Skittfiske kjørte også en reell kampanje på hele butikken med -30% rundt desember i fjor hvor du kunne få varer som normalt aldri er på tilbud med 30% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bransjen er skakkjørt og sliter etter covid boomen. Masse overfylte lagre og for mange aktører som resulterer i prispress og priskrig, men for forbruker er jo det bare positivt. Det er normalt at forhandlere har rundt 50% margin på varer, så det er det de har å spille på for å fortsatt tjene penger. Lett for dem å gi 30% for å sikre seg kvantum. 
Når det gjelder sydvang og andre billigmerker/rebrand som en del butikker driver med, så er min oppfatning at de priser seg vel høyt for å skilte med enda bedre «tilbud»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er strålende at de holder på sånn, da er det mye lettere for meg å klare å la være å handle. Jeg har nok spart mer penger på det, enn på å benytte meg av gode tilbud, i stadig større grad nå den senere tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fikk jo phantom soveposen til 600 nok.. det lå en på butikken i Stavanger. Om det var meg kan jo være det samme. Men det ville dumt av meg å legge denne ut om jeg selv hadde behov.

Jeg tenker 699 for lundhags gnaur 90 l ryggsekk var en god pris. Den kjøpte jeg.

Anarisen til 3500 var det kun 2 av hos parabolflua. Jeg fikk den ene.

Som sagt man må følge med og da kommer man over supertilbudene. De virkelig gode tilbudene får man når butikkene har en eller to igjen på lager. De selger til de er tomme og kommer du dagen etter er det forsent. Det kan da umulig være butikken sin skyld.

Å skylde på butikkene når man ikke selv følger med er litt for dumt. Men nå kommer jeg med et tips som virker hos xxl. Når noe forsvinner plutselig fra nettsiden så er varen ofte lagt i utsalgskassen på butikken. Da er den enda billigere. Det krever litt innsats. Om noen feks ønsker seg en elsykkel kan dette være et godt tips. Da søker man på modell og xxl. Man får opp lagerstatus og hvor den befinner seg i landet.

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som underviser i friluftsliv, er dette med type utstyr og kjøp av utstyr utfordrende å informere om. Vi bruker budsjettutstyr i undervisningen, samt prøver å snakke om at et enkelt friluftsliv ikke må koste skjorta. Likevel skal disse unge sjelene før eller siden mest sannsynlig ut i dette markedet vi diskuterer her, og tror ikke det vil bedre seg noe særlig i fremtiden. Forhåpentligvis er vi med på å skape en generasjon unge friluftslivsjeler som ikke trenger 6-8 telt, soveposer og primuser 😏.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (50 minutter siden):

Som sagt man må følge med og da kommer man over supertilbudene. De virkelig gode tilbudene får man når butikkene har en eller to igjen på lager. De selger til de er tomme og kommer du dagen etter er det forsent. Det kan da umulig være butikken sin skyld.

Å skylde på butikkene når man ikke selv følger med er litt for dumt.

Nå er det vel ingen her som skylder på butikkene, men gir uttrykk for en del frustrasjon omkring rabattkoder og alle de tilhørende krav og unntak. Ingen sier jo at det ikke er tilbud å oppdrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torese said:

Jeg tenker 699 for lundhags gnaur 90 l ryggsekk var en god pris. Den kjøpte jeg.

Latterlig god, tilbudet er borte nå. Det er høy sannsynlighet for at det var feilprising for den ligger for 4200 nå.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (8 timer siden):

Bransjen er skakkjørt og sliter etter covid boomen. Masse overfylte lagre og for mange aktører som resulterer i prispress og priskrig, men for forbruker er jo det bare positivt. Det er normalt at forhandlere har rundt 50% margin på varer, så det er det de har å spille på for å fortsatt tjene penger. Lett for dem å gi 30% for å sikre seg kvantum. 
Når det gjelder sydvang og andre billigmerker/rebrand som en del butikker driver med, så er min oppfatning at de priser seg vel høyt for å skilte med enda bedre «tilbud»

Ja det er helt åpenbart at noen ikke forstod effekten de så under covid. Når aktører uansett gren ser at de selger dobbelt, om ikke 3 ganger så mye under pandemien, så nytter det ikke å øke produksjon for å prøve å imøtekomme etterspørselen. Da skjer jo akkurat det som har skjedd nå. De sitter med overfylte lager med utstyr som ingen trenger. Risen bak speilet er jo at flere merker vil gå konkurs pga dette. Som igjen resulterer i at det blir en oppbremsing i nyutvinning som igjen ikke kommer oss forbrukere tilgode. 

Men det blir spennende å se hvem som består etter et par år til med feilslått økonomi styring og alt for ambisiøse fremtidsprognoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.