Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor har du vært på tur i dag - 2024


Heriks

Anbefalte innlegg

Annonse
ost skrev (24 minutter siden):

@sneakyowl er det Grumpy stove fra Savotta du bruker? Fornøyd?

Stemmer! Har ikke brukt den kjempemye. Mest noen dagsturer her og der. Fungerer fint til et lett oppkok og det er lett å sette sammen og tar tilnærmet null plass i sekken. Men til tross for litt lite bruk så er det allerede litt tydelige tegn på deformasjon, se i bildet over på ene sideveggen som bøyer seg litt ut mot fronten. Det kan være fordi jeg ikke alltid har brukt krysset i midten som ville gjort at hele brenneren holdt en bedre struktur (men dermed ikke kan mates med store stykker).

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg har vært på tur, og etter litt for mye youtube camping, falt jeg for fristelsen til en kjapp tur ut med båt til en tidligere teltplass.

Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, men det var en kald fornøyelse, på tross av kun plussgrader.

Med en matte som skal tåle -5 og en pose som skal tåle -12, ble det aldri varmt.

Det endre med at jeg sov eller forsøkte å sove med to ullbukser en tynn og en tykk, og 4 lag på overkroppen, inkludert en tykk dunjakke, uten at jeg fikk varmen i meg.
Ikke at jeg frøs, men det opplevdes likevel som ubehagelig kjølig.
Skjønnheten kommer innenifra, sies det, og jeg lurte derfor på om det også gjaldt kjøligheten.

Men når jeg kjente på innsiden av soveposen så var den like kjølig som innsiden av ullbuksene.

Nå skal jeg ikke påstå at kjøp av Marmot Never Summer har vært katta i sekken, men det er ikke første gang jeg har opplevd denne som kjølig i temperaturer rett over null.

Planen var derfor å pakke tidlig og komme meg hjem på et fornuftig tidspunkt, men så er det noe som jeg alltid glemmer å ta hensyn til og det er lavvann.

Båten veier 350 kilo og stod som Noas Ark før det begynte å regne, så jeg ble likevel værende frem til 14 tiden på ettermiddagen. Først da ble det nok vann under kjølen til at jeg klarte å lirke den ut på sjøen.

Neste gang blir det kajakk :)

Lessons learned? Sannsynligvis ingen, men utelukker ikke kjøp av ny pose til neste vinter

 

IMG_2331.jpeg

IMG_2343.jpeg

IMG_2371.jpeg

  • Liker 8
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (38 minutter siden):

Det er en stund siden jeg har vært på tur, og etter litt for mye youtube camping, falt jeg for fristelsen til en kjapp tur ut med båt til en tidligere teltplass.

Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, men det var en kald fornøyelse, på tross av kun plussgrader.

Med en matte som skal tåle -5 og en pose som skal tåle -12, ble det aldri varmt.

Det endre med at jeg sov eller forsøkte å sove med to ullbukser en tynn og en tykk, og 4 lag på overkroppen, inkludert en tykk dunjakke, uten at jeg fikk varmen i meg.
Ikke at jeg frøs, men det opplevdes likevel som ubehagelig kjølig.
Skjønnheten kommer innenifra, sies det, og jeg lurte derfor på om det også gjaldt kjøligheten.

Men når jeg kjente på innsiden av soveposen så var den like kjølig som innsiden av ullbuksene.

Nå skal jeg ikke påstå at kjøp av Marmot Never Summer har vært katta i sekken, men det er ikke første gang jeg har opplevd denne som kjølig i temperaturer rett over null.

Planen var derfor å pakke tidlig og komme meg hjem på et fornuftig tidspunkt, men så er det noe som jeg alltid glemmer å ta hensyn til og det er lavvann.

Båten veier 350 kilo og stod som Noas Ark før det begynte å regne, så jeg ble likevel værende frem til 14 tiden på ettermiddagen. Først da ble det nok vann under kjølen til at jeg klarte å lirke den ut på sjøen.

Neste gang blir det kajakk :)

Lessons learned? Sannsynligvis ingen, men utelukker ikke kjøp av ny pose til neste vinter

 

IMG_2331.jpeg

IMG_2343.jpeg

IMG_2371.jpeg

Fin foto, no fekk eg lyst på hav! 

Mtp frysing, er det att tele i bakken der du er? Barfrost er no ofte j.... kaldt å ligge på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tessatroll said:

Fin foto, no fekk eg lyst på hav! 

Mtp frysing, er det att tele i bakken der du er? Barfrost er no ofte j.... kaldt å ligge på!

Takk.

Men nei til tele, det var heller litt fuktig. Tror temperaturen var rundt 2 grader på natten. jeg brukte en Exped Ultra 3r som sikkert var å tøye strikken noe, Men har tidligere brukt en Exped Downmat i tørrere, men tilsvarende temperaturer med nesten samme kuldeopplevelse.
Jeg trodde ikke jeg var en frysepinn. Men kanskje jeg er det likevel, og bør derfor vurdere å kjøpe inn "varmere utstyr".  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutes ago, Ringperm said:

Takk.

Men nei til tele, det var heller litt fuktig. Tror temperaturen var rundt 2 grader på natten. jeg brukte en Exped Ultra 3r som sikkert var å tøye strikken noe, Men har tidligere brukt en Exped Downmat i tørrere, men tilsvarende temperaturer med nesten samme kuldeopplevelse.
Jeg trodde ikke jeg var en frysepinn. Men kanskje jeg er det likevel, og bør derfor vurdere å kjøpe inn "varmere utstyr".  

Jeg opplever det å sove ute i kulde som litt vanesak i grunn. Ting som kan hjelpe uten å kjøpe nytt utstyr med én gang er å sørge for at man legger seg varm. Gå noen hundre meter raskt fram og tilbake, drikk en kakao i soveposen. Ei Nalgene-flaske kan fylles med varmtvann og brukes som varmeflaske. Husk å tette hals og krage på soveposen godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, foroll said:

 

Jeg opplever det å sove ute i kulde som litt vanesak i grunn. Ting som kan hjelpe uten å kjøpe nytt utstyr med én gang er å sørge for at man legger seg varm. Gå noen hundre meter raskt fram og tilbake, drikk en kakao i soveposen. Ei Nalgene-flaske kan fylles med varmtvann og brukes som varmeflaske. Husk å tette hals og krage på soveposen godt.

Jo takk, jeg var varm når jeg la meg, og sov faktisk noen timer også, noe som er litt Leif Justeraktig for meg. Men det var når jeg våknet midt på lange natte at kulden slapp inn. Temperaturen når jeg la meg var nok oppe i 5-7 grader, og det forsterker litt min overraskelse at de få gradene skulle gjøre så stort utslag.
At jeg etter hvert kledde mer på meg og så til slutt ut som en polvott gjør jo ikke forvirringen mindre.

Men tror du nok at du kan være inne på noe med den vanesaken. Jeg har ikke vært flink nok campinggutt vinterstid siden oppholdet i Heggelia leir på slutten av 90 tallet, så jeg har nok litt minus på akkurat den erfaringskontoen. Så jeg får nok forsøke igjen, og kanskje vurdere en slik nalgeneflasken som et rimeligere alternativ til en dyr vinterpose 👍 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode vannflasker ellers. Tåler mye, lett å drikke mye når åpningen er så stor (bra for væskebalanse) og enkle å åpne med votter. 

Bare å fortsette å dra ut så skal du se det ordner seg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i dag, men i går. Innledet årets påskeferie med 4,5 time i vakker natur.

IMG_4213.thumb.jpeg.2fbd65dbd8173dcb2ae019e5017a2595.jpeg

 Her er vi på vei til Grønolsbue som er ei varmebu til fri bruk for alle, inklusiv ved til grua. På bildet har vi Mugnetind rett forut.

Etter liten rast i Grønolsbue fortsetter vi på runden via Hødnestøladn før retur Smørkoll og Fjellstølen/Bitibua og «hjem»

IMG_4211.thumb.jpeg.8178491d3bccf876ee0b0f49c1253389.jpeg

Mot Hødnestøladn ved foten av Bitihorn. Her var løypa føyka og føret ganske trått med tilbøyeligheter til kladder. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0714.thumb.jpeg.3ad997b067f9bca4dd99ca3201655a48.jpegIMG_0715.thumb.jpeg.1589648ebf0407ee271191b187498bb9.jpeg

 

 

Ny tur etter sjøørret, så meg ut denne dagen for over en uke siden. Sol, lite vind og god temperatur. Sannsynligvis årets beste dag så langt.

 

Det ble samme område som sist gang. Er ikke så mange alternativer her i området. Denne gangen ble det en grei fangst også, 62.5 cm sjøørret. Pers for min del 😁 

 

Klarte selvfølgelig ikke å finne vekten min men i følge tabell er den et sted mellom 2 og 2,2 kg. 

 

God dag det 😁

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemodig når det som normalt skulle skje i mai skjer i april. Tok en beslutning på å bruke føten innover veien i Simskardet - det var ganske tungt å gå, men skiføret ville blitt enda verre tror jeg. Sitter nå mellom bruene ved sommerparkeringen - det er stor vannføring og isgang og det er utrolig tidlig, men sånn er det i år. 
IMG_0579.jpeg

IMG_0578.jpeg

Ikke lett for di som ferdes inni fjellet når det blir bare mildvær regn og vind.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårlig i Oslo nå, og den beste tiden for tur: Fuglene synger, og myggen har ikke kommet ennå. Tåka kom i åttetiden i går kveld, og forsvant i tolvtiden i dag, og det var igjen sol og vårstemning. 

20240412_175425.thumb.jpg.aac37822dcd01a52fc5c6e4738b0dea9.jpg20240412_182134.thumb.jpg.3f5ef0bd7967a95ac1a49f857e83238d.jpg20240412_184130.thumb.jpg.3879d9bffe65559224af908a38b1be03.jpg20240412_200914.thumb.jpg.ffc255bfc80b96f702f846eaf59bf16b.jpg20240413_145815.thumb.jpg.d8b1c1236edab922924a0377e41c5341.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer bra ting i høyden nå! :D

Solhomfjell (Gjerstad) på lørdag, en del mindre snø enn de to siste turene!
Mye smeltevann overalt, men gikk greit å gå. Med den tempen(13-15varmegrader) som var i helgen er det ikke lenge før det er snøfritt og full vår der oppe. Gleder meg!

20240413_170809.thumb.jpg.2da24d5aa0930e0ca84f1886e349721c.jpg

Utsikt mot Gautefall, snart kan man begynne å gå den veien også, med isfrie vann og fiskestang :D 
20240413_172902.thumb.jpg.b785eb5c3f228250c990c9c95a44a67b.jpg

20240413_174617.thumb.jpg.44cb2ad8b923c90fddfdfdfaa6a0e314.jpg

Utsikt mot Havrefjell, og i skyggesiden ligger det litt mer snø..
20240413_185635.thumb.jpg.3fc9f9a07afdbea7fc16e97772727d30.jpg

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (6 minutter siden):

Det skjer bra ting i høyden nå! :D

Solhomfjell (Gjerstad) på lørdag, en del mindre snø enn de to siste turene!
Mye smeltevann overalt, men gikk greit å gå. Med den tempen(13-15varmegrader) som var i helgen er det ikke lenge før det er snøfritt og full vår der oppe. Gleder meg!

20240413_170809.thumb.jpg.2da24d5aa0930e0ca84f1886e349721c.jpg

Utsikt mot Gautefall, snart kan man begynne å gå den veien også, med isfrie vann og fiskestang :D 
20240413_172902.thumb.jpg.b785eb5c3f228250c990c9c95a44a67b.jpg

20240413_174617.thumb.jpg.44cb2ad8b923c90fddfdfdfaa6a0e314.jpg

Utsikt mot Havrefjell, og i skyggesiden ligger det litt mer snø..
20240413_185635.thumb.jpg.3fc9f9a07afdbea7fc16e97772727d30.jpg

 

Det gikk fort! På en måte håper jeg de mest snørike fjellene holder på snøen for skigåing til i hvert fall tidlig mai, men på en annen side følger jeg også med på senorge.no for å se når en kan ta fottur i de nærmeste fjellene på barmark😅 Ser lovende ut i hvert fall! Kanskje tiden er inne for å prøve ut dette Solholmfjellet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.