Gå til innhold
  • Bli medlem

Ser etter ny frilufts kniv. Har sett på 2 stykker.


Eirik refsnes

Anbefalte innlegg

Hei! Ser etter en ny kniv til fjell turer som man kan gjøre litt av alt med, men for det meste spikking, Beskyttelse, og tre arbeid, jeg vil gjerne ha rustfritt stål og en som tåler en del. Jeg har sett på Brusletto bamsen nordic/brusletto Femund. Hvem av de anbefaler dere og hva er forskjellene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Same shit begge to mtp stålet, men Brusletto Bamsen er i min mening ren idioti.

image.png.02c64fb279145ab4c59020d45126e691.png

 

For stålhåndtak av denne typen kan bli svært kaldt og glatt når det er dårlig vær, i tilegg har den dårlig fingervern og ikke minst vil den være tyngre enn nødvendig.

Så Femund er hakket bedre, og har et bedre fingervern. Men i min mening er den også stort sett laget for å se pen ut.

image.png.d5d29e9eb5985adaf0f90d3bdfceaa64.png

 

Og hvis du fakisk skal ha en god kniv, ikke bare en motesak i beltet, så er det greit å se på kniver som har full flat grind eller sabre i stedet for den tradisjonelle skandinaviske slipemetoden vi bruker. Da får du kniver som veier mindre og som glir mye bedre gjennom det du skjærer i. Samt at plasthåndtak eller ubehandlede trehåndtak gir best grep om kniven.

 

image.png.ef0dd5ba65d7a6525e9034670de4abfb.png

Selv er jeg glad i Spyderco sine, og hvis du vil ha noe som tilsvarer en tradisjonell norsk turkniv så er det Enuff 2 eller Waterway som vil passe best.

image.png.946e15c1ab5420a0d605cd6079e758d8.pngimage.png.c828debd4241c393c9da9da73e29b50f.png

 

Da snakker man om kniver som er laget for ytelsens skyld og ikke syns skyld. Som glir bedre i gjennom treverk og sitter bedre i hånden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik refsnes skrev (11 minutter siden):

Hei! Ser etter en ny kniv til fjell turer som man kan gjøre litt av alt med, men for det meste spikking, Beskyttelse, og tre arbeid, jeg vil gjerne ha rustfritt stål og en som tåler en del. Jeg har sett på Brusletto bamsen nordic/brusletto Femund. Hvem av de anbefaler dere og hva er forskjellene?

 

Gabs88 skrev (10 minutter siden):

Same shit begge to mtp stålet, men Brusletto Bamsen er i min mening ren idioti.

image.png.02c64fb279145ab4c59020d45126e691.png

 

For stålhåndtak av denne typen kan bli svært kaldt og glatt når det er dårlig vær, i tilegg har den dårlig fingervern og ikke minst vil den være tyngre enn nødvendig.

Så Femund er hakket bedre, og har et bedre fingervern. Men i min mening er den også stort sett laget for å se pen ut.

image.png.d5d29e9eb5985adaf0f90d3bdfceaa64.png

 

Og hvis du fakisk skal ha en god kniv, ikke bare en motesak i beltet, så er det greit å se på kniver som har full flat grind eller sabre i stedet for den tradisjonelle skandinaviske slipemetoden vi bruker. Da får du kniver som veier mindre og som glir mye bedre gjennom det du skjærer i. Samt at plasthåndtak eller ubehandlede trehåndtak gir best grep om kniven.

 

image.png.ef0dd5ba65d7a6525e9034670de4abfb.png

Selv er jeg glad i Spyderco sine, og hvis du vil ha noe som tilsvarer en tradisjonell norsk turkniv så er det Enuff 2 eller Waterway som vil passe best.

image.png.946e15c1ab5420a0d605cd6079e758d8.pngimage.png.c828debd4241c393c9da9da73e29b50f.png

 

Da snakker man om kniver som er laget for ytelsens skyld og ikke syns skyld. Som glir bedre i gjennom treverk og sitter bedre i hånden.

Så du mener at  Femund er et bedre valg en bamsen. Men du nevnte at bamsen er tyngre enn nødvendig, men Femund er jo tyngre, men det er vel på grunn av den fulle tangen eller tar jeg feil? I tillegg så sa du at bamsen sitt håndtak er dårlig for når det er dårlig vær, men er Femund sitt noe særlig mer *grippy* enn bamsen? Og siste ting, Er det virkelig sånn at man absolutt burde ha full tange? Gjerne svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kniven for det meste skal brukes til spikking, ville jeg gått ned i størrelse. Mye mer hendig med et lite blad.

Har Helle Nying nok fingervern for din smak?

Har aldri hatt problemer med kniv som ikke har fulltange.

En kniv med et blad på fem centimeter er funksjonell til det meste folk bruker kniv til. Se for eksempel Mora Eldris som har 59 mm blad. Men den har jo ikke mye fingervern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Eirik refsnes said:

 

Så du mener at  Femund er et bedre valg en bamsen. Men du nevnte at bamsen er tyngre enn nødvendig, men Femund er jo tyngre, men det er vel på grunn av den fulle tangen eller tar jeg feil? I tillegg så sa du at bamsen sitt håndtak er dårlig for når det er dårlig vær, men er Femund sitt noe særlig mer *grippy* enn bamsen? Og siste ting, Er det virkelig sånn at man absolutt burde ha full tange? Gjerne svar:)

Jeg så ikke på vekten, men det jeg mente var at ståldelene på skaftet fremme og bak er unødvendige, tunge og blir kalde. Et stålhåndtak blir mye kaldere enn et trehåndtak. Og at jeg derfor ville jeg ha valgt Femund over Bamsen, hvis valget stod mellom de to.

Full tang er også helt unødvendig.

Det sagt så hadde ikke jeg valgt noen av dem, hvis jeg absolutt skulle hatt en slik gammeldags skandinavisk kniv hadde jeg nok heller gått for feks en Mora:

image.thumb.png.5f565e1c8ae16a245f84b5752029a6ab.png

Denne er jo fin, men dårlig beskyttelse i fremkant.

Så jeg hadde nok valgt denne i stedet..

image.png.a62d4145f8b3279046a8055cdcf67653.png

https://morakniv.se/en/product/floating-knife-s-lime-green/

Og det er ikke en spøk, den veier kun 79 gram, har korkhåndtak og god fingerbeskyttelse.

Men som sagt, jeg er selv mer glad i de overnevnte Spyderco knivene. Bedre stål og full flat grind gir langt bedre ytelse. Den kniven jeg faktisk tar med meg på tur er Spyderco sin Delica 4. :) https://www.spyderco.com/catalog/details/C11BK/Delica-reg-4-FRN-Black/209

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik refsnes skrev (3 timer siden):

Hei! Ser etter en ny kniv til fjell turer som man kan gjøre litt av alt med, men for det meste spikking, Beskyttelse, og tre arbeid, jeg vil gjerne ha rustfritt stål og en som tåler en del.

Dersom du må ha rustfritt anbefaler jeg en Helle Temagami i rustfritt 14C28N stål. Den finnes to andre versjoner av Temagami, en i laminert karbonstål (ikke rustfritt), og en i laminert rustfritt stål (sistnevnte ikke i prod mer ser det ut til, men finnes sikkert på bruktmarkedet),  men 14C28N er beste valget til bruken om du skal ha rusfritt.

Omtaler her inne: ...fjellforum.no/search/?q=Temagami&quick=1&updated_after=any&sortby=newest

Temagami  i 14C28N hos Helle: https://no.helle.com/collections/fulltange/products/temagami-14c28n

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik refsnes skrev (4 timer siden):

Hei! Ser etter en ny kniv til fjell turer som man kan gjøre litt av alt med, men for det meste spikking, Beskyttelse, og tre arbeid, jeg vil gjerne ha rustfritt stål og en som tåler en del. Jeg har sett på Brusletto bamsen nordic/brusletto Femund. Hvem av de anbefaler dere og hva er forskjellene?

Først og fremst syntes jeg du skal kikke forbi alt Brusletto har av kniver. Du får mye bedre kniver til samme pris andre steder. Helle og Morakniv er gode skandinaviske kniver som vil være langt bedre egnet til det du ønsker. 

Skal du bruke en kniv til spikking er et tynnere blad bedre enn et tykkere blad. For stor kniv vil også begrense deg veldig og jeg vil si at Helle Temagami og Mora Wit er mine to soleklare favoritter når det kommer til allround kniv. 
Full tang kniver oppleves ofte bedre i hånden pga ekstra vekt. De føles mye bedre å jobbe med og er langt mer balansert i hånden. 
En perfekt kniv til meg behøver ikke være det samme til deg, men det skal godt gjøres å velge feil om du går for Helle eller Mora. 

Helle Temagami

IMG_4333.thumb.JPG.1f6514f39ae93e125e71a4abd0e7e9f2.JPG

IMG_4334.thumb.JPG.a64ef25860986d6ca51c63c5956e5b59.JPG

Under ser du Mora Wit I aksjon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si skuddsikker, rustfri, krever ikke særlig vedlikehold og er ikke så dyr:
https://www.widforss.no/morakniv-garberg-multi-mount

Kommer og med skinnslire:
https://www.widforss.no/morakniv-garberg

Jeg har min egen favoritt på langturer (Casstöm Lars Fält), men bruker stadig denne både hjemme og til å ha med i dagstursekken, sånn tilfelle man trenger en solid kniv til noe.
Den er allerede ganske skarp ut av esken, men stropper man den i tillegg så blir den enda skarpere..
morakniv-garberg-multi-mount-0.jpg

Endret av Kristian V.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nils Einar Ljosland said:

Spyderco har ok stålkvaliteter i knivene sine. Og kanskje vel så viktig, de er kjent for å gjøre en bedre herdejobb enn mange andre produsenter. Ihvertfall på de knivene som er produsert i USA. 

 

 

Uavhengig av hvor de er produsert så er kvaliteten jevnt over bra. Men grunnen til at jeg dro frem Spyderco var egentlig ikke for å reklamere for merket men for å dra frem fordelene med en moderne kniv. Du har godt knivstål, god herding, men det gode moderne knivstålet brukes også til å lage flatere og tynnere kniver enn hva man hadde før i tiden. Som igjen resulteter i bedre ytelse.

 

Det er også fordeler med andre typer håndtak enn treverk, nå sier ikke jeg at et trehåndtak er feil men komforten du får fra en billig Morakniv med korkhåndtak er suveren. Og på samme måte har du store fordeler med plasthandtak, spesielt de med mønster som gir bedre grep. Det sparer veldig mye vekt, er komfortabelt og sitter godt i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min desidert mest brukte kniv er Helle Speiderkniv som jeg brukte hele oppveksten. Fortsatt i god stand, mer eller mindre. Har vært gjennom et par plastkniver (Mora/annet) og de har vært sylskarpe og helt kanon. De har kommet på avveie eller blitt donert hist og pist. Har vel en igjen. Hvis du ikke bryr deg om det estetiske er nok Morakniv et solid valg. Kniv er tross alt primært et verktøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å kutte ut alt jåleriet.. Kniv er et redskap, og særdeles subjektivt ift hva en liker. Bare prøv, så erfarer du fort. 

Selv går jeg med en særdeles sliten og bøyd Helle Fjellbekk. Solid sak som er brukt hardt, og ikke ser ut i måneskinn.. Men den er tatt vare på, og den er med nesten hele året.. så får den hvile noen sommerturer, når jeg istedet har med en håndlaget kniv fra Gunnar Kili. Evt om jeg har behov for en smørkniv, tar jeg med Brusletto Hunter 😅

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med TSHansen, i at du nok får mer for pengene hvis du velger noe annet enn Brusletto. Og at nevnte Helle og Mora er ganske trygge valg.

Ref. Spyderco (og mye annet amerikansk) så er det ingen tvil om at det er gode kniver til sitt bruk (jeg har mer Spyderco enn noe annet), men jeg er ikke uten videre enig i at det er ett godt valg for deg. Amerikanerne liker harde stål der en ofte ofrer noe av seigheten du vil ha i en spikkekniv. Høy risiko for "chipping" kombinert med at mange av de hardere ståltypene kan være utfordrende å slipe, gjør at jeg ville sett på andre alternativ til din bruk, eller som jeg gjør selv og ofte anbefaler til andre; gå for to kniver. Det er veldig vanskelig å finne EN kniv som er bra til alt, det er ikke en gang lett å velge to kniver som er bra på alt, men det blir iaf. noen færre kompromisser.

Basisbehovet mitt dekker jeg alltid med en lommekniv, da jeg erfarer at en god lommekniv er enklere å ha med seg samt enklere og ofte også tryggere i bruk ved tilfeldige småoppgaver som måtte dukke opp.
Når jeg mistenker at lommekniven kan komme til kort supplerer jeg med en slirekniv. Det er ikke gitt at slirekniven er større, det kommer litt an på behovet, men det er alltid en mer robust kniv som tilbyr bedre grep og komfort under vedvarende bruk og hardere oppgaver. Lommekniven er som regel en lett og lommevennlig sak med full flatslip eller hulslip, som egner seg godt til presisjonsarbeid (fiskenører o.l.) og matlaging, mens slirekniven gjerne har ett noe mer robust knivblad med konveks eller skandinavisk sliping.

En slirekniv må sitte godt i hånda, så her vil jeg anbefale å dra til en fysisk butikk med litt utvalg evt. bestille ett utvalg kandidater fra en nettbutikk med god returordning, så du får klemme og kjenne litt før du bestemmer deg.

For lommekniver prioriterer jeg lav vekt, lommevennlighet, bladgeometri og betjeningsvennlighet over ergonomi, så disse er litt enklere å bestille på nett, selv om det også her hender at produktet en mottar ikke var helt slik man så for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 26.12.2023 den 22.18):

 

Uavhengig av hvor de er produsert så er kvaliteten jevnt over bra. Men grunnen til at jeg dro frem Spyderco var egentlig ikke for å reklamere for merket men for å dra frem fordelene med en moderne kniv. Du har godt knivstål, god herding, men det gode moderne knivstålet brukes også til å lage flatere og tynnere kniver enn hva man hadde før i tiden. Som igjen resulteter i bedre ytelse.

 

Det er også fordeler med andre typer håndtak enn treverk, nå sier ikke jeg at et trehåndtak er feil men komforten du får fra en billig Morakniv med korkhåndtak er suveren. Og på samme måte har du store fordeler med plasthandtak, spesielt de med mønster som gir bedre grep. Det sparer veldig mye vekt, er komfortabelt og sitter godt i hånden.

Vet ikke om jeg er helt enig i at flatere blad er bedre. Eggen kan etter min mening bli vel skjør. 
Hva man definerer som bra ytelse kommer vel an på hva man skal bruke den til. Hvis vekt er et poeng så er både lengde, bredde og tykkelse variabler som påvirker. Selv bruker jeg mye kortere blad nå enn jeg gjorde tidligere. Min favoritt turkniv nå har 7 cm blad, og er ganske spiss mot tuppen. Flere av de som er avbildet over her synes jeg har for krapp bue. Jeg trenger i alle fall ikke et så langt rettstykke på bladet. Da blir de ikke så gode til finspikking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto er uansett mitt siste valg. Produseres i utlandet, kjip design på slirer, crap herding av stålet. Særlig  Lars Monsen knivene som er Bruslettoprodukter. Ser ut som slirene er designet av demente dverger (sitat fra et annet forum). Ikke be om referanser, er kun basert på årevis med nerding på ymse fora. Helle derimot er bra saker. Har flere selv, selv om jeg ikke har kjøpt Helle på 35 år.

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min test på turkniv er om den kan skjære brød og smøre på brødskiva. Det å smøre på brødskiva er vanskelig om tuppen er for smal/spiss. En morsom test du kan gjøre hjemme på kjøkkenet. Jeg bruker ikke kniven til vedhogst. Mener jeg har en brusletto Femund nede i kjelleren og det er en stor og rar kniv. Den ligger ubrukt og jeg lurer enda på hvorfor jeg kjøpte den. Må ha vært på billigsalg. Men det finnes utallige varianter i alle former og farger. De fleste holder nok til vanlig bruk. Det er mange flotte kniver. Jeg synes treverk i skaftet er stas men jeg har også flere med plasthåndtak. Plasthåndtak blir ikke like glatte som knivene med trehåndtak under feks sløying av fisk. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Lompa said:

Vet ikke om jeg er helt enig i at flatere blad er bedre. Eggen kan etter min mening bli vel skjør. 
Hva man definerer som bra ytelse kommer vel an på hva man skal bruke den til. Hvis vekt er et poeng så er både lengde, bredde og tykkelse variabler som påvirker. Selv bruker jeg mye kortere blad nå enn jeg gjorde tidligere. Min favoritt turkniv nå har 7 cm blad, og er ganske spiss mot tuppen. Flere av de som er avbildet over her synes jeg har for krapp bue. Jeg trenger i alle fall ikke et så langt rettstykke på bladet. Da blir de ikke så gode til finspikking. 

 

Flatere blader glir gjennom treverk med mindre motstand, hvis du bruker kniven som en kniv så er det bare rene fordeler med det. Til normal bruk så er en kniv med godt stål og flatt blad vel stå sterk som en typisk slirekniv, jeg har flere som jeg har brukt i 10-15 år og jeg har ikke slitt med skjørhet på noen av dem.

 

Så med mindre du har tenkt å bruke kniven som skrutrekker så kommer du ikke til å ha noe problemer med skjørhet hvis du kjøper en kniv med flatt blad i god kvalitet.

 

Og for min del så kan ytelse på en kniv kun defineres med tanke på hvor mye kraft man trenger for å komme seg i gjennom et annet materiale og hvor lenge kniven beholder skarpheten etter sliping. Samt vekt, om den har godt grep og om den er trygg i bruk.

 

Det kan også være innenfor å vurdere hvor god kniven er til grovbruk som feks vedhogging, men i min mening kan man da ta med seg en øks eller et annet dedikert verktøy til dette bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Mener jeg har en brusletto Femund nede i kjelleren og det er en stor og rar kniv. Den ligger ubrukt og jeg lurer enda på hvorfor jeg kjøpte den.

Femund med sort micarta skaft fungerer greit til å rense fisk. En fordel med micarta er at det tåler mye rengjøring. Den fordelen har du ikke med de andre skaftmaterialene, som Femund også har vært produsert med.

Men jeg ville ikke brukt den som filetkniv.

Femund er etter mitt syn en middels stor kniv, og kanskje litt tung.

Hvis jeg skulle kjøpe Brusletto, ville jeg gått for Falken (en jaktkniv, for de som trenger det). Eller eventuelt Hallingskarvet. Sistnevnte er vel ikke aktuelt for trådstarter, på grunn av manglende fingervern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Brusletto Bamsen i 15 år og jeg synes den gjør jobben helt fint både til primærformålet som er å spise koteletter, samt sekundærformål som å gjøre opp fisk, arrangere bål og andre turgreier. Ingen fingre er mistet og jeg har klart å bære den med meg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Brusletto Femund GRS. Helt grei kniv det. Synes dog ikke den matcher Casstrøms Lars Fält kniven på feeling og kvalitet. Fält er en av mine favoritter ved siden av Esee 6.
En kompis kjøpte nylig Gerber Strongarm på XXL, kjentes ut som en bra allround turkniv som er fulltange. Produsert USA stod det vel. Men den var på tilbud da, ser ikke ut som den er det nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (23 timer siden):

 

Flatere blader glir gjennom treverk med mindre motstand, hvis du bruker kniven som en kniv så er det bare rene fordeler med det. Til normal bruk så er en kniv med godt stål og flatt blad vel stå sterk som en typisk slirekniv, jeg har flere som jeg har brukt i 10-15 år og jeg har ikke slitt med skjørhet på noen av dem.

 

Så med mindre du har tenkt å bruke kniven som skrutrekker så kommer du ikke til å ha noe problemer med skjørhet hvis du kjøper en kniv med flatt blad i god kvalitet.

 

Og for min del så kan ytelse på en kniv kun defineres med tanke på hvor mye kraft man trenger for å komme seg i gjennom et annet materiale og hvor lenge kniven beholder skarpheten etter sliping. Samt vekt, om den har godt grep og om den er trygg i bruk.

 

Det kan også være innenfor å vurdere hvor god kniven er til grovbruk som feks vedhogging, men i min mening kan man da ta med seg en øks eller et annet dedikert verktøy til dette bruket.

Hva som er normal bruk for deg er sikkert ikke det samme som normal bruk for meg. Hvis det eneste som skal måles er hvordan kniven glir gjennom treverk så er jeg enig, men skal det spikkes blir det nødvendigvis litt krefter også andre retninger på bladet. Er den tynn hele
vegen så er det også vanskeligere å forme ting. Dess tynnere blad og dermed spissere eggvinkel, dess mindre tåler eggen før det brekker av et lite stykke.  


Ingen bruker vel kniven som skrutrekker, men spissen er allikevel nyttig til mye. En annen ulempe med flatt blad er at det blir veldig mye mer å slipe opp når eggen blir sløv om man skal beholde den samme eggvinkelen. Hvis man da bryner med en annen eggvinkel underveis på en tur, blir det mye å ta igjen for å gjenopprette opprinnelig vinkel. 
 

IMG_0062.thumb.jpeg.b6d429f8125b8307d2b0a7a5ebc76b96.jpegKniver av typen som på bildet er de jeg bruker mest som allroundkniv. Den er satt opp med litt hul egg, slik at den lett kan skjerpes med brynet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (16 minutter siden):

Hva som er normal bruk for deg er sikkert ikke det samme som normal bruk for meg. Hvis det eneste som skal måles er hvordan kniven glir gjennom treverk så er jeg enig, men skal det spikkes blir det nødvendigvis litt krefter også andre retninger på bladet. Er den tynn hele
vegen så er det også vanskeligere å forme ting. Dess tynnere blad og dermed spissere eggvinkel, dess mindre tåler eggen før det brekker av et lite stykke.  


Ingen bruker vel kniven som skrutrekker, men spissen er allikevel nyttig til mye. En annen ulempe med flatt blad er at det blir veldig mye mer å slipe opp når eggen blir sløv om man skal beholde den samme eggvinkelen. Hvis man da bryner med en annen eggvinkel underveis på en tur, blir det mye å ta igjen for å gjenopprette opprinnelig vinkel. 
 

IMG_0062.thumb.jpeg.b6d429f8125b8307d2b0a7a5ebc76b96.jpegKniver av typen som på bildet er de jeg bruker mest som allroundkniv. Den er satt opp med litt hul egg, slik at den lett kan skjerpes med brynet. 

Sitter litt med samme erfaringer som du når det kommer til nettopp det med flat blad. Jeg har jo flatt blad på en del av kjøkken knivene mine og det er langt ifra noe jeg ønsker på mine bruks kniver, eller sløyd kniver. Alt til sitt bruk. 
Hul egg har jeg ikke hørt om før? Du tenker ikke på konveks egg? At den runder litt mer av som en U i stede for en V ? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.